L 139 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af teaterloven. (Revision af egnsteaterordningen).
Fremsat den 31. januar 2007 af
kulturministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af teaterloven
(Revision af egnsteaterordningen)
§ 1
I teaterloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1003 af 29. november 2003, som
ændret ved lov nr. 1156 af 19. december 2003 og lov nr. 519
af 21. juni 2005, foretages følgende ændringer:
1. § 15 ophæves og i
stedet indsættes:
» § 15. Ved et
egnsteater forstås et professionelt producerende teater, der
udbyder forestillinger hen over teatersæsonen og som har
hjemsted uden for Københavns, Frederiksberg, Odense,
Århus og Aalborg Kommuner. Et egnsteater skal have minimum 2
produktioner årligt, et fast spillested, lokal forankring og
være finansieret helt eller delvist af en eller flere
kommuner.
Stk. 2. Et egnsteaters primære
opgave er at producere teater for voksne, børn og unge,
danseteater, musikteater, opera, performanceteater eller
eksperimenterende teater. Turnévirksomhed kan indgå i
egnsteatrenes aktiviteter, men en del af virksomheden skal
være stationær. Egnsteatrene skal endvidere bidrage til
at udvikle scenekunsten i det lokalmiljø, de er forankret
i.
Stk. 3. Kunstrådet afgør,
om et teater kan karakteriseres som et professionelt producerende
teater og i øvrigt opfylder de krav til et egnsteater, som
er fastlagt i stk. 1.
§ 15 a. Staten
yder delvis refusion af kommunernes driftstilskud til
egnsteatre.
Stk. 2. Refusionen kan maksimalt
udgøre 50 pct. af de kommunale udgifter. Refusionsprocenten
beregnes som forholdet mellem statens bevilling til
egnsteaterrefusion på finansloven og de samlede kommunale
udgifter til driftstilskud til egnsteatre.
Stk. 3. Statsrefusion af en eller
flere kommuners driftstilskud til det enkelte egnsteater ydes, hvis
der er indgået en 4-årig egnsteateraftale om
driftstilskud med det enkelte egnsteater, jf. dog § 16,
stk. 3.
Stk. 4. Der kan ikke ydes refusion af
tilskud til egnsteatre ydet af kommuner, der ikke er omfattet af
egnsteaterordningen.
Stk. 5. Det årlige kommunale
driftstilskud til det enkelte egnsteater skal udgøre et
minimumbeløb, som fastsættes på finansloven.
Tilskud ydet af staten efter § 15 b indgår ved
beregning af, om det kommunale driftstilskud udgør dette
minimumbeløb.
Stk. 6. Ved oprettelse af nye
egnsteatre kan stk. 5 fraviges i den første
aftaleperiode.
Stk. 7. Statsrefusion af kommuners
driftstilskud til det enkelte egnsteater ydes indenfor et
maksimumbeløb, der fastsættes på finansloven.
Tilskud ydet af staten efter § 15 b indgår ved
beregning af om det kommunale driftstilskud overstiger dette
maksimumbeløb.
Stk. 8. Tilskud til husleje kan kun
udgøre indtil 15 pct. af det samlede offentlige
driftstilskud til det enkelte egnsteater.
Stk. 9. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler om refusion af driftstilskud
til egnsteatre, herunder om beregning af refusion mv.
Stk. 10. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner mv.
fravige bestemmelserne i stk. 1-8.
§ 15 b. Staten
kan yde driftstilskud til egnsteatre, som tidligere modtog tilskud
fra en amtskommune.
Stk. 2. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler om tilskud, der ydes efter
§ 15 b, stk. 1, herunder kriterier for tildeling af
tilskud.
Stk. 3. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner mv.
fravige bestemmelserne i stk. 1 og 2.
§ 15 c. Staten
kan inden for en beløbsramme, der fastsættes på
finansloven, yde tilskud til kvalitetsudviklingsprojekter på
egnsteatre.
Stk. 2. Tilskud ydet efter stk. 1
fordeles af egnsteaterkonsulenterne, jf. § 16.
Stk. 3. Kulturministeren
fastsætter regler om fordeling af tilskud efter stk. 1
og 2. Kulturministeren kan herunder fastsætte, at
egnsteaterkonsulenternes afgørelser om tilskud ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed.«
2.§ 16 affattes
således:
» § 16. Der
ansættes op til 3 egnsteaterkonsulenter, hvis hovedopgave er
at følge udviklingen på de enkelte egnsteatre og
bidrage til udvikling og kvalitet på teatrene.
Stk. 2. Egnsteaterkonsulenterne
gennemfører i dialog med egnsteatre og kommuner evalueringer
af egnsteatrene.
Stk. 3. Egnsteaterkonsulenterne kan,
efter en evaluering i henhold til stk. 2, i tilfælde,
hvor teatrenes faglige og kunstneriske niveau ikke lever op til det
generelle niveau for egnsteatrene, og hvor udvikling ikke vurderes
mulig, indstille til Kunstrådet, at statsrefusion efter
§ 15 a og tilskud efter § 15 b bør
ophøre. En sådan indstilling kan kun afgives i
forbindelse med udløb af den pågældende
egnsteateraftale.
Stk. 4. Kunstrådet træffer
afgørelse om ophør af refusion og tilskud efter
§§ 15 a og 15 b. Afgørelsen kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 5. Egnsteaterkonsulenterne
ansættes for en periode på 4 år. Umiddelbar
forlængelse af ansættelsen kan ikke finde
sted.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende.
Stk. 2. Refusion til egnsteatre, der
ydes i medfør af allerede indgåede aftaler
fortsætter uændret frem til aftalens udløb.
Eventuel forlængelse af indgåede aftaler betragtes i
denne sammenhæng som aftalefornyelse.
Stk. 3. Egnsteatre, hvor
Kunstrådet ved lovens ikrafttræden har godkendt den
indgåede egnsteateraftale, kan ikke fratages denne
godkendelse med henvisning til § 15, stk. 1, heller
ikke efter den indgåede egnsteateraftales udløb. Dette
gælder dog kun, hvis det økonomiske og
aktivitetsmæssige grundlag for den herefter indgåede
aftale ikke reduceres i forhold til det grundlag, der gjaldt
før lovens ikrafttræden.
Stk. 4. Bestemmelserne i
§ 16, stk. 2, om egnsteaterkonsulenternes
evalueringer af egnsteatrenes virksomhed finder også
anvendelse for egnsteateraftaler, der er indgået inden denne
lovs ikrafttræden.
Stk. 5. Ved beregningen af
refusionsprocenten efter § 15 a, stk. 2, medregnes
ikke kommunale udgifter til driftstilskud til egnsteatre som i
overgangsfasen, jf. stk. 2, er omfattet af egnsteateraftaler
med en fast refusionsprocent på 50. Ligeledes medregnes ikke
den del af den statslige bevilling på finansloven, der
benyttes til refusion i medfør af disse aftaler.
Bemærkninger til lovforslaget
1.Indledning
Teaterloven jf. lovbekendtgørelse nr.
1003 af 29. november 2003, er senest ændret ved lov nr. 519
af 21. juni 2005. Ved denne lovændring gennemførtes
ændringer i forbindelse med udmøntning af
kommunalreformen for så vidt angår
teaterområdet.
Formålet med dette lovforslag er at
indføre kvalitetsmæssige bedømmelser i
egnsteaterordningen i kombination med en refusionsordning, hvor
refusionsprocenten reguleres på de årlige
finanslove.
2. Gældende ret
Teaterloven indeholder bestemmelser om, at
staten refunderer 50 pct. af kommunernes driftstilskud til
egnsteatre uden for København, Frederiksberg, Odense,
Århus og Aalborg kommuner. Statstilskuddet ydes kun
såfremt, der er indgået en minimum 3-årig
egnsteateraftale om driftstilskud mellem en eller flere kommuner og
teateret. Det årlige kommunale driftstilskud til det enkelte
teater skal udgøre et minimum, som fastsættes på
de årlige finanslove, og som for 2007 er fastsat til
2.392.095 kr. Dog kan der dispenseres fra det fastsatte minimum i
første aftaleperiode. Statsrefusion ydes inden for et
maksimum, som ligeledes er fastsat på de årlige
finanslove og som for 2007 er fastsat til 7.495.187 kr. Bevillingen
til ordningen er lovbunden, hvilket betyder, at den statslige
bevilling alene reguleres efter, hvor stor en refusion, det
kommunale tilskud udløser.
Ved den seneste ændring af teaterloven
indførtes en hjemmel, som fra 1. januar 2007 giver staten
mulighed for at yde tilskud til egnsteatre, som tidligere oppebar
et tilskud fra en amtskommune. Hjemmelen var en udløber af
aftalen om kommunalreformen mellem regeringen og Dansk Folkeparti,
som fastlagde, at staten fremover skulle overtage amtskommunernes
forpligtelser i forhold til egnsteatrene.
3. Baggrund for
lovforslaget
Egnsteatrene er et vigtigt supplement til de
store teaterinstitutioner i alle egne af landet, og er med til at
sikre teaterudbuddet uden for de større byer. Egnsteatrene
har alle hjemsted udenfor København, Frederiksberg,
Århus, Odense og Aalborg Kommuner, hvis mindre teatre er
omfattet af ordningen for små storbyteatre.
Kommuners og amters engagement i
egnsteaterområdet er steget kraftigt i de forudgående
år. Staten skal på grund af den lovbundne
refusionsordning matche de stigende kommunale tilskud med et
tilsvarende beløb. Fra 1999 til 2007 er statens udgifter til
egnsteater således steget med i alt 86 %. Antallet af
egnsteatre var i 2006 på 28 i alt, og i 2007 forventes
yderligere 3 teatre at starte virksomhed.
Den hidtidige lovbundne refusionsordning har
været begrundet i et ønske om at give
egnsteaterområdet en særstilling for at sikre netop den
kraftige vækst, som har fundet sted. Den lovbundne
refusionsordning har hidtil været indrettet således, at
refusion af egnsteatertilskud gik forud for andre prioriteringer
på kulturområdet. Hidtil har fortolkningen været,
at de stigende udgifter skulle finansieres inden for
kulturområdet. Stigningen i udgifterne til egnsteatrene har
således betydet tilbageholdenhed andre steder på
kulturbudgettet. Det har været udtryk for et bevidst politisk
ønske om at prioritere udbredelsen af egnsteatre.
Imidlertid har omfanget af
egnsteatervirksomhed nu nået et så bredt og solidt
niveau, at et flertal i folketinget bestående af regeringen
og Dansk Folkeparti ikke finder, at der er behov for en
særstilling. I forbindelse med indgåelse af aftalen om
finansloven for 2007 indgik regeringen og Dansk Folkeparti derfor
en aftale om at afskaffe den lovbundne refusion og i stedet
erstatte med en refusionsordning, hvor de årlige
tilskudsprocenter fastsættes på finansloven.
Baggrunden for at omlægge
egnsteaterordningen er således også et ønske om
at sikre staten en mere hensigtsmæssig budgetlægning,
hvor ingen udgifter går forud for andre.
I forbindelse med indgåelsen af en
stemmeaftale om vedtagelsen af forslag til lov om ændring af
teaterloven (udmøntning af kommunalreformen på
teaterområdet) i foråret 2005, viste der sig bred
politisk enighed om, at der var behov for at lade vurderinger af
egnsteatrenes kvalitet indgå i tilskudsbedømmelsen. I
denne forbindelse blev regeringens forslag om at indføre en
rammestyret refusionsordning frafaldet.
På denne baggrund nedsatte partierne et
egnsteaterudvalg, som skulle komme med forslag til en ny model for
fordeling af tilskud til egnsteatrene. Egnsteaterudvalget foreslog
med udgangspunkt i den hidtidige lovbundne refusionsordning, at der
etableres en egnsteaterkonsulentordning med 3 deltidsansatte
konsulenter. Teaterkonsulenterne skulle i udvalgets forslag have
til opgave at følge teatrenes virksomhed og gennem en
løbende dialog med såvel teatrene som kommunerne
sikre, at teatrenes kunstneriske niveau fastholdes og udvikles.
Konsulenterne skulle i udvalgets forslag også have mulighed
for at indstille til Kunstrådets scenekunstudvalg, at statens
refusion indstilles, hvis dialogen med et teater i løbet af
en aftaleperiode ikke førte til de nødvendige
forbedringer.
Regeringen ønsker med det foreliggende
lovforslag at indføre en ordning som den ovenfor beskrevne,
som regeringen vurderer også harmonerer med en rammestyret
refusionsordning, hvor kommunerne fortsat har et lovkrav på
refusion, blot ikke på refusionens størrelse.
Egnsteaterudvalget kom endvidere med en
række andre anbefalinger, herunder at definitionen af
egnsteaterbegrebet skærpes i lovgivningen. I den
gældende teaterlovs bestemmelser om egnsteaterordningen er
der kun få afgrænsende definitioner af begrebet
egnsteater. Det fastlægges således alene, at der skal
være tale om teatre, der udøver professionel
teatervirksomhed uden for de kommuner, som er omfattet af
bestemmelserne om små storbyteatre. Desuden anbefalede
egnsteaterudvalget, at aftaleperioderne harmoniseres til 4
år. Regeringen ønsker ligeledes at gennemføre
disse anbefalinger med det foreliggende lovforslag.
Endelig anbefalede egnsteaterudvalget, at den
kommunale hovedtilskudsyder til et egnsteater udpeger minimum
ét medlem til egnsteaterets bestyrelse og i øvrigt
påser, at bestyrelsen har de nødvendige kompetencer.
Denne anbefaling er ikke indarbejdet i nærværende
lovforslag, da det er regeringens opfattelse, at en sådan
lovfæstelse af disse principper ikke vil være i fuld
overensstemmelse med grundprincippet i egnsteaterordningen om, at
initiativet til egnsteatre skal udspringe lokalt. Regeringen vil
imidlertid opfordre kommunerne til at efterkomme anbefalingerne fra
egnsteaterudvalget på dette punkt.
På den del af teaterområdet, hvor
staten er hovedtilskudsyder er der i nogen tid blevet lagt
vægt på en professionalisering af bestyrelsesarbejdet.
Blandt andet blev det som opfølgning på stemmeaftalen
om udmøntning af kommunalreformen på
kulturområdet aftalt med de politiske partier bag aftalen
(alle med undtagelse af Enhedslisten) at bestyrelserne for de
statsligt finansierede teatre skal være professionelle og
tilsammen repræsentere juridiske, ledelsesmæssige,
økonomiske, markedsføringsmæssige og
teaterfaglige kompetencer. Det er regeringens opfattelse, at
tilsvarende bør gøre sig gældende for
egnsteatrene. Det er dog yderligere i relation til egnsteatrene
særdeles væsentligt, at bestyrelserne samtidig er
lokalt forankrede. Der henvises i øvrigt til
Kulturministeriet s anbefalinger om god ledelse af større
kulturprojekter.
4. Lovforslagets indhold
For at sikre den fremtidige
incitamentsstruktur opretholder staten en refusionsordning på
egnsteaterområdet, men den nuværende lovbundne ordning
ændres således, at refusionsprocenten kan reguleres
på de årlige finanslove i lighed med den ordning, der
gælder for statens refusion af kommunernes tilskud til
musikskolevirksomhed.
Den foreslåede ordning betyder, at
statens bevilling til egnsteatrene kan fastlægges på de
årlige bevillingslove med udgangspunkt i de samlede politiske
prioriteringer af udgifterne til kultur. Statens udgifter til
egnsteater vil således ikke længere automatisk blive
reguleret, hvis kommunernes udgifter stiger eller falder, men alene
være afhængig af den afsatte bevilling på
finansloven.
Den maksimale refusionsprocent
fastlægges til 50 pct. af de kommunale udgifter.
Såfremt refusionsprocenten stiger til over 50 pct. jf. den
ovenfor beskrevne beregningsmetode, vil den resterende bevilling
blive anvendt til udviklingsprojekter på egnsteatrene efter
ansøgning. Lovforslaget etablerer hjemmel til at yde
sådanne tilskud.
Med lovforslaget indføres endvidere en
egnsteaterkonsulentordning, således at kvalitetsmæssige
overvejelser fremover vil kunne spille en rolle ved tildelingen af
tilskud. Egnsteaterkonsulenterne får til opgave at
rådgive egnsteatrene om udvikling og kvalitet og
gennemføre evalueringer af teatrene. Endvidere får
konsulenterne mulighed for at indstille til Kunstrådet, at
statsrefusionen til et egnsteater bør ophøre, hvis
teatret ikke lever op til det generelle niveau for egnsteatrene, og
hvis udvikling ikke vurderes mulig.
Det er derudover en del af lovforslaget, at
begrebet egnsteatre defineres nærmere i lovgivningen, og at
der således sker en nøjere afgrænsning af,
hvilke typer af aktiviteter, der kan gives statsrefusion efter
egnsteaterordningen. Definitionen fastlægger, at der skal
være tale om professionel, stationær, kontinuerlig, og
lokalt forankret teaterproduktion. Afgrænsningen får
alene virkning for nye egnsteatre, dog under forudsætning af,
at grundlaget for teatret og dets økonomiske og
aktivitetsmæssige karakter ikke ændres væsentligt
fra det, der er gældende ved ordningens
ikrafttræden.
Det egnsteaterudvalg, som blev nedsat i
forlængelse af stemmeaftalen om Lov nr. 519 af 21. juni 2005
om udmøntningen af kommunalreformen på
teaterområdet, anbefalede derfor, at der indføres en
nøjere definition af begrebet egnsteater. Den
foreslåede definition tager afsæt i egnsteaterudvalgets
anbefalinger, således at egnsteatre for at opnå
refusion og tilskud efter lovens regler herom skal opfylde
kriterier om at være et professionelt teater med kontinuerlig
drift og produktion af forestillinger, et fast spillested og lokal
forankring. Der er altså tale om en vis skærpelse af
definitionen af, hvad et egnsteater er.
Der ændres ikke ved ordningen
vedrørende de hidtidige amtskommunale tilskud, som blev
indført ved den seneste ændring af teaterloven. Der
vil i en årrække fremover fortsat være behov for
sikkerhed omkring de hidtidige amtslige tilskud, som en del
egnsteatre er afhængige af. Dog kan der være behov for
at ligestille de hidtidige amtslige tilskud med de kommunale
tilskud, således at den del af disse tilskud, som
udgøres af statens hidtidige refusion af amternes tilskud,
reguleres i forhold til den årlige refusionsprocent, som vil
gælde for de kommunale tilskud til egnsteatrene.
5. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget tager sigte på at sikre
staten en mere hensigtsmæssig budgetlægning på
egnsteaterområdet. Som det gælder for alle
øvrige tilskudsordninger på kulturområdet, vil
staten således fremover kunne fastsætte sine
bevillinger til egnsteaterområdet på baggrund af en
samlet prioritering af ressourcerne.
Lovforslaget pålægger ikke i sig
selv kommunerne øgede udgifter til egnsteater, da det
fortsat vil være op til kommunernes egen beslutning at
fastlægge størrelsen af tilskudet til egnsteater.
Kommunerne er dog ikke fremover sikret 50% refusion af deres
udgifter til egnsteatre, da den statslige refusionsprocent kan
variere, afhængigt af det kommunale aktivitetsniveau.
Samlet set er der på finansloven for
2007 afsat en ramme på 82,6 mio. kr. til refusioner efter
§ 15 a og tilskud efter § 15 b. Heraf er 51,9
mio. kr. opført på finanslovsbevillingen til
egnsteatre, mens 30,7 mio. kr. er overført til bevillingen
til kulturaftaler med kommuner mv. Af den samlede bevilling
vedrører ca. 32 mio. kr. de tidligere amtskommunale tilskud
og den statslige refusion heraf, som fremover vil blive udbetalt
efter denne lovs § 15 b. Det resterende beløb
vedrører refusion af kommunale tilskud til egnsteatre. Der
afsættes herudover 1 mio. kr. til udviklingspuljen jf.
§ 15 c, ligesom egnsteaterkonsulenterne finansieres uden
for den afsatte ramme. Såvel udviklingspuljen som
egnsteaterkonsulenterne finansieres inden for Kulturministeriet s
samlede ramme.
Lovforslaget har kun begrænsede
administrative konsekvenser for statens beregning af refusion efter
§ 15 a og tilskud efter § 15 b.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for kommunerne, og har hverken økonomiske eller
administrative konsekvenser for regionerne.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet
7. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne
8 .De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget indebærer ikke
miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter
10. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget har forud for
fremsættelsen været sendt til høring hos:
·
Finansministeriet
· Indenrigs
€" og sundhedsministeriet
· Kommunernes
Landsforening
·
Amtsrådforeningen/Danske regioner
·
Københavns Kommune
· Frederiksberg
Kommune
·
Rigsrevisionen
·
Konkurrencestyrelsen
·
Kunstrådet
· Statens
Kunstfond
·
Kunststyrelsen
· Danske
Dramatikeres Forbund
· Danmarks
Teaterforeninger
· Foreningen af
små teatre (FAST)
· Dansk
Skuespiller Forbund
·
Teaterteknikerforbundet
· Danske Teatres
Fællesorganisation
·
Sammenslutningen af Danske Scenografer
· Foreningen af
Danske Sceneinstruktører
· Udvalget for
Børneteater og Opsøgende Teater
· Foreningen af
Danske Dramaturger
· Dansk
Kunstnerråd
· Børne
€" og Kulturchefforeningen
· Dansk Musiker
Forbund
· Dansk Artist
Forbund
· De frie
koreografer
· Børneteatersammenslutningen
· Fællesrådet for moderne
dans
11. Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mere hensigtsmæssig
budgetlægning af de statslige udgifter til egnsteater | Kommunerne er ikke fremover sikret 50%
refusion af deres udgifter til egnsteatre, da den statslige
refusionsprocent kan variere, afhængigt af det kommunale
aktivitetsniveau |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Mindre konsekvenser i forhold til
beregningen af den statslige refusionsprocent |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-rette | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Til § 15
(Stk. 1)
Ved professionelt teater forstås, at
der i overvejende grad er tale om lønnede og formelt
uddannede medvirkende i teatrets produktioner. Der skal være
kontinuerlig drift. Ved kontinuerlig drift forstås, at der en
fortløbende produktion af forestillinger. I lovteksten er
den kontinuerlige drift præciseret som minimum 2 produktioner
årligt. Det skyldes et ønske om at etablere et minimum
for, hvor megen egenproduktion, der skal til, for at
teateraktivitet kan benævnes et egnsteater. Ved lokal
forankring forstås, at en væsentlig del af teatrets
teatermæssige aktivitet skal være rettet mod et
lokalområde, samt at teatret organisatorisk er forankret i
området.
(Stk. 2)
Der fastsættes endvidere i
lovforslaget, hvilke typer af opgaver egnsteatrene kan varetage.
Denne bestemmelse er beskrivende snarere end afgrænsende, og
er i øvrigt identisk med den bestemmelse om egnsteatrenes
opgaver, som findes på bekendtgørelsesniveau efter den
nuværende lovgivning (bekendtgørelse nr. 364 af 26.
april 2006).
(Stk. 3)
Det fastlægges endvidere, at det vil
være Kunstrådet, hvilket i praksis vil sige
Kunstrådets Scenekunstudvalg, som vurderer om egnsteatrene
lever op til definitionen.
Til § 15 a
Efter den gældende lovs § 15
refunderer staten 50 procent af kommunernes og amtskommunernes
driftstilskud til egnsteatre med hjemsted uden for
København, Frederiksberg, Århus, Odense og Aalborg
kommuner.
Med ændringen af teaterloven ved lov
nr. 519 af 21. juni 2005 vedrørende udmøntning af
kommunalreformen på teaterområdet omfatter
refusionsordningen alene kommunernes tilskud, mens amtskommunernes
hidtidige tilskud overføres til €" og fremover
udbetales af €" staten, jf. den gældende lovs
§ 16, stk. 2.
(Stk. 2)
Refusionsordningen foreslås nu
ændret således, at statens refusionsprocent
fastlægges på de årlige finanslove, frem for som
nu at være fastlagt til 50 pct. i selve teaterloven. Dermed
sidestilles egnsteatrene med andre typer af lokalt forankrede
kulturinstitutioner, hvor kommuner og institutioner heller ikke er
lovsikret en fast refusionsprocent.
Statsrefusionen vil også fremover
maksimalt kunne udgøre 50 procent. Såfremt der sker en
nedgang i det kommunale engagement, eller såfremt egnsteatre
falder ud af ordningen vil evt. overskydende bevillinger på
kontoen som udgangspunkt blive anvendt til udviklingsprojekter
på egnsteatrene efter ansøgning. Der er med
nærværende lovforslags § 1, nr. 1
(§ 15 c) etableret lovhjemmel til at yde tilskud af denne
art.
Efter det foreslåede vil der fortsat
være et retskrav for kommunerne på at modtage refusion
af udgifter til egnsteatre, der er godkendt som egnsteatre af
Kunstrådet. Blot vil der ikke være et retskrav
på, hvor stor en procentdel refusionen udgør.
Refusionsprocenten beregnes som forholdet mellem statens på
finanslovens fastsatte bevilling og de samlede kommunale udgifter
til egnsteater. Det skal dog bemærkes, at der i lovforslagets
§ 1, nr. 2 (§ 16, stk. 3,) åbnes
mulighed for, at et egnsteater kan fratages statsrefusionen,
såfremt teatrets faglige og kunstneriske niveau ikke lever op
til det generelle niveau for egnsteatrene, og hvor udvikling ikke
vurderes mulig, jf. bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 2 (§ 16, stk. 3)
(Stk. 3)
Refusionen ydes fortsat under
forudsætning af, at der er indgået en egnsteateraftale.
Efter den nugældende teaterlovs bestemmelser skal
egnsteateraftalen være minimum 3-årig, men kan i
princippet være lige så lang, som parterne måtte
ønske. Efter det foreliggende lovforslag harmoniseres
længden af aftalerne til 4 år. Det sker som en
opfølgning på egnsteaterudvalgets anbefalinger.
Baggrunden for anbefalingen er, at 3 år generelt er en for
kortsigtet horisont. Når aftalelængden i lovforslaget
også er begrænset opadtil skyldes det et ønske
om, at aftalefornyelse indgår som et led i en fast cyklus med
evalueringer af egnsteatrene, jf. bestemmelserne i lovforslagets
§ 1, nr. 2 om indførsel af en
egnsteaterkonsulentordning. Det er derfor hensigtsmæssigt med
lige lange aftaleintervaller for alle egnsteatre.
(Stk. 4)
Det præciseres endvidere i
lovforslaget, at der ikke kan ydes egnesteaterrefusion til de
kommuner, der, jf. § 15, stk. 1, ikke er omfattet af
egnsteaterordningen. Det drejer sig om Københavns Kommune,
Frederiksberg Kommune, Odense Kommune, Århus Kommune og
Aalborg Kommune, som i stedet er omfattet af teaterlovens
bestemmelser om små storbyteatre. Bestemmelsen
præciserer, at der heller ikke kan ydes egnsteaterrefusion
til de nævnte kommuner, selvom det pågældende
egnsteater ikke fysisk er beliggende i en af kommunerne. Dette
gælder også samarbejdskonstruktioner, hvor
hjemstedskommunen modtager refusionen for et teater, som
samfinansieres med en af de nævnte kommuner.
(Stk. 5-10)
De øvrige bestemmelser om ydelse af
refusion af kommunernes udgifter til egnsteatre er identiske med de
hidtil gældende. Dog er stk. 5 og stk. 7
tilføjet en eftersætning, der præciserer, at
direkte statslige tilskud til et egnsteater, som erstatter
tidligere amtslige tilskud, indgår ved beregningen af, om det
kommunale driftstilskud henholdsvis når op på det
fastsatte minimumbeløb eller overskrider det fastsatte
maksimumbeløb. Det er hensigten på finansloven for
2008 at hæve minimums og maximumsgrænsen for ydelse af
refusion af kommunernes udgifter i henhold til egnsteaterudvalgets
anbefalinger.
Derudover tilføjes der til
bemyndigelsesbestemmelserne i stk. 9, svarende til den
gældende lovs § 15, stk. 7, en
eftersætning, som udvider bestemmelserne til også at
finde anvendelse på beregning af refusion mv. indenfor
rammerne af § 15 a. Eftersætningen erstatter den
gældende lovs § 16, stk. 1 og 2. Regler om
beregning og efterregulering af refusionen vedrørende det
enkelte teater fastlægges fremover på
bekendtgørelsesniveau. Den hidtidige hjemmel til at
forskudsudbetale tilskud findes allerede i teaterlovens
§ 31 a, stk. 3, og er derfor overflødig.
Med stk. 10 opretholdes den
gældende bestemmelse (i gældende lov § 15,
stk. 8) om, at kulturministeren i forbindelse med
indgåelse af kulturaftaler med kommuner mv. kan fravige de
øvrige bestemmelser i § 15 a.
Til § 15 b
Efter gældende lovs § 16,
stk. 3, kan staten yde et særligt driftstilskud til
egnsteatre, som tidligere modtog amtskommunale driftstilskud.
Bestemmelsen giver kulturministeren hjemmel til at overtage og
udbetale amtskommunernes hidtidige tilskud til egnsteatrene.
Bestemmelsen fastholdes i det foreliggende
lovforslag, dog således at tilskudsordningen fremover
får sin egen paragraf (§15 b) på teaterloven. Det
sker for at markere, at der er tale om en særskilt ordning
på andre præmisser end den kommunale refusionsordning;
bl.a. ydes tilskuddet direkte til egnsteateret og ikke som refusion
til en anden offentlig myndighed. Også
bevillingsmæssigt vil de to ordninger fra og med finansloven
for 2008 blive adskilt.
Tilskuddet ydes indtil videre på
baggrund af det amtslige tilskud, som er fastsat i de
egnsteateraftaler, som er indgået før 1. januar 2007
med en amtskommune som tilskudsyder. Der vil i en
årrække fremover fortsat være behov for sikkerhed
omkring de hidtidige amtslige tilskud, som en del egnsteatre er
afhængige af. Dog kan der være behov for at ligestille
de hidtidige amtslige tilskud med de kommunale tilskud,
således at den del af disse tilskud, som udgøres af
statens hidtidige refusion af amternes tilskud, reguleres i forhold
til den årlige refusionsprocent som vil gælde for de
kommunale tilskud til egnsteatrene. Det bemærkes dog, at
lovforslaget også for disse tilskuds vedkommende åbner
mulighed for, at egnsteatrene kan fratages tilskuddet ved
aftalefornyelse, såfremt det vurderes, at teatrets faglige
eller kunstneriske niveau ikke lever op til det generelle niveau
for egnsteatrene, og hvor udvikling ikke vurderes mulig, jf.
lovforslagets § 16 stk. 3.
Til § 15 c
I lovforslagets § 1, nr. 1
(§ 15 a, stk. 1) fastsættes, at
refusionsprocenten for refusionen af kommunernes tilskud til
egnsteater maximalt kan udgøre 50 pct. af kommunernes
udgifter. Såfremt det kommunale engagement på
egnsteaterområdet falder, eller hvis enkelte egnsteatre
må lukke, kan refusionsprocenten efter den beskrevne
beregningsmetode stige til mere end 50 pct. Med indførslen
af rammestyring på området vil der i så
tilfælde være overskydende bevilling til
egnsteatre.
Det er regeringens holdning at sådanne
overskydende midler i givet fald skal anvendes til
kvalitetsudviklingsprojekter på de egnsteatre, som
oppebærer refusion eller tilskud efter dette lovforslags
§ 15 a og 15 b. Der kan desuden tilføres midler
på normal vis til til puljen, såfremt der i relation
til prioriteringen af det øvrige kulturbudget måtte
være politisk flertal for det. Der afsættes
således 1 mio. kr. til formålet fra 2007 og frem, som
finansieres uden for rammen til refusion efter § 15 a og
tilskud efter § 15 b.
(Stk. 2)
Kvalitetsudviklingspuljen fordeles af
egnsteaterkonsulenterne efter ansøgning fra egnsteatrene.
Puljen kan således blandt andet anvendes til
udviklingsprojekter, som måtte være opstået i
egnsteaterkonsulenternes dialog med teatrene. Kriterierne for
fordeling af puljen fastlægges af egnsteaterkonsulenterne
efter godkendelse fra Kunstrådet, som desuden vil blive
løbende orienteret om puljens fordeling.
Der forudsættes ikke kommunal
medfinansiering for modtagelse af udviklingstilskud.
(Stk. 3)
Det forudsættes, at
egnsteaterkonsulenterne skal kunne træffe den endelige
afgørelse om fordelingen af kvalitetsudviklingspuljen,
på linie med Kunstrådets afgørelser om
tilskudsfordeling, og at disse afgørelser ikke skal kunne
påklages som forvaltningsmæssige afgørelser. Med
§ 15 c, stk. 3, gives derfor hjemmel til, at det i
nærmere regler kan fastsættes, at
egnsteaterkonsulenternes afgørelser er endelige.
Til nr. 2
Til § 16
Den gældende teaterlovs bestemmelser om
egnsteatre rummer ingen bestemmelser om kvalitetsvurderinger af de
egnsteatre, som er godkendt som omfattede af ordningen.
Egnsteaterudvalget, som var nedsat til netop at vurdere
spørgsmålet om, hvordan kvalitetsvurderinger kunne
indgå i egnsteaterordningen anbefalede, at der blev
indført en egnsteaterkonsulentordning. Egnsteaterudvalgets
anbefaling tog udgangspunkt i en situation, hvor den lovbundne
refusion opretholdtes. Imidlertid er det regeringens opfattelse, at
en egnsteaterkonsulentordning også harmonerer med en
rammestyret refusionsordning, idet der heller ikke i denne
indgår kvalitetsvurderinger ved tildelingen af tilskud.
Lovforslaget udmønter således udvalgets
anbefaling.
(Stk. 1)
Det foreslås, at der ansættes op
til 3 konsulenter geografisk fordelt over landet, således at
der som minimum er en konsulent for Vestdanmark og en for
Østdanmark.
Kunststyrelsen udarbejder i samarbejde med
Foreningen af Små Teatre og
Børneteatersammenslutningen et kommissorium for
egnsteaterkonsulenternes virksomhed. Kunststyrelsen inddrager
ligeledes organisationerne i selve ansættelsen af
konsulenterne.
(Stk. 2)
Egnsteaterkonsulenterne får til opgave
at rådgive egnsteatrene om udvikling og kvalitet og
gennemføre evalueringer af teatrene. Egnsteaterkonsulenterne
udvikler i samarbejde med branchen koncepter for disse
evalueringer.
(Stk. 3)
Endvidere får konsulenterne mulighed
for at indstille til Kunstrådet, at statsrefusionen til et
egnsteater bør ophøre, hvis teatret ikke lever op til
det generelle niveau for egnsteatrene, og hvis udvikling ikke
vurderes mulig. Der er tale om en mulighed, som konsulenterne kan
bruge i sidste instans, såfremt alle andre forsøg
på dialog og forbedringer ikke har medført de
ønskede resultater. Konsulenternes indstilling til
Kunstrådet om at standse statsrefusionen efter § 15
a eller tilskud efter § 15 b skal ske i forbindelse med
aftaleophør og fornyelse.
(Stk. 4)
Kunstrådet træffer den endelige
administrative afgørelse om ophør af refusion af
tilskud efter indstilling fra egnsteaterkonsulenterne.
(Stk. 5)
Egnsteaterkonsulenterne ansættes i
Kunststyrelsen for fire år ad gangen uden mulighed for
umiddelbar fornyelse. Det tilstræbes, at
egnsteaterkonsulenterne ansættes i forskudte
ansættelsesperioder, således at ikke alle konsulenter
udskiftes på en gang. Begrænsningerne i
ansættelsesperioden er begrundet i ønsket om at sikre
udskiftning og fornyelse i egnsteatervurderingerne.
Til § 2
Til stk. 1.
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det hurtige
ikrafttrædelsestidspunkt er begrundet i et ønske om,
at alle egnsteateraftaler, der indgås med virkning for 2008
og fremefter, skal omfattes af lovens bestemmelser. Loven skal
således træde i kraft således, at behandling af
ansøgninger om egnsteaterrefusion for aftaler indgået
med virkning fra 2008 og frem, kan ske med udgangspunkt i denne
lovs bestemmelser. Ansøgningsfristen for godkendelse af
egnsteateraftaler er ifølge bekendtgørelse om
statsrefusion af kommuners og amtskommuners driftstilskud til
egnsteatre fastsat til 1. april 2007.
Til stk. 2.
For at sikre den mest hensigtsmæssige
overgang fra den nuværende egnsteaterordning til den nye
ordning i henhold til lovforslagets § 1, nr. 5 og 6,
foreslås det, at der tages højde for allerede
indgåede aftaler og for den kadence for godkendelse af
aftalerne og efterfølgende udbetaling af tilskud, der er
fastlagt i den gældende bekendtgørelse.
Det betyder, at for egnsteateraftaler, der er
godkendt af Kunstrådet før lovens ikrafttræden,
respekteres aftalens forpligtelser og løbetid. Statens
tilskud i aftaleperioden vil således også efter lovens
ikrafttræden ydes, sådan at det pågældende
egnsteater stilles økonomisk uændret i forhold til den
gældende teaterlov. Det indebærer, at der i
aftaleperioden fortsat vil blive ydet en refusion på 50 pct.
af de kommunale driftstilskud til egnsteater.
Lovforslagets ændrede bestemmelser om
statsrefusion træder således først i kraft med
virkning for de aftaler, der godkendes efter lovens
ikrafttræden (det vil sige de aftaleudkast, der indsendes til
Kunstrådets vurdering senest d. 1. april 2007 og som har
virkning for perioden 2008-2011). Forlængelser af hidtidige
egnsteateraftaler vil i den forbindelse blive betragtet som en
aftalefornyelse, og kan ikke forlænge de oprindeligt
indgåede aftaler i forhold til den nye ordnings
bestemmelser.
Til stk. 3.
For ikke at afskære allerede
eksisterende eller godkendte egnsteatre fra at oppebære
refusion i henhold til § 15 a eller tilskud i henhold til
§ 15 b fastsættes det, at den skærpede
definition af egnsteaterbegrebet alene skal virke fremadrettet.
Til stk. 4.
Lovens bestemmelser om kvalitetsvurderinger
træder i kraft samtidig med bekendtgørelsen i
Lovtidende, og vil således også gælde for de
egnsteateraftaler, som er indgået før lovens
ikrafttræden. I praksis vil evalueringerne af egnsteatrenes
virksomhed blive iværksat med virkning for de egnsteatre, som
har aftaler, der udløber med udgangen af 2008. Det skyldes,
at egnsteaterkonsulentordningen først vil kunne etableres i
løbet af 2007 og således ikke vil kunne nå at
gennemføre forsvarlige evalueringer af de teatre, hvis
aftaler udløber med udgangen af 2007.
Til stk. 5.
I en overgangsperiode vil der både
være egnsteateraftaler med en refusionsprocent beregnet efter
§ 15 a, stk. 2, og egnsteatre med en fast
refusionsprocent på 50. I denne periode må
refusionsprocenten efter § 15 a, stk. 2, beregnes ud
fra forholdet mellem de kommunale driftstilskud, der gives efter de
nye regler og de statslige refusionsmidler, der er til
rådighed, efter at midler bundet til aftaler med en fast
refusionsprocent på 50 er fratrukket. Refusionsprocenten
bliver dermed et udtryk for de midler, der er til rådighed
inden for rammen til refusion af driftstilskud efter nye
aftaler.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I teaterloven jf. lovbekendtgørelse nr. 1003
af 29. november 2003 som ændret ved lov nr. 1156 af 19.
december 2003 og lov nr. 519 af 21. juni 2005, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. § 15 ophæves og i
stedet indsættes: |
§ 15. Staten refunderer
50 pct. af kommunernes driftstilskud til egnsteatre, som er teatre,
der udøver professionel teatervirksomhed med hjemsted uden
for de i kapitel 7 a nævnte kommuner. Statens bevilling
fastsættes på de årlige finanslove. Stk. 2. Tilskud til husleje kan kun
udgøre indtil 15 pct. af det refusionsberettigede kommunale
driftstilskud til det enkelte egnsteater. Stk. 3. Statsrefusion af kommunernes
tilskud til det enkelte teater ydes kun, såfremt der er
indgået en minimum 3-årig aftale om driftstilskud
mellem en eller flere kommuner og det enkelte egnsteater. Stk. 4. Det årlige kommunale
driftstilskud til det enkelte egnsteater skal udgøre et
minimum, der angives på de årlige finanslove. Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 4 kan
fraviges i første aftaleperiode ved oprettelse af nye
egnsteatre samt for egnsteatre, der tidligere modtog amtskommunale
tilskud. Stk. 6. Statsrefusion af kommunernes
driftstilskud til det enkelte egnsteater ydes inden for et
maksimum, der angives på de årlige finanslove. Stk. 7. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler for ordningen om tilskud til
egnsteatre. Stk. 8. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v.
fravige bestemmelserne i stk. 1-7. | | » § 15. Ved et
egnsteater forstås et professionelt producerende teater, der
udbyder forestillinger hen over teatersæsonen og som har
hjemsted uden for Københavns, Frederiksberg, Odense,
Århus og Aalborg Kommuner. Et egnsteater skal have minimum 2
produktioner årligt, et fast spillested, lokal forankring og
være finansieret helt eller delvist af en eller flere
kommuner. Stk. 2. Et egnsteaters primære
opgave er at producere teater for voksne, børn og unge,
danseteater, musikteater, opera, performanceteater eller
eksperimenterende teater. Turnévirksomhed kan indgå i
egnsteatrenes aktiviteter, men en del af virksomheden skal
være stationær. Egnsteatrene skal endvidere bidrage til
at udvikle scenekunsten i det lokalmiljø, de er forankret
i. Stk. 3. Kunstrådet afgør,
om et teater kan karakteriseres som et professionelt producerende
teater og i øvrigt opfylder de krav til et egnsteater, som
er fastlagt i stk. 1. § 15 a.
Staten yder delvis refusion af kommunernes driftstilskud til
egnsteatre. Stk. 2. Refusionen kan maksimalt
udgøre 50 pct. af de kommunale udgifter. Refusionsprocenten
beregnes som forholdet mellem statens bevilling til
egnsteaterrefusion på finansloven og de samlede kommunale
udgifter til driftstilskud til egnsteatre. |
| | Stk. 3. Statsrefusion af en eller
flere kommuners driftstilskud til det enkelte egnsteater ydes, hvis
der er indgået en 4-årig egnsteateraftale om
driftstilskud med det enkelte egnsteater, jf. dog § 16,
stk. 3. |
| | Stk. 4. Der kan ikke ydes refusion af
tilskud til egnsteatre ydet af kommuner, der ikke er omfattet af
egnsteaterordningen. |
| | Stk. 5. Det årlige
kommunale driftstilskud til det enkelte egnsteater skal
udgøre et minimumbeløb, som fastsættes på
finansloven. Tilskud ydet af staten efter § 15 b
indgår ved beregning af, om det kommunale driftstilskud
udgør dette minimumbeløb. |
| | Stk. 6. Ved oprettelse af nye
egnsteatre kan stk. 5 fraviges i den første
aftaleperiode. |
| | Stk. 7. Statsrefusion af
kommuners driftstilskud til det enkelte egnsteater ydes indenfor et
maksimumbeløb, der fastsættes på finansloven.
Tilskud ydet af staten efter § 15 b indgår ved
beregning af om det kommunale driftstilskud overstiger dette
maksimumbeløb. |
| | Stk. 8. Tilskud til husleje
kan kun udgøre indtil 15 pct. af det samlede offentlige
driftstilskud til det enkelte egnsteater. |
| | Stk. 9. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler om refusion af driftstilskud
til egnsteatre, herunder om beregning af refusion mv. |
| | Stk. 10. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner mv.
fravige bestemmelserne i stk. 1-8. |
| | |
| | § 15 b. Staten kan yde
driftstilskud til egnsteatre, som tidligere modtog tilskud fra en
amtskommune. |
| | Stk. 2. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler om tilskud, der ydes efter
§ 15 b, stk. 1, herunder kriterier for tildeling af
tilskud. |
| | Stk. 3. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner mv.
fravige bestemmelserne i stk. 1 og 2. |
| | |
| | § 15 c. Staten kan inden
for en beløbsramme, der fastsættes på
finansloven, yde tilskud til kvalitetsudviklingsprojekter på
egnsteatre. |
| | Stk. 2. Tilskud ydet efter stk. 1
fordeles af egnsteaterkonsulenterne, jf. § 16. |
| | Stk. 3. Kulturministeren
fastsætter regler om fordeling af tilskud efter stk. 1
og 2. Kulturministeren kan herunder fastsætte, at
egnsteaterkonsulenternes afgørelser om tilskud ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed.« |
| | |
| | 2. § 16 affattes
således: |
§ 16. Kommunernes
tilskud, der berettiger til refusion i henhold til § 15,
beregnes på grundlag af budgetter, der er fastlagt i en
minimum 3-årig aftale med det enkelte egnsteater, jf.
§ 15, stk. 3. Refusion udbetales kvartalsvis forud i
løbet af finansåret. Stk. 2. Endelig beregning af
refusionen i henhold til § 15 finder sted på
grundlag af regnskaber for teatervirksomhederne, der er godkendt af
de tilskudsydende kommuner. Den endelige refusion kan dog ikke
overstige den forskudsvis udbetalte refusion. Stk. 3. Staten kan yde et
særligt driftstilskud til egnsteatre, der tidligere modtog
amtskommunale driftstilskud. Stk. 4. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v.
fravige bestemmelserne i stk. 1-3. | | » § 16. Der
ansættes op til 3 egnsteaterkonsulenter, hvis hovedopgave er
at følge udviklingen på de enkelte egnsteatre og
bidrage til udvikling og kvalitet på teatrene. Stk. 2. Egnsteaterkonsulenterne
gennemfører i dialog med egnsteatre og kommuner evalueringer
af egnsteatrene. Stk. 3 . Egnsteaterkonsulenterne kan,
efter en evaluering i henhold til stk. 2, i tilfælde,
hvor teatrenes faglige og kunstneriske niveau ikke lever op til det
generelle niveau for egnsteatrene, og hvor udvikling ikke vurderes
mulig, indstille til Kunstrådet, at statsrefusion efter
§ 15 a og tilskud efter § 15 b bør
ophøre. En sådan indstilling kan kun afgives i
forbindelse med udløb af den pågældende
egnsteateraftale. Stk. 4 . Kunstrådet
træffer afgørelse om ophør af refusion og
tilskud efter §§ 15 a og 15 b. Afgørelsen kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed. |
| | Stk. 5 .
Egnsteaterkonsulenterne ansættes for en periode på 4
år. Umiddelbar forlængelse af ansættelsen kan
ikke finde sted.« |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1. Loven træder i kraft
dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende. |
| | Stk. 2. Refusion til egnsteatre, der
ydes i medfør af allerede indgåede aftaler
fortsætter uændret frem til aftalens udløb.
Eventuel forlængelse af indgåede aftaler betragtes i
denne sammenhæng som aftalefornyelse. |
| | Stk. 3. Egnsteatre, hvor
Kunstrådet ved lovens ikrafttræden har godkendt den
indgåede egnsteateraftale, kan ikke fratages denne
godkendelse med henvisning til § 15, stk. 1, heller
ikke efter den indgåede egnsteateraftales udløb. Dette
gælder dog kun, hvis det økonomiske og
aktivitetsmæssige grundlag for den herefter indgåede
aftale ikke reduceres i forhold til det grundlag, der gjaldt
før lovens ikrafttræden. |
| | Stk. 4. Bestemmelserne i
§ 16, stk. 2, om egnsteaterkonsulenternes
evalueringer af egnsteatrenes virksomhed finder også
anvendelse for egnsteateraftaler, der er indgået inden denne
lovs ikrafttræden. |
| | Stk. 5. Ved beregningen af
refusionsprocenten efter § 15 a, stk. 2, medregnes
ikke kommunale udgifter til driftstilskud til egnsteatre som i
overgangsfasen, jf. stk. 2, er omfattet af egnsteateraftaler
med en fast refusionsprocent på 50. Ligeledes medregnes ikke
den del af den statslige bevilling på finansloven, der
benyttes til refusion i medfør af disse aftaler. |