L 15 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser m.v. (Bemyndigelse af de befordringsansvarlige
til i en overgangsperiode at træffe afgørelse om ret
til rabat).
Fremsat den 4. oktober 2006 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om befordringsrabat
til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
(Bemyndigelse af de befordringsansvarlige til
i en overgangsperiode at træffe afgørelse om ret til
rabat)
§ 1
I lov nr. 578 af 9. juni 2006 om
befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser
m.v. foretages følgende ændringer:
1. Efter § 17
indsættes:
Ȥ 17 a.
Styrelsen kan til de befordringsansvarlige, jf. § 11, stk. 1,
henlægge sin beføjelse til at træffe
afgørelse om ret til rabat efter lovens kapitel 2 og 3 i
perioden fra den 1. januar 2007 til og med den 30. juni 2007.
Stk. 2. De befordringsansvarlige kan alene
træffe afgørelse om ret til rabat for den
uddannelsessøgende eller deltageren i de tilfælde
hvor,
1) det af de befordringsansvarliges optegnelser
fremgår, at den uddannelsessøgende eller deltageren
har modtaget abonnementskort med rabat for december måned
2006,
2) den uddannelsessøgende eller deltageren
fortsætter den uddannelse eller det
undervisningsforløb, den pågældende var i gang
med i december måned 2006, og
3) de befordringsansvarlige efter den hidtil
gældende forretningsgang sikrer sig, at den
uddannelsessøgende eller deltageren fortsat er berettiget
til rabat.
Stk. 3. Rabatten ydes som det beløb,
der overstiger egenbetalingen, jf. § 7. Styrelsen refunderer
de befordringsansvarlige den ydede rabat efter bestemmelserne i
§ 11, stk. 3-5, og regler fastsat i medfør af stk.
6.
§ 17 b. I de
tilfælde, hvor betingelserne for, at de befordringsansvarlige
kan træffe afgørelse efter § 17 a, stk. 2, ikke
er til stede, skal den uddannelsessøgende eller deltageren
søge styrelsen om ret til rabat, jf. § 5.
Stk. 2. På baggrund af styrelsens
afgørelse om ret til rabat skal den
uddannelsessøgende eller deltageren i perioden fra den 1.
januar 2007 til og med den 30. juni 2007 rette henvendelse til de
befordringsansvarlige for at købe abonnementskort med rabat.
Ved henvendelse til de befordringsansvarlige skal den
uddannelsessøgende eller deltageren medbringe dokumentation
for ret til rabat, jf. § 5.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslagets baggrund
Som en del af den samlede udmøntning af
kommunalreformen blev der med lov nr. 578 af 9. juni 2006 om
befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser
m.v. (fremsat i Folketinget den 29. marts 2006) etableret en ny
statslig befordringsrabatordning for elever i ungdomsuddannelser og
deltagere i produktionsskoleforløb, almen voksenuddannelser
(avu), forberedende voksenuddannelse (fvu) og ordblindeundervisning
for voksne. I det følgende betegnes disse som
uddannelsessøgende.
Udgangspunktet for rabatordningen er, at
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte (styrelsen)
træffer afgørelse om ret til rabat på baggrund
af uddannelsesstedets indberetninger og sender den
uddannelsessøgende en meddelelse herom. Herefter kan den
uddannelsessøgende henvende sig på et af de
befordringsansvarlige trafikselskabers salgssteder og købe
abonnementskort med rabat efter forevisning af styrelsens
meddelelse om ret til rabat samt personlig legitimation. Denne
ordning svarer i hovedtræk til den, der gælder for
studerende ved videregående uddannelser.
Det har imidlertid vist sig at være
vanskeligt for et flertal af trafikselskaberne at håndtere en
løsning, hvor alle uddannelsessøgende skal henvende
sig personligt på et salgssted for at købe
abonnementskort med rabat. Dette skyldes, at flere trafikselskaber
kun har ganske få salgssteder og oftest baserer salg af
abonnementskort på skriftlig henvendelse til
trafikselskabet.
Da den gældende lov åbner mulighed
for, at styrelsen elektronisk kan overføre oplysninger om de
uddannelsessøgendes ret til rabat til trafikselskaberne, er
mulighederne for et sådant IT-mæssigt samspil
undersøgt i samarbejde med trafikselskaberne. Målet
har været, at de uddannelsessøgende ikke skal henvende
sig personligt på salgsstederne. Det har imidlertid vist sig
vanskeligt at udvikle og implementere en tilfredsstillende
IT-løsning.
Dette skal også ses i lyset af, at den
gældende lov forudsætter, at alle
uddannelsessøgende skal aflevere en ny ansøgning om
befordringsrabat efter de nye regler, der gælder fra den 1.
januar 2007. Det må således forventes, at omkring
40.000-50.000 ansøgninger om ret til befordringsrabat skal
behandles af uddannelsessteder og styrelsen, og at
trafikselskaberne skal udstede abonnementskort med rabat, inden
undervisningen begynder igen efter juleferien. En komplet
edb-løsning skal derfor være klar omkring den 1.
november 2006 med henblik på at sætte driften i gang i
fuldt omfang, hvilket ikke er muligt uden betydelige risici, der
kan komme de uddannelsessøgende til skade.
Lovforslagets indhold
Det foreslås at etablere en
overgangsordning for salg af abonnementskort med rabat i perioden
fra den 1. januar 2007 til og med den 30. juni 2007.
En lang række af de amtskommunale
trafikselskaber udsteder allerede i dag abonnementskort med rabat.
Dette gøres efter aftale med amtsrådene og med hjemmel
i reglerne om den amtskommunale
befordringsgodtgørelsesordning, der gælder til den 1.
januar 2007.
For at smidiggøre overgangen fra den
hidtil gældende amtskommunale ordning til den nye statslige
befordringsrabatordning foreslås det derfor med lovforslaget,
at styrelsen kan bemyndige de befordringsansvarlige, der udsteder
abonnementskort med rabat efter den amtskommunale ordning, til i
overgangsperioden at træffe afgørelse om ret til
rabat. Herved kan de befordringsansvarlige forny abonnementskort,
der er købt med rabat før den 1. januar 2007. Det er
dog en betingelse, at den uddannelsessøgende har
modtaget abonnementskort med rabat for december måned 2006,
at den uddannelsessøgende efter den 1. januar 2007
fortsætter den uddannelse eller det
undervisningsforløb, den pågældende var i gang
med i december måned 2006, og at de
befordringsansvarlige anvender de hidtil gældende
forretningsgange for at sikre, at de uddannelsessøgende
fortsat er berettiget til abonnementskort fra den 1. januar
2007.
Rabatten ydes efter de regler, som gælder
efter lov om befordringsrabat for uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser m.v. Det vil blandt andet sige, at rabatten
udgør det beløb, der overstiger egenbetalingen
på 9,50 kr., for hver dag abonnementskortet er gyldigt fra
den 1. januar 2007.
Uddannelsessøgende, der ikke kan få
fornyet deres abonnementskort med rabat, skal for at få ret
til rabat aflevere en ansøgning herom på
uddannelsesstedet og benytte styrelsens meddelelse om ret til rabat
til at købe abonnementskort med rabat på de
befordringsansvarliges salgssteder.
De uddannelsessøgende vil blive orienteret
om overgangsordningen via styrelsens hjemmeside samt opslag
på uddannelsesstederne om, hvordan de opnår ret til
rabat.
Styrelsen yder de befordringsansvarlige refusion
efter bestemmelserne i lovens § 11 og de i medfør heraf
udstedte regler, uanset om der er tale om fornyelse af
abonnementskort eller salg af nye abonnementskort på baggrund
af styrelsens meddelelse om ret til rabat.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for det offentlige eller erhvervslivet.
For styrelsen medfører lovforslaget, at
der bliver mulighed for i samarbejde med de befordringsansvarlige
at udvikle en IT-løsning, der kan idriftsættes over en
periode i foråret 2007.
For de befordringsansvarlige medfører
lovforslaget, at de, der har haft aftale med amtsrådet om
salg af abonnementskort med rabat efter de hidtil gældende
regler, kan tilbyde de uddannelsessøgende en fornyelse af
abonnementskortet i perioden fra den 1. januar 2007 til og med den
30. juni 2007. Samtidig skal de befordringsansvarlige i en
overgangsperiode kunne håndtere udstedelse af abonnementskort
med rabat på baggrund af oplysningerne i den af styrelsen
udsendte rabatmeddelelse, som de uddannelsessøgende skal
forevise på salgsstedet. Først i løbet af
foråret 2007 og senest fra den 1. juli 2007 kan de
befordringsansvarlige udstede abonnementskort med rabat på
baggrund af elektronisk overførte oplysninger fra
styrelsen.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen konsekvenser for
erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for
borgerne
I perioden fra den 1. januar 2007 til den 1. juli
2007 vil en lang række uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser m.v. på baggrund af en tidligere
ansøgning kunne få fornyet et gældende
abonnementskort med rabat. Andre uddannelsessøgende vil
skulle henvende sig på de befordringsansvarliges salgssteder
for at købe abonnementskort med rabat. Det drejer sig i
overvejende grad om uddannelsessøgende, der først
bliver optaget på uddannelsen eller
undervisningsforløbet efter den 1. januar 2007, eller som
ikke har modtaget abonnementskort med rabat for december
måned 2006.
Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
Høring
Forslaget har været sendt i høring
hos: Arriva, Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion,
Bornholms Regionskommune; Danmarks Erhvervsskoleforening, Danmarks
Evalueringsinstitut, Dansk Teknisk Lærerforbund, Dansk
Ungdoms Fællesråd (DUF), Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning (DGS), Danske Landbrugsskoler, Danske
Produktionsskolers Lærerforening, Danske Regioner,
Datatilsynet; DSB, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen
af Daghøjskoler i Danmark, Foreningen af
Forstandere/Direktører ved AMU-centrene, Foreningen af
private gymnasier, studenterkurser og hf-kurser, Foreningen af
Registrerede Revisorer, Foreningen af Skoleledere ved de Tekniske
Skoler; Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af
studenterkursusrektorer, Forstanderforeningen for
voksenuddannelsescentrene, Forstanderkredsen for Produktionsskoler
og Produktionshøjskoler, Forstandersamrådet ved den
Amtskommunale Specialundervisning for Voksne, Frederiksberg
Kommune, Gymnasieskolernes Lærerforening, Gymnasieskolernes
Rektorforening, Handelsskolernes Bestyrelsesforening,
Handelsskolernes Lærerforening, Hovedstadens
Udviklingsråd (HUR), Interesseorganisationen for
handelsskolernes ledelser (HFI), Kommunernes Landsforening,
Københavns Kommune, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere (LVU),
Landsforeningen af landsbysamfund, Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Landssammenslutningen af Kursusstuderende,
Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark, Produktionsskoleforeningen,
Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for de gymnasiale
uddannelser, Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og
Efteruddannelse, Rådet om Kortuddannedes Fortsatte
Uddannelse, Sammenslutningen af Danske Småøer,
Sammenslutningen af ledere ved skoler, der udbyder de
grundlæggende SO SU -uddannelser, Samrådet for
Specialundervisning for Voksne, Speciallærerforeningen af
1981, SU -rådet, Udvalget for de grundlæggende social-
og sundhedsuddannelser og Ørestadsselskabet.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | De befordringsansvarlige vil i
overgangsperioden kunne basere fornyelse af abonnementskort med
rabat på allerede eksisterende oplysninger om de
uddannelsessøgendes ret til rabat efter den amtskommunale
ordning | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Flere uddannelsessøgende vil fra den
1. januar 2007 kunne få abonnementskort fornyet uden
ansøgning | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse i § 17
a skabes der hjemmel til, at styrelsen kan bemyndige de
befordringsansvarlige, jf. lovens § 11, stk. 1, til at
træffe afgørelse om ret til rabat på
abonnementskort. Herved kan de befordringsansvarlige i perioden fra
den 1. januar 2007 til og med den 30. juni 2007 uden ny
ansøgning fra de uddannelsessøgende forny
abonnementskort med rabat, der er solgt for perioden til og med
december måned 2006. Rabatten beregnes på baggrund af
lovens § 7.
For at de befordringsansvarlige kan yde rabat
uden fornyet ansøgning, er det en yderligere betingelse, at
den uddannelsessøgende fortsætter samme uddannelse
eller undervisningsforløb, som den pågældende
var i gang med i december 2006, og at trafikselskaberne anvender de
hidtidige forretningsgange for at sikre, at de
uddannelsessøgende fortsat er berettiget til rabat fra den
1. januar 2007.
I de tilfælde, hvor betingelserne for at de
befordringsansvarlige kan træffe afgørelse om ret til
rabat er til stede, vil de befordringsansvarlige sende de
uddannelsessøgende et tilbud om køb af
abonnementskort med rabat.
Styrelsen refunderer de befordringsansvarlige den
ydede rabat sammen med den rabat, der ydes på baggrund af
styrelsens afgørelse, jf. den foreslåede § 17
b.
Med den foreslåede bestemmelse i § 17
b kan de uddannelsessøgende, der ikke er omfattet af
ordningen i § 17 a, i overgangsperioden i stedet for
købe abonnementskort med rabat på baggrund af
styrelsens afgørelse om ret til rabat, jf. lovens § 5.
Ved personlig henvendelse til trafikselskabet vil den
uddannelsessøgende således kunne købe
abonnementskort med rabat, der gælder i de måneder, der
er angivet i rabatmeddelelsen.
Til § 2
Selv om lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserne m.v., finder
anvendelse for rabat, der gives fra den 1. januar 2007, er det
nødvendigt at afgørelse om ret til rabat bliver
truffet inden 1. januar 2007, så de uddannelsessøgende
i god tid kan erhverve sig et abonnementskort med rabat, der
gælder fra 1. januar 2007. Det samme gør sig
gældende for så vidt angår de afgørelser,
de befordringsansvarlige træffer efter den foreslåede
§ 17 a. Det foreslås derfor, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.