L 124 (som fremsat): Forslag til lov om tilskud til
Grønlands Hjemmestyre for 2008 og 2009.
Fremsat den 31. januar 2007 af
finansministeren (Thor Pedersen)
Forslag
til
Lov om tilskud til Grønlands Hjemmestyre
for 2008 og 2009
§ 1. Staten
yder i 2008 og 2009 et årligt tilskud til Grønlands
Hjemmestyre på 3.202,1 mio. kr., hvoraf 7,7 mio. kr. kan
henføres til tilskud til Grønlands Hjemmestyre i
forbindelse med nedlæggelsen af bonuspuljen. Beløbet
er angivet i 2007-pris- og lønniveau. Finansministeren kan
på baggrund af ændringer i pris- og lønudvikling
bestemme, at beløbet justeres.
Stk. 2. Der omprioriteres årligt
i 2008 og 2009 nominelt 50 mio. kr. af tilskuddet til et
sektor-program for uddannelse og erhvervsudvikling i
Grønland.
§ 2. Tilskuddet
reguleres i 2008 og 2009 i overensstemmelse med stigningen i det
generelle pris- og lønindeks på finansloven for det
pågældende år.
§ 3. Tilskuddet
udbetales forskudsvis med 1/12 hver måned.
Stk. 2. Beløbet i §1,
stk. 2, udbetales dog forskudsvis én gang årligt
i 2008 og 2009.
Stk. 3. Finansministeren kan efter
aftale med Grønlands Hjemmestyre fastsætte regler om
ændrede udbetalingsterminer.
§ 4. Staten
yder kompensation til Grønlands Hjemmestyre i
overensstemmelse med den danske regerings og det grønlandske
landsstyres aftale af 21. august 1990, som indgået i henholdt
til artikel 24 i den dansk-grønlandske
dobbeltbeskatningsaftale, således som aftalen af 21. august
1990 er ændret ved tillægsaftale af 31. august
1997.
§ 5. Loven
træder i kraft den 1. januar 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Bloktilskudsfastsættelsen i 2008 og
2009 sker på baggrund af aftale indgået mellem
regeringen og Grønlands landsstyre den 6. december 2006 om
statens tilskud til Grønlands hjemmestyre i 2008 og 2009.
Aftalen vedlægges som bilag, jf. bilag 1.
2. Baggrunden for
lovforslaget
Bloktilskudsordningen for Grønland
blev etableret i forbindelse med indførelse af hjemmestyre i
Grønland den 1. maj 1979.
Hjemmestyreloven er baseret på
princippet om, at lovgivningsmagt og bevillingsmyndighed må
følges ad, men opererer samtidig med muligheder for
grønlandsk overtagelse af sagsområder, dels til
egenfinansiering, dels med statslig tilskudsfinansiering.
Hjemmestyrelovens bilag over
sagsområder, som kan overtages af hjemmestyret, er i dag i
det væsentlige udtømt.
Ved overtagelse af sagsområder med
statsligt tilskud i medfør af hjemmestyrelovens
§ 5 sker fastsættelsen heraf efter
forhandling mellem regeringen og landsstyret og med udgangspunkt i
de udgifter, staten hidtil har haft til de pågældende
opgaver. Overtagelsernes grundlag er love vedtaget af Folketinget,
der angiver de overordnede rammer for det pågældende
område. Hjemmestyret varetager i henhold til disse rammelove
den regelfastsættende og administrative myndighed på
områderne, men har ikke €" som følge af, at der
er knyttet statslig finansiering til overtagelsen €" overtaget
det fulde lovgivningsansvar.
De årlige bloktilskud ydes som et
samlet tilskud til medfinansiering af de områder, der er
overtaget efter hjemmestyrelovens § 5. Herved har de
grønlandske myndigheder inden for de rammer, der ligger i
den bemyndigelseslov, hvorved sagsområdet er overført
til hjemmestyret, en betydelig frihed i prioriteringen af sine
samlede opgaver.
Ved overtagelse af sagsområder uden
statsligt tilskud i medfør af hjemmestyrelovens
§ 4 er grundlaget hjemmestyrets beslutning
herom. Hjemmestyret overtager på disse områder
lovgivningsansvaret og de administrative beføjelser, idet
hjemmestyret samtidig overtager de udgifter, der er forbundet med
sagsområdet (selvfinansiering). Bevillingsmyndigheden er
overgået til hjemmestyret, og der er således ikke et
dansk ministeransvar på disse områder.
Statsministeren og landsstyreformanden
nedsatte 21. juni 2004 Grønlandsk-dansk Selvstyrekommission.
Kommissionen skal, med udgangspunkt i Grønlands
nuværende forfatningsmæssige placering og i
overensstemmelse med det grønlandske folks
selvbestemmelsesret i henhold til folkeretten, overveje og stille
forslag om, hvorledes de grønlandske myndigheder kan
overtage yderligere kompetence, hvor dette er forfatningsretligt
muligt. Kommissionen skal udarbejde forslag til lovgivning om en
nyordning, som tillige tager hensyn til sagsområder, der
allerede er overtaget af de grønlandske myndigheder i
medfør af hjemmestyreloven for Grønland.
Kommissionen skal basere sit arbejde på
princippet om, at der skal være overensstemmelse mellem
rettigheder og pligter. Kommissionen skal overveje og stille
forslag til en ny ordning vedrørende det økonomiske
mellemværende mellem Grønland og Danmark.
Selvstyrekommissionens betænkning
forventes at foreligge i efteråret 2007. Under hensyn til
betænkningens efterfølgende behandling og
drøftelse mellem regeringen og landsstyret er dette
lovforslag begrænset til årene 2008 og 2009.
3. Lovforslagets
hovedindhold
3.1. Hovedprincipper for
fastsættelsen af statens tilskud til Grønlands
hjemmestyre
Bloktilskuddet fastsættes i 2007 til
3.202,1 mio. kr., hvoraf 7,7 mio. kr. kan henføres til
tilskud til Grønlands hjemmestyre i forbindelse med
nedlæggelsen af bonuspuljen.
Rigshospitalet var frem til 1975
statsfinansieret og benyttelsen af hospitalet gratis for amterne.
Med henblik på at opretholde en uændret byrdefordeling
mellem amterne og staten i tilknytning til overgang til
brugerbetaling blev amterne kompenseret via en særlig rabat
på deres forbrug af hospitalets ydelser. Pr. 1. januar 1994
bortfaldt den hidtidige rabatordning og rabatterne blev konverteret
til den såkaldte bonuspulje.
Som led i finansieringsreformen er
bonuspuljen overført til regionernes bloktilskud fra og
med 1. januar 2007 med fradrag af Grønlands andel
af bonuspuljen, der pr. 1. januar 2007 udgør 7,7 mio.
kr.
Der omprioriteres fortsat 50 mio. kr.
årligt af bloktilskuddet i 2008 og 2009 til sektorprogram for
uddannelse og erhvervsudvikling, jf. afsnit 3.2 og bilag
2.
Bloktilskuddet reguleres årligt i
overensstemmelse med stigningen i det generelle pris- og
lønindeks på statens finanslov for det
pågældende år. Den nuværende aftale om
pris- og lønregulering af bloktilskuddet til
Grønlands Hjemmestyre har været gældende siden
1988.
Beregningen af opregningsprocenten tager
udgangspunkt i et vægtet gennemsnit af den skønnede
stigning i forbrugerprisindekset og det statslige lønindeks,
hvor vægtningen er fastsat til 40/60.
Parterne er enige om at anbefale fastholdelse
af denne opregningsprocedure.
Der vil indtil den endelige vedtagelse af
finanslovforslaget for 2008 i december 2007 kunne ske justeringer i
pris- og lønforudsætningerne med konsekvenser for
bloktilskuddet til Grønlands Hjemmestyre, såfremt den
forventede pris- og lønudvikling ændres i forhold til
det ved budgetteringen forudsatte.
3.2. Aftale om omprioritering
af midler til sektorprogram for uddannelse og erhvervsudvikling
Det omprioriteres fortsat 50 mio. kr.
årligt af bloktilskuddet i 2008 og 2009 til sektorprogram for
uddannelse og erhvervsudvikling i Grønland.
Sektorprogrammet skal medvirke til at skabe
fornyelse og vækst i Grønlands erhvervsliv for at
understøtte målet om en mere selvbærende
økonomi.
Hjemmestyret er programansvarlig for, at
sektorprogrammet opfylder de retningslinjer, som parterne er blevet
enige om.
Midlerne fra sektorprogrammet er
identificerbare på Landstingets finanslove, så det
fremgår, hvilke initiativer der finansieres via
sektorprogrammet.
I forbindelse med videreførelsen af
sektorprogrammet har Grønlands hjemmestyre udarbejdet
Oversigt over anvendte og budgetterede midler til sektorprogram
for uddannelse og erhvervsudvikling, jf. bilag 3.
3.3. Kompensation i henhold til
dobbeltbeskatningsaftale
Ifølge aftale af 21. august 1990
mellem den danske regering og Grønlands landsstyre, jf.
Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 800 af 26. november
1990 som ændret ved tillægsaftale af 31. august 1997,
træder Grønland tilbage fra beskatning af bl.a.
løbende rentetilskrivninger af pensionsopsparingskonti i
pengeinstitutter mv. og visse bidrag fra arbejdsgivere til
obligatoriske pensionsordninger.
Endvidere træder Grønland
tilbage fra beskatning af dagpenge og rejsegodtgørelse, som
udbetales af den danske stat og danske kommuner i forbindelse med
udførelsen af offentlige erhverv.
Ifølge aftalen, der har haft virkning
fra 1. januar 1991, kompenseres Grønland for denne
tilbagetræden fra beskatning ved overførsel af et
modsvarende beløb fra den danske stat.
Kompensationsbeløbet er fra og med
1999 fastsat til 16,1 mio. kr. på pensionsområdet og
2,4 mio. kr. på
dagpenge/rejsegodtgørelsesområdet. Beløbene,
der er fastsat i 1998-niveau, reguleres i overensstemmelse med den
generelle pris- og lønudvikling på finansloven.
Beløbet udgør 22,9 mio. kr. i 2007.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser
4.1. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Ved aftalen af 6. december 2006 mellem
regeringen og Grønlands landsstyre yder staten i 2008 og
2009 et årligt tilskud til Grønlands Hjemmestyre
på 3.202,1 mio. kr., hvoraf 7,7 mio. kr. kan henføres
til tilskud til Grønlands hjemmestyre i forbindelse med
nedlæggelsen af bonuspuljen. Beløbet er angivet i
2007-pris- og lønniveau. Der omprioriteres 50 mio. kr.
årligt af bloktilskuddet i 2008 og 2009 til sektorprogram for
uddannelse og erhvervsudvikling i Grønland.
Kompensationsbeløbet i henhold til
dobbeltbeskatningsaftale er optaget på de årlige
bevillingslove på § 38.11.01. På finansloven
for 2007 er optaget et beløb på 22,9 mio. kr.
Bestemmelserne i lovforslagets § 4 har således
ingen betydning for fastsættelse af bloktilskuddet.
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for det offentlige.
4.2. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
4.3. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
4.4. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
4.5. Forholdet til
EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
5. Forelæggelse for de
grønlandske myndigheder
Der er den 6. december 2006 indgået
aftale mellem regeringen og Grønlands landsstyre om statens
tilskud til Grønlands hjemmestyre i 2008 og 2009.
Lovforslaget vil blive forelagt
Grønlands Hjemmestyre og forventes behandlet på
Landstingets Forårssamling primo marts 2007, således at
hjemmestyrets udtalelse kan foreligge inden lovforslagets 3.
behandling i Folketinget.
Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget indebærer, at staten i 2008
og 2009 yder et årligt tilskud til Grønlands
Hjemmestyre på 3.202,1 mio. kr. Beløbet er angivet i
2007-pris- og lønniveau |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at staten i 2008 og 2009
yder et årligt tilskud til Grønlands Hjemmestyre
på 3.202,1 mio. kr., hvoraf 7,7 mio. kr. kan henføres
til tilskud til Grønlands hjemmestyre i forbindelse med
nedlæggelsen af bonuspuljen. Beløbet er angivet i
2007-pris- og lønniveau. Det foreslås endvidere, at
der fortsat omprioriteres 50 mio. kr. årligt i 2008 og 2009
af tilskuddet til et sektorprogram for uddannelse og
erhvervsudvikling i Grønland.
Til § 2
Bloktilskuddet reguleres årligt i
overensstemmelse med stigningen i det generelle pris- og
lønindeks på statens finanslov for det
pågældende år. Den nuværende aftale om
pris- og lønregulering af bloktilskuddet til
Grønlands Hjemmestyre har været gældende siden
1988.
Beregningen af opregningsprocenten tager
udgangspunkt i et vægtet gennemsnit af den skønnede
stigning i forbrugerprisindekset og det statslige lønindeks,
hvor vægtningen er fastsat til 40/60.
Til § 3
Bestemmelserne om udbetalingsterminer er
foreslået uændret i forhold til den gældende
tilskudslov.
De 50 mio. kr., som årligt
omprioriteres fra bloktilskuddet til sektorprogrammet for
uddannelse og erhvervsudvikling i Grønland, udbetales primo
2008 og primo 2009.
Finansministeren kan efter aftale med
Grønlands Hjemmestyre fastsætte regler om
ændrede
udbetalingsterminer.
Til § 4
Der henvises til de almindelige
bemærkninger.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i
kraft 1. januar 2008.
Bilag 1
Finansministeriet og
Grønlands landsstyre
København den 6. december 2006
Aftale mellem regeringen og
Grønlands landsstyre om
statens tilskud til Grønlands Hjemmestyre i 2008 og
2009
Grønlandsk-dansk selvstyrekommission,
der blev nedsat den 21. juni 2004 af statsministeren og
landsstyreformanden, forventes at afgive sin betænkning i
efteråret 2007.
Selvstyrekommissionen skal i henhold til sit
kommissorium bl.a. overveje og stille forslag om, hvorledes de
grønlandske myndigheder kan overtage yderligere kompetence,
hvor dette er forfatningsmæssigt muligt samt overveje og
stille forslag til en ny ordning vedrørende det
økonomiske mellemværende mellem Grønland og
Danmark.
Regeringen og landsstyret finder det på
den baggrund hensigtsmæssigt, at den nuværende aftale
om statens tilskud til Grønlands Hjemmestyre
videreføres uændret med et realt uændret
bloktilskud og årlig omprioritering på 50 mio. kr. til
sektorprogram for uddannelse og erhvervsudvikling samt tekniske
justeringer, der måtte være behov for.
Selvstyrekommissionens betænkning
forventes at foreligge i efteråret 2007. Under hensyn til
betænkningens efterfølgende behandling og
drøftelse mellem regeringen og landsstyret er regeringen og
landsstyret enige om, at en ny aftale om statens tilskud til
Grønlands hjemmestyre skal være gældende for
årene 2008 og 2009.
Bloktilskuddet fastsættes i 2008 og 2009
til 3.202,1 mio. kr. årligt (2007 pris- og lønniveau),
hvoraf 50 mio. kr. årligt omprioriteres til sektorprogram for
uddannelse og erhvervsudvikling. Den nugældende
reguleringsordning for bloktilskuddet fastholdes.
Regeringen fremsætter forslag til lov
herom til 1. behandling i Folketinget i januar 2007, med henblik
på parallel behandling på Landstingets
Forårssamling 2007, der indledes primo marts 2007.
For regeringen | | For landsstyret |
| | |
Thor Pedersen | | Josef Motzfeldt |
Bilag 2
Tabel 1. Statens tilskud til
Grønlands hjemmestyre i 2007, 2008 og 2009. Mio. kr.
| 2007 | 2008 | 2009 |
Bloktilskud i 2006 (2006-PL)
.................. | 3.119,5 | 3.119,5 | 3.119,5 |
- Generelt tilskud i 2006 (2006-PL)
........ | 3.069,5 | 3.069,5 | 3.069,5 |
- Omprioritering til sektorprogram
........... | 50,0 | 50,0 | 50,0 |
| | | |
Reguleringer | | | |
- PL-regulering af bloktilskud i 2006
(2,4 pct.)
....................................................... | 74,9 | 74,9 | 74,9 |
- Nedlæggelse af bonuspuljen
.................. | 7,7 | 7,7 | 7,7 |
| | | |
Bloktilskud i 2007 (2007-PL)
................. | 3.202,1 | 3.202,1 | 3.202,1 |
- Generelt tilskud i 2007 (2007-PL)
........ | 3.152,1 | 3.152,1 | 3.152,1 |
- Omprioritering til sektorprogram
........... | 50,0 | 50,0 | 50,0 |
Bilag 3
Økonomidirektoratet,
Grønlands hjemmestyre
Nuuk den 4. december 2006
Oversigt over anvendte og
budgetterede midler til
sektorprogram for uddannelse og erhvervsudvikling
Ved bloktilskudsforhandlingerne for årene
2005-2007 blev det besluttet, at Grønlands Hjemmestyre inden
for det samlede bloktilskud gennemfører et sektorprogram for
uddannelse og erhvervs-udvikling til 50 mio. kr. om året.
Der skal foretages en evaluering af dette
sektorprogram ved udgangen af 2007, men Grønlands
hjemmestyre kan allerede nu konstatere, at sektorprogrammet har
haft positive effekter.
På erhvervsområdet er der foretaget
indskud i det hjemmestyreejede selskab Greenland Venture A/S, som
har påbegyndt sin aktivitet med at stille såkaldt
tålmodig og risikovillig kapital til rådighed for
iværksættere. Desuden kan Grønlands hjemmestyre
konstatere, at muligheder for eksport af is og vand nu er kommet
så langt, at et internationalt selskab bl.a. foretager et
feasibility-studie, hvor rentabiliteten af en evt. produktion af
vand i Qeqertarsuaq/Disko vurderes.
På uddannelsesområdet er der taget
en række konkrete initiativer til forøgelse af
uddannelsesindsatsen inden for sektorprogrammets rammer. Blandt
andet har hjemmestyret købt kollegieboliger i Qaqortoq,
forøget optaget på de grundlæggende
sundhedsuddannelser og taget en række initiativer til at
nedsætte det store frafald på de enkelte
uddannelsesinstitutioner. Herudover har Landstinget i finanslovene
for 2006 og 2007 truffet beslutning om, at der i de kommende
år skal tages yderligere initiativer, som kan bidrage til en
generel højnelse af uddannelses- og kompetenceniveauet, og
som også bliver en væsentlig bestanddel i en
partnerskabsaftale med EU for årene 2007-2013.
De anvendte og budgetterede midler til
sektorprogram for uddannelse og erhvervsudvikling for 2005-2007 er
anført i tabel 1.
Tabel 1. Sektorprogram for uddannelse og
erhvervsudvikling 2005-2007
| Regnskab 2005 | FL 2006 | FL 2007 |
| --------------- 1.000 kr.
-------------- |
Erhvervsudvikling:
......................................................... | 25.000 | 25.010 | 24.810 |
- Indskud i Greenland Venture A/S
................................... | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
- Brandingstrategi
............................................................. | 1.500 | 2.000 | 2.000 |
- Beredskab €" algegifte i
kammuslinger ............................. | 800 | 200 | € |
- Brugerdrevne erhvervsfremmeaktiviteter
......................... | 3.200 | 3.310 | 3.310 |
- Eksport af vand og is fra
Grønland ................................. | 4.500 | 4.500 | 4.500 |
| | | |
Uddannelse:
.................................................................... | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
- Center for sundhedsuddannelser
..................................... | 1.300 | 1.300 | 1.300 |
- Sektorprogram for uddannelser
...................................... | 10.400 | 10.800 | 5.900 |
- Videregående uddannelser
............................................. | 1.700 | 2.900 | 2.000 |
- Erhvervsuddannelser (regionskoler)
................................ | 200 | 200 | 200 |
- Stipendier og børnetillæg
................................................ | 1.300 | 1.300 | 1.300 |
- Erhvervsuddannelsesområdet
(skolebyggeri) | € | 8.500 | 14.300 |
- Kollegiebyggeri
.............................................................. | 10.100 | 0 | 0 |
| | | |
I alt
.................................................................................. | 50.000 | 50.010 | 49.810 |