Skriftlig fremsættelse (7. februar
2007)
Skatteministeren (Kristian
Jensen) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
dødsboskatteloven (Ændrede beskatningsregler ved
uskiftet bo m.v.).
(Lovforslag nr. L 155).
Lovforslaget går ud på at
ændre skatteberegningen i dødsåret i de
tilfælde, hvor en afdød persons ægtefælle
overtager boet. I disse tilfælde foretages der to
skatteansættelser i dødsåret: én af den
efterlevende ægtefælle og én af afdødes
indkomst fra indkomstårets begyndelse og frem til
dødsfaldet.
Efter de gældende regler anvendes den
efterlevende ægtefælles skatteprocenter ved beregning
af skat på grundlag af begge indkomster. Ændringen
består i, at man fremover anvender afdødes
skatteprocenter ved beregning af skat på grundlag af
afdødes indkomst.
Ændringen har kun betydning i to
tilfældegrupper:
€" hvor kun den ene af
ægtefællerne er medlem af Folkekirken og derfor har
betalt kirkeskat og
€" hvor ægtefællerne er
skattepligtige til hver sin kommune med hver sin skatteprocent.
I tilfælde, hvor ægtefæller
bor i samme kommune og har samme status i forhold til Folkekirken,
har ændringen ingen betydning.
Baggrunden for lovforslaget er bl.a. det af SF
fremsatte beslutningsforslag B 8 af 12. oktober 2006 om
retfærdig beregning af kirkeskatten for
ægtefæller ved dødsfald. Lovforslaget gør
det muligt at tilgodese afdødes vilje med hensyn til
betaling af kirkeskat i dødsåret:
Hvis den afdøde ægtefælle
ikke var medlem af Folkekirken, men den efterlevende
ægtefælle er medlem, beregnes der efter gældende
regler kirkeskat med den efterlevendes skatteprocent ved beregning
af skat på grundlag af begge ægtefællers indkomst
i dødsåret. Efter lovforslaget skal der ikke beregnes
kirkeskat på grundlag af afdødes indkomst. Den
efterlevende ægtefælles samlede skattetilsvar bliver
således lavere, end tilfældet er efter gældende
regler, hvorved afdødes vilje tilgodeses.
Hvis den afdøde ægtefælle
var medlem af Folkekirken, men den efterlevende
ægtefælle ikke er medlem, beregnes der efter
gældende regler ikke kirkeskat på grundlag af
ægtefællernes indkomst i dødsåret. Efter
lovforslaget skal der fremover beregnes kirkeskat med
afdødes skatteprocent ved beregning af skat på
grundlag af afdødes indkomst. Den efterlevende
ægtefælles samlede skattetilsvar bliver således
højere, end tilfældet er efter gældende regler,
hvorved afdødes vilje tilgodeses.
Det foreslås, at ændringen skal
have virkning for tilfælde, hvor afdøde er
afgået ved døden efter påbegyndelsen af
indkomståret 2008.
Lovforslaget skønnes at være
provenuneutralt, men at medføre administrative omkostninger
til systemudvikling i SKAT i størrelsesordenen 955.000 kr. i
2007.
Med disse bemærkninger skal jeg anbefale
forslaget til Folketingets velvillige behandling.