L 12 (som fremsat):
Fremsat den 4. oktober 2006 af
undervisningsminister Bertel Haarder
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens
uddannelsesstøtte (SU-loven)
(Ophævelse af revisionsbestemmelse om
tillæg til uddannelsessøgende i videregående
uddannelse med varig funktionsnedsættelse)
§ 1
I lov nr. 1225 af 27. december 2003 om
ændring af lov om statens uddannelsesstøtte foretages
følgende ændring:
1. § 2,
stk. 3, ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund.
Ved lov nr. 1225 af 27. december 2003 om
ændring af lov om statens uddannelsesstøtte
indførtes et tillægsstipendium til
uddannelsessøgende i videregående uddannelser med
varig funktionsnedsættelse.
Tillægsordningen, der trådte i kraft
den 1. august 2004, blev indført, fordi visse handicappede
uddannelsessøgende har en begrænset evne til at
påtage sig et erhvervsarbejde og derfor ikke som andre
uddannelsessøgende kan supplere deres
uddannelsesstøtte (SU) med indtægter fra
erhvervsarbejde. Uddannelsessøgende med handicap var
tidligere henvist til at søge kommunernes
socialforvaltninger om økonomisk støtte efter
revalideringsbestemmelserne. Dette betegnes som det dobbelte optag,
fordi den uddannelsessøgende vurderes både ud fra
studieegnethed og mulighederne for efterfølgende
beskæftigelse. Tillægsordningen har til formål at
afskaffe dette såkaldte dobbelte optag på
videregående uddannelser og derved ligestille handicappede
uddannelsessøgende med andre uddannelsessøgende med
hensyn til valg af uddannelse.
Forslag om ændring af lov om statens
uddannelsesstøtte (Folketingstidende 2003-04: Folketingets
Forhandlinger spalte 2438, 3457, 3791, tillæg A spalte 2576,
tillæg B spalte 571 og tillæg C spalte 275), blev
fremsat den 13. november 2003 som lovforslag nr. L 81, og vedtaget,
jf. lov nr. 1225 af 27. december 2003. Lovforslaget blev sendt i
høring samtidig med fremsættelsen for Folketinget. Det
fremgik af høringssvarene, at det i praksis ville være
forbundet med en vis usikkerhed at afgrænse personkredsen for
ordningen og graden af begrænsningerne i arbejdsevnen.
På den baggrund fremsatte undervisningsministeren et
ændringsforslag om lovrevision af bestemmelserne om
tillægsstipendium, jf. betænkning over forslag til lov
om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte
(lovforslag L 81), afgivet af Uddannelsesudvalget den 11. december
2003.
Lovforslaget fremsættes med henblik
på at ophæve revisionsbestemmelsen.
2. Lovforslagets indhold
Tillægsordningen til
uddannelsessøgende i videregående uddannelser med
varig funktionsnedsættelse trådte i kraft 1. august
2004 og har den 31. juli 2006 således fungeret i 2
år.
Efter § 2, stk. 3, i lov nr. 1225 af 27.
december 2003 om ændring af lov om statens
uddannelsesstøtte skal der senest i folketingsåret
2006-2007 fremsættes forslag til revision af bestemmelserne
om tillæg til uddannelsessøgende med varig
funktionsnedsættelse. Herunder skal det vurderes, om
målene med ordningen, navnlig i forhold til personkredsen for
ordningen og arbejdsevnekriteriet, er nået.
I henhold til bemærkningerne i
udvalgsbetænkningen til forslaget om en revisionsbestemmelse
er der udarbejdet statusrapport af 24. november 2005 om erfaringer
fra det første år. Statusrapporten blev sendt i
høring den 22. marts 2006.
I perioden fra den 1. august 2004 til den 31.
juli 2005 havde 581 studerende søgt om handicaptillæg.
Heraf fik 352 studerende tildelt et tillæg, mens 153
studerende fik afslag. Af de resterende bortfaldt 42
ansøgninger, bl.a. fordi de pågældende havde
fået revalideringsydelse, og 34 ansøgninger var
fortsat under behandling den 31. juli 2005. Ankenævnet for
Uddannelsesstøtten har i ordningens første år
behandlet 24 klager over afslag på handicaptillæg,
hvoraf 20 afslag blev stadfæstet.
De indkomne høringssvar har ikke givet
anledning til at foreslå ordningen med handicaptillæg
til videregående uddannelser ændret.
Opgørelsen af ansøgninger og
tildelinger for ordningens andet år, dvs. fra den 1. august
2005 til den 31. juli 2006 viser, at der er truffet
afgørelse i 698 ansøgninger om handicaptillæg.
Af disse er 467 resulteret i tildeling af et
tillægsstipendium på baggrund af en individuel
arbejdsevnevurdering. I ordningens andet år har
Ankenævnet for Uddannelsesstøtten behandlet 31 klager
over afslag på handicaptillæg, hvoraf 28 afslag blev
stadfæstet.
Med de visitationskriterier og den særlige
arbejdsevnevurdering, der er udviklet for ordningen, har det i
lovforslag L 81 anførte antal personer på 500-600
således modtaget handicaptillæg i ordningens andet
år. Visitationskriterierne fremgår af vejledning VEJ
nr. 62 af 3. juni 2004.
87 procent af de klager over afslag, der i
ordningens 2-årige periode er blevet indbragt for
Ankenævnet for Uddannelsesstøtten, er blevet
stadfæstet af ankenævnet.
På det grundlag foreslås
revisionsbestemmelsen ophævet.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Høring
Amtsrådsforeningen, Center for
Ligebehandling af Handicappede, Center for små
handicapgrupper, Danske Studerendes Fællesråd (DSF),
Datatilsynet, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Foreningen af Universitets- og
Handelshøjskolestuderende (FHS), Frederiksberg Kommune,
Interesseorganisationen for Handelsskolernes Ledelse (HFI),
Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune,
Lærerseminariernes Rektorforsamling, Lærerstuderendes
Landskreds, Nævnet for støtteberettigende uddannelser
i udlandet, Pædagogstuderendes Landssammenslutning,
Pædagogseminariernes Rektorforsamling, Rektorkollegiet,
Rektorforsamlingen for de Sociale Højskoler,
Rektorforsamlingen for Sygeplejerskeuddannelsen, Rektorforsamlingen
for Teknika, Rigsrevisionen og SU-rådet.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at revisionsbestemmelsen
ophæves, dels fordi de indkomne høringssvar til
statusrapporten ikke har givet anledning til at foreslå
ordningen ændret, dels fordi den i lovforslag nr. L 81 til
ændring af SU-loven, jf. lov nr. 1225 af 27. december 2003,
forventede personkreds har fået bevilget handicaptillæg
på baggrund af ordningens visitationskriterier og den
særlige arbejdsevnevurdering.
Til § 2
Det foreslås, at ophævelsen af
revisionsbestemmelsen træder i kraft den 1. januar 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 2. € Stk. 3. Forslag om revision af denne lovs
§ 1, nr. 1, 8, 11, 16-18, 22 og 23, fremsættes for
Folketinget senest i folketingsåret 2006-07. | | Ophæves. |