L 127 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om jernbane. (Krav om beredskab, betalingsordning for
lokomotivføreruddannelsen, Trafikstyrelsens
beføjelser m.v.).
Fremsat den 1. februar 2007 af
transport‑ og energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om jernbane
(Krav om beredskab, betalingsordning for
lokomotivføreruddannelsen, Trafikstyrelsens
beføjelser m.v.)
§ 1
I lov om jernbane, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1171 af 2. december 2004, som senest
ændret ved lov nr. 1422 af 21. december 2005, foretages
følgende ændringer:
1. I § 2, stk. 2,
ændres »§§ 3-5« til:
»§ 5«.
2. § 3, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Ret til at drive jernbanevirksomhed
kræver tilladelse og sikkerhedscertifikat udstedt af
Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger (Trafikstyrelsen).
Stk. 2. Ret til at forvalte
jernbaneinfrastruktur kræver tilladelse og
sikkerhedsgodkendelse udstedt af Trafikstyrelsen.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
3. I § 4, stk. 1, nr.
8, og i § 4, stk. 2, nr. 1, ændres
»en godkendt jernbanesikkerhedsorganisation« til:
»et godkendt sikkerhedsledelsessystem«.
4. Efter § 4
indsættes:
» § 4 a. Transport-
og energiministeren kan fastsætte regler om certificering af
virksomheder og personer, som udfører opgaver for
jernbanevirksomheder eller
jernbaneinfrastrukturforvaltere.«
5. I § 5 ændres
»lov om jernbanesikkerhed m.v.« til: »denne
lov«.
6. I § 6 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
» Stk. 2. Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at
jernbanevirksomheder, der udfører passagertrafik som
offentlig service, skal indgå i en pligtig betalingsordning
efter objektive kriterier i forbindelse med
lokomotivføreruddannelsens praktiske del.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
7. Efter § 8 c
indsættes:
»Kapitel 4 b
Beredskab
§ 8 d.
Jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere skal
foretage nødvendig planlægning og træffe
nødvendige foranstaltninger for at sikre jernbanen og
jernbanedriften i beredskabssituationer og andre
ekstraordinære situationer. Jernbanevirksomheder og
jernbaneinfrastrukturforvaltere skal indbyrdes koordinere
planlægning og udførelse af beredskabsopgaver,
herunder også vedrørende jernbanesikringsopgaver.
Stk. 2. Jernbanevirksomheder og
jernbaneinfrastrukturforvaltere forpligtes til i de situationer,
der er nævnt i stk. 1, mod fuld erstatning at stille
transportkapacitet til disposition efter transport- og
energiministerens nærmere bestemmelse.
Stk. 3. Trafikstyrelsen varetager den
overordnede koordinering vedrørende beredskabsarbejdet og
fører tilsyn hermed.
Stk. 4. Transport- og energiministeren
kan fastsætte regler om sikring af jernbanen og varetagelse
af beredskabsarbejdet. Transport- og energiministeren kan i den
forbindelse fastsætte regler om udførelse af tilsyn
med beredskabsarbejdet, herunder om jernbanevirksomhedernes og
jernbaneinfrastrukturforvalternes fremsendelse af materiale som
grundlag for tilsynet og om tilsynets beføjelser i forhold
til disse virksomheder.
Stk. 5. Personer, der deltager i
beredskabsarbejdet, er under ansvar efter straffelovens
§§ 152-152 e forpligtet til over for uvedkommende at
hemmeligholde fortrolige oplysninger, som de får kendskab til
i forbindelse med beredskabsarbejdet, jf. dog stk. 6.
Stk. 6. De fortrolige oplysninger, der
er omfattet af stk. 5, kan videregives til udenlandske
myndigheder og internationale organisationer, når det
følger af Danmarks internationale forpligtelser.
Kapitel 4 c
Markeds- og
konkurrenceovervågning
§ 8 e.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om
udøvelse af markeds- og konkurrenceovervågning
på jernbaneområdet og om jernbaneydelser i forbindelse
hermed, herunder om organiseringen af opgaverne på
området.«
8. I § 12, stk. 1,
ændres »Banedanmark« til:
»Trafikstyrelsen«.
9. § 21 e affattes
således:
» § 21 e.
Infrastrukturforvalteren eller Trafikstyrelsen har, hvis det
skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig
legitimation uden retskendelse adgang til at foretage
jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger
og andre undersøgelser af udendørs arealer med
henblik på at foretage undersøgelser og projektering
af nye baneanlæg eller ændringer af bestående
baneanlæg.
Stk. 2. Ejeren af arealet skal
underrettes skriftligt senest 8 dage inden gennemførelsen af
undersøgelserne m.v. efter stk. 1.
Stk. 3. Erstatning for skade, som
måtte blive påført grundejeren ved de i
stk. 1 nævnte foranstaltninger, fastsættes, hvis
der ikke kan indgås aftale med ejeren herom, ved taksation
efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.«
10.Overskriften til kapitel 8 c
affattes således:
»Jernbanesikkerhed og
interoperabilitet«
11. I § 21 h, 1. pkt.,
indsættes efter »sikkerhed«: »og
interoperabilitet«.
12. I § 21 h, 2. pkt.,
ændres »sikkerhedschefens« til:
»sikkerhedsdirektørens« og
»sikkerhedschefen« til:
»sikkerhedsdirektøren«.
13. I § 21 h indsættes
som stk. 2:
» Stk. 2. Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om helbredsforhold for
personer, der udfører sikkerhedsklassificerede funktioner
på jernbaneområdet, herunder om udtagning af blod-,
sved- og urinprøver i forbindelse med
helbredsundersøgelse.«
14.§ 21 i, stk. 1, nr.
4, affattes således:
»4) at jernbaneinfrastrukturforvaltere og
jernbanevirksomheder har etableret og vedligeholder et
sikkerhedsledelsessystem samt råder over de nødvendige
sikkerheds-, registrerings- og kontrolsystemer i forhold til de
pågældende typer infrastruktur, materiel, trafik
m.v.,«.
15. I § 21 i, stk. 1,
indsættes som nr. 6 og 7:
»6) at jernbanevirksomheder og
jernbaneinfrastrukturforvaltere udarbejder handlings-, beredskabs-
og informationsplaner m.v., jf. § 8 d, stk. 3,
og
7) at gældende regler om interoperabilitet
overholdes.«
16. I § 21 i indsættes
efter stk. 2, som nyt stykke:
»Stk. 3. Trafikstyrelsen kan
stille krav om, at der for jernbanevirksomhedens og
infrastrukturforvalterens regning skal anvendes sagkyndig bistand i
forbindelse med tilsyn.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
17. I § 21 j indsættes
som stk. 3:
»Stk. 3. Trafikstyrelsen kan
kræve, at virksomheder, der ønsker styrelsens
godkendelse i henhold til stk. 1, skal anvende sagkyndig
bistand, herunder assessorbistand, i forbindelse med
godkendelsen.«
18.§ 21 k, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4. Jernbaneinfrastruktur
må ikke tages i brug, før Trafikstyrelsen har udstedt
en ibrugtagningstilladelse. Trafikstyrelsen kan endvidere udstede
typegodkendelse af delsystemer.«
19. I § 21 q, stk. 2,
indsættes efter »politiet«:»i
forståelse med Havarikommissionen«.
20. I § 22, stk. 1, nr.
4, udgår: »eller«.
21.§ 22, stk. 1, nr.
5, affattes således:
»5) overtræder § 19,
stk. 2, § 20, § 21, stk. 1,
§§ 21 a-21 d, § 21 g, § 21q,
stk. 2, eller«.
22. I § 22, stk. 1,
indsættes som nr. 6:
»6) ikke efterkommer kravene i
§ 8 d, stk. 1 og 2.«
23.§ 24, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Afgørelser i
medfør af § 6, § 8, stk. 1 og 5-7,
samt §§ 9-11 kan påklages til
Jernbaneklagenævnet. I sager, der vedrører priser,
øvrige aftalevilkår samt krydssubsidiering i
medfør af § 6 og § 10 indhenter
Jernbaneklagenævnet en bindende udtalelse fra
Konkurrencerådet, inden nævnet træffer endelig
afgørelse. Afgørelser i medfør af 2. pkt. kan
indbringes for Konkurrenceankenævnet.«
24. I § 24 indsættes
efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Afgørelser i
medfør af § 8, stk. 2, 2. pkt., og
stk. 3-4, kan påklages til Klagenævnet for Udbud.
åØå Bestemmelserne i lov om Klagenævnet
for Udbud og bestemmelser fastsat i medfør heraf om
klagenævnets sammensætning, dets sagsbehandling,
sanktioner og adgang til at klage over klagenævnets
afgørelser, herunder indbringelse for domstolene, finder
tilsvarende anvendelse.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.
25. I § 24, stk. 4, 1.
pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., indsættes efter
»herunder«: »om klagefrister eller
om,«.
26. I § 24 indsættes
som stk. 7:
»Stk. 7.
Jernbaneklagenævnet fastsætter selv sin
forretningsorden.«
27. I § 24 a indsættes
som stk. 3 og 4:
»Stk. 3. Transport- og
energiministeren kan bemyndige sagkyndige, private virksomheder
eller offentlige institutioner til at udøve ministerens
beføjelser efter denne lov til at foretage typegodkendelser,
prøvninger og eftersyn af emballage til farligt gods
m.v.
Stk. 4. Transport- og energiministeren
kan endvidere bemyndige sagkyndige, private virksomheder eller
offentlige institutioner til at udøve ministerens
beføjelser vedrørende godkendelse og
afprøvning af specifikke sikkerhedsmæssige tekniske
indretninger m.v.«
28.§ 28 ophæves.
§ 2
Transport- og energiministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Ministeren kan herunder fastsætte, at lovens enkelte
bestemmelser træder i kraft på forskellige
tidspunkter.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder for det
første bestemmelser om beredskab, herunder
jernbanesikring, på jernbaneområdet. Loven indeholder i
dag ikke nogen generel og dækkende bestemmelse
vedrørende beredskabsarbejdet på
jernbaneområdet. I dag ligger myndighedsansvaret for
beredskabet på jernbaneområdet i Transport- og
Energiministeriets departement. Det er hensigten, at
Trafikstyrelsen fremover skal forestå tilsynet og den
overordnede koordinering af beredskabsområdet, herunder
også vedrørende jernbanesikring.
For det andet indeholder
lovforslaget bestemmelser om markeds- og
konkurrenceovervågning m.v. i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/12/EF af 26.
februar 2001 om ændring af Rådsdirektiv
91/440/EØF om udvikling af Fællesskabets jernbaner og
2001/14/EF af 26. februar 2001 om tildeling af
jernbaneinfrastrukturkapacitet og opkrævning af afgifter for
brug af jernbaneinfrastruktur samt sikkerhedscertificering.
Direktiverne indeholder bl.a. krav om, at der føres et
tilsyn, hvor hovedopgaven er at sikre en fair og
ikke-diskriminerende adgang til jernbanenettet og ydelser forbundet
hermed.
For det tredje tilpasses
jernbanelovens bestemmelser jernbanesikkerhedsdirektivet, der er
gennemført i dansk ret i 2006 ved bekendtgørelse.
For det fjerde foreslås det,
at Trafikstyrelsens beføjelser præciseres og tilpasses
den udvikling, der har været på styrelsens område
siden dens etablering. Det gælder også anvendelsen af
assessorer og sagkyndig bistand i forbindelse med tilsyn.
For det femte indebærer
lovforslaget, at transport- og energiministeren bemyndiges til at
fastsætte regler med henblik på, at
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik,
forpligtes til at indgå i en betalingsordning i forbindelse
med lokomotivføreruddannelsens praktiske del.
1.1. Beredskab
1.1.1. Gældende
ordning
Bestemmelserne i beredskabslovens
§§ 24-28 fastlægger, hvilke myndigheder samt
offentlige og private virksomheder og institutioner der skal
planlægge for eller yde bistand til planlægningen eller
udførelsen af opgaver inden for den civile sektors
beredskab.
Det fremgår af beredskabslovens
§ 24, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 137
af 1. marts 2004 med senere ændringer, at de enkelte ministre
hver inden for deres område skal planlægge for
opretholdelse og videreførelse af samfundets funktioner i
tilfælde af ulykker og katastrofer, herunder krigshandlinger.
Denne forpligtelse afspejler det sektoransvarsprincip, der
gælder inden for den civile sektors beredskab.
Beredskabsarbejdets grundelementer er
forebyggelse, håndtering og genopretning i forbindelse med
ekstraordinære situationer, herunder ulykker, katastrofer,
terrorhandlinger etc. Under beredskabsarbejdet på
jernbaneområdet henhører også jernbanesikring,
som kort kan defineres som tiltag for at sikre jernbanen mod udefra
kommende uønskede hændelser, herunder
terrorhandlinger, rettet mod jernbanen og passagererne og til at
håndtere en opstået situation, herunder at sørge
for genopretning.
Lov om jernbane indeholder i dag ikke en
generel og dækkende bestemmelse vedrørende
beredskabsarbejdet på jernbaneområdet. Ministeren har
dog i et vist omfang mulighed for at give de enkelte virksomheder
konkrete påbud efter beredskabslovens § 28,
stk. 1 og 2. Vedkommende minister kan pålægge
offentlige og private virksomheder og institutioner at yde bistand
ved planlægningen eller udførelsen af opgaver inden
for den civile sektors beredskab (stk. 1) og
pålægge offentlige myndigheder samt offentlige og
private virksomheder og institutioner at træffe
foranstaltninger, for så vidt angår varer,
tjenesteydelser, produktionsmidler m.v. inden for deres normale
virksomhed, hvis dette er påkrævet af hensyn til
udførelsen af opgaver inden for den civile sektors beredskab
(stk. 2). Desuden indeholder jernbanesikkerhedsdirektivet,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/49/EF af 29.
april 2004 om jernbanesikkerhed, der er implementeret i dansk ret
ved bekendtgørelse nr. 38 af 23. januar 2006, en enkelt
bestemmelser om udarbejdelse af bl.a. beredskabsplaner i
katastrofesituationer i forbindelse med virksomhedernes
sikkerhedsledelsessystem. Endvidere er der i § 28 i lov
om jernbane fastsat en bestemmelse, der vedrører en mindre
del af beredskabet, idet bestemmelsen alene angår sikring af
transportkapacitet under ekstraordinære forhold. Endelig
gælder der på baggrund af internationale konventioner
også bestemmelser om beredskab og sikring ved transport af
farlig gods. Disse bestemmelser er implementeret i den danske
lovgivning ved BJ (Bestemmelser for Jernbane) nr. 6-020.001 af 28.
juni 2005 om bestemmelser om sikring af højrisikogods ved
RID (Reglement for international jernbanetransport af farligt gods)
kapitel 1.10.
1.1.2. Transport- og
Energiministeriets overvejelser
Den øgede privatisering og
udbudsstrategi på jernbaneområdet og den latente
terrortrussel har aktualiseret en øget fokus på
beredskabet på jernbaneområdet. Det anses af den grund
for hensigtsmæssigt, at regulering af beredskabet på
jernbaneområdet lovfæstes i hovedloven inden for
sektoren €" d.v.s i lov om jernbane. Dette stemmer også
med synspunktet om, at sektoransvarsprincippet bl.a.
indebærer en forpligtelse for ministrene til at sørge
for den nødvendige lovgivning m.v. på
beredskabsområdet inden for egen sektor.
Der foreslås derfor indsat en
bestemmelse om beredskab, herunder jernbanesikring i lov om
jernbane. Dette beredskab er en del af den civile sektors beredskab
efter beredskabsloven, der er rettet mod alle ulykker og
katastrofer, herunder også terrorangreb og krigshandlinger,
jf. også ovenfor.
Hensigten med den nye bestemmelse er
således at give hjemmel til at fastsætte generelle og
mere detaljerede regler om beredskabet, herunder
jernbanesikring.
Den nye bestemmelse fastsætter et
generelt krav om beredskab, herunder jernbanesikring, for de
nævnte virksomheder og omfatter dermed også de
virksomheder, som endnu ikke måtte have et
tilstrækkeligt beredskab. Virksomhederne vil således
på baggrund af sektorlovgivningen fremover skulle etablere
det fornødne beredskab som en normal og integreret del af
deres virksomhed. Omkostningerne ved beredskab på baggrund af
sådanne generelle regler afholdes af den enkelte virksomhed.
Der vil i forbindelse med lovens ikrafttræden og den
nærmere udmøntning ved bekendtgørelser blive
taget højde for, at virksomhederne kan få tid til at
indrette sig efter bestemmelserne.
Behovet for at indføre en ny
bestemmelse om beredskab, herunder jernbanesikring, skyldes, at
bestemmelsen i beredskabslovens § 28 kun kan anvendes ved
udstedelse af egentlige påbud i konkrete situationer og
tilmed kun har en begrænset anvendelse, jf. ovenfor.
Bestemmelsen kan således ikke benyttes som hjemmel til at
fastsætte generelle regler. Hertil kommer, at den
nuværende bestemmelse i § 28 i lov om jernbane ikke
kan anses for dækkende for beredskabsarbejdet, idet den alene
angår sikring af transportkapacitet under
ekstraordinære forhold. Endvidere skal nævnes, at
selvom der med indførelsen af jernbanesikkerhedsdirektivet i
dansk ret er fastsat bestemmelse om, at jernbanevirksomheder og
infrastrukturforvalter skal udarbejde handlings-, beredskabs- og
informationsplaner i tilfælde af katastrofesituationer
på jernbaneområdet, og Trafikstyrelsen er tillagt
kompetence på området, findes bestemmelsen i direktivet
isoleret set ikke at kunne sikre tilvejebringelse af klare
retningslinier for, hvilke krav myndighederne nærmere kan
stille til virksomhedernes beredskabsarbejde, herunder
jernbanesikring. Det skal i øvrigt nævnes, at der i
EU-regi er et arbejde i gang vedr. udarbejdelse af handlingsplan
på anti-terrorområdet om bl.a. terrorsikring af
passagertransport på land.
Det anses for væsentligt af hensyn til
sikring af jernbanen, at der gælder en speciel tavshedspligt
for så vidt angår beredskabsforhold, idet en
sådan tavshedspligt vil give større sikkerhed for, at
der ikke sker offentliggørelse, herunder efter reglerne om
meroffentlighed, af fortrolige oplysninger.
Lignende regulering af beredskabsforhold i
sektorlovgivningen er sket på energiområdet ved
lovændringer i 2002 (lov nr. 316 af 22. maj 2002 om
ændring af lov om elforsyning og visse andre energilove).
Også på havneområdet er der sket tiltag ved
lovændring i 2003 (lov nr. 1221 af 27. december 2003 om
ændring af lov om havne og om ophævelse af visse love
om anlæg af havne).
På baggrund af ovennævnte er det
ministeriets vurdering, at det er hensigtsmæssigt at
fastsætte en hjemmel vedrørende beredskab, herunder
jernbanesikring, i lov om jernbane. I den forbindelse vægter
hensynet til den øgede privatiseringsgrad og muligheden for
forebyggelse og mindskelse af skadevirkningerne ved eventuelt
terrorangreb betragteligt.
1.2. Markeds- og
konkurrenceovervågning
1.2.1. Gældende
ordning
Ifølge Artikel 10, nr. 7 i
Europa-parlamentets og Rådets direktiv 2001/12/EF og Artikel
30 i direktiv 2001/14/EF er EU's medlemsstater forpligtiget til at
oprette et særligt tilsynsorgan (Regulatory Body) med
hovedopgaverne at sikre en fair og ikke-diskriminerende adgang til
jernbanenettet og ydelser forbundet hermed. Tilsynsorganet
(Regulatory Body) blev i Danmark ved implementeringen af
første jernbanepakke placeret i Transport- og
Energiministeriets departement. Endvidere blev
Jernbaneklagenævnets kompetence udvidet i forbindelse
hermed.
Ultimo 2004 udarbejdede EU-Kommissionen en
status over de forskellige medlemslandes tiltag på
området. Heraf fremgår, at medlemslandene har valgt
forskellige løsninger på etableringen af
tilsynsorganet samt forskellige tolkninger af tilsynsorganets
formål og funktion.
Visse af EU's medlemsstater har, som Danmark
hidtil også har gjort det, placeret tilsynsorganet i landets
transportministerium. Dette gælder bl.a. Finland, Frankrig og
Italien. I Frankrig udgør tilsynsorganet en
»passiv« ekspertkommission, der tager sig af klager.
Italien har etableret en proaktiv rådgiver for ministeren i
forhold til de regulatoriske politikker på området for
ministeriet. I Danmark har tilsynsorganet haft en passiv rolle.
I andre medlemsstater er tilsynsorganet
placeret uafhængigt af landets ministerium ansvarlig for
transport . Dette gælder lande som Tyskland,
England, Østrig, Sverige, Holland, Portugal, Schweiz,
Litauen og Letland. I Østrig, Holland, Schweiz og England er
tilsynet oprettet med opgaver svarende til direktivets Artikel 30.
I Tyskland og Sverige er tilsynsorganet lagt sammen med
sikkerhedsmyndigheden og har her en proaktiv rolle. Schweiz har
oprettet en uafhængig, men passiv klageinstans.
1.2.2. Transport- og
Energiministeriets overvejelser
Markedsovervågning har med tiden
fået en stigende betydning i takt med udviklingen i
såvel Danmark som i EU, hvor der forventes flere og
forskelligartede aktører på markedet. Med lovforslaget
indsættes en bestemmelse om markedsovervågning i lov om
jernbane. Området har stor bevågenhed fra
EU€™s side. Som ovenfor nævnt er det Transport- og
Energiministeriets departement €" og i et vist omfang
Jernbaneklagenævnet som klageinstans, der hidtil har
varetaget opgaverne på området. Det er hensigten, at
departementets opgaver på sigt skal overgå til
Trafikstyrelsen. Det forventes, at eventuelle klager over
afgørelser, som træffes af tilsynsorganet, vil skulle
påklages til Jernbaneklagenævnet.
Jernbaneklagenævnet har allerede i dag - i et vist omfang -
kompetencen til bl.a. at behandle klager over afgørelser
inden for det område, der er omhandlet i den nye
§ 8 e. Der er endvidere ved lovens § 24,
stk. 4, mulighed for, at transport- og energiministeren - om
nødvendigt - kan udvide Jernbaneklagenævnets
kompetence.
Det uafhængige tilsynsorgans opgaver
relaterer sig til såvel infrastrukturforvaltningen og dens
administration som til markeds- og konkurrenceovervågning
samt klager m.v. Det fremgår af direktiverne, at
tilsynsorganet bl.a. skal være klageorgan i relation til
beslutninger taget af en infrastrukturforvalter eller
jernbanevirksomhed omkring forhold vedrørende
diskriminerende adgangsbetingelser. Enhver ansøger eller
interesseret part kan således indgive en klage til
tilsynsorganet, hvis denne efter egen opfattelse er blevet
behandlet uretfærdigt, er blevet offer for diskriminering
eller skadet på anden måde.
Direktiverne fastlægger forskellige
krav til den kontrakt, som udarbejdes mellem en
infrastrukturforvalter og en jernbanevirksomhed. I den
sammenhæng kan en medlemsstat kræve, at en sådan
kontrakt skal forhåndsgodkendes af tilsynsorganet.
Tilsynsorganet skal herudover overvåge
konkurrencen på markedet for ydelser på
jernbaneområdet. I sin overvågning skal tilsynsorganet
tage stilling til klager eller på eget initiativ træffe
beslutning om hensigtsmæssige nødvendige tiltag for at
korrigere uønskede udviklingstendenser.
Det er hensigten, at medlemsstaternes
tilsynsorganer med hjælp fra EU- Kommissionen skal udveksle
informationer om deres arbejde, principper for beslutningstagning
og praksis. Dette har til formål at udvikle en fælles
tilgang til området.
1.3. Tilpasning af lovens
bestemmelser efter jernbanesikkerhedsdirektivet samt direktiverne
om interoperabilitet.
1.3.1. Gældende
ordning
Lovforslaget indeholder ikke nogen
gennemførelse af EU-direktiver, men kun en tilpasning af
jernbanelovens bestemmelser på baggrund af direktiver, der
allerede er gennemført i dansk ret.
Jernbanevirksomheder og
jernbaneinfrastrukturforvaltere skal i henhold til § 3,
stk. 1, i nærværende lov og i henhold til
§ 1 bekendtgørelserne om sikkerhedscertifikater
(sikkerhedscertifikatbekendtgørelserne), have
sikkerhedscertifikat udstedt af Trafikstyrelsen til drift af deres
virksomhed.
I forlængelse af gennemførelsen
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/49/EF af 29.
april 2004 om bl.a. jernbanesikkerhed i EU
(jernbanesikkerhedsdirektivet) i dansk ret (bekendtgørelse
nr. 38 af 23. januar 2006 om gennemførelse af
jernbanesikkerhedsdirektivet), er der foretaget en tilpasning af
bekendtgørelserne om sikkerhedscertifikat til henholdsvis
jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere. Fremover skal
jernbanevirksomhederne fortsat have et sikkerhedscertifikat, mens
infrastrukturforvalterne skal indhente en sikkerhedsgodkendelse fra
Trafikstyrelsen. De overordnede krav til sikkerhedscertificeringen
i henhold til jernbanesikkerhedsdirektivet fremgår af
direktivets art. 9-12 samt bilag III. Herudover er der krav i form
af erklæringer i tilknytning til sikkerhedscertifikater, der
vedrører specifikke dele af nettet i direktivets bilag
IV.
Ved lov nr. 1422 af 21. december 2005 om
ændring af lov om jernbane, lov om ændring af lov om
amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i
privatbanerne og lov om trafikselskaber, blev der ligeledes
foretaget enkelte tilpasninger af bestemmelser i lov om jernbane
efter jernbanesikkerhedsdirektivet. Denne tilpasning
vedrørte hovedsageligt opgaver vedrørende
undersøgelsesmyndigheden Havarikommissionen for Civil
Luftfart og Jernbane.
Ved gennemførelse af
interoperabilitet i det transeuropæiske
jernbanesystem ligger der en målsætning om at
gøre det muligt og sikkert på tværs af Europa at
gennemføre en konstant og vedvarende
grænseoverskridende togtrafik, som kan præstere de
ydelser, som forudsættes for de enkelte strækninger i
normal drift. Forudsætningen for en sådan
grænseoverskridende trafik i Fællesskabet og EØS
er, at der gennemføres en omfattende harmonisering af alle
forskriftsmæssige, tekniske og driftsmæssige
betingelser for, at sådan en jernbanetrafik kan realiseres,
efterfulgt af en faktisk omstilling til disse harmoniserede krav
til drift og teknik i de enkelte medlemsstater.
Med vedtagelsen af de tre direktiver om
interoperabilitet på Fællesskabets jernbaner
(Rådets Direktiv 96/48/EF af 23. juli 1996,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/16/EF af 19.
marts 2001, Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2004/50/EF
af 29. april 2004) er det afklaret, at man i Fællesskabet
ønsker at fjerne de teknologiske hindringer for, at tog kan
køre grænseoverskridende trafik mellem alle
EU€™s medlemsstater. Målet med direktiverne har -
udover at fremme interoperabiliteten - været at udvikle den
grænseoverskridende jernbanetrafik og at bidrage til en
gradvis gennemførelse af det indre marked for transport,
udstyr og tjenester til opbygning, fornyelse, omlægning og
drift af det transeuropæiske jernbanesystem. De tre
direktiver omfatter fra 1. maj 2006 hele det sammenhængende
europæiske jernbanenet.
Det betyder, at interoperable
løsninger skal anvendes i forbindelse med ibrugtagning i
forbindelse med større projekter af nyanlagte, opgraderede
og renoverede jernbanestrækninger, efter at direktivernes
bestemmelser er trådt i kraft.
1.3.2. Transport- og
Energiministeriets overvejelser
En af ændringerne i forbindelse med
jernbanesikkerhedsdirektivet er, at der bliver stillet krav til
både jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere
om, at de skal have et
»sikkerhedsledelsessystem«. I dag er der krav
om, at virksomhederne skal have en sikkerhedsorganisation.
Ved et sikkerhedsledelsessystem forstås
den organisation og de systemer, en infrastrukturforvalter eller
jernbanevirksomhed etablerer for at opnå en sikker ledelse af
sin virksomhed. Indtil nu har der været krav om, at
virksomhederne skal have en sikkerhedsorganisation og kravet om
procedurer, der gennemfører virksomhedernes
sikkerhedspolitik.
Med sikkerhedsledelsessystemet stilles der
skærpede krav til virksomhederne, herunder at virksomhederne
skal:
€" have procedurer og metoder for
risikovurderinger og implementering af
risikostyringsforanstaltninger til anvendelse ved ombygning,
nyanlæg og drift, og
€" udarbejde handlings-, beredskabs- og
informationsplaner med de relevante offentlige myndigheders
godkendelse (se også de almindelige bemærkninger,
afsnit I om Beredskab).
Sikkerhedscertifikatet og
sikkerhedsgodkendelserne vil ligeledes indeholde certificering i
henhold til nationale krav.
For så vidt angår
jernbanevirksomhederne fremgår det endvidere af
jernbanesikkerhedsdirektivet, at den del af sikkerhedscertifikatet,
der omhandler sikkerhedsledelsessystemet og som er udstedt af andre
medlemsstater i Den Europæiske Union, skal anerkendes i hele
Fællesskabet. Det forudsættes, at alle
jernbanevirksomheder i EU senest i 2011 skal være indehaver
af et harmoniseret sikkerhedscertifikat.
Som nævnt ovenfor vil
infrastrukturforvalterne fremover skulle indhente en
sikkerhedsgodkendelse fra Trafikstyrelsen. Denne godkendelse
indeholder ligeledes krav om et sikkerhedsledelsessystem. Det er
dog ikke hensigten, at infrastrukturforvalternes
sikkerhedsgodkendelse, herunder godkendelsens del om
sikkerhedsledelsessystem, skal anerkendes i andre EU-lande,
sådan som det forholder sig med jernbanevirksomhederne, idet
infrastrukturforvalterne ikke forventes at skulle forvalte
infrastruktur i andre lande.
Indførelse af
interoperabilitet på Fællesskabets jernbaner
er et omfattende projekt, som gennemføres gradvist.
Udmøntningen af direktivernes krav til interoperabilitet
sker således gradvist gennem fastsættelsen af
Kommissionsbeslutninger om Tekniske Specifikationer for
Interoperabilitet (TSI), som iværksætter kravene til
harmonisering på det samlede jernbanesystems delområder
over en årrække.
I takt med at TSI€™erne
træder i kraft, er det medlemsstaternes henholdsvis
jernbanevirksomhedernes forpligtelse at effektuere de krav til det
pågældende delsystem, som den enkelte TSI
fastlægger. Ved indførelse af
interoperabilitetsbegrebet flere steder i lovens kapitel 8 c om
jernbanesikkerhed m.v., præciseres det, at Trafikstyrelsen
varetager denne opgave sammen og i forbindelse med
sikkerhedsopgaverne.
1.4. Trafikstyrelsens
beføjelser og arbejdsområde
1.4.1. Gældende
ordning
Ifølge jernbanesikkerhedsdirektivet
har alle, der opererer på jernbanesystemet, dvs.
infrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder, det fulde ansvar
for sikkerheden på deres respektive del af systemet.
Sikkerhedsdirektivet pålægger medlemsstaterne at sondre
mellem dette umiddelbare ansvar for sikkerheden og
sikkerhedsmyndighedernes opgave med at opstille nationale rammer
for reguleringen af sikkerheden og føre tilsyn
medvirksomhedernes indsats på det sikkerhedsmæssige
område.
1.4.2. Transport- og
Energiministeriets overvejelser
Trafikstyrelsens beføjelser
foreslås præciseret og tilpasset den udvikling, der har
været på styrelsens område siden dens etablering.
Der vil her være tale om tilpasning og præcisering af
enkelte af de beføjelser, som styrelsen allerede har i dag,
jf. især lovforslagets nr. 8, 9, 16 og 17. Der tænkes
således bl.a. på brug af eksterne sagkyndige og
assessorer, hvilket er personer der ikke er ansat i
Trafikstyrelsen, men som virker som særlig sagkyndig
ekspertbistand.
Endvidere vil der blive tillagt transport- og
energiministeren nogle flere beføjelser, som i et vist
omfang ligger inden for de sagsområder, der allerede er
delegeret til Trafikstyrelsen. Dette gælder især
bestemmelserne i lovforslagets nr. 13 og 27.
1.5. Betalingsordning for
lokomotivføreruddannelsens praktiske del
1.5.1. Gældende
ordning
I dag har transport- og energiministeren
hjemmel til efter § 6, stk. 1, at
pålægge jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere
mod betaling at uddanne jernbaneteknisk personale for andre
virksomheder. Det fremgår af lovforarbejderne at sigtet har
været at få hjemmel til at kunne pålægge
jernbanevirksomheder at uddanne især lokomotivførere
for andre jernbanevirksomheder.
I oktober 2005 blev der etableret en
lokomotivføreruddannelse i offentligt regi, hvor skoledelen
af uddannelsen foregår i Undervisningsministeriets regi, og
den praktiske del af uddannelsen foregår i
jernbanevirksomhederne. For at øge incitamentet over for
jernbanevirksomhederne til at uddanne det fornødne antal
lokomotivførere og dermed undgå flaskehalse har det
været jernbanebranchens intention at etablere en
finansieringsforening med henblik på solidarisk at refundere
branchens udgifter i forbindelse med den praktiske del af
lokomotivføreruddannelsen. Det har dog ikke været
muligt for branchen at etablere en forpligtende ordning. Det er
således hensigten, at lovforslaget skal gøre det
muligt at etablere en forpligtende brugerbetalingsordning i
statsligt regi.
1.5.2. Transport- og
Energiministeriets overvejelser
Den gældende § 6,
stk. 1, åbner som ovenfor nævnt adgang for, at
ministeren kan pålægge jernbanevirksomheder at uddanne
lokomotivførere for andre jernbanevirksomheder mod betaling,
men åbner ikke adgang for at fastsætte regler,
hvorefter jernbanevirksomhederne forpligtes til at indgå i en
betalingsordning, hvor virksomhederne betaler et
forholdsmæssigt bidrag efter objektive kriterier. Det
objektive kriterium skal overvejes nærmere, men forventes
enten at være antallet af ansatte lokomotivførere i
det enkelte selskab eller omfanget af det enkelte selskabs
produktion målt i togtimer.
Således er der behov for at udvide
ministerens bemyndigelse i den nuværende § 6,
stk. 1, til også at omfatte muligheden for at
fastsætte regler for, at jernbanevirksomheder, der
udfører offentlig service trafik, betaler til en ordning der
tilgodeser det samlede behov for uddannelse af
lokomotivførere. Ideen hermed er at øge incitamentet
til at uddanne lokomotivførere, idet virksomhederne under
alle omstændigheder skal betale til uddannelsen af disse. Der
vil således ikke være noget økonomisk incitament
til, at virksomhederne ikke lader uddanne
lokomotivførere.
Det er hensigten, at den enkelte
jernbanevirksomhed forholdsmæssigt bidrager til en
betalingsordning på grundlag af et i forvejen fastlagt
objektivt kriterium som for eksempel antal ansatte
lokomotivførere i virksomheden eller antal kørte
togtimer.
Det er endvidere hensigten, at
Trafikstyrelsen skal administrere en sådan ordning.
Trafikstyrelsen forudsættes i den forbindelse at
opkræve bidrag hos jernbanevirksomheder, der udfører
offentlig service trafik og udbetale kompensation til de
jernbanevirksomheder, der uddanner lokomotivførere.
Med henblik på at Trafikstyrelsen kan
fastlægge det samlede behov for praktikpladserne, er det
nødvendigt, at man har overblik over de enkelte
operatørers behov for at få uddannet
lokomotivførere. For at kunne danne sig et sådant
overblik foreslås det, at operatørerne mindst en gang
årligt melder til Trafikstyrelsen, hvilket uddannelsesbehov
man forudser i det følgende år.
På baggrund af operatørernes
indmeldinger foretager Trafikstyrelsen herefter en vurdering af de
samlede omkostninger til den praktiske del af
lokomotivføreruddannelsen for det aktuelle år,
inklusiv Trafikstyrelsens omkostninger til administration af
ordningen. Herefter vil omkostningerne blive fordelt ud på de
enkelte jernbanevirksomheder ud fra ovennævnte objektive
kriterier. Trafikstyrelsens udgifter til administration betales
således gennem operatørernes årlige bidrag til
betalingsordningen.
Trafikstyrelsens vurdering af
refusionsbeløbet vil være baseret på en generel
vurdering af omkostningsniveauet for den praktiske del af
uddannelsen. Trafikstyrelsen vil således ikke årligt
skulle beregne operatørernes konkrete omkostningsniveau. Der
vil dog blive mulighed for at foretage en løbende pris- og
lønopregning på de årlige
refusionsstørrelser pr. uddannet lokomotivfører,
såfremt det reelle omkostningsniveau for uddannelsen tilsiger
dette. Det forventes, at refusionsbeløbet vil blive i
størrelsesordenen 327.000 kr. (2006-prisniveau) ved
etableringen af ordningen.
På denne måde sikres en
uafhængighed mellem jernbanevirksomhedernes udgifter og
jernbanevirksomhedernes uddannelsesbehov.
Der vil efterfølgende blive foretaget
en regulering, såfremt det viser sig, at uddannelsesbehovet
har været ændret i forhold til operatørernes
udmeldinger forud for uddannelsesåret. Tidspunkterne for
reguleringen vil blive fastlagt administrativt.
Trafikstyrelsens refusion af virksomhedernes
omkostninger vil sikre, at jernbanevirksomhederne bliver
kompenseret for deres uddannelsesomkostning med halvdelen af
refusionen efter endt uddannelse, og resten når
lokomotivføreren har været ansat i virksomheden et
år. Virksomhedernes mulighed for refusion er således
afhængig af uddannelsesomfanget, mens virksomhedernes udgift
kun indirekte er afhængig af uddannelsesomfanget, idet de
øvrige jernbanevirksomheder også er med til at
finansiere uddannelsen.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Det forventes, at lovforslaget vil
medføre begrænsede negative økonomiske og
administrative konsekvenser for Trafikstyrelsen. Der afsættes
2 ekstra årsværk til Trafikstyrelsen i forbindelse med
tilsynet med og den øgede fokus på beredskabsarbejdet,
herunder især vedrørende jernbanesikring.
Kompensationsordningen vedrørende
lokomotivføreruddannelsen medfører merudgifter i
Trafikstyrelsen, som forudsættes finansieret via bidrag fra
jernbanevirksomhederne. Lovforslaget indebærer ikke
yderligere omkostninger for det offentlige.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det forventes, at lovforslaget vil
medføre begrænsede økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget vil kunne medføre
begrænsede negative administrative og økonomiske
konsekvenser for jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere i
kraft af bestemmelser om beredskabsarbejde og tilsynsarbejde
(egenkontrol). Det skal nævnes, at en del af virksomhederne
allerede har etableret et beredskab i en eller anden form €"
og at der således vil være tale om et supplement til
det eksisterende. For så vidt angår DSB og Banedanmark
ligger der allerede omfattende beredskabsplaner m.v.
For så vidt angår krav om
certificering af entreprenører og virksomheder, der på
jernbaneområdet udfører opgaver for
jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere, forventes
til gengæld positive konsekvenser, idet virksomhederne
får nogle muligheder, som de ikke tidligere havde.
For så vidt angår administrative
konsekvenser for erhvervslivet har forslaget været sendt til
Erhvervs- og Selskabsstyrelses Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om
forslaget skal forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at
forslaget indeholder administrative konsekvenser i et omfang, der
berettiger, at lovforslaget bliver forelagt et virksomhedspanel.
Forslaget bør derfor ikke forelægges et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget forventes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
5. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder tilpasninger af
jernbanelovens regler og terminologi på baggrund af
direktiver, som allerede er gennemført i dansk ret.
Der foretages således en justering af
enkelte bestemmelser i forhold til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2004/49/EF af 29. april 2004 om
jernbanesikkerhed i EU og om ændring af Rådets direktiv
95/18/EF om udstedelse af licenser til jernbanevirksomheder og
direktiv 2001/14/EF om tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet
og opkrævning af afgifter for brug af jernbaneinfrastruktur
samt sikkerhedscertificering (jernbanesikkerhedsdirektivet), der er
gennemført i dansk ret den 23. januar 2006. Lovforslaget
indeholder også konsekvensrettelser i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/12/EF af 26.
februar 2001 om ændring af Rådets direktiv
91/440/EØF om udvikling af Fællesskabets
jernbaner.
6. Høring
Lovforslaget er sendt i høring hos de
myndigheder og organisationer, der fremgår af bilag 1 til
lovforslaget. Høringssvarene vil blive fremsendt til
Folketingets Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som
udtalelserne måtte give anledning til.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget indeholder begrænsede
merudgifter for Trafikstyrelsen. Der afsættes 2 ekstra
årsværk til Trafikstyrelsen. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget medfører
begrænsede negative (øgede) administrative
konsekvenser for Trafikstyrelsen ved ny opgavevaretagelse. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Begrænsede negative økonomiske
konsekvenser for jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere i
kraft af bestemmelser om beredskabsarbejde og tilsynsarbejde
(egenkontrol). |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Sikkerhedsledelsessystemet kan integreres
med ledelsessystemer | Begrænsede negative administrative
konsekvenser for jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere i
kraft af bestemmelser om beredskabsarbejde og tilsynsarbejde
(egenkontrol). |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter, men foretager en tilpasning af jernbanelovens
bestemmelser på baggrund af direktiver, der allerede er
gennemført i dansk ret. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ved lovforslaget fastsættes, at
bestemmelserne om tilladelse, sikkerhedscertifikat og
sikkerhedsgodkendelse, der gælder for jernbanevirksomheder og
infrastrukturforvaltere, også skal gælde for den
københavnske metro.
Til nr. 2
I forlængelse af gennemførelsen
af jernbanesikkerhedsdirektivet foretages der en tilpasning af
lovens § 3. Ændringen indebærer, at
infrastrukturforvalterne fremover skal have en
sikkerhedsgodkendelse fra Trafikstyrelsen i stedet for som hidtil
et sikkerhedscertifikat. Jernbanevirksomhederne skal fortsat have
et sikkerhedscertifikat. Det har derfor været
nødvendigt at dele bestemmelsen op i et stk. 1 og
stk. 2 for at præcisere denne forskel, således at
stk. 1 omhandler jernbanevirksomheder, og stk. 2
omhandler infrastrukturforvaltere.
De nye sikkerhedscertifikater og
sikkerhedsgodkendelser vil indeholde en a)- del og en b)- del.
A)-delen indeholder krav om, at
virksomhederne skal have et sikkerhedsledelsessystem. Denne del
gælder både for jernbanevirksomhederne og for
jernbaneinfrastrukturforvalterne.
B)-delen for jernbanevirksomhederne
indeholder krav om, at jernbanevirksomheden skal have truffet
forholdsregler for at opfylde de øvrige sikkerhedskrav
fastsat i Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet og i
henhold til lov om jernbane, herunder ibrugtagningstilladelse til
rullende materiel og certificering af personale.
B)-delen for infrastrukturforvalterne
omfatter en bekræftelse af, at infrastrukturforvalteren
accepterer at opfylde en række specifikke krav af hensyn til
sikker udformning, vedligeholdelse og drift af
jernbaneinfrastrukturen, herunder i relevant omfang vedligeholdelse
og drift af trafikkontrol og signalsystem.
Det er hensigten, at sikkerhedscertifikatets
del a), som udstedes af andre medlemsstater i Den Europæiske
Union i medfør af EU-regler, anerkendes i Danmark. Dette vil
kun gælde for jernbanevirksomhederne, der får udstedt
et sikkerhedscertifikat men ikke for
jernbaneinfrastrukturforvalterne, der opnår en
sikkerhedsgodkendelse.
Se også afsnit 1.3.2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3.
Den foreslåede ændring er en
tilpasning til sikkerhedsdirektivet, der i artikel 29 ændrer
i direktiv 95/18/EF (licensdirektivet) vedrørende kravet til
faglig kompetence. Ændringen indebærer, at kravene til
faglig kompetence er opfyldt, når den jernbanevirksomhed, der
søger om en tilladelse, har eller vil få en
ledelsesorganisation, som er i besiddelse af den viden og/eller
erfaring, der er nødvendig for at føre en sikker og
pålidelig kontrol og tilsyn med den form for drift, der er
angivet i tilladelsen.
Til nr. 4.
Det foreslås, at transport- og
energiministeren bemyndiges til at fastsætte bestemmelser om
certificering af andre virksomheder end jernbanevirksomheder. Her
tænkes primært på certificering af
entreprenører, der udfører opgaver på
jernbanenettet samt virksomheder, der står for kørsel
af måletog eller målevogn. Dette vil muliggøre,
at entreprenørerne og virksomhederne, der står for
kørsel af måletog eller målevogn, fremover selv
kan færdes på jernbanenettet med materiel og materiale
til eget brug. En sådan certificeringsordning anvendes
allerede i dag for så vidt angår entreprenører i
Sverige, og tilsvarende regler er undervejs i EU-regi.
EU-Kommissionen har fremsat forslag herom. Forslaget blev fremsat i
juni 2006 på et møde i Artikel 21-Udvalget, der er
nedsat i henhold til interoperabilitetsdirektiverne og som
også anvendes ved møder om forhold vedrørende
jernbanesikkerhedsdirektivet. I udvalget deltager medlemslandene og
EU-Kommissionen. Her blev der opnået enighed om forslaget.
Det er hensigten, at entreprenører, der udfører
opgaver på jernbanenettet, og virksomheder, der står
for kørsel af måletog eller målevogn, skal anses
for at være jernbanegodsvirksomheder. I første omgang
vil der være tale om, at entreprenører og
virksomheder, der står for kørsel af måletog
eller målevogn, skal have et sikkerhedscertifikat.
Til nr. 5.
Der foreslås en sproglig tilpasning af
de i loven allerede gældende regler. Lov om jernbanesikkerhed
blev ophævet i forbindelse med ikrafttræden af lov om
jernbane i 2004. Bestemmelserne fra lov om jernbanesikkerhed er
indarbejdet i lov om jernbane.
Til nr. 6
Ændringen skal ses som en udvidelse af
bestemmelsen i § 6, stk. 1, således at
jernbanevirksomheder, der udfører passagertransport som
offentlig service, kan forpligtes til efter objektive kriterier at
indbetale til en puljeordning, hvorved det sikres, at der uddannes
et tilstrækkeligt antal lokomotivførere.
Ændringen vil selvsagt ikke få virkning for Metroen, da
denne er førerløs.
Der henvises i øvrigt til afsnit
1.5.
Til nr. 7
Der indsættes to nye kapitler i loven,
der henholdsvis vedrører beredskab, herunder
jernbanesikring, samt markedsovervågning.
Til § 8 d
Det foreslås i stk. 1, at
jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere på
jernbaneområdet nu generelt pålægges en pligt til
at sikre det nødvendige beredskab. Beredskabsarbejdet
omhandler især udarbejdelse af beredskabsplaner m.v., der er
udtryk for virksomhedens planlægning og tiltag for at
forebygge og håndtere en krisesituation, herunder også
at sikre genopretning af driften.
Pligten til at udarbejde beredskabsplaner
m.v., herunder også det som kaldes sikringsplaner,
følger allerede i et vist omfang af
jernbanesikkerhedsdirektivets bestemmelser om krav til
sikkerhedsledelsessystemer, men bestemmelsen i stk. 1
går videre i den forstand, at den udover pligten til at
foretage nødvendig beredskabsplanlægning tillige
fastlægger en forpligtelse for virksomhederne til at
koordinere deres arbejde. Denne pligt vil gælde for alle
jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere, herunder
også for de virksomheder der transporterer farligt gods.
Koordineringsopgavens omfang og indhold vil afhænge af, i
hvilket omfang den pågældende virksomhed har
kontaktflader til de øvrige virksomheder. F.eks. vil der
givet skulle ske en koordinering mellem Banedanmark og de
jernbanevirksomheder, som kører på statens net €"
men også mellem i hvert fald visse jernbanevirksomheder
indbyrdes.
Dette skyldes, at jernbanenettet er et
sammenhængende system, hvilket køreplankoordineringen
også afspejler. Det er derfor vigtigt, at informationer, som
den ene virksomhed i en beredskabssituation ligger inde med, kommer
videre til bl.a. andre operatører, hvorved passagerens
sikkerhed m.v. bedre beskyttes. Hvis der f.eks. er ekstreme
vejrforhold i en del af landet, hvorfor togdriften derfor
indstilles, er det vigtigt, at passagererne får besked om
dette, således at de f.eks. ved skift mellem banerne ikke
efterlades på øde stationer uden mulighed for at komme
videre.
For så vidt angår forslaget til
bestemmelsen i stk. 2 er der tale om en i realiteten
uændret gengivelse af den hidtidige bestemmelse i
§ 28. Dog er nu også
jernbaneinfrastrukturforvaltere medtaget. Det skyldes, at man i dag
i højere grad opdeler mellem jernbanevirksomhed og
infrastrukturforvaltere, end da bestemmelsen blev til. Bestemmelsen
foreslås flyttet, således at beredskabsforhold er
samlet i § 8 d. I forhold til stk. 1 og regler
fastsat efter stk. 4, der handler om pligter og regler, som
gælder generelt for de nævnte virksomheder, er der ved
stk. 2 givet ministeren adgang til at give den enkelte
virksomhed pålæg om at stille transportkapacitet til
rådighed. Bestemmelsen er således et udtryk for, at den
regulering, som ministeren skal varetage efter
sektoransvarsprincippet, som det kommer til udtryk i
beredskabslovens § 24 og § 28, er fastlagt i
sektorlovgivningen. Bestemmelsen går specifikt på at
skaffe adgang til transportkapacitet ved ekstraordinære
forhold.
Som det fremgår af forslaget til
bestemmelsen i stk. 3, er det Trafikstyrelsen, der
fører tilsyn med, at jernbanevirksomhederne og
infrastrukturforvalterne udfører de opgaver, som er fastlagt
i stk. 1, og i øvrigt følger regler udstedt med
hjemmel i stk. 4. Trafikstyrelsen får i den forbindelse
bl.a. til opgave overordnet at koordinere udarbejdelsen af
virksomhedernes beredskabs- og sikringsplaner, herunder for farlig
gods.
Ved stk. 4 sikres det, at transport- og
energiministeren kan fastsætte generelle regler i forbindelse
med virksomhedernes varetagelse af beredskabsopgaverne i
stk. 1, herunder også vedrørende jernbanesikring,
som især angår tiltag til modvirkning af terrorangreb.
I øvrigt vil ministeren kunne fastsætte regler i
forbindelse med virksomhedernes varetagelse af opgaverne i
stk. 1, herunder nærmere om den koordinerede indsats,
samt om Trafikstyrelsen tilsyn m.v.
Det er hensigten, at der vil blive tale om
regler, der har lighed med de regler, der gælder for
energisektoren, og som for el-forsyningsvirksomheder findes i
bekendtgørelse nr. 58 af 17. januar 2005 om beredskab for
elsektoren. Dog vil reglerne selvfølgelig blive fastlagt
under behørig hensyntagen til sektorernes
forskelligheder.
Det er hensigten, at reglerne overordnet vil
indeholde bestemmelser om følgende emner:
a) Kortlægning og vurdering af risici i
forbindelse med ekstraordinære situationer med henblik
på at vurdere behovet for indsats for at imødegå
disse risici, f.eks. ved gennemførelse af risiko- og
sårbarhedsanalyser.
b) Forebyggende foranstaltninger f.eks. for at
reducere risikoen for, at ekstraordinære situationer
indtræffer eller for at give øget robusthed over for
sådanne situationer.
c) Konsekvensreducerende foranstaltninger i
tilfælde af, at ekstraordinære situationer
indtræffer.
d) Genopretningsforanstaltninger efter skader
som følge af ekstraordinære situationer.
e) Løbende vedligeholdelse af
beredskabet, bl.a. ved øvelser og anden
kompetenceudvikling.
Nogle af de elementer, der skal indgå i
de beredskabsplaner, som virksomhederne skal udarbejde, vil omfatte
virksomhedens planlægning for at håndtere
ekstraordinære situationer, herunder beslutningsprocesser for
krisehåndtering, information af relevante parter og
eventuelle muligheder for indsættelse af yderligere
ressourcer i krisehåndteringen i form af ekstra personel
eller materiel, - f.eks. med hjælp fra andre virksomheder i
henhold til aftaler herom.
Herudover kan der blive tale om
fastsættelse af regler vedrørende Trafikstyrelsens
opgaver efter stk. 3.
Det skal i sammenhæng med
beredskabsopgaverne understreges, at der altid gælder et
proportionalitetshensyn, således at virksomhederne ikke
pålægges mere arbejde og flere omkostninger end
rimeligt set i sammenhæng med en forsvarlig håndtering
af de i stk. 1 angivne situationer. Hertil kommer også,
at visse virksomheder er af en sådan art eller
størrelse, at der kan blive tale om forskellige krav til
beredskabsniveauet. Der vil således være stor forskel
på, om der er tale om jernbanevirksomheder, som kører
på hovedstrækninger med mange tusinder af passagerer
hver dag, eller om der er tale om en privatbane med et betydeligt
mindre passagerantal.
De foreslåede bestemmelser i
stk. 5 og 6 om tavshedspligt skal ses i lyset af, at personer
i forbindelse med beredskabsarbejdet kan få kendskab til
meget fortrolige oplysninger set i forhold til den latente
terrortrussel. Der er tale om en speciel tavshedspligt i lighed med
den bestemmelse, der er gennemført på
havneområdet, jf. § 14 a, stk. 2 og 3, i lov
nr. 1221 af 27. december 2003 om ændring af lov om havne og
om ophævelse af visse love om anlæg af havne.
Konsekvensen af bestemmelsen vil bl.a. være, at de omhandlede
oplysninger ikke bliver omfattet af adgangen til aktindsigt efter
lov om offentlighed i forvaltningen. Tavshedspligten gælder
også, såfremt der gøres brug af eksterne
eksperter.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 1.1.
Til § 8 e
Den nye bestemmelse fastslår i stk. 1,
at transport- og energiministeren kan fastsætte regler i
forbindelse med markedsovervågning af jernbaneområdet.
Det følger af EU-direktiver, jf. også afsnit 1.2.1.,
at medlemslandene har en overordnet pligt til at overvåge
markedet på jernbaneområdet og herved sikre en fair og
ikke-diskriminerende adgang til jernbanenettet og ydelser forbundet
hermed. Det forventes, at dette tilsyn på sigt vil blive
overdraget til Trafikstyrelsen.
Nedenfor redegøres for de
hovedopgaver, som direktiverne lægger op til, at
tilsynsorganet vil skulle varetage, og som ministeren derfor
også ville kunne fastsætte nærmere regler om:
€" At være klageorgan for forhold
vedrørende diskriminerende adgangsbetingelser på
jernbaneområdet.
€" At sikre , at de
afgifter, der fastsættes af infrastrukturforvalteren, er
ikke-diskriminerende.
€" At overvåge forhandlinger om
afgiftsniveauet mellem en ansøger og en
infrastrukturforvalter.
€" At overvåge konkurrencen på
markedet for jernbaneydelser.
€" At udveksle informationer om dets arbejde,
principper for beslutningstagning og praksis med tilsvarende
tilsynsorganer i de øvrige medlemsstater.
Til nr. 8
I forbindelse med udarbejdelsen af lov om
jernbanevirksomhed i 1998 (lov nr. 289 af 18. maj 1998) blev det
fastlagt, at jernbanevirksomhedernes forretningsbetingelser skulle
indsendes til Banestyrelsen (Banedanmark). I 1998 var der ikke
nogen egentlig jernbanebranche, idet der foruden DSB kun var de 13
privatbaner. På det tidspunkt var det naturligt, at
jernbanevirksomhederne skulle indsende deres forretningsbetingelser
til Banestyrelsen. Alternativt skulle forretningsbetingelserne have
været indsendt til Trafikministeriets departement (Transport-
og Energiministeriet). I dag vil det være mere naturligt, at
denne opgave varetages af Trafikstyrelsen og ikke af
infrastrukturforvalteren Banedanmark, idet der er tale om en
myndighedsopgave, jf. lovens § 12. Banedanmark har i dag
status som en statsvirksomhed under Transport- og Energiministeriet
og er en virksomhed, der normalt ikke varetager
myndighedsopgaver.
Til nr. 9
Der foretages en modernisering af lovens
§ 21 e om opmåling på privat grund efter den
praksis der allerede i dag bruges ved opmåling. Tilsvarende
bestemmelse er specifikt for Trafikstyrelsen indsat i lovforslaget
om projektering af jernbaneanlæg København-Ringsted,
der er fremsat i Folketinget i december 2006.
Siden 1920€™erne har der i
lovgivning på jernbaneområdet eksisteret en bestemmelse
om, at enhver grundejer måtte tåle, at
jernbanemyndigheden foretog visse undersøgelser på
privat grund med mindst 8 dages varsel.
En af Trafikstyrelsens opgaver er
planlægning af nye baneanlæg tillige med opgaver om
planlægning af ændring af bestående
baneanlæg.
I forbindelse med varetagelse af
ovennævnte opgaver er det en gang imellem nødvendigt
at foretage jordbundsundersøgelser, afmærkninger,
opmålinger eller andre undersøgelser i marken på
privatejet grund.
For at det offentlige kan foretage disse
undersøgelser, er der i henhold til § 21 e i lov
om jernbane fastsat en bestemmelse om, at enhver grundejer efter
offentlig bekendtgørelse eller direkte skriftlig henvendelse
fra infrastrukturforvalteren med mindst 8 dages varsel skal give
alle vedkommende adgang til at foretage disse
undersøgelser.
Bestemmelsen har som nævnt eksisteret i
tidligere lovgivning på jernbaneområdet og er
løbende blevet overført til ny lovgivning.
Trafikstyrelsen blev oprettet i 2003, og
planlægningsopgaverne på jernbaneområdet blev
udskilt fra Banestyrelsen (Banedanmark). Indtil da blev
planlægningsopgaverne varetaget af Banestyrelsen
(Banedanmark), der ligeledes er statens infrastrukturforvalter.
Bestemmelserne om opmåling m.v. kom i den forbindelse kun til
at gælde for infrastrukturforvaltere. Da det er
Trafikstyrelsen, som foretager opmålingerne m.v. i
forbindelse med udarbejdelse af anlægsprojekterne, er
Trafikstyrelsen nødt til, når styrelsens medarbejdere
eller rådgivere har behov for at foretage sådanne
opgaver, at bede Banedanmark eller andre infrastrukturforvaltere om
at advisere berørte grundejere, så Trafikstyrelsen
får adgang til at varetage disse opgaver på privat
grund.
Der foreslås derfor en ændring af
lovens § 21 e, således at Trafikstyrelsen får
hjemmel til umiddelbart at anvende bestemmelsen.
Trafikstyrelsen, infrastrukturforvalteren
eller den, der af Trafikstyrelsen er bemyndiget hertil, skal med
mindst 8 dages varsel ved direkte skriftlig henvendelse give de
pågældende berørte grundejere besked om, at
undersøgelserne vil blive udført. Herudover vil
Trafikstyrelsen eller infrastrukturforvalteren i de stedlige blade
med mindst 8 dages varsel bekendtgøre, at der foretages
udendørs undersøgelser, og hvor
undersøgelserne vil blive foretaget.
Det foreslås i stk. 1, at
Trafikstyrelsen eller infrastrukturforvalteren, hvis det
skønnes nødvendigt, mod behørig legitimation
uden retskendelse har adgang til at foretage de
jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger
og andre undersøgelser af udendørs arealer med
henblik på at foretage projektering og planlægning af
nye baneanlæg eller ændringer af bestående
anlæg. Det foreslås således, at Trafikstyrelsen
eller infrastrukturforvalteren får adgang til at foretage de
omhandlede undersøgelser uden retskendelse. Begrundelsen
herfor er, at det vil være yderst begrænset, hvad en
dommer i givet fald ville kunne tage stilling til, hvis der blev
stillet krav om en retskendelse. Hertil kommer, at der alene vil
være tale om adgang til udendørs undersøgelser
og dermed ikke til private borgeres boliger. På denne
baggrund forekommer det hensigtsmæssigt at foreslå, at
der ikke stilles krav om retskendelse for de omhandlede
undersøgelser. Det er ved forslaget forudsat, at det er
Trafikstyrelsen eller infrastrukturforvalteren, der træffer
beslutninger om at foretage de pågældende
undersøgelser uden retskendelse, men at den faktiske
udførelse af undersøgelserne kan overlades til
private, herunder f.eks. entreprenører eller
landinspektører. De private skal i den forbindelse fremvise
behørig legitimation for, at de er berettigede til at
udføre undersøgelserne. Trafikstyrelsen eller
infrastrukturforvalteren skal efter forslagets stk. 2 med
mindst 8 dages varsel ved direkte skriftlig henvendelse give de
pågældende berørte grundejere besked om, at
undersøgelserne vil blive udført. Herudover vil
Trafikstyrelsen eller infrastrukturforvalteren i de stedlige blade
med mindst 8 dages varsel bekendtgøre, at der foretages
udendørs undersøgelser, og hvor
undersøgelserne vil blive foretaget.
Såfremt grundejeren måtte blive
påført skade ved de i stk. 1 nævnte
undersøgelser, fastsættes der efter forslaget i
stk. 3, hvis der ikke kan indgås aftale med ejeren
herom, erstatning for sådan skade ved taksation efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Til nr. 10 og 11
Bestemmelsen er en præcisering af de
opgaver, som Trafikstyrelsen allerede i dag varetager i henhold til
interoperabilitetsdirektiverne, hvor bemyndigelsen er tillagt
Trafikstyrelsen. Se også afsnit 1.3.
Det fremgår af
interoperabilitetsdirektiverne, at de væsentlige krav, som
interoperable løsninger skal tilstræbe at opfylde, er
sikkerhed, teknisk kompatibilitet, miljø og sundhed.
Til nr. 12
Det foreslås, at sikkerhedschefen
ændres til sikkerhedsdirektøren, som svarer til den
titel, som sikkerhedschefen har i dag. Der er tale om en tilpasning
af bestemmelsen i forhold til stillingsbetegnelsen. Tilpasningen
indebærer ikke nogen ændring i funktionen, som
sikkerhedsdirektøren udfører.
Til nr. 13
I medfør af bekendtgørelse nr.
510 af 20. juni 2002 om helbredskrav på jernbaneområdet
udsteder Trafikstyrelsen helbredsgodkendelser til personer, der
udfører sikkerhedsklassificerede funktioner på
jernbaneområdet.
Med henblik på at vurdere, om en person
opfylder kravene i bekendtgørelsen, er der i samarbejde med
Den Almindelige Danske Lægeforening udarbejdet attester til
brug for det lægelige helbredscheck. På baggrund af
disse attester vurderer Trafikstyrelsen, om personen opfylder
kravene til at få en helbredsgodkendelse.
I visse situationer kan der være behov
for at udstede en helbredsgodkendelse med vilkår. Adgangen
til at stille vilkår fremgår ikke direkte af loven, som
den foreligger i dag. Trafikstyrelsen kan dispensere fra kravene i
helbredsbekendtgørelsen. Det er hensigten, at
vilkårene skal formuleres på baggrund af en
lægelig vurdering og ud fra, hvad der er praksis på det
konkrete lægelige område . Her
tænkes især på behandling af hjertesygdomme,
alkoholbehandlinger, m.v. Dette vil skabe fleksibilitet for den
enkelte person, som alternativt ikke ville kunne få udstedt
en helbredsgodkendelse. Endvidere vil der være behov for - i
forbindelse med de regelmæssige helbredsundersøgelser
af personer, som udfører sikkerhedsklassificerede funktioner
- at kunne foretage blodprøver, som vil kunne påvise,
hvorvidt vedkommende har et misbrug af alkohol eller euforiserende
stoffer.
Til nr. 14
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets nr. 3.
Til nr. 15
Der foretages en tilpasning af lovens
bestemmelse om Trafikstyrelsens tilsynsbeføjelser til
jernbanesikkerhedsdirektivet.
Bestemmelsen supplerer bl.a. den
foreslåede bestemmelse i § 8 d, stk. 3, jf.
lovforslagets nr. 7, således at Trafikstyrelsen få
mulighed for at anvende de tilsynsbeføjelser, som styrelsen
normalt har for de sagsområder, der er underlagt deres
tilsyn.
Til nr. 16 og 17
For at sikre, at Trafikstyrelsen i
forbindelse med tilsyn med jernbanevirksomhederne og
jernbaneinfrastrukturforvalterne samt i forbindelse med
godkendelser råder over den nødvendige kompetence,
åbnes der mulighed for, at der i forbindelse med
ovennævnte opgaver kan inddrages personer som særlig
sagkyndig ekspertbistand, uden at de er ansat i Trafikstyrelsen.
Den særlig sagkyndige kan ikke operere på egen
hånd, men skal alene bistå Trafikstyrelsens
medarbejder(e) i forbindelse med vurdering af faktuelle forhold i
relation til virksomhederne. Dette kunne f.eks. være en
ekspert inden for korrosion i forbindelse med tilsyn med skinner
udsat for tæring, eller en geolog i forbindelse med vurdering
af infrastrukturforvalterens tilsyn og vedligehold med
afvandingsanlæg og dæmninger. I forbindelse med tilsyn
forventes bestemmelsen anvendt i begrænset omfang, idet
bestemmelsen ikke er tænkt at bruges i forbindelse med
Trafikstyrelsens almindelige tilsyn. Bestemmelsen om brug af
sagkyndig bistand i forbindelse med tilsyn vil anvendes, hvor der
har været anvendt sagkyndig bistand eller assessorbistand i
forbindelse med godkendelsen. Det vil blive sikret, at disse typer
af afgørelser vil kunne påklages til
Jernbaneklagenævnet.
Til nr. 18
Bestemmelsen er en sproglig tilpasning til
jernbanesikkerhedsdirektivet. Ved ibrugtagningstilladelse
forstås tilladelse til at tage jernbaneinfrastruktur i
brug.
Typegodkendelse anvendes i forbindelse med
gentagen anvendelse af et delsystem.
Til nr. 19
Formålet med ændringen er at
ensarte reglerne vedrørende undersøgelser på
henholdsvis jernbane- og luftfartsområdet.
Den foreslåede ændring skal
præcisere, at heller ikke politiet må »fjerne
eller røre« indblandede køretøjer eller
berørt jernbaneinfrastruktur, og at politiet ikke alene kan
give tilladelse hertil. Havarikommissionen vil i
undersøgelsesforløbet under videst muligt hensyntagen
til politiets arbejde og genetableringen af trafik vurdere,
hvornår der kan ske frigivelse af materiel, infrastruktur
m.v.
En lignende bestemmelse findes også
på luftfartens område.
Til nr. 20 og 21
Der er tale om konsekvensrettelser i
forbindelse med indsættelsen af et nyt nummer i bestemmelsen,
jf. lovforslagets nr. 22.
Til nr. 22
Da overtrædelse af § 8 d ikke
umiddelbart er omfattet af straffebestemmelser i loven, er det
nødvendigt med indføjelse af en strafbestemmelse i
§ 22, stk. 1, nr. 6.
Den foreslåede strafbestemmelse skal
ses i lyset af, at det kan være helt afgørende for
krisesituationers opståen eller udvikling, at der - så
vidt det er muligt - er forebygget og planlagt for sådanne
situationer med henblik på en forsvarlig håndtering
samt en begrænsning af skadernes omfang, herunder også
for genopretning af driften. I sidste ende kan dette have
afgørende betydning for passagerernes sikkerhed.
Strafbestemmelser i forskrifter udstedt med
hjemmel i den nye § 8 d vil blive omfattet af de
generelle bestemmelser om strafforskrifter i § 22,
stk. 6, og der behøves derfor ikke en særskilt
hjemmel i loven.
Til nr. 23 og 24
Efter jernbaneloven kan afgørelser
vedrørende udbud af offentlig service kontrakter vedr.
passagertrafik indbringes for Jernbaneklagenævnet, jf.
jernbanelovens § 24, jf. § 8.
Ved en lovændring i 2003 blev det
præciseret, at Jernbaneklagenævnets afgørelser
ikke kunne indbringes for anden administrativ myndighed. Baggrunden
herfor var, at det i forbindelse med udbuddet af Midt- og
Vestjylland havde vist sig, at Klagenævnet for Udbud
anså sig for kompetent i forhold til udbud efter
jernbaneloven. På daværende tidspunkt fandt man, at det
i hvert fald ikke var hensigtsmæssigt med to klageinstanser
på området, og det blev derfor præciseret, at
Jernbaneklagenævnets afgørelser ikke kunne indbringes
for Klagenævnet for Udbud.
Jernbaneklagenævnets medlemmer er i
besiddelse af jernbaneteknisk og -sikkerhedsmæssig samt
samfundsøkonomisk og konkurrenceretlig ekspertise, men ikke
egentlig udbudsretlig ekspertise.
Det foreslås derfor, at
udbudsklagesagerne behandles af Klagenævnet for Udbud, der
besidder særlig udbudsretlig ekspertise og erfaring.
Til nr. 25
Det foreslås, at t ransport- og
energiministeren kan fastsætte regler om klagefrister. Der
vil blive taget udgangspunkt i de frister, der gælder for
sammenlignelige områder inden for den offentlige
forvaltning.
Til nr. 26
Det foreslås, at der fastsættes
bestemmelser om at Jernbaneklagenævnet selv kan
fastsætte en forretningsorden. Forretningsordenen vil bl.a.
omhandle Jernbaneklagenævnets opgaveområder,
nævnets sammensætning, formandens opgaver, samt hvilke
opgaver der varetages af sekretariatet, frist for indgivelse af
oplysninger, regler i forbindelse med afstemninger i nævnet,
beslutningsdygtighed m.v. i lighed med, hvad der normalt
gælder for nævn.
Til nr. 27
Til stk. 1 og 2
Trafikstyrelsens opgaver og beføjelser
i forhold til området farligt gods er begrænset til,
jf. § 21 i, at føre tilsyn med, at gældende
regler vedrørende befordring af farligt gods overholdes.
Med lovforslaget kan Trafikstyrelsen
bemyndige tredjepart til at udøve visse af ministerens
beføjelser vedrørende farligt gods. Der vil
være brug for at bemyndige tredjepart til at forestå
typegodkendelser af emballager til farligt gods på jernbanen
og at foretage periodiske eftersyn af ikke-trykbærende tanke
i henhold til RID-reglementet.
Endvidere vil der være brug for at
bemyndige tredjepart til at godkende og afprøve specifikke
tekniske indretninger. Her tænkes bl.a. på godkendelse
og afprøvning af dampkedler til veterantog og lignende
specifikke indretninger.
Til nr. 28
Bestemmelsen i § 28 foreslås
ophævet, da bestemmelserne om beredskab nu samles i den nye
§ 8 d. En bestemmelse svarende til § 28 er
således i en let omformuleret form medtaget i den nye
§ 8 d, stk. 2.
Til § 2
Det foreslås, at transport- og
energiministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden, herunder at ministeren kan fastsætte, at
lovens enkelte bestemmelser træder i kraft på
forskellige tidspunkter.
Baggrunden for dette er, at mange af
bestemmelserne kræver udarbejdelse af nærmere regler
eller retningslinier, førend jernbanevirksomheder og
infrastrukturforvaltere har mulighed for at efterleve de nye
bestemmelser. F.eks. er det en forudsætning for anvendelsen
af bestemmelsen i den nye § 8 d, at der først
udarbejdes nærmere regler, førend virksomhederne kan
se, hvad der forventes af dem i forbindelse med beredskabsarbejdet,
herunder også jernbanesikringsarbejdet. Der vil således
blive taget højde for, at virksomhederne får en
rimelig implementeringsfrist.
Det er hensigten, at alle nye bestemmelser er
sat i kraft senest primo 2008.
Bilag 1
Oversigt over myndigheder og
organisationer, der er anmodet om en udtalelse i anledningen af
lovforslaget
Amtsrådsforeningen (nu Danske
Regioner)
Hovedstadens Udviklingsråd (nu
Trafikselskabet Movia)
Kommunernes Landsforening
DSB og DSB S-tog A/S
Ørestadsselskabet
Metro Service
Dansk Industri
Arriva Tog Danmark
Railion Denmark A/S
Dansk Jernbane Aps (nu CFL Cargo Danmark
ApS)
Hovedstadens Lokalbaner A/S
Lokalbanen A/S
Nordjyske Jernbaner A/S
Hads-Ning Herreders Jernbane A/S
Vestsjællands Lokalbaner A/S
A/S Lollandsbanen
Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane
A/S
Dansk Jernbaneforbund
Jernbanernes Arbejdsgiverforening
Brancheforeningen for trafik og jernbane
under HK
Erhvervsorganisationen HTSI
Statsansattes Kartel (STK)
Brancheforeningen Dansk Kollektiv
Trafik
HK Trafik og Jernbane
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd
NOAH Trafik
Trafikforbundet
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med
gældende love
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 2. Loven
gælder for al jernbanevirksomhed og
jernbaneinfrastrukturforvaltning, jf. dog stk. 2 | | |
Stk. 2. Loven gælder, bortset
fra §§ 3 | | 1. I § 2, stk. 2,
ændres »§§ 3-5« til:
»§ 5«. |
| | |
| | 2.§ 3, stk. 1,
ophæves og i stedet indsættes: |
§ 3. Ret til at
drive jernbanevirksomhed eller forvalte jernbaneinfrastruktur
kræver tilladelse og sikkerhedscertifikat udstedt af
Trafikstyrelsen for jernbane og færger (Trafikstyrelsen)
efter denne lov. | | »Ret til at drive jernbanevirksomhed
kræver tilladelse og sikkerhedscertifikat udstedt af
Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger (Trafikstyrelsen). |
| | Stk. 2. Ret til at forvalte
jernbaneinfrastruktur kræver tilladelse og
sikkerhedsgodkendelse udstedt af Trafikstyrelsen.« |
| | Stk. 2 bliver herefter stk. 3.» |
| | |
§ 4. Tilladelse
til at drive jernbanevirksomhed kan meddeles virksomheder, der | | |
1) ønsker at drive personbefordring eller
godstransport på jernbane som virksomhedens
hovedaktivitet, | | |
2) har økonomisk grundlag for at drive
virksomheden forretningsmæssigt forsvarligt, | | |
3) ikke er erklæret konkurs, | | |
4) ikke har forfalden gæld til det
offentlige på 50.000 kr. eller derover, | | |
5) ikke er blevet idømt straf for
alvorlige lovovertrædelser, herunder for overtrædelser
i erhvervsforhold eller på transportområdet, | | |
6) ikke er blevet dømt for alvorlige eller
gentagne overtrædelser af bestemmelser på det social-
og arbejdsretlige område, herunder forpligtelser i henhold
til lovgivningen om beskyttelse af arbejdstagere, | | |
7) ikke er blevet dømt for alvorlige eller
gentagne overtrædelser af forpligtelser i henhold til
toldlovgivningen, når der er tale om en virksomhed, som
ønsker at udføre grænseoverskridende
godstransport, der er omfattet af toldprocedurer, | | |
8) i faglig henseende er kvalificeret til at
drive jernbanevirksomhed, herunder har etableret en godkendt
jernbanesikkerhedsorganisation, | | 3. I § 4, stk. 1, nr.
8, og i § 4,
stk. 2, nr. 1 ændres »en godkendt
jernbanesikkerhedsorganisation« til: »et godkendt
sikkerhedsledelsessystem«. |
9) er i besiddelse af en gyldig
ansvarsforsikring, jf. § 17, og | | |
10) råder over trækkraft. | | |
Stk. 2. Tilladelse til at drive
infrastrukturforvaltning kan meddeles virksomheder, der opfylder
betingelserne i stk. 1, nr. 2-6, og som | | |
1) i faglig henseende er kvalificeret til at
drive infrastrukturforvaltning, herunder har etableret en godkendt
jernbanesikkerhedsorganisation, og | | |
2) er i besiddelse af en gyldig
ansvarsforsikring, jf. § 17. | | |
| | |
| | 4. Efter § 4
indsættes: |
| | » § 4 a.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om
certificering af virksomheder og personer, som udfører
opgaver for jernbanevirksomheder eller
jernbaneinfrastrukturforvaltere.« |
| | |
§ 5.
Ikkeerhvervsmæssig jernbanedrift, der fortrinsvis gennem en
begrænset personbefordring drives for at tilgodese
jernbanehistoriske og turistmæssige formål og ikke
tilsigter at dække noget egentligt trafikalt behov, skal
opfylde bestemmelserne om sikkerhedsgodkendelse i lov om
jernbanesikkerhed m.v. og de krav om forsikringsdækning, som
trafikministeren måtte foreskrive i henhold til
§ 17, stk. 1. | | 5. I § 5, ændres
»lov om jernbanesikkerhed m.v.« til: »denne
lov«. |
| | |
§ 6.
Trafikministeren fastsætter nærmere regler om adgang
for jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere til at få
uddannet det til varetagelsen af deres opgaver nødvendige
personale. Ministeren kan i den forbindelse pålægge
jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere mod betaling og
på lige og ikkediskriminerende vilkår at uddanne
jernbaneteknisk personale for andre virksomheder. | | |
Stk. 2. Trafikministeren kan
fastsætte regler om certificering af jernbaneteknisk
personale. Der kan opkræves gebyr for udstedelse af
certifikater. | | 6. I § 6 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at
jernbanevirksomheder, der udfører passagertrafik som
offentlig service, skal indgå i en pligtig betalingsordning
efter objektive kriterier i forbindelse med
lokomotivføreruddannelsens praktiske del.« |
| | Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| | |
| | 7. Efter § 8 c
indsættes: |
| | »Kapitel 4 b |
| | Beredskab |
| | |
| | § 8 d.
Jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere skal
foretage nødvendig planlægning og træffe
nødvendige foranstaltninger for at sikre jernbanen og
jernbanedriften i beredskabssituationer og andre
ekstraordinære situationer. Jernbanevirksomheder og
jernbaneinfrastrukturforvaltere skal indbyrdes koordinere
planlægning og udførelse af beredskabsopgaver,
herunder også vedrørende jernbanesikringsopgaver. |
| | Stk. 2. Jernbanevirksomheder
og jernbaneinfrastrukturforvaltere forpligtes til, i de situationer
der er nævnt i stk. 1, mod fuld erstatning at stille
transportkapacitet til disposition efter transport- og
energiministerens nærmere bestemmelse. |
| | Stk. 3. Trafikstyrelsen varetager den
overordnede koordinering vedrørende beredskabsarbejdet og
fører tilsyn hermed. |
| | Stk. 4. Transport- og energiministeren
kan fastsætte regler om sikring af jernbanen og varetagelse
af beredskabsarbejdet. Transport- og energiministeren kan i den
forbindelse fastsætte regler om udførelse af tilsyn
med beredskabsarbejdet, herunder om jernbanevirksomhedernes og
jernbaneinfrastrukturforvalternes fremsendelse af materiale som
grundlag for tilsynet, og om tilsynets beføjelser i forhold
til disse virksomheder. |
| | Stk. 5. Personer, der deltager i
beredskabsarbejdet er under ansvar efter straffelovens
§§ 152-152 e forpligtet til over for uvedkommende at
hemmeligholde fortrolige oplysninger, som de får kendskab til
i forbindelse med beredskabsarbejdet, jf. dog stk. 6. |
| | Stk. 6. De fortrolige oplysninger, der
er omfattet af stk. 5, kan videregives til udenlandske
myndigheder og internationale organisationer, når det
følger af Danmarks internationale forpligtelser. |
| | |
| | Kapitel 4 c |
| | Markeds- og
konkurrenceovervågning |
| | |
| | § 8 e.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om
udøvelse af markeds- og konkurrenceovervågning
på jernbaneområdet og om jernbaneydelser i forbindelse
hermed, herunder om organiseringen af opgaverne på
området.« |
| | |
§ 12.
Jernbanevirksomhederne udarbejder forretningsbetingelser, hvori
angives virksomhedens regler vedrørende befordring,
beløbsstørrelse for erstatning for bagage, erstatning
i forbindelse med national godstransport m.v., og anmelder disse
til Banedanmark. | | 8. I § 12, stk. 1,
ændres »Banedanmark« til:
»Trafikstyrelsen«. |
| | |
| | 9.§ 21 e affattes
således: |
§ 21 e. Enhver
grundejer skal efter offentlig bekendtgørelse eller direkte
skriftlig henvendelse fra infrastrukturforvalteren med mindst 8
dages varsel give alle vedkommende adgang til at foretage
jordbundsundersøgelser, opmålinger, udstikninger og
afmærkninger i marken, som er nødvendige til
planlæggelse af nye baneanlæg eller ændringer af
bestående baneanlæg. | | » § 21 e.
Infrastrukturforvalteren eller Trafikstyrelsen har, hvis det
skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig
legitimation uden retskendelse adgang til at foretage
jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger
og andre undersøgelser af udendørs arealer med
henblik på at foretage undersøgelser og projektering
af nye baneanlæg eller ændringer af bestående
baneanlæg. |
Stk. 2. Erstatning for skade, som
måtte blive påført grundejeren ved de i
stk. 1 nævnte foranstaltninger, fastsættes i
mangel af aftale ved taksation efter reglerne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom. | | Stk. 2. Ejeren af arealet skal
underrettes skriftligt senest 8 dage inden gennemførelsen af
undersøgelserne m.v. efter stk. 1. |
| | Stk. 3. Erstatning for skade, som
måtte blive påført grundejeren ved de i
stk. 1 nævnte foranstaltninger, fastsættes, hvis
der ikke kan indgås aftale med ejeren herom, ved taksation
efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.« |
| | |
Kapitel 8 c | | 10.Overskriften til kapitel 8 c
affattes således: |
Jernbanesikkerhed m.v. | | »Jernbanesikkerhed og
interoperabilitet« |
| | |
§ 21 h.
Trafikministeren kan fastsætte regler om sikkerhed på
jernbaneområdet. Med henblik på at sikre
gennemsigtighed og den fornødne uafhængighed i
beslutningsprocessen kan trafikministeren endvidere fastsætte
regler om organiseringen af sikkerhedsopgaverne i Trafikstyrelsen,
herunder direktørens og sikkerhedschefens opgaver, og i
hvilke forhold sikkerhedschefen skal være den øverste
ansvarlige på sikkerhedsområdet i Trafikstyrelsen. | | 11. I § 21 h, 1. pkt.,
indsættes efter »sikkerhed«: »og
interoperabilitet«. 12. I § 21 h, 2. pkt.,
ændres »sikkerhedschefens« til:
»sikkerhedsdirektørens« og
»sikkerhedschefen« til:
»sikkerhedsdirektøren«. |
| | |
| | 13. I § 21 h indsættes
som stk. 2: |
| | »Stk. 2. Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om helbredsforhold for
personer, der udfører sikkerhedsklassificerede funktioner
på jernbaneområdet, herunder om udtagning af blod-,
sved- og urinprøver i forbindelse med
helbredsundersøgelse.« |
| | |
§ 21 i.
Trafikstyrelsen fører tilsyn med, | | |
1) at gældende sikkerhedsregler
overholdes, | | |
2) at jernbanemateriel og -anlæg opfylder
gældende sikkerhedskrav, | | |
3) at personer, der udfører
sikkerhedsklassificerede funktioner, besidder de nødvendige
helbredsmæssige og faglige kvalifikationer, | | |
| | 14.§ 21 i, stk. 1, nr.
4, affattes således: |
4) at jernbaneinfrastrukturforvaltere og
jernbanevirksomheder har en forsvarlig og effektiv
sikkerhedsorganisation samt råder over de nødvendige
sikkerheds- og kontrolsystemer i forhold til de
pågældende typer infrastruktur, materiel, trafik m.v.,
og | | »4) at jernbaneinfrastrukturforvaltere og
jernbanevirksomheder har etableret og vedligeholder et
sikkerhedsledelsessystem samt råder over de nødvendige
sikkerheds- registrerings- og kontrolsystemer i forhold til de
pågældende typer infrastruktur, materiel, trafik
m.v.,«. |
5) at jernbaneinfrastrukturforvaltere og
jernbanevirksomheder overholder de gældende regler
vedrørende befordring af farligt gods med jernbane. | | |
| | 15. I § 21 i, stk. 1,
indsættes som nr. 6 og
7: |
| | »6) at jernbanevirksomheder og
jernbaneinfrastrukturforvaltere udarbejder handlings-, beredskabs-
og informationsplaner m.v., jf. § 8 d, stk. 3,
og |
| | 7) at gældende regler om interoperabilitet
overholdes«. |
Stk. 2. Trafikstyrelsen kan
fastsætte nærmere regler og træffe
afgørelse om, hvilke opgaver og funktioner der anses for at
have et sikkerhedsmæssigt indhold. | | |
Stk. 3. Trafikstyrelsen
offentliggør hvert år senest den 30. september en
beretning om sin virksomhed på
jernbanesikkerhedsområdet. Samtidig med
offentliggørelsen sendes beretningen til Det
Europæiske Jernbaneagentur. | | 16. I § 21 i indsættes
efter stk. 2, som nyt stykke: »Stk. 3. Trafikstyrelsen kan
stille krav om, at der for jernbanevirksomhedens og
infrastrukturforvalterens regning skal anvendes sagkyndig bistand i
forbindelse med tilsyn.« |
| | Stk. 3 bliver herefter stk. 4. |
| | |
§ 21 j.
Trafikstyrelsen godkender efter indstilling fra de
pågældende jernbaneinfrastrukturforvaltere og
jernbanevirksomheder de i § 21 i, stk. 1, nr. 1-4,
nævnte krav til sikkerheden og ændringer heri. | | |
Stk. 2. Trafikministeren kan
fastsætte regler om, at andre end de i stk. 1
nævnte forhold skal godkendes. | | |
| | 17. I § 21 j indsættes
som stk. 3: |
| | » Stk. 3. Trafikstyrelsen kan
kræve, at virksomheder, der ønsker styrelsens
godkendelse i henhold til stk. 1, skal anvende sagkyndig
bistand, herunder assessorbistand i forbindelse med
godkendelsen.« |
| | |
§ 21 k.
Rullende materiel må ikke tages i brug, før
Trafikstyrelsen har udstedt en ibrugtagningstilladelse. | | |
Stk. 2. Trafikstyrelsen kan udstede
typegodkendelser for rullende materiel. Typegodkendelsen giver ikke
ret til at ibrugtage det rullende materiel. | | |
Stk. 3. Læsseenheder, herunder
containere, veksellad m.v., må ikke tages i brug, før
Trafikstyrelsens godkendelse foreligger. | | |
Stk. 4. Delsystemer, der anvendes i
jernbaneanlæg, godkendes ved typegodkendelser udstedt af
Trafikstyrelsen. Delsystemer må ikke tages i brug, før
typegodkendelsen foreligger. | | 18. §
21 k,
stk. 4, affattes således: »Stk. 4.
Jernbaneinfrastruktur må ikke tages i brug før
Trafikstyrelsen har udstedt en ibrugtagningstilladelse.
Trafikstyrelsen kan endvidere udstede typegodkendelse af
delsystemer.« |
Stk. 5. Trafikstyrelsen kan
kræve, at virksomheder, der ønsker styrelsens
godkendelse af anlæg eller rullende materiel m.v., skal bruge
sagkyndig bistand, herunder assessorbistand, i forbindelse med
godkendelsen. | | |
Stk. 6. Trafikstyrelsen kan
fastsætte nærmere regler og træffe
afgørelser om godkendelse af rullende materiel, delsystemer,
systemer og læsseenheder. | | |
| | |
§ 21 q.
Havarikommissionen bestemmer omfanget af og formen for de
undersøgelser, der skal foretages i anledning af en ulykke
eller en hændelse på jernbaneområdet. | | |
Stk. 2. Når en jernbaneulykke
undersøges af Havarikommissionen, må de i ulykken
indblandede køretøjer og den berørte
jernbaneinfrastruktur, dele eller indhold heraf eller spor i
øvrigt ikke fjernes eller røres, før
Havarikommissionen eller politiet giver tilladelse hertil. | | 19. I § 21 q, stk. 2,
indsættes efter »politiet«: »i
forståelse med Havarikommissionen«. |
| | |
§ 22. Med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder straffes
den, der | | |
1) driver jernbanevirksomhed uden tilladelse i
medfør af § 3, | | |
2) påbegynder eller driver virksomhed uden
fornødne godkendelser eller tilladelser, | | |
3) tilsidesætter vilkår eller
betingelser knyttet til en tilladelse eller godkendelse, | | |
4) hindrer Trafikstyrelsen i at foretage tilsyn
eller Havarikommissionen i at foretage undersøgelse
eller | | 20. I § 22, stk. 1, nr.
4, udgår: »eller«. |
| | 21. I § 22, stk. 1, nr.
5, affattes således: |
5) overtræder § 19, stk. 2,
§ 20, § 21, stk. 1, §§ 21
a-21 d, § 21 g eller § 21 q, stk. 2. | | »5) overtræder § 19,
stk. 2, § 20, § 21, stk. 1,
§§ 21 a-21 d, § 21 g, § 21q,
stk. 2, eller«. |
| | |
| | 22. I § 22, stk. 1,
indsættes som nr.
6: |
| | »6) ikke efterkommer kravene i
§ 8 d, stk. 1 og 2.« |
| | |
§ 24.
Jernbaneklagenævnet består af fem medlemmer, der
beskikkes af trafikministeren. Formanden skal være dommer. De
fire andre medlemmer skal repræsentere henholdsvis
jernbaneteknisk, jernbanesikkerhedsmæssig,
samfundsøkonomisk og konkurrenceretlig ekspertise. Formanden
og de øvrige medlemmer har hver en suppleant, der også
beskikkes af trafikministeren. Nævnets formand og dennes
suppleant beskikkes efter indstilling fra Domstolsstyrelsen.
Medlemmerne med jernbaneteknisk og jernbanesikkerhedsmæssig
ekspertise og disses suppleanter beskikkes efter indstilling fra
Danmarks Tekniske Universitet. Medlemmet med
samfundsøkonomisk ekspertise og dennes suppleant beskikkes
efter indstilling fra Københavns Universitet. Medlemmet med
konkurrenceretlig ekspertise og dennes suppleant beskikkes efter
indstilling fra Konkurrencerådet. | | |
Stk. 2. Afgørelser i
medfør af §§ 6 og 8-11 kan påklages til
Jernbaneklagenævnet. I sager, der vedrører priser,
øvrige aftalevilkår samt krydssubsidiering i
medfør af § 6, § 8, stk. 3 og 4, og
§ 10 indhenter Jernbaneklagenævnet en bindende
udtalelse fra Konkurrencerådet, inden nævnet
træffer endelig afgørelse. Afgørelser i
medfør af 2. pkt. kan indbringes for
Konkurrenceankenævnet. | | 23.§ 24, stk. 2,
affattes således: »Stk. 2. Afgørelser i
medfør af § 6, § 8, stk. 1 og 5-7,
samt §§ 9-11 kan påklages til
Jernbaneklagenævnet. I sager, der vedrører priser,
øvrige aftalevilkår samt krydssubsidiering i
medfør af § 6 og § 10 indhenter
Jernbaneklagenævnet en bindende udtalelse fra
Konkurrencerådet, inden nævnet træffer endelig
afgørelse. Afgørelser i medfør af 2. pkt. kan
indbringes for Konkurrenceankenævnet.« |
| | |
| | 24. I § 24 i ndsættes
efter stk. 3 som nyt stykke: |
| | »Stk. 4. Afgørelser i
medfør af § 8, stk. 2, 2. pkt., og
stk. 3-4, kan påklages til Klagenævnet for Udbud.
åØå Bestemmelserne i lov om Klagenævnet
for Udbud og bestemmelser fastsat i medfør heraf om
klagenævnets sammensætning, dets sagsbehandling,
sanktioner og adgang til at klage over klagenævnets
afgørelser, herunder indbringelse for domstolene, finder
tilsvarende anvendelse.« |
| | Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6. |
| | |
§ 24
stk. 4. Trafikministeren kan fastsætte regler
om adgangen til at klage over afgørelser, der træffes
i henhold til denne lov, herunder at afgørelserne ikke kan
påklages til Trafikministeriet. Trafikministeren kan
fastsætte regler om, at afgørelserne kan
påklages til Jernbaneklagenævnet, herunder at de
afgørelser, der kan påklages til
Jernbaneklagenævnet, ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed, og at Jernbaneklagenævnets
afgørelser ikke kan påklages til anden administrativ
myndighed. | | 25. I § 24, stk. 4, 1.
pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., indsættes efter
»herunder«: »om klagefrister eller
om,«. |
| | |
| | 26. I § 24
indsættes som stk. 7: |
| | »Stk. 7.
Jernbaneklagenævnet fastsætter selv sin
forretningsorden.« |
| | |
§ 24 a.
Trafikministeren kan bemyndige Trafikstyrelsen, Banedanmark eller
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane eller andre
statslige myndigheder til at udøve ministerens
beføjelser i denne lov. | | |
Stk. 2. Trafikministeren kan bemyndige
andre statslige myndigheder til at udøve de
beføjelser, som Trafikstyrelsen, Banedanmark eller
Havarikommissionen er tillagt efter loven. | | |
| | |
| | 27. I § 24 a indsættes
som stk. 3 og 4: |
| | »Stk. 3. Transport- og
energiministeren kan bemyndige sagkyndige, private virksomheder
eller offentlige institutioner til at udøve ministerens
beføjelser i denne lov til at foretage typegodkendelser,
prøvninger og eftersyn af emballage til farligt gods
m.v. |
| | Stk. 4. Transport- og energiministeren
kan endvidere bemyndige sagkyndige, private virksomheder eller
offentlige institutioner til at udøve ministerens
beføjelser vedrørende godkendelse og
afprøvning af specifikke sikkerhedsmæssige tekniske
indretninger m.v.« |
| | |
§ 28.
Jernbanevirksomhederne forpligtes til under ekstraordinære
forhold og mod fuld erstatning at stille transportkapacitet til
disposition efter trafikministerens bestemmelser. | | 28.§ 28 ophæves
. |
| | |
| | § 2 |
| | Transport- og energiministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Ministeren kan herunder fastsætte, at lovens enkelte
bestemmelser træder i kraft på forskellige
tidspunkter. |