Skriftlig fremsættelse (31. januar
2007)
Minister en for familie og
forbrugeranliggender (Carina Christensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
forskellige lovbestemmelser som følge af
forældreansvarsloven (Behandling af retssager om
forældremyndighed og tvangsfuldbyrdelse)
(Lovforslag nr. L 134).
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre en revision af retsplejelovens regler om
behandling af retssager om forældremyndighed, barnets
bopæl og samvær samt om fogedrettens behandling af
sager om tvangsfuldbyrdelse. Lovforslaget har endvidere til
formål at gennemføre de ændringer i
lovgivningen, der er en følge af det forslag til
forældreansvarslov, der er fremsat samtidig med dette
lovforslag (lovforslag nr. L 133).
Lovforslaget bygger på den politiske aftale,
som blev indgået den 5. december 2006 mellem regeringen,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten. Forslaget bygger endvidere
på betænkning nr. 1475 om Barnets perspektiv, som
Udvalget om Forældremyndighed og Samvær afgav i maj
2006.
De foreslåede ændringer i
retsplejeloven har til formål at styrke barnets perspektiv
under domstolenes behandling af sager om forældremyndighed,
barnets bopæl og samvær. Forslaget er således
rettet mod behandlingen af retssager herom og mod
tvangsfuldbyrdelse af disse afgørelser. Det skal
således være muligt for byretterne i forbindelse med et
forberedende retsmøde at anmode en børnesagkyndig om
at medvirke i sådanne møder. Retten kan også
anmode den børnesagkyndige om at medvirke under en samtale
med barnet under retssagen, ligesom barnet vil kunne få
beskikket en person til at bistå sig under retssagen.
I forhold til retsplejelovens regler om
tvangsfuldbyrdelse foreslås det, at barnet skal inddrages
under en tvangsfuldbyrdelsessag. Hvis fuldbyrdelsen skal ske ved
umiddelbar magtanvendelse, skal der som udgangspunkt medvirke en
børnesagkyndig og en repræsentant fra kommunen.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag til
ændring af lov om aktiv socialpolitik som følge af, at
der i forslaget til forældreansvarslov foreslås, at det
fremover skal være udgangspunktet, at begge forældre
tager del i udgifterne og ansvaret for transport af barnet ved
samvær, herunder at forældrene hver især afholder
udgifterne hertil. Det vil således €" i lighed med en
samværsforælder €" være muligt for en
bopælsforælder at ansøge kommunen om hjælp
til dækning af udgifter til transport i forbindelse med
samvær.
Som følge af, at der i forslaget til
forældreansvarslov indføres en mulighed for domstolene
til at træffe afgørelse om, hvor barnet skal have
bopæl, foreslås en ændring af lov om Det Centrale
Personregister. Dette medfører, at sådanne
afgørelser kan blive registreret i CPR.
Herudover foreslås nogle mindre tilpasninger
og konsekvensændringer i lov om registreret partnerskab og
lov om international fuldbyrdelse af
forældremyndighedsafgørelser m.v. (Internationale
børnebortførelser).
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget
og de ledsagende bemærkninger, skal jeg herved anbefale
forslaget til Folketingets velvillige behandling.