L 142 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om teknologi og innovation. (Mulighed for at fordele
bevillinger til internationale fora og forskellige andre
ændringer).
Fremsat den 31. januar 2007 af
videnskabsministeren (Helge Sander)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om teknologi og
innovation
(Mulighed for at fordele bevillinger til
internationale fora og forskellige andre ændringer)
§ 1
I lov nr. 419 af 6. juni 2002 om
teknologi og innovation, som ændret ved § 39 i lov
nr. 430 af 6. juni 2005 og § 48 i lov nr. 431 af 6. juni
2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 1, stk. 2, nr.
1, indsættes efter »mellem«: »danske
og udenlandske«, og efter »forskere,«
indsættes: »danske og udenlandske«.
2. I § 2, stk. 1, nr.
1, indsættes efter »Tilskud«: »,
herunder til deltagelse i internationalt samarbejde«.
3. Efter § 4
indsættes:
Ȥ 4 a. Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling kan for at fremme det
internationale samarbejde beslutte at fordele op til 20 pct. af den
enkelte bevilling til videnspredning og innovation på
finansloven til internationale fora. Ministeren kan indhente
rådgivning fra Rådet for Teknologi og Innovation
herom.
Stk. 2. Det er en forudsætning
for at fordele midler efter stk. 1, at det internationale
forum anvender midlerne til tilskud, der
1) gives efter ansøgning i åben
konkurrence,
2) fremmer lovens formål og
3) gives inden for
bevillingsforudsætningerne og med betryggende
regnskabsaflæggelse.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
A. Baggrunden for
lovforslaget
Den gældende lov om teknologi og
innovation, lov nr. 419 af 6. juni 2002 med senere ændringer,
fremhæver i § 1, stk. 2, nr. 5, at loven bl.a.
tilsigter at fremme internationalt samarbejde om udnyttelsen af
viden og teknologi.
Siden vedtagelsen af den gældende lov
om teknologi og innovation i 2002 er der sket en udvikling i
retning af mere intensivt internationalt samarbejde, hvilket skal
ses i lyset af den vidtrækkende globalisering også
på området for udnyttelsen af viden og teknologi.
Det forventes, at en række
internationale samarbejder om viden og teknologi i nær
fremtid vil udvikle sig i retning af mere intensivt samarbejde,
hvor de deltagende lande fordeler midler til fælles
puljer.
Kvaliteten og relevansen af innovation og
videnspredning i danske videninstitutioner,
virksomheder, godkendte teknologiske serviceinstitutter m.v. vil
øges, såfremt der sker en øget
internationalisering af udnyttelsen af viden og teknologi.
Regeringen ønsker derfor, at
1) præcisere muligheden for at
medfinansiere udenlandske forskningsinstitutioners deltagelse i
projekter i Danmark vedrørende videnspredning og
innovation,
2) præcisere muligheden for at yde tilskud
til deltagelse i internationalt samarbejde, og
3) give mulighed for, at fordele op til 20 pct.
af den enkelte bevilling til videnspredning og innovation på
finansloven til internationale fora.
Dette skal sikre, at der skabes de bedst
mulige rammer for at udnytte fordelene ved internationalt
samarbejde om udnyttelse af viden og teknologi.
B. De gældende regler
De gældende regler for internationalt
samarbejde om udnyttelsen af viden og teknologi og medfinansiering
heraf er fastsat i lov om teknologi og innovation, lov nr. 419 af
6. juni 2002 med senere ændringer. Ifølge lovens
§ 1, stk. 2, skal loven navnlig fremme bl.a.
internationalt samarbejde om udnyttelsen af viden og teknologi.
Efter lovens § 2, stk. 1, nr.
1, kan tilskud anvendes som medfinansieringsinstrument til
opfyldelse af lovens formål. Der er imidlertid tvivl om,
hvorvidt bestemmelsen giver hjemmel til, at ministeren kan beslutte
at fordele midler til internationale fora. Hidtil har Folketingets
Finansudvalg i hvert enkelt tilfælde tiltrådt et
aktstykke fra ministeren for videnskab, teknologi og udvikling,
hvis ministeren har haft behov for at fordele midler til
internationale fora.
C. Lovforslaget
I takt med at danske virksomheder og
videninstitutioner bliver mere og mere internationale i deres
udsyn, ønsker regeringen for det første at
præcisere, at der skal være mulighed for at inddrage
internationale uddannelses- og forskningsinstitutioner i projekter,
netværk og mere formaliserede konsortier omfattet af lovens
formål.
Regeringen ønsker for det andet at
præcisere, at det internationale samarbejde også kan
styrkes ved at yde tilskud til deltagelse i internationalt
samarbejde, der kan fremme udnyttelsen af viden og teknologi i
erhvervslivet. Tilskuddet gives til de deltagende virksomheder,
godkendte teknologiske serviceinstitutter m.v. Det kan eksempelvis
være programmer og projekter i regi af EU, bilaterale
samarbejdsaftaler og EUREKA (et europæisk netværk med
37 deltagerlande, som søger at fremme projekter inden for
forskning og udvikling i industrien med det formål at fremme
den europæiske konkurrenceevne).
Som følge af den stigende
globalisering og internationalisering af samarbejdet om udnyttelsen
af viden og teknologi ønsker regeringen for det tredje en
eksplicit hjemmel til at fordele midler til internationale fora. En
klar hjemmel i loven vil være mere operationel for ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling end aktstykkeproceduren i
forhold til Folketingets Finansudvalg.
Det foreslås derfor, at ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling skal kunne fordele bevillinger
til internationale fora af de på finansloven afsatte midler.
I den forbindelse foreslås en maksimal procentsats for, hvor
stor en del af den enkelte bevilling på finansloven, som
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan fordele til
internationale fora. Grænsen foreslås fastsat til 20
pct.
Ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling skal i forbindelse med den generelle adgang til at
fordele midler påse, at nyttekriteriet er opfyldt ved
anvendelse af lovens muligheder for at fremme internationalt
samarbejde. Bevillingerne til videnspredning og innovation skal til
enhver tid anvendes således, at de i videst muligt omfang
styrker teknologiudvikling og innovation i erhvervslivet.
Ved nyttekriteriet forstås, at det
sikres, at danske bevillinger til udnyttelse af viden og teknologi
anvendes på aktiviteter, der gavner danske virksomheder og
videninstitutioner. Der er ikke tale om et objektivt krav, men
derimod et krav der fordrer en konkret vurdering af
nytteværdien for Danmark. Det vil have formodningen for sig,
at fordeles danske bevillinger til et internationalt forum, hvor
danske og udenlandske virksomheder og videninstitutioner er i en
konkurrencesituation, og hvor danske virksomheder og
videninstitutioner vil kunne få en forholdsmæssig andel
af de samlede midler, vil nyttekriteriet være opfyldt.
D. Økonomiske,
administrative, miljømæssige og EU-retlige
konsekvenser
Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering
(CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger til, at
forslaget bliver forelagt et virksomhedspanel. Forslaget bør
derfor ikke forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
Forholdet til EU-retten
I det omfang statslig støtte til
udnyttelse af viden og teknologi gives til private virksomheder,
vil støtten blive administreret i overensstemmelse med de
til enhver tid gældende EF-regler. For tiden er det
EF-rammebestemmelserne for Forskning & Udvikling &
Innovation (EU-Tidende nr. C 323 af 30. december 2006 side 1) og
Europa-Kommissionens forordning nr. 1998/2002 af 15. december 2006
om anvendelse af traktatens artikel 87 og 88 på de
minimis-støtte (EU-Tidende nr. L 379 af 28. december 2006
side 5).
Hovedindholdet i de minimis-reglerne om
statsstøtte til virksomheder er, at støtte på
højest 200.000 euro over en treårig periode ikke
påvirker samhandelen mellem EU€™s medlemsstater
og/eller ikke truer med at fordreje konkurrencevilkårene og
derfor ikke er omfattet af traktatens artikel 87, stk. 1.
Denne støtte er ikke omfattet af anmeldelsespligten i
traktatens artikel 88, stk. 3. I Danmark er det
Konkurrencestyrelsen, der administrerer og fungerer som
ressortmyndighed for statsstøtte- og de
minimis-reglerne.
Høring
Fortegnelse over hørte myndigheder
m.v. er medtaget som bilag.
Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser og/eller mindre
udgifter. | Negative konsekvenser og/eller
merudgifter. |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | I det omfang statslig støtte til
udnyttelse af viden og teknologi gives til private virksomheder,
vil støtten blive administreret i overensstemmelse med de
til enhver tid gældende EF-rammebestemmelser for Forskning
& Udvikling og de minimis-reglerne. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Lovens formålsbestemmelse
foreslås ændret, således at det præciseres,
at både danske og udenlandske forskere og danske og
udenlandske uddannelses- og forskningsinstitutioner skal kunne
inddrages i projekter, netværk og mere formaliserede
konsortier omfattet af lovens formål, herunder også
modtage midler på lige fod med danske
forskningsinstitutioner.
Det vil være en forudsætning, at
nyttekriteriet, jf. de almindelige bemærkninger pkt. C,
iagttages. Inddragelsen af en udenlandsk forsknings- og
uddannelsesinstitution i et projekt skal således kunne fremme
udnyttelsen af viden og teknologi i erhvervslivet.
Til nr. 2
Det foreslås, at der etableres en
udtrykkelig adgang til, at tilskud også kan gives til
deltagelse i internationalt samarbejde.
Der er tale om en præcisering af den
gældende retstilstand. Loven giver allerede mulighed for, at
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling i et vist omfang
kan medfinansiere små og mellemstore virksomheders, godkendte
teknologiske serviceinstitutters m.v. deltagelse i internationale
programmer og projekter, der kan fremme udnyttelsen af viden og
teknologi i erhvervslivet.
Regeringen ønsker at fremme brugen af
sådanne instrumenter ved at give en mere generel adgang
hertil. Der kan være tale om programmer og projekter i regi
af EU, bilaterale samarbejdsaftaler, EUREKA m.v.
Nyttekriteriet, jf. de almindelige
bemærkninger pkt. C, skal også i dette tilfælde
iagttages. Det er således en forudsætning, at de
støttede programmer og projekter kan fremme udnyttelsen af
viden og teknologi i erhvervslivet.
Til nr. 3
Med § 4 a, stk. 1,
foreslås det at give ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling en generel adgang til at fordele op til 20 pct. af den
enkelte bevilling til videnspredning og innovation på
finansloven til internationale fora.
Med internationale fora forstås
internationale institutioner, som er oprettet efter overenskomst
mellem forskellige lande med henblik på fordeling af midler
til teknologi og innovation.
Ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling kan indhente rådgivning herom fra Rådet for
Teknologi og Innovation. Det følger af den gældende
lovs § 4, stk. 3, at ministeren inden for de rammer,
der afsættes på finansloven, kan henlægge
administrationen af initiativer til Rådet for Teknologi og
Innovation.
Eksempelvis er der i Eurostars-programmet
under EUREKA foreslået, at der oprettes en fælles pulje
af projektmidler med en tværgående bedømmelse af
alle projekter. Alle projekter har deltagere fra flere lande. De
overordnede kriterier for tildeling af projektmidler
fastlægges af en programkomité, hvor Danmark er
repræsenteret. Den konkrete vurdering af
projektansøgninger foretages af et panel af eksperter
udpeget af de deltagende lande. Bedømmelsen koordineres af
EUREKA-sekretariatet. Ekspertpanelet laver en indstilling til
programkomiteen på baggrund af de opstillede
bedømmelseskriterier. Programkomiteen træffer herefter
beslutning om uddeling af midlerne.
Nyttekriteriet, jf. de almindelige
bemærkninger pkt. C, skal også i dette tilfælde
iagttages.
Det grundlæggende krav om, at uddeling
af bevillinger skal ske i åben konkurrence og efter en faglig
vurdering af, hvorvidt aktiviteten kan fremme udnyttelsen af viden
og teknologi i erhvervslivet, ønskes opretholdt. Derfor vil
det være en forudsætning, at konkurrenceelementet og
kvalitetsvurderingen i en international aktivitet med dansk
deltagelse svarer til det niveau, som gør sig gældende
nationalt.
Indførelsen af reglen i § 4
a, stk. 2, skal ses i sammenhæng med bestemmelsen i
stk. 1, hvor ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
kan fordele midler til internationale fora.
Det foreslås desuden, at ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling efter høring af
Rigsrevisionen i forbindelse med godkendelsen af de enkelte
fordelinger vil påse, at der bliver lagt vægt på
en række parametre, herunder at de internationale fora skal
sikre:
€" At ansøgere behandles på en
måde, der svarer til Danmarks EU-retlige forpligtelser, bl.a.
i forhold til det grundlæggende ikkediskriminationsprincip.
Der må således ikke ske en hverken direkte eller
indirekte diskrimination af ansøgerne, f.eks. ved sprogkrav,
som kun ansøgere fra bestemte lande kan opfylde.
€" At ansøgere sikres den
nødvendige information og vejledning.
€" At grundlæggende habilitetsregler
iagttages.
€" At der er åbenhed om og
gennemskuelighed i de trufne afgørelser.
€" At afgørelserne begrundes.
€" At der sker offentliggørelse af
forskningsresultater.
€" At der forlods foreligger en aftale om
fordelingen af immaterielle rettigheder, som evt. opnås
på grundlag af de projekter, hvortil der er givet
støtte.
€" At der sker betryggende
regnskabsaflæggelse. Herved forstås
regnskabsaflæggelse til Danmark, for så vidt
angår totalregnskabet for de enkelte aktiviteter, og at
regnskabet revideres af en uvildig revisionsinstans. I den
forbindelse skal de internationale fora sikre, at der sker en
faglig afrapportering og regnskabsaflæggelse fra de enkelte
bevillingsmodtagere.
€" At givne bevillingstilsagn effektueres,
og at udbetaling sker i takt med, at midlerne anvendes.
€" At bevillingsmodtagere, der disponerer i
strid med bevillingsforudsætningerne, kan blive mødt
med et krav om tilbagebetaling. I den forbindelse skal det sikres,
at kravet kan effektueres ved de relevante domstole.
Som led i godkendelsen af de enkelte
fordelinger vil Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling i
det omfang, der er fordelt bevillinger til internationale fora,
desuden drøfte finansieringen af administrationen af de
pågældende bevillinger med det internationale
forum.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2007.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov nr. 419 af 6. juni 2002 om teknologi
og innovation, som ændret ved § 39 i lov nr. 430 af
6. juni 2005 og § 48 i lov nr. 431 af 6. juni 2005,
foretages følgende ændringer: |
| | |
Teknologi og innovationsaktiviteter | | |
§ 1.
Formålet med loven er at styrke teknologiudvikling og
innovation i erhvervslivet. Stk. 2. Loven tilsigter navnlig at
fremme | | |
1) samarbejde og formidling af viden mellem
forskere, forsknings- og uddannelsesinstitutioner, teknologiske
serviceinstitutter, videninstitutioner og virksomheder, 2) - - - | | 1. I § 1,
stk. 2, nr. 1, indsættes efter
»mellem«: »danske og udenlandske«, og efter
»forskere,« indsættes: »danske og
udenlandske«. |
| | |
§ 2. Til
opfyldelse af lovens formål kan anvendes et eller flere af
følgende medfinansieringsinstrumenter: | | |
1) Tilskud. 2) - - - | | 2. I § 2,
stk. 1, nr. 1, indsættes efter
»Tilskud«: », herunder til deltagelse i
internationalt samarbejde«. |
| | |
| | 3. Efter § 4
indsættes: »§ 4 a. Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling kan for at fremme det
internationale samarbejde beslutte at fordele op til 20 pct. af den
enkelte bevilling til videnspredning og innovation på
finansloven til internationale fora. Ministeren kan indhente
rådgivning fra Rådet for Teknologi og Innovation
herom. |
| | Stk. 2. Det er en forudsætning
for at fordele midler efter stk. 1, at det internationale
forum anvender midlerne til tilskud, der |
| | 1) gives efter ansøgning i åben
konkurrence, 2) fremmer lovens formål og 3) gives inden for
bevillingsforudsætningerne og med betryggende
regnskabsaflæggelse.« |
| | |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. juli
2007. |
Bilag 1
Høringsliste
Ministerier
Beskæftigelsesministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Justitsministeriet
Kirkeministeriet
Kulturministeriet
Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og
Integration
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri
Miljøministeriet
Skatteministeriet
Socialministeriet
Statsministeriet
Transport- og Energiministeriet
Udenrigsministeriet
Undervisningsministeriet
Økonomi- og Erhvervsministeriet
Amter
Bornholms Amt
Frederiksborg Amt
Fyns Amt
Københavns Amt
Nordjyllands Amt
Ribe Amt
Ringkøbing Amt
Roskilde Amt
Storstrøms Amt
Sønderjyllands Amt
Vejle Amt
Vestsjællands Amt
Viborg Amt
Århus Amt
Regioner
Region Nordjylland
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Sjælland
Region Hovedstaden
Andre offentlige myndigheder og
institutioner
Færøernes Landsstyre
Grønlands Hjemmestyre
Rigsrevisionen
Universiteter
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
Danmarks Farmaceutiske Universitet
Danmarks Pædagogiske Universitet
Danmarks Tekniske Universitet
Handelshøjskolen i København
Handelshøjskolen i Århus
IT-Universitetet i København
Den Kgl. Veterinær- og
Landbohøjskole
Københavns Universitet
Roskilde Universitetscenter
Syddansk Universitet
Sektorforskningsinstitutioner
Arbejdsmiljøinstituttet
By og Byg €" Statens
Byggeforskningsinstitut
Danmarks Fiskeriundersøgelser
Danmarks Fødevareforskning
Danmarks JordbrugsForskning
Danmarks Miljøundersøgelser
Danmarks og Grønlands Geologiske
Undersøgelse (GEUS)
Danmarks TransportForskning
Danmarks Rumcenter
Forskningscenter Risø
Forskningscentret for Skov & Landskab
Forsvarets Forskningstjeneste
Fødevareøkonomisk Institut
John F. Kennedy Instituttet
Socialforskningsinstituttet
Statens Institut for Folkesundhed
Statens Serum Institut
Andre forskningsinstitutioner
Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut
Danmarks Designskole
Danmarks Meteorologiske Institut
Dansk Arkitekturcenter
Dansk Polarcenter
IT-Vest
Nationalmuseet
Rigsarkivet
Råd, fonde m.v.
Akademiet for de Tekniske Videnskaber
Carlsberg Fondet
Danmarks Forskningspolitiske Råd
Det Frie Forskningsråd
Det Strategiske Forskningsråd
Danmarks Grundforskningsfond
Det Økonomiske Råd
Højteknologifonden
Kommissionen for Videnskabelige
Undersøgelser i Grønland (KVUG)
Koordinationsudvalget for Forskning
Kræftens Bekæmpelse
Lundbeck Fonden
Novo Nordisk Fonden
Rockwool Fonden
Teknologirådet
Veluxfonden
VækstFonden
Organisationer m.v.
Akademiet for de tekniske videnskaber
Akademikernes Centralorganisation
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Byggematerialeindustrien
CO-industri
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Erhvervsfremme
Danmarks Jurist- og Økonomforbund
Dansk Handel & Service
Dansk Industri
Dansk IT
Dansk Iværksætterforening
Dansk Magisterforening
Danske Regioner
Foreningen af Rådgivende
Ingeniører
Forskerparkforeningen
FødevareIndustrien
Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter
(GTS)
Hovedstadens Sygehusfællesskab
HTS-A Arbejdsgiver- og
Erhvervsorganisationen
HTSI
Håndværksrådet
Ingeniørforeningen i Danmark
IT-Branchen
ITEK - Branchefællesskab for IT-, tele-,
elektronik-, og kommunikationsvirksomheder
Kommunernes Landsforening
Landbrugsraadet
Landsorganisationen i Danmark
Lægemiddelindustriforeningen (Lif)
Ph.d.-nettet
Rektorkollegiet