Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 13. marts 2007
Forslag
til
Lov om Akkrediteringsinstitutionen for
videregående uddannelser
Kapitel 1
Formål m.v.
§ 1. Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling opretter
Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser som
et fagligt uafhængigt organ inden for den statslige
forvaltning.
Stk. 2. Akkrediteringsinstitutionens
formål er at sikre og dokumentere kvalitet og relevans af
videregående uddannelser ved at foretage en faglig vurdering
(akkreditering) ud fra centralt fastsatte kriterier for kvalitet af
eksisterende og nye uddannelser. Akkrediteringsinstitutionen skal
endvidere samle national og international erfaring af betydning for
akkreditering.
Stk. 3. I akkreditering indgår
også en faglig vurdering af uddannelser ud fra centralt
fastsatte kriterier for relevans, medmindre andet følger af
denne lov, regler fastsat i medfør heraf eller anden
lovgivning.
Kapitel 2
Akkrediteringsinstitutionen
§ 2.
Akkrediteringsinstitutionen består af
Akkrediteringsrådet og to sekretariater:
1) Et rådssekretariat, som varetager
sekretariatsbetjening af rådet.
2) Et fagligt sekretariat, som varetager faglige
opgaver i forhold til akkreditering af uddannelser.
Stk. 2. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling ansætter sekretariaternes ledelse
efter indstilling fra rådet.
§ 3.
Akkrediteringsrådet fastlægger de overordnede rammer
for rådets virksomhed og træffer afgørelse om
akkreditering. Rådet træffer desuden afgørelse
om godkendelse af universitetsuddannelser med den virkning, at
uddannelsen omfattes af universitetsloven og opnår tilskud
herefter.
Stk. 2. Rådet træffer
afgørelse om akkreditering på baggrund af
akkrediteringsrapporter. Rådet beslutter, hvilke
aktører der skal udarbejde rapporterne, medmindre andet
følger af denne lov, regler fastsat i medfør heraf
eller anden lovgivning.
Stk. 3. Rådet fastsætter
en forretningsorden.
§ 4.
Akkrediteringsrådet består af en formand og 8 medlemmer
og er uafhængigt i sin virksomhed.
Stk. 2. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling udpeger formanden efter drøftelse med
undervisningsministeren og kulturministeren.
Stk. 3. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling udpeger medlemmerne således, at
1) 3 medlemmer udpeges efter indstilling fra
undervisningsministeren,
2) 1 medlem udpeges efter indstilling fra
kulturministeren,
3) 1 medlem udpeges efter indstilling fra de
studerendes repræsentanter i bestyrelserne for
uddannelsesinstitutioner med videregående uddannelser under
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og
undervisningsministeren og fra de studerendes repræsentanter
i skoleråd/konservatorieråd på videregående
uddannelsesinstitutioner under kulturministeren og
4) 3 medlemmer udpeges af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling.
Stk. 4. Rådets formand og
medlemmer skal tilsammen have viden og erfaring inden for
kvalitetssikring, videregående uddannelse, forskning og
arbejdsmarkedsforhold for dimittender. Mindst 1 medlem skal have
international erfaring med akkreditering.
Stk. 5. Rådets formand og
medlemmer udpeges for en periode af 4 år. Dog udpeges
medlemmet udpeget efter stk. 3, nr. 3, for en periode af 1
år. Genudpegning kan ske én gang. Hvis formanden eller
et medlem afgår inden periodens udløb, udpeges en
afløser for den resterende periode efter stk. 2 og
3.
Kapitel 3
Universiteter under ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling
§ 5. Bachelor-
og kandidatuddannelser samt masteruddannelser og anden
deltidsuddannelse, der udbydes i Danmark efter universitetsloven,
skal akkrediteres af Akkrediteringsrådet.
Stk. 2. I det omfang danske
universiteter kan udbyde uddannelser svarende til de i stk. 1
nævnte uddannelser i udlandet, skal uddannelserne
akkrediteres af rådet eller kvalitetssikres efter det
nationale kvalitetssikringssystem i det land, hvor uddannelsen
udbydes.
Stk. 3. Rådet kan afvise en
anmodning om akkreditering eller stoppe behandlingen af
anmodningen, hvis
1) en anmodning ikke indeholder
tilstrækkelig dokumentation for uddannelsens kvalitet og
relevans,
2) en anmodning i det væsentligste
vedrører forhold, som rådet har taget stilling til
inden for de sidste 2 år, og som har medført, at
uddannelsen ikke kunne akkrediteres, eller
3) en anmodning efter stk. 1 vedrører
en uddannelse, som ikke vil kunne godkendes efter § 10,
stk. 1.
§ 6. Ved
akkreditering af eksisterende uddannelser nedsætter det
faglige sekretariat et akkrediteringspanel bestående af
faglige eksperter og med international deltagelse, jf. dog
§ 8.
Stk. 2. Panelet foretager en
akkrediteringsvurdering af uddannelsens kvalitet og relevans i
henhold til kriterier fastsat i medfør af § 11, og
det faglige sekretariat udarbejder på baggrund heraf en
akkrediteringsrapport.
Stk. 3. Akkrediteringen kan omfatte
flere uddannelser, hvor gennemførelsen af den ene uddannelse
er et adgangskrav for optagelse på den anden uddannelse.
§ 7.
Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om
akkreditering på baggrund af akkrediteringsrapporten.
Afgørelsen kan være en positiv eller en betinget
positiv akkreditering eller et afslag på akkreditering.
Stk. 2. Ved en positiv akkreditering
angiver rådet den periode, som akkrediteringen gælder
for. Rådet kan af egen drift eller efter anmodning fra
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling inden periodens
udløb undersøge, om kriterierne fastsat i
medfør af § 11 fortsat opfyldes. Hvis kriterierne
ikke er opfyldt, trækker rådet akkrediteringen tilbage.
Universitetet skal underrette rådet, hvis kriterierne ikke
længere er opfyldt eller der er tvivl herom. Hvis rådet
trækker akkrediteringen tilbage, skal rådet straks
indberette det til ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling.
Stk. 3. Ved en betinget positiv
akkreditering angiver rådet, hvilke kriterier uddannelsen
ikke opfylder, samt en tidsplan for opfølgning. Rådet
træffer efterfølgende afgørelse om
akkreditering på baggrund af en supplerende
akkrediteringsrapport.
Stk. 4. Ved et afslag på
akkreditering angiver rådet, hvorfor uddannelsen ikke kan
akkrediteres.
§ 8.
Akkrediteringsrådet kan af faglige grunde eller for at
afprøve det faglige sekretariats konkurrencedygtighed
beslutte at anvende en anden internationalt anerkendt aktør
end det faglige sekretariat til at udarbejde
akkrediteringsrapporter.
Stk. 2. Rådet kan af egen drift
eller efter anmodning fra et universitet helt eller delvis
lægge en akkrediteringsrapport fra en anden internationalt
anerkendt aktør til grund for afgørelsen om
akkreditering, i det omfang rapporten er udarbejdet efter
kriterierne fastsat i medfør af § 11.
§ 9. Ved
akkreditering af nye uddannelser foretager det faglige sekretariat
en faglig vurdering af uddannelsens kvalitet og relevans i henhold
til kriterier fastsat i medfør af § 11 og
udarbejder en akkrediteringsrapport. Akkrediteringsrådet kan
i særlige tilfælde kræve, at det faglige
sekretariat nedsætter et akkrediteringspanel efter
§ 6, stk. 1. Akkrediteringen kan omfatte flere
uddannelser, hvor gennemførelsen af den ene uddannelse er et
adgangskrav for optagelse på den anden uddannelse.
Stk. 2. Rådet træffer
afgørelse om akkreditering på baggrund af
akkrediteringsrapporten. Afgørelsen kan være en
positiv akkreditering eller et afslag på akkreditering.
Stk. 3. En positiv akkreditering
gælder for en periode svarende til uddannelsens normerede
studietid tillagt 2 år. Hvor akkrediteringen omfatter flere
uddannelser, gælder akkrediteringen for en periode svarende
til den normerede studietid for det samlede
uddannelsesforløb tillagt 2 år. Perioden
fastsættes ved oprunding til hele kalenderår.
Stk. 4. Rådet kan af egen drift
eller efter anmodning fra ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling inden periodens udløb undersøge, om
kriterierne fastsat i medfør af § 11 fortsat
opfyldes. Hvis kriterierne ikke er opfyldt, trækker
rådet akkrediteringen tilbage. Universitetet skal underrette
rådet, hvis kriterierne ikke længere er opfyldt eller
der er tvivl herom. Hvis rådet trækker akkrediteringen
tilbage, skal rådet straks indberette det til ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling.
Stk. 5. Ved et afslag på
akkreditering angiver rådet, hvorfor uddannelsen ikke kan
akkrediteres.
§ 10. Bachelor-
og kandidatuddannelser samt masteruddannelser og anden
deltidsuddannelse, der udbydes i Danmark efter universitetsloven,
skal godkendes af Akkrediteringsrådet med den virkning, at
uddannelsen opnår tilskud herefter, jf. dog stk. 3.
Godkendelsen forudsætter en positiv eller betinget positiv
akkreditering efter § 7, stk. 1, eller en positiv
akkreditering efter § 9, stk. 2, og gælder for
den samme periode som akkrediteringen.
Stk. 2. Inden en godkendelse efter
stk. 1 indstiller rådet uddannelsens
tilskudsmæssige indplacering, titel, specifikke adgangskrav
for bacheloruddannelser og uddannelsens normerede studietid til
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling. Rådet
indstiller desuden eventuel fastsættelse af maksimumrammer
for tilgangen til uddannelsen.
Stk. 3. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan undtagelsesvis træffe
afgørelse om, at en uddannelse ikke kan godkendes i henhold
til stk. 1. Afgørelse herom træffes, hvor
uddannelsen ikke opfylder lovgivningsmæssige krav eller
oprettelsen af uddannelsen ud fra en samfundsøkonomisk
betragtning ikke skønnes hensigtsmæssig. Det
pågældende universitet skal have lejlighed til at
udtale sig, inden afgørelsen træffes.
Stk. 4. Godkendelsen bortfalder, hvis
akkrediteringen trækkes tilbage efter § 7,
stk. 2, eller efter § 9, stk. 4.
Stk. 5. Rådet skal straks
indberette godkendelse efter stk. 1 til ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling.
§ 11.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter
kriterier for kvalitet og relevans samt nærmere regler om
sagsgangen ved akkreditering og godkendelse.
Kapitel 4
Uddannelsesinstitutioner m.v. under
andre ministre
§ 12.
Akkrediteringsrådet akkrediterer videregående
uddannelser på undervisningsministerens område efter de
regler, der gælder herfor.
Stk. 2. Rådet akkrediterer
videregående uddannelser på kulturministerens
område. Kulturministeren fastsætter nærmere
regler for akkreditering samt kriterier for kvalitet og
relevans.
Stk. 3. Kulturministeren beslutter,
hvilken internationalt anerkendt akkrediteringsaktør der
skal varetage de faglige opgaver med akkreditering på
kulturministerens område. Det er en forudsætning, at
akkrediteringsrapporten, som skal lægges til grund for
rådets akkreditering, er udarbejdet efter kriterier fastsat i
medfør af stk. 2.
Stk. 4. Rådet kan efter aftale
mellem ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og
vedkommende minister akkreditere uddannelser under andre ministre
og private lønnede uddannelser, der gennemføres hos
en arbejdsgiver som led i et ansættelsesforhold. Vedkommende
minister kan fastsætte nærmere regler for akkreditering
samt kriterier for kvalitet og relevans.
Kapitel 5
Økonomiske forhold
§ 13.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling afholder udgifter
til Akkrediteringsinstitutionen og til udarbejdelse af
akkrediteringsrapporter efter § 8, stk. 1.
Undervisningsministeren og kulturministeren afholder på hver
sit område udgifter til udarbejdelse af
akkrediteringsrapporter.
Stk. 2. I det omfang
Akkrediteringsrådet akkrediterer uddannelser under andre
ministre, jf. § 12, stk. 4, afholdes udgifterne
hertil af vedkommende minister.
Stk. 3. Akkreditering af uddannelser
efter § 5, stk. 2, og private uddannelser efter
§ 12, stk. 4, udføres som
indtægtsdækket virksomhed.
Kapitel 6
Klageadgang og
offentliggørelse
§ 14.
Akkrediteringsrådets afgørelser kan ikke indbringes
for anden administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Klager over retlige
spørgsmål ved rådets afgørelser kan af
parter indbringes for Universitets- og Bygningsstyrelsen senest 14
dage efter, at afgørelsen er meddelt parten.
Stk. 3. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan delegere sine kompetencer efter loven
til Universitets- og Bygningsstyrelsen og kan bestemme, at
styrelsens afgørelser ikke kan indbringes for
ministeren.
§ 15.
Akkrediteringsrådet offentliggør alle
akkrediteringsrapporter og en samlet oversigt over alle
akkrediteringsansøgninger og resultatet heraf samt
uddannelser, der er akkrediteret af rådet.
Stk. 2. Rådet
offentliggør hvert år en beretning om institutionens
virksomhed.
Kapitel 7
Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser
§ 16. Loven
træder i kraft den 1. april 2007, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 12
træder i kraft den 1. januar 2008.
§ 17.
Akkrediteringsrådet udarbejder forslag til plan for
akkreditering af alle uddannelser, som ved lovens
ikrafttræden modtager tilskud i henhold til
universitetsloven. Akkrediteringsplanen og budget herfor skal
forelægges til godkendelse hos ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling inden udgangen af december 2007.
Universitetet har pligt til at afgive de nødvendige
oplysninger til udarbejdelse af planen og til at følge den
godkendte akkrediteringsplan.
Stk. 2. Rådet underretter
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, hvis
universitetet ikke følger akkrediteringsplanen.
Stk. 3. Undervisningsministeren
fastsætter i samarbejde med rådet en plan for
akkreditering af videregående uddannelser på
undervisningsministerens område.
Stk. 4. Kulturministeren
fastsætter i samarbejde med rådet en plan for
akkreditering af videregående uddannelser på
kulturministerens område.
§ 18. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.