L 112 Forslag til lov om ændring af universitetsloven og lov om forskningsrådgivning m.v.

(Konsekvensændringer som følge af oprettelse af Akkrediteringsinstitutionen).

Af: Videnskabsminister Helge Sander (V)
Udvalg: Udvalget for Videnskab og Teknologi
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 15-12-2006

Fremsat: 15-12-2006

Lovforslag som fremsat

20061_l112_som_fremsat (html)

L 112 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af universitetsloven og lov om forskningsrådgivning m.v. (Konsekvensændringer som følge af oprettelse af Akkrediteringsinstitutionen).

Fremsat den 15. december 2006 af videnskabsministeren (Helge Sander)

Forslag

til

Lov om ændring af universitetsloven og lov om forskningsrådgivning m.v.

(Konsekvensændringer som følge af oprettelse af Akkrediteringsinstitutionen)

 

§ 1

I lov om universiteter (universitetsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 280 af 21. marts 2006, som ændret ved § 1 i lov nr. 544 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer:

1. I § 3, stk. 1, 2. pkt., ændres »ministeren for videnskab, teknologi og udvikling« til: »Akkrediteringsrådet, jf. lov om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser (akkrediteringsloven)«.

2. § 3, stk. 2, affattes således:

»Hvis en eksisterende uddannelse på et universitet ikke godkendes, eller godkendelsen bortfalder, jf. § 10 i akkrediteringsloven, kan det pågældende universitet ikke optage studerende på uddannelsen. Ministeren fastsætter en plan for, hvordan allerede optagne studerende på uddannelser nævnt i 1. pkt. kan færdiggøre deres uddannelsesforløb. Ministeren kan i den forbindelse pålægge andre universiteter at optage disse studerende eller at overtage ansvaret for uddannelsesforløbet på det pågældende universitet.«

3. § 3, stk. 3, ophæves.

Stk. 4-9 bliver herefter stk. 3-8.

4. I § 3, stk. 4, der bliver stk. 3, og i stk. 7-8, der bliver stk. 6-7, ændres »stk. 5 og 6« til: »stk. 4 og 5«.

5. § 3, stk. 6, affattes således:

»Universitetet kan i særlige tilfælde udbyde en uddannelse, hvor dele af uddannelsen ikke kan gennemføres i Danmark, men skal gennemføres ved et eller flere udenlandske universiteter efter aftale mellem de pågældende universiteter om gensidig udveksling, jf. dog stk. 1.«

6. I § 3, stk. 9, der bliver stk. 8, ændres »efter stk. 5 og 6« til: »efter stk. 4 og 5« og »stk. 8« ændres til: »stk. 7«.

7. I § 8, stk. 1, udgår »og kvalitetsudvikling«.

§ 2

I lov om forskningsrådgivning m.v., jf. lov nr. 405 af 28. maj 2003, som ændret ved lov nr. 418 af 8. maj 2006, foretages følgende ændring:

1. I § 8, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: »Rådet bistår efter anmodning Akkrediteringsinstitutionen med forskningsfaglig rådgivning.«

§ 3

Loven træder i kraft den 1. april 2007.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund og formål

De foreslåede ændringer er en følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om Ak­kre­di­te­rings­insti­tutio­nen for videregående uddannelser (akkrediteringsloven).

Forslaget til ændring af universitetsloven ligger i forlængelse af regeringens globaliseringsstrategi, som blev præsenteret i april 2006. Regeringens mål er at skabe danske universiteter i verdensklasse, og et af de initiativer, som skal sikre målet, er, at alle universitetsuddannelser skal leve op til internationale standarder. Med forslag til lov om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser (akkrediteringsloven) foreslås det, at der etableres et akkrediteringssystem til kvalitetssikring af danske videregående uddannelser. Det foreslås, at der oprettes et Akkrediteringsråd, som på baggrund af akkrediteringsrapporter m.v. løbende skal akkreditere eksisterende og nye uddannelser. Rådet skal endvidere godkende universitetsuddannelser.

Med universitetsloven fra 2003, jf. Folketingstidende FF 2002/03, side 4017, fik universiteterne bedre forudsætninger og muligheder for at foretage tværgående og strategiske prioriteringer af deres samlede uddannelses-, forsknings- og formidlingsindsats med blandt andet øgede frihedsgrader og en styrket ledelse. Ændringsloven fra 2005, jf. Folketingstidende FF 2004/05, side 208, gav universiteterne bedre muligheder for at markere sig i den internationale konkurrence om forskningsbaseret uddannelse. Med dette lovforslag tages et yderligere skridt mod at sikre de bedste rammer for universiteterne i den internationale konkurrence. I stedet for det nuværende system, hvor ministeren for videnskab, teknologi og udvikling godkender uddannelserne, foreslås indført et internationalt genkendeligt akkrediteringssystem i Danmark. Dermed sikres det, at danske videregående uddannelser kan leve op til internationale standarder for kvalitetssikring, og dermed styrkes universiteternes mulighed for at synliggøre og dokumentere kvalitet af danske uddannelser.

Formålet med ændringen af lov om forskningsrådgivning m.v. er at sikre, at Akkrediteringsinstitutionen kan indhente forskningsfaglig vejledning hos Det Frie Forskningsråd på samme måde, som ministeren i dag kan indhente vejledning i forbindelse med godkendelse af uddannelser.

2. Gældende ret

Efter den gældende universitetslov skal ministeren godkende universitetets udbud af uddannelser efter loven. I ministerens godkendelse indgår en taxameterindplacering af uddannelsen samt en legalitetskontrol af, at uddannelsen opfylder de regler, der er fastsat for uddannelse, jf. lovens § 8 og de tilhørende bemærkninger. I ministerens godkendelse indgår i samarbejde med undervisningsministeren og kulturministeren endvidere en vurdering af samfundets behov for den pågældende uddannelse og dens sammenhæng med det øvrige uddannelsessystem.

Efter den gældende lov om forskningsrådgivning m.v. bistår Det Frie Forskningsråd ministeren med forskningsfaglig rådgivning, fx i forbindelse med godkendelse af universitetsuddannelser.

3. Lovforslagets indhold

Med lovforslaget foreslås det nuværende system med ministerens godkendelse af uddannelser ændret, sådan at det fremover er Akkrediteringsrådet, der skal godkende uddannelserne. En forudsætning for godkendelse er, at uddannelsen forinden er akkrediteret. Det vil sige, at uddannelsen skal leve op til centralt fastsatte kriterier for kvalitet og relevans. Godkendelsen gives for en periode svarende til akkrediteringsperioden. R ådet har i forbindelse med afgørelsen om godkendelse et ansvar for legalitetskontrollen, og rådet skal dermed sikre, at uddannelsen lever op til blandt andet uddannelsesreglerne. Kompetencen til at taxameterindplacere uddannelsen og fastsætte adgangskrav er fortsat hos ministeren, og det er også fortsat ministeren, som i undtagelsestilfælde kan fastsætte en anden studielængde end den, der følger af universitetslovens § 4, stk. 1. Endelig bevarer ministeren også kompetencen til at fastsætte maksimumrammer for tilgangen til uddannelserne.

Med lovforslaget foreslås desuden en teknisk ændring af lov om forskningsrådgivning m.v., sådan at Akkrediteringsrådet kan anmode Det Frie Forskningsråd om forskningsfaglig vejledning på samme måde, som ministeren i dag kan indhente vejledning i forbindelse med godkendelse af uddannelser.

4. Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner.

5. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.

6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.

8. Administrative konsekvenser for borgere

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgere.

9. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

10. Lovforslagets forhold til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

11. Høring

Lovforslaget har været sendt i høring hos en bred kreds af interessenter, herunder uddannelsesinstitutioner under ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, undervisningsministeren og kulturministeren, øvrige ministerier og relevante organisationer. Der henvises til vedlagte høringsliste, jf. bilag 1.

12. Sammenfattende skema

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgere

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1.

Bestemmelsen foreslås ændret således, at universitetets udbud af uddannelser efter § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og § 5, stk. 1, ikke længere skal godkendes af ministeren, men af Akkrediteringsrådet, jf. det parallelt fremsatte forslag til lov om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser (akkrediteringsloven).

Ministeren har fortsat det overordnede ansvar for økonomien og legaliteten, og det forudsættes således, at ministeren inden rådets godkendelse fastlægger uddannelsens taxameterindplacering. Taxameterindplaceringen sker på baggrund af en indstilling fra Akkrediteringsrådet. Endvidere skal ministeren på baggrund af en indstilling fra rådet fastlægge specifikke adgangskrav for bacheloruddannelser samt uddannelsestitler. Adgangskravene vil, som i dag, blive fastsat i bekendtgørelsesform i henhold til § 8. Ministeren har fortsat mulighed for at dimensionere uddannelserne €" herunder også efter indstilling fra Akkrediteringsrådet.

Med det parallelt fremsatte forslag til lov om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser (akkrediteringsloven) foreslås, at ministeren som den øverste ansvarlige for legaliteten og økonomien på ministerområdet fastholder en mulighed for i særlige situationer at stoppe godkendelsen og dermed finansieringen af uddannelser, hvor uddannelsen ikke opfylder lovgivningsmæssige krav, eller hvor oprettelsen af uddannelsen ud fra en samfundsøkonomisk betragtning ikke skønnes hensigtsmæssig. Det pågældende universitet skal have lejlighed til at udtale sig, inden afgørelsen træffes.

Til nr. 2.

Med bestemmelsen foreslås det, at universitetet ikke kan optage studerende på en eksisterende uddannelse, som ikke længere kan godkendes. Når en uddannelse ikke godkendes, fordi den ikke er kvalitativ god nok, er der et særligt hensyn at tage til de studerende, som er i gang med uddannelsen. Derfor foreslås det samtidig, at ministeren skal fastsætte en plan for, hvordan de studerende, som allerede er optaget, kan færdiggøre uddannelsesforløbet på den for de studerende mest hensigtsmæssige måde. Fx skal en studerende efter færdiggørelse af en bacheloruddannelse sikres mulighed for at blive optaget på en relevant kandidatuddannelse. For at sikre, at de studerende kan færdiggøre uddannelsesforløbet på den mest hensigtsmæssige måde, foreslås det desuden, at ministeren får mulighed for at pålægge andre universiteter at påtage sig et ansvar for at optage de pågældende studerende eller at overtage ansvaret for uddannelsesforløbet på det pågældende universitet. Det forudsættes, at ministeren inden fastsættelse af planen drøfter den mest hensigtsmæssige løsning for de studerende med de involverede universiteter.

Til nr. 3 og 4.

Ændringerne er en konsekvens af, at § 3, stk. 3, ophæves.

Til nr. 5.

Bestemmelsen foreslås ændret, således at ministeren ikke skal godkende aftaler mellem danske og udenlandske universiteter om gennemførelse af dele af en uddannelse i udlandet (fællesuddannelser). Fremover vil udbuddet af fællesuddannelser således alene skulle akkrediteres og godkendes af Akkrediteringsrådet, som det gælder for øvrige uddannelser, jf. bemærkningerne til nr. 1.

Ministeren har i medfør af universitetslovens § 3, stk. 9, fastsat nærmere regler om, hvad der forstås ved særlige tilfælde. Det er hensigten, at disse regler som opfølgning på ændringen af stk. 6 skal ændres, således at ministeren ikke længere skal godkende aftalerne.

Til nr. 6.

Ændringen er en konsekvens af, at § 3, stk. 3, ophæves.

Til nr. 7.

Med indførelsen af akkrediteringssystemet skal uddannelserne akkrediteres ud fra centralt fastsatte kriterier for kvalitet og relevans. Kriterierne for kvalitet vil blandt andet omfatte kriterier om intern kvalitetssikring af uddannelserne. På den baggrund foreslås ministerens mulighed for at fastsætte nærmere regler om kvalitetsudvikling i medfør af universitetsloven ophævet.

Til § 2

Til nr. 1.

Som konsekvens af forslag til lov om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser (akkrediteringsloven), som fremsættes parallelt med dette lovforslag, foreslås det at ændre forskningsrådgivningsloven således, at Det Frie Forskningsråd efter anmodning bliver forpligtet til at bistå Akkrediteringsinstitutionen med forskningsfaglig vejledning i forbindelse med godkendelse af en uddannelse, på samme måde som ministeren i dag kan indhente vejledning, hvis rådet i forbindelse med vurderingen af den forskningsmæssige kvalitet og tyngde af det bagvedliggende forskningsmiljø finder behov herfor.

Til § 3

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april 2007 samtidig med forslag til lov om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser (akkrediteringsloven), som fremsættes parallelt med dette lovforslag.


 

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

I lov om universiteter (universitetsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 280 af 21. marts 2006, som ændret ved § 1 i lov nr. 544 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 3. Universitetet beslutter, hvilke forskningsbaserede uddannelser det vil udbyde inden for sine fagområder. Universitetets udbud efter § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og § 5, stk. 1, skal godkendes af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.

 

1. I § 3, stk.   1, 2. pkt., ændres »ministeren for videnskab, teknologi og udvikling« til: »Akkrediteringsrådet, jf. lov om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser (akkrediteringsloven)«.

 

 

 

Stk. 2. Ministeren kan tilbagekalde godkendelse af udbud givet efter stk. 1, hvis der ikke længere er behov for, at uddannelsen udbydes af universitetet, eller hvis uddannelsen ikke længere lever op til de til enhver tid gældende kvalitetskrav for forskningsbaseret uddannelse.

 

 

2. § 3, stk. 2, affattes således:

»Hvis en eksisterende uddannelse på et universitet ikke godkendes, eller godkendelsen bortfalder, jf. § 10 i akkrediteringsloven, kan det pågældende universitet ikke optage studerende på uddannelsen. Ministeren fastsætter en plan for, hvordan allerede optagne studerende på uddannelser nævnt i 1. pkt. kan færdiggøre deres uddannelsesforløb. Ministeren kan i den forbindelse pålægge andre universiteter at optage disse studerende eller at overtage ansvaret for uddannelsesforløbet på det pågældende universitet.«

 

 

 

Stk. 3. Ministeren kan i særlige tilfælde igangsætte en evaluering af en eller flere uddannelser.

 

3. § 3, stk. 3, ophæves.

Stk. 4-9 bliver herefter stk. 3-8.

 

 

 

Stk. 4. Universitetets uddannelser efter stk. 1 kan alene udbydes i Danmark, jf. dog stk. 5 og 6.

 

4. I § 3, stk. 4, der bliver stk. 3, og i stk. 7-8 , der bliver stk. 6-7, ændres »stk. 5 og 6« til: »stk. 4 og 5«.

 

 

 

 

 

 

Stk. 5. Universitetet kan tilbyde studerende som et individuelt valg og som et alternativ til at gennemføre en uddannelse i Danmark at gennemføre dele af uddannelsen ved et eller flere udenlandske universiteter efter aftale mellem de pågældende universiteter om gensidig udveksling.

 

 

Stk. 6. Ministeren kan i særlige tilfælde godkende, at dele af en uddannelse ved et universitet ikke kan gennemføres i Danmark, men skal gennemføres ved et eller flere udenlandske universiteter efter aftale mellem de pågældende universiteter om gensidig udveksling.

 

5.§ 3, stk. 6, affattes således:

»Universitetet kan i særlige tilfælde udbyde en uddannelse, hvor dele af uddannelsen ikke kan gennemføres i Danmark, men skal gennemføres ved et eller flere udenlandske universiteter efter aftale mellem de pågældende universiteter om gensidig udveksling, jf. dog stk. 1.«

Stk. 7. Studerende, der er under uddannelse i medfør af stk. 5 og 6, følger, mens de er indskrevet på det udenlandske universitet, reglerne for det pågældende universitet og ikke reglerne fastsat i medfør af denne lov.

 

 

Stk. 8. Ministeren kan som led i en aftale om gensidig udveksling efter stk. 5 og 6 bestemme, at det danske universitet kan udstede eksamensbevis til studerende, der har gennemført dele af deres uddannelse ved universitetet uden at have været optaget på den pågældende uddannelse.

 

 

 

 

 

Stk. 9. Ministeren fastsætter nærmere regler for gennemførelsen af uddannelsen efter stk. 5 og 6 og for udstedelse af eksamensbevis efter stk. 8 og kan i den forbindelse fravige bestemmelserne i § 17, stk. 4, § 18, stk. 5 og 6, og § 34, stk. 1.

 

6. I § 3, stk. 9 , der bliver stk. 8, ændres »efter stk. 5 og 6« til: »efter stk. 4 og 5« og »stk. 8« ændres til: »stk. 7«.

 

 

 

§ 8. Ministeren fastsætter generelle regler om uddannelse, herunder censur og kvalitetsudvikling, jf. §§ 4 og 5, om titler, som er knyttet til uddannelse, jf. § 6, og om adgang til uddannelse.

 

7. I § 8, stk. 1, udgår »og kvalitetsudvikling«.

Stk. 2. Ministeren kan bestemme, at danske prøver og eksaminer kan afholdes i udlandet, eventuelt på særlige vilkår. Ministeren kan fastsætte regler herom og kan i den forbindelse fastsætte, at udgifterne ved afholdelsen helt eller delvis påhviler det danske universitet eller den studerende.

 

 

 

 

 

 

 

§ 2

I lov om forskningsrådgivning m.v., jf. lov nr. 405 af 28. maj 2003, som ændret ved lov nr. 418 af 8. maj 2006, foretages følgende ændring:

 

 

 

§ 8. Det Frie Forskningsråd giver ministeren for videnskab, teknologi og udvikling forskningsfaglig rådgivning inden for alle videnskabelige forskningsområder. Folketinget og enhver minister kan indhente tilsvarende forskningsfaglig rådgivning fra rådet. Rådgivningen sker efter anmodning eller på eget initiativ.

 

1. I § 8, stk. 2 , indsættes som 2. pkt.: »Rådet bistår efter anmodning Akkrediteringsinstitutionen med forskningsfaglig rådgivning.«

Stk. 2. Rådet kan efter anmodning bistå offentlige institutioner med forskningsfaglig rådgivning.

 

 

Stk. 3. Rådet kan efter anmodning give forskningsfaglig rådgivning til private institutioner.

 

 

Stk. 4. Rådet afgiver hvert år til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling en rapport om sit virke.

 

 

 

 

 

 

 

§ 3

Loven træder i kraft den 1. april 2007.

 


Bilag 1

Høringsliste:

 

Universiteter

Københavns Universitet

Aarhus Universitet

Syddansk Universitet

Roskilde Universitetscenter

Aalborg Universitet

Danmarks Tekniske Universitet

Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole

Danmarks Farmaceutiske Universitet

Handelshøjskolen i København

Handelshøjskolen i Århus

Danmarks Pædagogiske Universitet

IT-Universitetet

IT-Højskolen i Vestdanmark

 

Ministerier

Beskæftigelsesministeriet

Finansministeriet

Forsvarsministeriet

Indenrigs- og Sundhedsministeriet

Justitsministeriet

Kirkeministeriet

Kulturministeriet

Miljøministeriet

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

Ministeriet for Flygtning, Indvandrere og Integration

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Skatteministeriet

Socialministeriet

Transport- og energiministeriet

Udenrigsministeriet

Undervisningsministeriet

Økonomi- og Erhvervsministeriet

 

Andre

Akademiet for de Tekniske Videnskaber

Akademikernes Centralorganisation

Amtsrådsforeningen

AVT €" Institute of Executive Education

Business Institute

Civiløkonomerne

CVU-Rektorkollegiet

Danmarks Evalueringsinstitut

Dansk Arbejdsgiverforening

Dansk Handel & Service

Dansk Industri

Dansk Magisterforening

Dansk Metal

Danske Studerendes Fællesråd

Det Etiske Råd

Det Kongelig Danske Videnskabers Selskab

Det Strategiske Forskningsråd

Erhvervsakademirådet

Erhvervsorganisationen HTSI

Foreningen af Universitets- og Handelshøjskolestuderende

Foreningen af Unge Handelsmænds Uddannelse

Forskeruddannelsesrådet

Forskningsrådet for Sundhed og Sygdom

Forskningsrådet for Natur og Univers

Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation

Forskningsrådet for Teknologi og Produktion

Forskningsrådet for Samfund og Erhverv

Frederiksberg Kommune

Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd

Rådet for de Gymnasiale Uddannelser

Gymnasieskolernes Lærerforening

Gymnasieskolernes Rektorforening

Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund

Henley-Denmark

Hovedstadens Udviklingsråd

Ingeniørforeningen i Danmark

Kulturministeriets Rektorer

Københavns Kommune

Landbrugsrådet

Landsorganisationen i Danmark

MVU-Rådet

Rektorforsamlingen for Teknika

Rektorkollegiet

Rigsrevisionen

Rådet for Teknologi og Innovation

Sektorforskningens Direktørkollegium

Studenterrådgivningen

Arbejdstilsynet

Beredskabsstyrelsen

CIRIUS

Energistyrelsen

Erhvervs- og Byggestyrelsen

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

Finanstilsynet

Færdselsstyrelsen

Fødevarestyrelsen

Kort- og Matrikelstyrelsen

Kulturarvsstyrelsen

Miljøstyrelsen

Plantedirektoratet

Psykolognævnet

Sikkerhedsstyrelsen

SIMI

Sundhedsstyrelsen

Søfartsstyrelsen