Skriftlig fremsættelse (31. januar
2007)
Minister en for familie- og
forbrugeranliggender (Carina Christensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til
Forældreansvarsloven
(Lovforslag nr. L 133).
Lovforslaget indebærer en gennemgribende
revision af reglerne om forældremyndighed og samvær.
Lovforslaget bygger på betænkning nr. 1475/2006 om
Barnets perspektiv fra Udvalget om Forældremyndighed og
Samvær og på den politiske aftale, som regeringen den
5. december 2006 har indgået med Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten, om indholdet af lovforslaget. Der er på
baggrund heraf samtidig fremsat forslag til lov om ændring af
forskellige lovbestemmelser som følge af
forældreansvarsloven (Behandling af retssager om
forældremyndighed og tvangsfuldbyrdelse).
Med lovforslaget indføres en ny hovedlov om
reglerne om forældremyndighed og samvær, der
gennemfører en række grundlæggende principper,
der skal være med til at sikre, at afgørelser efter
loven altid træffes efter, hvad der er bedst for barnet. En
del af bestemmelserne i den gældende lov om
forældremyndighed og samvær, der ikke ved forslaget
realitetsændres, foreslås konsekvensændret som
følge af de foreslåede nydannelser.
Et grundlæggende princip er, at alle
afgørelser skal træffes efter, hvad der er bedst for
barnet. Lovforslaget bygger på, at et barn har ret til to
forældre. Dette udgangspunkt indebærer, at
forældrene skal tage ansvar for barnet, dels ved at drage
omsorg for det, dels ved at samarbejde omkring væsentlige
beslutninger om barnets forhold.
Lovforslaget fører i øvrigt til en
række nyskabelser. Udgangspunktet i lovforslaget er, at
forældrene har fælles forældremyndighed,
også efter en samlivsophævelse. Retten kan endvidere
kun ophæve den fælles forældremyndighed, hvis der
foreligger tungtvejende grunde hertil. Samtidig kan retten
træffe afgørelse om, hvor barnet skal bo. Lovforslaget
medfører en ny tilgang til begrebet forældremyndighed,
hvor det ikke længere kræves, at forældrene er
enige om samtlige spørgsmål vedrørende barnet.
Det centrale er, at forældrene kan håndtere deres
eventuelle uenigheder på en sådan måde, at det
ikke går ud over barnet.
Forslaget indebærer, at alle børn
fremover skal inddrages i sager om forældremyndighed, barnets
bopæl og samvær, så deres perspektiv og
synspunkter belyses. Dette kan ske ved for eksempel samtaler eller
børnesagkyndige undersøgelser. Barnet kan undlade at
udtale sig, hvis det ønsker dette.
Ved lovforslaget understreges desuden, at det er
barnet, der har ret til samvær. Forældrene har et
fælles ansvar for, at et samvær kan
virkeliggøres. Som følge heraf foreslås det, at
forældrene som udgangspunkt deler ansvaret for og udgifterne
til transporten af barnet til og fra et samvær. Forslaget
giver desuden mulighed for at fastsætte
samværsordninger, hvor barnet er lige meget hos hver
forælder.
Efter forslaget skal en forælder, der ikke
har del i forældremyndigheden, fremover orienteres om og have
adgang til at deltage i de generelle sociale aktiviteter på
skoler og i institutioner. Der indføres samtidig en
forenklet klageadgang på området for orienteringsretten
mv.
Endelig kan det nævnes, at forslaget
medfører, at der i særlige tilfælde kan
fastsættes samvær for barnet med andre end dets
forældre, når der kun er meget lidt eller intet
samvær med den anden forælder.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget
og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.