L 138 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af teaterloven. (Ændring af navn samt visse andre forhold
vedrørende Hovedstadens Teater).
Fremsat den 31. januar 2007 af
kulturministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af teaterloven
(Ændring af navn samt visse andre
forhold vedrørende Hovedstadens Teater)
§ 1
I teaterloven jf.
lovbekendtgørelse nr. 1003 af 29. november 2003 som
ændret ved lov nr. 1156 af 19. december 2003 og lov nr. 519
af 21. juni 2005, foretages følgende ændringer
1. Overalt i loven
ændres »Hovedstadens Teater« til:
»Københavns Teater«.
2. § 14 d, stk. 4 og
stk. 5, affattes således:
» Stk. 4 . Det er en
betingelse for, at et teater kan modtage drifts- og
produktionstilskud som en del af Københavns Teater, at
bestyrelsen for Københavns Teater udpeger bestyrelsen for
det enkelte teater i ordningen og herudover udpeger enten
teaterlederen eller teaterledelsen.
Stk. 5. Udpegningen af teaterlederen
eller teaterledelsen for det enkelte teater sker efter
drøftelse med teatrets bestyrelse.«
3. I § 14 d indsættes
som stk. 6 og 7:
» Stk. 6. Kulturministeren kan
i særlige tilfælde meddele tilladelse til, at
bestemmelsen i § 14 d, stk. 4, fraviges.
Stk. 7. Afgørelser truffet af
Københavns Teater kan ikke indbringes for højere
administrativ myndighed.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Teaterloven jf. lovbekendtgørelse nr.
1003 af 29. november 2003, er senest ændret ved lov nr. 519
af 21. juni 2005. Ved denne lovændring gennemførtes
ændringer i forbindelse med udmøntning af
kommunalreformen for så vidt angår teaterområdet.
Med lovændringen gennemførtes endvidere oprettelsen af
den selvejende institution Hovedstadens Teater som en erstatning
for det tidligere Det Storkøbenhavnske
Teaterfællesskab. Hovedstadens Teaters hovedopgave blev i
lovændringen fastlagt til at være at fordele
støtte til driften af en række teatre i
hovedstadsområdet.
Et af formålene med lovforslaget er at
ændre institutionens navn fra Hovedstadens Teater til
Københavns Teater. Herudover har lovforslaget til
formål at etablere hjemmel til, at kulturministeren kan
fravige reglerne om udpegning af teaterledelsen for de teatre, som
modtager tilskud fra Københavns Teater, ligesom der
ønskes indført en bestemmelse om, at
Københavns Teaters bestyrelse skal drøfte udpegningen
af teaterleder eller ledelse med teatrenes bestyrelser. Endelig har
lovforslaget til formål, at fastslå, at
Københavns Teaters afgørelser ikke kan indbringes for
højere administrativ myndighed.
2. Gældende Ret
Teaterlovens §§ 14, 14 a, 14
b, 14 d og 14 e indeholder bestemmelser om den selvejende
institution Hovedstadens Teater. Institutionen har til formål
at støtte driften af et antal teatre i
hovedstadsområdet.
I gældende lovgivning fastlægges
det som en betingelse for, at et teater kan modtage drifts- og
produktionstilskud som en del af Hovedstadens Teater, at
bestyrelsen for Hovedstadens Teater udpeger teaterlederen eller
ledelsen for teatret samt teatrets bestyrelse. Loven giver i dag
ikke mulighed for fravigelse heraf.
Den gældende teaterlov indeholder
endvidere ingen bestemmelser om, hvorvidt afgørelser truffet
af Københavns Teaters bestyrelse er endelige eller kan
indbringes for Kulturministeriet
3. Lovforslagets indhold
Hovedstadens Teater oprettedes ved lov nr.
519 af 21. juni 2005 og etableredes 1. januar 2006. Ved dette
lovforslags fremsættelse har institutionen således
eksisteret i godt et år. Der er i det forløbne
år blevet gjort en del erfaringer med konstruktionen
Hovedstadens Teater, som har givet anledning til de
ændringer, der foreslås i dette lovforslag.
Bestyrelsen for den selvejende institution
Hovedstadens Teater har truffet beslutning om, at man ønsker
at institutionens navn ændres til Københavns Teater.
Da institutionen er selvejende bør der være valgfrihed
i forhold til navngivningen. Med dette lovforslag tilpasses
lovgivningen til det valgte navn, således at der fremover er
overensstemmelse mellem det navn, institutionen anvender, og dens
benævnelse i teaterloven.
Det fremgår af Københavns
Teaters strategi for 2006/2007 til 2010/2011, at der er et
ønske om at fusionere Folketeatret og Det Danske Teater og
lade dette fusionerede teater være en del af Købehavns
Teaters tilskudsordning. Det Danske Teater er imidlertid også
omfattet af bestemmelserne i teaterlovens kapitel 3, og der er i
henhold til disse bestemmelser i en bekendtgørelse fastsat
nærmere regler for, hvorledes Det Danske Teaters bestyrelse
skal udpeges. Disse regler harmonerer ikke med bestemmelsen i
§ 14 d stk. 4, om at Københavns Teater
udpeger hele bestyrelsen. Københavns Teaters bestyrelse og
bestyrelsen for Det Danske Teater er på den baggrund
nået til enighed om en model for udpegningen af bestyrelsen
for den fusionerede institution. Denne model er imidlertid ikke i
overensstemmelse med de regelsæt, der gælder for de
respektive institutioner i fusionen. Det er derfor
nødvendigt at skabe et hjemmelgrundlag i teaterloven for, at
fusionen kan gennemføres, såfremt der opnås
enighed mellem parterne. Dette imødekommer desuden et
ønske om større fleksibilitet i ordningen.
De hidtidige konkrete erfaringer med
konstruktionen Københavns Teater har endvidere vist, at der
er et behov for at sikre, at bestyrelserne for de enkelte teatre
inddrages i udvælgelsen af de enkelte teaterchefer. Partierne
bag stemmeaftalen om Lov 519 af 21. juni 2006 (alle undtagen
Enhedslisten) er enige om, at det skal pointeres i lovteksten, at
udnævnelser af teaterledere eller ledelser skal
drøftes med de pågældende teaterbestyrelser. Den
endelige beslutning skal dog fortsat træffes af
Københavns Teater.
Baggrunden for lovforslagets forslag om at
afskære adgangen til administrativ rekurs er, at det fra
politisk side har været hensigten, at der skulle gælde
et armslængdeprincip mellem Københavns Teaters
beslutninger og det politiske niveau. Det fastslås derfor, at
det præciseres i lovgivningen, at afgørelser truffet i
Københavns Teater er endelige.
4. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner
og regioner
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for stat, kommuner og
regioner.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget indebærer ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget har forud for
fremsættelsen været sendt til høring hos:
·
Finansministeriet
·
Justitsministeriet
· Indenrigs
€" og sundhedsministeriet
· Kommunernes
Landsforening
·
Amtsrådsforeningen/Danske regioner
·
Københavns Kommune
· Frederiksberg
Kommune
·
Rigsrevisionen
·
Konkurrencestyrelsen
·
Kunstrådet
·
Kunststyrelsen
·
Københavns Teater
· Det Danske
Teater
·
Folketeateret
· Aveny-T
·
Nørrebro Teater
· Østre
Gasværk
· Betty Nansen
Teatret
· Danske
Dramatikeres Forbund
· Danmarks
Teaterforeninger
· Dansk
Skuespillerforbund
·
Teaterteknikerforbundet
· Danske Teatres
Fællesorganisation
·
Sammenslutningen af Danske Scenografer
· Foreningen af
Danske Sceneinstruktører
· Foreningen af
Danske Dramaturger
· Dansk
Kunstnerråd
· Dansk Musiker
forbund
· Dansk
Artistforbund
· De frie koreografer
· Danske Populærautorer
10. Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Teaterlovens § 14, 14 a, 14 b, 14 d
og 14 e indeholder bestemmelser om en institution, som
benævnes Hovedstadens Teater. Der er tale om en selvejende
institution, som har til formål at støtte driften af
et antal teatre i hovedstadsområdet. Bestyrelsen for den
selvejende institution har imidlertid besluttet, at man
ønsker, at institutionen skal hedde Københavns
Teater. Da der er tale om en selvejende institution kan
institutionen selv fastsætte sit navn. Der bør dog
være overensstemmelse mellem teaterlovens benævnelse af
institutionen og institutionens selvvalgte navn. Med lovforslaget
sikres det, at institutionens navn i teaterloven er retvisende.
Til nr. 2
I forbindelse med Københavns Teaters
udnævnelse af teaterledere og ledelser for fire af teatrene i
Københavns Teater viste det sig uhensigtsmæssigt, at
det ikke i lovgivningen var etableret en norm for, at
teaterbestyrelserne for det enkelte teater skulle inddrages i
drøftelserne om ansættelse af teaterledere.
Lovforslaget fastslår derfor, at udnævnelser af
teaterledere eller ledelse skal drøftes med de
pågældende teaterbestyrelser. Den endelig beslutning
skal dog fortsat træffes af Københavns Teater, og
lovforslaget ændrer således ikke ved
kompetencefordelingen, som den er fastslået i den
gældende lovgivning. Lovforslaget etablerer alene en norm
for, at Københavns Teaters bestyrelse skal drøfte
valget af teaterchef med de enkelte teatres bestyrelser.
Til nr. 3
Københavns Teater har med sin strategi
for 2006/2007 til 2010/2011 ønsket en fusion af Folketeatret
og Det Danske Teater, hvorefter det fusionerede teater både
skal indgå i ordningen under Københavns Teater samt
modtage tilskud efter teaterlovens kapitel 3. Der er i henhold til
bestemmelserne i kapitel 3 på bekendtgørelsesniveau
fastsat nærmere regler for, hvorledes Det Danske Teaters
bestyrelse skal udpeges. Det Danske Teater skal også efter
fusionen bidrage til at dække behovet for teater- og
musikdramatiske forestillinger i hele landet, og det vil
således ikke være hensigtsmæssigt, hvis
Københavns Teater alene skulle udpege alle
bestyrelsesmedlemmer i det fusionerede teater, således som
der stilles krav om i den gældende teaterlovs § 14
d, stk. 4. Der er opnået enighed mellem
Københavns Teaters bestyrelse og Det Danske Teaters
bestyrelse om udpegningen af bestyrelsen for den fusionerede
institution. Den opnåede enighed er indarbejdet i
bekendtgørelse nr. 1690 af 15. december 2006 om Den Jyske
Opera, Det Danske Teater og Peter Schaufuss Balletten, som
trådte i kraft 1. januar 2007.
Med forslaget til denne ny bestemmelse skabes
der den fornødne hjemmel til, at kulturministeren kan
fravige bestemmelsen om, at Københavns Teater skal udpege
bestyrelsen og teaterledelsen, for de teatre, der modtager tilskud
fra Københavns Teater. Der lægges ikke med
ændringen op til, at man under normale omstændigheder
skal kunne fravige reglerne, d.v.s. hvor der er tale om et teater,
som alene virker i Københavnsområdet, og som uden
andre tilskudsydere modtager tilskud fra Københavns Teater.
Lovændringen giver således Københavns Teater
mulighed for at yde tilskud til drift og produktion til et teater,
der samtidig modtager tilskud i henhold til andre bestemmelser i
teaterloven og på andre betingelser end de, der generelt
gælder for teatre, som modtager tilskud som en del af
Københavns Teater.
Lovforslaget fastlægger, at
Københavns Teaters afgørelser ikke kan indbringes for
en højere administrativ myndighed. Afgørelserne vil
dermed ikke kunne indbringes for Kulturministeriet. Afskæring
af administrativ rekurs gælder såvel i relation til
fordelingen af de afsatte midler på finansloven samt i
forhold til institutionens øvrige administration og virke,
herunder i forbindelse med ansættelse af teaterchefer.
Lovforslaget understreger således, at der gælder et
armslængdeprincip for afgørelser truffet af
Københavns Teater. Bestemmelsen understreger, at de
kompetencer, der er delegeret til Københavns Teater er af
faglig/kunstnerisk karakter og politisk indgriben bør derfor
ikke finde sted.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det hurtige
ikrafttrædelsestidspunkt er begrundet særligt i
lovforslagets § 1, nr. 3, idet en eventuel fusion mellem
Folketeatret og Det Danske Teater forventes at finde sted med
virkning fra 1. juli 2007. For at kunne meddele den fusionerede
institution tilsagn om tilskud, skal Københavns Teater have
opnået en godkendelse fra kulturministeren af, at der afviges
fra teaterlovens bestemmelser om, at Københavns Teaters
bestyrelse som en betingelse for at tildele tilskud, skal udpege
bestyrelser og teaterledere for alle teatre, der modtager tilskud
fra Københavns Teater. Der er derfor behov for, at loven
træder i kraft så hurtigt som muligt. Da der ikke er
noget, der taler imod, at de øvrige bestemmelser
træder hurtigt i kraft, foreslås det, at hele
lovforslaget træder i kraft samtidig.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I teaterloven jf. lovbekendtgørelse nr. 1003
af 29. november 2003 som ændret ved lov nr. 1156 af 19.
december 2003 og lov nr. 519 af 21. juni 2005, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Overalt i loven
ændres »Hovedstadens Teater« til:
»Københavns Teater«. |
| | |
Kapitel 6 Hovedstadens Teater | | 2.§ 14 d, stk. 4 og
stk. 5 , affattes således: » Stk. 4. Det er en
betingelse for, at et teater kan modtage drifts- og
produktionstilskud som en del af Københavns Teater, at
bestyrelsen for Københavns Teater udpeger bestyrelsen for
det enkelte teater i ordningen og herudover udpeger enten
teaterlederen eller teaterledelsen. Stk. 5. Udpegningen af
teaterlederen eller teaterledelsen for det enkelte teater sker
efter drøftelse med teatrets bestyrelse.« |
| | |
§ 14 d. Det statslige
tilskud til Hovedstadens Teater administreres af bestyrelsen for
Hovedstadens Teater. Bestyrelsen fastsætter i flerårige
resultataftaler størrelsen af tilskud til drift og
produktion til det enkelte teater. Bestyrelsen fastsætter
størrelsen af huslejetilskud. Bestyrelsen træffer
beslutning om fordeling af de særligt afsatte midler til
udvikling og nytænkning inden for teaterkunsten samt til
kapitalindskud. | | 3. I § 14
d indsættes som stk. 6 og 7: »Stk. 6. Kulturministeren
kan i særlige tilfælde meddele tilladelse til, at
bestemmelsen i § 14 d, stk. 4, fraviges. Stk. 7. Afgørelser truffet
af Københavns Teater kan ikke indbringes for højere
administrativ myndighed.« |
Stk. 2. Bestyrelsen træffer
beslutning om, hvilke teatre der skal tilbydes at indgå i
Hovedstadens Teater. Bestyrelsen kan i den forbindelse træffe
beslutning om teatres indtræden eller udtræden af
Hovedstadens Teater. | | |
Stk. 3. Bestyrelsen kan træffe
beslutning om, at driftsoverskud over en vis størrelse hos
det enkelte teater delvis skal tilbageføres til Hovedstadens
Teater og indgå i de særligt afsatte midler til
nytænkning og udvikling inden for teaterkunsten samt til
kapitalindskud. | | |
Stk. 4. Det er en betingelse for, at
et teater kan modtage drifts- og produktionstilskud som en del af
Hovedstadens Teater, at bestyrelsen for Hovedstadens Teater udpeger
teaterlederen eller ledelsen for teatret samt teatrets
bestyrelse.« | | |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft dagen efter lovens
bekendtgørelse i Lovtidende. |