L 141 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet.
(Præcisering af reglerne om forsyningspligt og
nummeroplysningsdata).
Fremsat den 31. januar 2007 af
videnskabsministeren (Helge Sander)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om konkurrence- og
forbrugerforhold
på telemarkedet
(Præcisering af reglerne om
forsyningspligt og nummeroplysningsdata)
§ 1
I lov om konkurrence- og forbrugerforhold
på telemarkedet, jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 28.
juli 2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 1427 af 21.
december 2005, § 1 i lov nr. 545 af 8. juni 2006 og
senest ved § 1 i lov nr. 1598 af 20. december 2006,
foretages følgende ændringer:
1.§ 16 affattes
således:
» § 16.
Bestemmelserne i kapitlet har til formål at sikre alle
slutbrugere adgang til en række grundlæggende
elektroniske kommunikationstjenester på rimelige vilkår
og til rimelige priser.
Stk. 2. Forsyningspligten skal sikres
ved udpegning af en eller flere forsyningspligtudbydere efter
§ 17 og omfatter følgende ydelser, jf. dog
stk. 5:
1) Basale taletelefonitjenester.
2) ISDN-tjenester eller elektroniske
kommunikationstjenester med minimum samme grundlæggende
funktioner.
3) Faste kredsløb eller elektroniske
kommunikationstjenester med minimum samme grundlæggende
funktioner.
4) Særlige forsyningspligtydelser til
nærmere afgrænsede grupper af handicappede.
5) En udtømmende nummerfortegnelse og en
landsdækkende nummeroplysningstjeneste.
6) Nød- og sikkerhedskommunikation via
offentlige radiobaserede maritime nød- og
sikkerhedstjenester dækkende Danmark og Grønland.
Stk. 3. Den eller de udpegede
forsyningspligtudbydere skal levere eller udbyde de
forsyningspligtydelser, der er nævnt i stk. 2,
1) til enhver, der anmoder herom,
2) til priser, der ikke overstiger
maksimalpriser, der måtte være fastsat i medfør
af regler fastsat i medfør af § 19, herunder
eventuelt stille disse gratis til rådighed, og
3) i overensstemmelse med de regler og
vilkår, der er fastsat i medfør af stk. 4,
§ 17, stk. 2, og § 18.
Stk. 4. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling fastsætter nærmere regler
om,
1) hvilke ydelser der er omfattet af stk. 2,
nr. 4,
2) omfanget af forsyningspligtydelser efter
stk. 2, herunder hvilke faciliteter og funktioner der er
omfattet heraf, og
3) omfanget af leveringspligten, jf.
stk. 3.
Stk. 5. Hvis en eller flere af de
forsyningspligtydelser eller tilsvarende
ydelser, der er nævnt i stk. 2 er tilgængelige,
kan ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
fastsætte nærmere regler om, at en ydelse eller dele af
en ydelse
1) ikke skal udbydes som led i forsyningspligten
eller
2) ikke eller kun i begrænset omfang skal
udbydes til nye kunder som led i forsyningspligten.«
2.§ 17, stk. 1,
affattes således:
»IT- og Telestyrelsen træffer
afgørelse om udpegning af en eller flere
forsyningspligtudbydere af de ydelser, der er nævnt i
§ 16, stk. 2.«
3.§ 17, stk. 3,
affattes således:
» Stk. 3. Ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling fastsætter nærmere
regler om IT- og Telestyrelsens udpegning, jf. stk. 1.
Reglerne kan blandt andet omfatte
1) regler om udpegning af forsyningspligtudbyder
af de ydelser, der er nævnt i § 16,
stk. 2,
2) regler om, hvordan udpegningen finder sted,
herunder regler for udpegning ved offentligt udbud, og
3) regler om udpegningens varighed.«
4. I § 17 indsættes
som stk. 4:
Stk. 4. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling fastsætter nærmere regler om IT-
og Telestyrelsens fastsættelse af vilkår, jf.
stk. 2. Reglerne kan blandt andet omfatte krav til indholdet
af vilkårene, herunder kvalitetskrav til de ydelser, de
udpegede forsyningspligtudbydere skal levere, og krav
vedrørende kvalitetsmålinger og
offentliggørelse heraf.«
5.§ 18, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af stk. 1 kan indeholde bestemmelser om krav til
indholdet af den kontrakt, der skal gælde i forholdet mellem
en forsyningspligtudbyder og en slutbruger, herunder
1) krav om kompensations- og
tilbagebetalingsordninger som finder anvendelse, hvis kvalitetskrav
som nævnt i § 10, stk. 2, nr. 4, ikke
overholdes, og
2) krav til eventuelle kontraktvilkår om
sikkerhedsstillelse.«
6.§ 19 affattes
således:
Ȥ 19. Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling kan bestemme, at IT- og
Telestyrelsen skal fastsætte maksimalpriser for en eller
flere af de forsyningspligtydelser, som er nævnt i
§ 16, stk. 2, nr. 1-5. IT- og Telestyrelsen
fastsætter maksimalpriser på grundlag af forslag fra
forsyningspligtudbyderen og efter regler udstedt i medfør af
stk. 4.
Stk. 2. Nød- og
sikkerhedsopkald i forbindelse med de forsyningspligtydelser, der
er nævnt i § 16, stk. 2, nr. 6, skal tilbydes
gratis, i det omfang det følger af internationale
forpligtelser herom.
Stk. 3. Der kan ikke stilles krav om
anvendelse af maksimalpriser, der betyder, at omkostningerne ved
tilvejebringelse af forsyningspligtydelserne ikke samlet set
dækkes.
Stk. 4. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling fastsætter nærmere regler for
kravene til og beregning af de maksimalpriser, der er behandlet i
stk. 1, herunder rammerne for IT- og Telestyrelsens
fastsættelse heraf og for forsyningspligtudbyderes
udarbejdelse af forslag hertil. Reglerne kan blandt andet omfatte
følgende forhold:
1) At maksimalpriserne samlet skal være
objektive, ikke-diskriminerende og omkostningsbaserede, og herunder
dække underskud ved andre af forsyningspligtudbyderens
forsyningspligtydelser.
2) Særlige regler om fastsættelse af
maksimalpriser for forsyningspligtydelser, som nævnt i
§ 16, stk. 2, nr. 4, der ikke er fuldt ud
omkostningsdækkende med sigte på at fremme
handicappedes brug af telekommunikation.
3) At maksimalpriserne ikke må udvise
prisstigninger eller prisstigninger, der overstiger udviklingen i
nettoprisindekset.
4) Regler om de tidsmæssige rammer for
fastsættelse af maksimalpriser, indgivelse af forslag hertil
m.v.
5) Regler om, at forsyningspligtudbyderes
maksimalpriser for opkald til andre udbyderes mobil- eller fastnet,
der afviger fra priserne for opkald til slutbrugere i
forsyningspligtudbyderes eget fastnet eller mobilnet, skal
være særskilt omkostningsbaserede, objektive og
ikke-diskriminerende.
Stk. 5. Ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte nærmere
regler om, at forsyningspligtudbyderen overalt i Danmark skal
opkræve samme listepriser for en eller flere
forsyningspligttjenester.«
7.§ 20, stk. 3,
affattes således:
» Stk. 3. IT- og Telestyrelsen
træffer afgørelse om, hvorvidt
forsyningspligtudbyderen har fremlagt tilstrækkelig
dokumentation til at berettige til dækning af underskud som
nævnt i stk. 1. Senest samtidig med at IT- og
Telestyrelsen træffer afgørelse herom, skal IT- og
Telestyrelsen iværksætte offentligt udbud med henblik
på eventuel udpegning af en eller flere alternative
forsyningspligtudbydere, efter de regler, der kan fastsættes
herom i medfør af § 17, stk. 3, medmindre
forholdet vedrørende underskudsfinansiering er indgået
som en del af udpegningen af den pågældende
forsyningspligtudbyder.«
8. I § 22, stk. 1, nr.
2, ændres »og § 18, stk. 1 og
2,« til: »§ 18, stk. 1-2, og
§ 19, stk. 5,«.
9. I § 22, stk. 1, nr.
3, ændres »§ 17, stk. 3, «
til: »§ 17, stk. 4,«.
10.§ 22, stk. 1, nr.
4, affattes således:
»4) maksimalpriser fastsat i medfør
af regler udstedt med hjemmel i § 19, stk. 1 og
4.«.
11. I § 24, nr. 2,
ændres »i medfør af § 19,
stk. 1,« til: »i medfør af regler udstedt
med hjemmel i § 19, stk. 1 og 4,«.
12. I § 31, stk. 1,
indsættes efter »kommunikationsnet eller
-tjenester«: »eller forsyningspligtydelser«.
13. I § 32, stk. 1,
indsættes efter »kommunikationsnet eller
-tjenester«: »og forsyningspligtudbydere«.
14.§ 34, stk. 6, 3.
pkt. ophæves.
15. I § 38, stk. 2,
ændres »Udbydere af elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester, der af IT- og Telestyrelsen er tildelt
numre« til: »Udbydere af elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester og forsyningspligtudbydere, der af IT- og
Telestyrelsen er tildelt numre«.
16.§ 96, stk. 1, nr. 1,
litra d , affattes således:
»d) maksimalpriser fastsat i medfør
af regler udstedt med hjemmel i § 19, stk. 1 og
4.«.
17. I § 101, stk. 1, nr. 1,
litra b , indsættes efter »§ 15,
stk. 2,«: » § 19,
stk. 5,«.
18. I § 101, stk. 1, nr.
2, ændres »§ 17, stk. 2 og
3,« til: »§ 17, stk. 2 og 4,« og
»maksimalpriser efter § 19, stk. 1 og 4 og
3-6,« til: »maksimalpriser fastsat i medfør af
regler udstedt med hjemmel i § 19, stk. 1 og
4,«.
19. I § 101, stk. 3, 1.
pkt., indsættes efter
»kommunikationstjenester,«:
»forsyningspligtudbydere,«.
20. I § 112, stk. 1, nr.
3, indsættes efter »kommunikationsnet eller
-tjenester«: »eller forsyningspligtydelser«.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. april 2007.
Stk. 2. De hidtidige regler i
§§ 16 og 18 i lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet og regler udstedt i
medfør heraf finder anvendelse, indtil der er foretaget
endelig ny udpegning af en eller flere forsyningspligtudbydere i
henhold til § 17 i lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, som ændret ved denne
lovs § 1, nr. 2-4, og regler udstedt i medfør
heraf.
Stk. 3. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan fastsætte nærmere regler om,
at den nuværende udpegning af forsyningspligtudbyder og
vilkår, som IT- og Telestyrelsen har fastsat i forbindelse
hermed, finder anvendelse i perioden fra den 1. januar 2008 og frem
til, at en endelig ny udpegning af en eller flere nye
forsyningspligtudbydere i henhold til § 17, i lov om
konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 2-4, får
virkning.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
A. Baggrunden for
lovforslaget
1. Forsyningspligt
Den gældende lov indeholder regler om
forsyningspligt, som indebærer, at enhver har krav på
at få leveret en række basale teleydelser over hele
landet. TDC er udpeget som forsyningspligtudbyder frem til den 31.
december 2007. Nærværende lovforslag indeholder
tilpasninger af reglerne om forsyningspligt, bl.a. på
baggrund af, at der skal udpeges en eller flere nye
forsyningspligtudbydere med virkning fra den 1. januar 2008.
Lovforslaget skal desuden ses i
sammenhæng med, at den teknologiske og markedsmæssige
udvikling på visse punkter har ændret grundlaget for at
tilvejebringe visse forsyningspligttjenester. Der er derfor behov
for at justere indholdet af forsyningspligten, hvilket er
hensigtsmæssigt at gennemføre i forbindelse med, at en
eller flere nye forsyningspligtudbydere skal udpeges.
IT- og Telestyrelsen har på baggrund af
ovenstående udarbejdet et debatoplæg om den fremtidige
forsyningspligtregulering, som i foråret 2006 blev sendt i
høring hos en bred række af interessenter.
Høringen havde til formål at identificere synspunkter
i forhold til den fremtidige tilrettelæggelse af
forsyningspligtens formål, indhold, finansiering og procedure
for udpegning af en eller flere forsyningspligtudbydere.
Med udgangspunkt i høringen har IT- og
Telestyrelsen i 2006 udarbejdet en analyse af fremtidens
forsyningspligt. Analysen indeholder bl.a. en vurdering af
forsyningspligtens formål, forsyningspligtens omfang,
herunder hvilke tjenester, der skal være omfattet heraf, samt
forsyningspligtens rammer, herunder reglerne om udpegning og
finansiering.
Analysen viser, at det ikke er
hensigtsmæssigt at udvide forsyningspligten til at omfatte
bredbånd og mobiltelefoni. Det er dog nødvendigt at
tilpasse forsyningspligten på en række punkter som en
konsekvens af den teknologiske og markedsmæssige udvikling.
Der kan således være behov for at foretage
ændringer i forhold til forsyningspligtens indhold, herunder
de generelle teletjenester, handicaptjenester og
nummeroplysningstjenester. Endvidere viser analysen, at det kan
være hensigtsmæssigt at justere bestemmelserne
vedrørende de kvalitetskrav, der stilles til
forsyningspligten og proceduren for udpegning af en eller flere
forsyningspligtudbydere.
Analysen og høringen over analysen i
oktober 2006 danner baggrund for lovforslaget.
2. Nummeroplysningsdata
Der er identificeret et behov for at
gennemføre en ændring af reglerne om opdatering af
nummeroplysningsdata. Baggrunden herfor er et ønske om at
gøre det til hovedreglen, at en slutbruger skal henvende sig
til sit teleselskab ved ønske om rettelse af sine
nummerdata. Ændringsforslaget indebærer en
administrativ lettelse for udbydere af
nummeroplysningstjenester.
B. Gældende regler
1. Forsyningspligt
Den gældende lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet indeholder regler om
forsyningspligt og forbrugerbeskyttelse, nummerforhold, samtrafik,
beredskabs- og alarmforhold.
Reglerne om forsyningspligt indebærer,
at enhver har krav på at få leveret en række
basale teleydelser over hele landet.
Således skal den eller de udpegede
forsyningspligtudbyder(e) levere de tjenester, der er omfattet af
forsyningspligten, til enhver, der anmoder herom på rimelige
vilkår. Reglerne om forsyningspligt fremgår af lovens
kapitel 4, jf. §§ 16-21.
Forsyningspligten er, ud over lov om
konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, reguleret i
bekendtgørelse nr. 1269 af 9. december 2005 om
forsyningspligtydelser. Den gældende regulering heri
fastslår bl.a. forsyningspligtens omfang og fastlægger
nærmere regler for, hvilke selskaber der kan udpeges som
forsyningspligtudbydere, og om mulighederne for selv at tilbyde at
påtage sig forsyningspligten.
Forsyningspligten omfatter i dag almindelig
telefoni, ISDN-net og -tjenester, et vist basalt udbud af faste
kredsløb, særlige forsyningspligtydelser til
handicappede, herunder teksttelefon, udbud af en
landsdækkende nummeroplysningstjeneste via 118 kortnummeret
samt en elektronisk nummerfortegnelse, en bredt dækkende
oplysningstjeneste for udenlandske numre via 113 kortnummeret og
visse radiobaserede maritime nød- og
sikkerhedstjenester.
2. Nummeroplysningsdata
I dag har en slutbruger altid ret til at
få foretaget rettelse af nummeroplysningsdata hos enhver
udbyder af nummeroplysningsdatabaser og €"registre. Dette
fremgår af lovens § 34, stk. 6, 3. pkt., og er
endvidere reguleret nærmere i bekendtgørelse om
nummeroplysningsdatabaser.
3. Forholdet til øvrig
lovgivning
Persondatabeskyttelse
Persondataloven gælder ifølge
lovens § 1 for al behandling af personoplysninger, som
helt eller delvis foretages ved hjælp af elektronisk
databehandling og for ikke elektronisk behandling af
personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register.
Lovforslaget ændrer ikke de rettigheder og forpligtelser, der
gælder for behandling af personoplysninger, jf.
persondataloven eller anden lovgivning, der indeholder regler om
beskyttelse af personoplysninger.
Herved tænkes særligt på
kapitel 10 i persondataloven om øvrige rettigheder, hvoraf
det af § 35, stk. 1, fremgår at den
registrerede til enhver tid over for den dataansvarlige kan
gøre indsigelse mod, at oplysninger om vedkommende
gøres til genstand for behandling. Det fremgår videre
af lovens § 37, stk. 1, at den dataansvarlige skal
berigtige, slette eller blokere oplysninger, der viser sig urigtige
eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i
strid med lov eller bestemmelser udstedt i medfør af lov,
hvis en registreret person fremsætter anmodning herom.
C. Lovforslagets indhold
Forsyningspligtreguleringen
videreføres i vid udstrækning uændret, dog med
nogle mindre justeringer.
Den gældende forsyningspligt omfatter
ydelser, som kan forældes i takt med den teknologiske og
markedsmæssige udvikling. Der kan derfor på sigt
være behov for at udfase sådanne ydelser fra
forsyningspligten.
Lovforslaget indeholder derfor regler, der
gør det muligt for ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling at fastsætte bestemmelser på
bekendtgørelsesniveau, hvorefter de enkelte
forsyningspligtydelser eller delelementer heraf ikke skal udbydes
som led i forsyningspligten eller ikke eller kun i begrænset
omfang skal udbydes til nye kunder. Dette forudsætter dog, at
tjenesten eller tjenester med tilsvarende funktionalitet allerede
udbydes.
De pågældende regler sikrer, at
ændringer i den gældende forsyningspligt kan
gennemføres med en vis fleksibilitet og i løbet af en
igangværende forsyningspligtperiode.
Reglerne giver desuden mulighed for at
foretage ændringer i forsyningspligten, såfremt krav i
EU€™s nuværende forsyningspligtdirektiv
bortfalder.
Med lovforslaget vil pligten til at udbyde en
oplysningstjeneste for udenlandske numre som et led i
forsyningspligten blive ophævet. Dette skyldes en vigende
kundetilgang til tjenesten.
Reglerne tilsigter således at give
mulighed for at gennemføre en eventuel begrænsning af
forsyningspligten. En enkelt undtagelse herfra er, at det kan blive
relevant at udvide forsyningspligten med ydelser til nærmere
afgrænsede grupper af handicappede for at følge den
teknologiske udvikling, jf. den eksisterende hjemmel i lovens
§ 16, stk. 4, nr. 1. Det kunne f.eks. blive
relevant, hvis der er elektronisk adgang til en
tegnsprogstolketjeneste, at sikre, at alle brugere, der i dag har
adgang til at abonnere på teksttelefontjenesten, kan få
mulighed for at udnytte tegnsprogstolketjenesten via en
bredbåndsforbindelse.
Forslaget indeholder desuden en bestemmelse,
der præciserer ministerens adgang til at fastsætte
nærmere krav til indholdet af den kontrakt, der gælder
i forholdet mellem forsyningspligtudbyderen og slutbrugeren.
Forslaget indeholder videre en forenkling af
reglerne om maksimalpriser for forsyningspligtydelser,
således at de afspejler den deregulering, der gradvist har
fundet sted på forsyningspligtområdet siden 1. januar
2003 i form af ophævelse af reguleringen af
maksimalpriser.
Endelig indeholder lovforslaget en
præcisering af ministerens bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om udpegning af en eller flere
forsyningspligtudbydere.
Derudover ophæver lovforslaget en regel
om rettelse og sletning af nummeroplysningsdata, idet det er
hensigtsmæssigt at regulere dette nærmere ved en
ændring af den eksisterende bekendtgørelse om
nummeroplysningsdatabaser, som allerede regulerer området.
Udgangspunktet er normalt, at en slutbruger får korrigeret
sine data, f.eks. ved navneskift, hos den udbyder af elektroniske
kommunikationsnet eller €"tjenester, som den
pågældende er kunde hos. Men i dag har enhver udbyder
af nummeroplysningsdatabaser og €"registre i henhold til den
specifikke bestemmelse en pligt til at rette og slette data. Det
indebærer en administrativ byrde for udbydere af
nummeroplysningstjenester og risiko for, at data er forskellige i
de forskellige nummeroplysningsdatabaser og €"registre. Derfor
foreslås det, at den specifikke forpligtelse for udbydere af
nummeroplysningsdatabaser og -registre til at foretage rettelser og
sletning udgår af loven. Omfanget af forpligtelsen til at
foretage rettelser af data vil kunne blive indskrænket og
præciseret nærmere på
bekendtgørelsesniveau.
D. Lovforslagets
administrative, økonomiske, erhvervsmæssige og
miljømæssige konsekvenser
1. Administrative og
økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ikke administrative og
økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
2. Administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet generelt.
Lovforslaget medfører dog mindre
administrative lettelser for udbydere af nummeroplysningsdatabaser
og €"registre, idet unødvendige omkostninger forbundet
med gentagne opdateringer af slutbrugerens rettelser
undgås.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt et virksomhedspanel. Forslaget
bør derfor ikke forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
3. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
E. Forholdet til EU-retten
En række af de krav og forpligtelser,
der findes i den danske forsyningspligtregulering, er baseret
på EU-regler.
EU-reglerne om forsyningspligt fremgår
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/22/EF af 7.
marts 2002 om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse
med elektroniske kommunikationsnet og €"tjenester
(forsyningspligtdirektivet).
Direktivet fastlægger slutbrugernes
rettigheder og de tilsvarende forpligtelser for virksomheder, som
udbyder offentligt tilgængelige elektroniske
kommunikationsnet og €"tjenester. Det gælder blandt
andet nummeroplysningstjenester, offentlige betalingstelefoner,
gratis adgang til alarmtjenesten 112 og faciliteter til
handicappede brugere.
Det forlyder, at Kommissionen vil komme med
et forslag til et nyt forsyningspligtdirektiv i løbet af
2007. Dette forslag vil herefter skulle behandles på
sædvanlig vis og først derefter, vil det endeligt
kunne vedtages, hvilket kan have lange udsigter. Selve
forsyningspligtens omfang forventes ikke, i henhold til det
oplyste, at blive revideret i et sådant kommende
direktivforslag. Ændringer af selve forsyningspligten
forventes først at være indeholdt i et endnu senere
direktivforslag, som følger op på en kommende
Grønbog om forsyningspligten.
De danske regler om databeskyttelse indenfor
elektronisk kommunikation er baseret på EU-regulering.
Adgangen for abonnenter til at bestemme, om
deres personoplysninger skal offentliggøres, er reguleret i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF om
behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred
i den elektroniske kommunikationssektor. Det fremgår af
direktivets artikel 12, stk. 2, at medlemsstaterne skal sikre,
at abonnenter har mulighed for at bestemme, om deres
personoplysninger skal medtages i en offentlig fortegnelse, og i
så fald hvilke, samt mulighed for at kontrollere, få
rettet eller slettet sådanne oplysninger.
Af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger, fremgår af artikel 6, stk. 1,
litra d, at medlemsstaterne skal fastsætte bestemmelser om,
at personoplysninger skal være korrekte og om
nødvendigt ajourførte. Der skal tages ethvert
rimeligt skridt til at slette eller berigtige oplysninger, der er
urigtige eller ufuldstændige i forhold til det formål,
hvortil de indsamles, eller i forbindelse med hvilke de behandles
på et senere tidspunkt.
De foreslåede regler er således
udformet inden for rammerne af EU-lovgivningen på
området.
F. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos:
3, A+, ACN Europe, Advokatsamfundet, Alborg
Universitet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arrownet,
BaneDanmark, Beredskabsstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet,
Bolignetforeningen, Brancheforeningen Forbrugerelektronik, Broadcom
ApS, Butlernetworks A/S, Canal Digital Danmark A/S, CBB Mobil A/S,
CIAC Holding /dk4, Cirque Bredbånd A/S, Cisco Systems Danmark
ApS, CO-Industri, Colt Telecom A/S, Comitel, Consorte Danmark A/S,
Copenhagen Business School, Crossroads Copenhagen, CSC Danmark A/S,
Cybercity A/S, Danmarks Lokal-TV-forening, Danmarks Radio, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Bredbånd A/S, Dansk Energi, Dansk
Handel og Service, Dansk Internetformidling, DIFA, Dansk IT, Dansk
Management Råd (DMR), Dansk Metal, Dansk Reklamefilm A/S,
Dansk Standard, Dansk Student-TV-forening, Dansk Unix-system
Brugergruppe, Danske Dagblades Forening, Danske eWIRE A/S, Danske
Regioner, Danske Telecom A/S, Datatilsynet, De Gule Sider, De
Samvirkende Invalideorganisationer, Debitel Danmark A/S,
Demokratisk Lokalstation, Den Kristne Producentkomité, Det
Centrale Handicapråd, Det Danske Filminstitut, Dianordic,
DIFO, Dansk InternetForum, Diginet Øresund, Digital
Forbruger Danmark, DFD, Digital Rights, DK-Hostmaster A/S, DMI,
DSB, Egmont International Holding A/S, ELFO, Ementor,
Energistyrelsen, Eniro, Equant Denmark A/S, Erhvervs- og
Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Facilicom A/S,
Faroese Telecom, FDA, Finansministeriet, Finansrådet,
Finanstilsynet, Folketingets Administration, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Foreningen af
Arbejderbevægelsens Elektroniske Medier, FAEM, Foreningen af
Danske InternetMedier (FDIM), Foreningen for Dansk Internethandel,
Forsikring & Pension, Forsvarsministeriet, Frogne A/S, Fullrate
A/S, Færdselsstyrelsen, Færøernes Landsstyre,
Ministeriet for Handel og Industri, Global Connect A/S, Global
Crossing, Grønlands Hjemmestyre, Direktoratet for Boliger og
Infrastruktur, Handelshøjskolen i Århus,
Handelskartellet, HK/Privat, HTS-A Arbejdsgiver- og
Erhvervsorganisation, HTSI Erhvervsorganisation, HUR, IA Star, IBM
Danmark, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Integrationsministeriet, IT-Branchen, ITEK, IT-politisk Forening,
IT-Universitetet, Jay.net A/S, Justitsministeriet, KMD, Kommunernes
Landsforening, KL, Konkurrencestyrelsen, Kort- og
Matrikelstyrelsen, KRAK, Kulturministeriet, Københavns
Kommune, Københavns Universitet, Mads Bryde Andersen,
Landbrugsrådet, L'easy, Lebara Mobile Danmark, LIC, LO
Danmark, M1, Medierne, Microsoft Danmark, Miljøministeriet,
Ministeriet for familie- og forbrugeranliggender, Mira Internet,
MobilCash ApS, Motorola, Nordic Connect, Orza PLC, Phonofile,
Plesner, Producentforeningen, PROSA, Radiotelegrafistforeningen af
1917, Radio- og TV-Nævnet, Realkreditrådet, Redspot
ApS, Ritzau, Roskilde Universitetscenter, Rovsing Management,
Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer,
Sammenslutningen af Lokale Radio- og TV-stationer, Samrådet
for Ophavsret, SAT-gruppen, Sekretariatet for
Teleklagenævnet, Skov- og Naturstyrelsen, Socialministeriet,
Sonofon, Statsansattes Kartel, Statsministeriet, Supertel, Syddansk
Universitet, TDC A/S, Teknologirådet, Tele Greenland, Tele2
A/S, Teleankenævnet, Telekommunikationsindustrien i Danmark,
Telia Danmark, Telia Stofa, Telmore, Telsome ApS, Teniq, TetraStar,
Transport- og Energiministeriet, TV 3 og Viasat A/S, TV Danmark,
TV2, Udenrigsministeriet, UNI-C, Universal Telecom,
Universitetsradioen, Unotel A/S, Updata Danmark A/S, Ventelo
Webpartner, Verizon Business Danmark,
Værkstedssammenslutningen, Økonomi- og
Erhvervsministeriet og Århus Universitet.
Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/
mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Administrative og økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. |
Administrative og økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | Lovforslaget indeholder ikke administrative
og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet generelt. Lovforslaget medfører mindre
administrative lettelser for udbydere af nummeroplysningsdatabaser
og €"registre. | Ingen. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Forsyningspligtlovgivningen udformes inden
for rammerne af den gældende EU-regulering. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse
afløser den gældende bestemmelse i § 16.
Bestemmelsen indeholder i stk. 1, den overordnede
formålsbestemmelse for lovens kapitel 4 og afgrænser
dernæst i stk. 2, hvilke konkrete teleydelser der er
omfattet af forsyningspligten. For så vidt angår
omfanget af forsyningspligten, er det hensigten som udgangspunkt at
videreføre denne uændret.
§ 16, stk. 1, foreslås
videreført uændret. § 16, stk. 2, nr.
1, 2, 4 og 6 er også uændret videreførelser af
de gældende regler.
Der foreslås en ændring i
formuleringen af bestemmelsen om faste kredsløb i
§ 16, stk. 2, nr. 3, med sigte på en
teknologineutral regulering, som det i dag allerede er
tilfældet med ISDN-tjenesten, jf. § 16,
stk. 2, nr. 2. Dermed skabes mulighed for at opfylde
forsyningspligten gennem levering af andre teleydelser, der svarer
til faste kredsløb til og med 2 mbit/s, og som giver
brugeren mulighed for at få adgang til de samme funktioner og
faciliteter.
Ændringen tjener blandt andet til at
sikre, at bestemmelsen er fleksibel nok til at dække
såvel eksisterende som fremtidige teknologier, som udbyderne
måtte ønske at opfylde forsyningspligten med.
Bestemmelsen er desuden præciseret
således, at henvisningen til, at forsyningspligten for faste
kredsløb ikke omfatter bredbåndskredsløb,
udgår af bestemmelsens ordlyd. Det skyldes, at
forsyningspligten bl.a. omfatter udbud af 2048 kbit/s faste
kredsløb, hvilket i dag opfattes som
bredbåndskredsløb.
Med hensyn til afgrænsningen af, hvilke
faste kredsløb der er omfattet af forsyningspligten,
viderefører bestemmelsen som udgangspunkt den gældende
bestemmelse om faste kredsløb uændret. Bestemmelsen
sigter således stadig på sikring af et minimumsudbud af
følgende hovedtyper faste kredsløb: 2- og
4-tråds faste kredsløb til tale af almindelig
kvalitet, 64 kbit/s, digital teknik, samt 2048 kbit/s, digital
teknik. Som det er beskrevet nærmere i bemærkningerne
nedenfor til den foreslåede § 16, stk. 5, er
det dog hensigten, på sigt at foretage en udfasning af
forpligtelsen inden for rammerne af EU-reguleringen.
Forslaget indebærer herudover, at
kravet om, at forsyningspligten omfatter en bredt dækkende
oplysningstjeneste for udenlandske numre, udgår af
§ 16, stk. 2, nr. 5.
Forslaget er aktualiseret af en stadigt
vigende kundetilgang til tjenesten og et ønske om i videst
muligt omfang at begrænse forsyningspligten til de
minimumskrav, der følger af EU-reglerne på
området.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/22/EF af 7. marts 2002 om forsyningspligt og brugerrettigheder
i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(forsyningspligtdirektivet) sigter på at sikre udbud af
mindst én udtømmende national
nummeroplysningstjeneste og nummerfortegnelse. Den danske
regulering vil herefter svare til EU€™s regler på
området.
§ 16, stk. 3-4, er
uændret. Dog er der i § 16, stk. 3, nr. 2,
foretaget en konsekvensændring som følge af den
foreslåede ændring af lovens § 19.
Den foreslåede § 16,
stk. 5, er en ny bestemmelse. Med bestemmelsen bemyndiges
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling til at
fastsætte nærmere regler om, at en eller flere af de i
§ 16, stk. 2, nævnte forsyningspligtydelser
eller delelementer heraf ikke skal udbydes som led i
forsyningspligten, hvis disse eller ydelser med en tilsvarende
funktionalitet allerede er tilgængelige.
At der skal være tale om en tilsvarende
ydelse indebærer, at bestemmelsen kan anvendes, hvis der
allerede udbydes en ydelse på markedet, der svarer til den
pågældende forsyningspligtydelse, og som giver brugere
mulighed for at få adgang til de samme grundlæggende
funktioner og faciliteter til priser på et tilsvarende niveau
som den pågældende forsyningspligtydelse.
At ydelsen skal være tilgængelig
indebærer, at bestemmelsen kan anvendes, hvis den
pågældende ydelse udbydes på markedet i et
sådant omfang og på en sådan måde, at
enhver er sikret samme adgang til ydelsen, som hvis ydelsen var en
del af forsyningspligten.
Udgangspunktet er som hidtil, at slutbrugerne
skal sikres de i § 16, stk. 2, nævnte ydelser,
i overensstemmelse med de nærmere regler, der kan
fastsættes i medfør af stk. 4. Disse bestemmelser
fastlægger den ret slutbrugeren har. Men det vurderes ikke
længere at være nødvendigt at kræve, at de
udbydes som en del af forsyningspligten, hvis slutbrugerne allerede
har adgang til en tilsvarende ydelse til en rimelig pris. Det
foreslåede stk. 5, adskiller sig fra stk. 2 og 4,
ved at regler efter stk. 5, alene begrænser selve
forsyningspligtudbyderens pligt til at udbyde ydelser slutbrugeren
allerede har adgang til.
En regel fastsat i medfør af det nye
stk. 5, indebærer ikke, at selve udpegningen af
forsyningspligtudbyder bortfalder. Den betyder blot, at der ikke
stilles krav om udbud af ydelsen. Hvis markedet ændrer sig,
og slutbrugerne risikerer at miste adgangen til den
pågældende ydelse, vil ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kunne ophæve regler fastsat i
medfør af stk. 5. Herefter vil ydelsen igen være
en del af forsyningspligten. Hvis der allerede er udpeget en
forsyningspligtudbyder, vil denne skulle genoptage udbuddet af
ydelsen. Hvis der derimod ikke er udpeget en forsyningspligtudbyder
af ydelsen, vil der skulle ske en udpegning i henhold til lovens
regler herom.
Sigtet med den foreslåede
§ 16, stk. 5, er at sikre grundlag for en mere
fleksibel anvendelse af forsyningspligtreguleringen, således
at det bliver muligt løbende at kunne begrænse kravene
til forsyningspligtens omfang, i takt med at teknologien og
markedet udvikler sig.
Bestemmelsen i § 16, stk. 5,
kan som udgangspunkt anvendes i relation til alle de i
§ 16, stk. 2, nr. 1-6, nævnte ydelser.
Bestemmelsen i § 16, stk. 5,
nr. 1, giver således mulighed for, at der, hvis det vurderes
at være relevant, kan fastsættes regler om, at de
enkelte forsyningspligtydelser eller delelementer heraf, ikke skal
tilbydes som led i forsyningspligten.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 16, stk. 5, nr. 2, giver mulighed for, at der kan
fastsættes regler om, at de enkelte forsyningspligtydelser
ikke eller kun i et begrænset omfang skal tilbydes til nye
kunder som led i forsyningspligten.
Bestemmelsen i § 16, stk. 5,
kan bl.a. tænkes anvendt i relation til en gradvis udfasning
af de i § 16, stk. 2, nr. 2 og 3, nævnte
ydelser. ISDN og faste kredsløb har således
været indeholdt i forsyningspligten siden 1997, men synes i
stigende grad at blive afløst af
bredbåndstjenester
En gradvis udfasning af ISDN og faste
kredsløb kan evt. foretages ved, at
forsyningspligtudbyderens forpligtelse til at udbyde de
pågældende tjenester begrænses til eksisterende
kunder samt til nye kunder uden adgang til bredbånd.
Bestemmelsen åbner således mulighed for
fastsættelse af regler om, at ISDN ikke skal tilbydes som et
led i forsyningspligten til nye kunder, der allerede rent faktisk
har adgang til bredbåndstjenester. Bestemmelsen åbner
desuden mulighed for, at ISDN ikke skal tilbydes som et led i
forsyningspligten i et geografisk afgrænset område,
herunder eksempelvis et postnummer eller en landsdel, såfremt
slutbrugerne i området allerede rent faktisk har adgang til
bredbåndstjenester.
Med hensyn til faste kredsløb kan
bestemmelsen ligeledes tænkes anvendt til at
gennemføre en udfasning trinvist, således at nogle
typer af faste kredsløb udfases på et tidligt
tidspunkt, mens andre typer udfases på et senere
tidspunkt.
Imidlertid forekommer ISDN-tjenesten på
kortere sigt fortsat at være relevant dels af hensyn til det
store antal eksisterende ISDN-kunder, dels fordi der i dag stadig
eksisterer områder uden bredbåndsdækning i
Danmark.
Den forslåede bestemmelse kan
også tænkes anvendt i relation til bestemmelsen i
§ 16, stk. 2, nr. 4, om særlige
forsyningspligtydelser til nærmere afgrænsede grupper
af handicappede. Med bestemmelsen er det således muligt at
fastsætte nærmere regler om en gradvis udfasning af
teksttelefontjenesten i takt med, at tjenesten måtte blive
afløst af en videotelefonitjeneste. Fastsættelse af
sådanne regler forudsætter imidlertid, at brugerne af
teksttelefontjenesten rent faktisk har mulighed for at overgå
til videotelefonitjenesten.
Den teknologiske udvikling har gjort det
muligt at kommunikere med tegnsprog via videotelefoni, hvilket en
række døve brugere allerede benytter sig af i dag. En
sådan kommunikation forudsætter imidlertid en
internetforbindelse med en vis kapacitet. Såfremt der bliver
elektronisk adgang til en tegnsprogstolketjeneste, vil det derfor
være relevant, med hjemmel i § 16, stk. 4, nr.
1, at fastsætte nærmere regler om, at brugere, der i
dag har adgang til at abonnere på teksttelefontjeneste, kan
få adgang til en bredbåndsforbindelse med henblik
på at sikre adgang til videotelefoni og dermed elektronisk
kommunikation via tegnsprog.
Bestemmelsen kan videre også
tænkes anvendt i relation til bestemmelsen i § 16,
stk. 2, nr. 5. Kommissionen har således i sin meddelelse
af 29. juni 2006 om revurderingen af EU€™s
regelsæt for elektroniske kommunikationsnet og tjenester
€" (KOM (2006) 334) lagt op til at ophæve EU-kravene om
nummeroplysning og nummerfortegnelse. Det kan således
være relevant at overveje, i hvilket omfang forsyningspligten
i Danmark skal omfatte disse tjenester, når de nye direktiver
træder i kraft. Eksempelvis kunne forsyningspligten med
hjemmel i § 16, stk. 5, indrettes således, at
forsyningspligtudbyderen ikke er forpligtet til at udbyde en
nummeroplysningstjeneste og en nummerfortegnelse til slutbrugere,
men alene en nummeroplysningsdatabase dækkende numre i den
danske nummerplan, hvortil andre udbydere af elektroniske
kommunikationsnet og €"tjenester og alarmmyndighederne har
adgang.
Den forslåede bestemmelse kan herudover
også tænkes anvendt i relation til bestemmelsen i
§ 16, stk. 2, nr. 6, om nød- og
sikkerhedskommunikation via offentlige radiobaserede maritime
nød- og sikkerhedstjenester dækkende Danmark og
Grønland.
Da myndighedskompetencen vedrørende de
radiobaserede maritime nød- og sikkerhedstjenester i 2002
overgik til Færøerne blev loven ændret
efterfølgende. Såfremt der skulle opstå en
situation, hvor driften og finansieringen af de radiobaserede
maritime nød- og sikkerhedstjenester i Grønland kunne
ske på anden vis end som led i forsyningspligten, vil der med
hjemmel i den forslåede bestemmelse kunne fastsættes
regler på bekendtgørelsesniveau om, at offentlige
radiobaserede maritime nød- og sikkerhedstjenester ikke skal
tilbydes i Grønland som en del af forsyningspligten. Herved
undgås, at en omlægning kræver
lovændring.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring i
§ 17, stk. 1, indebærer, at IT- og
Telestyrelsen kan træffe afgørelse om udpegning af en
eller flere forsyningspligtudbydere af de i § 16,
stk. 2, nævnte forsyningspligtydelser.
Med ændringen sikres, at virksomheder,
der ikke falder under lovens definition af en udbyder af
elektroniske kommunikationsnet og €"tjenester, som noget nyt
også kan udpeges som udbyder af en eller flere
forsyningspligtydelser.
Ændringen muliggør eksempelvis,
at en udbyder af nummeroplysningstjenester kan udpeges som udbyder
af en eller flere af de i § 16, stk. 2, nævnte
nummeroplysningstjenester.
Til nr. 3 og 4
Forslaget indebærer en opsplitning af
det hidtidige stk. 3 i to nye stykker om udpegning og
vilkår i to separate stykker.
Forslaget til nyt stk. 3, nr. 1,
præciserer, at ministeren kan fastsætte nærmere
regler om udpegning af en eller flere forsyningspligtudbydere.
Reglerne vil kunne indeholde bestemmelser om udpegning af udbydere
for de forskellige dele af forsyningspligten hver for sig. De
nævnte regler vil i overensstemmelse med
forsyningsdirektivets artikel 8 blive udformet på en
sådan måde, at udpegningen vil ske på en
effektiv, objektiv og ikke diskriminerende måde, der sikrer,
at ingen udbydere på forhånd er udelukket fra at blive
udpeget som forsyningspligtudbydere.
Forslaget til nyt stk. 3, nr. 2,
viderefører regler fra det hidtidige stk. 3, nr. 1.
Reglerne vil skulle sikre, at udpegningen sker på et
effektivt, objektivt, gennemsigtigt og ikke-diskriminerende
grundlag, jf. reglerne herom i direktiv 2002/22/EF af 7. marts 2002
om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med
elektroniske kommunikationsnet og €"tjenester
(forsyningspligtdirektivet). Det vil f.eks. kunne betyde, at
udpegning sker på baggrund af en
interessetilkendegivelsesrunde, hvis der kun er en interesseret
udbyder. Dette forudsætter, at denne udbyder vurderes at
være kvalificeret til at varetage forsyningspligten på
det område, vedkommende har vist interesse for. Reglerne vil
også kunne indeholde bestemmelser om, hvordan udpegningen
finder sted, hvis en interessetilkendegivelsesrunde viser, at der
er flere interesserede udbydere. Det vil f.eks. kunne
indebære udpegning på baggrund af et offentligt
udbud.
Forslaget er baseret på regler om
udpegning. Der bliver således ikke tale om afholdelse af en
egentlig auktion over en eller flere forsyningspligtydelser.
Såfremt forhandlingerne med en udbyder brister efter IT- og
Telestyrelsen har udpeget denne som forsyningspligtudbyder, vil det
være nødvendigt for styrelsen at foretage ny udpegning
ud fra en vurdering af, hvilken eller hvilke udbydere, der ud fra
en samlet vurdering vil være i stand til at varetage
forsyningspligten bedst muligt.
Det vil også kunne fastsættes,
hvordan udpegningen finder sted, hvis der ikke er interesserede,
kvalificerede udbydere ved en interessetilkendegivelsesrunde eller
et offentligt udbud. I den situation vil det være
nødvendigt at foretage en udpegning på baggrund af en
vurdering af, hvilke udbydere eller hvilken udbyder, der ud fra en
samlet vurdering vil være i stand til at sikre
forsyningspligten på en effektiv måde. Markedsandele,
der efter de hidtidige regler har været afgørende, vil
kunne indgå som et element i denne vurdering.
Det følger allerede af lovens
§ 20, stk. 3, at hvis der efterfølgende skal
ske underskudsfinansiering af forsyningspligten, forudsætter
det offentligt udbud. Bestemmelsen i § 20, stk. 3,
foreslås imidlertid ændret således, at dette
alene gælder, når forholdet vedrørende
underskudsfinansiering ikke har indgået som en del af
udpegningen af den pågældende forsyningspligtudbyder,
jf. bemærkningerne herom til § 20, stk. 3.
Den foreslåede § 17,
stk. 3, nr. 3, viderefører regler fra det hidtidige
§ 17, stk. 3, nr. 1.
Forslaget til nyt stk. 4, er en
indholdsmæssig videreførelse af det hidtidige
stk. 3, nr. 2-3.
Til nr. 5
Med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen i
§ 18, stk. 2, vil der blive mulighed for at
gennemføre en forenkling af de regler, der på
bekendtgørelsesniveau kan fastsættes om
forsyningspligtudbyderes kontraktvilkår.
Sigtet er således, at der kun vil blive
fastsat krav til forsyningspligtudbyderes kundekontrakter, i det
omfang hensynet bag kravene ikke allerede tilgodeses via de regler
om grundlæggende slutbrugerrettigheder, der fastsættes
efter lovens § 10, eller via den almindelige
forbrugerlovgivning, herunder aftaleloven.
Der er således som hidtil tale om en
særlig forbrugerbeskyttelse på
forsyningspligtområdet, der supplerer de generelle
bestemmelser om slutbrugerrettigheder ved udbud af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester.
Kravene til forsyningspligtudbyderes
kontraktvilkår vil være særligt begrundet i
hensynet bag forsyningspligten, herunder hensynet til at sikre alle
brugere adgang til en række basale teleydelser på
rimelige vilkår.
På den baggrund foreslås det
præciseret, at ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling bl.a. kan fastsætte regler om krav til indholdet af
forsyningspligtudbyderes kundekontrakter for så vidt
angår kompensations- og tilbagebetalingsordninger og
sikkerhedsstillelse. En rimelig udformning af kontraktvilkår
vedrørende disse forhold er således vigtig for at
tilgodese hensynet bag forsyningspligten.
Ændringen vil muliggøre en
forenkling bl.a. i form af en ophævelse af nogle af de i
forsyningspligtbekendtgørelsens § 16, stk. 2,
nævnte krav, der allerede fremgår af lovens
§ 10. Dette gælder eksempelvis kravet i
bekendtgørelsens § 16, stk. 2, nr. 4, om at
kontrakten skal indeholde oplysning om betalingsvilkår for de
omfattede teleydelser, herunder vilkår for opsigelse og
afbrydelse i tilfælde af slutbrugerens misligholdelse. Dette
krav fremgår allerede af lovens § 10, stk. 2,
nr. 1.
Oplistningen af forhold vedrørende
kundekontrakten, der kan reguleres efter § 18,
stk. 2, er ikke udtømmende. Herved adskiller
bestemmelsen sig ikke fra den hidtidige bestemmelse.
Ud over kravene til forsyningspligtudbyderes
kundekontrakter vil der kunne fastsættes øvrige regler
om slutbrugerrettigheder på forsyningspligtområdet.
Efter § 18, stk. 1, som er uændret, kan der
således f.eks. fastsættes regler om forbud mod
bundtning af forsyningspligtydelser med andre ydelser.
Til nr. 6
De gældende regler i § 19 om
maksimalpriser for forsyningspligtydelser foreslås
ændret, så de afspejler den deregulering, der gradvist
har fundet sted på forsyningspligtområdet siden 1.
januar 2003. Ved maksimalpriser forstås den listepris, man
som en slutbruger makismalt kan blive pålagt at betale for
forsyningspligtydelser eller for delelementer heraf, uanset hvor i
landet man bor.
Den gældende prisregulering på
forsyningspligtområdet tager udgangspunkt i, at der skal
fastsættes maksimalpriser for samtlige
forsyningspligtydelser, medmindre disse skal stilles gratis til
rådighed (radiobaserede maritime nød- og
sikkerhedstjenester). Ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling har dog løbende udnyttet hjemlen i den
gældende stk. 4 til helt eller delvist at undtage
forsyningspligtydelser fra prisregulering, da der for de
pågældende forsyningspligtydelser var opnået en
konkurrencesituation, der i sig selv førte til faldende
priser, og som derved helt eller delvist overflødiggjorde en
fortsat prisregulering.
I perioden 1. januar 2003 til 1. januar 2006
er prisreguleringen for samtlige forsyningspligtydelser blevet
ophævet, således at der i dag ikke længere findes
nogen prisregulering af forsyningspligtudbyderens slutbrugerpriser.
Der er dog stadig krav om, at maritime nød- og
sikkerhedsopkald skal være gratis.
Reglerne i lovens kapitel 4 a og 4 b, giver
IT- og Telestyrelsen mulighed for at pålægge udbydere
med stærk markedsposition (SMP) en eller flere forpligtelser,
herunder om fastsættelse af slutbrugerpriser, hvis styrelsen
vurderer, at reglerne om frit operatørvalg eller eventuelle
forpligtelser pålagt på relevante bagvedliggende
engrosmarkeder ikke kan sikre reel konkurrence på udvalgte
detailmarkeder, såsom markedet for fastnetabonnementer og
indlandstrafik mv.
IT- og Telestyrelsen har dog ikke fundet
anledning til at pålægge sådanne
detailforpligtelser over for SMP-udbydere (bortset fra på
markedet for minimumssættet af faste kredsløb).
Samtlige danske slutbrugerpriser er derfor i dag kun underlagt
almindelige konkurrenceretlige regler med de muligheder, disse
indeholder for at gribe ind over for prissætninger, der
udgør en overtrædelse af denne lov.
Med den foreslåede bestemmelse
ændres udgangspunktet således, at IT- og Telestyrelsen
ikke længere altid skal fastsætte maksimalpriser for
forsyningspligtudbydere. Udgangspunktet vil med det
foreslåede blive, at der ikke skal fastsættes
maksimalpriser. Det foreslås i stedet, at bemyndige
ministeren til at fastsætte regler om, at IT- og
Telestyrelsen på ny kan fastsætte maksimalpriser for de
forsyningspligtydelser, som er nævnt i lovens § 16,
stk. 2, nr. 1-5, hvis der skulle opstå behov for
dette.
En eventuel genindførelse af
maksimalprisreguleringen kan finde sted, hvis den almindelige
konkurrence- eller telelovgivningens regulering af SMP-udbydere
ikke sikrer en prisfastsættelse, der understøtter
formålet med forsyningspligten.
Eksempelvis kan maksimalprisreguleringen
genindføres, hvis den generelle prisudvikling på et
fastnetabonnement når et niveau, der hindrer, at alle
forbrugere i Danmark på rimelige vilkår kan udnytte den
grundlæggende ret til en basal teleydelse.
Sigtet med bestemmelsen er således ikke
at bidrage til at opfylde overordnede telepolitiske
målsætninger, der handler om at sikre danskerne billige
teleydelser. Dette skal fortsat ske via konkurrence.
Den foreslåede § 19 er
opbygget således, at stk. 1, udgør hjemmelen dels
for ministeren til at bestemme, at IT- og Telestyrelsen skal
fastsætte maksimalpriser, dels for IT- og Telestyrelsen til
at fastsætte maksimalpriser på grundlag af forslag fra
forsyningspligtudbyderen og efter regler udstedt i medfør af
stk. 4. Bestemmelsen i § 19, stk. 4,
udgør hjemmelen for ministeren til at fastsættelse
regler på bekendtgørelsesniveau, der angiver rammerne
for styrelsens afgørelser.
Det foreslåede § 19,
stk. 1, svarer indholdsmæssigt til de gældende
regler, men er nu udformet som en hjemmel til, at ministeren kan
fastsætte nærmere regler om IT- og Telestyrelsens
fastsættelse af maksimalpriser.
§ 19, stk. 2, er en
uændret videreførelse af de gældende regler.
Bestemmelsen i det foreslåede
§ 19, stk. 3, viderefører og udvider de
gældende principper i § 19, stk. 3, om, at der
ikke ved IT- og Telestyrelsens fastsættelse af maksimalpriser
efter reglerne udstedt i medfør af stk. 4, stilles krav
om anvendelse af maksimalpriser, der betyder, at omkostningerne ved
tilvejebringelse af forsyningspligtydelserne, ikke samlet set
dækkes. Hvor den gældende bestemmelse i § 19,
stk. 3, således alene omfatter de i § 16,
stk. 2, nr. 2 og 3, nævnte forsyningspligtydelser (ISDN
og faste kredsløb), medfører den foreslåede
§ 19, stk. 3, at alle de i § 16,
stk. 2, nævnte forsyningspligtydelser er omfattet af
bestemmelsen om, at der ikke ved fastsættelsen af
maksimalpriser efter regler i § 19, stk. 4, kan
stilles krav om anvendelse af maksimalpriser, der betyder, at
omkostningerne ved tilvejebringelse af forsyningspligtydelserne,
ikke samlet set dækkes. Bestemmelsen i § 19,
stk. 3, omfatter dog ikke nød- og sikkerhedsopkald i
forbindelse med de i § 16, stk. 2, nr. 6,
nævnte forsyningspligtydelser (offentlige radiobaserede
maritime nød- og sikkerhedstjenester), idet disse
forsyningspligtydelser skal tilbydes gratis, i det omfang det
følger af internationale forpligtelser herom, jf.
§ 19, stk. 2. Ved vurderingen af
omkostningsdækning vil der skulle tages hensyn til eventuel
underskudsdækning på anden måde, jf. også
reglerne i § 20. Udvidelsen af de gældende
principper i § 19, stk. 3, sker for at hindre, at
IT- og Telestyrelsens fastsættelse af maksimalpriser over for
en eller flere forsyningspligtudbydere ikke samlet set sker under
omkostningerne, således at forsyningspligtudbyderen ikke
får dækket sine omkostninger ved tilvejebringelse af
forsyningspligtydelserne.
Bestemmelsen i det foreslåede
§ 19, stk. 4, viderefører delvis de
gældende principper i § 19, stk. 5 og 6, og
indeholder hjemmel for ministeren til at fastsætte
nærmere regler for, hvordan maksimalpriserne skal beregnes og
fastsættes, herunder rammerne for IT- og Telestyrelsens
fastsættelse heraf og for forsyningspligtudbyderes
udarbejdelse af forslag hertil. En mulig maksimalprisregulering vil
f.eks. være en regulering, der alene består af et
prisloft, der hindrer prisstigninger på en eller flere
forsyningspligtydelser. En anden mulighed vil være, at
maksimalpriserne samlet set skal være objektive,
ikke-diskriminerende og omkostningsbaserede. I den forbindelse vil
der dog kunne fastsættes regler om, at priserne kan
fastsættes således, at et eventuelt underskud ved
tilvejebringelse og levering af visse, nærmere bestemte
forsyningspligtydelser, som den enkelte forsyningspligtudbyder
varetager, kan indregnes i den samlede
omkostningsdokumentation.
Den gældende bestemmelse i
§ 19, stk. 4, nr. 3, foreslås ændret
således, at det kan fastsættes, at maksimalpriserne
fremover ikke må udvise nominelle prisstigninger
(fastfrysning af priserne) eller udvise prisstigninger, der
overstiger udviklingen i nettoindekset.
I den gældende 19, stk. 5,
henvises specifikt til, at forsyningspligtudbyderen ved
prisfastsættelsen kan få dækket eventuelle
underskud ved udbuddet af henholdsvis særlige tjenester til
handicappede og maritime nød- og sikkerhedstjenester. Denne
henvisning vil ikke nødvendigvis være relevant
fremover €" eksempelvis hvis der i forbindelse med en kommende
udpegning af forsyningspligtudbyder(e) sker en opsplitning af
forsyningspligtydelserne på flere
forsyningspligtudbydere.
I lighed med de gældende regler er de i
stk. 4 oplistede muligheder for krav til en eventuel
maksimalprisregulering ikke udtømmende.
De gældende § 19, stk. 7
og 8, foreslås ophævet som følge af, at
reguleringen ændres, således at udgangspunktet ikke
længere er en prisregulering. Der er derfor ikke
længere behov for, at Konkurrencerådet afgiver en
bindende udtalelse i forbindelse med en eventuel
maksimalprisregulering af forsyningspligtydelser.
Konkurrencestyrelsen vil dog i forbindelse
med udstedelse af nye regler om maksimalpriser på
forsyningspligtområdet blive hørt, og
Konkurrencestyrelsens eventuelle bemærkninger hertil vil
blive tillagt stor vægt, således at det sikres, at
reguleringen ikke udformes på en måde, som
påvirker konkurrencen negativt.
For at sikre, at alle slutbrugere kan
få adgang til forsyningspligtydelser til en rimelig pris, der
er uafhængig af, hvor i landet man bor, foreslås det i
et nyt § 19, stk. 5, at ministeren bemyndiges til at
kunne fastsætte nærmere regler om, at der overalt i
Danmark skal opkræves samme listepriser for en eller flere
forsyningspligttjenester. Formålet med bestemmelsen er ikke
at fastsætte de enkelte listepriser over for
forsyningspligtudbyderen, men alene at have et
reguleringsværktøj, der hindrer en geografisk
skævvridning i priser. Den gældende regulering
indeholder også i dag €" på
bekendtgørelsesniveau €" et krav om, at listepriserne
for visse forsyningspligtpriser skal være ens i hele landet.
Formålet med bestemmelsen er således at
præcisere, at der kan fastsættes sådanne
krav.
Til nr. 7
Formålet med ændringen er at
præcisere, at hvis spørgsmålet om
underskudsfinansiering allerede har indgået som en del af
udpegningen af en forsyningspligtudbyder €" f.eks. på
baggrund af en interessetilkendegivelsesrunde eller et udbud - er
der ikke behov for at gennemføre et (nyt) udbud, når
der skal tages endeligt stilling til spørgsmålet om,
hvorvidt betingelserne for at iværksætte
underskudsfinansiering er til stede. I den situation vil IT- og
Telestyrelsen således €" uden at gennemføre et
(fornyet) udbud €" efterfølgende kunne afgøre,
om betingelserne for at opnå underskudsfinansiering er til
stede og i givet fald iværksætte denne.
Er udpegningen sket, uden at
spørgsmålet om underskudsfinansiering har været
rejst, vil en afgørelse om underskudsfinansiering €" i
overensstemmelse med hovedreglen i § 20, stk. 3,
€" skulle træffes på baggrund af et offentligt
udbud.
Efter § 20 kan en
forsyningspligtudbyder under visse betingelser få
dækket samlede, dokumenterede underskud ved udbuddet af
forsyningspligtydelser. Det bemærkes i den forbindelse, at
hvis en udbyder udpeges som forsyningspligtudbyder på
baggrund af en proces, hvor forsyningspligtydelserne er opdelt i
nogle pakker, og udbyderen udpeges som forsyningspligtudbyder for
flere af disse pakker, vil det være afgørende for, om
der kan opnås underskudsdækning, at der kan
dokumenteres et samlet underskud for alle de
forsyningspligtydelser, der indgår i den eller de pakker, der
udbydes af den pågældende forsyningspligtudbyder.
Til nr. 8
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslagets § 1, nr. 6.
Til nr. 9
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 10-11
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslagets § 1, nr. 6.
Til nr. 12-13
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 14
Udbydere af nummeroplysningsdatabaser og
€"registre er i medfør af gældende
§ 34, stk. 6, 3. pkt., i dag altid forpligtet til at
give slutbrugere direkte adgang til at kræve rettelser eller
sletning af data i deres databaser og registre.
Med forslaget foreslås det, at denne
specifikke forpligtelse for udbydere af nummeroplysningstjenester
til at foretage rettelser og sletning ophæves.
Udbydere af nummeroplysningstjenester vil
fortsat i medfør af § 34, stk. 3, være
forpligtet til at sikre, at slutbrugerens data ikke oplyses eller
videregives ved slutbrugerens ønske om hemmeligt nummer,
udeladt adresse eller fuldstændig udeladelse af data.
Hensynet bag § 34, stk. 6, 3.
pkt., vil kunne videreføres og præciseres på
bekendtgørelsesniveau, jf. nedenfor, ved ændring af
den i medfør af § 34, stk. 2, 2. pkt.,
udstedte bekendtgørelse om nummeroplysningsdatabaser, som
regulerer området nærmere.
Baggrunden for forslaget er, at den
nuværende retstilstand medfører risiko for, at de
data, som slutbrugeren har fået rettet hos en udbyder af en
nummeroplysningstjeneste i overensstemmelse med de gældende
regler, vil blive overskrevet med de "gamle" og ikke-korrigerede
data fra teleselskabet. Denne situation opstår i de
tilfælde, hvor slutbrugeren har fået rettet sine data
hos udbyderen af en nummeroplysningstjeneste, men ikke hos sit
teleselskab. Herved vil den løbende opdatering fra
teleselskabet til udbyderen af nummeroplysningstjenesten overskrive
de allerede korrigerede og korrekte data i
nummeroplysningsdatabasen med de "gamle" data fra teleselskabet.
Slutbrugeren vil dermed på ny fremstå med ukorrekte
data hos begge udbydere. Hvis overskrivningen ikke finder sted, er
der risiko for, at data er forskellige i de forskellige
nummeroplysningsdatabaser og €"registre.
I bekendtgørelse om
nummeroplysningsdatabaser, der udstedes i medfør af
§ 34, stk. 2, 2. pkt., vil det kunne
fastsættes, at rettelser til nummeroplysningsdata sker hos
teleselskabet i de situationer, hvor der er daglig opdatering
mellem teleselskabet og udbyderen af en nummeroplysningstjeneste.
Rettelserne vil herved blive gennemført ens i alle de
forskellige nummeroplysningstjenester, når de opdateres, og
slutbrugeren vil således stå opført med identisk
data i de forskellige databaser.
En anden fordel ved den tilsigtede hovedregel
er, at teleselskaberne, da de har det direkte abonnementsforhold
til slutbrugeren, har lettere ved at verificere slutbrugerens
identitet i forbindelse med et ønske om en rettelse end en
udbyder af en nummeroplysningstjeneste vil have.
Det vil kunne fastsættes, at i de
tilfælde, hvor der ikke sker daglig opdatering mellem
teleselskabet og udbyderen af en nummeroplysningstjeneste, skal
både teleselskabet og udbyderen af en
nummeroplysningstjeneste fortsat være forpligtet til at
foretage rettelserne.
Branchens omkostninger ved en
unødvendig gentagen opdatering af slutbrugerens rettelser
vil blive reduceret ved ændringen.
Til nr. 15
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 16-18
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslagets § 1, nr. 4 og 6.
Til nr. 19-20
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslagets § 1, nr. 2.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft
den 1. april 2007. Tidspunktet er fastsat under hensyntagen til, at
den eksisterende udpegning af TDC som forsyningspligtudbyder
udløber den 31. december 2007. Der skal således i
perioden efter lovens ikrafttræden fastsættes nye
regler på bekendtgørelsesniveau, ligesom hele
udpegningsproceduren, herunder interessetilkendegivelsesrunde og
evt. udbud, skal være afsluttet således, at udpegningen
af en eller flere nye forsyningspligtudbydere kan træde i
kraft den 1. januar 2008.
Til stk. 2.
Som nævnt ovenfor udløber den
eksisterende udpegning af TDC som forsyningspligtudbyder den 31.
december 2007, mens loven foreslås at træde i kraft den
1. april 2007. Der er i de foreslåede bestemmelser i lovens
§§ 16 og 18 bl.a. foreslået ændringer
vedrørende forsyningspligtens formål og indhold. Det
foreslås derfor, at de eksisterende bestemmelser i
§§ 16 og 18 og regler og vilkår fastsat i
medfør heraf, forbliver i kraft indtil det tidspunkt, hvor
en endelig udpegning af en eller flere nye forsyningspligtudbydere
får virkning. Herved sikres bl.a., at de hidtil
gældende regler og vilkår finder anvendelse i
situationer, hvor der ikke er udpeget en eller flere
forsyningspligtudbydere inden den 1. januar 2008, eller hvor
forhold vedrørende udpegningen er blevet indbragt for
Teleklagenævnet, og nævnet ikke har truffet
afgørelse i sagen inden denne dato, eller hvor
Teleklagenævnet har truffet afgørelse om, at den eller
de, som IT- og Telestyrelsen har udpeget, alligevel ikke skal
være forsyningspligtudbydere.
Til stk. 3
Som nævnt ovenfor udløber den
eksisterende udpegning af TDC som forsyningspligtudbyder den 31.
december 2007. Det er imidlertid af afgørende betydning, at
befolkningen har adgang til forsyningspligtydelserne, f.eks.
teksttelefonen. Derfor er der indsat hjemmel til, at ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte regler, der
kan sikre, at den for tiden gældende udpegning af TDC som
forsyningspligtudbyder midlertidigt kan løbe videre fra den
1. januar 2008 og frem til det tidspunkt, hvor en endelig udpegning
af en eller flere forsyningspligtudbydere kan træde i kraft.
Herved sikres, at den før 1. januar 2008 udpegede
forsyningspligtudbyder forsætter som forsyningspligtudbyder,
indtil udpegningen af en eller flere nye forsyningspligtudbydere
rent faktisk har fundet sted.
Udgangspunktet er, at en ny udpegning efter
de regler, der følger af lovforslaget, skal
gennemføres, så den kan træde i kraft pr. 1.
januar 2008. Den foreslåede bemyndigelse til ministeren er
kun tænkt som en særlig sikkerhed, hvis der skulle
opstå en ekstraordinær situation, som ellers ville
stille slutbrugerne uden forsyningspligtydelser. Det kunne for
eksempel være en situation, hvor en klage over udpegningen
ikke var færdigbehandlet.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | 1. § 16 affattes
således: |
§ 16. Bestemmelserne i
kapitlet har til formål at sikre alle slutbrugere adgang til
en række grundlæggende elektroniske
kommunikationstjenester på rimelige vilkår og til
rimelige priser. | | » § 16.
Bestemmelserne i kapitlet har til formål at sikre alle
slutbrugere adgang til en række grundlæggende
elektroniske kommunikationstjenester på rimelige vilkår
og til rimelige priser. |
Stk. 2
. Forsyningspligten, som skal sikres ved udpegning af en eller
flere forsyningspligtudbydere, jf. § 17, omfatter
følgende ydelser: | | Stk. 2. Forsyningspligten skal sikres
ved udpegning af en eller flere forsyningspligtudbydere efter
§ 17 og omfatter følgende ydelser, jf. dog
stk. 5: |
1) Basale taletelefonitjenester. | | 1) Basale taletelefonitjenester. |
2) ISDN-tjenester eller elektroniske
kommunikationstjenester med minimum samme grundlæggende
funktioner. | | 2) ISDN-tjenester eller elektroniske
kommunikationstjenester med minimum samme grundlæggende
funktioner. |
3) Faste kredsløb, dog ikke
bredbåndskredsløb. | | 3) Faste kredsløb eller elektroniske
kommunikationstjenester med minimum samme grundlæggende
funktioner. |
4) Særlige forsyningspligtydelser til
nærmere afgrænsede grupper af handicappede. | | 4) Særlige forsyningspligtydelser til
nærmere afgrænsede grupper af handicappede. |
5) En udtømmende nummerfortegnelse, en
landsdækkende nummeroplysningstjeneste og en bredt
dækkende oplysningstjeneste for udenlandske numre. | | 5) En udtømmende nummerfortegnelse og en
landsdækkende nummeroplysningstjeneste. |
6) Nød- og sikkerhedskommunikation via
offentlige radiobaserede maritime nød- og
sikkerhedstjenester dækkende Danmark og Grønland. | | 6) Nød- og sikkerhedskommunikation via
offentlige radiobaserede maritime nød- og
sikkerhedstjenester dækkende Danmark og Grønland. |
Stk. 3
. Forsyningspligt omfatter en forpligtelse for den eller de
udpegede forsyningspligtudbydere til at levere eller udbyde de i
stk. 2 nævnte forsyningspligtydelser | | Stk. 3. Den eller de udpegede
forsyningspligtudbydere skal levere eller udbyde de
forsyningspligtydelser, der er nævnt i stk. 2, |
1) til enhver, der anmoder herom, | | 1) til enhver, der anmoder herom, |
2) til priser, der ikke overstiger de i
medfør af § 19 fastsatte maksimalpriser, herunder
eventuelt stille disse gratis til rådighed, og | | 2) til priser, der ikke overstiger
maksimalpriser, der måtte være fastsat i medfør
af regler fastsat i medfør af § 19, herunder
eventuelt stille disse gratis til rådighed, og |
3) i overensstemmelse med de i medfør af
§ 16, stk. 4, § 17, stk. 2, og
§ 18 fastsatte regler og vilkår. | | 3) i overensstemmelse med de regler og
vilkår, der er fastsat i medfør af stk. 4,
§ 17, stk. 2, og § 18. |
Stk. 4.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter
nærmere regler om, | | Stk. 4. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling fastsætter nærmere regler
om, |
1) hvilke ydelser der er omfattet af stk. 2,
nr. 4, | | 1) hvilke ydelser der er omfattet af stk. 2,
nr. 4, |
2) omfanget af de i stk. 2 nævnte
forsyningspligtydelser, herunder hvilke faciliteter og funktioner
der er omfattet heraf, og | | 2) omfanget af forsyningspligtydelser efter
stk. 2, herunder hvilke faciliteter og funktioner der er
omfattet heraf, og |
3) omfanget af leveringspligten, jf.
stk. 3. | | 3) omfanget af leveringspligten, jf.
stk. 3. |
| | Stk. 5. Hvis en eller flere af de
forsyningspligtydelser eller tilsvarende ydelser,
der er nævnt i stk. 2 er tilgængelige, kan
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætte
nærmere regler om, at en ydelse eller dele af en ydelse |
| | 1) ikke skal udbydes som led i forsyningspligten
eller |
| | 2) ikke eller kun i begrænset omfang skal
udbydes til nye kunder som led i forsyningspligten.« |
| | |
§ 17. - - - | | 2. § 17, stk. 1 ,
affattes således: |
§ 17. IT- og
Telestyrelsen træffer afgørelse om udpegning af en
eller flere udbydere af offentlige elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester af de i § 16, stk. 2, nævnte
ydelser, jf. også § 16, stk. 3, om de udpegede
udbyderes forpligtelser i medfør heraf. | | »IT- og Telestyrelsen træffer
afgørelse om udpegning af en eller flere
forsyningspligtudbydere af de ydelser, der er nævnt i
§ 16, stk. 2.« |
| | |
| | 3. § 17, stk. 3 ,
affattes således: |
Stk. 3.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter
nærmere regler vedrørende IT- og Telestyrelsens
udpegning og fastsættelse af vilkår, jf. stk. 1 og
2. Reglerne kan blandt andet omfatte | | »Stk. 3. Ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling fastsætter nærmere
regler om IT- og Telestyrelsens udpegning, jf. stk. 1.
Reglerne kan blandt andet omfatte |
1) regler for IT- og Telestyrelsens udpegning af
forsyningspligtudbydere, herunder nærmere regler om, hvordan
udpegningen finder sted, herunder regler for udpegning ved
offentligt udbud og om udpegningens varighed, | | 1) regler om udpegning af forsyningspligtudbyder
af de ydelser, der er nævnt i § 16,
stk. 2, |
2) regler for IT- og Telestyrelsens
fastsættelse af vilkår og | | 2) regler om, hvordan udpegningen finder sted,
herunder regler for udpegning ved offentligt udbud, og |
3) krav til indholdet af vilkårene,
herunder kvalitetskrav til de ydelser, de udpegede
forsyningspligtudbydere skal levere, og krav vedrørende
kvalitetsmålinger og offentliggørelse heraf. | | 3) regler om udpegningens varighed.« |
| | |
| | 4. I
§ 17 indsættes som stk. 4
: |
| | Stk. 4. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling fastsætter nærmere regler om IT-
og Telestyrelsens fastsættelse af vilkår, jf.
stk. 2. Reglerne kan blandt andet omfatte krav til indholdet
af vilkårene, herunder kvalitetskrav til de ydelser, de
udpegede forsyningspligtudbydere skal levere, og krav
vedrørende kvalitetsmålinger og
offentliggørelse heraf.« |
| | |
§ 18. - - - | | 5. § 18, stk. 2 ,
affattes således: |
Stk. 2.
Regler fastsat i medfør af stk. 1 kan indeholde
bestemmelser om særlige krav, ud over krav fastsat i
medfør af § 10, til indholdet af den kontrakt, der
skal gælde i forholdet mellem en forsyningspligtudbyder og en
slutbruger. | | » Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af stk. 1 kan indeholde bestemmelser om krav til
indholdet af den kontrakt, der skal gælde i forholdet mellem
en forsyningspligtudbyder og en slutbruger, herunder 1) krav om kompensations- og
tilbagebetalingsordninger som finder anvendelse, hvis kvalitetskrav
som nævnt i § 10, stk. 2, nr. 4, ikke
overholdes, og |
| | 2) krav til eventuelle kontraktvilkår om
sikkerhedsstillelse.« |
| | |
| | 6. § 19 affattes
således: |
§ 19. IT- og
Telestyrelsen fastsætter maksimalpriser for de udpegede
forsyningspligtudbyderes levering af forsyningspligtydelser som
nævnt i § 16, stk. 2, nr. 1-5.
Fastsættelsen sker på grundlag af forslag fra
forsyningspligtudbyderen. IT- og Telestyrelsen kan med henvisning
til de i medfør af stk. 5 og 6 fastsatte regler
fastsætte lavere maksimalpriser end indeholdt i
forsyningspligtudbyderens forslag. | | » § 19. Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling kan bestemme, at IT- og
Telestyrelsen skal fastsætte maksimalpriser for en eller
flere af de forsyningspligtydelser, som er nævnt i
§ 16, stk. 2, nr. 1-5. IT- og Telestyrelsen
fastsætter maksimalpriser på grundlag af forslag fra
forsyningspligtudbyderen og efter regler udstedt i medfør af
stk. 4. |
Stk. 2.
Nød- og sikkerhedsopkald i forbindelse med de i
§ 16, stk. 2, nr. 6, nævnte
forsyningspligtydelser skal tilbydes gratis, i det omfang det
følger af internationale forpligtelser herom. | | Stk. 2. Nød- og
sikkerhedsopkald i forbindelse med de forsyningspligtydelser, der
er nævnt i § 16, stk. 2, nr. 6, skal tilbydes
gratis, i det omfang det følger af internationale
forpligtelser herom. |
Stk. 3.
Der kan ikke ved IT- og Telestyrelsens fastsættelse af
maksimalpriser efter regler fastsat i medfør af stk. 5
og 6 for forsyningspligtydelser som nævnt i § 16,
stk. 2, nr. 2 og 3, stilles krav om anvendelse af
maksimalpriser, der ikke samlet set dækker omkostningerne ved
tilvejebringelse af ydelserne. | | Stk. 3. Der kan ikke stilles krav om
anvendelse af maksimalpriser, der betyder, at omkostningerne ved
tilvejebringelse af forsyningspligtydelserne ikke samlet set
dækkes. |
Stk. 4.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan
fastsætte regler om, at enkelte forsyningspligtydelser eller
delelementer heraf helt eller delvis skal undtages fra kravet om
fastsættelse af maksimalpriser på grundlag af regler
fastsat i medfør af stk. 5 og 6. Ministeren kan
ligeledes fastsætte regler for, på hvilken måde
maksimalprisreguleringen på et område
genindføres. | | Stk. 4. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling fastsætter nærmere regler for
kravene til og beregning af de maksimalpriser, der er behandlet i
stk. 1, herunder rammerne for IT- og Telestyrelsens
fastsættelse heraf og for forsyningspligtudbyderes
udarbejdelse af forslag hertil. Reglerne kan blandt andet omfatte
følgende forhold: 1) At maksimalpriserne samlet skal være
objektive, ikke-diskriminerende og omkostningsbaserede, og herunder
dække underskud ved andre af forsyningspligtudbyderens
forsyningspligtydelser. |
| | 2) Særlige regler om fastsættelse af
maksimalpriser for forsyningspligtydelser, som nævnt i
§ 16, stk. 2, nr. 4, der ikke er fuldt ud
omkostningsdækkende med sigte på at fremme
handicappedes brug af telekommunikation. |
| | 3) At maksimalpriserne ikke må udvise
prisstigninger eller prisstigninger, der overstiger udviklingen i
nettoprisindekset. |
| | 4) Regler om de tidsmæssige rammer for
fastsættelse af maksimalpriser, indgivelse af forslag hertil
m.v. |
| | 5) Regler om, at forsyningspligtudbyderes
maksimalpriser for opkald til andre udbyderes mobil- eller fastnet,
der afviger fra priserne for opkald til slutbrugere i
forsyningspligtudbyderes eget fastnet eller mobilnet, skal
være særskilt omkostningsbaserede, objektive og
ikke-diskriminerende. |
Stk. 5.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter
nærmere regler for kravene til de i stk. 1 nævnte
maksimalpriser, rammerne for IT- og Telestyrelsens
fastsættelse heraf og for forsyningspligtudbyderes
udarbejdelse af forslag hertil. Reglerne kan blandt andet omfatte
følgende: | | Stk. 5. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan fastsætte nærmere regler om,
at forsyningspligtudbyderen overalt i Danmark skal opkræve
samme listepriser for en eller flere
forsyningspligttjenester.« |
1) At maksimalpriserne samlet skal være
objektive, ikke-diskriminerende og omkostningsbaserede, jf. dog nr.
3, og herunder dække underskud ved tilvejebringelse af de i
§ 16, stk. 2, nr. 4 og 6, nævnte
forsyningspligtydelser. | | |
2) At maksimalpriserne skal overholde krav om
årlige, procentvise realprisfald, der fastsættes med
udgangspunkt i internationale bedste praksis priser for tilsvarende
ydelser i en flerhed af sammenlignelige lande med
omkostningsbaserede takstsystemer, og med udgangspunkt i den
generelle danske prisudvikling for teleydelser svarende til de i
§ 16, stk. 2, nr. 1, nævnte med henblik
på at sikre, at mulige effektiviseringer kommer slutbrugerne
til gode. | | |
3) At maksimalpriserne for visse
forsyningspligtydelser eller delelementer heraf som alternativ til
et krav om årlige, procentvise realprisfald, jf. nr. 2, skal
overholde krav om, at maksimalpriserne for disse ydelser ikke
må udvise realprisstigninger i forhold til foregående
år. | | |
4) Særlige regler om fastsættelse af
maksimalpriser for forsyningspligtydelser som nævnt i
§ 16, stk. 2, nr. 4, der ikke er fuldt ud
omkostningsdækkende, med sigte på at fremme
handicappedes brug af telekommunikation. | | |
5) Regler om de tidsmæssige rammer for
fastsættelse af maksimalpriser, indgivelse af forslag hertil
m.v. | | |
Stk. 6.
Ud over den i stk. 5 nævnte regulering af
forsyningspligtudbyderes maksimalpriser kan ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling ud fra konkurrencehensyn
fastsætte regler om, | | |
1) at forsyningspligtudbyderes maksimalpriser for
opkald til andre udbyderes mobil- eller fastnet, der afviger fra
priserne for opkald til slutbrugere i forsyningspligtudbyderes eget
fastnet eller mobilnet, skal være særskilt
omkostningsbaserede, objektive og ikke-diskriminerende, og | | |
2) at realprisfald på
forsyningspligtydelser ikke må overstige realiserede prisfald
på relaterede samtrafikprodukter. | | |
Stk. 7
. I forbindelse med IT- og Telestyrelsens fastsættelse af
maksimalpriser efter stk. 1 indhenter IT- og Telestyrelsen en
udtalelse fra Konkurrencerådet om, hvorvidt
forsyningspligtudbyderens oplæg til maksimalpriser er i
overensstemmelse med konkurrenceloven. | | |
Stk. 8
. Konkurrencerådet afgiver udtalelse som nævnt i
stk. 7 senest 1 måned efter anmodning herom. Udtalelsen
er bindende for IT- og Telestyrelsens afgørelse efter
stk. 1. | | |
| | |
§ 20. - - - | | 7. § 20, stk. 3 ,
affattes således: |
Stk. 3.
IT- og Telestyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt
forsyningspligtudbyderen har fremlagt tilstrækkelig
dokumentation til at berettige til dækning af underskud som
nævnt i stk. 1. Senest samtidig med at IT- og
Telestyrelsen træffer afgørelse herom, skal IT- og
Telestyrelsen iværksætte offentligt udbud med henblik
på eventuel udpegning af en eller flere alternative
forsyningspligtudbydere, jf. regler herom fastsat i medfør
af § 17, stk. 3. | | » Stk. 3. IT- og Telestyrelsen
træffer afgørelse om, hvorvidt
forsyningspligtudbyderen har fremlagt tilstrækkelig
dokumentation til at berettige til dækning af underskud som
nævnt i stk. 1. Senest samtidig med at IT- og
Telestyrelsen træffer afgørelse herom, skal IT- og
Telestyrelsen iværksætte offentligt udbud med henblik
på eventuel udpegning af en eller flere alternative
forsyningspligtudbydere, efter de regler, der kan fastsættes
herom i medfør af § 17, stk. 3, medmindre
forholdet vedrørende underskudsfinansiering er indgået
som en del af udpegningen af den pågældende
forsyningspligtudbyder.« |
| | |
§ 22. - - - 2) regler udstedt med hjemmel i § 16,
stk. 4, og § 18, stk. 1 og 2, | | 8. I § 22,
stk. 1, nr. 2 , ændres »og § 18,
stk. 1 og 2,« til: »§ 18, stk. 1-2,
og § 19, stk. 5,«. |
| | |
3) vilkår fastsat i medfør af
§ 17, stk. 2, eller i medfør af regler
udstedt efter § 17, stk. 3, eller
kontraktvilkår som nævnt i § 18, stk. 2,
og | | 9. I § 22,
stk. 1, nr. 3 , ændres » § 17,
stk. 3, « til: »§ 17,
stk. 4,«. |
| | |
| | 10. § 22, stk. 1, nr.
4 , affattes således: |
4) maksimalpriser fastsat med hjemmel i
§ 19, stk. 1, og på grundlag af regler udstedt
med hjemmel i § 19, stk. 4-6. | | »4) maksimalpriser fastsat i medfør
af regler udstedt med hjemmel i § 19, stk. 1 og
4.«. |
| | |
§ 24. - - - 2) maksimalpriser fastsat i medfør af
§ 19, stk. 1, og | | 11. I §
24, nr. 2 , ændres »i medfør af
§ 19, stk. 1,« til: »i medfør af
regler udstedt med hjemmel i § 19, stk. 1 og
4,«. |
| | |
§ 31. IT- og
Telestyrelsen opkræver nummerafgifter hos udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, | | 12. I
§ 31, stk. 1 , indsættes efter
»kommunikationsnet eller -tjenester«: » eller
forsyningspligtydelser«. |
| | |
§ 32. IT- og
Telestyrelsen opkræver nummerafgifter hos udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, | | 13. I
§ 32, stk. 1 , indsættes efter
»kommunikationsnet eller -tjenester«: » og
forsyningspligtudbydere«. |
| | |
§ 34. - - - | | |
Stk. 6.
En slutbruger kan hos udbydere heraf kræve at blive optaget i
alle almene, offentligt tilgængelige
nummeroplysningsdatabaser og -registre, når disse oplysninger
er relevante for formålet med nummeroplysningsdatabasen eller
-registret. Udbydere af nummeroplysningsdatabaser og -registre skal
efter anmodning fra en slutbruger give adgang til at kontrollere
oplysninger om slutbrugerens egne nummeroplysningsdata hos den
pågældende udbyder af nummeroplysningsdatabasen og
-registret. Udbydere som nævnt skal herunder give slutbrugere
adgang til at kræve rettelser heri eller sletning af
data. | | 14.§ 34, stk. 6, 3.
pkt . ophæves. |
| | |
§ 38. - - - | | |
Stk. 2
. Udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, | | 15. I
§ 38, stk. 2 , ændres »Udbydere
af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der af IT- og
Telestyrelsen er tildelt numre« til: »Udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester og
forsyningspligtudbydere, der af IT- og Telestyrelsen er tildelt
numre«. |
| | |
§ 96. - - - | | 16.§ 96, stk. 1, nr. 1,
litra d , affattes således: |
d) maksimalpriser fastsat i medfør af
§ 19, stk. 1, og på grundlag af regler udstedt
i medfør af § 19, stk. 4-6 | | »d) maksimalpriser fastsat i medfør
af regler udstedt med hjemmel i § 19, stk. 1 og
4.«. |
| | |
§ 101. - -
- | | |
b) regler udstedt med hjemmel i § 15,
stk. 2, § 25, stk. 4, § 29,
stk. 2 og 3, § 30, stk. 2, § 34,
stk. 2, og § 36, stk. 3, og | | 17. I
§ 101, stk. 1, nr. 1, litra b ,
indsættes efter »§ 15, stk. 2,«:
»§ 19, stk. 5,«. |
| | |
2) IT- og Telestyrelsens udpegning af
forsyningspligtudbydere efter § 17, stk. 1, og IT-
og Telestyrelsens fastsættelse af vilkår for
sådanne udbydere efter § 17, stk. 2 og 3, og
regler udstedt med hjemmel heri, IT- og Telestyrelsens
fastsættelse af maksimalpriser efter § 19,
stk. 1 og 3-6, og regler udstedt med hjemmel heri, IT- og
Telestyrelsens afgørelser efter § 20, stk. 1
og 4, om forsyningspligtudbyderens ret til finansiering af
dokumenterede underskud og IT- og Telestyrelsens fastsættelse
og opkrævning af bidrag til dækning heraf hos udbydere
af offentlige elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, jf.
§ 20, stk. 4, | | 18. I
§ 101, stk. 1, nr. 2 , ændres
»§ 17, stk. 2 og 3,« til:
»§ 17, stk. 2 og 4,« og
»maksimalpriser efter § 19, stk. 1 og 4 og
3-6,« til: »maksimalpriser fastsat i medfør af
regler udstedt med hjemmel i § 19, stk. 1 og
4,«. |
| | |
Stk. 3.
I en afgørelse efter stk. 1 kan indgå et
påbud til udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller
elektroniske kommunikationstjenester, | | 19. I
§ 101, stk. 3 , 1. pkt., indsættes efter
»kommunikationstjenester,«: »
forsyningspligtudbydere,«. |
| | |
§ 112. - -
- | | |
3) den udbyder af elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester, | | 20. I
§ 112, stk. 1, nr. 3 , indsættes
efter »kommunikationsnet eller -tjenester«:
»eller forsyningspligtydelser«. |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1. Loven træder i kraft den
1. april 2007. |
| | Stk. 2. De hidtidige regler i
§§ 16 og 18 i lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet og regler udstedt i
medfør heraf finder anvendelse, indtil der er foretaget
endelig ny udpegning af en eller flere forsyningspligtudbydere i
henhold til § 17 i lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, som ændret ved denne
lovs § 1, nr. 2-4, og regler udstedt i medfør
heraf. |
| | Stk. 3. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan fastsætte nærmere regler om,
at den nuværende udpegning af forsyningspligtudbyder og
vilkår, som IT- og Telestyrelsen har fastsat i forbindelse
hermed, finder anvendelse i perioden fra den 1. januar 2008 og frem
til, at en endelig ny udpegning af en eller flere nye
forsyningspligtudbydere i henhold til § 17, i lov om
konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 2-4, får
virkning. |