Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 3. maj 2007
Forslag
til
Lov om ændring af lov om jernbane
(Krav om beredskab, betalingsordning for
lokomotivføreruddannelsen, Trafikstyrelsens
beføjelser m.v.)
§ 1
I lov om jernbane, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1171 af 2. december 2004, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1422 af 21. december
2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 2, stk. 2,
ændres »§§ 3-5« til:
»§ 5«.
2. § 3, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Ret til at drive jernbanevirksomhed
kræver tilladelse og sikkerhedscertifikat udstedt af
Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger (Trafikstyrelsen).
Stk. 2. Ret til at forvalte
jernbaneinfrastruktur kræver tilladelse og
sikkerhedsgodkendelse udstedt af Trafikstyrelsen.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
3. I § 4, stk. 1, nr.
8, og i § 4,
stk. 2, nr. 1, ændres »en godkendt
jernbanesikkerhedsorganisation« til: »et godkendt
sikkerhedsledelsessystem«.
4. Efter § 4
indsættes:
Ȥ 4 a. Transport-
og energiministeren kan fastsætte regler om certificering af
virksomheder og personer, som udfører opgaver for
jernbanevirksomheder eller
jernbaneinfrastrukturforvaltere.«
5. I § 5 ændres
»lov om jernbanesikkerhed m.v.« til: »denne
lov«.
6. I § 6 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at
jernbanevirksomheder, der udfører passagertrafik som
offentlig service, skal indgå i en pligtig betalingsordning
efter objektive kriterier i forbindelse med
lokomotivføreruddannelsens praktiske del.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
7. Efter § 8 c
og før kapitel 5 indsættes:
»Kapitel 4 b
Beredskab
§ 8 d.
Jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere skal
foretage nødvendig planlægning og træffe
nødvendige foranstaltninger for at sikre jernbanen og
jernbanedriften i beredskabssituationer og andre
ekstraordinære situationer. Jernbanevirksomheder og
jernbaneinfrastrukturforvaltere skal indbyrdes koordinere
planlægning og udførelse af beredskabsopgaver,
herunder også vedrørende jernbanesikringsopgaver.
Stk. 2. Jernbanevirksomheder og
jernbaneinfrastrukturforvaltere forpligtes til i de situationer,
der er nævnt i stk. 1, mod fuld erstatning at stille
transportkapacitet til disposition efter transport- og
energiministerens nærmere bestemmelse.
Stk. 3. Trafikstyrelsen varetager den
overordnede koordinering vedrørende beredskabsarbejdet og
fører tilsyn hermed.
Stk. 4. Transport- og energiministeren
kan fastsætte regler om sikring af jernbanen og varetagelse
af beredskabsarbejdet. Transport- og energiministeren kan i den
forbindelse fastsætte regler om udførelse af tilsyn
med beredskabsarbejdet, herunder om jernbanevirksomhedernes og
jernbaneinfrastrukturforvalternes fremsendelse af materiale som
grundlag for tilsynet og om tilsynets beføjelser over for
disse virksomheder.
Stk. 5. Personer, der deltager i
beredskabsarbejdet, er under ansvar efter straffelovens
§§ 152-152 e forpligtet til over for uvedkommende at
hemmeligholde fortrolige oplysninger, som de får kendskab til
i forbindelse med beredskabsarbejdet, jf. dog stk. 6.
Stk. 6. De fortrolige oplysninger, der
er omfattet af stk. 5, kan videregives til udenlandske
myndigheder og internationale organisationer, når det
følger af Danmarks internationale forpligtelser.
Kapitel 4 c
Markeds- og
konkurrenceovervågning
§ 8 e.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om
udøvelse af markeds- og konkurrenceovervågning
på jernbaneområdet og om jernbaneydelser i forbindelse
hermed, herunder om organiseringen af opgaverne på
området.«
8. I § 12, stk. 1,
ændres »Banedanmark« til:
»Trafikstyrelsen«.
9. § 21 e affattes
således:
Ȥ 21 e.
Infrastrukturforvalteren eller Trafikstyrelsen har, hvis det
skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig
legitimation uden retskendelse adgang til at foretage
jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger
og andre undersøgelser af udendørs arealer med
henblik på at foretage undersøgelser og projektering
af nye baneanlæg eller ændringer af bestående
baneanlæg.
Stk. 2. Ejeren af arealet skal
underrettes skriftligt senest 8 dage inden gennemførelsen af
undersøgelserne m.v. efter stk. 1.
Stk. 3. Erstatning for skade, som
måtte blive påført grundejeren ved de i
stk. 1 nævnte foranstaltninger, fastsættes, hvis
der ikke kan indgås aftale med ejeren herom, ved taksation
efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.«
10. Overskriften til
kapitel 8 c affattes
således:
»Jernbanesikkerhed og
interoperabilitet«.
11. I § 21 h, 1. pkt.,
indsættes efter »sikkerhed«: »og
interoperabilitet«.
12. I § 21 h, 2. pkt.,
ændres »sikkerhedschefens« til:
»sikkerhedsdirektørens« og
»sikkerhedschefen« til:
»sikkerhedsdirektøren«.
13. I § 21 h indsættes
som stk. 2:
»Stk. 2. Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om helbredsforhold for
personer, der udfører sikkerhedsklassificerede funktioner
på jernbaneområdet, herunder om udtagning af blod-,
sved- og urinprøver i forbindelse med
helbredsundersøgelse.«
14.§ 21 i, stk. 1, nr.
4, affattes således:
»4) at jernbaneinfrastrukturforvaltere og
jernbanevirksomheder har etableret og vedligeholder et
sikkerhedsledelsessystem samt råder over de nødvendige
sikkerheds-, registrerings- og kontrolsystemer i forhold til de
pågældende typer infrastruktur, materiel, trafik
m.v.,«.
15. I § 21 i, stk. 1, nr. 5,
ændres ».« til: »,«.
16. I § 21 i, stk. 1,
indsættes som nr. 6
og 7:
»6) at jernbanevirksomheder og
jernbaneinfrastrukturforvaltere udarbejder handlings-, beredskabs-
og informationsplaner m.v., jf. § 8 d, stk. 3,
og
7) at gældende regler om interoperabilitet
overholdes.«
17. I § 21 i indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Trafikstyrelsen kan
stille krav om, at der for jernbanevirksomhedens og
infrastrukturforvalterens regning skal anvendes sagkyndig bistand i
forbindelse med tilsyn.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
18. I § 21 j indsættes
som stk. 3:
»Stk. 3. Trafikstyrelsen kan
kræve, at virksomheder, der ønsker styrelsens
godkendelse i henhold til stk. 1, skal anvende sagkyndig
bistand, herunder assessorbistand, i forbindelse med
godkendelsen.«
19.§ 21 k, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4. Jernbaneinfrastruktur
må ikke tages i brug, før Trafikstyrelsen har udstedt
en ibrugtagningstilladelse. Trafikstyrelsen kan endvidere udstede
typegodkendelse af delsystemer.«
20. I 21 l, stk. 6, ændres
»§ 6, stk. 2,« til: »§ 6, stk.
3,«, og », jf. § 21 o« udgår.
21. § 21 o ophæves.
22. I § 21 q, stk. 2,
indsættes efter »politiet«: »i
forståelse med Havarikommissionen«.
23. I § 21 u, stk. 2, ændres
»§ 6, stk. 2,« til: »§ 6, stk.
3,«.
24. I § 22, stk. 1, nr.
4, ændres »eller« til:
»,«.
25.§ 22, stk. 1, nr.
5, affattes således:
»5) overtræder § 19,
stk. 2, § 20, § 21, stk. 1,
§§ 21 a-21 d, § 21 g, § 21q,
stk. 2, eller«.
26. I § 22, stk. 1,
indsættes som nr.
6:
»6) ikke efterkommer kravene i
§ 8 d, stk. 1 og 2.«
27.§ 24, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Afgørelser i
medfør af § 6, § 8, stk. 1 og 5-7,
samt §§ 9-11 kan påklages til
Jernbaneklagenævnet. I sager, der vedrører priser,
øvrige aftalevilkår og krydssubsidiering i
medfør af § 6 og § 10 indhenter
Jernbaneklagenævnet en bindende udtalelse fra
Konkurrencerådet, inden nævnet træffer endelig
afgørelse. Afgørelser i medfør af 2. pkt. kan
indbringes for Konkurrenceankenævnet.«
28. I § 24 indsættes
efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Afgørelser i
medfør af § 8, stk. 2, 2. pkt., og
stk. 3 og 4, kan påklages til Klagenævnet for
Udbud. åØå Bestemmelserne i lov om
Klagenævnet for Udbud og bestemmelser fastsat i medfør
heraf om klagenævnets sammensætning, dets
sagsbehandling, sanktioner og adgang til at klage over
klagenævnets afgørelser, herunder indbringelse for
domstolene, finder tilsvarende anvendelse.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.
29. I § 24, stk. 4, 1.
pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., indsættes efter
»herunder«: »om klagefrister eller
om,«.
30. I § 24 indsættes
som stk. 7:
»Stk. 7.
Jernbaneklagenævnet fastsætter selv sin
forretningsorden.«
31. I § 24 a indsættes
som stk. 3 og 4:
»Stk. 3. Transport- og
energiministeren kan bemyndige sagkyndige, private virksomheder
eller offentlige institutioner til at udøve ministerens
beføjelser efter denne lov til at foretage typegodkendelser,
prøvninger og eftersyn af emballage til farligt gods
m.v.
Stk. 4. Transport- og energiministeren
kan endvidere bemyndige sagkyndige, private virksomheder eller
offentlige institutioner til at udøve ministerens
beføjelser vedrørende godkendelse og
afprøvning af specifikke sikkerhedsmæssige tekniske
indretninger m.v.«
32.§ 28 ophæves.
§ 2
Transport- og energiministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Ministeren kan herunder fastsætte, at lovens enkelte
bestemmelser træder i kraft på forskellige
tidspunkter.