Skriftlig fremsættelse (13. december
2006)
Fødevareministeren
(Hans Christian Schmidt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
fiskerilov og om ophævelse af lov om udøvelse af
kontrol med det danske fiskeri i tilfælde af krig eller under
ekstraordinære forhold (Regler om puljefiskeri,
skærpede straf for overtrædelser i rekreativt fiskeri
m.v.)
(Lovforslag nr. L 109).
Et væsentligt formål med
lovforslaget er at gennemføre opfølgning på
indførelse af Ny Regulering af visse fiskerier, som vil
træde i kraft i 2007. Reguleringsordningen, som er baseret
på en politisk aftale af 3. november 2005 mellem regeringen
og Dansk Folkeparti og gennemført ved bekendtgørelse
nr. 51 af 1. februar 2006, betyder, at de enkelte
fiskefartøjer får tildelt kvoteandele, som hvert
år udmøntes i fangstrettigheder.
I aftalen om Ny Regulering er forudsat, at der
skal være mulighed for puljefiskeri, som fremover forventes
at få øget betydning. Forslaget indeholder
bestemmelser om visse rammer for puljefiskeri, dels om organisering
af et puljefiskeri, bl.a. således at et puljefiskeri skal
have en varighed på 13 måneder og være
organiseret som et aktie- eller anpartsselskab, et interessentskab
eller som en forening. Endvidere er der bestemmelser om ansvar og
sanktioner. Formålet er at opnå størst mulig
gennemsigtighed samt sikre, at der ikke i et puljefiskeri
opstår muligheder for omgåelse af reglerne for
fiskeriets udøvelse. Sådanne rammer for puljefiskeri
kan være til gavn for det samlede erhvervsmæssige
fiskeri, såvel for de, der vælger at fiske i pulje, som
for de, der vælger at fortsætte med individuelt baseret
fiskeri.
Indførelse af Ny Regulering betyder, at
fartøjsejere kan foretage indbyrdes bytning af tildelte
fangstrettigheder. Efter lovforslaget kan ministeren delegere
kompetencen til at træffe visse afgørelser om
fartøjernes indbyrdes bytning af fangstrettigheder til
producentorganisationer, brancheorganisationer eller
sammenslutninger heraf. Herved kan opnås, at
afgørelserne kan træffes tæt på de
berørte fiskere. I forbindelse med en konkret delegation
forudsættes, at der efter forhandling med justitsministeren
bliver fastsat regler om, at forvaltningsloven og
offentlighedsloven helt eller delvist skal gælde for den
pågældende organisation. Der vil være adgang til
klage over afgørelser truffet af en organisation i henhold
til en delegation, og organisationen vil være undergivet
ministerens instruktion og tilsyn i de sager, der er henlagt til
organisationen.
Et andet væsentligt formål med
lovforslaget er indførelse af skærpede sanktioner ved
overtrædelser i rekreativt fiskeri, dvs. lyst- og
fritidsfiskeri. Baggrunden er, at det nuværende
sanktionsniveau ikke vurderes at have tilstrækkelig
præventiv effekt, idet antallet af overtrædelser i de
senere år har været stabilt samtidig med, at der ses en
stigning i antallet af mere grove overtrædelser.
Ifølge forslaget indføres en vejledende
minimumsbøde på 2.500 kr., hvor minimumsbøden i
dag er 1.000 kr., samt mulighed for at retten til at udøve
lyst- og fritidsfiskeri kan frakende i en periode på op til 1
år i tilfælde af grove eller gentagne
overtrædelser. Det er forventningen, at den foreslåede
skærpelse vil medføre en nedgang i antallet af
overtrædelser.
Lovforslaget indeholder i øvrigt
følgende hovedelementer:
Bestemmelse om at føreren af et
fartøj, hvorfra der udøves lystfiskeri, før
deltagerne går om bord skal sikre sig, at disse har bevis for
gyldigt fisketegn. Hermed forventes, at det bliver sværere at
drive lystfiskeri uden fisketegn.
Mulighed for at produktionsafgiftsfonde
på fiskeriområdet kan modtage andre midler end
produktionsafgifter.
Hjemmel til at regler om ændringer i
vilkår samt stop for udøvelse af erhvervsmæssigt
fiskeri fortsat kan fastsættes ved offentliggørelse
ved oplæsning over Lyngby Radio og uden
offentliggørelse i Lovtidende, når den gældende
hjemmel hertil ophæves som følge af ikrafttræden
af ændring af lovtidendeloven, jf. lov nr. 305 af 19. april
2006. Ændringen er begrundet med, at det af hensyn til en
effektiv kvotestyring er nødvendigt at løbende
ændringer i fiskerireguleringen kan udstedes med meget kort
varsel.
Ajourføring af bestemmelserne i lov nr.
123 af 31. marts 1952 om udøvelse af kontrol med det danske
fiskeri i tilfælde af krig eller under ekstraordinære
forhold. Den ajourførte bestemmelse indsættes i
fiskeriloven samtidig med, at den nævnte lov fra 1952
ophæves.
Endelig indeholder forslaget bestemmelse om,
at organisationen Dansk Akvakultur får permanent
repræsentation i to rådgivende udvalg samt en
række mindre ændringer.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg anbefale
det til det Høje Tings velvillige behandling.