L 13 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning,
frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler
samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven). (Fleksible
tilrettelæggelsesformer).
Fremsat den 4. oktober 2006 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om støtte
til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende
foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet
(folkeoplysningsloven)
(Fleksible tilrettelæggelsesformer)
§ 1
I lov om støtte til folkeoplysende
voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og
daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet
(folkeoplysningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 535 af 14.
juni 2004, som ændret ved § 2 i lov nr. 593 af 24. juni
2005, foretages følgende ændringer:
1. § 2,
stk. 2, nr. 1, affattes således:
»1) undervisning, studiekredse,
foredragsvirksomhed, debatskabende aktiviteter og aktiviteter
tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer for voksne
og for børn og voksne sammen, jf. kapitel 4 om
folkeoplysende voksenundervisning,«
2. I § 4, stk.
2, nr. 5, § 35 a og § 37, stk. 5, ændres
»§ 8, stk. 4« til: »§ 8, stk.
5«.
3. § 7,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Den folkeoplysende
voksenundervisning omfatter undervisning, studiekredse,
foredragsvirksomhed, debatskabende aktiviteter og aktiviteter
tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer, hvortil
der er knyttet deltagerbetaling, jf. dog § 8, stk.
2.«
4. I § 8, stk.
2, 1. pkt., indsættes efter »til«:
»debatskabende«.
5. I § 8, stk.
2, indsættes som 5. pkt. :
»Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte, at
mindre uforbrugte tilskud af puljen overføres til
næste års pulje.«
6. § 8,
stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3. Den enkelte forening kan af
beløbsrammen fratrukket 10 pct., jf. stk. 1 og 2,
afsætte op til 40 pct. til aktiviteter tilrettelagt som
fleksible tilrettelæggelsesformer, der kan afregnes på
andre udgiftstyper end lærer- og lederløn.
Aktiviteterne skal opfylde betingelserne i §§ 1 og 7.
Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter regler om anvendelse af de puljer, der er
nævnt i stk. 2 og 3. Kommunalbestyrelsen kan under
hensyntagen til de af undervisningsministeren fastsatte regler
fastsætte nærmere retningslinjer for anvendelse af
puljerne. Er der i henhold til § 34 nedsat et
folkeoplysningsudvalg, skal fastsættelsen af de nærmere
retningslinjer ske efter indstilling fra udvalget.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
7. § 11,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5. Kommunalbestyrelsen
fastsætter en tilskudsmodel ud fra lokale forhold. Grundlaget
for beregningen af tilskuddet skal fremgå af modellen.
Kommunalbestyrelsens samlede tilskud til folkeoplysende
voksenundervisning efter dette kapitel må ved afregningen
ikke overstige 1/3 af foreningernes samlede udgifter til
aflønning m.v. af ledere og lærere og inden for
fleksible tilrettelæggelsesformer udgifter til etablering af
Internetadgang til undervisere på hold inden for
fjernundervisning, til undervisningsmaterialer af ikke-blivende
værdi, til lokaler og til annoncering, der kan
henføres direkte til de hold, der gennemføres inden
for fleksible tilrettelæggelsesformer. Kommunalbestyrelsens
supplerende og særlige tilskud ydet efter stk. 2 og 3 samt
§ 8, stk. 2, og foreningernes udgifter til aflønning af
ledere og lærere m.v. til undervisning efter stk. 2 og 3 samt
§ 8, stk. 2, er ikke omfattet af begrænsningen i 1.
pkt.«
8. I § 12
indsættes efter »aflønning m.v.«:
»fastsat i medfør af § 52«.
9. I § 43, stk.
2-5, ændres »undervisning og studiekredse«
til: »undervisning, studiekredse og aktiviteter tilrettelagt
som fleksible tilrettelæggelsesformer«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Nedenstående henviser til forarbejderne til
den gældende lov.
Lov nr. 480 af 31. maj 2000 om støtte til
folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende
foreningsarbejde og Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven), jf.
Folketingstidende 1999-2000. Folketingets Forhandlinger, spalte
4532, 7652, 7981, Tillæg A, spalte 51, 45, 5192, Tillæg
B, spalte 611, 1012, Tillæg C, spalte 691, lov nr. 149. af
25. marts 2002 om ændring af lov om støtte til
folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende
foreningsarbejde og Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven) og
ophævelse af lov om daghøjskoler m.v. og lov om den
fri ungdomsuddannelse samt ændring af lov om refusion af
udgifter til uddannelse i forbindelse med aktivering m.m. samt
ændring af forskellige love, jf. Folketingstidende 2001-2002,
2. samling. Folketingets Forhandlinger, spalte 1941, 3020, 3610,
Tillæg A, spalte 2334, 2279, Tillæg B, spalte 212,
Tillæg C, spalte 73, lov nr. 1224 af 27. december 2003 om
ændring af lov om støtte til folkeoplysende
voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og
daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet
(folkeoplysningsloven) og lov om ungdomsskoler, jf.
Folketingstidende 2003-2004. Folketingets Forhandlinger, spalte
1712, 3456, 3791, Tillæg A, spalte 2227, 2211, Tillæg
B, spalte 394, Tillæg C, spalte 229, lov nr. 1227 af 27.
december 2003 om ændring af lov om støtte til
folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende
foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet
(folkeoplysningsloven), jf. Folketingstidende 2003-2004.
Folketingets Forhandlinger, spalte 2185, 3457, 3792, Tillæg
A, spalte 2616, 2611, Tillæg B, spalte 290, Tillæg C,
spalte 280, lov nr. 593 af 24. juni 2005 om ændring af lov om
produktionsskoler, lov om støtte til folkeoplysende
voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og
daghøjskoler samt Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven)
og forskellige andre love på Undervisningsministeriets
område, jf. Folketingstidende 2004-2005, 2. samling.
Folketingets Forhandlinger, spalte 1134, 4595, 4919, Tillæg
A, spalte 4217, 4189, Tillæg B, spalte 1400, Tillæg C,
spalte 879.
1. Baggrunden for
lovforslaget
1.1. Folkeoplysningens
udfordringer
Den folkeoplysende virksomhed er i udvikling i
disse år, og det globaliserede vidensamfund har bud efter en
omstillingsparat og fleksibel folkeoplysning. Aftenskolen skal
fortsat være en del af de lokale fællesskaber, give
deltagerne kvalitetsoplevelser og skabe sammenhæng i
lokalsamfundet. Der er brug for den lokale aftenskole både i
forhold til globaliseringens indvirkning på det danske
samfund og i forhold til det lokale demokrati og de udfordringer,
som de nye og større kommuner konkret stiller. For at kunne
imødekomme de mange udfordringer er det nødvendigt at
gøre folkeoplysningsloven mere fleksibel.
Folkeoplysningsloven er indrettet til en tid med
efterspørgsel efter lange kurser og foredragsrækker,
men virkeligheden er nu en anden. Deltagerne får nye
forbrugsmønstre og efterspørger ikke længere
lange, men korte kurser, oplevelser, foredrag, fordybelse og
personlig udvikling. Nye kurser får kortere levetid, og
skolelederne skal hele tiden produktudvikle for at fastholde
deltagerne. Udviklingen i befolkningens ønsker stiller krav
til andre og mere fleksible tilrettelæggelsesformer.
1.2. Oplysningsforbundenes
Fællesråds forslag om fleksible
tilrettelæggelsesformer
Oplysningsforbundenes Fællesråd
stillede medio 2004 forslag om, hvordan folkeoplysningsloven
på et udgiftsneutralt grundlag kunne gøres mere
fleksibel og i højere grad give aftenskolerne mulighed for
at indgå i løsningen af relevante
samfundsmæssige opgaver. Aftenskolerne har efter
Fællesrådets opfattelse behov for at kunne tilbyde
andre aktivitetstyper end den traditionelle undervisning, hvis de
skal udvikle den folkeoplysende profil og den samfundsmæssige
nytteværdi.
Etableringen af puljen på 10 pct. til
debatskabende aktiviteter, som den enkelte aftenskole skal
afsætte, har efter Fællesrådets opfattelse
været et stort skridt i den rigtige retning og har bidraget
til at gøre aftenskolerne synlige som vigtige aktører
i den samfundsmæssige debat på kommunalt plan. På
grund af deres meget store kontaktflade til lokalbefolkningen har
aftenskolerne gode muligheder for at sætte fokus på
temaer, der har betydning for de lokale fællesskaber og den
offentlige debat. Desuden har de debatskabende aktiviteter i
højere grad end den traditionelle undervisning givet
mulighed for at synliggøre aftenskolernes forskellige
værdigrundlag.
Erfaringerne med puljen har imidlertid også
vist, at det er forskelligt, hvad aftenskolerne har fået ud
af puljen. Oplysningsforbundenes Fællesråd fandt det
derfor ønskeligt, om den enkelte aftenskole i stedet for
kunne få mulighed for at anvende op til 40 pct. af tilskuddet
fratrukket de 10 pct., den allerede skal afsætte til
debatskabende aktiviteter, til andre aktiviteter end traditionel
aftenskoleundervisning.
1.3. Arbejdsgruppe om fleksible
tilrettelæggelsesformer i folkeoplysningsloven
Med udgangspunkt i Oplysningsforbundenes
Fællesråds forslag blev der nedsat en arbejdsgruppe,
der fik til opgave at belyse mulighederne for mere fleksible
tilrettelæggelsesformer i folkeoplysningslovens
folkeoplysende voksenundervisning. Arbejdsgruppen blev sammensat
med tidligere MF Else Theill Sørensen som formand, en
repræsentant for hver af Oplysningsforbundenes
Fællesråds medlemsorganisationer (AOF, DOF, FOF, LOF og
NETOP), en repræsentant for Dansk Folkeoplysnings
Samråd og to repræsentanter for Kommunernes
Landsforening (KL). Arbejdsgruppens anbefalinger var
følgende:
Folkeoplysningsloven ændres, så
aftenskolerne fra den 1. januar 2007 kan anvende op til 40 pct. af
tilskuddet til aktiviteter tilrettelagt som fleksible
tilrettelæggelsesformer.
Den enkelte aftenskole kommer til at anvende
skolens egne kommunale tilskudsmidler, hvorfor forslaget er
udgiftsneutralt.
Der gennemføres efter tre år en
evaluering af ordningen med henblik på eventuel justering og
præcisering heraf.
Formålet med aktiviteter tilrettelagt
som fleksible tilrettelæggelsesformer er at styrke
udviklingen af et aktivt medborgerskab inden for væsentlige
samfundsbetingede områder.
Fleksible tilrettelæggelsesformer kan
blandt andet være åbne studiecirkler, åbne
studieværksteder, workshops, spørg specialisten og
fleksibel læring (fjernundervisning).
Det skal være frivilligt for
aftenskolen, om den vil anvende midler af tilskuddet til fleksible
tilrettelæggelsesformer, og den beslutter selv, hvor stor en
procentdel af tilskuddet den i givet fald vil anvende.
Inden for formålet med fleksible
tilrettelæggelsesformer og folkeoplysningslovens regler i
øvrigt skal der være et frit emnevalg.
Fleksible tilrettelæggelsesformer skal
baseres på holddannelse, være åbne for alle, og
deltagerne skal være tilmeldt og registreret.
Der stilles som udgangspunkt samme krav til
deltagerbetaling som ved traditionel aftenskoleundervisning.
Kommunens tilskud til lederhonorar,
lærer-/instruktørløn, lokaleudgifter,
undervisningsmaterialer af ikke-blivende værdi samt
annoncering, der kan henføres direkte til det konkrete hold,
kan derfor samlet ikke overstige 1/3 af udgifterne hertil. Dog
ønskede brugerrepræsentanterne i arbejdsgruppen, at
aftenskolerne tillægges kompetencen til at træffe
beslutning om nedsættelse af deltagerbetaling for
særlige grupper.
Har aftenskolen anvendt dele af
undervisningsrammen til fleksible tilrettelæggelsesformer,
skal der ved tilskudsfordelingen det følgende år tages
højde herfor, så skolen ikke stilles anderledes ved ny
tilskudsberegning, end hvis den havde anvendt tilskudsrammen til
traditionel virksomhed.
KL´s repræsentanter kunne
tiltræde forslagene i rapporten, men havde herudover
følgende synspunkter:
At de fleksible tilrettelæggelsesformer
ikke må bevirke mindre virksomhed for det kommunale tilskud
end i dag. Dette spørgsmål bør derfor evalueres
grundigt, når de fleksible tilrettelæggelsesformer
bliver afprøvet.
At det er et problem, at der er fri adgang til
at deltage i de fleksible tilrettelæggelsesformer over
kommunegrænserne, men at tilskudskommunerne efter forslaget i
rapporten ikke har mulighed for at opkræve mellemkommunale
betalinger.
At kommunalbestyrelsen, jf.
folkeoplysningslovens § 11, stk. 3, også for fleksible
tilrettelæggelsesformer tillægges kompetencen til at
beslutte nedsættelse af deltagerbetalingen for særlige
grupper.
At det €" i hvert fald i første
omgang €" bliver op til den enkelte kommune at afgøre,
om 40 pct. puljen til de fleksible tilrettelæggelsesformer
skal indføres som en mulighed i kommunerne. Dette synspunkt
forstærkes af, at en stor del af landets kommuner i 2006-07
vil have al fokus og al arbejdskraft rettet mod arbejdet med
implementeringen af opgave- og strukturreformen.
Arbejdsgruppens anbefalinger har dannet
udgangspunkt for lovforslaget, idet undervisningsministeren har
aftalt med KL og Oplysningsforbundenes Fællesråd, at de
indgår i en dialog om, hvorledes kommuner og aftenskoler
på en så enkel og ubureaukratisk måde som muligt
vil kunne anvende de nye fleksible tilrettelæggelsesformer
fra den 1. januar 2007, at kommunalbestyrelsen tillægges
kompetencen til at træffe beslutning om nedsættelse af
deltagerbetaling for særlige grupper i henhold til
folkeoplysningslovens § 11, stk. 3, og at de fleksible
tilrettelæggelsesformer ikke må føre til mindre
aktivitet, hvorfor alle opfordres til at følge de nye
tilrettelæggelsesformer tæt. Hertil kommer, at
fleksible tilrettelæggelsesformer foreslås omfattet af
de almindelige regler om mellemkommunale betalinger.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Fleksible
tilrettelæggelsesformer
Formålet med fleksible
tilrettelæggelsesformer er at styrke udviklingen af et aktivt
medborgerskab inden for væsentlige samfundsrelaterede
områder og temaer som eksempelvis integration af etniske
minoriteter, livsstilssygdomme, folkesundhed, forbrugeroplysning og
borgerinddragelse.
Aktivt medborgerskab drejer sig om at styrke det
enkelte menneskes muligheder for at deltage aktivt i samfundslivet.
Det gøres blandt andet ved, at folkeoplysningens
voksenundervisning ses i et samfundsperspektiv, der giver den
enkelte bevidsthed om også at se sin tilværelse i lyset
af medindflydelse på samfundet og ved at give den enkelte mod
på og lyst til at give sine meninger til kende.
Integrationstemaer skal skabe rammer for et
møde mellem etniske grupper om emner af fælles
interesse, at være med til at synliggøre etniske
minoriteters kulturer, f.eks. gennem åbne
studieværksteder, at formidle reel og saglig oplysning om
forskellige religioner f. eks. gennem studiekredsdebat samt at give
viden om dansk kultur og det danske samfunds- og foreningsliv
gennem særligt tilrettelagte aktiviteter, der giver indsigt
heri. Den enkelte aftenskole kan bidrage til, at
integrationsprocessen kommer til at fungere bedre med flere
forskellige tilrettelæggelsesformer som redskaber.
Temaer om folkesundhed skal inddrage forebyggelse
af folkesygdomme i relevante fag og emner som f.eks. i
bevægelsesfagene ved at koble anatomi, fysiologi og ergonomi,
i madlavningen ved at give viden om ernæring, økologi
og fedtfattig kost samt viden om livsstilssygdomme og
levevilkår. Den enkelte aftenskoles aktiviteter skal bidrage
til, at folkesundheden forbedres gennem andre
tilrettelæggelsesformer om sundhed, mad, livsstil m.m.
Aftenskolen kan f.eks. tilbyde kurser som kombination af foredrag,
undervisning og bevægelse tilrettelagt fleksibelt i
tilknytning hertil og i samarbejde med de lokale
idrætsforeninger.
Temaer om borgerinddragelse skal inddrage
borgerne i den politiske proces, f.eks. nærdemokratiet. Det
kunne f.eks. handle om planhøringer, byvandringer,
trafiksikre skoleveje og cafeseminarer om kommunens
ældrepolitik, men også om at sætte fokus på
demokratiets værdier og inddragelsesformer og give viden om
og skabe interesse for deltagelse i den demokratiske
beslutningsproces for mennesker, der ikke har erfaring med
demokrati, eller som oplever, at de er sat uden for
indflydelse.
Aftenskolen skal have mulighed for at anvende
tilrettelæggelsesformer, der modsvarer tidens behov. Derfor
kan ikke alle tilrettelæggelsesformer defineres entydigt nu,
men en betingelse skal være, at de alle skal baseres på
holddannelse, og at der inden for formålet som udgangspunkt
skal være et frit emnevalg. Fleksible
tilrettelæggelsesformer kan blandt andet være
åbne studiecirkler, åbne studieværksteder,
workshops, fjernundervisning.
2.2. Forskellen på
fleksible tilrettelæggelsesformer og gældende
tilrettelæggelsesformer
Undervisning, studiekredse og foredrag
gennemføres som traditionel aftenskoleundervisning blandt
andet inden for faggrupperne grundlæggende fag, sundhedsfag,
manuelle fag, kulturfag, musiske fag, instrumentalundervisning,
personlighedsudviklende fag og kommunikationsfag. Debatskabende
aktiviteter afholdes f.eks. som korte debatoplæg med
efterfølgende diskussion, debatteater med inddragelse af
deltagerne, paneldebatter, film med efterfølgende debat,
caféseminarer m.v. Emnerne skal sættes ind i en
bredere samfundsbetonet og helhedsorienteret ramme, være
væsentlige, debatskabende, inddrage deltagerne aktivt og
være af interesse for fællesskabet, og de spænder
vidt fra børn og unge, foreningsliv, sundhed og livsstil,
sygdom, handicappede og sindslidende, krig og fred, seniorliv,
miljø, kirken, lokalpolitik til andre samfundsbetonede
emner.
Aftenskolen er ved den traditionelle
aftenskoleundervisning bundet til at følge reglerne om
løn- og andre ansættelsesvilkår i
Undervisningsministeriets bekendtgørelse om løn- og
andre ansættelsesvilkår for ledere og lærere ved
undervisning m.v. efter folkeoplysningsloven, hvorimod den kan
afregne debatskabende aktiviteter på andre udgiftstyper end
løn.
Fleksible tilrettelæggelsesformer har som
formål at styrke udviklingen af et aktivt medborgerskab inden
for væsentlige samfundsrelaterede områder. Puljen
på 40 pct. til fleksible tilrettelæggelsesformer
adskiller sig fra puljen på 10 pct. til debatskabende
aktiviteter på en række områder. Den enkelte
aftenskole beslutter selv, om den vil anvende midler af tilskuddet
og i givet fald, om den vil anvende hele rammen eller en mindre
del. Den aftenskole, der fravælger muligheden, kan derfor
fortsætte sin aftenskolevirksomhed som hidtil.
Der indføres en positivliste over
udgiftstyper inden for puljen til fleksible
tilrettelæggelsesformer.
Aftenskolens brug af det kommunale tilskud ved
fleksible tilrettelæggelsesformer er ikke bundet til
lønudgifter eller til faste lønsatser.
2.3. Finansiering af fleksible
tilrettelæggelsesformer
Forslaget om fleksible
tilrettelæggelsesformer er udgiftsneutralt og
indebærer, at den enkelte aftenskole anvender skolens egne
kommunale tilskudsmidler, idet aftenskolen på et frivilligt
grundlag udover de 10 pct., den skal afsætte til
debatskabende aktiviteter, kan afsætte op til 40 pct. af den
resterende del af tilskuddet til fleksible
tilrettelæggelsesformer. Den resterende del af tilskuddet
skal den enkelte aftenskole anvende til skolens traditionelle
aftenskoleundervisning.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen offentlige
økonomiske konsekvenser, da den enkelte aftenskole anvender
skolens egne kommunale tilskudsmidler til de fleksible
tilrettelæggelsesformer, hvorfor forslaget er
udgiftsneutralt. Det er vurderingen, at lovforslaget kun i
beskedent omfang vil påvirke den kommunale administration af
loven.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative eller
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været til høring
hos følgende myndigheder og organisationer:
Amatørernes Kunst & Kultur
Samråd, AOF Danmark, BUPL, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomsorganisationernes
Samråd, Center for Ligebehandling af Handicappede, Danmarks
Idræts-Forbund, Dansk Amatørkor Union, Dansk
Amatør-Musik Union, Dansk Amatør Teater Samvirke,
Dansk Blinde Samfund, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger,
Danske Orkesterdirigenter, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Oplysnings Forbund, Dansk
Ungdoms Fællesråd, De Danske Skytteforeninger, De
Samvirkende Invalideforeninger, Det Centrale Handicapråd,
Folkeligt Oplysnings Forbund, Folkevirke, Foreningen af
Heltidsledere inden for Folkeoplysningen, Fritid og Samfund,
Fritidssamrådet i Danmark, KL, Kulturelle Samråd i
Danmark, Liberalt Oplysnings Forbund, LVU - Landsforbundet af
Voksen- og Ungdomsundervisere, Manuelle Fags Samråd, Musisk
Oplysningsforbund, NETOP - Netværk for Oplysning,
Oplysningsforbundenes Fællesråd, Socialistisk
Oplysningsforbund, Ungdomsringen.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende lovs § 2, stk. 2,
nr. 1, yder kommunalbestyrelsen tilskud til
tilrettelæggelsesformerne undervisning, studiekredse,
foredragsvirksomhed og debatskabende aktiviteter. Med forslaget
udvides kommunalbestyrelsens forpligtelse til inden for den samme
tilskudsramme også at yde tilskud til aktiviteter
tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer. Efter
forslaget kommer den folkeoplysende voksenundervisning
således til at omfatte undervisning, studiekredse,
foredragsvirksomhed, debatskabende aktiviteter og aktiviteter
tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer.
Aktiviteter tilrettelagt som fleksible
tilrettelæggelsesformer skal opfylde betingelserne i
folkeoplysningslovens §§ 1 og 7, og de fleksible
tilrettelæggelsesformer skal have til formål at styrke
udviklingen af et aktivt medborgerskab inden for væsentlige
samfundsrelaterede områder.
Der er ikke fastsat rammer for, hvordan fleksible
tilrettelæggelsesformer gennemføres, men det kan
f.eks. være som åbne studiecirkler, åbne
studieværksteder, workshops, spørg specialisten og
fleksibel læring (fjernundervisning). Det forudsættes,
at aktiviteterne tilrettelagt som fleksible
tilrettelæggelsesformer klart adskiller sig fra den
traditionelle aftenskoleundervisning.
Det er folkeoplysningsudvalget, der træffer
afgørelse om tilskudsberettigende virksomhed i henhold til
folkeoplysningslovens kapitel 4 om folkeoplysende
voksenundervisning.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6.
Til nr. 2
Forslagene er konsekvensændringer som
følge af indsættelsen af et nyt stykke i § 8, jf.
lovforslagets § 1, nr. 6.
Til nr. 3
Bestemmelsen oplister som i den gældende
lovs § 7, stk. 2, hvad der er folkeoplysende
voksenundervisning, og at der bortset fra tilskud til debatskabende
aktiviteter efter § 8, stk. 2, er knyttet deltagerbetaling til
denne som en tilskudsbetingelse. Som noget nyt nævnes
aktiviteter tilrettelagt som fleksible
tilrettelæggelsesformer, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
Forslaget indebærer en udvidelse af begrebet folkeoplysende
voksenundervisning til også at omfatte aktiviteter
tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer.
Til nr. 4
Forslaget er en præcisering af, at
bestemmelsen alene vedrører puljen til debatskabende
aktiviteter.
Til nr. 5
Med forslaget om, at kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at mindre uforbrugte tilskud af puljen til debatskabende
aktiviteter overføres til næste års tilsvarende
pulje, imødekommes et ønske fra især små
aftenskoler, idet forslaget vil give disse skoler langt bedre
muligheder for at anvende puljen efter intentionerne.
Kommunalbestyrelsen vurderer og afgør, hvornår der er
tale om mindre uforbrugte tilskud.
Til nr. 6
Det foreslås, at der indsættes et nyt
stk. 3, hvorefter den enkelte aftenskole, der skal afsætte 10
pct. af sit kommunale tilskud til debatskabende aktiviteter, af den
resterende del af tilskuddet kan afsætte op til 40 pct. til
aktiviteter tilrettelagt som fleksible
tilrettelæggelsesformer, der kan afregnes på andre
udgiftstyper end lærer- og lederløn. De
nuværende regler giver primært tilskud til traditionel
aftenskoleundervisning og opleves begrænsende i forhold til
at udvikle folkeoplysningen, så den kan nå nye
målgrupper.
De overordnede retningslinjer vil blive fastsat
af undervisningsministeren i en bekendtgørelse, men
kommunalbestyrelsen får inden for de i loven og
bekendtgørelsen fastsatte rammer mulighed for at
fastsætte generelle lokale retningslinjer for anvendelsen af
puljen. Der må ikke diskrimineres på grund af
køn, farve, religion m.v., ligesom retningslinjerne skal
fastsættes ud fra objektive kriterier, jf.
folkeoplysningslovens § 33, stk. 2.
Det er hensigten at fastsætte regler om, at
det skal være frivilligt for den enkelte aftenskole, om den
vil anvende midler af tilskuddet til fleksible
tilrettelæggelsesformer, og at den selv beslutter, hvor stor
en procentdel op til 40 pct. den i givet fald vil anvende. Inden
for formålet med fleksible tilrettelæggelsesformer og
inden for folkeoplysningslovens regler i øvrigt skal der som
udgangspunkt være et frit emnevalg. Fleksible
tilrettelæggelsesformer skal baseres på holddannelse,
være åbne for alle, og deltagerne skal være
tilmeldt og registreret.
En nogenlunde parallel deltagerbetaling mellem
den traditionelle aftenskoleundervisning og de fleksible
tilrettelæggelsesformer vil gøre aftenskolernes
incitamenter for at gå ind i de fleksible
tilrettelæggelsesformer relevant. Ved traditionel
aftenskoleundervisning betaler deltagerne mindst 2/3 af
aftenskolens udgifter til lærerløn og lederhonorar.
Herudover betaler deltagerne alle andre udgifter ved holdet som
f.eks. annoncering, administration og undervisningsmaterialer.
Det vil blive fastsat, at lederhonoraret i
forbindelse med de fleksible tilrettelæggelsesformer
højst kan udgøre 20 pct. af udgifterne til de
fleksible tilrettelæggelsesformer.
Bestemmelsen i folkeoplysningslovens § 11,
stk. 3, hvorefter kommunalbestyrelsen kan beslutte at yde
særlige tilskud til nedsættelse af deltagerbetalingen
for særlige grupper som f.eks. pensionister, kommer
også til at gælde for de fleksible
tilrettelæggelsesformer.
For så vidt angår fleksibel
læring (fjernundervisning) er det hensigten at
fastsætte regler om, at mindst 30 pct. af timerne for det
enkelte hold skal gennemføres i fællesskab. Der vil
endvidere blive fastsat regler om mellemkommunal refusion for
fleksible tilrettelæggelsesformer, så skolekommunen kan
kræve betaling for udgifter i forbindelse med fleksible
tilrettelæggelsesformer fra deltagernes
hjemstedskommuner.
Til nr. 7
Den gældende lovs § 11, stk. 5,
omfatter alene udgifter til aflønning af ledere og
lærere i den folkeoplysende voksenundervisning. Med
lovforslaget foreslås den folkeoplysende voksenundervisning
udvidet til inden for den samme beløbsramme også at
omfatte aktiviteter tilrettelagt som fleksible
tilrettelæggelsesformer. Udgifter til aflønning af
ledere og lærere i aktiviteter tilrettelagt som fleksible
tilrettelæggelsesformer vil derfor være omfattet af
§ 11, stk. 5.
Med den foreslåede ændring af §
11, stk. 5, udstrækkes bestemmelsen til også at omfatte
andre udgiftstyper, som foreningerne vil kunne bruge op til 40 pct.
af tilskuddet til inden for de fleksible
tilrettelæggelsesformer.
For alle de nævnte udgiftstyper kommer til
at gælde, at de falder inden for rammerne af § 11, stk.
5, hvilket indebærer, at kommunalbestyrelsens samlede tilskud
hertil ved afregningen ikke må overstige 1/3 af foreningernes
samlede udgifter hertil.
Med forslaget præciseres det endvidere i
overensstemmelse med praksis, at de debatskabende aktiviteter, jf.
folkeoplysningslovens § 8, stk. 2, er undtaget lovens §
11, stk. 5, som det allerede fremgår for supplerende og
særlige tilskud ydet efter folkeoplysningslovens § 11,
stk. 2 og 3.
Kommunalbestyrelsen vil i sine regler kunne
bestemme, at foreningerne skal aflægge selvstændige
regnskaber for den traditionelle aftenskoleundervisning, for
debatskabende aktiviteter og for aktiviteter tilrettelagt som
fleksible tilrettelæggelsesformer.
Til nr. 8
Med den foreslåede tilføjelse
præciseres det, at kommunernes forpligtelse til at varetage
lønadministrationen for visse aftenskoler kun gælder,
når aftenskolerne benytter lønsatserne i
Undervisningsministeriets bekendtgørelse om løn- og
andre ansættelsesvilkår for ledere og lærere ved
undervisning efter folkeoplysningsloven, ligesom det i dag er
tilfældet i forbindelse med udgifter til debatskabende
aktiviteter, jf. folkeoplysningslovens § 8, stk. 2.
Til nr. 9
Det foreslås, at aktiviteter tilrettelagt
som fleksible tilrettelæggelsesformer bliver omfattet af de
almindelige regler om mellemkommunale betalinger, hvorefter
kommunalbestyrelsen kan kræve godtgørelse fra
deltagernes hjemstedskommune for udgifter i forbindelse med
undervisning og studiekredse efter folkeoplysningslovens kapitel 4
om den folkeoplysende voksenundervisning. Den hjemmel, som
undervisningsministeren har efter folkeoplysningslovens § 43,
stk. 4, til at fastsætte nærmere regler om
godtgørelse for udgifter i forbindelse med undervisning og
studiekredse efter kapitel 4, herunder regler om opkrævning,
og til at fastsætte nærmere regler om mellemkommunal
udligning, foreslås udvidet til også at omfatte
aktiviteter tilrettelagt som fleksible
tilrettelæggelsesformer.
Til § 2
Lovforslaget foreslås at træde i
kraft den 1. januar 2007. Undervisningsministeren har aftalt med
Kommunernes Landsforening og Oplysningsforbundenes
Fællesråd, at de sammen indgår i en dialog om,
hvorledes kommuner og aftenskoler på en så enkel og
ubureaukratisk måde som muligt vil kunne anvende de nye
fleksible tilrettelæggelsesformer fra den 1. januar 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om støtte til folkeoplysende
voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og
daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet
(folkeoplysningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 535 af 14.
juni 2004, som ændret ved § 2 i lov nr. 593 af 24. juni
2005, foretages følgende ændringer: |
§ 2. € Stk. 2. Kommunalbestyrelsen yder tilskud
til 1) undervisning, studiekredse,
foredragsvirksomhed og debatskabende aktiviteter for voksne og for
børn og voksne sammen, jf. kapitel 4 om folkeoplysende
voksenundervisning, | | 1. § 2,
stk. 2, nr. 1, affattes således: »1) undervisning, studiekredse,
foredragsvirksomhed, debatskabende aktiviteter og aktiviteter
tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer for voksne
og for børn og voksne sammen, jf. kapitel 4 om
folkeoplysende voksenundervisning,« |
§ 4. € Stk. 2. En folkeoplysende forening efter
stk. 1, nr. 1, skal 5) have en folkeoplysende
voksenundervisningsvirksomhed, der som udgangspunkt er åben
for alle, jf. § 8, stk. 4, § 35 a. Er der ikke
nedsat et folkeoplysningsudvalg i henhold til § 34,
udøver kommunalbestyrelsen udvalgets kompetencer efter
§ 5, stk. 1, 2. pkt., og stk. 8, 1. og 2. pkt., § 8, stk.
4, § 10, stk. 1, § 18, stk. 1, § 21, § 23, stk.
1 og 2, § 25, stk. 2 og 3, § 28, § 37, stk. 3-5 og
9, og § 38, stk. 1 og 2. § 37. € Stk. 5. Folkeoplysningsudvalget
træffer afgørelse om godkendelse af virksomhed for en
bestemt afgrænset deltagerkreds, jf. § 8, stk. 4. | | 2. I § 4, stk.
2, nr. 5, § 35 a og § 37, stk. 5, ændres
»§ 8, stk. 4« til: »§ 8, stk.
5«. |
§ 7. € Stk. 2. Den folkeoplysende
voksenundervisning omfatter undervisning, studiekredse,
foredragsvirksomhed og debatskabende aktiviteter, hvortil der er
knyttet deltagerbetaling, jf. dog § 8, stk. 2. | | 3. § 7,
stk. 2, affattes således: »Stk. 2. Den folkeoplysende
voksenundervisning omfatter undervisning, studiekredse,
foredragsvirksomhed, debatskabende aktiviteter og aktiviteter
tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer, hvortil
der er knyttet deltagerbetaling, jf. dog § 8, stk.
2.« |
§ 8. € Stk. 2. Den enkelte forening afsætter
10 pct. af beløbsrammen, jf. stk. 1, til aktiviteter, der
kan afregnes på andre udgiftstyper end lærer- og
lederløn. Aktiviteterne skal opfylde betingelserne i
§§ 1 og 7. € | | 4. I § 8, stk.
2, 1. pkt., indsættes efter »til«:
»debatskabende«. |
§ 8. € Stk. 2. Den enkelte forening afsætter
10 pct. af beløbsrammen, jf. stk. 1, til aktiviteter, der
kan afregnes på andre udgiftstyper end lærer- og
lederløn. Aktiviteterne skal opfylde betingelserne i
§§ 1 og 7. Det er ikke en betingelse, at der er knyttet
deltagerbetaling til aktiviteter, der får tilskud af denne
pulje. Ved finansårets udgang skal der ske tilbagebetaling af
ikke forbrugte tilskud af puljen. | | 5. I § 8, stk.
2, indsættes som 5. pkt. : »Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte, at
mindre uforbrugte tilskud af puljen overføres til
næste års pulje.« |
§ 8. € Stk. 3. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om anvendelse af den pulje,
der er nævnt i stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan under
hensyntagen til de af undervisningsministeren fastsatte regler
fastsætte nærmere retningslinjer for anvendelse af
puljen. Er der i henhold til § 34 nedsat et
folkeoplysningsudvalg, skal fastsættelsen af de nærmere
retningslinjer ske efter indstilling fra udvalget. Stk. 4. Den folkeoplysende
voksenundervisning skal stå åben for alle, jf. dog
§ 43, stk. 5. Folkeoplysningsudvalget kan, hvor særlige
forhold gør sig gældende, godkende denne for en
bestemt afgrænset deltagerkreds, jf. § 37, stk. 5. | | 6. §
8,stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes: »Stk. 3. Den enkelte forening kan af
beløbsrammen fratrukket 10 pct., jf. stk. 1 og 2,
afsætte op til 40 pct. til aktiviteter tilrettelagt som
fleksible tilrettelæggelsesformer, der kan afregnes på
andre udgiftstyper end lærer- og lederløn.
Aktiviteterne skal opfylde betingelserne i §§ 1 og 7. Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter regler om anvendelse af de puljer, der er
nævnt i stk. 2 og 3. Kommunalbestyrelsen kan under
hensyntagen til de af undervisningsministeren fastsatte regler
fastsætte nærmere retningslinjer for anvendelse af
puljerne. Er der i henhold til § 34 nedsat et
folkeoplysningsudvalg, skal fastsættelsen af de nærmere
retningslinjer ske efter indstilling fra udvalget.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. |
§ 11. € Stk. 5. Kommunalbestyrelsen
fastsætter en tilskudsmodel ud fra lokale forhold med det
formål, at kommunalbestyrelsens samlede tilskud, bortset fra
supplerende og særlige tilskud ydet efter stk. 2 og 3, til
folkeoplysende voksenundervisning efter dette kapitel ikke
overstiger 1/3 af foreningernes samlede udgifter til
aflønning m.v. af ledere og lærere i forbindelse med
denne undervisning, bortset fra udgifter til aflønning af
ledere og lærere m.v. til undervisning efter stk. 2 og 3.
Grundlaget for beregningen af tilskudstilsagnet skal fremgå
af modellen. | | 7. § 11,
stk. 5, affattes således: »Stk. 5. Kommunalbestyrelsen
fastsætter en tilskudsmodel ud fra lokale forhold. Grundlaget
for beregningen af tilskuddet skal fremgå af modellen.
Kommunalbestyrelsens samlede tilskud til folkeoplysende
voksenundervisning efter dette kapitel må ved afregningen
ikke overstige 1/3 af foreningernes samlede udgifter til
aflønning m.v. af ledere og lærere og inden for
fleksible tilrettelæggelsesformer udgifter til etablering af
Internetadgang til undervisere på hold inden for
fjernundervisning, til undervisningsmaterialer af ikke-blivende
værdi, til lokaler og til annoncering, der kan
henføres direkte til de hold, der gennemføres inden
for fleksible tilrettelæggelsesformer. Kommunalbestyrelsens
supplerende og særlige tilskud ydet efter stk. 2 og 3 samt
§ 8, stk. 2, og foreningernes udgifter til aflønning af
ledere og lærere m.v. til undervisning efter stk. 2 og 3 samt
§ 8, stk. 2, er ikke omfattet af begrænsningen i 1.
pkt.« |
§ 12.
Kommunalbestyrelsen varetager administrationen i forbindelse med
aflønning m.v. af ledere og lærere ved virksomhed for
de foreninger, der ønsker det, og som ikke er tilknyttet en
landsdækkende organisation, der gennem Oplysningsforbundenes
Fællesråd modtager tilskud efter lov om visse spil,
lotterier og væddemål. | | 8. I § 12
indsættes efter »aflønning m.v.«:
»fastsat i medfør af § 52«. |
§ 43. € Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan kræve
godtgørelse for udgifter i forbindelse med undervisning og
studiekredse efter kapitel 4 fra deltagerens hjemstedskommune.
Hjemstedskommunen er den kommune, hvor den pågældende
er tilmeldt folkeregistret ved begyndelsen af undervisningen og
studiekredsen. Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan kræve
betaling fra en anden kommune for udgifterne til undervisning og
studiekredse efter kapitel 4 for personer, der er tilmeldt
folkeregistret i kommunen, men som ved beregning af kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner
indgår i folketallet i den anden kommune. Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om godtgørelse for
udgifter i forbindelse med undervisning og studiekredse efter
kapitel 4, herunder regler om opkrævning.
Undervisningsministeren fastsætter endvidere nærmere
regler om mellemkommunal udligning. Stk. 5. En forening, som modtager tilskud
efter kapitel 4, bortset fra § 8, stk. 2, skal oplyse navn og
adresse samt fødselsdato og år til kommunalbestyrelsen
på de deltagere, der indgår i tilskudsberegningen. En
forening skal desuden for deltagere, der har hjemsted i en anden
kommune, og som deltager i undervisning og studiekredse, oplyse
personnummer, når deltagerne indgår i
tilskudsberegningen. Foreningen skal gøre deltagerne
opmærksom på, at personnummeret vil blive videregivet
til kommunalbestyrelsen, herunder folkeoplysningsudvalget. | | 9. I § 43, stk.
2-5, ændres »undervisning og studiekredse«
til: »undervisning, studiekredse og aktiviteter tilrettelagt
som fleksible tilrettelæggelsesformer«. |