L 109 Forslag til lov om ændring af fiskeriloven og om ophævelse af lov om udøvelse af kontrol med det danske fiskeri i tilfælde af krig eller under ekstraordinære forhold.

(Regler om puljefiskeri, skærpet straf for overtrædelser i rekreativt fiskeri m.v.).

Af: Fødevareminister Hans Christian Schmidt (V)
Udvalg: Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 13-12-2006

Fremsættelse: 13-12-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l109_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (13. december 2006)

 

 

Fødevareministeren (Hans Christian Schmidt):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af fiskerilov og om ophævelse af lov om udøvelse af kontrol med det danske fiskeri i tilfælde af krig eller under ekstraordinære forhold (Regler om puljefiskeri, skærpede straf for overtrædelser i rekreativt fiskeri m.v.)

(Lovforslag nr. L 109).

Et væsentligt formål med lovforslaget er at gennemføre opfølgning på indførelse af Ny Regulering af visse fiskerier, som vil træde i kraft i 2007. Reguleringsordningen, som er baseret på en politisk aftale af 3. november 2005 mellem regeringen og Dansk Folkeparti og gennemført ved bekendtgørelse nr. 51 af 1. februar 2006, betyder, at de enkelte fiskefartøjer får tildelt kvoteandele, som hvert år udmøntes i fangstrettigheder.

I aftalen om Ny Regulering er forudsat, at der skal være mulighed for puljefiskeri, som fremover forventes at få øget betydning. Forslaget indeholder bestemmelser om visse rammer for puljefiskeri, dels om organisering af et puljefiskeri, bl.a. således at et puljefiskeri skal have en varighed på 13 måneder og være organiseret som et aktie- eller anpartsselskab, et interessentskab eller som en forening. Endvidere er der bestemmelser om ansvar og sanktioner. Formålet er at opnå størst mulig gennemsigtighed samt sikre, at der ikke i et puljefiskeri opstår muligheder for omgåelse af reglerne for fiskeriets udøvelse. Sådanne rammer for puljefiskeri kan være til gavn for det samlede erhvervsmæssige fiskeri, såvel for de, der vælger at fiske i pulje, som for de, der vælger at fortsætte med individuelt baseret fiskeri.

Indførelse af Ny Regulering betyder, at fartøjsejere kan foretage indbyrdes bytning af tildelte fangstrettigheder. Efter lovforslaget kan ministeren delegere kompetencen til at træffe visse afgørelser om fartøjernes indbyrdes bytning af fangstrettigheder til producentorganisationer, brancheorganisationer eller sammenslutninger heraf. Herved kan opnås, at afgørelserne kan træffes tæt på de berørte fiskere. I forbindelse med en konkret delegation forudsættes, at der efter forhandling med justitsministeren bliver fastsat regler om, at forvaltningsloven og offentlighedsloven helt eller delvist skal gælde for den pågældende organisation. Der vil være adgang til klage over afgørelser truffet af en organisation i henhold til en delegation, og organisationen vil være undergivet ministerens instruktion og tilsyn i de sager, der er henlagt til organisationen.

Et andet væsentligt formål med lovforslaget er indførelse af skærpede sanktioner ved overtrædelser i rekreativt fiskeri, dvs. lyst- og fritidsfiskeri. Baggrunden er, at det nuværende sanktionsniveau ikke vurderes at have tilstrækkelig præventiv effekt, idet antallet af overtrædelser i de senere år har været stabilt samtidig med, at der ses en stigning i antallet af mere grove overtrædelser. Ifølge forslaget indføres en vejledende minimumsbøde på 2.500 kr., hvor minimumsbøden i dag er 1.000 kr., samt mulighed for at retten til at udøve lyst- og fritidsfiskeri kan frakende i en periode på op til 1 år i tilfælde af grove eller gentagne overtrædelser. Det er forventningen, at den foreslåede skærpelse vil medføre en nedgang i antallet af overtrædelser.

Lovforslaget indeholder i øvrigt følgende hovedelementer:

Bestemmelse om at føreren af et fartøj, hvorfra der udøves lystfiskeri, før deltagerne går om bord skal sikre sig, at disse har bevis for gyldigt fisketegn. Hermed forventes, at det bliver sværere at drive lystfiskeri uden fisketegn.

Mulighed for at produktionsafgiftsfonde på fiskeriområdet kan modtage andre midler end produktionsafgifter.

Hjemmel til at regler om ændringer i vilkår samt stop for udøvelse af erhvervsmæssigt fiskeri fortsat kan fastsættes ved offentliggørelse ved oplæsning over Lyngby Radio og uden offentliggørelse i Lovtidende, når den gældende hjemmel hertil ophæves som følge af ikrafttræden af ændring af lovtidendeloven, jf. lov nr. 305 af 19. april 2006. Ændringen er begrundet med, at det af hensyn til en effektiv kvotestyring er nødvendigt at løbende ændringer i fiskerireguleringen kan udstedes med meget kort varsel.

Ajourføring af bestemmelserne i lov nr. 123 af 31. marts 1952 om udøvelse af kontrol med det danske fiskeri i tilfælde af krig eller under ekstraordinære forhold. Den ajourførte bestemmelse indsættes i fiskeriloven samtidig med, at den nævnte lov fra 1952 ophæves.

Endelig indeholder forslaget bestemmelse om, at organisationen Dansk Akvakultur får permanent repræsentation i to rådgivende udvalg samt en række mindre ændringer.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg anbefale det til det Høje Tings velvillige behandling.