L 111 (som fremsat): Forslag til lov om
Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser
(akkrediteringsloven).
Fremsat den 15. december 2006 af
videnskabsministeren (Helge Sander)
Forslag
til
Lov om Akkrediteringsinstitutionen for
videregående uddannelser (akkrediteringsloven)
Kapitel 1
Formål m.v.
§ 1. Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling opretter
Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser som
et fagligt uafhængigt organ inden for den statslige
forvaltning.
Stk. 2. Akkrediteringsinstitutionens
formål er at sikre og dokumentere kvalitet og relevans af
videregående uddannelser ved at foretage en faglig vurdering
(akkreditering) ud fra centralt fastsatte kriterier for kvalitet af
eksisterende og nye uddannelser. Akkrediteringsinstitutionen skal
endvidere samle national og international erfaring af betydning for
akkreditering.
Stk. 3. I akkreditering indgår
også en faglig vurdering af uddannelser ud fra centralt
fastsatte kriterier for relevans, medmindre andet følger af
denne lov, regler fastsat i medfør heraf eller anden
lovgivning.
Kapitel 2
Akkrediteringsinstitutionen
§ 2.
Akkrediteringsinstitutionen består af
Akkrediteringsrådet og to sekretariater:
1) Et rådssekretariat, som varetager
sekretariatsbetjening af rådet.
2) Et fagligt sekretariat, som varetager faglige
opgaver i forhold til akkreditering af uddannelser.
Stk. 2. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling ansætter sekretariaternes ledelse
efter indstilling fra rådet.
§ 3.
Akkrediteringsrådet fastlægger de overordnede rammer
for rådets virksomhed og træffer afgørelse om
akkreditering. Rådet træffer desuden afgørelse
om godkendelse af universitetsuddannelser med den virkning, at
uddannelsen omfattes af universitetsloven og opnår tilskud
herefter.
Stk. 2. Rådet træffer
afgørelse om akkreditering på baggrund af
akkrediteringsrapporter. Rådet beslutter, hvilke
aktører der skal udarbejde rapporterne, medmindre andet
følger af denne lov, regler fastsat i medfør heraf
eller anden lovgivning.
Stk. 3. Rådet fastsætter
en forretningsorden.
§ 4.
Akkrediteringsrådet består af en formand og otte
medlemmer og er uafhængigt i sin virksomhed.
Stk. 2. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling udpeger formanden efter drøftelse med
undervisningsministeren og kulturministeren.
Stk. 3. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling udpeger medlemmerne således, at
1) tre medlemmer udpeges efter indstilling fra
undervisningsministeren,
2) et medlem udpeges efter indstilling fra
kulturministeren,
3) et medlem udpeges efter indstilling fra de
studerendes repræsentanter i bestyrelserne for
uddannelsesinstitutioner med videregående uddannelser under
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og
undervisningsministeren og fra de studerendes repræsentanter
i skoleråd/konservatorieråd på videregående
uddannelsesinstitutioner under kulturministeren, og
4) tre medlemmer udpeges af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling.
Stk. 4. Rådets formand og
medlemmer skal tilsammen have viden og erfaring inden for
kvalitetssikring, videregående uddannelse, forskning og
arbejdsmarkedsforhold for dimittender. Mindst et medlem skal have
international erfaring med akkreditering.
Stk. 5. Rådets formand og
medlemmer udpeges for en periode af fire år. Dog udpeges
medlemmet udpeget efter stk. 3, nr. 3, for en periode af et
år. Genudpegning kan ske én gang. Hvis formanden eller
et medlem afgår inden periodens udløb, udpeges en
afløser for den resterende periode efter stk. 2 og
3.
Kapitel 3
Universiteter under ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling
§ 5. Bachelor-
og kandidatuddannelser samt masteruddannelser og anden
deltidsuddannelse, der udbydes i Danmark efter universitetsloven,
skal akkrediteres af Akkrediteringsrådet.
Stk. 2. I det omfang danske
universiteter kan udbyde uddannelser svarende til de i stk. 1
nævnte uddannelser i udlandet, skal uddannelserne
akkrediteres af rådet eller kvalitetssikres efter det
nationale kvalitetssikringssystem i det land, hvor uddannelsen
udbydes.
Stk. 3. Rådet kan afvise en
anmodning om akkreditering eller stoppe behandlingen af
anmodningen, hvis
1) en anmodning ikke indeholder
tilstrækkelig dokumentation for uddannelsens kvalitet og
relevans,
2) en anmodning i det væsentligste
vedrører forhold, som rådet har taget stilling til
inden for de sidste to år, og som har medført, at
uddannelsen ikke kunne akkrediteres, eller
3) en anmodning efter stk. 1 vedrører
en uddannelse, som ikke vil kunne godkendes efter § 10,
stk. 1.
§ 6. Ved
akkreditering af eksisterende uddannelser nedsætter det
faglige sekretariat et akkrediteringspanel bestående af
faglige eksperter og med international deltagelse, jf. dog
§ 8.
Stk. 2. Panelet foretager en
akkrediteringsvurdering af uddannelsens kvalitet og relevans i
henhold til kriterier fastsat i medfør af § 11, og
det faglige sekretariat udarbejder på baggrund heraf en
akkrediteringsrapport.
Stk. 3. Akkrediteringen kan omfatte
flere uddannelser, hvor gennemførelsen af den ene uddannelse
er et adgangskrav for optagelse på den anden uddannelse.
§ 7.
Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om
akkreditering på baggrund af akkrediteringsrapporten.
Afgørelsen kan være en positiv eller en betinget
positiv akkreditering eller et afslag på akkreditering.
Stk. 2. Ved en positiv akkreditering
angiver rådet den periode, som akkrediteringen gælder
for. Rådet kan af egen drift eller efter anmodning fra
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling inden periodens
udløb undersøge, om kriterierne fastsat i
medfør af § 11 fortsat opfyldes. Hvis kriterierne
ikke er opfyldt, trækker rådet akkrediteringen tilbage.
Universitetet skal underrette rådet, hvis kriterierne ikke
længere er opfyldt, eller der er tvivl herom. Hvis
rådet trækker akkrediteringen tilbage, skal rådet
straks indberette det til ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling.
Stk. 3. Ved en betinget positiv
akkreditering angiver rådet, hvilke kriterier uddannelsen
ikke opfylder samt en tidsplan for opfølgning. Rådet
træffer efterfølgende afgørelse om
akkreditering på baggrund af en supplerende
akkrediteringsrapport.
Stk. 4. Ved et afslag på
akkreditering angiver rådet, hvorfor uddannelsen ikke kan
akkrediteres.
§ 8.
Akkrediteringsrådet kan af faglige grunde eller for at
afprøve det faglige sekretariats konkurrencedygtighed
beslutte at anvende en anden internationalt anerkendt aktør
end det faglige sekretariat til at udarbejde
akkrediteringsrapporter.
Stk. 2. Rådet kan af egen drift
eller efter anmodning fra et universitet helt eller delvis
lægge en akkrediteringsrapport fra en anden internationalt
anerkendt aktør til grund for afgørelsen om
akkreditering, i det omfang rapporten er udarbejdet efter
kriterierne fastsat i medfør af § 11.
§ 9. Ved
akkreditering af nye uddannelser foretager det faglige sekretariat
en faglig vurdering af uddannelsens kvalitet og relevans i henhold
til kriterier fastsat i medfør af § 11 og
udarbejder en akkrediteringsrapport. Akkrediteringsrådet kan
i særlige tilfælde kræve, at det faglige
sekretariat nedsætter et akkrediteringspanel efter
§ 6, stk. 1. Akkrediteringen kan omfatte flere
uddannelser, hvor gennemførelsen af den ene uddannelse er et
adgangskrav for optagelse på den anden uddannelse.
Stk. 2. Rådet træffer
afgørelse om akkreditering på baggrund af
akkrediteringsrapporten. Afgørelsen kan være en
positiv akkreditering eller et afslag på akkreditering.
Stk. 3. En positiv akkreditering
gælder for en periode svarende til uddannelsens normerede
studietid tillagt to år. Hvor akkrediteringen omfatter flere
uddannelser, gælder akkrediteringen for en periode svarende
til den normerede studietid for det samlede
uddannelsesforløb tillagt to år. Perioden
fastsættes ved oprunding til hele kalenderår.
Stk. 4. Rådet kan af egen drift
eller efter anmodning fra ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling inden periodens udløb undersøge, om
kriterierne fastsat i medfør af § 11 fortsat
opfyldes. Hvis kriterierne ikke er opfyldt, trækker
rådet akkrediteringen tilbage. Universitetet skal underrette
rådet, hvis kriterierne ikke længere er opfyldt, eller
der er tvivl herom. Hvis rådet trækker akkrediteringen
tilbage, skal rådet straks indberette det til ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling.
Stk. 5. Ved et afslag på
akkreditering angiver rådet, hvorfor uddannelsen ikke kan
akkrediteres.
§ 10. Bachelor-
og kandidatuddannelser samt masteruddannelser og anden
deltidsuddannelse, der udbydes i Danmark efter universitetsloven,
skal godkendes af Akkrediteringsrådet med den virkning, at
uddannelsen opnår tilskud herefter, jf. dog stk. 3.
Godkendelsen forudsætter en positiv eller betinget positiv
akkreditering efter § 7, stk. 1, eller en positiv
akkreditering efter § 9, stk. 2, og gælder for
den samme periode som akkrediteringen.
Stk. 2. Inden en godkendelse efter
stk. 1 indstiller rådet uddannelsens
tilskudsmæssige indplacering, titel, specifikke adgangskrav
for bacheloruddannelser samt uddannelsens normerede studietid til
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling. Rådet
indstiller desuden eventuel fastsættelse af maksimumrammer
for tilgangen til uddannelsen.
Stk. 3. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan undtagelsesvis træffe
afgørelse om, at en uddannelse ikke kan godkendes i henhold
til stk. 1. Afgørelse herom træffes, hvor
uddannelsen ikke opfylder lovgivningsmæssige krav, eller
oprettelsen af uddannelsen ud fra en samfundsøkonomisk
betragtning ikke skønnes hensigtsmæssig. Det
pågældende universitet skal have lejlighed til at
udtale sig, inden afgørelsen træffes.
Stk. 4. Godkendelsen bortfalder, hvis
akkrediteringen trækkes tilbage efter § 7,
stk. 2, eller efter § 9, stk. 4.
Stk. 5. Rådet skal straks
indberette godkendelse efter stk. 1 til ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling.
§ 11.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter
kriterier for kvalitet og relevans samt nærmere regler om
sagsgangen ved akkreditering og godkendelse.
Kapitel 4
Uddannelsesinstitutioner m.v. under
andre ministre
§ 12.
Akkrediteringsrådet akkrediterer videregående
uddannelser på undervisningsministerens område efter de
regler, der gælder herfor.
Stk. 2. Rådet akkrediterer
videregående uddannelser på kulturministerens
område. Kulturministeren fastsætter nærmere
regler for akkreditering samt kriterier for kvalitet og
relevans.
Stk. 3. Kulturministeren beslutter,
hvilken international anerkendt akkrediteringsaktør der skal
varetage de faglige opgaver med akkreditering på
kulturministerens område. Det er en forudsætning, at
akkrediteringsrapporten, som skal lægges til grund for
rådets akkreditering, er udarbejdet efter kriterier fastsat i
medfør af stk. 2.
Stk. 4. Rådet kan efter aftale
mellem ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og
vedkommende minister akkreditere uddannelser under andre ministre
samt private lønnede uddannelser, der gennemføres hos
en arbejdsgiver som led i et ansættelsesforhold. Vedkommende
minister kan fastsætte nærmere regler for akkreditering
samt kriterier for kvalitet og relevans.
Kapitel 5
Økonomiske forhold
§ 13.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling afholder udgifter
til Akkrediteringsinstitutionen og til udarbejdelse af
akkrediteringsrapporter efter § 8, stk. 1.
Undervisningsministeren og kulturministeren afholder på hvert
sit område udgifter til udarbejdelse af
akkrediteringsrapporter.
Stk. 2. I det omfang
Akkrediteringsrådet akkrediterer uddannelser under andre
ministre, jf. § 12, stk. 4, afholdes udgifterne
hertil af vedkommende minister.
Stk. 3. Akkreditering af uddannelser
efter § 5, stk. 2, og private uddannelser efter
§ 12, stk. 4, udføres som
indtægtsdækket virksomhed.
Kapitel 6
Klageadgang og
offentliggørelse
§ 14.
Akkrediteringsrådets afgørelser kan ikke indbringes
for anden administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Klager over retlige
spørgsmål ved rådets afgørelser kan af
parter indbringes for Universitets- og Bygningsstyrelsen senest 14
dage efter, at afgørelsen er meddelt parten.
Stk. 3. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan delegere sine kompetencer efter loven
til Universitets- og Bygningsstyrelsen og kan bestemme, at
styrelsens afgørelser ikke kan indbringes for
ministeren.
§ 15.
Akkrediteringsrådet offentliggør alle
akkrediteringsrapporter og en samlet oversigt over alle
akkrediteringsansøgninger og resultatet heraf samt
uddannelser, der er akkrediteret af rådet.
Stk. 2. Rådet
offentliggør hvert år en beretning om institutionens
virksomhed.
Kapitel 7
Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser
§ 16. Loven
træder i kraft den 1. april 2007, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 12
træder i kraft den 1. januar 2008.
§ 17.
Akkrediteringsrådet udarbejder forslag til plan for
akkreditering af alle uddannelser, som ved lovens
ikrafttræden modtager tilskud i henhold til
universitetsloven. Akkrediteringsplanen og budget herfor skal
forelægges til godkendelse hos ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling inden udgangen af december 2007.
Universitetet har pligt til at afgive de nødvendige
oplysninger til udarbejdelse af planen og til at følge den
godkendte akkrediteringsplan.
Stk. 2. Rådet underretter
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, hvis
universitetet ikke følger akkrediteringsplanen.
Stk. 3. Undervisningsministeren
fastsætter i samarbejde med rådet en plan for
akkreditering af videregående uddannelser på
undervisningsministerens område.
Stk. 4. Kulturministeren
fastsætter i samarbejde med rådet en plan for
akkreditering af videregående uddannelser på
kulturministerens område.
§ 18. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
I forlængelse af regeringens
globaliseringsstrategi, som blev præsenteret i april 2006,
fremsættes dette lovforslag om etablering af en
akkrediteringsinstitution. Regeringens mål er at skabe danske
videregående uddannelser i verdensklasse, og et af
initiativerne, som skal sikre målet, er, at alle
videregående uddannelser skal leve op til internationale
standarder. Danske videregående uddannelser skal også i
højere grad kunne modsvare samfundets behov for
højtuddannet arbejdskraft, som dokumenterbart er
internationalt konkurrencedygtig. Videregående uddannelser af
højeste internationale kvalitet forudsætter
systematisk kvalitetssikring. Med akkreditering kan danske
videregående uddannelsers kvalitet og relevans dokumenteres
og anerkendes efter internationale standarder. Med
universitetsloven fra 2003 blev der taget væsentlige skridt
hen imod at give universiteterne de nødvendige redskaber til
at sikre forskning, uddannelse og videnspredning på
højeste internationale niveau. Loven gav universiteterne
øgede frihedsgrader og styrkede ledelsen. Der blev
indført professionelle bestyrelser med eksternt flertal.
Universiteternes ansvar for systematisk kvalitetsudvikling af deres
uddannelser blev ligeledes præciseret og skærpet.
Der er fra slutningen af 80€™erne
gradvist skabt et nyt institutionelt grundlag for de
videregående uddannelsers udbygning og udvikling på
Undervisningsministeriets område. På
erhvervsskoleområdet blev den tidligere centralistiske
styringsmodel i 1991 erstattet af selveje med mål- og
rammestyring og finansiering ved taxametertilskud. Det nye
decentrale styringskoncept kom senere til også at omfatte
institutioner med mellemlange videregående uddannelser,
således at stort set alle institutioner, der i dag udbyder
korte og mellemlange videregående uddannelser, er omfattet af
dette decentrale styringskoncept.
Den nye styring indebar, at institutionerne
på Undervisningsministeriets område fik et
større selvstændigt ansvar for kvalitetssikring og
udvikling af uddannelserne. Men det decentrale styringskoncept
indebærer samtidig, at der er behov for ekstern
kvalitetssikring til at sikre, at de målsætninger, der
er stillet op for uddannelsesområderne, nås.
Med reformen af de korte videregående
uddannelser i 1997 skabtes forudsætninger for en
kvalitetsmæssig forbedring af disse uddannelser. Som
opfølgning herpå fastsattes i 2000 krav til
erhvervsakademierne om et system til kvalitets- og
resultatvurdering af hver enkel af institutionens uddannelser. Med
loven om mellemlange videregående uddannelser fra 2000 fik
undervisningsministeren mulighed for at evaluere mellemlange
videregående uddannelser med henblik på at godkende
disse til professionsbachelortitlen, som dels er et
kvalitetsstempel og dels en niveauangivelse af betydning for efter-
og videreuddannelse.
Loven om de videregående kunstneriske
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 889 af 21. september
2000 og lov nr. 17 af 14. januar 1998 om Danmarks Biblioteksskole,
havde som formål at give et generelt kvalitetsløft af
de videregående uddannelser på Kulturministeriets
område. Lovgivningen og reglerne udstedt i medfør
heraf er siden fulgt op af resultatkontrakter med fokus på
kvalitetsudviklingen af de enkelte uddannelser. Hvor det er
relevant, har Kulturministeriets videregående uddannelser en
bachelor- og kandidatgrad. Kulturministeriets videregående
uddannelser skal kunne måles i forhold til det højeste
internationale niveau. Dette lovforslag bidrager til at sikre, at
kvalitet og relevans modsvarer samfundets behov.
Lovforslaget om oprettelse af
Akkrediteringsinstitutionen for de videregående uddannelser
skal ses i naturlig forlængelse af universitetsloven fra
2003, lov om mellemlange videregående uddannelser og lov om
korte videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannelser)
samt lovgivning på kulturministerens område om de
videregående kunstneriske uddannelser og lov om
biblioteksskolen. Med lovforslaget vil kvalitetssikringen af
videregående uddannelse blive styrket betydeligt. Endvidere
sikres, at danske videregående uddannelser kan leve op til de
højeste internationale standarder for kvalitetssikring.
Den nuværende ministerielle godkendelse
af nye uddannelser på universiteterne vil blive afskaffet.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
(videnskabsministeren) fastsætter fortsat de
økonomiske tilskud til uddannelsen og specifikke
adgangskrav. Ministeren vil dog undtagelsesvis kunne beslutte, at
der ikke kan ske godkendelse af en uddannelse. Dette sker, hvis
uddannelsen ikke opfylder lovgivningsmæssige krav, eller hvis
oprettelsen af uddannelsen ud fra en samfundsøkonomisk
betragtning ikke skønnes hensigtsmæssig.
Samlet set får universiteterne bedre
mulighed for hurtigere og mere fleksibelt at udvikle og
igangsætte nye uddannelser. Samtidig styrker
indførelsen af akkreditering på uddannelsesniveau de
videregående uddannelsers kvalitet og relevans. Etableringen
af et akkrediteringssystem giver også universiteterne bedre
mulighed for at dokumentere kvalitet af uddannelser i udlandet.
På Undervisningsministeriets og
Kulturministeriets område fastholdes den ministerielle
godkendelse af uddannelser.
Undervisningsministeriets fastholdelse af den
ministerielle godkendelse af udbud sker især på
baggrund af ønsket om et landsdækkende og regionalt
udbud af uddannelser inden for de videregående uddannelsers
område.
På Kulturministeriets område har
den ministerielle godkendelse baggrund i et ønske om at
dimensionere de kunstneriske uddannelser i overensstemmelse med
arbejdsmarkedets behov og uddannelsesinstitutionernes funktion som
kulturbærende institutioner med landsdækkende og
regional udbredelse.
Det er væsentligt at sikre en hurtig og
enkel procedure for akkrediteringsforløbet på alle tre
ministerområder, og det må derfor overvejes, om der
på de enkelte områder skal fastsættes
nærmere regler om tidsfrister i forløbet, når
institutionen har haft tid til at etablere sig, og der foreligger
et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag. Fastsættelse af
eventuelle tidsfrister for akkrediteringsforløbet sker efter
drøftelse mellem de tre ministre.
1.1 Akkreditering, evaluering
og auditering
Danske universitetsuddannelser er generelt af
en høj kvalitet i en international sammenhæng.
OECD€™s ekspertpanel pegede i sin evaluering af det
danske universitetssystem i 2005 på, at danske
universitetsuddannelser i en international sammenligning overordnet
giver et relativt højt privat og samfundsøkonomisk
afkast. Men der er behov for en ny ordning for kvalitetssikring af
danske universitetsuddannelser (OECD: University Education in
Denmark, 2005).
Akkreditering er den form for
kvalitetssikring, der internationalt er fremherskende. Med
indførelsen af et akkrediteringssystem, hvor alle nye
uddannelser akkrediteres inden godkendelse og eksisterende
uddannelser akkrediteres cyklisk (rullende), sikres systematisk
kvalitetssikring af alle videregående uddannelser.
Uddannelsessøgende på både
det nationale og det globale uddannelsesmarked har brug for at
kunne gennemskue kvaliteten af universitetsuddannelse.
Uddannelsesinstitutionerne har i kraft af den stigende
internationale konkurrence om de bedste studerende behov for at
kunne dokumentere, at uddannelsernes kvalitet er på
højeste internationale niveau og omfattet af effektiv
kvalitetssikring. Med akkreditering kan uddannelsernes kvalitet
dokumenteres og anerkendes efter internationale standarder.
I international sammenhæng anvendes
typisk tre centrale begreber i forbindelse med kvalitetssikring af
uddannelser: Akkreditering, evaluering og auditering.
Ved en uddannelsesakkreditering foretages en
faglig vurdering af, om en uddannelse opfylder foruddefinerede
kriterier for kvalitet og relevans. På baggrund af en konkret
vurdering af, om den givne uddannelse lever op til kriterierne,
træffer den akkrediterende myndighed beslutning om, hvorvidt
uddannelsen kan akkrediteres.
Uddannelsesevalueringer gennemføres
med henblik på at videreudvikle kvaliteten af uddannelserne.
I en uddannelsesevaluering beskrives og analyseres forskellige
aspekter af uddannelsens kvalitet med udgangspunkt i både
centralt fastsatte mål for uddannelsen og uddannelsens egne
mål. Evalueringen resulterer i en række kvalitative
vurderinger af uddannelsen og anbefalinger til, hvordan
uddannelsens kvalitet kan udvikles.
Ved en auditering vurderes en
uddannelsesinstitutions interne kvalitetssikringsarbejde. I
auditeringen indgår en vurdering af de mål, strategier,
metoder og systemer, som uddannelsesinstitutionen har opbygget for
at kunne garantere kvaliteten af sin virksomhed. Formålet med
en auditering er at udvikle institutionens kvalitetssikringssystem,
og auditering resulterer i en række vurderinger og
anbefalinger til forbedring af institutionens
kvalitetssikringsarbejde.
Evalueringer og auditering er dermed
redskaber, som institutionerne kan benytte i deres interne
kvalitetssikring, hvorimod akkreditering er en formel, autoritativ
anerkendelse af uddannelser og fungerer som en del af det formelle
(ofte statslige) system til styring af videregående
uddannelser.
1.2 Europæiske standarder
og retningslinier for kvalitetssikring
Akkreditering anvendes internationalt til at
sikre og dokumentere kvalitet af videregående uddannelser.
Som følge af forskellige uddannelsestraditioner, herunder
finansiering og styring af videregående
uddannelsesinstitutioner, tilpasses nationale
akkrediteringsmodeller de hjemlige uddannelsesforhold. I USA og
Canada, hvor mange videregående uddannelsesinstitutioner er
private, og uddannelserne er fuldt eller delvis brugerfinansierede,
er der ikke etableret nationale akkrediteringsordninger. Derimod er
akkreditering forankret regionalt eller i professionelle
organisationer, så som ingeniør- og
lægeorganisationer.
I Europa er akkrediteringsmodellerne
tilpasset den europæiske uddannelsestradition med offentligt
finansierede og centralt styrede uddannelser. Flere
europæiske lande har allerede indført nationale
akkrediteringsmodeller. Det drejer sig blandt andet om Nederland,
Tyskland, Schweiz, Polen, Norge, Østrig og Spanien.
Kvalitetssikring, herunder akkreditering,
indgår som et vigtigt element i Bologna-processen for
videregående uddannelser i 45 europæiske lande.
På baggrund af ENQA-rapporten "Standards and Guidelines for
Quality Assurance in the European Higher Education Area"
tiltrådte ministrene fra 45 europæiske lande i 2005
fælles standarder og retningslinier for kvalitetssikring,
herunder akkreditering, i Europa. De 45 lande har til hensigt at
anvende rapportens standarder og retningslinier.
Det er forventningen, at de europæiske
ministre ved den kommende ministerkonference i London i 2007
tiltræder etableringen af et europæisk register for
kvalitetssikringsorganer, herunder akkrediteringsinstitutioner.
Formålet med registret er at skabe gennemsigtighed og
sammenlignelighed omkring kvalitetssikring af videregående
uddannelse i Europa. Nationale kvalitetssikringsorganer, som er
blevet eksternt vurderet, og som lever op til de europæiske
standarder og retningslinier, kan blive optaget i registret.
Flere lande uden for Europa, blandt andet i
Asien, Sydamerika og Afrika, har vist stor interesse for
Bologna-processen og for den europæiske udvikling inden for
det videregående uddannelsesområde, herunder udvikling
af kvalitetssikringsprocedurer.
1.3 Den eksisterende ordning
for kvalitetssikring af danske uddannelser
Det danske system for kvalitetssikring af
uddannelser følger ikke fuldt ud de fælles
europæiske standarder for kvalitetssikring. OECD anbefalede
da således også i 2005 i sin evaluering af det danske
universitetssystem, at kvalitetssikringen af danske
universitetsuddannelser blev styrket på en række
områder.
I forbindelse med Globaliseringsrådets
arbejde blev denne problemstilling yderligere belyst. Det danske
kvalitetssikringssystem sikrer ikke regelmæssige og gentagne
evalueringer af alle uddannelser, og institutionerne er ikke
forpligtede til systematisk opfølgning. Endvidere har
institutionerne ikke i tilstrækkelig omfang implementeret
sammenhængende og systematiske systemer til sikring af
kvaliteten af deres virksomhed.
Gældende procedurer medfører
derfor, at der ikke forekommer umiddelbart tilgængelige
vurderinger og sammenligninger af danske videregående
uddannelser baseret på internationale standarder. Det er
derfor heller ikke umiddelbart muligt for danske og udenlandske
studerende at vurdere kvaliteten af danske videregående
uddannelser og for uddannelsesinstitutionerne at dokumentere deres
kvalitet.
Den nuværende ministerielle godkendelse
af nye uddannelser fokuserer primært på
legalitetskontrol og uddannelsernes arbejdsmarkedsrelevans.
For at sikre at danske uddannelser lever op
til samfundets krav om kvalitet og relevans, er der behov for at
etablere et effektivt godkendelsessystem, som imødekommer
behovet for hurtigt at kunne oprette nye uddannelser, og som
samtidig lukker uddannelser, der ikke har den fornødne
kvalitet og relevans.
2. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget oprettes en
akkrediteringsinstitution bestående af et
akkrediteringsråd og to sekretariater.
Akkrediteringsrådet skal akkreditere nye heltidsuddannelser
og deltidsuddannelser og eksisterende heltids- og
deltidsuddannelser for givne perioder, hvorefter de skal
akkrediteres på ny. Rådet skal således
kontrollere og dokumentere kvaliteten og relevansen af
videregående uddannelser i Danmark. I løbet af 2007
skal rådet have en plan for, hvilke uddannelser der skal
akkrediteres på videnskabsministerens område.
Undervisningsministeren og kulturministeren fastsætter i
samarbejde med rådet en plan for akkreditering af
videregående uddannelser på hver deres område.
Det antages, at en akkrediteringsproces tager ca. et halvt år
for eksisterende uddannelser, og at en akkreditering af nye
uddannelser tager ca. tre måneder.
Det har under udarbejdelsen af lovforslaget
været foreslået, at også udenlandske og private
danske uddannelsesinstitutioner skulle have mulighed for at
få uddannelser, der svarer til de danske
universitetsuddannelser, akkrediteret af Akkrediteringsrådet.
Bestemmelsen er efter høringen taget ud af lovforslaget,
dels på baggrund af høringssvarene, dels fordi der er
lagt vægt på, at rådet skal have tid til at
opbygge en institution, der først og fremmest skal have
fokus på at få akkrediteret de mange uddannelser under
de tre ministre. Det må på sigt overvejes, om der er
behov for at udvide rådets kompetencer i forhold til de
udenlandske og private danske uddannelsesinstitutioner udover de
private lønnede uddannelser, der gennemføres hos en
arbejdsgiver som led i et ansættelsesforhold.
På Ministeriet for Videnskab, Teknologi
og Udviklings (Videnskabsministeriets) område
overføres ministerens kompetence til at godkende uddannelser
til Akkrediteringsrådet. På Undervisningsministeriets
og Kulturministeriets område vil ministeren fortsat
træffe den endelige afgørelse om godkendelse af udbud
af uddannelser. Dog vil godkendelsen ifølge lovforslaget
være baseret på akkrediteringer foretaget af
Akkrediteringsrådet. Med etableringen af et dansk
akkrediteringssystem indføres der et systematisk eksternt
element i kvalitetssikringen af danske videregående
uddannelser. Gennem regelmæssige, gentagne og eksterne
vurderinger af alle videregående uddannelser måles og
dokumenteres kvaliteten af danske videregående uddannelser.
Det bliver således muligt for danske og udenlandske
studerende at vurdere kvaliteten af danske uddannelser.
Som grundlag for Akkrediteringsrådets
akkrediteringer fastsætter de relevante ministre kriterier
for kvalitet og relevans. Kvalitetskriterier skal leve op til
internationale standarder og skal samtidig afspejle den danske
videregående uddannelsesstruktur. Eksempelvis er
forskningsbasering et væsentligt kriterium for akkreditering
af universitetsuddannelser. Kriterier for relevans skal dokumentere
arbejdsmarkedets behov for uddannelserne (fx gennem
beskæftigelses- og ledighedsgrader), og at der er etableret
en dialog mellem institutionerne og relevante aftagere på
arbejdsmarkedet.
Et særligt sæt af
kvalitetskriterier vedrører uddannelsesniveau. Disse
kriterier er beskrevet i "Den danske Kvalifikationsnøgle",
hvori hver uddannelsestype er beskrevet i en kvalifikations- og
kompetenceterminologi, der lægger vægt på
uddannelsens slutkompetence. Den danske Kvalifikationsnøgle
er for tiden under revision. Kvalifikationsnøglen er
udformet som led i det europæiske Bologna-samarbejde med det
formål at styrke gennemsigtighed mellem landenes
uddannelsessystemer og lette anerkendelse af udenlandske
uddannelser.
Akkrediteringsrådet er uafhængigt
af ministrene og de videregående uddannelsesinstitutioner for
så vidt angår tilrettelæggelsen af procedurer og
metoder samt konklusioner og afgørelser. Dette
medfører, at videnskabsministeren ikke kan ændre
rådets faglige beslutninger. Der kan kun gives tilskud til
uddannelser, der er akkrediteret af rådet.
Uddannelsesinstitutionerne kan klage til
Universitets- og Bygningsstyrelsen over retlige
spørgsmål ved Akkrediteringsrådets
afgørelser.
Rådet er uafhængigt i sin
virksomhed, og medlemmerne udpeges på baggrund af deres
faglige kvalifikationer. Rådet skal have viden og erfaring
inden for kvalitetssikring, videregående uddannelse,
forskning og arbejdsmarkedsforhold for dimittender. Mindst et
medlem skal have international erfaring med akkreditering.
Rådet har det overordnede ansvar for kvaliteten af
opgaveløsningen.
Til rådet knyttes et
rådssekretariat, som varetager det praktiske arbejde i
forbindelse med rådets møder og akkrediteringer
på alle ministerområder, og et fagligt sekretariat, som
varetager faglige opgaver i forhold til akkreditering af
uddannelser. Rådet træffer afgørelse om
akkreditering på baggrund af akkrediteringsrapporter, som
udarbejdes af det faglige sekretariat, Danmarks Evalueringsinstitut
(EVA) eller andre internationalt anerkendte aktører.
Rådet beslutter, hvilken aktør der skal udarbejde
rapporterne, medmindre andet fremgår af denne lov, regler
udstedt i medfør heraf eller anden lovgivning.
Akkrediteringsinstitutionen skal leve op til
kravet om uafhængighed som beskrevet i de europæiske
standarder og retningslinier for kvalitetssikring af
videregående uddannelser:
"3.6 Independence
Standard:
Agencies should be independent to the
extent both that they have autonomous responsibility for their
operations and that the conclusions and recommendations made in
their reports cannot be influenced by third parties such as higher
education institutions, ministries or other stakeholders.
Guidelines:
An agency will need to demonstrate its
independence through measures, such as:
€ Its operational independence from
higher education institutions and governments is guaranteed in
official documentation (e.g. instruments of governance or
legislative acts).
€ The definition and operation of its
procedures and methods, the nomination and appointment of external
experts and the determination of the outcomes of its quality
assurance processes are undertaken autonomously and independently
from governments, higher education institutions, and organs of
political influence.
€ While relevant stakeholders in higher
education, particularly students/learners, are consulted in the
course of quality assurance processes, the final outcomes of the
quality assurance processes remain the responsibility of the
agency."
(Standards and Guidelines for Quality
Assurance in the European Higher Education Area, side 25).
Dansk oversættelse:
"3.6 Uafhængighed
Hovedregel:
En kvalitetssikringsinstitution skal
være uafhængig i en sådan grad, at institutionen
både har selvstændigt ansvar for sin virksomhed, og at
de konklusioner og anbefalinger, som fremsættes i
institutionens rapporter, ikke kan påvirkes af tredjeparter,
såsom videregående uddannelsesinstitutioner,
ministerier eller andre interessenter.
Retningslinjer:
En kvalitetssikringsinstitution må
kunne påvise sin uafhængighed på forskellig vis,
herunder som følger:
€ Institutionens virksomheds
uafhængighed af videregående uddannelsesinstitutioner
og ministerier sikres i officielle dokumenter (f.eks.
vedtægter, statutter eller lovgivning).
€ Fastlæggelse og anvendelse af
institutionens procedurer og metoder, nominering og udpegning af
eksterne eksperter samt resultatet af kvalitetssikringsarbejdet
varetages uafhængigt af ministerier, videregående
uddannelsesinstitutioner og politiske
interesseorganisationer.
€ Relevante interessenter i den
videregående uddannelsessektor, herunder især
studerende, høres i forbindelse med
kvalitetssikringsarbejdet, men kvalitetssikringsinstitutionen har
ansvaret for det endelige resultat af dette arbejde."
Oprettelsen af Akkrediteringsinstitutionen
er en nyskabelse inden for kvalitetssikring af uddannelser i
Danmark. Samtidig er akkrediteringskonceptet under udvikling i
international sammenhæng. Det forudsættes, at den
danske model lever op til kravene i de europæiske standarder
og retningslinier for kvalitetssikring af videregående
uddannelser. Senest tre år efter lovens ikrafttræden
skal der ske en vurdering af Akkrediteringsinstitutionen med
henblik på at sikre, at institutionen lever op til de
gældende krav, sådan som disse er formuleret på
tidspunktet. Der ligger heri, at Akkrediteringsinstitutionen skal
optages i det europæiske register for
kvalitetssikringsorganer, såfremt dette etableres, eller
vurderes internationalt på anden vis. Skulle det vise sig, at
den danske model ikke lever op til de gældende krav, vil
modellen blive taget op til drøftelse igen med henblik
på at ændre loven i det fornødne omfang.
Videnskabsministeren vil efter fem år endvidere give
Folketinget en redegørelse på baggrund af en
evaluering af Akkrediteringsinstitutionen og dens virksomhed,
herunder samspillet med andre aktører og sammenhængen
i det samlede danske kvalitetssikringssystem for videregående
uddannelser.
3. Økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Akkrediteringsinstitutionens samlede
årlige udgifter er anslået til 22,5 mio. kr. Dertil
kommer engangsudgifter på 5 mio. kr. til etablering i
2007.
Med Aftale om udmøntning af
globaliseringspuljen er der afsat 20 mio. kr. i 2007 og 15
mio. kr. årligt i 2008 og 2009 til
Akkrediteringsinstitutionen. Heraf er afsat 1,1 mio. kr. under
Kulturministeriet og 2,7 mio. kr. under Undervisningsministeriet
til køb af akkrediteringsydelser, mens resten er afsat under
Videnskabsministeriet.
Endvidere tilvejebringes der 7,5 mio. kr.
årligt ved intern omprioritering i Undervisningsministeriet
og Videnskabsministeriet.
Undervisningsministeriet omprioriterer 1,9
mio. kr. svarende til EVA€™s hidtidige forbrug til
akkreditering på ministeriets område.
Videnskabsministeriet omprioriterer 5,6 mio. kr., hvoraf 3,5 mio.
kr. overføres fra EVA€™s hidtidige forbrug
på evalueringer og andet på Videnskabsministeriets
område. Omprioriteringen af EVA€™s bevillinger er
gjort ud fra en forudsætning om, at bevillingerne
overføres til bestillerne, der selv afgør, hvor det
fremtidige køb af akkrediteringsydelser skal ske .
De resterende 2,1 mio. kr. omprioriteres internt i
Videnskabsministeriet.
4. Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
5. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser
for borgere
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgere.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
9. Lovforslagets forhold til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos en bred kreds af interessenter, herunder
uddannelsesinstitutioner under videnskabsministeren,
undervisningsministeren og kulturministeren, øvrige
ministerier og relevante organisationer. Der henvises til
høringslisten, jf. bilag 1.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der vil være et
nettofinansieringsbehov på 20 mio. kr. i 2007 og 15 mio. kr.
i de følgende år. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgere | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til stk. 1.
Akkrediteringsinstitutionen oprettes som en
statsinstitution under videnskabsministeren. Heraf følger
blandt andet, at institutionen er omfattet af de statslige
regelsæt, herunder forvaltningsloven, offentlighedsloven og
Finansministeriets Budgetvejledning. Institutionens
uafhængighed betyder, at den ikke er underlagt ministerens
instruktionsbeføjelse i faglige spørgsmål.
Til stk. 2-3.
Udover at akkreditere alle videregående
uddannelser ligger det inden for Akkrediteringsinstitutionens
formål at indhente erfaring og viden nationalt og
internationalt om akkrediteringsmetoder og -kriterier samt andre
forhold af betydning for at sikre, at rådets akkrediteringer
til stadighed lever op til internationale standarder. I
akkreditering ligger en faglig vurdering af uddannelsen ud fra
centralt fastsatte kriterier for kvalitet og relevans. Dog er det
tanken, at relevansvurderingen ved nye uddannelser på
undervisningsministerens og kulturministerens område
foretages af den pågældende minister. Afhængigt
af ministerens beslutning gennemføres der herefter en
akkreditering, eller ministeren meddeler afslag.
Til § 2
Til stk. 1.
Det foreslås, at
Akkrediteringsinstitutionen består af
Akkrediteringsrådet og to sekretariater. Et
rådssekretariat, som bistår rådet med det
praktiske i forhold til gennemførelsen af akkrediteringer
på alle ministerområder, og et fagligt sekretariat, som
varetager faglige opgaver i forhold til akkreditering.
Den foreslåede sekretariatsmodel kendes
fra forskningsrådssystemet, hvor rådene
sekretariatsbetjenes af uafhængige sekretariater, som har
administrativt fællesskab med en anden institution. På
samme måde er det tanken, at rådssekretariatet og det
faglige sekretariat skal være uafhængigt af
videnskabsministeren.
Akkrediteringsinstitutionen skal have
administrativt fællesskab med en anden institution under
videnskabsministeren, sådan at rådet kan have fokus
på de faglige opgaver frem for administrationen af
sekretariaterne. Sekretariatsfunktionerne har selvstændig
ledelse og eget budget. Det betyder, at ledelsen har det
økonomiske ansvar i forbindelse med driften af
Akkrediteringsinstitutionen, ligesom ledelsen ansætter
medarbejderne i sekretariaterne og har personaleansvaret.
Det forudsættes, at
Akkrediteringsinstitutionen kan optages i det europæiske
register for kvalitetssikringsorganer, såfremt dette
etableres. I modsat fald vil modellen blive taget op til
drøftelse igen, jf. de almindelige bemærkninger,
afsnit 2.
Til stk. 2.
Videnskabsministeren ansætter
sekretariaternes ledelse efter indstilling fra
Akkrediteringsrådet, som også godkender
stillingsopslag. Ministeren kan ikke ansætte en ledelse, som
ikke er indstillet af rådet. Ledelsen refererer i det faglige
arbejde til rådet og er dermed ikke i så henseende
underlagt ministerens instruktionsbeføjelse.
Til § 3
Til stk. 1.
Rådet er i sit virke omfattet af de
almindelige forvaltningsretlige regler, jf. også
bemærkningerne til § 1, stk. 1, herunder
forvaltningslovens regler om inhabilitet. Heraf følger, at
rådets medlemmer efter omstændighederne kan være
inhabile i forhold til behandlingen af bestemte sager, fx hvis et
medlem har en særlig personlig eller økonomisk
interesse i sagens udfald, eller hvis den pågældende er
tæt knyttet til den institution, afgørelsen
vedrører.
Til stk. 2.
Akkrediteringsrådet træffer sine
afgørelser på baggrund af faglige
akkrediteringsrapporter. Rådet udarbejder ikke selv disse
rapporter, men bestiller dem hos det faglige sekretariat eller
andre faglige anerkendte aktører, fx Danmarks
Evalueringsinstitut (EVA) eller udenlandske aktører.
Rådet træffer afgørelse om, hvilken aktør
der skal forestå akkrediteringsopgaven, medmindre andet er
bestemt i loven eller regler udstedt i medfør heraf eller i
anden lovgivning.
Til stk. 3.
Akkrediteringsrådet fastsætter en
forretningsorden. Forretningsordenen skal blandt andet regulere
forhold omkring rådets beslutningsdygtighed,
afstemningsregler, mødefrekvens samt procedurer for
sagsgangen mellem rådet og sekretariaterne.
Til § 4
Til stk. 1.
Akkrediteringsrådet er uafhængigt
i sin virksomhed, og medlemmerne skal således ikke
repræsentere særlige interesser i rådet, men skal
via deres faglige baggrund sikre, at rådet fagligt set lever
op til lovens krav og dermed kan varetage de opgaver, som er
tillagt rådet.
Til stk. 2 og 3.
Det foreslås, at videnskabsministeren
udpeger formanden og tre medlemmer, mens de resterende fem
medlemmer udpeges efter indstilling fra undervisningsministeren,
kulturministeren og studenterrepræsentanter i
uddannelsesinstitutionernes bestyrelser og på
Kulturministeriets område i
skoleråd/konservatorieråd. Det forudsættes, at de
tre ministre rådfører sig med relevante organisationer
i forbindelse med indstilling og udpegning af medlemmerne. Ved
relevante organisationer forstås rektorforsamlinger,
interesseorganisationer, rådgivende organer og lignende. Det
foreslås, at organisationerne kan komme med forslag til
kvalificerede kandidater, der kan indgå i en bruttoliste,
hvorfra de tre ministre kan indstille og udpege.
Videnskabsministerens udpegning efter stk. 3, nr. 1 og 2, sker
på baggrund af en drøftelse de tre ministre
imellem.
Akkrediteringsrådet skal
nedsættes i overensstemmelse med reglerne i lov om
ligestilling af kvinder og mænd. Det betyder blandt andet, at
de indstillende parter skal foreslå lige mange kvinder og
mænd til posterne og i tilfælde af ulige antal
én mere af det ene køn end af det andet, samt at
rådet skal have en ligelig sammensætning af kvinder og
mænd.
I henhold til stk. 3, nr. 3, har de
studerende, som er indskrevet på uddannelsesinstitutioner
på de tre ministerområder, mulighed for at indstille et
medlem til rådet via repræsentanterne i bestyrelserne
m.v. I praksis kan studenterrepræsentanterne enten indstille
hver især eller gå sammen om at indstille et medlem.
Ved udpegningen skal der tages hensyn til, at de forskellige
uddannelsesniveauer på skift har mulighed for at blive
repræsenteret i rådet.
Til stk. 4.
Formålet med bestemmelsen er at sikre,
at rådets sammensætning afspejler
Akkrediteringsinstitutionens formål og samlede
opgaveportefølje. Rådets medlemmer skal tilsammen have
viden og erfaring inden for kvalitetssikring, videregående
uddannelse, forskning og arbejdsmarkedsforhold for dimittender.
Således kan rådets medlemmer fx have deltaget som
eksperter i evalueringer og akkrediteringer af uddannelser, haft et
ledelsesansvar for en institutions/uddannelses kvalitetssikring,
have været kvalitetssikringskonsulent eller på anden
måde have opnået de fornødne kvalifikationer.
Mindst et medlem skal have arbejdet med akkreditering i en
international sammenhæng, fx gennem bestyrelsesposter i
internationale kvalitetssikringsorganisationer eller i
internationale evalueringer.
Til stk. 5.
Bestemmelsen fastlægger
udpegningsperioden, samt at genudpegning kun kan ske én
gang.
Til § 5
Til stk. 1.
Universiteterne anmoder
Akkrediteringsrådet om akkreditering af eksisterende og nye
bachelor- og kandidatuddannelser samt masteruddannelser og anden
deltidsuddannelse med henblik på efterfølgende
godkendelse og dermed ret til at udbyde uddannelsen i Danmark, jf.
også bemærkningerne til § 10. Omfattet af
bestemmelsen er også fællesuddannelser, hvor udbuddet
foregår i Danmark, men hvor visse dele af uddannelsen kun kan
gennemføres i udlandet.
Til stk. 2.
Med den gældende universitetslov kan
universiteterne kun udbyde uddannelserne nævnt i stk. 1
i Danmark. I det omfang universiteterne herudover kan udbyde
uddannelser i udlandet, har der indtil nu ikke været et
system til kvalitetssikring af disse uddannelser. Med bestemmelsen
foreslås det, at det stilles som betingelse, at udbud af
uddannelser i udlandet, som svarer til uddannelserne nævnt i
stk. 1, enten skal akkrediteres af Akkrediteringsrådet
eller kvalitetssikres i henhold til de nationale
kvalitetssikringsregler i det land, hvor uddannelsen udbydes.
Betingelsen foreslås for at sikre den nødvendige
kvalitet i de danske universiteters uddannelsesudbud, også
hvor der ikke er tale om uddannelser med statstilskud. Disse
uddannelser omfattes ikke af de danske uddannelsesregler og
godkendes derfor heller ikke efter § 10. Det
foreslås, at universiteterne selv finansierer denne del af
Akkrediteringsinstitutionens arbejde, jf. § 13,
stk. 3.
Til stk. 3.
Det foreslås, at
Akkrediteringsrådet får mulighed for at afvise
anmodninger, hvor rådet umiddelbart kan konstatere, at
uddannelsen enten ikke vil kunne akkrediteres eller godkendes. Der
tænkes fx på situationer, hvor anmodningen ikke
indeholder tilstrækkelig dokumentation for uddannelsens
kvalitet og relevans, eller hvor rådet inden for de sidste to
år har givet afslag på akkreditering af den samme eller
en tilsvarende uddannelse, uden at forholdene har ændret sig
væsentligt. Med bestemmelsens nr. 3 tænkes blandt andet
på en situation, hvor rådet tidligt i forløbet
bliver klar over, at videnskabsministeren vil anvende muligheden i
§ 10, stk. 3, for at beslutte, at uddannelsen ikke
kan godkendes, eller hvor rådet selv umiddelbart kan
konstatere, at uddannelsen ikke vil kunne godkendes grundet
legalitetsmangler. Det kan fx være tilfældet, hvor
oprettelsen af en uddannelse af universitetet er gjort betinget af
nye statslige tilskud, som ikke kan bevilges, eller oprettelsen af
uddannelsen er betinget af en ministeriel dispensation, som ikke
kan opnås.
I de situationer, hvor det fx på grund
af legalitetsmangler umiddelbart kan konstateres, at uddannelsen
ikke vil blive godkendt, vil det ikke være
hensigtsmæssigt at begynde en akkreditering af uddannelsen. I
andre tilfælde vil det først vise sig senere i
forløbet, at en uddannelse ikke vil kunne godkendes, fx
fordi det ikke er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt at
oprette uddannelsen.
Til § 6
Til stk. 1 og 2.
Ved akkreditering af eksisterende uddannelser
nedsætter det faglige sekretariat et akkrediteringspanel til
at gennemføre akkrediteringsvurderingen. Med eksisterende
uddannelser tænkes på uddannelser, som universitetet
allerede udbyder. Panelet skal vurdere, om uddannelsens kvalitet og
relevans lever op til de fastsatte kriterier. For at sikre
kvaliteten af akkrediteringerne, samt at danske videregående
uddannelser lever op til internationale standarder, skal der i
panelet være deltagelse af anerkendte nationale og
internationale eksperter. Panelet sekretariatsbetjenes af det
faglige sekretariat. Panelets akkrediteringsvurdering af en
uddannelses kvalitet og relevans afrapporteres i en
akkrediteringsrapport, som udarbejdes af det faglige
sekretariat.
Til stk. 3.
Flere uddannelser kan akkrediteres samlet, fx
hvor en bachelor- og en kandidatuddannelse udgør et samlet
uddannelsesforløb, med den virkning, at
akkrediteringsperioden fastsættes for det samlede
uddannelsesforløb. I praksis vil det fremgå af
universitetets ansøgning om akkreditering, om
forløbet ønskes akkrediteret samlet. Rådet
tager stilling til, om der er tale om uddannelser, hvor
gennemførelsen af den ene uddannelse er et adgangskrav for
optagelse på den anden uddannelse. Universitetet kan udover
disse situationer også have interesse i at anmode om en
samlet akkreditering af flere uddannelser, som ligger inden for
samme fagområde, og der er intet til hinder for, at
behandlingen af sådanne uddannelser sker samlet, men
akkrediteringen og akkrediteringsperioden fastsættes for den
enkelte uddannelse.
Til § 7
Til stk. 1 og 2.
Akkrediteringsrådet træffer
afgørelse om akkreditering og fastsætter længden
af den periode, en akkreditering af en uddannelse skal gælde
for. I internationale sammenhænge akkrediteres uddannelser
typisk for en periode på fem til syv år.
Akkrediteringsrådet fastsætter akkrediteringsperiodens
længde afhængigt af uddannelsestype (bachelor-,
kandidat- og masteruddannelse), og periodens længde kan
således variere fra uddannelsestype til uddannelsestype.
Særlige forhold ved en uddannelse kan medføre, at
Akkrediteringsrådet vælger at fastsætte en
kortere akkrediteringsperiode end normalt for den
pågældende uddannelsestype, fx hvis rådet
vurderer, at der er tvivl om, hvorvidt et forskningsmiljø
knyttet til en kandidatuddannelse kan opretholdes i en periode
på fem til syv år.
Kriterierne for kvalitet og relevans er
udtryk for nogle overordnede mål og standarder, som
uddannelsen skal opfylde, og der vil således fortsat
være rum for en uddannelses naturlige videreudvikling.
Det foreslås, at
Akkrediteringsrådet inden periodens udløb får
mulighed for at undersøge, om kriterierne for en
akkreditering fortsat opfyldes. Er dette ikke tilfældet, skal
akkrediteringen trækkes tilbage. Rådet kan af egen
drift vurdere, om kriterierne for akkrediteringen fortsat opfyldes,
men vurderingen kan endvidere ske efter anmodning fra
videnskabsministeren, fx hvis ministeren som led i sin
tilsynsforpligtelse er blevet opmærksom på, at
kriterierne muligvis ikke længere er opfyldt. Det
forudsættes, at universitetet bidrager til den
nødvendige oplysning af sagen. Hvis universitetet ikke
imødekommer rådets anmodning om oplysninger, vil det
kunne få processuel skadevirkning.
Hvis universitetet, på baggrund af en
evaluering eller på anden måde, bliver opmærksom
på, at kriterierne muligvis ikke længere er opfyldt,
har universitetet pligt til at underrette rådet. Det
gælder naturligvis kun vedrørende forhold, der
påvirker uddannelsens kvalitet og relevans i negativ
retning.
Til stk. 3.
Akkrediteringsrådet kan give en
uddannelse en betinget akkreditering, hvis rådet vurderer, at
uddannelsen opfylder de væsentligste kriterier, så som
forskningsbasering, faglig kvalitet og dokumenteret behov for
uddannelsen, men hvor uddannelsen ikke lever fuldt ud op til
kriterierne for en positiv akkreditering. Det er samtidig en
forudsætning, at rådet vurderer, at universitetet vil
kunne rette op på forholdene inden for en kortere periode
på fx et halvt til to år, sådan at uddannelsen
ved periodens ophør vil opfylde kriterierne for kvalitet og
relevans og derved opnå en positiv akkreditering.
Til stk. 4.
Afslag på akkreditering
medfører, at uddannelsen ikke kan godkendes, jf.
§ 10, stk. 1. Med forslag til lov om ændring
af universitetsloven og lov om forskningsrådgivning m.v.
(Konsekvensændringer som følge af oprettelse af
Akkrediteringsinstitutionen), som fremsættes parallelt med
dette lovforslag, foreslås det at ændre
universitetsloven således, at universitetet ikke kan optage
studerende på en eksisterende uddannelse, som ikke
længere er godkendt. Samtidig foreslås det, at
videnskabsministeren skal fastsætte en plan for, hvordan de
studerende, som allerede er optaget, kan færdiggøre
uddannelsesforløbet på den for de studerende mest
hensigtsmæssige måde. Det foreslås i
forlængelse heraf, at ministeren får mulighed for at
pålægge andre universiteter at optage de
pågældende studerende eller at overtage ansvaret for
uddannelsen på det pågældende universitet. Det
forudsættes, at ministeren inden fastsættelse af planen
drøfter den mest hensigtsmæssige løsning for de
studerende med de involverede universiteter.
Til § 8
Til stk. 1.
Det er som udgangspunkt det faglige
sekretariat, der nedsætter ekspertpaneler og udarbejder
akkrediteringsrapporter på videnskabsministerens
område. Rådet kan dog beslutte at anvende en anden
internationalt anerkendt aktør, hvis rådet vurderer,
at en anden aktør vil kunne løse opgaven bedre, eller
hvis rådet vurderer, at der er behov for at afsøge
markedet for at afprøve sekretariatets
konkurrencedygtighed.
Til stk. 2.
På nogle uddannelsesområder er
der i dag etableret internationale akkrediteringsordninger. Disse
akkrediteringer anvendes som dokumentation for kvalitet inden for
uddannelsesområdet over for blandt andet internationale
samarbejdspartnere og studerende. Det vil derfor være
naturligt, at internationale akkrediteringsrapporter om danske
uddannelser kan indgå i en dansk akkreditering, forudsat at
akkrediteringen er gennemført af en internationalt anerkendt
aktør.
Det vil endvidere være naturligt at
anvende muligheden i forbindelse med akkreditering af
fællesuddannelser, hvor udbuddet af uddannelsen foregår
i Danmark, men hvor visse dele af uddannelsen kun kan
gennemføres i udlandet.
For at sikre ensartethed og kvalitet i
akkrediteringen er det en forudsætning, at
akkrediteringsvurderingen og -rapporten opfylder de fastsatte
kriterier for kvalitet og relevans efter § 11. Der kan
dog udarbejdes en supplerende rapport, hvis den oprindelige rapport
ikke tager stilling til alle relevante kriterier.
Til § 9
Til stk. 1.
Ved akkreditering af en ny uddannelse
foretager det faglige sekretariat en vurdering af uddannelsens
potentielle kvalitet og relevans. Med nye uddannelser tænkes
på uddannelser, som universitetet ikke tidligere har
fået akkrediteret. Vurderingen baseres på
universitetets ansøgning, herunder dokumentationsmateriale
så som uddannelsesplaner og -rammer, samarbejde med aftagere
og arbejdsmarkedsforhold for tilsvarende uddannelser.
Da en ny uddannelse ikke har et etableret
studiemiljø, vil det som hovedregel ikke være
hensigtsmæssigt at få foretaget en bedømmelse af
et akkrediteringspanel. I særlige tilfælde, fx hvis et
universitet ansøger om akkreditering af en ny uddannelse
inden for et fag eller fagområde, hvor der ikke allerede
udbydes tilsvarende eller beslægtede uddannelser i Danmark,
kan der nedsættes et fagligt panel.
Hvis det ansøgende universitet
allerede udbyder uddannelser inden for hovedområdet, og der
udbydes tilsvarende uddannelser på andre universiteter,
udgør disse forhold relevante benchmark for sekretariatets
vurdering af den potentielle kvalitet. Når
akkrediteringsperioden er udløbet, skal uddannelsen
akkrediteres efter §§ 6-8, og der nedsættes i
den forbindelse et fagligt panel, som vurderer uddannelsens
kvalitet og relevans.
Med forslag til lov om ændring af
universitetsloven og lov om forskningsrådgivning m.v.
(Konsekvensændringer som følge af oprettelse af
Akkrediteringsinstitutionen), som fremsættes parallelt med
dette lovforslag, foreslås det at ændre
forskningsrådgivningsloven. Med ændringen
foreslås det, at Akkrediteringsinstitutionen får
mulighed for at anmode Det Frie Forskningsråd om
forskningsfaglig vejledning, på samme måde som
videnskabsministeren i dag har mulighed herfor, såfremt
Akkrediteringsinstitutionen i forbindelse med vurderingen af den
forskningsmæssige kvalitet og tyngde af det bagvedliggende
forskningsmiljø finder behov herfor.
Flere uddannelser kan akkrediteres samlet, fx
hvor en bachelor- og en kandidatuddannelse udgør et samlet
uddannelsesforløb, jf. også bemærkningerne til
§ 6, stk. 3.
Til stk. 2 og 3.
Akkrediteringsrådet træffer
afgørelse om akkreditering på baggrund af en
akkrediteringsrapport. For at sikre, at Akkrediteringsrådet
har et tilstrækkeligt grundlag for den første
akkreditering af en uddannelse, foreslås det, at perioden for
akkrediteringen fastsættes til uddannelsens normerede
studietid tillagt to år, således at en
bacheloruddannelse som udgangspunkt får fem år, en
kandidatuddannelse fire år osv. Der er således mulighed
for at få tre årgange igennem uddannelsen, hvorved der
skabes et grundlag for såvel kvalitets- som
relevansvurderingen ved akkrediteringen efter
§§ 6-8. Hvis en ny bachelor- og kandidatuddannelse
akkrediteres samlet, gælder akkrediteringen for syv
år.
Til stk. 4.
Akkrediteringsrådet kan trække en
akkreditering tilbage inden periodens udløb, jf. også
bemærkningerne til § 7, stk. 2.
Til stk. 5.
Afslag på akkreditering har den
følge, at uddannelsen ikke kan godkendes, jf.
§ 10, stk. 1. Afgørelsen skal begrundes i
overensstemmelse med forvaltningslovens krav.
Til § 10
Til stk. 1.
Universiteternes udbud af uddannelser skal
efter gældende ret godkendes af videnskabsministeren. I
ministerens godkendelse af de enkelte uddannelser indgår
blandt andet en taxameterindplacering samt en legalitetskontrol af,
at uddannelsen opfylder de gældende regler.
Det foreslås med bestemmelsen, at
ministerens godkendelseskompetence overføres til
Akkrediteringsrådet, jf. dog stk. 3, således at
rådet efter en afgørelse om akkreditering kan godkende
uddannelsen med den virkning, at staten yder tilskud til
uddannelsen i henhold til reglerne i universitetsloven. Heri ligger
også, at rådet i forbindelse med afgørelsen har
et ansvar for legalitetskontrollen, og rådet skal dermed
sikre, at uddannelsen lever op til blandt andet
uddannelsesreglerne. Godkendelsen gælder for en periode
svarende til akkrediteringsperioden.
Til stk. 2.
Ministeren har fortsat det overordnede ansvar
for økonomien, og det forudsættes således, at
ministeren inden rådets godkendelse fastlægger
uddannelsens taxameterindplacering i henhold til universitetsloven.
Taxameterindplaceringen sker på baggrund af en indstilling
fra Akkrediteringsrådet. Endvidere skal ministeren på
baggrund af en indstilling fra rådet fastlægge
specifikke adgangskrav for bacheloruddannelser samt
uddannelsestitler. Adgangskravene vil, som i dag, blive fastsat i
bekendtgørelsesform i henhold til universitetsloven.
Uddannelsernes normering er i
universitetsloven fastsat til 180 ECTS-point for
bacheloruddannelser og 120 ECTS-point for kandidatuddannelser.
Ministeren kan efter universitetsloven dog rent undtagelsesvis
fravige denne normering, og det er med lovforslaget tanken, at
rådet i sådanne tilfælde indstiller en eventuel
anden normering til ministeren. Ministeren kan endvidere
fastsætte maksimumrammer for tilgangen til uddannelserne
(dimensionering) i henhold til universitetsloven. Det
foreslås, at rådet også skal indstille en
eventuel dimensionering til ministeren.
Hvis rådet ikke følger
universitetets forslag til indstilling, skal rådet i
overensstemmelse med almindelige forvaltningsretlige principper
høre det pågældende universitet, inden
indstillingen afgives til ministeren.
Den nærmere sagsgang for akkreditering
og godkendelse fastlægges i bekendtgørelsen, der
udstedes i henhold til § 11.
Til stk. 3.
Det foreslås, at videnskabsministeren
som den øverste ansvarlige for økonomien og
legaliteten på ministerområdet fastholder en mulighed
for i visse situationer at stoppe godkendelsen, jf. stk. 1, og
dermed finansieringen, af uddannelser. Bestemmelsen finder alene
anvendelse i særlige situationer, hvor uddannelsen ikke
opfylder lovgivningsmæssige krav, eller oprettelsen af
uddannelsen ud fra en samfundsøkonomisk betragtning ikke
skønnes hensigtsmæssig. Der tænkes her blandt
andet på situationer, hvor en uddannelse ønskes
oprettet i et geografisk område, hvor dette af hensyn til
lignende uddannelser i området vil kunne være
uhensigtsmæssigt. Tilsvarende vil oprettelsen af en
uddannelse kunne være uhensigtsmæssig i situationer,
hvor en lignende uddannelse allerede eksisterer under en anden
minister. I en sådan situation drøftes sagen mellem
ministrene, inden der træffes beslutning om uddannelsens
godkendelse.
Ministeren vil med bestemmelsen også
fortsat have kompetencen til at beslutte, at der ud fra
økonomiske betragtninger ikke kan ske godkendelse af
uddannelser med høje omkostninger, som kan føre til
lovregulerede erhverv, og hvor autorisation gives af en anden
minister eller myndighed, fx lægevidenskab (læge),
veterinærvidenskab (dyrlæge), odontologi
(tandlæge) og klinisk biomekanik (kiropraktor). Beslutningen
forudsætter ved disse uddannelser forudgående
drøftelser med den relevante minister.
Med forslag til lov om ændring af
universitetsloven og lov om forskningsrådgivning m.v.
(Konsekvensændringer som følge af oprettelse af
Akkrediteringsinstitutionen), som fremsættes parallelt med
dette lovforslag, foreslås det at ændre
universitetsloven således, at videnskabsministeren ikke
længere skal godkende aftaler mellem danske og udenlandske
universiteter om gennemførelse af dele af en uddannelse i
udlandet (fællesuddannelser). Med denne bestemmelse vil
videnskabsministeren dog fortsat have mulighed for at stoppe
godkendelse af fællesuddannelser, der ikke lever op til
kravene i universitetsloven eller regler udstedt i medfør
heraf.
Det pågældende universitet skal
have lejlighed til at udtale sig om sagen, inden ministeren
træffer afgørelse.
Til stk. 4.
Da akkreditering er en forudsætning for
godkendelse efter stk. 1, bortfalder godkendelsen, hvis
akkrediteringen trækkes tilbage efter § 7,
stk. 2, eller § 9, stk. 4.
Til stk. 5.
Da uddannelsesgodkendelsen er en
forudsætning for, at uddannelsen kan modtage tilskud efter
universitetsloven, foreslås det, at rådet straks skal
indberette godkendelse til videnskabsministeren.
Til § 11
Det foreslås, at videnskabsministeren
fastlægger de kriterier, som skal danne grundlag for
Akkrediteringsrådets vurdering af en uddannelses kvalitet og
relevans. Kriterierne udarbejdes i dialog med relevante parter,
herunder universiteter, organisationer på arbejdsmarkedet og
studenterorganisationer.
Kriterierne for kvalitet vil fx omhandle
forskningsbasering (antal forskere pr. studerende, publicering,
citationer, antal forskere, der underviser m.v.), uddannelsens
struktur og tilrettelæggelse, intern kvalitetssikring af
uddannelsen samt uddannelsens faglige profil og niveau m.v.
Kvalitetskriterierne skal fastsættes i overensstemmelse med
internationale standarder for kvalitetsmålinger. I
international sammenhæng er det ikke gængs at opstille
kriterier for relevans. Der er derfor behov for nytænkning i
forbindelse med fastsættelse af kriterier herfor. Kriterier
for relevans vil blandt andet vedrøre behovet for
uddannelsen på arbejdsmarkedet. Ved akkreditering af nye
uddannelser skal institutionerne fx dokumentere, at der er behov
for uddannelsen på arbejdsmarkedet, at uddannelsen har et
klart erhvervssigte, og at der kan identificeres klare
aftagergrupper for kommende dimittender. Endvidere skal
institutionen dokumentere, at relevante aftagere har været
involveret i udviklingen af uddannelsen. I lighed hermed skal
institutionerne dokumentere, at de for allerede eksisterende
uddannelser fx indgår i en løbende dialog med aftagere
og dimittender om udviklingen af uddannelsen. Det er forventningen,
at videnskabsministeren senere i denne folketingssamling vil
fremsætte forslag til lov om ændring af
universitetsloven, hvor det blandt andet foreslås, at
universiteterne skal etabler e aftagerpaneler, som skal sikre
systematisk dialog med aftagerne om uddannelsernes kvalitet og
relevans for samfundet med henblik på fx udvikling af nye og
eksisterende uddannelser og udvikling af nye undervisnings- og
eksamensformer. I forbindelse med udarbejdelse af nærmere
regler om sagsgangen ved akkreditering vil der blive taget stilling
til, hvordan aftagerpanelerne bliver inddraget i
akkrediteringsprocessen.
Behovet for uddannelsen på
arbejdsmarkedet kan også dokumenteres konkret gennem
dimittendernes arbejdsmarkedssituation, herunder
beskæftigelses- og ledighedsgrader. Specielt
relevanskriterierne forventes at skulle justeres med jævne
mellemrum i samarbejde med relevante parter. Hermed sikres det, at
blandt andet arbejdsmarkedets parter involveres i diskussionen af
relevans.
Der kan fastsættes særlige
kriterier for forskellige uddannelsestyper. Ved uddannelser, som
kan føre til lovregulerede erhverv, og hvor autorisation
gives af en anden minister eller myndighed, skal der fx
fastsættes kriterier, som sikrer, at uddannelsen opfylder
uddannelsesrelevante og lovgivningsmæssige krav på
området. Dette forudsætter, at rådet
drøfter uddannelsens indhold med den myndighed, der
administrerer det pågældende lovregulerede erhverv.
Akkrediteringsinstitutionen skal inden for
bekendtgørelsernes rammer udmønte kvalitets- og
relevanskriterierne i måle- og dokumentationspunkter. Det
skal fastsættes, hvilke kriterier uddannelserne skal opfylde
for at blive akkrediteret (skal-kriterier), og hvilke kriterier
uddannelserne har mulighed for at dokumentere opfyldt inden for en
kortere periode (betinget akkreditering). For således at
sikre gennemsigtighed og en ensartet implementering af kriterierne
skal det fastsættes klart, hvordan akkrediteringskriterierne
for kvalitet og relevans opfyldes.
Det foreslås desuden, at
videnskabsministeren fastlægger den nærmere sagsgang
for akkrediteringsforløbet og godkendelsen. Det er vigtigt,
at der sker en hurtig og smidig sagsbehandling af nye og
eksisterende uddannelser, og i forlængelse heraf giver
bestemmelsen også videnskabsministeren mulighed for at
fastsætte regler om tidsfrister i
akkrediteringsforløbet. Ministeren forventes dog
først at fastsætte sådanne regler, når der
foreligger et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag, og
såfremt det viser sig at være hensigtsmæssigt.
Fastsættelse af eventuelle tidsfrister for
akkrediteringsforløbet sker efter drøftelse med
undervisningsministeren og kulturministeren.
Til § 12
Til stk. 1.
Det foreslås med bestemmelsen, at
akkreditering af videregående uddannelse på
undervisningsministerens område sker efter reglerne i det
forslag til lov om erhvervsrettede videregående uddannelser,
som undervisningsministeren agter at fremsætte for
Folketinget i denne samling. Enkelte andre videregående
uddannelser, som er omfattet af anden lovgivning, vil også
blive akkrediteret efter disse regler. Undervisningsministeren skal
godkende en uddannelse efter akkrediteringen. Ministerens
godkendelse er betinget af, at udbuddet er blevet positivt eller
betinget positivt akkrediteret af Akkrediteringsrådet.
Godkendte uddannelser skal akkrediteres efter en plan fastsat af
undervisningsministeren i samarbejde med rådet.
Akkrediteringen af eksisterende uddannelser
foretages i henhold til kriterier for relevans og kvalitet, der
fastsættes af undervisningsministeren.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
procedure for godkendelse af udbud af uddannelser. Der henvises
herom til forslaget til lov om erhvervsrettede videregående
uddannelser med tilhørende bemærkninger. Akkreditering
af videregående uddannelse på undervisningsministerens
område foreslås gennemført fra den 1. januar
2008, jf. § 16, stk. 2.
Den samlede behandling af en
uddannelsesinstitutions ansøgning om uddannelsesudvikling
eller ændringer i udbudsstruktur kan tilrettelægges
forskelligt ud fra hensyn til uddannelsessektorernes forskellige
formål, kultur og praksis, men skal ske under hensyntagen
til, at sektorerne sikres lige udviklingsmuligheder.
Til stk. 2.
På Kulturministeriets område vil
de nærmere regler om akkreditering blive fastsat i en
bekendtgørelse. Det vil blandt andet fremgå af
reglerne, at kulturministerens godkendelse af udbud af uddannelser
er betinget af, at uddannelsen er blevet positivt eller betinget
positivt akkrediteret af Akkrediteringsrådet. Kun
uddannelser, som får en positiv eller en betinget positiv
akkreditering, vil fortsat kunne udbydes og blive finansieret af
kulturministeren.
For så vidt angår akkreditering
af nye uddannelser skal der først ske en screening i
Kulturministeriet af, om der er grundlag for at igangsætte
akkrediteringsprocessen. Kulturministeren kan standse processen ud
fra overordnede samfundsøkonomiske betragtninger. Det vil
også komme til at fremgå af reglerne, at
kulturministeren kan nægte at godkende udbuddet af både
en eksisterende og en ny uddannelse, selv om den er blevet positivt
akkrediteret, hvis en lignede uddannelse allerede udbydes på
et andet ministerområde. I sådanne tilfælde
drøftes sagen mellem de involverede ministre, inden
kulturministeren tager endelig stilling til godkendelsen.
Kulturministeren fastsætter for
så vidt angår eksisterende uddannelser nærmere
regler for relevans og kvalitet, som forventes fastsat inden for fx
følgende hovedområder: Uddannelsens struktur og
organisering, faglige profil, intern kvalitetssikring, det faglige
miljø, forskningen, kunstnerisk udviklingsvirksomhed samt
arbejdsmarkedets behov for uddannelsen. Kriterierne vil blive
fastsat efter drøftelse med blandt andet
uddannelsesinstitutionerne og repræsentanter for
aftagerne.
Til stk. 3.
Kulturministeren bestemmer, hvilken
internationalt anerkendt akkrediteringsaktør der skal
varetage de faglige opgaver i forhold til akkreditering, herunder
udarbejdelse af akkrediteringsrapporten, som
Akkrediteringsrådet skal lægge til grund for
akkrediteringen. Det kan være det faglige sekretariat eller
Danmarks Evalueringsinstitut. Det kan også være en
anden internationalt anerkendt akkrediteringsaktør. Det er
en forudsætning, at akkrediteringsrapporten er udarbejdet i
overensstemmelse med de kriterier, som vil blive fastsat i
medfør af stk. 2.
På Kulturministeriets område vil
den internationalt anerkendte akkrediteringsaktør
nedsætte de akkrediteringspaneler bestående af faglige
eksperter, som skal vurdere uddannelsens kvalitet og relevans i
forhold til de fastsatte kriterier.
Til stk. 4.
Med bestemmelsen foreslås det, at
Akkrediteringsrådet kan akkreditere uddannelser under andre
ministre efter aftale med videnskabsministeren. Vedkommende
minister kan fastsætte nærmere regler om
akkrediteringen.
Der har fra flere sider været vist
interesse for akkreditering af andre uddannelser, herunder
uddannelser under andre ministre, hvor uddannelsen finder sted hos
en arbejdsgiver og som led i et ansættelsesforhold, fx
Politiskolen på Justitsministeriets område. Det
vurderes, at der på netop dette område er en glidende
overgang fra de offentlige til de private uddannelser, idet
uddannelsens karakter bestemmes af arbejdsgiverens placering i
henholdsvis offentligt eller privat regi. Denne placering kan
også ændres over tid, fx hvor en statsvirksomhed
omdannes til et aktieselskab. For at forhindre en
uhensigtsmæssig konkurrencesituation, hvor statslige og
private arbejdsgivere behandles forskelligt, foreslås det, at
videnskabsministeren får mulighed for efter indstilling fra
vedkommende minister at godkende, at alle arbejdsgiverbaserede
uddannelser kan akkrediteres. Muligheden er et tilbud til de
arbejdsgiverbaserede uddannelser, og det vil således
være frivilligt, om man vil lade uddannelsen akkreditere. Med
vedkommende minister tænkes på ministeren for det
pågældende erhvervsområde.
Til § 13
Til stk. 1.
Udgifterne til Akkrediteringsinstitutionens
arbejde afholdes som udgangspunkt af videnskabsministeren.
Endvidere afholder videnskabsministeren udgifter til
akkrediteringsrapporter, som Akkrediteringsrådet modtager fra
en anden internationalt anerkendt aktør end det faglige
sekretariat i henhold til § 8, stk. 1. Undervisningsministeren
og kulturministeren afholder selv udgifter til udarbejdelse af
akkrediteringsrapporter m.v. Såfremt et universitet anmoder
om at få en anden akkrediteringsaktørs
akkrediteringsrapport lagt til grund for Akkrediteringsrådets
afgørelse om akkreditering, jf. § 8, stk. 2,
kan universitetet ikke få refunderet de udgifter, som
universitetet måtte have haft i forbindelse med udarbejdelsen
af rapporten.
Til stk. 2.
Det foreslås, at andre ministre
afholder udgifterne til akkreditering af uddannelser på deres
område.
Til stk. 3.
I det omfang rådet akkrediterer
uddannelser som nævnt i § 5, stk. 2, og
private uddannelser efter § 12, stk. 4, skal dette
ske som indtægtsdækket virksomhed efter reglerne herom
i Finansministeriets Budgetvejledning.
Til § 14
Til stk. 1 og 2.
Parter kan indbringe klager over retlige
spørgsmål ved rådets afgørelser for
Universitets- og Bygningsstyrelsen, fx klager over
sagsbehandlingsfejl i forhold til de almindelige
forvaltningsretlige regler. Det faglige indhold i rådets
afgørelser kan ikke påklages til styrelsen.
Til stk. 3.
Videnskabsministeren kan delegere sine
kompetencer efter loven til Universitets- og Bygningsstyrelsen.
Videnskabsministeren får samtidig mulighed for at bestemme,
at styrelsens afgørelser ikke kan indbringes for ministeren,
både hvor styrelsen træffer afgørelse i en
klagesag efter stk. 2, og hvor styrelsen træffer
afgørelse som følge af delegation efter
stk. 3.
Til § 15
Til stk. 1 og 2.
Sagsbehandlingen i forbindelse med
akkreditering skal være kendetegnet ved åbenhed og
gennemsigtighed. Akkrediteringsrådet skal fortløbende
offentliggøre en oversigt over alle
akkrediteringsansøgninger og deres status. Rådet skal
desuden offentliggøre alle akkrediteringsrapporter,
sådan at interesserede brugere kan orientere sig om
kvaliteten og relevansen af videregående uddannelser i
Danmark. Endelig skal rådet offentliggøre en samlet
oversigt over alle akkrediterede videregående uddannelser i
Danmark til brug for både nationale og internationale
studerende og andre brugere.
Til § 16
Til stk. 1 og 2.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. april 2007 på videnskabsministerens
område, mens den først skal træde i kraft for de
øvrige ministerområder den 1. januar 2008.
Til § 17
Til stk. 1 og 2.
De eksisterende uddannelser på
universitetsområdet forventes akkrediteret inden for en
periode på tre til fem år efter en plan, som udarbejdes
af Akkrediteringsrådet. Videnskabsministeren godkender plan
samt budget for akkreditering af universitetsuddannelserne.
Uddannelser, der ved lovens ikrafttræden udløser
tilskud i henhold til universitetsloven, modtager uændret
tilskud, indtil der er foretaget en akkrediteringsvurdering efter
ovennævnte plan. Uddannelser, der herefter ikke lever op til
de fastsatte kriterier, kan universitetet ikke længere optage
studerende på.
Til stk. 3.
Akkreditering af Undervisningsministeriets
videregående uddannelser gennemføres fra den 1. januar
2008 efter en plan, som fastsættes af undervisningsministeren
i samarbejde med rådet, jf. reglerne i det lovforslag, som
undervisningsministeren agter at fremsætte for Folketinget i
denne samling.
Til stk. 4.
Akkreditering af Kulturministeriets
videregående uddannelser gennemføres fra den 1. januar
2008 efter en plan, som fastsættes af kulturministeren i
samarbejde med rådet.
Til § 18
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Høringsliste:
|
Universiteter |
Københavns Universitet |
Aarhus Universitet |
Syddansk Universitet |
Roskilde Universitetscenter |
Aalborg Universitet |
Danmarks Tekniske Universitet |
Den Kgl. Veterinær- og
Landbohøjskole |
Danmarks Farmaceutiske Universitet |
Handelshøjskolen i
København |
Handelshøjskolen i Århus |
Danmarks Pædagogiske Universitet |
IT-Universitetet |
IT-Højskolen i Vestdanmark |
Ministerier |
Beskæftigelsesministeriet |
Finansministeriet |
Forsvarsministeriet |
Indenrigs- og Sundhedsministeriet |
Justitsministeriet |
Kirkeministeriet |
Kulturministeriet |
Miljøministeriet |
Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender |
Ministeriet for Flygtning, Indvandrere og
Integration |
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri |
Skatteministeriet |
Socialministeriet |
Transport- og energiministeriet |
Udenrigsministeriet |
Undervisningsministeriet |
Økonomi- og Erhvervsministeriet |
Andre |
Akademiet for de Tekniske Videnskaber |
Akademikernes Centralorganisation |
Amtsrådsforeningen |
AVT €" Institute of Executive
Education |
Business Institute |
Civiløkonomerne |
CVU-Rektorkollegiet |
Danmarks Evalueringsinstitut |
Dansk Arbejdsgiverforening |
Dansk Handel & Service |
Dansk Industri |
Dansk Magisterforening |
Dansk Metal |
Danske Studerendes Fællesråd |
Det Etiske Råd |
Det Kongelig Danske Videnskabers Selskab |
Det Strategiske Forskningsråd |
Erhvervsakademirådet |
Erhvervsorganisationen HTSI |
Foreningen af Universitets- og
Handelshøjskolestuderende |
Foreningen af Unge Handelsmænds
Uddannelse |
Forskeruddannelsesrådet |
Forskningsrådet for Sundhed og
Sygdom |
Forskningsrådet for Natur og
Univers |
Forskningsrådet for Kultur og
Kommunikation |
Forskningsrådet for Teknologi og
Produktion |
Forskningsrådet for Samfund og
Erhverv |
Frederiksberg Kommune |
Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd |
Rådet for de Gymnasiale Uddannelser |
Gymnasieskolernes Lærerforening |
Gymnasieskolernes Rektorforening |
Handels- og Kontorfunktionærernes
Forbund |
Henley-Denmark |
Hovedstadens Udviklingsråd |
Ingeniørforeningen i Danmark |
Kulturministeriets Rektorer |
Københavns Kommune |
Landbrugsrådet |
Landsorganisationen i Danmark |
MVU-Rådet |
Rektorforsamlingen for Teknika |
Rektorkollegiet |
Rigsrevisionen |
Rådet for Teknologi og Innovation |
Sektorforskningens
Direktørkollegium |
Studenterrådgivningen |
Arbejdstilsynet |
Beredskabsstyrelsen |
CIRIUS |
Energistyrelsen |
Erhvervs- og Byggestyrelsen |
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen |
Finanstilsynet |
Færdselsstyrelsen |
Fødevarestyrelsen |
Kort- og Matrikelstyrelsen |
Kulturarvsstyrelsen |
Miljøstyrelsen |
Plantedirektoratet |
Psykolognævnet |
Sikkerhedsstyrelsen |
SIMI |
Sundhedsstyrelsen |
Søfartsstyrelsen |