L 121 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om en investeringsfond for Færøerne m.v.
(Nedbringelse af fondens egenkapital).
Fremsat den 24. januar 2007 af
økonomi‑ og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en
investeringsfond for Færøerne m.v.
(Nedbringelse af fondens egenkapital)
§ 1
I lov nr. 28 af 29. januar 1964 om en
investeringsfond for Færøerne m.v., som ændret
ved lov nr. 217 af 27. maj 1970, lov nr. 153 af 31. marts 1976 og
§ 1 i lov nr. 566 af 16. november 1977, foretages
følgende ændringer:
1. Efter § 3
indsættes:
» § 4. Fonden skal
gennem en nedbringelse af fondens egenkapital yde finansiering
på indtil 365 mio. kr. i forbindelse med udbygning af
Vágar Lufthavn.
Stk. 2. Færøernes
landsstyre kan få udbetalt beløbet i stk. 1 fra
det tidspunkt, hvor landsstyret overtager Vágar Lufthavn fra
staten, dog tidligst fra lovens ikrafttræden. Indtil 1.
januar 2008 kan landsstyret dog maksimalt få udbetalt 180
mio. kr. Fra 1. januar 2008 til 1. januar 2009 kan landsstyret
få udbetalt yderligere maksimalt 90 mio. kr. og fra 1. januar
2009 det resterende beløb.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. baggrund
I medfør af § 6 i lov nr.
578 af 24. juni 2005 om de færøske myndigheders
overtagelse af sager og sagsområder kan Vágar Lufthavn
og ansvaret for driften heraf €" efter aftale med de danske
myndigheder €" overtages af de færøske
myndigheder. Bestemmelsen var begrundet i et ønske fra
Færøernes landsstyre om at overtage Vágar
Lufthavn og driften heraf samt de forudgående
drøftelser mellem Færøernes landsstyre og den
danske regering herom.
Færøernes landsstyre havde
udtrykt ønske om, at der inden overdragelsen af lufthavnen
blev gennemført moderniserings- og forbedringsarbejder,
herunder en forlængelse af start- og landingsbanen, ombygning
og udbygning af lufthavnsterminalen, ny standplads for flyene samt
etablering af navigationsanlæg, der kunne forbedre
regulariteten på flyvninger til Vágar Lufthavn.
En færøsk-dansk arbejdsgruppe
fik i forbindelse med drøftelserne mellem den danske
regering og det færøske landsstyre til opgave at
vurdere behovet for disse moderniseringer og forbedringsarbejder,
herunder omkostningerne herved og mulige finansieringskilder.
Arbejdsgruppen havde til opgave at fastsætte det tekniske og
økonomiske grundlag for landsstyrets stillingtagen til den
konkrete opdatering af lufthavnen. Dette skete gennem udarbejdelse
af en redegørelse for de tekniske muligheder samt
omkostninger ved
€" en kapacitetsudvidelse af
lufthavnsterminalen og ny standplads m.m.
€" alternative baneforlængelser,
inkl. etablering af glidebaneanlæg.
På baggrund af arbejdsgruppens rapport
af 10. april 2006 »Opdatering og udbygning af Vágar
Lufthavn« og landsstyrets vurdering af betydningen for det
færøske samfund af de heri anførte
opdateringsmuligheder samt økonomiske konsekvenser, har
landsstyret besluttet €" efter en overtagelse af lufthavnen
€" at forlænge banen med 350 meter til 1.600 meter og
udbygge terminalen til ca. 5.700 m2. Herudover har landsstyret
besluttet at etablere to nye standpladser og to nye
parkeringspladser til fastvingede fly samt at ombygge
kontroltårnet. Rapporten skønner de samlede udgifter
hertil til ca. 365 mio. kr.
I forlængelse heraf er der ved
fælleserklæring af 27. juni 2006 indgået en
aftale mellem Færøernes lagmand og den danske
statsminister, hvorved driften og ejerskabet af de danskejede dele
af Vágar Lufthavn overdrages til de færøske
myndigheder i henhold til loven om de færøske
myndigheders overtagelse af sager og sagsområder.
Overdragelsen sker ved udgangen af den måned, der
følger efter vedtagelsen af dette lovforslag, jf.
fælleserklæring af 27. juni 2006.
Det er i den forbindelse hensigten at
tilvejebringe den nødvendige kapital til opdatering af
lufthavnen ved, at egenkapitalen i Investeringsfonden for
Færøerne nedkapitaliseres med op til 365 mio. kr.
Eventuelle udgifter til lufthavnens opdatering, der overstiger
dette beløb, afholdes af Færøernes landsstyre,
jf. fælleserklæringens pkt. 4.
Af hensyn til fondens likviditet er der
€" på baggrund af oplysninger fra fonden, jf. tabellen
nedenfor €" fastsat årlige loft for nedkapitaliseringen.
Således vil nedkapitaliseringen indtil 1. januar 2008
maksimalt kunne udgøre 180 mio. kr., fra 1. januar 2008 til
1. januar 2009 maksimalt yderligere 90 mio. kr., dvs. i alt en
maksimal nedkapitalisering på 270 mio. kr. frem til 1. januar
2009. Herefter vil også det resterende beløb på
95 mio. kr. kunne trækkes ud af fonden.
Færøernes landsstyre vil
på anmodning kunne få udbetalt op til 365 mio. kr. fra
det tidspunkt, hvor landsstyret har overtaget Vágar Lufthavn
fra staten. Udbetaling kan dog tidligst ske fra lovens
ikrafttræden. Dog kan landsstyret indtil 1. januar 2008
maksimalt kan få udbetalt 180 mio. kr., fra 1. januar 2008
til 1. januar 2009 få udbetalt yderligere maksimalt 90 mio.
kr. og fra 1. januar 2009 det resterende beløb.
Færøernes landsstyre har oplyst, at udbetalingerne fra
Investeringsfonden til landskassen betales via lagtingets
finanslov, således at samtlige udbetalinger fra fonden til
landsstyret registreres som indbetalinger på lagtingets
finanslov.
Fonden tager i sine øvrige
udlånsaktiviteter hensyn til det heraf følgende behov
for likviditet.
Investeringsfonden for Færøerne
blev oprettet ved lov nr. 28 af 29. januar 1964. Der er tale om et
såkaldt statsligt forvaltningssubjekt, dvs. fonden er ikke
underlagt de krav, der gælder for privat oprettede fonde.
Fonden er således ikke underlagt tilsyn hos hverken Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen eller Justitsministeriet (Civilstyrelsen).
Fondens egenkapital er oprindelig tilvejebragt ved statstilskud i
finansårene mellem 1964-65 og 1979 og udgør 793,4 mio.
kr. pr. 31. december 2005 ifølge Investeringsfondens
regnskab for 2005.
Ifølge den gældende lov om en
investeringsfond for Færøerne m.v. skal fondens midler
i første række kunne ydes til lån til
investeringer, navnlig i større offentlige anlæg og
lignende, som må anses for påkrævet eller
ønskeligt af hensyn til det færøske
erhvervslivs udvikling, og hvortil midler ikke fra anden side kan
tilvejebringes i tilstrækkeligt omfang til en rationel og
økonomisk forsvarlig gennemførelse af sådanne
anlæg m.v.
Efter oplysninger fra Investeringsfonden er
den forventede disponible likviditet i perioden 2007 €" 2016
beregnet til:
År | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
Akkumuleret Likviditet | 283 mio. kr. | 350 mio. kr. | 435 mio. kr. | 486 mio. kr. | 532 mio. kr. |
|
År | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Akkumuleret Likviditet | 575 mio. kr. | 615 mio. kr. | 654 mio. kr. | 690 mio. kr. | 713 mio. kr. |
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Egenkapitalen i Investeringsfonden for
Færøerne nedbringes med op til 365 mio. kr.
Færøernes landsstyre får på anmodning
udbetalt beløbet fra det tidspunkt, hvor landsstyret har
overtaget Vágar Lufthavn fra staten, dog tidligst fra lovens
ikrafttræden. Landsstyret kan dog indtil 1. januar 2008
maksimalt få udbetalt 180 mio. kr., fra 1. januar 2008 til 1.
januar 2009 få udbetalt yderligere maksimalt 90 mio. kr. og
fra 1. januar 2009 det resterende beløb.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer, at forslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser, og lovforslaget bør derfor ikke
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
4. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
7. Høring
Lovforslaget har forud for
fremsættelsen været sendt i høring hos
følgende myndigheder:
Finansministeriet, Justitsministeriet,
Statsministeriet og Transport- og Energiministeriet. Lovforslaget
er endvidere i overensstemmelse med hjemmestyrelovens § 7
forelagt for de færøske myndigheder til udtalelse.
8. Oversigt over konsekvenser
af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Egenkapitalen i Investeringsfonden for
Færøerne nedbringes med op til 365 mio. kr.
Færøernes landsstyre får på anmodning
udbetalt beløbet fra det tidspunkt, hvor landsstyret
overtager Vágar Lufthavn, dog tidligst fra lovens
ikrafttræden. Landsstyret kan dog indtil 1. januar 2008
maksimalt få udbetalt 180 mio. kr., fra 1. januar 2008 til 1.
januar 2009 få udbetalt yderligere maksimalt 90 mio. kr. og
fra 1. januar 2009 det resterende beløb. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Lovforslaget skal ses i forlængelse af
Fælleserklæring vedr. færøsk overtagelse
af Vágar Lufthavn af 27. juni 2006 og har til formål
at tilvejebringe det økonomiske grundlag for en opdatering
og udbygning af lufthavnen. Omfanget af opgaven og udgifterne i den
forbindelse baserer sig på de forundersøgelser, som
blev foretaget af den dansk-færøske arbejdsgruppe.
Færøernes landsstyre vil
på anmodning få udbetalt det anførte
beløb fra det tidspunkt, hvor landsstyret har overtaget
Vágar Lufthavn fra staten. Dog kan udbetaling først
finde sted efter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Det er hensigten, at fondens udbetalinger til
udbygning af lufthavnen sker efter en nærmere plan for
færdiggørelsen af projektet på grundlag af
detailprojekteringen af opdatering og udbygning af lufthavnen.
Af hensyn til fondens likviditet er der -
på baggrund af oplysninger fra fonden, jf. tabellen ovenfor
til afsnit 1 i de almindelige bemærkninger - fastsat
årlige loft for nedkapitaliseringen. Således vil
nedkapitaliseringen indtil 1. januar 2008 maksimalt kunne
udgøre 180 mio. kr., fra 1. januar 2008 til 1. januar 2009
maksimalt kunne udgøre yderligere 90 mio. kr., dvs. i alt en
maksimal nedkapitalisering på 270 mio. kr. frem til 1. januar
2009. Herefter vil også det resterende beløb på
95 mio. kr. kunne trækkes ud af fonden.
Fonden tager i sine øvrige
udlånsaktiviteter hensyn til det heraf følgende behov
for likviditet.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2007. Dette giver tidsmæssigt mulighed
for, at loven kan blive kundgjort i landsstyrets
kundgørelsestidende for Færøerne,
Kunngerðablaðið, forud for lovens ikrafttræden.
Vágar Lufthavn overdrages til de færøske
myndigheder ved udgangen af den måned, der følger
efter vedtagelsen af dette lovforslag, jf.
fælleserklæring af 27. juni 2006.