L 142 Forslag til lov om ændring af lov om teknologi og innovation.

(Mulighed for at fordele bevillinger til internationale fora og forskellige andre ændringer).

Af: Videnskabsminister Helge Sander (V)
Udvalg: Udvalget for Videnskab og Teknologi
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 31-01-2007

Fremsat: 31-01-2007

Lovforslag som fremsat

20061_l142_som_fremsat (html)

L 142 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om teknologi og innovation. (Mulighed for at fordele bevillinger til internationale fora og forskellige andre ændringer).

Fremsat den 31. januar 2007 af videnskabsministeren (Helge Sander)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om teknologi og innovation

(Mulighed for at fordele bevillinger til internationale fora og forskellige andre ændringer)

 

§ 1

I lov nr. 419 af 6. juni 2002 om teknologi og innovation, som ændret ved § 39 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 48 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 2, nr. 1, indsættes efter »mellem«: »danske og udenlandske«, og efter »forskere,« indsættes: »danske og udenlandske«.

2. I § 2, stk. 1, nr. 1, indsættes efter »Tilskud«: », herunder til deltagelse i internationalt samarbejde«.

3. Efter § 4 indsættes:

»§ 4 a. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan for at fremme det internationale samarbejde beslutte at fordele op til 20 pct. af den enkelte bevilling til videnspredning og innovation på finansloven til internationale fora. Ministeren kan indhente rådgivning fra Rådet for Teknologi og Innovation herom.

Stk. 2. Det er en forudsætning for at fordele midler efter stk. 1, at det internationale forum anvender midlerne til tilskud, der

1) gives efter ansøgning i åben konkurrence,

2) fremmer lovens formål og

3) gives inden for bevillingsforudsætningerne og med betryggende regnskabsaflæggelse.«

§ 2

Loven træder i kraft den 1. juli 2007.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

A. Baggrunden for lovforslaget

Den gældende lov om teknologi og innovation, lov nr. 419 af 6. juni 2002 med senere ændringer, fremhæver i § 1, stk. 2, nr. 5, at loven bl.a. tilsigter at fremme internationalt samarbejde om udnyttelsen af viden og teknologi.

Siden vedtagelsen af den gældende lov om teknologi og innovation i 2002 er der sket en udvikling i retning af mere intensivt internationalt samarbejde, hvilket skal ses i lyset af den vidtrækkende globalisering også på området for udnyttelsen af viden og teknologi.

Det forventes, at en række internationale samarbejder om viden og teknologi i nær fremtid vil udvikle sig i retning af mere intensivt samarbejde, hvor de deltagende lande fordeler midler til fælles puljer.

Kvaliteten og relevansen af innovation og vi­den­spred­ning i danske videninstitutioner, virksomheder, godkendte teknologiske serviceinstitutter m.v. vil øges, såfremt der sker en øget internationalisering af udnyttelsen af viden og teknologi.

Regeringen ønsker derfor, at

1) præcisere muligheden for at medfinansiere udenlandske forskningsinstitutioners deltagelse i projekter i Danmark vedrørende videnspredning og innovation,

2) præcisere muligheden for at yde tilskud til deltagelse i internationalt samarbejde, og

3) give mulighed for, at fordele op til 20 pct. af den enkelte bevilling til videnspredning og innovation på finansloven til internationale fora.

Dette skal sikre, at der skabes de bedst mulige rammer for at udnytte fordelene ved internationalt samarbejde om udnyttelse af viden og teknologi.

B. De gældende regler

De gældende regler for internationalt samarbejde om udnyttelsen af viden og teknologi og medfinansiering heraf er fastsat i lov om teknologi og innovation, lov nr. 419 af 6. juni 2002 med senere ændringer. Ifølge lovens § 1, stk. 2, skal loven navnlig fremme bl.a. internationalt samarbejde om udnyttelsen af viden og teknologi.

Efter lovens § 2, stk. 1, nr. 1, kan tilskud anvendes som medfinansieringsinstrument til opfyldelse af lovens formål. Der er imidlertid tvivl om, hvorvidt bestemmelsen giver hjemmel til, at ministeren kan beslutte at fordele midler til internationale fora. Hidtil har Folketingets Finansudvalg i hvert enkelt tilfælde tiltrådt et aktstykke fra ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, hvis ministeren har haft behov for at fordele midler til internationale fora.

C. Lovforslaget

I takt med at danske virksomheder og videninstitutioner bliver mere og mere internationale i deres udsyn, ønsker regeringen for det første at præcisere, at der skal være mulighed for at inddrage internationale uddannelses- og forskningsinstitutioner i projekter, netværk og mere formaliserede konsortier omfattet af lovens formål.

Regeringen ønsker for det andet at præcisere, at det internationale samarbejde også kan styrkes ved at yde tilskud til deltagelse i internationalt samarbejde, der kan fremme udnyttelsen af viden og teknologi i erhvervslivet. Tilskuddet gives til de deltagende virksomheder, godkendte teknologiske serviceinstitutter m.v. Det kan eksempelvis være programmer og projekter i regi af EU, bilaterale samarbejdsaftaler og EUREKA (et europæisk netværk med 37 deltagerlande, som søger at fremme projekter inden for forskning og udvikling i industrien med det formål at fremme den europæiske konkurrenceevne).

Som følge af den stigende globalisering og internationalisering af samarbejdet om udnyttelsen af viden og teknologi ønsker regeringen for det tredje en eksplicit hjemmel til at fordele midler til internationale fora. En klar hjemmel i loven vil være mere operationel for ministeren for videnskab, teknologi og udvikling end aktstykkeproceduren i forhold til Folketingets Finansudvalg.

Det foreslås derfor, at ministeren for videnskab, teknologi og udvikling skal kunne fordele bevillinger til internationale fora af de på finansloven afsatte midler. I den forbindelse foreslås en maksimal procentsats for, hvor stor en del af den enkelte bevilling på finansloven, som ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan fordele til internationale fora. Grænsen foreslås fastsat til 20 pct.

Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling skal i forbindelse med den generelle adgang til at fordele midler påse, at nyttekriteriet er opfyldt ved anvendelse af lovens muligheder for at fremme internationalt samarbejde. Bevillingerne til videnspredning og innovation skal til enhver tid anvendes således, at de i videst muligt omfang styrker teknologiudvikling og innovation i erhvervslivet.

Ved nyttekriteriet forstås, at det sikres, at danske bevillinger til udnyttelse af viden og teknologi anvendes på aktiviteter, der gavner danske virksomheder og videninstitutioner. Der er ikke tale om et objektivt krav, men derimod et krav der fordrer en konkret vurdering af nytteværdien for Danmark. Det vil have formodningen for sig, at fordeles danske bevillinger til et internationalt forum, hvor danske og udenlandske virksomheder og videninstitutioner er i en konkurrencesituation, og hvor danske virksomheder og videninstitutioner vil kunne få en forholdsmæssig andel af de samlede midler, vil nyttekriteriet være opfyldt.

D. Økonomiske, administrative, miljømæssige og EU-retlige konsekvenser

Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner

Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger til, at forslaget bliver forelagt et virksomhedspanel. Forslaget bør derfor ikke forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.

Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.

Forholdet til EU-retten

I det omfang statslig støtte til udnyttelse af viden og teknologi gives til private virksomheder, vil støtten blive administreret i overensstemmelse med de til enhver tid gældende EF-regler. For tiden er det EF-rammebestemmelserne for Forskning & Udvikling & Innovation (EU-Tidende nr. C 323 af 30. december 2006 side 1) og Europa-Kommissionens forordning nr. 1998/2002 af 15. december 2006 om anvendelse af traktatens artikel 87 og 88 på de minimis-støtte (EU-Tidende nr. L 379 af 28. december 2006 side 5).

Hovedindholdet i de minimis-reglerne om statsstøtte til virksomheder er, at støtte på højest 200.000 euro over en treårig periode ikke påvirker samhandelen mellem EU€™s medlemsstater og/eller ikke truer med at fordreje konkurrencevilkårene og derfor ikke er omfattet af traktatens artikel 87, stk. 1. Denne støtte er ikke omfattet af anmeldelsespligten i traktatens artikel 88, stk. 3. I Danmark er det Konkurrencestyrelsen, der administrerer og fungerer som ressortmyndighed for statsstøtte- og de minimis-reglerne.

Høring

Fortegnelse over hørte myndigheder m.v. er medtaget som bilag.

Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser

 

Positive konsekvenser og/eller mindre udgifter.

Negative konsekvenser og/eller merudgifter.

Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

I det omfang statslig støtte til udnyttelse af viden og teknologi gives til private virksomheder, vil støtten blive administreret i overensstemmelse med de til enhver tid gældende EF-rammebestemmelser for Forskning & Udvikling og de minimis-reglerne.

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Lovens formålsbestemmelse foreslås ændret, således at det præciseres, at både danske og udenlandske forskere og danske og udenlandske uddannelses- og forskningsinstitutioner skal kunne inddrages i projekter, netværk og mere formaliserede konsortier omfattet af lovens formål, herunder også modtage midler på lige fod med danske forskningsinstitutioner.

Det vil være en forudsætning, at nyttekriteriet, jf. de almindelige bemærkninger pkt. C, iagttages. Inddragelsen af en udenlandsk forsknings- og uddannelsesinstitution i et projekt skal således kunne fremme udnyttelsen af viden og teknologi i erhvervslivet.

Til nr. 2

Det foreslås, at der etableres en udtrykkelig adgang til, at tilskud også kan gives til deltagelse i internationalt samarbejde.

Der er tale om en præcisering af den gældende retstilstand. Loven giver allerede mulighed for, at ministeren for videnskab, teknologi og udvikling i et vist omfang kan medfinansiere små og mellemstore virksomheders, godkendte teknologiske serviceinstitutters m.v. deltagelse i internationale programmer og projekter, der kan fremme udnyttelsen af viden og teknologi i erhvervslivet.

Regeringen ønsker at fremme brugen af sådanne instrumenter ved at give en mere generel adgang hertil. Der kan være tale om programmer og projekter i regi af EU, bilaterale samarbejdsaftaler, EUREKA m.v.

Nyttekriteriet, jf. de almindelige bemærkninger pkt. C, skal også i dette tilfælde iagttages. Det er således en forudsætning, at de støttede programmer og projekter kan fremme udnyttelsen af viden og teknologi i erhvervslivet.

Til nr. 3

Med § 4 a, stk. 1, foreslås det at give ministeren for videnskab, teknologi og udvikling en generel adgang til at fordele op til 20 pct. af den enkelte bevilling til videnspredning og innovation på finansloven til internationale fora.

Med internationale fora forstås internationale institutioner, som er oprettet efter overenskomst mellem forskellige lande med henblik på fordeling af midler til teknologi og innovation.

Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan indhente rådgivning herom fra Rådet for Teknologi og Innovation. Det følger af den gældende lovs § 4, stk. 3, at ministeren inden for de rammer, der afsættes på finansloven, kan henlægge administrationen af initiativer til Rådet for Teknologi og Innovation.

Eksempelvis er der i Eurostars-programmet under EUREKA foreslået, at der oprettes en fælles pulje af projektmidler med en tværgående bedømmelse af alle projekter. Alle projekter har deltagere fra flere lande. De overordnede kriterier for tildeling af projektmidler fastlægges af en programkomité, hvor Danmark er repræsenteret. Den konkrete vurdering af projektansøgninger foretages af et panel af eksperter udpeget af de deltagende lande. Bedømmelsen koordineres af EUREKA-sekretariatet. Ekspertpanelet laver en indstilling til programkomiteen på baggrund af de opstillede bedømmelseskriterier. Programkomiteen træffer herefter beslutning om uddeling af midlerne.

Nyttekriteriet, jf. de almindelige bemærkninger pkt. C, skal også i dette tilfælde iagttages.

Det grundlæggende krav om, at uddeling af bevillinger skal ske i åben konkurrence og efter en faglig vurdering af, hvorvidt aktiviteten kan fremme udnyttelsen af viden og teknologi i erhvervslivet, ønskes opretholdt. Derfor vil det være en forudsætning, at konkurrenceelementet og kvalitetsvurderingen i en international aktivitet med dansk deltagelse svarer til det niveau, som gør sig gældende nationalt.

Indførelsen af reglen i § 4 a, stk. 2, skal ses i sammenhæng med bestemmelsen i stk. 1, hvor ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan fordele midler til internationale fora.

Det foreslås desuden, at ministeren for videnskab, teknologi og udvikling efter høring af Rigsrevisionen i forbindelse med godkendelsen af de enkelte fordelinger vil påse, at der bliver lagt vægt på en række parametre, herunder at de internationale fora skal sikre:

€" At ansøgere behandles på en måde, der svarer til Danmarks EU-retlige forpligtelser, bl.a. i forhold til det grundlæggende ikkediskriminationsprincip. Der må således ikke ske en hverken direkte eller indirekte diskrimination af ansøgerne, f.eks. ved sprogkrav, som kun ansøgere fra bestemte lande kan opfylde.

€" At ansøgere sikres den nødvendige information og vejledning.

€" At grundlæggende habilitetsregler iagttages.

€" At der er åbenhed om og gennemskuelighed i de trufne afgørelser.

€" At afgørelserne begrundes.

€" At der sker offentliggørelse af forskningsresultater.

€" At der forlods foreligger en aftale om fordelingen af immaterielle rettigheder, som evt. opnås på grundlag af de projekter, hvortil der er givet støtte.

€" At der sker betryggende regnskabsaflæggelse. Herved forstås regnskabsaflæggelse til Danmark, for så vidt angår totalregnskabet for de enkelte aktiviteter, og at regnskabet revideres af en uvildig revisionsinstans. I den forbindelse skal de internationale fora sikre, at der sker en faglig afrapportering og regnskabsaflæggelse fra de enkelte bevillingsmodtagere.

€" At givne bevillingstilsagn effektueres, og at udbetaling sker i takt med, at midlerne anvendes.

€" At bevillingsmodtagere, der disponerer i strid med bevillingsforudsætningerne, kan blive mødt med et krav om tilbagebetaling. I den forbindelse skal det sikres, at kravet kan effektueres ved de relevante domstole.

Som led i godkendelsen af de enkelte fordelinger vil Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling i det omfang, der er fordelt bevillinger til internationale fora, desuden drøfte finansieringen af administrationen af de pågældende bevillinger med det internationale forum.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2007.


 

 

 

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

I lov nr. 419 af 6. juni 2002 om teknologi og innovation, som ændret ved § 39 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 48 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:

 

 

 

Teknologi og innovationsaktiviteter

 

 

§ 1. Formålet med loven er at styrke teknologiudvikling og innovation i erhvervslivet.

Stk. 2. Loven tilsigter navnlig at fremme

 

 

1) samarbejde og formidling af viden mellem forskere, forsknings- og uddannelsesinstitutioner, teknologiske serviceinstitutter, videninstitutioner og virksomheder,

2) - - -

 

1. I § 1, stk. 2, nr. 1, indsættes efter »mellem«: »danske og udenlandske«, og efter »forskere,« indsættes: »danske og udenlandske«.

 

 

 

§ 2. Til opfyldelse af lovens formål kan anvendes et eller flere af følgende medfinansieringsinstrumenter:

 

 

1) Tilskud.

2) - - -

 

 

2. I § 2, stk. 1, nr. 1, indsættes efter »Tilskud«: », herunder til deltagelse i internationalt samarbejde«.

 

 

 

 

 

3. Efter § 4 indsættes:

»§ 4 a. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan for at fremme det internationale samarbejde beslutte at fordele op til 20 pct. af den enkelte bevilling til videnspredning og innovation på finansloven til internationale fora. Ministeren kan indhente rådgivning fra Rådet for Teknologi og Innovation herom.

 

 

Stk. 2. Det er en forudsætning for at fordele midler efter stk. 1, at det internationale forum anvender midlerne til tilskud, der

 

 

1) gives efter ansøgning i åben konkurrence,

2) fremmer lovens formål og

3) gives inden for bevillingsforudsætningerne og med betryggende regnskabsaflæggelse.«

 

 

 

 

 

§ 2

Loven træder i kraft den 1. juli 2007.

 

 


Bilag 1

Høringsliste

Ministerier

Beskæftigelsesministeriet

Finansministeriet

Forsvarsministeriet

Indenrigs- og Sundhedsministeriet

Justitsministeriet

Kirkeministeriet

Kulturministeriet

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Miljøministeriet

Skatteministeriet

Socialministeriet

Statsministeriet

Transport- og Energiministeriet

Udenrigsministeriet

Undervisningsministeriet

Økonomi- og Erhvervsministeriet

Amter

Bornholms Amt

Frederiksborg Amt

Fyns Amt

Københavns Amt

Nordjyllands Amt

Ribe Amt

Ringkøbing Amt

Roskilde Amt

Storstrøms Amt

Sønderjyllands Amt

Vejle Amt

Vestsjællands Amt

Viborg Amt

Århus Amt

Regioner

Region Nordjylland

Region Syddanmark

Region Midtjylland

Region Sjælland

Region Hovedstaden

Andre offentlige myndigheder og institutioner

Færøernes Landsstyre

Grønlands Hjemmestyre

Rigsrevisionen

Universiteter

Aalborg Universitet

Aarhus Universitet

Danmarks Farmaceutiske Universitet

Danmarks Pædagogiske Universitet

Danmarks Tekniske Universitet

Handelshøjskolen i København

Handelshøjskolen i Århus

IT-Universitetet i København

Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole

Københavns Universitet

Roskilde Universitetscenter

Syddansk Universitet

Sektorforskningsinstitutioner

Arbejdsmiljøinstituttet

By og Byg €" Statens Byggeforskningsinstitut

Danmarks Fiskeriundersøgelser

Danmarks Fødevareforskning

Danmarks JordbrugsForskning

Danmarks Miljøundersøgelser

Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelse (GEUS)

Danmarks TransportForskning

Danmarks Rumcenter

Forskningscenter Risø

Forskningscentret for Skov & Landskab

Forsvarets Forskningstjeneste

Fødevareøkonomisk Institut

John F. Kennedy Instituttet

Socialforskningsinstituttet

Statens Institut for Folkesundhed

Statens Serum Institut

Andre forskningsinstitutioner

Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut

Danmarks Designskole

Danmarks Meteorologiske Institut

Dansk Arkitekturcenter

Dansk Polarcenter

IT-Vest

Nationalmuseet

Rigsarkivet

Råd, fonde m.v.

Akademiet for de Tekniske Videnskaber

Carlsberg Fondet

Danmarks Forskningspolitiske Råd

Det Frie Forskningsråd

Det Strategiske Forskningsråd

Danmarks Grundforskningsfond

Det Økonomiske Råd

Højteknologifonden

Kommissionen for Videnskabelige Undersøgelser i Grønland (KVUG)

Koordinationsudvalget for Forskning

Kræftens Bekæmpelse

Lundbeck Fonden

Novo Nordisk Fonden

Rockwool Fonden

Teknologirådet

Veluxfonden

VækstFonden

Organisationer m.v.

Akademiet for de tekniske videnskaber

Akademikernes Centralorganisation

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Byggematerialeindustrien

CO-industri

Dansk Arbejdsgiverforening

Dansk Erhvervsfremme

Danmarks Jurist- og Økonomforbund

Dansk Handel & Service

Dansk Industri

Dansk IT

Dansk Iværksætterforening

Dansk Magisterforening

Danske Regioner

Foreningen af Rådgivende Ingeniører

Forskerparkforeningen

FødevareIndustrien

Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter (GTS)

Hovedstadens Sygehusfællesskab

HTS-A Arbejdsgiver- og Erhvervsorganisationen

HTSI

Håndværksrådet

Ingeniørforeningen i Danmark

IT-Branchen

ITEK - Branchefællesskab for IT-, tele-, elektronik-, og kommunikationsvirksomheder

Kommunernes Landsforening

Landbrugsraadet

Landsorganisationen i Danmark

Lægemiddelindustriforeningen (Lif)

Ph.d.-nettet

Rektorkollegiet