L 124 Forslag til lov om tilskud til Grønlands hjemmestyre for 2008 og 2009.

Af: Finansminister Thor Pedersen (V)
Udvalg: Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 31-01-2007

Fremsat: 31-01-2007

Lovforslag som fremsat

20061_l124_som_fremsat (html)

L 124 (som fremsat): Forslag til lov om tilskud til Grønlands Hjemmestyre for 2008 og 2009.

Fremsat den 31. januar 2007 af finansministeren (Thor Pedersen)

Forslag

til

Lov om tilskud til Grønlands Hjemmestyre for 2008 og 2009

 

§ 1. Staten yder i 2008 og 2009 et årligt tilskud til Grønlands Hjemmestyre på 3.202,1 mio. kr., hvoraf 7,7 mio. kr. kan henføres til tilskud til Grønlands Hjemmestyre i forbindelse med nedlæggelsen af bonuspuljen. Beløbet er angivet i 2007-pris- og lønniveau. Finansministeren kan på baggrund af ændringer i pris- og lønudvikling bestemme, at beløbet justeres.

Stk. 2. Der omprioriteres årligt i 2008 og 2009 nominelt 50 mio. kr. af tilskuddet til et sektor-program for uddannelse og erhvervsudvikling i Grønland.

§ 2. Tilskuddet reguleres i 2008 og 2009 i overensstemmelse med stigningen i det generelle pris- og lønindeks på finansloven for det pågældende år.

§ 3. Tilskuddet udbetales forskudsvis med 1/12 hver måned.

Stk. 2. Beløbet i §1, stk. 2, udbetales dog forskudsvis én gang årligt i 2008 og 2009.

Stk. 3. Finansministeren kan efter aftale med Grønlands Hjemmestyre fastsætte regler om ændrede udbetalingsterminer.

§ 4. Staten yder kompensation til Grønlands Hjemmestyre i overensstemmelse med den danske regerings og det grønlandske landsstyres aftale af 21. august 1990, som indgået i henholdt til artikel 24 i den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale, således som aftalen af 21. august 1990 er ændret ved tillægsaftale af 31. august 1997.

§ 5. Loven træder i kraft den 1. januar 2008.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Bloktilskudsfastsættelsen i 2008 og 2009 sker på baggrund af aftale indgået mellem regeringen og Grønlands landsstyre den 6. december 2006 om statens tilskud til Grønlands hjemmestyre i 2008 og 2009. Aftalen vedlægges som bilag, jf. bilag 1.

2. Baggrunden for lovforslaget

Bloktilskudsordningen for Grønland blev etableret i forbindelse med indførelse af hjemmestyre i Grønland den 1. maj 1979.

Hjemmestyreloven er baseret på princippet om, at lovgivningsmagt og bevillingsmyndighed må følges ad, men opererer samtidig med muligheder for grønlandsk overtagelse af sagsområder, dels til egenfinansiering, dels med statslig tilskudsfinansiering.

Hjemmestyrelovens bilag over sagsområder, som kan overtages af hjemmestyret, er i dag i det væsentlige udtømt.

Ved overtagelse af sagsområder med statsligt tilskud i medfør af hjemmestyrelovens § 5 sker fastsættelsen heraf efter forhandling mellem regeringen og landsstyret og med udgangspunkt i de udgifter, staten hidtil har haft til de pågældende opgaver. Overtagelsernes grundlag er love vedtaget af Folketinget, der angiver de overordnede rammer for det pågældende område. Hjemmestyret varetager i henhold til disse rammelove den regelfastsættende og administrative myndighed på områderne, men har ikke €" som følge af, at der er knyttet statslig finansiering til overtagelsen €" overtaget det fulde lovgivningsansvar.

De årlige bloktilskud ydes som et samlet tilskud til medfinansiering af de områder, der er overtaget efter hjemmestyrelovens § 5. Herved har de grønlandske myndigheder inden for de rammer, der ligger i den bemyndigelseslov, hvorved sagsområdet er overført til hjemmestyret, en betydelig frihed i prioriteringen af sine samlede opgaver.

Ved overtagelse af sagsområder uden statsligt tilskud i medfør af hjemmestyrelovens § 4 er grundlaget hjemmestyrets beslutning herom. Hjemmestyret overtager på disse områder lovgivningsansvaret og de administrative beføjelser, idet hjemmestyret samtidig overtager de udgifter, der er forbundet med sagsområdet (selvfinansiering). Bevillingsmyndigheden er overgået til hjemmestyret, og der er således ikke et dansk ministeransvar på disse områder.

Statsministeren og landsstyreformanden nedsatte 21. juni 2004 Grønlandsk-dansk Selvstyrekommission. Kommissionen skal, med udgangspunkt i Grønlands nuværende forfatningsmæssige placering og i overensstemmelse med det grønlandske folks selvbestemmelsesret i henhold til folkeretten, overveje og stille forslag om, hvorledes de grønlandske myndigheder kan overtage yderligere kompetence, hvor dette er forfatningsretligt muligt. Kommissionen skal udarbejde forslag til lovgivning om en nyordning, som tillige tager hensyn til sagsområder, der allerede er overtaget af de grønlandske myndigheder i medfør af hjemmestyreloven for Grønland.

Kommissionen skal basere sit arbejde på princippet om, at der skal være overensstemmelse mellem rettigheder og pligter. Kommissionen skal overveje og stille forslag til en ny ordning vedrørende det økonomiske mellemværende mellem Grønland og Danmark.

Selvstyrekommissionens betænkning forventes at foreligge i efteråret 2007. Under hensyn til betænkningens efterfølgende behandling og drøftelse mellem regeringen og landsstyret er dette lovforslag begrænset til årene 2008 og 2009.

3. Lovforslagets hovedindhold

3.1. Hovedprincipper for fastsættelsen af statens tilskud til Grønlands hjemmestyre

Bloktilskuddet fastsættes i 2007 til 3.202,1 mio. kr., hvoraf 7,7 mio. kr. kan henføres til tilskud til Grønlands hjemmestyre i forbindelse med nedlæggelsen af bonuspuljen.

Rigshospitalet var frem til 1975 statsfinansieret og benyttelsen af hospitalet gratis for amterne. Med henblik på at opretholde en uændret byrdefordeling mellem amterne og staten i tilknytning til overgang til brugerbetaling blev amterne kompenseret via en særlig rabat på deres forbrug af hospitalets ydelser. Pr. 1. januar 1994 bortfaldt den hidtidige rabatordning og rabatterne blev konverteret til den såkaldte bonuspulje.

Som led i finansieringsreformen er bonuspuljen overført til regionernes bloktilskud fra og med 1. januar 2007 med fradrag af Grønlands andel af bonuspuljen, der pr. 1. januar 2007 udgør 7,7 mio. kr.

Der omprioriteres fortsat 50 mio. kr. årligt af bloktilskuddet i 2008 og 2009 til sektorprogram for uddannelse og erhvervsudvikling, jf. afsnit 3.2 og bilag 2.

Bloktilskuddet reguleres årligt i overensstemmelse med stigningen i det generelle pris- og lønindeks på statens finanslov for det pågældende år. Den nuværende aftale om pris- og lønregulering af bloktilskuddet til Grønlands Hjemmestyre har været gældende siden 1988.

Beregningen af opregningsprocenten tager udgangspunkt i et vægtet gennemsnit af den skønnede stigning i forbrugerprisindekset og det statslige lønindeks, hvor vægtningen er fastsat til 40/60.

Parterne er enige om at anbefale fastholdelse af denne opregningsprocedure.

Der vil indtil den endelige vedtagelse af finanslovforslaget for 2008 i december 2007 kunne ske justeringer i pris- og lønforudsætningerne med konsekvenser for bloktilskuddet til Grønlands Hjemmestyre, såfremt den forventede pris- og lønudvikling ændres i forhold til det ved budgetteringen forudsatte.

3.2. Aftale om omprioritering af midler til sektorprogram for uddannelse og erhvervsudvikling

Det omprioriteres fortsat 50 mio. kr. årligt af bloktilskuddet i 2008 og 2009 til sektorprogram for uddannelse og erhvervsudvikling i Grønland.

Sektorprogrammet skal medvirke til at skabe fornyelse og vækst i Grønlands erhvervsliv for at understøtte målet om en mere selvbærende økonomi.

Hjemmestyret er programansvarlig for, at sektorprogrammet opfylder de retningslinjer, som parterne er blevet enige om.

Midlerne fra sektorprogrammet er identificerbare på Landstingets finanslove, så det fremgår, hvilke initiativer der finansieres via sektorprogrammet.

I forbindelse med videreførelsen af sektorprogrammet har Grønlands hjemmestyre udarbejdet Oversigt over anvendte og budgetterede midler til sektorprogram for uddannelse og erhvervsudvikling, jf. bilag 3.

3.3. Kompensation i henhold til dobbeltbeskatningsaftale

Ifølge aftale af 21. august 1990 mellem den danske regering og Grønlands landsstyre, jf. Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 800 af 26. november 1990 som ændret ved tillægsaftale af 31. august 1997, træder Grønland tilbage fra beskatning af bl.a. løbende rentetilskrivninger af pensionsopsparingskonti i pengeinstitutter mv. og visse bidrag fra arbejdsgivere til obligatoriske pensionsordninger.

Endvidere træder Grønland tilbage fra beskatning af dagpenge og rejsegodtgørelse, som udbetales af den danske stat og danske kommuner i forbindelse med udførelsen af offentlige erhverv.

Ifølge aftalen, der har haft virkning fra 1. januar 1991, kompenseres Grønland for denne tilbagetræden fra beskatning ved overførsel af et modsvarende beløb fra den danske stat.

Kompensationsbeløbet er fra og med 1999 fastsat til 16,1 mio. kr. på pensionsområdet og 2,4 mio. kr. på dagpenge/rejsegodtgørelsesområdet. Beløbene, der er fastsat i 1998-niveau, reguleres i overensstemmelse med den generelle pris- og lønudvikling på finansloven. Beløbet udgør 22,9 mio. kr. i 2007.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser

4.1. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Ved aftalen af 6. december 2006 mellem regeringen og Grønlands landsstyre yder staten i 2008 og 2009 et årligt tilskud til Grønlands Hjemmestyre på 3.202,1 mio. kr., hvoraf 7,7 mio. kr. kan henføres til tilskud til Grønlands hjemmestyre i forbindelse med nedlæggelsen af bonuspuljen. Beløbet er angivet i 2007-pris- og lønniveau. Der omprioriteres 50 mio. kr. årligt af bloktilskuddet i 2008 og 2009 til sektorprogram for uddannelse og erhvervsudvikling i Grønland.

Kompensationsbeløbet i henhold til dobbeltbeskatningsaftale er optaget på de årlige bevillingslove på § 38.11.01. På finansloven for 2007 er optaget et beløb på 22,9 mio. kr. Bestemmelserne i lovforslagets § 4 har således ingen betydning for fastsættelse af bloktilskuddet.

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for det offentlige.

4.2. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

4.3. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.

4.4. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

4.5. Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

5. Forelæggelse for de grønlandske myndigheder

Der er den 6. december 2006 indgået aftale mellem regeringen og Grønlands landsstyre om statens tilskud til Grønlands hjemmestyre i 2008 og 2009.

Lovforslaget vil blive forelagt Grønlands Hjemmestyre og forventes behandlet på Landstingets Forårssamling primo marts 2007, således at hjemmestyrets udtalelse kan foreligge inden lovforslagets 3. behandling i Folketinget.

Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Forslaget indebærer, at staten i 2008 og 2009 yder et årligt tilskud til Grønlands Hjemmestyre på 3.202,1 mio. kr. Beløbet er angivet i 2007-pris- og lønniveau

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Det foreslås, at staten i 2008 og 2009 yder et årligt tilskud til Grønlands Hjemmestyre på 3.202,1 mio. kr., hvoraf 7,7 mio. kr. kan henføres til tilskud til Grønlands hjemmestyre i forbindelse med nedlæggelsen af bonuspuljen. Beløbet er angivet i 2007-pris- og lønniveau. Det foreslås endvidere, at der fortsat omprioriteres 50 mio. kr. årligt i 2008 og 2009 af tilskuddet til et sektorprogram for uddannelse og erhvervsudvikling i Grønland.

Til § 2

Bloktilskuddet reguleres årligt i overensstemmelse med stigningen i det generelle pris- og lønindeks på statens finanslov for det pågældende år. Den nuværende aftale om pris- og lønregulering af bloktilskuddet til Grønlands Hjemmestyre har været gældende siden 1988.

Beregningen af opregningsprocenten tager udgangspunkt i et vægtet gennemsnit af den skønnede stigning i forbrugerprisindekset og det statslige lønindeks, hvor vægtningen er fastsat til 40/60.

Til § 3

Bestemmelserne om udbetalingsterminer er foreslået uændret i forhold til den gældende tilskudslov.

De 50 mio. kr., som årligt omprioriteres fra bloktilskuddet til sektorprogrammet for uddannelse og erhvervsudvikling i Grønland, udbetales primo 2008 og primo 2009.

Finansministeren kan efter aftale med Grønlands Hjemmestyre fastsætte regler om ændrede ud­be­ta­lings­ter­mi­ner.

Til § 4

Der henvises til de almindelige bemærkninger.

Til § 5

Det foreslås, at loven træder i kraft 1. januar 2008.


Bilag 1

Finansministeriet og Grønlands landsstyre
København den 6. december 2006

Aftale mellem regeringen og Grønlands landsstyre om
statens tilskud til Grønlands Hjemmestyre i 2008 og 2009

Grønlandsk-dansk selvstyrekommission, der blev nedsat den 21. juni 2004 af statsministeren og landsstyreformanden, forventes at afgive sin betænkning i efteråret 2007.

Selvstyrekommissionen skal i henhold til sit kommissorium bl.a. overveje og stille forslag om, hvorledes de grønlandske myndigheder kan overtage yderligere kompetence, hvor dette er forfatningsmæssigt muligt samt overveje og stille forslag til en ny ordning vedrørende det økonomiske mellemværende mellem Grønland og Danmark.

Regeringen og landsstyret finder det på den baggrund hensigtsmæssigt, at den nuværende aftale om statens tilskud til Grønlands Hjemmestyre videreføres uændret med et realt uændret bloktilskud og årlig omprioritering på 50 mio. kr. til sektorprogram for uddannelse og erhvervsudvikling samt tekniske justeringer, der måtte være behov for.

Selvstyrekommissionens betænkning forventes at foreligge i efteråret 2007. Under hensyn til betænkningens efterfølgende behandling og drøftelse mellem regeringen og landsstyret er regeringen og landsstyret enige om, at en ny aftale om statens tilskud til Grønlands hjemmestyre skal være gældende for årene 2008 og 2009.

Bloktilskuddet fastsættes i 2008 og 2009 til 3.202,1 mio. kr. årligt (2007 pris- og lønniveau), hvoraf 50 mio. kr. årligt omprioriteres til sektorprogram for uddannelse og erhvervsudvikling. Den nugældende reguleringsordning for bloktilskuddet fastholdes.

Regeringen fremsætter forslag til lov herom til 1. behandling i Folketinget i januar 2007, med henblik på parallel behandling på Landstingets Forårssamling 2007, der indledes primo marts 2007.

For regeringen

 

For landsstyret

 

 

 

Thor Pedersen

 

Josef Motzfeldt

 


Bilag 2

Tabel 1. Statens tilskud til Grønlands hjemmestyre i 2007, 2008 og 2009. Mio. kr.

 

2007

2008

2009

Bloktilskud i 2006 (2006-PL) ..................

3.119,5

3.119,5

3.119,5

- Generelt tilskud i 2006 (2006-PL) ........

3.069,5

3.069,5

3.069,5

- Omprioritering til sektorprogram ...........

50,0

50,0

50,0

 

 

 

 

Reguleringer

 

 

 

- PL-regulering af bloktilskud i 2006 (2,4 pct.) .......................................................

74,9

74,9

74,9

- Nedlæggelse af bonuspuljen ..................

7,7

7,7

7,7

 

 

 

 

Bloktilskud i 2007 (2007-PL) .................

3.202,1

3.202,1

3.202,1

- Generelt tilskud i 2007 (2007-PL) ........

3.152,1

3.152,1

3.152,1

- Omprioritering til sektorprogram ...........

50,0

50,0

50,0

 


Bilag 3

Økonomidirektoratet, Grønlands hjemmestyre
Nuuk den 4. december 2006

Oversigt over anvendte og budgetterede midler til
sektorprogram for uddannelse og erhvervsudvikling

Ved bloktilskudsforhandlingerne for årene 2005-2007 blev det besluttet, at Grønlands Hjemmestyre inden for det samlede bloktilskud gennemfører et sektorprogram for uddannelse og erhvervs-udvikling til 50 mio. kr. om året.

Der skal foretages en evaluering af dette sektorprogram ved udgangen af 2007, men Grønlands hjemmestyre kan allerede nu konstatere, at sektorprogrammet har haft positive effekter.

På erhvervsområdet er der foretaget indskud i det hjemmestyreejede selskab Greenland Venture A/S, som har påbegyndt sin aktivitet med at stille såkaldt tålmodig og risikovillig kapital til rådighed for iværksættere. Desuden kan Grønlands hjemmestyre konstatere, at muligheder for eksport af is og vand nu er kommet så langt, at et internationalt selskab bl.a. foretager et feasibility-studie, hvor rentabiliteten af en evt. produktion af vand i Qeqertarsuaq/Disko vurderes.

På uddannelsesområdet er der taget en række konkrete initiativer til forøgelse af uddannelsesindsatsen inden for sektorprogrammets rammer. Blandt andet har hjemmestyret købt kollegieboliger i Qaqortoq, forøget optaget på de grundlæggende sundhedsuddannelser og taget en række initiativer til at nedsætte det store frafald på de enkelte uddannelsesinstitutioner. Herudover har Landstinget i finanslovene for 2006 og 2007 truffet beslutning om, at der i de kommende år skal tages yderligere initiativer, som kan bidrage til en generel højnelse af uddannelses- og kompetenceniveauet, og som også bliver en væsentlig bestanddel i en partnerskabsaftale med EU for årene 2007-2013.

De anvendte og budgetterede midler til sektorprogram for uddannelse og erhvervsudvikling for 2005-2007 er anført i tabel 1.

Tabel 1. Sektorprogram for uddannelse og erhvervsudvikling 2005-2007

 

Regnskab

2005

FL

2006

FL

2007

 

--------------- 1.000 kr. --------------

Erhvervsudvikling: .........................................................

25.000

25.010

24.810

- Indskud i Greenland Venture A/S ...................................

15.000

15.000

15.000

- Brandingstrategi .............................................................

1.500

2.000

2.000

- Beredskab €" algegifte i kammuslinger .............................

800

200

- Brugerdrevne erhvervsfremmeaktiviteter .........................

3.200

3.310

3.310

- Eksport af vand og is fra Grønland .................................

4.500

4.500

4.500

 

 

 

 

Uddannelse: ....................................................................

25.000

25.000

25.000

- Center for sundhedsuddannelser .....................................

1.300

1.300

1.300

- Sektorprogram for uddannelser ......................................

10.400

10.800

5.900

- Videregående uddannelser .............................................

1.700

2.900

2.000

- Erhvervsuddannelser (regionskoler) ................................

200

200

200

- Stipendier og børnetillæg ................................................

1.300

1.300

1.300

- Erhvervsuddannelsesområdet (skolebyggeri)

8.500

14.300

- Kollegiebyggeri ..............................................................

10.100

0

0

 

 

 

 

I alt ..................................................................................

50.000

50.010

49.810