L 155 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af dødsboskatteloven. (Ændrede beskatningsregler for
uskiftet bo m.v.).
Fremsat den 7. februar 2007 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af
dødsboskatteloven
(Ændrede beskatningsregler for uskiftet bo m.v.)
§ 1
I lov om beskatning ved dødsfald
(dødsboskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 908 af
28. august 2006, som ændret ved § 2 i lov nr. 1580
af 20. december 2006, foretages følgende ændring:
1.§ 63, stk. 1, 2.
pkt., affattes således:
»Der beregnes indkomstskat på grundlag
af hver af de to ansættelser, idet den kommunale indkomstskat
og kirkeskatten for så vidt angår afdødes
skatteansættelse beregnes med de procenter, der gjaldt for
afdøde, og for så vidt angår den efterlevende
ægtefælles skatteansættelse beregnes med de
procenter, der gælder for den efterlevende
ægtefælle.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. april 2007.
Stk. 2. Loven finder anvendelse ved
beregning af den efterlevende ægtefælles
indkomstskatter, når afdøde er afgået ved
døden efter påbegyndelsen af ægtefællernes
indkomstår 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Lovforslagets
hovedindhold
Lovforslaget går ud på at
ændre skatteberegningen i dødsåret i
tilfælde, hvor en afdød persons ægtefælle
overtager boet efter afdøde som enearving eller som uskiftet
bo og således skal beskattes efter dødsboskattelovens
afsnit III, uskiftet bo m.v. Der foretages i disse tilfælde
dels en skatteansættelse af afdødes indkomst frem til
dødsfaldet og dels en skatteansættelse af den
efterlevende ægtefælle. Det foreslås, at der
fremover ved beregning af indkomstskat på grundlag af
afdødes indkomst skal anvendes afdødes kommune- og
kirkeskatteprocent. Hidtil har ægtefællens kommune- og
kirkeskatteprocent været anvendt ved begge
skatteberegninger.
2. Lovforslagets baggrund
Den 12. oktober 2006 fremsatte medlemmer af
SF beslutningsforslag B 8 om retfærdig beregning af
kirkeskatten for ægtefæller ved dødsfald.
Forslagsstillerne bemærkede heri, at det var urimeligt, at en
borger, der ikke var medlem af Folkekirken, men hvis
ægtefælle er medlem, efterfølgende får
beregnet kirkeskat med ægtefællens kirkeskatteprocent
af sin indkomst i dødsåret, fordi man ved denne
skatteberegning anvender ægtefællens skatteprocenter.
Forslagsstillerne fandt det i øvrigt rimeligt og naturligt,
at der i den modsatte situation (hvor afdøde var medlem af
Folkekirken, men ægtefællen ikke er medlem) betales
kirkeskat af afdødes indkomst i dødsåret.
Under 1. behandlingen af beslutningsforslaget
i Folketinget var der bred enighed om, at det primære
mål må være at sørge for, at
afdødes vilje bliver videreført, hvad enten det
så var afdødes vilje at betale kirkeskat, selv om
ægtefællen ikke var medlem af Folkekirken, eller det
var afdødes vilje ikke at bidrage til Folkekirken, selv om
ægtefællen var medlem. Skatteministeren tilkendegav
under 1. behandlingen i Folketinget, at han ville gå
konstruktivt ind i en dialog for at undersøge, om det var
muligt at gennemføre en skatteberegning i
dødsåret, der er så enkel og samtidig så
præcis som muligt.
Lovforslaget er resultatet af
skatteministerens overvejelser og indeholder forslag om at
ændre principperne for skatteberegningen i
dødsåret.
3. Gældende ret
Når en person, der afgår ved
døden, var gift ved dødsfaldet, overtager den
efterlevende ægtefælle i mange tilfælde hele boet
efter afdøde eller en meget stor del deraf. Var der
børn i ægteskabet, sker dette typisk ved, at den
efterladte ægtefælle går i uskiftet bo. Havde
afdøde ingen børn, er ægtefællen
enearving efter loven og kan typisk få boet udleveret til
forenklet privat skifte. Reglerne om den efterlevende
ægtefælles arveretlige stilling findes i arveloven og
gennemgås ikke her.
I skattemæssig henseende behandles de
boer, som overtages af den efterlevende ægtefælle,
på en anden måde end boer, der skiftes. Regler herom
findes i dødsboskattelovens afsnit III Uskiftet bo m.v.
Kapitel 10 heri omhandler beskatningen af den efterlevende
ægtefælle. Hovedprincippet i kapitel 10 er, at
ægtefællen succederer i afdødes
skattemæssige stilling, og at ægtefællen herefter
bliver skattepligtig af alle indtægter, også
indtægter, som ville være blevet henført til
afdøde, hvis denne fortsat havde været i live. Der
opstår således ikke noget egentligt dødsbo,
være sig skattepligtigt eller skattefrit.
Dødsboskattelovens afsnit III anvendes
i følgende tilfælde:
€" når den efterlevende
ægtefælle får fællesboet udleveret til
uskiftet bo,
€" når den efterlevende
ægtefælle får hele boet efter
førstafdøde udleveret, fordi skifteretten
skønner, at der ikke bliver noget at udlodde til andre
arvinger pga. de særligt begunstigende arveregler for
ægtefæller (hovedsagelig den skifteretlige
»200.000 kr.s-regel«),
€" når den efterlevende
ægtefælle får hele boet efter
førstafdøde udleveret til forenklet privat skifte
(hvilket skifteretligt bl.a. forudsætter, at
ægtefællen er myndig, samlevende med afdøde ved
dødsfaldet, og at der ikke er legatarer i boet), samt
€" i øvrigt når den
efterlevende ægtefælle er eneste legale arving i boet
(herunder f.eks. tilfælde, hvor der er en eller flere
legatarer i boet, eller hvor ægtefællen ikke er
myndig.)
Skatteansættelsen og skatteberegningen
af den efterlevende ægtefælle i det indkomstår,
hvor dødsfaldet er indtruffet, foregår efter
særlige regler, mens skatteansættelser og
skatteberegning for de efterfølgende indkomstår
følger almindelige personskatteregler.
For så vidt angår
dødsåret skal den efterlevende ægtefælle
indlevere én selvangivelse omfattende både egne og
afdødes indkomst og fradrag. Ud over selvangivelsen skal der
indleveres en specifikation, hvor indtægter og fradrag skal
fordeles på afdødes indtægter og fradrag i
perioden fra indkomstårets begyndelse til dødsfaldet
og på den efterlevendes indtægter og fradrag i hele
indkomståret samt det udleverede bos indtægter og
fradrag i perioden fra dødsfaldet til indkomstårets
udløb.
For dødsåret foretages der to
skatteansættelser: én af den efterlevende
ægtefælles indkomst, herunder medregnet det udleverede
bos indkomst i perioden fra dødsfaldet til
indkomstårets udløb, og én af afdødes
indkomst i perioden fra indkomstårets begyndelse og frem til
dødsfaldet. Begge skatteberegninger foretages ud fra de
almindelige regler for personer. Ved sidstnævnte
skatteansættelse sker der omregning til
helårsindkomst og beregnes en
helårsskat, som nedsættes
forholdsmæssigt. Der er således ikke tale om, at
afdødes indkomst lægges oven i den efterlevende
ægtefælles indkomst med fuld progressionsvirkning til
følge.
Ved skatteberegningen anvendes den
efterlevende ægtefælles kommune- og
kirkeskatteprocenter på begge indkomstopgørelser. Der
fremkommer herved to skattebeløb. Det påhviler den
efterlevende ægtefælle at betale begge
skattebeløb, der lægges sammen og opkræves
samlet hos den efterlevende ægtefælle. Afdøde er
ikke skattepligtig i dødsåret. Har afdøde
betalt foreløbige skatter, godskrives de
ægtefællen.
Den efterlevende ægtefælle
modtager efter gældende praksis kun én
årsopgørelse fra SKAT i eget navn, udvisende de
samlede indtægter og samlede skattebeløb til betaling.
Specificerede oplysninger om de to indkomstopgørelser og
skatteberegninger udleveres, hvis den efterlevende anmoder om
det.
De gældende regler har følgende
virkning, når kun én af ægtefællerne var
medlem af Folkekirken:
Hvis den afdøde ægtefælle
ikke var medlem af Folkekirken, men den efterlevende
ægtefælle er medlem, beregnes der kirkeskat med den
efterlevendes skatteprocent ved beregningen af det
skattebeløb, som den efterlevende ægtefælle skal
svare af afdødes indkomst i perioden fra indkomstårets
begyndelse til dødsfaldet. Det samlede skattetilsvar bliver
således alt andet lige højere, end det ville have
været, hvis afdøde havde været i live i hele
indkomståret.
Hvis den afdøde ægtefælle
var medlem af Folkekirken, men den efterlevende
ægtefælle ikke er medlem, beregnes der ikke kirkeskat
ved beregningen af det skattebeløb, som den efterlevende
ægtefælle skal svare af afdødes indkomst i
perioden fra indkomstårets begyndelse til dødsfaldet.
Det samlede skattetilsvar bliver således alt andet lige
lavere, end det ville have været, hvis afdøde havde
været i live i hele indkomståret.
Den gennemsnitlige kirkeskatteprocent, der
altså kun svares af personer, der er medlem af Folkekirken,
udgør i indkomståret 2007 0,9 pct.
Tilsvarende forhold gør sig
gældende i tilfælde, hvor ægtefællerne var
skattepligtige til hver sin kommune, og hvor kommuneskatteprocenten
er forskellig i de to kommuner. Dette forekommer typisk i det
år, hvor ægteskabet er indgået, og eventuelt i
det efterfølgende indkomstår, hvis
ægtefællerne først har etableret fælles
bopæl efter den 5. september det pågældende
år. Dertil forekommer der visse tilfælde, hvor
ægtefæller er bosat i hver sin kommune.
Hvis den afdøde ægtefælle
var skattepligtig til en kommune med lavere skatteprocent end den
efterlevende ægtefælles kommune, bliver det samlede
skattetilsvar i dødsåret alt andet lige højere,
end det ville have været, hvis afdøde havde
været i live i hele indkomståret.
Hvis den afdøde ægtefælle
var skattepligtig til en kommune med højere skatteprocent
end den efterlevende ægtefælles kommune, bliver det
samlede skattetilsvar i dødsåret alt andet lige
lavere, end det ville have været, hvis afdøde havde
været i live i hele indkomståret.
4. Regeringens
betragtninger
De nuværende regler om beskatning af
den efterlevende ægtefælle i dødsåret er
båret af to modsat rettede og i princippet uforenelige
hensyn: på den ene side bør den efterlevende
ægtefælle belastes mindst muligt af papirgange, krav om
afgivelse af oplysninger og modtagelse af henvendelser fra
offentlige myndigheder stilet til afdøde. På den anden
side bør der betales skat af den indkomst, som afdøde
har oppebåret i den større eller mindre del af
indkomståret, som allerede var forløbet, da
dødsfaldet indtraf. De nuværende regler går i
lyset heraf ud på, at den efterlevende ægtefælle
er skattepligtig af begge indkomster i dødsåret, og at
den efterlevende ægtefælle, når der én
gang er indgivet selvangivelse for dødsåret, ikke
belastes yderligere af specificerede opgørelser lydende
på afdødes navn.
Eftersom det er den efterlevende
ægtefælle, og ikke afdøde, der er skattepligtig,
har det efter de hidtil gældende regler været
naturligt, at skatteberegningen foregik med den efterlevende
ægtefælles skatteprocenter, selv om der blev lavet en
separat skatteansættelse af afdøde, bl.a. af hensyn
til progression, overførsel af fradragsmuligheder o.lign. En
samlet beskatning af begge indkomster hos den efterlevende
ægtefælle uden hensyn til, at indtægterne i en
del af året har været oppebåret af to personer,
har aldrig været på tale. En del efterlevende
ægtefæller har dog det indtryk, at beskatningen i
dødsåret foregår på den måde. Det
gælder bl.a., når den efterlevende
ægtefælle ikke tidligere har betalt topskat, men
afdøde gjorde.
De gældende regler er ikke tilrettelagt
med den hensigt at opkræve kirkeskat af personer, der ikke
tidligere har betalt den, men efterlevende ægtefæller,
som selv er medlemmer af Folkekirken, har kritiseret, at reglerne
reelt har denne effekt. Disse efterlevende oplever det som
negativt, at de skal betale en kirkeskat, der er beregnet af
afdødes indkomst i perioden fra indkomstårets
begyndelse til dødsfaldet, selv om det var afdødes
udtrykkelige ønske ikke på noget tidspunkt at bidrage
til Folkekirkens finansiering.
Selv om der ikke har været oplysninger
om tilsvarende henvendelser fra ægtefæller, der ikke er
medlemmer af Folkekirken, må det antages, at visse af disse
oplever det tilsvarende negativt, at de ikke kan komme til at
betale kirkeskat af indtægter, der hidrører fra en
afdød, hvis udtrykkelige ønske var at bidrage til
Folkekirken, fordi den pågældende ikke selv er
medlem.
Regeringen har fra tilkendegivelserne under
1. behandlingen af beslutningsforslag B 8 noteret sig, at der er et
bredt ønske fra alle sider af Folketingssalen om at få
ændret systemet, så det bliver muligt at
imødekomme afdødes sidste ønske, hvad enten
dette så har været at bidrage til Folkekirken eller
ikke at bidrage til Folkekirken. Der blev dog tillige fra flere
sider lagt vægt på, at man ikke derved må
skærpe kravene til den efterladte ægtefælle, der
i forvejen befinder sig i en socialt meget belastende situation.
Der må således ikke stilles krav om yderligere
dokumentation eller oplysninger fra den efterlevende i forhold til
situationen i dag. Det er i den sammenhæng underordnet, om
den efterlevendes samlede skattetilsvar ændrer sig marginalt
i forhold til det, der følger af de nugældende regler,
og i så fald i hvilken retning.
Skatteministeriet har ved gennemgang af de
administrative procedurer og systemer konstateret, at det vil
være muligt at ændre beregningsprincipperne,
således at man beregner kirkeskat af afdødes
indkomstopgørelse i dødsåret, hvis
afdøde var medlem af Folkekirken, og undlader at beregne
kirkeskat af afdødes indkomstopgørelse i
dødsåret, hvis afdøde ikke var medlem af
Folkekirken, uden at lade dette afhænge af, om den
efterlevende ægtefælle var medlem af Folkekirken eller
ej. SKAT har i forvejen efter de gældende regler adgang til
de oplysninger, der er nødvendige for at kunne foretage en
skatteansættelse af afdødes indkomst i perioden fra
indkomstårets begyndelse til dødsfaldet. Det er derfor
ikke nødvendigt at stille yderligere dokumentationskrav til
den efterladte ægtefælle. Princippet om, at det er
ægtefællen der er skattepligtig af hele indkomsten i
dødsåret, og at afdøde således ikke er
skattepligtig, kan ligeledes opretholdes. Endelig er det hensigten
at fastholde den nuværende administrative praksis, hvorefter
den efterlevende ægtefælle kun modtager én
årsopgørelse for dødsåret, forsynet med
eget navn. De gældende lovregler indeholder ingen
forudsætninger om, hvor mange årsopgørelser der
skal udsendes, hvorfor der heller ikke er medtaget regler herom i
dette lovforslag.
En ændring af beregningsprincipperne
vil være provenumæssigt neutral, men vil medføre
administrative omkostninger, der er omtalt under afsnit 6 nedenfor.
Holdt op over for fordelene ved at gå over til et system,
hvor afdødes vilje kan efterkommes, findes størrelsen
af de administrative omkostninger imidlertid ikke at burde blokere
for en ændring af reglerne. Det samme gælder den
omstændighed, at der vil ske en mindre omfordeling af
skattebetalingen blandt de forskellige tilfældegrupper,
så nogle kommer til at betale lidt mindre end efter de
gældende regler og andre lidt mere, jf. nærmere herom
under afsnit 5.
Selv om fordelen ved, at systemet kan
imødekomme afdødes sidste vilje, næppe
gør sig gældende med samme styrke for kommuneskatten,
finder Skatteministeriet det hensigtsmæssigt også at
ændre beregningsprincip for så vidt angår
kommuneskatten. Herved muliggøres et fuldt principskifte,
så alle afdødes skatteprocenter anvendes på
afdødes indkomstopgørelse. En løsning, hvor
man ændrede beregningsprincippet for kirkeskatten, men
fastholdt det hidtidige princip for kommuneskatten, ville for det
første være ulogisk og meget vanskelig at forklare og
retfærdiggøre. For det andet ville et sådant
ufuldstændigt principskifte medføre øgede
administrative omkostninger.
Det foreslås derfor, at principskiftet
skal være fuldstændigt og således omfatte
både kirke- og kommuneskatteprocent.
5. Forslagets indhold
Det foreslås, at man går over til
at anvende afdødes skatteprocenter ved beregning af den
skat, som den efterlevende skal svare af afdødes indkomst i
perioden fra indkomstårets begyndelse til dødsfaldet.
Det foreslås, at der skal være tale om et fuldt skifte
af beregningsprincip, således at både kirkeskat og
kommuneskat omfattes.
Var afdøde ikke medlem af Folkekirken,
friholdes afdødes indkomst i perioden fra
indkomstårets begyndelse til dødsfaldet herefter for
kirkeskat, selv om den efterlevende ægtefælle er medlem
af Folkekirken, og selv om det er denne, der er skattepligtig af
indkomsten.
Var afdøde medlem af Folkekirken,
svares der herefter kirkeskat af afdødes indkomst i perioden
fra indkomstårets begyndelse til dødsfaldet, selv om
den efterlevende ægtefælle ikke selv er medlem af
Folkekirken, og selv om det er denne der er skattepligtig af
indkomsten.
Tilsvarende gælder for kommuneskatten i
tilfælde, hvor ægtefællerne var skattepligtige
til hver sin kommune med forskellige skatteprocenter:
Ved beregning af skat af afdødes
indkomst i perioden fra indkomstårets begyndelse til
dødsfaldet anvendes afdødes kommuneskatteprocent, og
ved beregning af skat af den øvrige indkomst, der
indgår i den efterlevende ægtefælles
skatteansættelse, anvendes som hidtil den efterlevende
ægtefælles kommuneskatteprocent. Dette gælder
uanset hvilken af procenterne der er højst.
Det har gennem længere tid og fra flere
sider været anført, at de gældende regler
udgør et retssikkerhedsmæssigt problem for
efterladte ægtefæller, der selv er medlemmer af
Folkekirken, når afdøde ikke også var medlem af
Folkekirken. Disse efterladte ægtefæller oplever det
som belastende, at det ikke er muligt at tilgodese afdødes
vilje om ikke at ville bidrage til finansieringen af Folkekirken,
fordi der beregnes kirkeskat også af den del af indkomsten i
dødsåret, der hidrører fra den
afdøde.
Skattemyndighederne har så vidt bekendt
ikke modtaget tilsvarende henvendelser fra efterladte
ægtefæller, der ikke selv er medlemmer af Folkekirken,
men som finder det belastende, at det efter de gældende
regler ikke er muligt at tilgodese afdødes vilje om at
betale kirkeskat. Det må imidlertid antages, at også
disse efterladte ægtefæller oplever de gældende
regler som belastende.
Lovforslaget betyder, at der fremover tages
hensyn til, om afdøde var medlem af Folkekirken eller ikke,
ved beregningen af skatten af den del af den efterladte
ægtefælles skattepligtige indkomst i
dødsåret, som hidrører fra afdøde.
Herefter tilgodeser reglerne således i alle situationer den
afdødes vilje med hensyn til betaling eller undladelse af
betaling af kirkeskat. Dette må anses som en forbedring
af retssikkerheden for de borgere, der i dag lever i et
ægteskab, herunder registreret partnerskab, hvor kun den ene
part er medlem af Folkekirken.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget, der indebærer, at den
afdødes indkomster i alle tilfælde beskattes med
vedkommendes skattesatser og ikke med den efterlevendes,
skønnes at være provenuneutralt.
Statistikken viser, at der stort set er lige
mange personer i hver af grupperne, hvor en efterlevende
ægtefælle ikke skal betale kirkeskat af afdødes
indkomst, når denne ikke var medlem af Folkekirken, og hvor
den efterlevende til gengæld skal betale kirkeskat af
afdødes indkomst, når denne var medlem.
I alt drejede det sig i 2004 om ca. 400
efterlevende ægtefæller, der havde forskelligt
tilhørsforhold til Folkekirken i forhold til den
afdøde. Provenumæssigt er der således tale om
beskedne samlede skatteændringer på under 1 mio. kr.
årligt, og en symmetrisk løsning skønnes at
være provenuneutral.
Med hensyn til sambeskattede med forskellig
kommuneskatteprocent viser oplysninger vedrørende
indkomståret 2005, at der årligt er tale om ca. 100
tilfælde, hvor en efterlevende ægtefælle sidder i
uskiftet bo efter en afdød ægtefælle.
Det antages, at der blandt disse
ægtefæller er stort set lige mange, hvor kommuneskatten
er højere for afdøde end for den efterlevende, som
hvor den er lavere for afdøde i forhold til den
efterlevendes. En symmetrisk løsning her skønnes
derfor ligeledes at være provenuneutral. Ligesom for
kirkeskattens vedkommende er der også her tale om meget
beskedne modsatrettede provenustørrelser.
Gennemførelse af lovforslaget vil
medføre udgifter til systemudvikling i SKAT på 955.000
kr. i 2007.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Høring
Ud over i ministerier har lovforslaget
været i høring i Advokatrådet, Dansk Told- og
Skatteforbund, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, HK, SKAT og
Skatterevisorforeningen.
I bilag 1 til lovforslaget kommenteres de
høringssvar, som Skatteministeriet havde modtaget fra
ovennævnte organisationer m.v. ved høringsfristens
afslutning.
12. Sammenfatning af
lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Udgifter til systemudvikling i SKAT på
955.000 kr. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Efter gældende regler foretages der for
dødsåret to skatteansættelser: én af den
efterlevende ægtefælles indkomst, herunder medregnet
det udleverede bos indkomst i perioden fra dødsfaldet til
indkomstårets udløb, og én af afdødes
indkomst i perioden fra indkomstårets begyndelse og frem til
dødsfaldet. Der beregnes herefter skat på grundlag af
skatteansættelserne. Ved sidstnævnte
skatteansættelse sker der omregning til helårsindkomst,
og der beregnes en helårsskat, som nedsættes
forholdsmæssigt. Ved begge skatteberegninger anvendes den
efterlevende ægtefælles kommune- og
kirkeskatteprocenter. Den efterlevende ægtefælle
hæfter for begge skattebeløb, mens afdøde ikke
er skattepligtig i dødsåret.
Det foreslås, at beregningsprincipperne
ændres, således at man fremover ved beregning af skat
på grundlag af skatteansættelsen af afdøde
anvender afdødes kommune- og kirkeskatteprocent. Ved
beregning af skat på grundlag af skatteansættelsen af
den efterlevende ægtefælle anvendes som hidtil dennes
kommune- og kirkeskatteprocenter. Den efterlevende
ægtefælle hæfter som hidtil for begge
skattebeløb.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1 ,
at loven træder i kraft den 1. april 2007.
Det foreslås i stk. 2 ,
at loven skal have virkning for indkomståret 2008 og
følgende indkomstår. Dermed følges hovedreglen
på indkomstskatteområdet om, at ændringer, der
vedrører skatteberegningen i et indkomstår,
følger opdelingen i indkomstår. Herved undgås
komplicerede tekniske, administrative og
forståelsesmæssige problemer, der er knyttet til
ændring af beregningsregler i løbet af et
indkomstår.
Forslaget indebærer for det flertal af
skatteydere, som har kalenderåret som indkomstår, at de
nye regler har virkning for dødsfald, der sker den 1. januar
2008 og senere. For skatteydere, der har et indkomstår, der
påbegyndes før den 1. januar, har de nye regler
imidlertid også virkning, hvis dødsfaldet
indtræffer i 2007, men efter påbegyndelsen af
indkomståret 2008. For skatteydere, der har et
indkomstår, der påbegyndes efter den 1. januar, har de
nye regler derimod ikke virkning, hvis dødsfaldet
indtræffer i 2008 før påbegyndelsen af
indkomståret 2008.
Det bemærkes, at samlevende
ægtefæller ifølge kildeskatteloven skal have
samme indkomstår. Har de ikke samme indkomstår ved
ægteskabets indgåelse, skal en af dem straks i det
indkomstår, hvori ægteskabet er indgået,
ændre sit indkomstår, så det bliver
sammenfaldende med den anden ægtefælles
indkomstår. Gør ægtefællerne ikke det,
bestemmer SKAT, hvilket indkomstår ægtefællerne
fremover skal anvende.
Bilag 1
Oversigt over modtagne
høringssvar
Organisation/myndighed | Bemærkninger i
høringssvar | Kommentarer |
Advokatrådet | Har ingen bemærkninger. | |
Dansk Told- og Skatteforbund | Har ingen bemærkninger. | |
Den Danske Dommerforening | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Dommerfuldmægtigforeningen | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Domstolsstyrelsen | Har ingen bemærkninger. | |
HK | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
SKAT | Har ingen bemærkninger. | |
Skatterevisorforeningen | Har ingen bemærkninger. | |
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med
gældende ret
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | Forslag |
| | til |
| | Lov om ændring af
dødsboskatteloven
(Ændrede beskatningsregler for uskiftet bo m.v.) |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om beskatning ved dødsfald
(dødsboskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 908 af
28. august 2006, som ændret ved § 2 i lov nr. 1580
af 20. december 2006, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 63. Ved beregning af
den efterlevende ægtefælles indkomstskatter for det
indkomstår, hvori dødsfaldet er sket, foretages dels
en skatteansættelse af afdødes indkomst og dels en
skatteansættelse af den efterlevende ægtefælles
indkomst. Der beregnes indkomstskat på grundlag af hver af de
to ansættelser, idet den kommunale indkomstskat mv. beregnes
med de procenter, der gælder for den efterlevende
ægtefælle. Den efterlevende ægtefælle
svarer herefter skat med summen af de beregnede
skattebeløb. - - - | | 1. § 63, stk. 1, 2.
pkt. , affattes således: »Der beregnes indkomstskat på grundlag
af hver af de to ansættelser, idet den kommunale indkomstskat
og kirkeskatten for så vidt angår afdødes
skatteansættelse beregnes med de procenter, der gjaldt for
afdøde, og for så vidt angår den efterlevende
ægtefælles skatteansættelse beregnes med de
procenter, der gælder for den efterlevende
ægtefælle.« |