L 12 Forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven).

(Ophævelse af revisionsbestemmelse om tillæg til uddannelsessøgende i videregående uddannelse med varig funktionsnedsættelse).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 04-10-2006

Fremsat: 04-10-2006

Lovforslag som fremsat

20061_l12_som_fremsat (html)

L 12 (som fremsat):

Fremsat den 4. oktober 2006 af undervisningsminister Bertel Haarder

Forslag

til

Lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven)

(Ophævelse af revisionsbestemmelse om tillæg til uddannelsessøgende i videregående uddannelse med varig funktionsnedsættelse)

 

§ 1

I lov nr. 1225 af 27. december 2003 om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte foretages følgende ændring:

1. § 2, stk. 3, ophæves.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund.

Ved lov nr. 1225 af 27. december 2003 om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte indførtes et tillægsstipendium til uddannelsessøgende i videregående uddannelser med varig funktionsnedsættelse.

Tillægsordningen, der trådte i kraft den 1. august 2004, blev indført, fordi visse handicappede uddannelsessøgende har en begrænset evne til at påtage sig et erhvervsarbejde og derfor ikke som andre uddannelsessøgende kan supplere deres uddannelsesstøtte (SU) med indtægter fra erhvervsarbejde. Uddannelsessøgende med handicap var tidligere henvist til at søge kommunernes socialforvaltninger om økonomisk støtte efter revalideringsbestemmelserne. Dette betegnes som det dobbelte optag, fordi den uddannelsessøgende vurderes både ud fra studieegnethed og mulighederne for efterfølgende beskæftigelse. Tillægsordningen har til formål at afskaffe dette såkaldte dobbelte optag på videregående uddannelser og derved ligestille handicappede uddannelsessøgende med andre uddannelsessøgende med hensyn til valg af uddannelse.

Forslag om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (Folketingstidende 2003-04: Folketingets Forhandlinger spalte 2438, 3457, 3791, tillæg A spalte 2576, tillæg B spalte 571 og tillæg C spalte 275), blev fremsat den 13. november 2003 som lovforslag nr. L 81, og vedtaget, jf. lov nr. 1225 af 27. december 2003. Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsættelsen for Folketinget. Det fremgik af høringssvarene, at det i praksis ville være forbundet med en vis usikkerhed at afgrænse personkredsen for ordningen og graden af begrænsningerne i arbejdsevnen. På den baggrund fremsatte undervisningsministeren et ændringsforslag om lovrevision af bestemmelserne om tillægsstipendium, jf. betænkning over forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (lovforslag L 81), afgivet af Uddannelsesudvalget den 11. december 2003.

Lovforslaget fremsættes med henblik på at ophæve revisionsbestemmelsen.

2. Lovforslagets indhold

Tillægsordningen til uddannelsessøgende i videregående uddannelser med varig funktionsnedsættelse trådte i kraft 1. august 2004 og har den 31. juli 2006 således fungeret i 2 år.

Efter § 2, stk. 3, i lov nr. 1225 af 27. december 2003 om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte skal der senest i folketingsåret 2006-2007 fremsættes forslag til revision af bestemmelserne om tillæg til uddannelsessøgende med varig funktionsnedsættelse. Herunder skal det vurderes, om målene med ordningen, navnlig i forhold til personkredsen for ordningen og arbejdsevnekriteriet, er nået.

I henhold til bemærkningerne i udvalgsbetænkningen til forslaget om en revisionsbestemmelse er der udarbejdet statusrapport af 24. november 2005 om erfaringer fra det første år. Statusrapporten blev sendt i høring den 22. marts 2006.

I perioden fra den 1. august 2004 til den 31. juli 2005 havde 581 studerende søgt om handicaptillæg. Heraf fik 352 studerende tildelt et tillæg, mens 153 studerende fik afslag. Af de resterende bortfaldt 42 ansøgninger, bl.a. fordi de pågældende havde fået revalideringsydelse, og 34 ansøgninger var fortsat under behandling den 31. juli 2005. Ankenævnet for Uddannelsesstøtten har i ordningens første år behandlet 24 klager over afslag på handicaptillæg, hvoraf 20 afslag blev stadfæstet.

De indkomne høringssvar har ikke givet anledning til at foreslå ordningen med handicaptillæg til videregående uddannelser ændret.

Opgørelsen af ansøgninger og tildelinger for ordningens andet år, dvs. fra den 1. august 2005 til den 31. juli 2006 viser, at der er truffet afgørelse i 698 ansøgninger om handicaptillæg. Af disse er 467 resulteret i tildeling af et tillægsstipendium på baggrund af en individuel arbejdsevnevurdering. I ordningens andet år har Ankenævnet for Uddannelsesstøtten behandlet 31 klager over afslag på handicaptillæg, hvoraf 28 afslag blev stadfæstet.

Med de visitationskriterier og den særlige arbejdsevnevurdering, der er udviklet for ordningen, har det i lovforslag L 81 anførte antal personer på 500-600 således modtaget handicaptillæg i ordningens andet år. Visitationskriterierne fremgår af vejledning VEJ nr. 62 af 3. juni 2004.

87 procent af de klager over afslag, der i ordningens 2-årige periode er blevet indbragt for Ankenævnet for Uddannelsesstøtten, er blevet stadfæstet af ankenævnet.

På det grundlag foreslås revisionsbestemmelsen ophævet.

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

5. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

6. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

7. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

8. Høring

Amtsrådsforeningen, Center for Ligebehandling af Handicappede, Center for små handicapgrupper, Danske Studerendes Fællesråd (DSF), Datatilsynet, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd, Foreningen af Universitets- og Handelshøjskolestuderende (FHS), Frederiksberg Kommune, Interesseorganisationen for Handelsskolernes Ledelse (HFI), Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Lærerseminariernes Rektorforsamling, Lærerstuderendes Landskreds, Nævnet for støtteberettigende uddannelser i udlandet, Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Pædagogseminariernes Rektorforsamling, Rektorkollegiet, Rektorforsamlingen for de Sociale Højskoler, Rektorforsamlingen for Sygeplejerskeuddannelsen, Rektorforsamlingen for Teknika, Rigsrevisionen og SU-rådet.

Vurdering af konsekvenser af lovforslag

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Det foreslås, at revisionsbestemmelsen ophæves, dels fordi de indkomne høringssvar til statusrapporten ikke har givet anledning til at foreslå ordningen ændret, dels fordi den i lovforslag nr. L 81 til ændring af SU-loven, jf. lov nr. 1225 af 27. december 2003, forventede personkreds har fået bevilget handicaptillæg på baggrund af ordningens visitationskriterier og den særlige arbejdsevnevurdering.

Til § 2

Det foreslås, at ophævelsen af revisionsbestemmelsen træder i kraft den 1. januar 2007.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

 

Gældende formulering

 

Lovforslaget

§ 2.

Stk. 3. Forslag om revision af denne lovs § 1, nr. 1, 8, 11, 16-18, 22 og 23, fremsættes for Folketinget senest i folketingsåret 2006-07.

 

Ophæves.