L 138 Forslag til lov om ændring af teaterloven.

(Ændring af navn samt visse andre forhold vedrørende Hovedstadens Teater).

Af: Kulturminister Brian Mikkelsen (KF)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 31-01-2007

Fremsat: 31-01-2007

Lovforslag som fremsat

20061_l138_som_fremsat (html)

L 138 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af teaterloven. (Ændring af navn samt visse andre forhold vedrørende Hovedstadens Teater).

Fremsat den 31. januar 2007 af kulturministeren (Brian Mikkelsen)

Forslag

til

Lov om ændring af teaterloven

(Ændring af navn samt visse andre forhold vedrørende Hovedstadens Teater)

 

§ 1

I teaterloven jf. lovbekendtgørelse nr. 1003 af 29. november 2003 som ændret ved lov nr. 1156 af 19. december 2003 og lov nr. 519 af 21. juni 2005, foretages følgende ændringer

1. Overalt i loven ændres »Hovedstadens Teater« til: »Københavns Teater«.

2. § 14 d, stk. 4 og stk. 5, affattes således:

» Stk. 4 . Det er en betingelse for, at et teater kan modtage drifts- og produktionstilskud som en del af Københavns Teater, at bestyrelsen for Københavns Teater udpeger bestyrelsen for det enkelte teater i ordningen og herudover udpeger enten teaterlederen eller teaterledelsen.

Stk. 5. Udpegningen af teaterlederen eller teaterledelsen for det enkelte teater sker efter drøftelse med teatrets bestyrelse.«

3. I § 14 d indsættes som stk. 6 og 7:

» Stk. 6. Kulturministeren kan i særlige tilfælde meddele tilladelse til, at bestemmelsen i § 14 d, stk. 4, fraviges.

Stk. 7. Afgørelser truffet af Københavns Teater kan ikke indbringes for højere administrativ myndighed.«

§ 2

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Bemærkninger til lovforslaget

1. Indledning

Teaterloven jf. lovbekendtgørelse nr. 1003 af 29. november 2003, er senest ændret ved lov nr. 519 af 21. juni 2005. Ved denne lovændring gennemførtes ændringer i forbindelse med udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår teaterområdet. Med lovændringen gennemførtes endvidere oprettelsen af den selvejende institution Hovedstadens Teater som en erstatning for det tidligere Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab. Hovedstadens Teaters hovedopgave blev i lovændringen fastlagt til at være at fordele støtte til driften af en række teatre i hovedstadsområdet.

Et af formålene med lovforslaget er at ændre institutionens navn fra Hovedstadens Teater til Københavns Teater. Herudover har lovforslaget til formål at etablere hjemmel til, at kulturministeren kan fravige reglerne om udpegning af teaterledelsen for de teatre, som modtager tilskud fra Københavns Teater, ligesom der ønskes indført en bestemmelse om, at Københavns Teaters bestyrelse skal drøfte udpegningen af teaterleder eller ledelse med teatrenes bestyrelser. Endelig har lovforslaget til formål, at fastslå, at Københavns Teaters afgørelser ikke kan indbringes for højere administrativ myndighed.

2. Gældende Ret

Teaterlovens §§ 14, 14 a, 14 b, 14 d og 14 e indeholder bestemmelser om den selvejende institution Hovedstadens Teater. Institutionen har til formål at støtte driften af et antal teatre i hovedstadsområdet.

I gældende lovgivning fastlægges det som en betingelse for, at et teater kan modtage drifts- og produktionstilskud som en del af Hovedstadens Teater, at bestyrelsen for Hovedstadens Teater udpeger teaterlederen eller ledelsen for teatret samt teatrets bestyrelse. Loven giver i dag ikke mulighed for fravigelse heraf.

Den gældende teaterlov indeholder endvidere ingen bestemmelser om, hvorvidt afgørelser truffet af Københavns Teaters bestyrelse er endelige eller kan indbringes for Kulturministeriet

3. Lovforslagets indhold

Hovedstadens Teater oprettedes ved lov nr. 519 af 21. juni 2005 og etableredes 1. januar 2006. Ved dette lovforslags fremsættelse har institutionen således eksisteret i godt et år. Der er i det forløbne år blevet gjort en del erfaringer med konstruktionen Hovedstadens Teater, som har givet anledning til de ændringer, der foreslås i dette lovforslag.

Bestyrelsen for den selvejende institution Hovedstadens Teater har truffet beslutning om, at man ønsker at institutionens navn ændres til Københavns Teater. Da institutionen er selvejende bør der være valgfrihed i forhold til navngivningen. Med dette lovforslag tilpasses lovgivningen til det valgte navn, således at der fremover er overensstemmelse mellem det navn, institutionen anvender, og dens benævnelse i teaterloven.

Det fremgår af Københavns Teaters strategi for 2006/2007 til 2010/2011, at der er et ønske om at fusionere Folketeatret og Det Danske Teater og lade dette fusionerede teater være en del af Købehavns Teaters tilskudsordning. Det Danske Teater er imidlertid også omfattet af bestemmelserne i teaterlovens kapitel 3, og der er i henhold til disse bestemmelser i en bekendtgørelse fastsat nærmere regler for, hvorledes Det Danske Teaters bestyrelse skal udpeges. Disse regler harmonerer ikke med bestemmelsen i § 14 d stk. 4, om at Københavns Teater udpeger hele bestyrelsen. Københavns Teaters bestyrelse og bestyrelsen for Det Danske Teater er på den baggrund nået til enighed om en model for udpegningen af bestyrelsen for den fusionerede institution. Denne model er imidlertid ikke i overensstemmelse med de regelsæt, der gælder for de respektive institutioner i fusionen. Det er derfor nødvendigt at skabe et hjemmelgrundlag i teaterloven for, at fusionen kan gennemføres, såfremt der opnås enighed mellem parterne. Dette imødekommer desuden et ønske om større fleksibilitet i ordningen.

De hidtidige konkrete erfaringer med konstruktionen Københavns Teater har endvidere vist, at der er et behov for at sikre, at bestyrelserne for de enkelte teatre inddrages i udvælgelsen af de enkelte teaterchefer. Partierne bag stemmeaftalen om Lov 519 af 21. juni 2006 (alle undtagen Enhedslisten) er enige om, at det skal pointeres i lovteksten, at udnævnelser af teaterledere eller ledelser skal drøftes med de pågældende teaterbestyrelser. Den endelige beslutning skal dog fortsat træffes af Københavns Teater.

Baggrunden for lovforslagets forslag om at afskære adgangen til administrativ rekurs er, at det fra politisk side har været hensigten, at der skulle gælde et armslængdeprincip mellem Københavns Teaters beslutninger og det politiske niveau. Det fastslås derfor, at det præciseres i lovgivningen, at afgørelser truffet i Københavns Teater er endelige.

4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.

5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

6. De administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

7. De miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget indebærer ikke miljømæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

9. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Lovforslaget har forud for fremsættelsen været sendt til høring hos:

· Finansministeriet

· Justitsministeriet

· Indenrigs €" og sundhedsministeriet

· Kommunernes Landsforening

· Amtsrådsforeningen/Danske regioner

· Københavns Kommune

· Frederiksberg Kommune

· Rigsrevisionen

· Konkurrencestyrelsen

· Kunstrådet

· Kunststyrelsen

· Københavns Teater

· Det Danske Teater

· Folketeateret

· Aveny-T

· Nørrebro Teater

· Østre Gasværk

· Betty Nansen Teatret

· Danske Dramatikeres Forbund

· Danmarks Teaterforeninger

· Dansk Skuespillerforbund

· Teaterteknikerforbundet

· Danske Teatres Fællesorganisation

· Sammenslutningen af Danske Scenografer

· Foreningen af Danske Sceneinstruktører

· Foreningen af Danske Dramaturger

· Dansk Kunstnerråd

· Dansk Musiker forbund

· Dansk Artistforbund

· De frie koreografer

· Danske Populærautorer

10. Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser

Negative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

 

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

 

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Teaterlovens § 14, 14 a, 14 b, 14 d og 14 e indeholder bestemmelser om en institution, som benævnes Hovedstadens Teater. Der er tale om en selvejende institution, som har til formål at støtte driften af et antal teatre i hovedstadsområdet. Bestyrelsen for den selvejende institution har imidlertid besluttet, at man ønsker, at institutionen skal hedde Københavns Teater. Da der er tale om en selvejende institution kan institutionen selv fastsætte sit navn. Der bør dog være overensstemmelse mellem teaterlovens benævnelse af institutionen og institutionens selvvalgte navn. Med lovforslaget sikres det, at institutionens navn i teaterloven er retvisende.

Til nr. 2

I forbindelse med Københavns Teaters udnævnelse af teaterledere og ledelser for fire af teatrene i Københavns Teater viste det sig uhensigtsmæssigt, at det ikke i lovgivningen var etableret en norm for, at teaterbestyrelserne for det enkelte teater skulle inddrages i drøftelserne om ansættelse af teaterledere. Lovforslaget fastslår derfor, at udnævnelser af teaterledere eller ledelse skal drøftes med de pågældende teaterbestyrelser. Den endelig beslutning skal dog fortsat træffes af Københavns Teater, og lovforslaget ændrer således ikke ved kompetencefordelingen, som den er fastslået i den gældende lovgivning. Lovforslaget etablerer alene en norm for, at Københavns Teaters bestyrelse skal drøfte valget af teaterchef med de enkelte teatres bestyrelser.

Til nr. 3

Københavns Teater har med sin strategi for 2006/2007 til 2010/2011 ønsket en fusion af Folketeatret og Det Danske Teater, hvorefter det fusionerede teater både skal indgå i ordningen under Københavns Teater samt modtage tilskud efter teaterlovens kapitel 3. Der er i henhold til bestemmelserne i kapitel 3 på bekendtgørelsesniveau fastsat nærmere regler for, hvorledes Det Danske Teaters bestyrelse skal udpeges. Det Danske Teater skal også efter fusionen bidrage til at dække behovet for teater- og musikdramatiske forestillinger i hele landet, og det vil således ikke være hensigtsmæssigt, hvis Københavns Teater alene skulle udpege alle bestyrelsesmedlemmer i det fusionerede teater, således som der stilles krav om i den gældende teaterlovs § 14 d, stk. 4. Der er opnået enighed mellem Københavns Teaters bestyrelse og Det Danske Teaters bestyrelse om udpegningen af bestyrelsen for den fusionerede institution. Den opnåede enighed er indarbejdet i bekendtgørelse nr. 1690 af 15. december 2006 om Den Jyske Opera, Det Danske Teater og Peter Schaufuss Balletten, som trådte i kraft 1. januar 2007.

Med forslaget til denne ny bestemmelse skabes der den fornødne hjemmel til, at kulturministeren kan fravige bestemmelsen om, at Københavns Teater skal udpege bestyrelsen og teaterledelsen, for de teatre, der modtager tilskud fra Københavns Teater. Der lægges ikke med ændringen op til, at man under normale omstændigheder skal kunne fravige reglerne, d.v.s. hvor der er tale om et teater, som alene virker i Københavnsområdet, og som uden andre tilskudsydere modtager tilskud fra Københavns Teater. Lovændringen giver således Københavns Teater mulighed for at yde tilskud til drift og produktion til et teater, der samtidig modtager tilskud i henhold til andre bestemmelser i teaterloven og på andre betingelser end de, der generelt gælder for teatre, som modtager tilskud som en del af Københavns Teater.

Lovforslaget fastlægger, at Københavns Teaters afgørelser ikke kan indbringes for en højere administrativ myndighed. Afgørelserne vil dermed ikke kunne indbringes for Kulturministeriet. Afskæring af administrativ rekurs gælder såvel i relation til fordelingen af de afsatte midler på finansloven samt i forhold til institutionens øvrige administration og virke, herunder i forbindelse med ansættelse af teaterchefer. Lovforslaget understreger således, at der gælder et armslængdeprincip for afgørelser truffet af Københavns Teater. Bestemmelsen understreger, at de kompetencer, der er delegeret til Københavns Teater er af faglig/kunstnerisk karakter og politisk indgriben bør derfor ikke finde sted.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det hurtige ikrafttrædelsestidspunkt er begrundet særligt i lovforslagets § 1, nr. 3, idet en eventuel fusion mellem Folketeatret og Det Danske Teater forventes at finde sted med virkning fra 1. juli 2007. For at kunne meddele den fusionerede institution tilsagn om tilskud, skal Københavns Teater have opnået en godkendelse fra kulturministeren af, at der afviges fra teaterlovens bestemmelser om, at Københavns Teaters bestyrelse som en betingelse for at tildele tilskud, skal udpege bestyrelser og teaterledere for alle teatre, der modtager tilskud fra Københavns Teater. Der er derfor behov for, at loven træder i kraft så hurtigt som muligt. Da der ikke er noget, der taler imod, at de øvrige bestemmelser træder hurtigt i kraft, foreslås det, at hele lovforslaget træder i kraft samtidig.


 

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I teaterloven jf. lovbekendtgørelse nr. 1003 af 29. november 2003 som ændret ved lov nr. 1156 af 19. december 2003 og lov nr. 519 af 21. juni 2005, foretages følgende ændringer:

 

 

 

 

 

1. Overalt i loven ændres »Hovedstadens Teater« til: »Københavns Teater«.

 

 

 

Kapitel 6

Hovedstadens Teater

 

 

2.§ 14 d, stk. 4 og stk. 5 , affattes således:

» Stk. 4. Det er en betingelse for, at et teater kan modtage drifts- og produktionstilskud som en del af Københavns Teater, at bestyrelsen for Københavns Teater udpeger bestyrelsen for det enkelte teater i ordningen og herudover udpeger enten teaterlederen eller teaterledelsen.

Stk. 5. Udpegningen af teaterlederen eller teaterledelsen for det enkelte teater sker efter drøftelse med teatrets bestyrelse.«

 

 

 

§ 14 d. Det statslige tilskud til Hovedstadens Teater administreres af bestyrelsen for Hovedstadens Teater. Bestyrelsen fastsætter i flerårige resultataftaler størrelsen af tilskud til drift og produktion til det enkelte teater. Bestyrelsen fastsætter størrelsen af huslejetilskud. Bestyrelsen træffer beslutning om fordeling af de særligt afsatte midler til udvikling og nytænkning inden for teaterkunsten samt til kapitalindskud.

 

3. I § 14 d indsættes som stk. 6 og 7:

»Stk. 6. Kulturministeren kan i særlige tilfælde meddele tilladelse til, at bestemmelsen i § 14 d, stk. 4, fraviges.

Stk. 7. Afgørelser truffet af Københavns Teater kan ikke indbringes for højere administrativ myndighed.«

Stk. 2. Bestyrelsen træffer beslutning om, hvilke teatre der skal tilbydes at indgå i Hovedstadens Teater. Bestyrelsen kan i den forbindelse træffe beslutning om teatres indtræden eller udtræden af Hovedstadens Teater.

 

 

Stk. 3. Bestyrelsen kan træffe beslutning om, at driftsoverskud over en vis størrelse hos det enkelte teater delvis skal tilbageføres til Hovedstadens Teater og indgå i de særligt afsatte midler til nytænkning og udvikling inden for teaterkunsten samt til kapitalindskud.

 

 

Stk. 4. Det er en betingelse for, at et teater kan modtage drifts- og produktionstilskud som en del af Hovedstadens Teater, at bestyrelsen for Hovedstadens Teater udpeger teaterlederen eller ledelsen for teatret samt teatrets bestyrelse.«

 

 

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

Loven træder i kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende.