Skriftlig fremsættelse (7. februar
2007)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven, lov om retsafgifter og konkursloven (Visse
ændringer af regler om forenklet inkassoproces, forbud mod
mobiltelefoner m.v. i retslokaler og ophævelse af regler om
rettergangsbøder).
(Lovforslag nr. L 150).
Lovforslaget indeholder for det første
nogle justeringer af reglerne om en forenklet inkassoproces
(betalingspåkrav) i lyset af de erfaringer, der er
opnået i praksis, siden reglerne herom trådte i kraft
den 1. januar 2005.
Formålet med den forenklede
inkassoproces er at lette inddrivelsen af ubestridte pengekrav
på højst 50.000 kr. Efter den forenklede inkassoproces
indleverer fordringshaveren til fogedretten et såkaldt
betalingspåkrav, som herefter forkyndes for skyldneren. Hvis
skyldneren ikke gør indsigelse mod kravet, er der mulighed
for, at sagen kan fortsætte med tvangsfuldbyrdelse
(foretagelse af udlæg) uden fornyet anmodning fra
fordringshaveren. Hvis skyldneren gør indsigelse inden 14
dage, kan sagen ikke fortsætte som inkassosag og må
afgøres under en almindelig civil retssag. Der er
tilsvarende mulighed for, at sagen i så fald kan
fortsætte med retssagsbehandling uden fornyet anmodning fra
fordringshaveren.
Siden reglerne om en forenklet inkassoproces
trådte i kraft, har Domstolsstyrelsen løbende
fået tilbagemeldinger fra fogedretterne og brugerne om,
hvordan ordningen fungerer i praksis. På baggrund af
oplysninger fra Domstolsstyrelsen foreslås det at justere
reglerne om forenklet inkassoproces navnlig på
følgende punkter:
Der foreslås en udtrykkelig
lovregulering af håndteringen af betalingspåkrav med
flere skyldnere i den forenklede inkassoproces. Det foreslås,
at betalingspåkravet i sin helhed €" dvs. i forhold til
alle skyldnerne og uanset, om påkravet angår en eller
flere fordringer €" skal opfylde lovens betingelser med hensyn
til beløbsgrænse, værneting mv. Det
foreslås endvidere, at fogedretten efter den indledende
kontrol af betalingspåkravet som udgangspunkt skal behandle
et betalingspåkrav med flere skyldnere særskilt for
hver af skyldnerne, sådan at reglerne om forkyndelse af
betalingspåkravet, indsigelser og genoptagelse mv. anvendes
for hver skyldner for sig. Det vil således f.eks. kunne
forekomme, at udlæg iværksættes i forhold til
én eller flere skyldnere (som ikke er kommet med
indsigelser) samtidig med, at retssagsbehandling
iværksættes i forhold til én eller flere andre
skyldnere (som er kommet med indsigelser).
Det foreslås, at fogedretten €" i
modsætning til, hvad der gælder i dag €" får
mulighed for at henvise sagen til den stedligt kompetente fogedret,
hvis et betalingspåkrav er indleveret til en fogedret, som
ikke har stedlig kompetence til at behandle sagen.
Det foreslås, at vejledningen til
skyldneren om retsvirkningen af betalingspåkravet og om, hvad
skyldneren bør foretage sig til varetagelse af sine
interesser, ikke længere skal medtages i
betalingspåkravet af fordringshaveren, men i stedet skal
vedhæftes betalingspåkravet af fogedretten, før
påkravet forkyndes for skyldneren. Fogedretten behøver
således ikke længere at bruge ressourcer på at
kontrollere, at vejledningens tekst stemmer overens med den
blanket, som er udarbejdet af Domstolsstyrelsen. Samtidig sikres
det fortsat, at skyldneren får den fornødne
vejledning, hvilket er et centralt element i den samlede
betalingspåkravsordning.
Det foreslås endvidere at
præcisere reglerne om betaling af retsafgift i
tilfælde, hvor betalingspåkravssagen genoptages efter,
at betalingspåkravet har fået påtegning om, at
skyldneren ikke er fremkommet med indsigelser. Det foreslås
desuden, at bestemmelsen om, at fordringshaveren kan vælge,
at betalingspåkravet ikke skal forkyndes for skyldneren, hvis
udlæg er udelukket efter retsplejelovens § 490 (den
såkaldte fredningsregel), også kommer til at omfatte
tilfælde, hvor udlæg er udelukket som følge af
anmeldt betalingsstandsning, konkurs, tvangsakkord eller
gældssanering, hvor fordringshaveren kan have samme interesse
i ikke at gå videre med betalingspåkravssagen direkte
over for skyldneren.
Lovforslaget går for det andet ud
på at indføre en regel i retsplejeloven, som
udtrykkeligt giver retten mulighed for at forbyde, at der
medbringes mobiltelefoner mv. i lokaler, hvor der afholdes
retsmøder, og at udvide det gældende forbud mod at
transmittere billeder og lyd fra retsmøder til også at
omfatte transmission af tekst (f.eks. sms-beskeder). Denne del af
lovforslaget bygger på anbefalingerne i rapporten "Ulovlig
mobiltelefoni mv. i retssale", som er afgivet af en arbejdsgruppe
nedsat af Domstolsstyrelsen.
De foreslåede regler vil give retten
bedre muligheder for at sikre, at mobiltelefoner og andet teknisk
udstyr, som kan optage og transmittere billeder, lyd og tekst, ikke
anvendes i strid med retsplejelovens regler om afholdelse af
retsmøder, f.eks. at en mobiltelefon anvendes til at
transmittere vidneforklaringer til personer, som befinder sig uden
for retslokalet. Arbejdsgruppen har bl.a. peget på, at man
ved retterne oplever det som et problem, at brug af mobiltelefoner
mv. under retsmøder kan foregå i det skjulte, idet det
ofte vil bero på tilfældigheder, om retten eller f.eks.
anklageren bliver opmærksom på forholdet.
Med lovforslaget får retten udtrykkelig
hjemmel til i forbindelse med en konkret sag at forbyde, at
mobiltelefoner, pc€™er mv., som kan bruges til at optage
eller transmittere billeder, lyd eller tekst, medbringes under
retsmødet. Reglen kan f.eks. anvendes i straffesager
vedrørende rockerrelateret kriminalitet, narkokriminalitet
og bandekriminalitet, hvor retten finder, at der er risiko for, at
mobiltelefoner mv. anvendes til ulovlige formål mv. Det er
forudsat, at et sådant forbud i almindelighed ikke vil
omfatte rettens ansatte, advokater, forsvarere,
repræsentanter for anklagemyndigheden og politifolk, der er
til stede i retten. Retten kan endvidere bestemme, at forbudet
f.eks. ikke omfatter journalister, der således i givet fald
vil kunne medbringe mobiltelefoner, pc€™er mv. under
retsmødet med henblik på at varetage deres
redaktionelle funktioner.
Det foreslås desuden, at det
gældende forbud mod at transmittere billeder og lyd under
retsmøder udvides til også at omfatte et forbud mod at
transmittere tekst fra retsmøder (f.eks. sms-beskeder fra en
mobiltelefon). Formålet hermed er navnlig at undgå, at
mobiltelefoner mv. anvendes til €" i strid med princippet om,
at vidner som udgangspunkt ikke på forhånd må
høre andre vidneforklaringer mv. €" at sende
tekstbeskeder fra retsmødet om indholdet af
vidneforklaringer til vidner, som endnu ikke har afgivet
forklaring. Det forudsættes, at retten som hovedregel vil
give tilladelse til, at advokater, forsvarere og
repræsentanter for anklagemyndigheden kan sende
tekstbeskeder, f.eks. e-mails og sms-beskeder, hvis der
fremsættes en begrundet anmodning herom (og det i
øvrigt er foreneligt med varetagelsen af den
pågældendes funktioner under sagen/retsmødet).
Retten kan eksempelvis også give journalister tilladelse til
at transmittere tekstbeskeder fra retsmøder, f.eks. i
forbindelse med en domsafsigelse, hvor journalister ønsker
med det samme at kunne orientere om dommens indhold.
Det foreslås for det tredje at
ophæve de tilbageværende regler i retsplejeloven om
rettergangsbøder (om henholdsvis fornærmelser mod
retten mv. og skødesløs eller forsømmelig
adfærd hos forsvarere mv.), som i praksis anvendes i meget
begrænset omfang. Forslaget skal bl.a. ses på baggrund
af en afgørelse fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, hvor domstolen fandt, at en cypriotisk
ret, som i forbindelse med en straffesag havde idømt den
tiltaltes forsvarsadvokat en straf for at have udvist foragt for
retten, ikke opfyldte kravet om upartiskhed efter Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 6. Forslaget
skal også ses i sammenhæng med, at reglerne om
rettergangsbøder for urimelige sagsanlæg mv. i civile
sager blev ophævet i 2005.
Lovforslaget berører ikke de
gældende regler om rettens adgang til at fjerne personer, som
ikke følger rettens henstillinger, eller som forstyrrer
retsmødet eller lignende. Endvidere kan støjende
adfærd mv. i retslokaler, som er egnet til at forstyrre den
offentlige orden, straffes efter bekendtgørelsen om
politiets sikring af den offentlige orden mv. Desuden kan
undladelse af uberettiget at forlade rettens lokale efter at
være opfordret til det straffes efter straffelovens §
264, og efter omstændighederne kan fornærmelser mv. mod
retten straffes efter straffelovens § 121.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.