Skriftlig fremsættelse (1. februar
2007)
Transport- og
energiministeren (Flemming Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
jernbane (Krav til beredskab, betalingsordning for
lokomotivføreruddannelsen, Trafikstyrelsens
beføjelser m.v.).
(Lovforslag nr. L 127).
Set i lyset af de terrorhændelser, der
inden for de sidste år er sket i Europa, her tænkes
specielt på terrorangrebene på passagertog i Madrid og
London, er der behov for øget fokus på beredskabet
inden for jernbanesektoren. Disse forhold, set i sammenhæng
med den øgede privatisering og liberalisering inden for
jernbanesektoren, nødvendiggør en øget
regulering på området. Lovforslaget indeholder på
den baggrund en bestemmelse, der indfører en pligt for
jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere til at
planlægge og træffe nødvendige foranstaltninger
for at sikre jernbanen og jernbanedriften i ekstraordinære
situationer. Under beredskabsarbejdet indenfor
jernbaneområdet hører €" ud over sikring i
forbindelse med terrorangreb (security) €" også
ekstraordinære situationer som følge af større
jernbaneulykker, ekstreme vejrforhold, krig m.v. Der lægges
op til, at Trafikstyrelsen forestår tilsynet med og den
overordnede koordinering af denne opgave på
jernbaneområdet.
Lovforslaget lægger desuden op til en
ændring vedrørende den praktiske del af uddannelsen
som lokomotivfører, idet ministeren foreslås
bemyndiget til at træffe bestemmelse om indførelse af
en betalingsordning efter objektive kriterier for
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik.
Formålet med indførelse af en sådan
betalingsordning er at øge jernbanevirksomhedernes
incitament til at uddanne det fornødne antal
lokomotivførere.
I lovforslaget foreslås endvidere en
tilpasning af lovteksten på baggrund af direktiver, der
allerede er gennemført i dansk ret. Der er tale om ret
forskellige emner, herunder myndighedsopgaven med at sikre en fair
og ikke-diskriminerende adgang til jernbanenettet, samt om at
jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere skal have et
sikkerhedsledelsessystem. Lovforslaget indeholder dog ikke nogen
gennemførelse af EU-direktiver.
Endvidere lægges der op til
ændringer vedrørende transport- og energiministerens
beføjelser m.v., herunder en præcisering og tilpasning
af Trafikstyrelsens beføjelser. Transport- og
energiministeren får således adgang til at
fastsætte regler om certificering af andre virksomheder end
jernbanevirksomheder. Her tænkes primært på
certificering af entreprenører, der udfører opgaver
på jernbanenettet. Lovforslaget foreslår endvidere
udvidede beføjelser for ministeren til at fastsætte
regler om helbredsforhold for personer, der udøver
sikkerhedsklassificerede funktioner på jernbaneområdet.
Formålet hermed er at højne sikkerheden for
togpassagererne, dog således at det samtidig sikres, at der
ikke foretages større indgreb overfor de
pågældende personer end det må anses for rimeligt
og nødvendigt. Der foreslås endvidere en modernisering
af bestemmelsen vedrørende opmåling på privat
grund, således at Trafikstyrelsen får umiddelbart
adgang til at foretage opmåling i forbindelse med
nyanlæg eller ændringer på jernbanenettet.
Lovforslaget lægger desuden op til, at
afgørelser i udbudssager fremover kan påklages til
Klagenævnet for Udbud i stedet for som hidtil til
Jernbaneklagenævnet. Dette skyldes den helt særlige
udbudsretlige kompetence, som Klagenævnet for Udbud
besidder.
Med lovforslaget foreslås endvidere en
række mindre ændringer og justeringer af loven.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg
mig at anbefale forslaget til Folketingets hurtige og velvillige
behandling.