L 108 (som fremsat): Forslag til lov om projektering
af jernbaneanlæg København-Ringsted.
Fremsat den 14. december 2006 af
transport- og energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om projektering af jernbaneanlæg
København-Ringsted
§ 1. Transport-
og energiministeren bemyndiges til at undersøge og
projektere de nødvendige anlæg med henblik på
udvidelse af jernbanekapaciteten København-Ringsted ved
1) en ny jernbanestrækning mellem
København og Ringsted over Køge med dertil
hørende anlæg og
2) et ekstra jernbanespor mellem Hvidovre og
Høje Taastrup med vendespor i Roskilde samt ekstra spor
på dele af strækningen Roskilde-Ringsted og dertil
hørende anlæg.
§ 2. Transport-
og energiministeren kan pålægge byggelinjer, når
det er nødvendigt for at sikre de i § 1
nævnte anlæg. Byggelinjer kan pålægges for
en periode af højst 10 år.
Byggelinjepålægget kan ved et nyt pålæg
forlænges med yderligere op til 10 år.
Stk. 2. På ejendomme, der ligger
inden for byggelinjen, må der ikke uden tilladelse fra
transport- og energiministeren opføres ny bebyggelse,
herunder ved tilbygning eller ved genopførelse af
nedbrændt eller nedreven bebyggelse, ligesom der ikke
må foretages væsentlige forandringer i eksisterende
bebyggelse. På sådanne ejendomme må der heller
ikke indrettes andre anlæg af blivende art.
§ 3. Transport-
og energiministeren kan nedlægge forbud mod, at der på
en ejendom, der berøres af de i § 1 nævnte
anlæg, foretages de foranstaltninger, der er nævnt i
§ 2, stk. 2. Et sådant forbud kan kun
nedlægges for et tidsrum af 1 år og kan ikke
nedlægges mere end én gang.
Stk. 2. Kommunerne skal indberette til
transport- og energiministeren, inden der meddeles tilladelser til
byggeri på ejendomme, der ikke er pålagt byggelinjer,
og som berøres af projekteringen. Hvis transport- og
energiministeren ikke inden for 2 måneder efter at have
modtaget sådan indberetning nedlægger forbud i henhold
til stk. 1, kan byggetilladelse meddeles.
§ 4. Transport-
og energiministeren skal i lokale blade offentliggøre
byggelinjepålæg efter § 2. Transport- og
energiministeren skal sende meddelelse til de ejere og brugere,
hvis ejendomme direkte berøres af pålægget, og
hvis adkomst fremgår af tingbogen.
Stk. 2. Klage over pålæg
af byggelinjer skal ske senest 4 uger efter, at meddelelsen er
kommet frem til den pågældende. Når fristen for
klage er udløbet, og der er truffet afgørelse i
klagesagerne, skal byggelinjepålægget tinglyses med
angivelse af hjemmel.
Stk. 3. Klage over en afgørelse
om byggelinjepålæg fritager ikke klageren for at
efterkomme pålægget. Klagemyndigheden kan dog bestemme,
at klagen skal have opsættende virkning.
Stk. 4. Byggelinjepålægget
skal fra offentliggørelsens dato respekteres af ejendommenes
ejere og brugere og af panthavere og andre indehavere af
rettigheder over ejendommene, uanset hvornår rettighederne er
erhvervet.
Stk. 5. Forinden byggearbejder
iværksættes på en ejendom, hvorpå der er
pålagt byggelinjer i henhold til § 2, skal
bygherren indhente oplysning hos transport- og energiministeren om,
hvorvidt arbejdets udførelse vil komme i strid med
byggelinjepålægget.
§ 5. Hvis
ejeren af et areal, der er pålagt byggelinjer efter
§ 2, afskæres fra en udnyttelse af arealet, der er
økonomisk rimelig og forsvarlig under hensyn til arealets
beliggenhed og øvrige beskaffenhed, og som svarer til den
udnyttelse, der finder sted af andre tilgrænsende eller
omliggende arealer, kan ejeren på ethvert tidspunkt
kræve, at transport- og energiministeren overtager arealet
mod erstatning.
Stk. 2. Ejeren af et areal, der i
væsentligt omfang er pålagt byggelinjer efter
§ 2, kan på ethvert tidspunkt desuden kræve,
at transport- og energiministeren overtager arealet mod erstatning,
når byggelinjerne hindrer afhændelse af arealet
på normale vilkår, og ejeren af særlige
personlige grunde ønsker at afstå ejendommen
før det tidspunkt, hvor der kan foretages
ekspropriation.
Stk. 3. Udgør arealet kun en
del af en ejendom, kan ejeren kræve hele ejendommen
overtaget, hvis den tilbageværende del af ejendommen bliver
så lille eller således beskaffen, at det ikke
skønnes hensigtsmæssigt at kunne bevare den som
selvstændig ejendom, og hvis den ikke kan udnyttes på
rimelig måde, eller hvis byggelinjepålægget
hindrer afhændelse af hele ejendommen på normale
vilkår i de i stk. 2 nævnte situationer.
Stk. 4. Afslår transport- og
energiministeren ejerens anmodning om overtagelse efter
stk. 1-3, eller opnås der ikke enighed om erstatningens
størrelse, kan ejeren påklage transport- og
energiministerens afgørelse til de i §§ 57-58
i lov om offentlige veje nævnte taksationsmyndigheder.
Taksationsmyndighederne afgør, om ejernes krav efter
stk. 1-3 skal imødekommes og fastsætter
erstatning for arealets overtagelse efter reglerne i § 51
i lov om offentlige veje. Ved taksationsmyndighedernes behandling
finder bestemmelserne i §§ 58 a-62 i lov om
offentlige veje tilsvarende anvendelse.
Stk. 5. Afgørelser, der kan
påklages efter stk. 4, kan ikke indbringes for
domstolene, før klageadgangen er udnyttet.
Søgsmål skal være anlagt inden for 6
måneder efter, at afgørelsen er kommet frem til
klageren.
§ 6. Transport-
og energiministeren kan efter anmodning fra ejeren forlods overtage
en ejendom, der berøres særligt indgribende af
projekteringen, når ejeren af særlige personlige grunde
ønsker at afstå ejendommen før det tidspunkt,
hvor der kan foretages ekspropriation, og ejendommen ikke kan
afhændes på normale vilkår.
Stk. 2. Overtagelsessummen
fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i
henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
§ 7.
Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger har, hvis det
skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig
legitimation uden retskendelse adgang til at foretage
jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger
og andre undersøgelser af udendørs arealer med
henblik på at foretage undersøgelse og projektering af
de anlæg, der er nævnt i § 1.
Stk. 2. Ejeren af arealet skal
underrettes skriftligt senest 8 dage inden gennemførelsen af
undersøgelsen mv. efter stk. 1.
Stk. 3. Erstatning for skade, som
måtte blive påført grundejeren ved de i
stk. 1 nævnte foranstaltninger, fastsættes, hvis
der ikke kan indgås aftale med ejeren herom, ved taksation
efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
§ 8. Transport-
og energiministeren kan bemyndige Trafikstyrelsen for Jernbane og
Færger eller andre myndigheder under Transport- og
Energiministeriet til at udøve ministerens beføjelser
i denne lov.
§ 9. Loven
træder i kraft den 1. marts 2007.
Stk. 2. Samtidig ophæves lov nr.
343 af 20. maj 1997 om projektering af jernbaneanlæg
København-Ringsted.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning.
Med forslaget bemyndiges transport- og
energiministeren til at undersøge og projektere anlæg
af en ny jernbanestrækning fra København over
Køge til Ringsted med dertil hørende anlæg (den
såkaldte Nybygningsløsning) samt undersøge og
projektere et ekstra jernbanespor mellem Hvidovre og Høje
Taastrup med vendespor i Roskilde (den såkaldte 5.
sporsløsning). Det indgår desuden i projekterne, at
der skal gennemføres VVM-analyser af
Nybygningsløsningen og 5. sporsløsningen. Som bilag
til lovforslaget er medtaget et kort med skitser over de
linieføringer, der omfattes af begge løsninger.
Derudover foreslås det, at transport-
og energiministeren kan pålægge byggelinjer, når
det er nødvendigt for at sikre de nødvendige
anlæg. Desuden foreslås det, at ministeren efter
ejerens anmodning i de tilfælde, hvor
byggelinjepålæg virker særligt indgribende, kan
overtage en ejendom helt eller delvis.
Endvidere foreslås det, at ministeren
bemyndiges til at erhverve ejendomme, der berøres
særligt indgribende af planerne om anlæg af den nye
bane og udbygning af den eksisterende bane, når ejeren af
særlige personlige grunde ønsker at afstå
ejendommen forud for endelig beslutning om anlæg af
banen.
De foreslåede bestemmelser om
pålæg af byggelinjer og bemyndigelse til i visse
tilfælde at erhverve berørte ejendomme svarer i al
væsentligt til bestemmelserne i bekendtgørelse af lov
om offentlige veje nr. 671 af 18. august 1999 med senere
ændringer med de forskelle, der er begrundet i de forskellige
forhold på vej- og baneområdet.
2. Baggrunden for
lovforslaget
Jernbanen mellem København og Ringsted
er den mest benyttede banestrækning i Danmark. Udnyttelsen er
meget intensiv i forhold til kapaciteten, og strækningen
udgør derfor en flaskehals, som lægger grænser
for den videre udvikling af jernbanetrafikken.
Med den økonomiske vækst i
samfundet, stadigt stigende pendling samt øget pres på
vejnettet stiger behovet for en forbedring af den kollektive trafik
€" ikke mindst af hensyn til trafikken mellem bolig og
arbejdssted på Sjælland og i Hovedstadsområdet.
Hertil kommer, at strækningen samtidig er central for
jernbanetrafikken mellem landsdelene samt godstransporten på
bane mellem Sverige og Tyskland, som er i stadig vækst.
Mulighederne for en forbedring af trafikken
på den bestående banestrækning er ved at
være udtømt efter gennemførelsen af en
række mindre kapacitetsforbedringer vest for
København.
2.1. Undersøgelser og
forslag siden 1997
Der har siden 1997 været
gennemført en række undersøgelser af
forskellige modeller for udvidelse af banekapaciteten mellem
København og Ringsted.
I 1997 vedtog Folketinget lov nr. 343 af 20.
maj 1997 om projektering af jernbaneanlæg København
€" Ringsted. Hermed blev det bestemt, at en større
udbygning af strækningen skulle undersøges
nærmere. Disse undersøgelser blev gennemført
fra 1997 til 1999, og i 1998 blev der afholdt en idéfase
samt en supplerende offentlig høring om tre hovedforslag.
Undersøgelserne blev afsluttet i 1999 og førte ikke
til igangsættelse af anlæg.
Den 24. januar 2001 indgik den
daværende regering (Socialdemokratiet og Det Radikale
Venstre) en aftale med Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Centrumdemokraterne om de kommende års investeringer på
trafikområdet.
Aftalen udmøntede sig i lov nr. 497 af
7. juni 2001 om ændring af lov om projektering af
jernbaneanlæg København-Ringsted.
Ved trafikforliget af 5. november 2003 indgik
regeringen en 10-årig investeringsaftale med Det Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne.
Aftalen indebar bl.a., at der skulle
udarbejdes en strategianalyse for jernbanestrækningen mellem
København og Ringsted, der skulle danne baggrund for
beslutninger om en langsigtet strategi for løsning af
kapacitetsproblemerne for jernbanetrafikken på
strækningen.
Desuden indeholdt aftalen mindre og mere
kortsigtede kapacitetsudvidelser mellem Østerport og
Ringsted (KØR-pojektet). De væsentligste delprojekter
var anlæg af ekstra spor for fjerntog mellem Enghave og Valby
samt anlæg af et overhalingsspor øst for Ringsted
Station. For disse delprojekter blev der i februar 2006 udarbejdet
endelige miljøredegørelser. For så vidt
angår anlæg af et overhalingsspor øst for
Ringsted Station henvises i øvrigt til det samtidigt
fremsatte lovforslag om anlæg af ekstra jernbanespor i
Ringsted.
2.2. Strategianalysen
København €" Ringsted af oktober 2005
I strategianalysen af de fremtidige
kapacitetsforbedringer på jernbanestrækningen
København-Ringsted blev der foretaget en sammenlignende
analyse af fire forskellige hovedforslag til forbedringer af
strækningen:
€" Nybygningsløsningen med
etablering af to nye spor over Køge til Ringsted,
€" Udbygningsløsningen med udbygning
af den eksisterende bane til fire spor på strækningen
mellem København og Ringsted,
€" 5. sporsløsningen med udbygning
med et ekstra fjerntogsspor mellem Hvidovre og Høje Taastrup
og endelig
€" S-togsløsningen med
forlængelse af S-togsdriften fra Høje Taastrup til
Roskilde.
Analysen blev baseret på både
eksisterende materiale og nye undersøgelser og indeholdt
analyser af de trafikale, økonomiske og
miljømæssige hovedemner og en efterfølgende
sammenligning af de fire løsninger. Analysens resultater er
sammenfattet i rapporten "Strategianalyse
København-Ringsted" oktober 2005 (fremsendt til Folketingets
Trafikudvalg den 14. oktober 2005 alm. del €" bilag 30).
Den 4. november 2005 blev det mellem Det
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og regeringspartierne aftalt, at
strategianalysen skulle indgå i de politiske forhandlinger om
jernbanen i 2006. Samtidigt blev den videre interesse koncentreret
om Nybygningsløsningen og et 5. spor.
I foråret 2006 blev strategianalysen
uddybet med supplerende undersøgelser. Det fremgår
heraf, at en ny bane skønnes at kunne gennemføres for
en investering på mellem 7,0 og 8,2 mia. kr. og et 5. spor
mellem 3,3 og 4,0 mia. kr. afhængig af hvor mange supplerende
tiltag, der gennemføres for at forbedre indpasningen i
omgivelserne. På dette grundlag kunne den
samfundsmæssige rentabilitet af en ny bane opgøres til
mellem 4,5 og 5,2 pct. og rentabiliteten af et 5. spor til mellem
2,3 og 2,8 pct.
3. Politisk aftale af oktober
2006
Regeringen, Det Radikale Venstre og Dansk
Folkeparti har på baggrund af strategianalysens resultater i
oktober 2006 besluttet, at Nybygningsløsningen og 5.
sporsløsningen skal gøres til genstand for en
nærmere projektering med tilhørende
VVM-undersøgelse. Undersøgelserne
tilrettelægges med henblik på, at der i efteråret
2009 kan træffes politisk beslutning om den langsigtede
udbygning på baneområdet på baggrund af
resultatet af de gennemførte analyser og
høringer.
Det er desuden besluttet at gennemføre
projektet for de mindre kapacitetsforbedringer på en
måde, der i videst muligt omfang kan indgå i begge
langsigtede løsninger mellem København og Ringsted. I
2007 sigtes mod iværksættelse af arbejdet med
anlæg af et overhalingsspor øst for Ringsted til
afslutning inden 2010, jf. det samtidigt fremsatte lovforslag om
anlæg af ekstra jernbanespor i Ringsted. Der sigtes endvidere
på at etablere to spor mellem Københavns
Hovedbanegård og Ny Ellebjerg til ibrugtagning senest 2011,
idet det præcise indhold og omfang fastlægges i
løbet af 2007.
4. Beskrivelse af
undersøgelser og projektering af
Nybygningsløsningen
Det forudsættes, at den ny bane fra
København over Køge til Ringsted,
Nybygningsløsningen, vil bestå af en ny dobbeltsporet
jernbanestrækning fra Ny Ellebjerg over Køge Nord til
Kværkeby. Fra Kværkeby til Ringsted projekteres to
ekstraspor langs den eksisterende bane. Ved Køge Nord
etableres en forbindelse til banen Roskilde €" Køge
€" Næstved. Banen skal som udgangspunkt kunne trafikeres
med en hastighed for togene på 200 km i timen, men i
forbindelse med projekteringen tages der i videst muligt omfang
hensyn til, at det senere vil blive muligt at foretage banetekniske
ændringer på strækningen, så togene kan
køre 250 km i timen. Analysen omfatter en station ved
Køge Nord og Ny Ellebjerg samt vurdering af behov og
placering af eventuelle andre stationer. Desuden vurderes en
hensigtsmæssig placering af en kombiterminal samt de
arealmæssige krav hertil, idet en sådan terminal dog i
øvrigt vil forudsætte en selvstændig analyse.
Projekteringen gennemføres på programfaseniveau.
I VVM-analysen vil alle relevante
miljøtemaer blive behandlet, og linjeføringen og
udformningen af jernbaneanlægget fastlægges på
baggrund af fremlagte forslag og gennemført
offentlighedsfase. På særligt kritiske lokaliteter kan
VVM-analysen omfatte flere løsningsforslag, hvoraf alle
eller udvalgte forslag vil kunne fremlægges til offentlig
debat. VVM-analysen tilrettelægges i forlængelse af den
gennemførte strategianalyse.
5. Beskrivelse af
undersøgelser og projektering af 5.
sporsløsningen
Det forudsættes, at en 5.
sporsløsning omfatter udbygning af strækningen mellem
Hvidovre Fjern og Høje Taastrup med et ekstra hovedspor,
anlæg af niveaufri sporskæring mellem Høje
Taastrup og Hedehusene til brug for godstog, etablering af et
vendesporsanlæg i Roskilde, placeret på et areal nord
for Holbækmotorvejen langs Lille Syd banen og et ekstra spor
langs den eksisterende strækning mellem Kværkeby og
Ringsted.
5. sporsløsningen giver i denne
udstrækning øget kapacitet for persontrafikken mellem
Københavns Hovedbanegård og Roskilde svarende til 5
tog pr. retning pr. time. Det vil yderligere indgå i
undersøgelserne, om etablering af et ekstra spor på
strækningen mellem Kværkeby og Ringsted i højere
grad vil muliggøre videreførelse af persontog til
Ringsted og videre mod syd eller vest i stedet for et vendespor i
Roskilde.
I VVM-analysen vil alle relevante
miljøtemaer blive behandlet, og linjeføringen og
udformningen af jernbaneanlægget fastlægges på
baggrund af fremlagte forslag og gennemført
offentlighedsfase. På særligt kritiske lokaliteter kan
VVM-analysen omfatte flere løsningsforslag, hvoraf alle
eller udvalgte forslag vil kunne fremlægges til offentlig
debat. VVM-analysen tilrettelægges i forlængelse af den
gennemførte strategianalyse.
6. Forhold i
anlægsfasen
I begge projekter undersøges
mulighederne for at begrænse genevirkningerne samt
konsekvenserne herved, f. eks. for anlægsomkostningerne.
Gennem VVM-analysen klarlægges
endvidere miljøgener for borgerne i forbindelse med
anlægsarbejdet (støj, vibrationer, luftforurening),
herunder undersøges mulighederne for begrænsning af
disse og afledte konsekvenser af alternative forslag.
7. Forlods overtagelse og
byggelinjer
Med baggrund i lov nr. 198 af 7. juni 2001 om
ændring af lov om projektering af jernbaneanlæg
København-Ringsted blev der gennemført et arbejde for
at fastlægge trachéet for en ny bane. I perioden
2004-2006 har staten forlods overtaget 19 berørte
ejendomme.
Med påbegyndelse af de to projekter
åbnes muligheder for etablering af jernbaneanlæg, som
ligger ud over ovennævnte. For Nybygningsløsningen har
strategianalysen peget på, at den oprindelige
linjeføring måske efter en helhedsbetragtning ikke
alle steder var lige velbegrundet, og der er derfor mulighed for,
at banen efter en offentlighedsfase vil blive placeret andre steder
end de forventede. På størstedelen af
strækningen vil der være tale om mindre forskydninger,
men langs motorvejen vest for Køge kan resultatet af
projekteringsarbejdet blive, at banen placeres på motorvejens
nordside i stedet for syd for, hvilket vil lede til andre, men
færre påvirkninger af boliger og virksomheder.
I lovforslaget udvides muligheden for forlods
overtagelse til at omfatte alle, som potentielt vil kunne blive
berørt af enten Nybygningsløsningen eller af 5.
sporsløsningen. En opgørelse af de potentielt
berørte ejendomme viser, at i alt ca. 180 boliger vil blive
berørt så meget af projekterne, at total
ekspropriation er nødvendig. For de af ejendommene, hvor
arealet overgår til etablering af den besluttede
jernbanelinjeføring, svarer udgifterne til forlods
overtagelse til en fremrykning af anlægsinvesteringen. For de
ejendomme, som alligevel ikke bliver berørt af
anlægsarbejdet, vil investeringen blive tilbageført
ved salg af ejendommene efter de almindelige regler herfor.
Med lovforslaget gives der mulighed for
pålæg af byggelinjer for at sikre en senere
gennemførelse af de projekterede jernbaneanlæg.
Byggelinjerne vil således sikre
gennemførelsen af de jernbaneanlæg, der er under
projektering mod fordyrelser. Byggelinjerne er tidsbegrænset
til 10 år, men der kan træffes én ny beslutning
om byggelinjepålæg, hvis byggelinjerne ønskes
opretholdt.
Byggelinjerne pålægger
grundejerne en begrænsning i dispositionsmulighederne, men
sikrer samtidig grundejerne et retskrav på statslig
overtagelse, hvis byggelinjerne vurderes at være
særligt indgribende i ejendommens anvendelsesmuligheder.
De foreslåede bestemmelser om
byggelinjepålæg vurderes således samlet at give
de berørte borgere og erhvervsvirksomheder en
tilfredsstillende retsstilling på linje med forholdene i
forbindelse med projektering af vejanlæg og nyere
jernbanelovgivning, jf. lov nr. 1453 af 22. december 2004 om
projektering af en udbygning af Nordvestbanen mellem Lejre og
Vipperød.
Ud over overtagelse i forbindelse med
byggelinjepålæg gives der med lovforslaget grundejerne
mulighed for i særlige situationer af få overtaget
deres ejendom forlods. Det foreslås endvidere af hensyn til
ejerne af arealerne at udvide mulighederne for at få staten
til at overtage arealer, der påvirkes væsentligt af
projekteringen (uanset om der pålægges byggelinjer).
Der henvises herved til bemærkningerne til
§§ 2-6.
Grundejerne vil, selv om der ikke er nogen
formelle begrænsninger i deres mulighed for at udnytte en
ejendom, kunne have vanskeligt ved at sælge deres ejendom,
fordi køberpotentialet til ejendomme, der er beliggende,
hvor nye infrastrukturanlæg er på tale, er mindre, end
det ellers ville have været.
Lovforslaget giver derfor transport- og
energiministeren mulighed for i særlige tilfælde
på begæring af ejeren at overtage en ejendom forlods,
når ejeren af personlige grunde ønsker at afstå
ejendommen før det tidspunkt, hvor det er blevet endeligt
besluttet at ekspropriere ejendommen til brug for anlæg.
Det er hensigten, at Trafikstyrelsen for
Jernbane og Færger vil blive bemyndiget til at udøve
kompetencen til at afgøre, om en overtagelsesbegæring
skal imødekommes. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til §§ 2€"6.
8. Økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner
De berørte lokale myndigheder vil
blive inddraget i processen, men forventes ikke at blive
påført nogen økonomiske konsekvenser som
følge heraf. Herudover forventes de nedenfor nævnte
udgifter.
8.1 Udgifter til
projektering.
Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger
vil til gennemførelse af projektering,
VVM-undersøgelser og pålæg af byggelinjer
forventeligt få omkostninger på 234 mio. kr.
(prisniveau 2007) i perioden 2007 €" 2010, der fordeler sig
på løn og øvrige omkostninger, som det
fremgår af nedenstående tabel. Projektets
størrelse betyder, at Trafikstyrelsens bevilling for denne
periode skal forøges med i alt 234 mio. kr. Omkostningernes
anslåede fordeling på finansår fremgår af
tabel 1.
Tabel 1. Trafikstyrelsens
meromkostninger til projektering m.v.
Mio. kr. (prisniveau 2007) | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | I alt |
Løn | 7 | 7 | 7 | 1 | 22 |
Øvrige omkostninger | 53 | 84 | 70 | 5 | 212 |
I alt | 60 | 91 | 77 | 6 | 234 |
8.2 Udgifter til forlods
overtagelse
Det forventes, at det vil være
Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger, der efter delegation
fra transport- og energiministeren skal afgøre
ansøgninger om forlods overtagelse. Det er imidlertid
Banedanmark, der som infrastrukturforvalter overtager ejendommene,
når de er overtaget af staten.
Det skønnes, at Banedanmarks bevilling
på finansloven til udgifter til forlods overtagelse skal
øges med nedenstående beløb. Skønnet er
behæftet med stor usikkerhed. Udgifternes fordeling på
finansår fremgår af tabel 2.
Tabel 2. Banedanmarks
merudgifter til forlods overtagelse
År (prisniveau 2007) | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
Bevilling (mio. kr.) | 25 | 15 | 10 | 5 |
Der er i tabel 2 tale om en
skønnet udgift til forlods overtagelse. Udgiften i 2010 er
estimeret ud fra en forventning om, at ekspropriation vil kunne
påbegyndes medio 2010 på baggrund af en egentlig
anlægslov.
9. Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Undersøgelses- og
projekteringsarbejdet forestås af Trafikstyrelsen for
Jernbane og Færger og har således primært
konsekvenser for staten. De berørte kommuner og regioner vil
blive inddraget i projekteringsarbejdet i det nødvendige
omfang. Projekterne vil derfor medføre mindre administrative
konsekvenser for disse kommuner og regioner.
10. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet og borgerne
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet og borgerne.
11. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke i sig selv nogen
miljømæssige konsekvenser.
I forbindelse med projekteringen af
både Nybygningsløsningen og 5. sporsløsningen
vil der blive gennemført undersøgelser, der belyser
projekternes påvirkning af omgivelserne, for så vidt
angår støj og vibrationer, naturinteresser,
kulturhistoriske interesseområder, grundvandsinteresser, jord
og forurenet jord, æstetik og arkitektur, planforhold m.v.
Undersøgelserne vil blive foretaget i et samarbejde med
Miljøministeriet og de berørte kommuner.
Undersøgelserne vil resultere i en
VVM-redegørelse, der vil blive grundlaget for offentlige
høringer om projekterne. De indkomne bemærkninger fra
offentligheden vil indgå i det videre beslutningsgrundlag for
projekterne.
Der har været afholdt idéfase
med offentlig høring om anlæg af jernbane mellem
København-Ringsted i 1998.
12. Høring og
myndighedsgodkendelser
Lovforslaget har været sendt i
høring i HUR, DSB, Banedanmark, Miljøstyrelsen,
Københavns Amt, Roskilde Amt, Vestsjællands Amt,
Kommunernes Landsforening og Danske Regioner. Forslaget er
endvidere sendt i høring i Københavns Kommune,
Hvidovre Kommune, Rødovre Kommune, Glostrup Kommune,
Høje Taastrup Kommune, Roskilde Kommune, Brøndby
Kommune, Vallensbæk Kommune, Albertslund Kommune,
Ishøj Kommune, Solrød Kommune, Greve Kommune,
Køge Kommune, Skovbo Kommune og Ringsted Kommune. Desuden er
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Industri,
Danmarks Naturfredningsforening, Forbrugerrådet, Dansk
Jernbane ApS, Dansk Jernbaneforbund, Brancheafdelingen for trafik
og jernbane under HK, Jernbanernes Arbejdsgiverforening, NOAH
Trafik, Railion Denmark A/S, Statsansattes Kartel, Trafikforbundet,
Ørestadsselskabet I/S, Handels-, Transport- og
Serviceerhvervene, LO og 3F blevet hørt.
Høringssvarene vil blive fremsendt til
Folketingets Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som
udtalelserne måtte give anledning til.
13. Forholdet til EU-retten
De VVM-undersøgelser, der vil blive
gennemført om jernbanestrækningen fra København
over Køge til Ringsted og det ekstra spor mellem Hvidovre og
Høje Taastrup samt ekstra spor på dele af
strækningen Roskilde-Ringsted og eventuelle andre anlæg
skal opfylde kravene i Rådets direktiv 85/337/EØF af
27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (EF-Tidende 1985 nr.
L 175, side 40, som ændret ved Rådets direktiv 97/11/EF
af 3. marts 1997 (EF-Tidende 1997 nr. L 73, side 5).
Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Projekteringsomkostningerne for staten
anslås til 60 mio. kr. i 2007, 91 mio. kr. i 2008, 77 mio.
kr. i 2009 og 6 mio. kr. 2010. Statens udgifter til forlods
overtagelse skønnes til 25 mio. kr. i 2007, 15 mio. kr. i
2008, 10 mio. kr. i 2009 og 5 mio. kr. i 2010. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Projektet har primært administrative
konsekvenser for staten. Mindre administrative konsekvenser for
regioner og kommuner. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Lovforslaget har ikke i sig selv
miljømæssige konsekvenser. I forbindelse med
projekteringen vil der blive gennemført
undersøgelser, som belyser projekternes påvirkning af
omgivelserne for så vidt angår støj og
vibrationer, naturinteresseområder, kulturhistoriske
interesser, grundvandsinteresser, jord og forurenet jord,
æstetik og arkitektur, planforhold m.v. |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | De VVM-undersøgelser, der skal
gennemføres, skal opfylde kravene i Rådets direktiv
85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurderinger af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet (EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40), som
ændret ved Rådets direktiv 97/11/EF af 3. marts 1997
(EF-Tidende 1997 nr. L 73, side 5). |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at transport- og
energiministeren bemyndiges til at projektere følgende
mulige kapacitetsudvidelser af jernbanen:
1) anlæg af en ny jernbane mellem
København og Ringsted over Køge €" den
såkaldte Nybygningsløsning €" med dertil
hørende anlæg og
2) et ekstra spor mellem Hvidovre og Høje
Taastrup med et vendespor i Roskilde samt ekstra spor på dele
af strækningen Roskilde-Ringsted og dertil hørende
anlæg €" den såkaldte 5. sporsløsning.
Med hensyn til ekstra spor på dele af
strækningen Roskilde-Ringsted er der opnået politisk
forlig om undersøgelse af ekstra spor mellem Kværkeby
og Ringsted. Iværksættelse af undersøgelser
herudover kræver enighed mellem forligspartierne.
Til §§ 2-6
Bestemmelserne giver transport- og
energiministeren bemyndigelse til at sikre de nødvendige
anlæg ved at kunne pålægge byggelinjer, udstede
forbud og evt. overtage et areal.
Bestemmelserne svarer i det væsentlige
til reglerne om sikring af vejanlæg i lov om offentlige veje
og sikring af baneanlæg i nyere jernbanelovgivning jf. lov
nr. 1453 af 22. december 2004 om projektering af en udbygning af
Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød. Praksis på
disse områder vil derfor i relevant omfang kunne indgå
i vurderingen ved anvendelsen af bestemmelserne i
§§ 2-6 i denne lov.
Borgernes mulighed for at få overtaget
et areal eller en ejendom af staten foreslås dog udvidet lidt
i bestemmelserne i §§ 5-6 i denne lov. Efter
høring af Kommissarius for Øerne om tilsvarende
bestemmelser på andre områder foreslås, at
ejerens mulighed for at få staten til at overtage arealer
udvides, således at det ikke vil være et krav,
således som situationen er i dag i de gældende love
på vejområdet og jernbaneområdet, at det
forventes, at ejendommen vil skulle total eksproprieres.
Det vil således kunne komme på tale, hvis de
øvrige betingelser er opfyldt, at staten overtager et areal,
selv om ejendommen kun forventes delvist eksproprieret, eller hvis
ejeren påføres væsentlige ulemper i forbindelse
med projektets gennemførelse. Det foreslås dog, at den
forventede delvise ekspropriation eller de ulemper, som projektet
indebærer, skal have et betydeligt omfang.
Til § 2
I stk. 1 foreslås det at give
transport- og energiministeren adgang til at sikre de for begge
løsninger nødvendige arealer ved at kunne
pålægge byggelinjer på berørte ejendomme.
Med bestemmelsen i stk. 1 begrænses den periode, der kan
pålægges byggelinjer i, til højst 10 år ad
gangen. Der skal således træffes en ny beslutning om
byggelinjepålæg, hvis byggelinjerne ønskes
opretholdt ud over denne periode. Byggelinjepålægget
kan ved nyt pålæg forlænges én gang med
yderligere op til 10 år.
Bestemmelsen i stk. 2 beskriver
virkningerne af byggelinjepålægget. Byggelinjerne
medfører, at grundejeren ikke uden transport-og
energiministerens tilladelse må opføre ny bebyggelse
og anlæg af blivende art, såsom sportspladser,
kirkegårde, tankanlæg, grusgrave eller lignende -
herunder ved tilbygning eller ved genopførsel - på det
areal, der ligger inden for byggelinjerne. Byggelinjerne er dog
ikke til hinder for, at der foretages almindelig
istandsættelse og vedligeholdelse, herunder tidssvarende
modernisering af eksisterende bygninger og anlæg.
Byggelinjerne er heller ikke til hinder for salg af ejendommen
eller optagelse af lån mod sikkerhed i ejendommen, f.eks.
kreditforeningslån eller boliglån i bank.
Til § 3
Efter forslaget i stk. 1 gives
transport- og energiministeren hjemmel til at nedlægge forbud
mod bebyggelse på ejendomme, som vil blive berørt af
planerne om den ny jernbane mellem København og Ringsted
over Køge og ekstra spor mellem Hvidovre og Høje
Taastrup, vendesporet i Roskilde samt ekstra spor på dele af
strækningen Roskilde-Ringsted og eventuelle andre
anlæg. Forbudsperioden har gyldighed i ét år og
kan ikke forlænges. Bestemmelsen giver mulighed for at gribe
ind i tilfælde, hvor der endnu ikke er pålagt
byggelinje, og hvor der påtænkes gennemført
foranstaltninger, som nævnt i § 2, stk. 2.
Bestemmelsens stk. 2
pålægger kommunerne at underrette transport- og
energiministeren om planlagt nybyggeri på ejendomme, der ikke
er pålagt byggelinjer, og som berøres af
projekteringen. Hvis der ikke er nedlagt forbud inden to
måneder efter indberetningen, kan bygningsmyndigheden udstede
byggetilladelse. Trafikstyrelsen vil i forbindelse med
projekteringsarbejdet nærmere informere de berørte
kommuner om de relevante ejendomme.
Til § 4
Efter stk. 1 skal der foretages
offentlig kundgørelse af pålæg af byggelinjer og
om, at der skal ske meddelelse direkte til ejere og brugere af
ejendomme, der direkte er berørt af pålægget, og
der skal oplyses om beliggenheden af byggelinjer på den
pågældendes ejendom.
I stk. 2 foreslås en frist for
klager over pålæg af byggelinjer på 4 uger.
Bestemmelsen giver hjemmel til tinglysning af
byggelinjepålæg, dog først efter at der er
truffet afgørelse i forbindelse med eventuel klage.
I stk. 3 fastsættes, at klager
over pålæg af byggelinjer som hovedregel ikke har
opsættende virkning, men at klagemyndigheden har mulighed for
i konkrete tilfælde at beslutte at give klagen
opsættende virkning.
I stk. 4 fastsættes det, at
byggelinjebestemmelser, der er offentligt kundgjort, skal
respekteres af såvel ejendommens ejere som af andre
rettighedshavere, uanset hvornår deres rettigheder er
erhvervet. Gyldighedsvirkningen af byggelinjepålæg er
knyttet til offentliggørelsen. Meddelelsen til ejere og
brugere af berørte ejendomme er kun af oplysende
karakter.
I stk. 5 pålægges bygherren
pligt til forud for iværksættelse af et planlagt
byggeri at indhente oplysning om, hvorvidt byggeri på en
ejendom, der er pålagt byggelinje efter § 5, vil
komme i strid med byggelinjebestemmelsen.
Til § 5
Efter forslaget i stk. 1 kan ejeren af
et areal, der er pålagt byggelinjer efter § 2,
kræve arealet overtaget af transport- og energiministeren mod
erstatning, hvis den pågældende afskæres fra en
udnyttelse af arealet, der er økonomisk rimelig og
forsvarlig under hensyn til ejendommens beliggenhed og
øvrige beskaffenhed, og som svarer til den udnyttelse, der
finder sted af andre tilgrænsende eller omliggende
arealer.
Den retsbeskyttelse, forslaget til
stk. 1 giver grundejerne, er således begrænset til
situationer, hvor ejendommen ikke kan udnyttes på
økonomisk forsvarlig måde.
Som eksempel på et tilfælde, hvor
ejendommen ikke kan udnyttes på økonomisk forsvarlig
måde, kan nævnes den situation, hvor en tilbygning ikke
vil kunne opføres, og hvor det må lægges til
grund, at det på ejendommen beliggende hus efter kvarterets
karakter ikke har en sådan størrelse og beskaffenhed,
at grunden efter sin beliggenhed, størrelse og værdi
kan anses for udnyttet i økonomisk rimeligt omfang.
Med forslaget i stk. 2 kan ejeren af et
areal, der i væsentligt omfang er pålagt byggelinjer
efter § 2, kræve, at transport- og energiministeren
overtager arealet mod erstatning, når byggelinjerne hindrer
afhændelse af arealet på normale vilkår, og der
foreligger særlige personlige grunde hos ejeren.
"Særlige personlige grunde" vil f.eks.
foreligge, hvor en grundejer på grund af sygdom, alder,
familiemæssige eller af andre sociale grunde ønsker at
afhænde ejendommen for at flytte til et andet sted.
Kravet om, at byggelinjerne skal omfatte et
areal, der i "væsentligt omfang" er pålagt byggelinjer
efter § 2, sigter til den situation, hvor det vurderes,
at den pågældende ejendom helt eller delvist i
større omfang vil blive eksproprieret i forbindelse med
projektets eventuelle gennemførelse. Der skal således
på det tidspunkt, hvor anmodningen om overtagelse
fremsættes, i hvert enkelt tilfælde foretages en
konkret vurdering af byggelinjernes betydning for arealet eller
ejendommen, baseret på den viden, der er om
linjeføringen ud fra den foretagne projektering på
dette tidspunkt. Vurderingen vil være afhængig af, om
der er tale om en beboelsesejendom eller en erhvervsejendom, og om
den pågældende ejendom består af én eller
flere lodder.
Som eksempel kan nævnes en
erhvervsvirksomhed, der ønsker at udvide i form af en
tilbygning, men hvor udvidelsen vil strække sig ind over den
planlagte jernbane. I et sådant tilfælde vil der kunne
pålægges byggelinjer med den konsekvens, at der ikke
vil kunne meddeles tilladelse til det pågældende
byggeri.
Udgangspunktet er, at
byggelinjepålægget skal omfatte en så stor del af
ejendommen, at der er risiko for, at transport- og energiministeren
under alle omstændigheder vil skulle overtage ejendommen helt
eller delvist i betydeligt omfang for at kunne realisere
jernbaneanlægget i den linjeføring, som byggelinjen
skal sikre.
Hvis byggelinjen eksempelvis alene
vedrører en lod af en landbrugsejendom, der er beliggende et
stykke fra bygningslodden, vil dette normalt ikke kunne begrunde en
overtagelse. Tilsvarende vil det forhold, at en landbrugsejendoms
bygningslod perifert berøres af byggelinjer, og uden at
byggelinjerne hindrer en fremtidig bygningsudvidelse, heller ikke
kunne begrunde en overtagelse.
Det er i øvrigt en betingelse, at
byggelinjerne hindrer salg af arealet eller ejendommen på
normale vilkår, hvilket ejeren f.eks. kan dokumentere ved
erklæring fra en ejendomsmægler. Der gælder ingen
frister for fremsættelse af begæring om
overtagelse.
Efter forslaget i stk. 3 kan ejeren af
en ejendom, hvor arealet, der er omfattet af
byggelinjepålægget, kun udgør en mindre del,
kræve hele ejendommen overtaget mod erstatning. Det
forudsættes dog, at den tilbageværende del af
ejendommen bliver så lille eller får en sådan
karakter, at det ikke vurderes som hensigtsmæssigt at bevare
den som en selvstændig ejendom. Hele ejendommen kan endvidere
kræves overtaget, hvis byggelinjepålægget hindrer
afhændelse af hele ejendommen på normale vilkår i
de i stk. 2 nævnte situationer.
Byggelinjernes betydning for den enkelte ejer
kan ændre sig i tidens løb. Den ændrede
betydning kan skyldes ændringer i ejerens personlige forhold,
men også ændringer i vilkårene for drift af en
på ejendommen værende erhvervsvirksomhed kan betyde, at
der adskillelige år efter byggelinjepålægget
opstår et ønske om at få overtaget arealet af
staten. Det gælder f. eks., hvis der på ejendommen
drives erhvervsvirksomhed, og byggelinjen hindrer en udbygning af
virksomhedens driftsbygninger, når denne anses
nødvendig for virksomhedens fortsatte drift på et
rimeligt økonomisk grundlag. Ejeren kan derfor til enhver
tid fremsætte begæring om overtagelse.
Efter forslaget i stk. 4 kan ejeren
påklage transport- og energiministerens afgørelse til
de i §§ 57-58 i lov om offentlige veje nævnte
taksationsmyndigheder, hvis transportministeren afslår
ejerens anmodning om overtagelse efter stk. 1-3, eller hvis
der ikke kan opnås enighed om erstatningens
størrelse.
Efter bestemmelsen i stk. 5 kan
spørgsmål om overtagelsesbegæringer som
følge af byggelinjepålæg først indbringes
for domstolene, når klageadgangen til taksationsmyndighederne
er udnyttet. Søgsmål skal anlægges senest 6
måneder efter, at afgørelse er kommet frem til
klageren.
Bestemmelsen i lovforslagets § 5
svarer i det væsentligste til § 38 i lov om
offentlige veje og til § 5 i lov om projektering af en
udbygning af Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød. Praksis
på disse områder vil derfor i relevant omfang kunne
indgå i vurderingen efter lovforslagets § 5.
Som nævnt i bemærkningerne
ovenfor er borgernes mulighed for at få overtaget et areal
eller en ejendom af staten lidt større i lovforslagets
§ 5 end i bestemmelserne i de ovenfor nævnte
love.
Det vil således ikke være et
krav, at det forventes, at ejendommen vil skulle total
eksproprieres. Det vil derfor kunne komme på tale, hvis de
øvrige betingelser er opfyldt, at staten overtager et areal,
selv om ejendommen kun forventes delvist eksproprieret, eller hvis
ejeren påføres væsentlige ulemper i forbindelse
med projektets gennemførelse. Det foreslås dog, at den
forventede delvise ekspropriation eller de ulemper, som projektet
indebærer, skal have et betydeligt omfang.
Til § 6
Bestemmelsen giver mulighed for, at
transport- og energiministeren, uanset om der måtte
være pålagt byggelinjer, forlods kan overtage en
ejendom efter anmodning fra ejeren.
Der er tale om ejendomme, der berøres
særligt indgribende af planerne. I lighed med den vurdering,
der finder sted i forbindelse med administrationen af bestemmelsen
i § 5, stk. 2, vil der i hvert enkelt tilfælde
skulle foretages en vurdering af planernes betydning for den
pågældende ejendom. Udgangspunktet er, at projektet
skal berøre ejendommen i et sådant omfang, at der er
risiko for, at denne vil blive eksproprieret i væsentligt
omfang eller påført betydelige ulemper i forbindelse
med projektets eventuelle gennemførelse.
Der kan også blive tale om forlods at
overtage ejerlejligheder og andelslejligheder, der i
væsentligt omfang forventes eksproprieret eller eksproprieret
midlertidigt i en eventuelt kommende anlægsperiode, eller
erhvervslejemål, der forventes eksproprieret i
væsentligt omfang for at skaffe areal til projekterne.
Det er i øvrigt en betingelse, at
projektet hindrer salg af den pågældende ejendom
på normale vilkår, hvilket ejeren f. eks. kan
dokumentere ved erklæring fra en ejendomsmægler.
Det foreslås, at overtagelsesadgangen
kun kan komme på tale, når der foreligger særlige
personlige grunde til, at ejeren ønsker ejendommen
overtaget.
Ved vurderingen af, hvilke forhold der vil
kunne begrunde forlods overtagelse, vil der blive lagt vægt
på de samme kriterier som ved bestemmelsen i § 5,
stk. 2.
Udgifter til en sådan overtagelse
afholdes af de midler, der er bevilliget til Banedanmark og afsat
på finansloven til formålet.
Ejendomme, der måtte være
overtaget forlods, kan senere afhændes efter de almindelige
regler, såfremt det måtte vise sig, at ejendommen
alligevel ikke skal anvendes til jernbaneformål. Hvis der er
tale om forlods overtagelse af landsbrugsejendomme, kan ejendommens
jord eventuelt anvendes som led i en jordfordeling i forbindelse
med et kommende jernbaneanlæg. Bestemmelsen finder også
anvendelse, når der er nedlagt forbud efter
§ 3.
Det følger af forslaget i
§ 6, stk. 2, at overtagelsessummen fastsættes
af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
Bestemmelsen i lovforslagets § 6
svarer i det væsentligste til § 6 i lov om
projektering af en udbygning af Nordvestbanen mellem Lejre og
Vipperød.
Som nævnt i bemærkningerne
ovenfor er borgernes mulighed for at få overtaget et areal
eller en ejendom af staten lidt større i lovforslagets
§ 6 end i § 6 i den ovenfor nævnte
lov.
Det vil således ikke være et
krav, at det forventes, at ejendommen vil skulle total
eksproprieres. Det vil derfor kunne komme på tale, hvis de
øvrige betingelser er opfyldt, at staten overtager et areal,
selv om ejendommen kun forventes delvist eksproprieret, eller hvis
ejeren påføres væsentlige ulemper i forbindelse
med projektets gennemførelse. Det foreslås dog, at den
forventede delvise ekspropriation eller de ulemper, som projektet
indebærer, skal have et betydeligt omfang.
Til § 7
Siden 1920€™erne har der i
lovgivning på jernbaneområdet eksisteret en bestemmelse
om, at enhver grundejer måtte tåle, at
jernbanemyndigheden foretog visse undersøgelser på
privat grund med mindst 8 dages varsel. Bestemmelsen er
løbende blevet overført til nyere lovgivning. Det
foreslås, at der gives hjemmel til, at også
Trafikstyrelsen kan foretage de jordbundsundersøgelser,
opmålinger, afmærkninger eller andre udendørs
undersøgelser på privatejet grund, der er
nødvendige for at kunne projektere
Nybygningsløsningen og 5. sporsløsningen.
Det foreslås i stk. 1, at
Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger, hvis det
skønnes nødvendigt, mod behørig legitimation
uden retskendelse har adgang til at foretage de
jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger
og andre undersøgelser af udendørs arealer med
henblik på at foretage undersøgelse og projektering af
de anlæg, der er nævnt i § 1. Det foreslås
således, at Trafikstyrelsen får adgang til at foretage
de omhandlede undersøgelser uden retskendelse. Begrundelsen
herfor er, at det vil være yderst begrænset, hvad en
dommer i givet fald ville kunne tage stilling til, hvis der blev
stillet krav om en retskendelse. Hertil kommer, at der alene vil
være tale om adgang til udendørs undersøgelser,
og dermed ikke til private borgeres boliger. På denne
baggrund forekommer det hensigtsmæssigt at foreslå, at
der ikke stilles krav om retskendelse for de omhandlede
undersøgelser.
Det er ved forslaget forudsat, at det er
Trafikstyrelsen, der træffer beslutninger om at foretage de
pågældende undersøgelser uden retskendelse, men
at den faktiske udførelse af undersøgelserne kan
overlades til private, herunder f.eks. entreprenører eller
landinspektører. De private skal i den forbindelse fremvise
behørig legitimation for, at de er berettigede til at
udføre undersøgelserne.
Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger,
skal efter forslagets stk. 2 med mindst 8 dages varsel ved direkte
skriftlig henvendelse give de pågældende berørte
grundejere besked om, at undersøgelserne vil blive
udført. Herudover vil Trafikstyrelsen i de stedlige blade
med mindst 8 dages varsel bekendtgøre, at der foretages
udendørs undersøgelser, og hvor
undersøgelserne vil blive foretaget.
Såfremt grundejeren måtte blive
påført skade ved de i stk. 1 nævnte
undersøgelser, fastsættes der efter forslaget i
stk. 3, hvis der ikke kan indgås aftale med ejeren
herom, erstatning for sådan skade ved taksation efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Jernbanelovens § 21 e indeholder en
bestemmelse om infrastrukturforvalterens adgang til at foretage
tilsvarende undersøgelser på privatejet grund.
Til § 8
Efter forslaget kan transport- og
energiministeren delegere ministerens beføjelser til
Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger eller andre statslige
myndigheder under Transport- og Energiministeriet.
Transport- og energiministerens
beføjelser forventes delegeret til Trafikstyrelsen for
Jernbane og Færger.
Til § 9
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2007. Samtidig foreslås lov nr. 343 af 20.
maj 1997 om projektering af jernbaneanlæg
København-Ringsted ophævet.
Bilag 1