L 15 Forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.

(Bemyndigelse af de befordringsansvarlige til i en overgangsperiode at træffe afgørelse om ret til rabat).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 04-10-2006

Lovforslag som fremsat

20061_l15_som_fremsat (html)

L 15 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. (Bemyndigelse af de befordringsansvarlige til i en overgangsperiode at træffe afgørelse om ret til rabat).

Fremsat den 4. oktober 2006 af undervisningsministeren (Bertel Haarder)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.

(Bemyndigelse af de befordringsansvarlige til i en overgangsperiode at træffe afgørelse om ret til rabat)

 

§ 1

I lov nr. 578 af 9. juni 2006 om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. foretages følgende ændringer:

1. Efter § 17 indsættes:

»§ 17 a. Styrelsen kan til de befordringsansvarlige, jf. § 11, stk. 1, henlægge sin beføjelse til at træffe afgørelse om ret til rabat efter lovens kapitel 2 og 3 i perioden fra den 1. januar 2007 til og med den 30. juni 2007.

Stk. 2. De befordringsansvarlige kan alene træffe afgørelse om ret til rabat for den uddannelsessøgende eller deltageren i de tilfælde hvor,

1) det af de befordringsansvarliges optegnelser fremgår, at den uddannelsessøgende eller deltageren har modtaget abonnementskort med rabat for december måned 2006,

2) den uddannelsessøgende eller deltageren fortsætter den uddannelse eller det undervisningsforløb, den pågældende var i gang med i december måned 2006, og

3) de befordringsansvarlige efter den hidtil gældende forretningsgang sikrer sig, at den uddannelsessøgende eller deltageren fortsat er berettiget til rabat.

Stk. 3. Rabatten ydes som det beløb, der overstiger egenbetalingen, jf. § 7. Styrelsen refunderer de befordringsansvarlige den ydede rabat efter bestemmelserne i § 11, stk. 3-5, og regler fastsat i medfør af stk. 6.

§ 17 b. I de tilfælde, hvor betingelserne for, at de befordringsansvarlige kan træffe afgørelse efter § 17 a, stk. 2, ikke er til stede, skal den uddannelsessøgende eller deltageren søge styrelsen om ret til rabat, jf. § 5.

Stk. 2. På baggrund af styrelsens afgørelse om ret til rabat skal den uddannelsessøgende eller deltageren i perioden fra den 1. januar 2007 til og med den 30. juni 2007 rette henvendelse til de befordringsansvarlige for at købe abonnementskort med rabat. Ved henvendelse til de befordringsansvarlige skal den uddannelsessøgende eller deltageren medbringe dokumentation for ret til rabat, jf. § 5.«

§ 2

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Lovforslagets baggrund

Som en del af den samlede udmøntning af kommunalreformen blev der med lov nr. 578 af 9. juni 2006 om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. (fremsat i Folketinget den 29. marts 2006) etableret en ny statslig befordringsrabatordning for elever i ungdomsuddannelser og deltagere i produktionsskoleforløb, almen voksenuddannelser (avu), forberedende voksenuddannelse (fvu) og ordblindeundervisning for voksne. I det følgende betegnes disse som uddannelsessøgende.

Udgangspunktet for rabatordningen er, at Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte (styrelsen) træffer afgørelse om ret til rabat på baggrund af uddannelsesstedets indberetninger og sender den uddannelsessøgende en meddelelse herom. Herefter kan den uddannelsessøgende henvende sig på et af de befordringsansvarlige trafikselskabers salgssteder og købe abonnementskort med rabat efter forevisning af styrelsens meddelelse om ret til rabat samt personlig legitimation. Denne ordning svarer i hovedtræk til den, der gælder for studerende ved videregående uddannelser.

Det har imidlertid vist sig at være vanskeligt for et flertal af trafikselskaberne at håndtere en løsning, hvor alle uddannelsessøgende skal henvende sig personligt på et salgssted for at købe abonnementskort med rabat. Dette skyldes, at flere trafikselskaber kun har ganske få salgssteder og oftest baserer salg af abonnementskort på skriftlig henvendelse til trafikselskabet.

Da den gældende lov åbner mulighed for, at styrelsen elektronisk kan overføre oplysninger om de uddannelsessøgendes ret til rabat til trafikselskaberne, er mulighederne for et sådant IT-mæssigt samspil undersøgt i samarbejde med trafikselskaberne. Målet har været, at de uddannelsessøgende ikke skal henvende sig personligt på salgsstederne. Det har imidlertid vist sig vanskeligt at udvikle og implementere en tilfredsstillende IT-løsning.

Dette skal også ses i lyset af, at den gældende lov forudsætter, at alle uddannelsessøgende skal aflevere en ny ansøgning om befordringsrabat efter de nye regler, der gælder fra den 1. januar 2007. Det må således forventes, at omkring 40.000-50.000 ansøgninger om ret til befordringsrabat skal behandles af uddannelsessteder og styrelsen, og at trafikselskaberne skal udstede abonnementskort med rabat, inden undervisningen begynder igen efter juleferien. En komplet edb-løsning skal derfor være klar omkring den 1. november 2006 med henblik på at sætte driften i gang i fuldt omfang, hvilket ikke er muligt uden betydelige risici, der kan komme de uddannelsessøgende til skade.

Lovforslagets indhold

Det foreslås at etablere en overgangsordning for salg af abonnementskort med rabat i perioden fra den 1. januar 2007 til og med den 30. juni 2007.

En lang række af de amtskommunale trafikselskaber udsteder allerede i dag abonnementskort med rabat. Dette gøres efter aftale med amtsrådene og med hjemmel i reglerne om den amtskommunale befordringsgodtgørelsesordning, der gælder til den 1. januar 2007.

For at smidiggøre overgangen fra den hidtil gældende amtskommunale ordning til den nye statslige befordringsrabatordning foreslås det derfor med lovforslaget, at styrelsen kan bemyndige de befordringsansvarlige, der udsteder abonnementskort med rabat efter den amtskommunale ordning, til i overgangsperioden at træffe afgørelse om ret til rabat. Herved kan de befordringsansvarlige forny abonnementskort, der er købt med rabat før den 1. januar 2007. Det er dog en betingelse, at den uddannelsessøgende har modtaget abonnementskort med rabat for december måned 2006, at den uddannelsessøgende efter den 1. januar 2007 fortsætter den uddannelse eller det undervisningsforløb, den pågældende var i gang med i december måned 2006, og at de befordringsansvarlige anvender de hidtil gældende forretningsgange for at sikre, at de uddannelsessøgende fortsat er berettiget til abonnementskort fra den 1. januar 2007.

Rabatten ydes efter de regler, som gælder efter lov om befordringsrabat for uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. Det vil blandt andet sige, at rabatten udgør det beløb, der overstiger egenbetalingen på 9,50 kr., for hver dag abonnementskortet er gyldigt fra den 1. januar 2007.

Uddannelsessøgende, der ikke kan få fornyet deres abonnementskort med rabat, skal for at få ret til rabat aflevere en ansøgning herom på uddannelsesstedet og benytte styrelsens meddelelse om ret til rabat til at købe abonnementskort med rabat på de befordringsansvarliges salgssteder.

De uddannelsessøgende vil blive orienteret om overgangsordningen via styrelsens hjemmeside samt opslag på uddannelsesstederne om, hvordan de opnår ret til rabat.

Styrelsen yder de befordringsansvarlige refusion efter bestemmelserne i lovens § 11 og de i medfør heraf udstedte regler, uanset om der er tale om fornyelse af abonnementskort eller salg af nye abonnementskort på baggrund af styrelsens meddelelse om ret til rabat.

Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for det offentlige eller erhvervslivet.

For styrelsen medfører lovforslaget, at der bliver mulighed for i samarbejde med de befordringsansvarlige at udvikle en IT-løsning, der kan idriftsættes over en periode i foråret 2007.

For de befordringsansvarlige medfører lovforslaget, at de, der har haft aftale med amtsrådet om salg af abonnementskort med rabat efter de hidtil gældende regler, kan tilbyde de uddannelsessøgende en fornyelse af abonnementskortet i perioden fra den 1. januar 2007 til og med den 30. juni 2007. Samtidig skal de befordringsansvarlige i en overgangsperiode kunne håndtere udstedelse af abonnementskort med rabat på baggrund af oplysningerne i den af styrelsen udsendte rabatmeddelelse, som de uddannelsessøgende skal forevise på salgsstedet. Først i løbet af foråret 2007 og senest fra den 1. juli 2007 kan de befordringsansvarlige udstede abonnementskort med rabat på baggrund af elektronisk overførte oplysninger fra styrelsen.

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ingen konsekvenser for erhvervslivet.

Administrative konsekvenser for borgerne

I perioden fra den 1. januar 2007 til den 1. juli 2007 vil en lang række uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. på baggrund af en tidligere ansøgning kunne få fornyet et gældende abonnementskort med rabat. Andre uddannelsessøgende vil skulle henvende sig på de befordringsansvarliges salgssteder for at købe abonnementskort med rabat. Det drejer sig i overvejende grad om uddannelsessøgende, der først bliver optaget på uddannelsen eller undervisningsforløbet efter den 1. januar 2007, eller som ikke har modtaget abonnementskort med rabat for december måned 2006.

Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

Høring

Forslaget har været sendt i høring hos: Arriva, Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion, Bornholms Regionskommune; Danmarks Erhvervsskoleforening, Danmarks Evalueringsinstitut, Dansk Teknisk Lærerforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), Danske Landbrugsskoler, Danske Produktionsskolers Lærerforening, Danske Regioner, Datatilsynet; DSB, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen af Daghøjskoler i Danmark, Foreningen af Forstandere/Direktører ved AMU-centrene, Foreningen af private gymnasier, studenterkurser og hf-kurser, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Skoleledere ved de Tekniske Skoler; Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af studenterkursusrektorer, Forstanderforeningen for voksenuddannelsescentrene, Forstanderkredsen for Produktionsskoler og Produktionshøjskoler, Forstandersamrådet ved den Amtskommunale Specialundervisning for Voksne, Frederiksberg Kommune, Gymnasieskolernes Lærerforening, Gymnasieskolernes Rektorforening, Handelsskolernes Bestyrelsesforening, Handelsskolernes Lærerforening, Hovedstadens Udviklingsråd (HUR), Interesseorganisationen for handelsskolernes ledelser (HFI), Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere (LVU), Landsforeningen af landsbysamfund, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Landssammenslutningen af Kursusstuderende, Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark, Produktionsskoleforeningen, Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for de gymnasiale uddannelser, Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse, Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse, Sammenslutningen af Danske Småøer, Sammenslutningen af ledere ved skoler, der udbyder de grundlæggende SO SU -uddannelser, Samrådet for Specialundervisning for Voksne, Speciallærerforeningen af 1981, SU -rådet, Udvalget for de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og Ørestadsselskabet.

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

De befordringsansvarlige vil i overgangsperioden kunne basere fornyelse af abonnementskort med rabat på allerede eksisterende oplysninger om de uddannelsessøgendes ret til rabat efter den amtskommunale ordning

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Flere uddannelsessøgende vil fra den 1. januar 2007 kunne få abonnementskort fornyet uden ansøgning

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Med den foreslåede bestemmelse i § 17 a skabes der hjemmel til, at styrelsen kan bemyndige de befordringsansvarlige, jf. lovens § 11, stk. 1, til at træffe afgørelse om ret til rabat på abonnementskort. Herved kan de befordringsansvarlige i perioden fra den 1. januar 2007 til og med den 30. juni 2007 uden ny ansøgning fra de uddannelsessøgende forny abonnementskort med rabat, der er solgt for perioden til og med december måned 2006. Rabatten beregnes på baggrund af lovens § 7.

For at de befordringsansvarlige kan yde rabat uden fornyet ansøgning, er det en yderligere betingelse, at den uddannelsessøgende fortsætter samme uddannelse eller undervisningsforløb, som den pågældende var i gang med i december 2006, og at trafikselskaberne anvender de hidtidige forretningsgange for at sikre, at de uddannelsessøgende fortsat er berettiget til rabat fra den 1. januar 2007.

I de tilfælde, hvor betingelserne for at de befordringsansvarlige kan træffe afgørelse om ret til rabat er til stede, vil de befordringsansvarlige sende de uddannelsessøgende et tilbud om køb af abonnementskort med rabat.

Styrelsen refunderer de befordringsansvarlige den ydede rabat sammen med den rabat, der ydes på baggrund af styrelsens afgørelse, jf. den foreslåede § 17 b.

Med den foreslåede bestemmelse i § 17 b kan de uddannelsessøgende, der ikke er omfattet af ordningen i § 17 a, i overgangsperioden i stedet for købe abonnementskort med rabat på baggrund af styrelsens afgørelse om ret til rabat, jf. lovens § 5. Ved personlig henvendelse til trafikselskabet vil den uddannelsessøgende således kunne købe abonnementskort med rabat, der gælder i de måneder, der er angivet i rabatmeddelelsen.

Til § 2

Selv om lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserne m.v., finder anvendelse for rabat, der gives fra den 1. januar 2007, er det nødvendigt at afgørelse om ret til rabat bliver truffet inden 1. januar 2007, så de uddannelsessøgende i god tid kan erhverve sig et abonnementskort med rabat, der gælder fra 1. januar 2007. Det samme gør sig gældende for så vidt angår de afgørelser, de befordringsansvarlige træffer efter den foreslåede § 17 a. Det foreslås derfor, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.