L 107 (som fremsat): Forslag til lov om anlæg
af ekstra jernbanespor i Ringsted.
Fremsat den 14. december 2006 af transport- og
energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om anlæg af ekstra jernbanespor i
Ringsted
§ 1. Transport-
og energiministeren bemyndiges til at anlægge et ekstra
jernbanespor mellem Østre Ringvej og Ringsted Station i
Ringsted.
§ 2. Transport-
og energiministeren bemyndiges til ved ekspropriation at erhverve
de arealer og ejendomme m.v., der er nødvendige for
gennemførelsen af det i § 1 omhandlede
anlæg.
Stk. 2. Transport- og energiministeren
bemyndiges til ved ekspropriation at pålægge ejendomme
langs banestrækningen imellem Østre Ringvej og
Ringsted Station i Ringsted servitut om eldrift med deraf
følgende rådighedsindskrænkninger.
Stk. 3. Ekspropriation sker efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
§ 3. Loven
træder i kraft den 1. marts 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrund og hovedindhold
Det foreslås, at transport- og
energiministeren gives bemyndigelse til at anlægge et ekstra
spor €" et overhalingsspor - over en ca. 2,1 km lang
strækning mellem Østre Ringvej og Ringsted Station
umiddelbart nord for den eksisterende jernbane i Ringsted. Det
ekstra spor vil medføre en kapacitetsforbedring på
strækningen mellem København og Ringsted.
Anlægsarbejdet vil blive udført af Banedanmark efter
delegation fra ministeren. Som bilag til lovforslaget er vedlagt et
kort med placering af det ekstra spor.
Uanset om det senere bliver besluttet at
anlægge en ny jernbanestrækning fra København
over Køge til Ringsted (den såkaldte
Nybygningsløsning) eller et ekstra spor mellem Hvidovre og
Høje Taastrup med vendespor i Roskilde (den såkaldte
5. sporsløsning), er det nødvendigt at foretage denne
kapacitetsforbedring af strækningen øst for Ringsted
Station.
Det foreslåede overhalingsspor i
Ringsted har i 2004-2005 gennemgået en VVM-analyse med
tilhørende projektering på programfaseniveau.
Overhalingssporet øst for Ringsted medvirker til øget
kapacitet på strækningen Roskilde-Ringsted og
indgår samtidig som en del af en større
kapacitetsudvidelse, hvad enten dette sker som udbygning af den
bestående bane eller anlæg af en ny bane.
Et eventuelt nyt 4. spor, som vil være
en følge af Nybygningsløsningen, vil i Ringsted
skulle placeres i banegraven syd for de eksisterende hovedspor uden
nævneværdigt behov for ekspropriation af arealer, der
tilhører borgere og virksomheder syd for banen.
2. Trafikale konsekvenser
Umiddelbart øst for Ringsted Station
skal togene anvende det samme spor uanset i hvilken retning, de
kører. Der opstår derfor ofte ventetider for tog fra
København mod Næstved og for tog fra Slagelse mod
København. Ventetiderne giver forsinkelser for trafikken.
Desuden er mulighederne for at planlægge overhaling af
vestgående godstog dårlige mellem Roskilde og Slagelse.
De overhalingsspor, der findes på Ringsted Station og i
Sorø, er placeret uhensigtsmæssigt for de tog, der
kører mod vest, og i Borup er overhalingssporet fælles
for alle tog uanset i hvilken retning, de skal køre.
Antallet af persontog på
strækningen ventes i løbet af få år at
blive intensiveret €" særligt i godstogenes spidstimer,
og det øger yderligere behovet for overhalingsmuligheder.
Med anlæg af det nye overhalingsspor i Ringsted
imødekommes behovet herfor. Det nye spor har således
en kapacitetsforbedrende effekt for både godstogs- og
persontogstrafikken og vil bidrage generelt til en bedre
regularitet omkring Ringsted.
I anlægsfasen påvirkes
togtrafikken af korterevarende sporspærringer og
hastighedsnedsættelser i en længere periode på
det nordlige hovedspor langs arbejdsstedet. Det sydlige hovedspor
vil kun blive berørt i meget beskedent omfang. Banedanmark
vil i samarbejde med DSB sørge for information af de
berørte passagerer, så de i god tid forinden bliver
informeret om de gener for trafikken, der måtte
være.
3. Anlæggets udformning og
anlægsfaser
Det nye overhalingsspor øst for
Ringsted placeres på nordsiden og langs med den eksisterende
jernbane. Sporet tilsluttes den eksisterende jernbane umiddelbart
vest for Østre Ringvej og øst for Ringsted
Station.
På nordsiden af jernbanen er der
på strækningen nærmest Ringsted Station en
række erhvervsejendomme. Øst for Rønnedevej er
der på Mågevej en række parcelhuse og
længere mod øst to kolonihaveforeninger, Kildebo og
Virkelyst, der berøres arealmæssigt af anlægget.
For at få plads til det nye spor skal
skråningsanlægget langs det eksisterende spor udgraves,
og i nødvendigt omfang skal der etableres støttemure,
således at arealindgrebet mindskes. En del af den afgravede
jord kan anvendes til udbygning i anlæggets østlige
ende, hvor jernbanen ligger på en dæmning. Der vil dog
alt i alt blive et jordoverskud i forbindelse med
anlægsarbejderne. Overskudsjorden fjernes og deponeres et
andet sted.
Jernbanebroen over Rønnedevej skal
tilpasses, så der bliver plads til det nye spor. Det er ikke
nødvendigt at anlægge en ny bro, men i forbindelse med
arbejdet ved broen bliver det nødvendigt at omlægge
trafikken på Rønnedevej i en periode på nogle
uger. Omlægningen vil ske i samarbejde med Ringsted Kommune
og politiet.
Signalanlægget i Ringsted udvides med
det nye spors funktionalitet, og det nye spor bliver
elektrificeret. Den eksisterende jernbane er blevet elektrificeret
tidligere, så naboejendommene langs banen har tidligere
fået pålagt servitutter, der medfører en
begrænsning af bl.a. beplantningen langs banen. Da
overhalingssporet kommer tættere på, bliver det
nødvendigt at justere disse servitutter. Et fredskovsareal
inddrages til baneanlægget og genetableres et andet sted i
henhold til reglerne herom. Som led i aftalen med de to
kolonihaveforeninger retableres de haver, som forsvinder på
grund af anlægsarbejder, på en del af
fredskovsarealet.
Anlægget etableres med størst
muligt hensyntagen til den eksisterende jernbane, så generne
mindskes. Mellem den eksisterende jernbane og ejendommene langs
banen bliver det nødvendigt at etablere en arbejdsvej. Dette
kræver, at der midlertidigt bliver eksproprieret et areal til
brug for denne. Den forholdsvis trange plads mellem jernbanen og de
eksisterende ejendomme gør det vanskeligt at etablere gode
arbejdsveje. Derfor vil beboerne langs byggezonen opleve gener fra
kørsel med tunge køretøjer i
anlægsfasen. I videst muligt omfang gennemføres
anlægsarbejdet på hverdage i normal arbejdstid, men det
er dog ikke muligt helt at undgå arbejde i aften og
nattetimer og i weekender. Mellem Næstvedvej og
Rønnedevej og mellem Mågevej og kolonihaveforeningen
Virkelyst bliver det desuden nødvendigt at foretage
midlertidig ekspropriation af arealer til etablering af
arbejdspladser.
De arealer, som er erhvervet til midlertidigt
brug under anlægsfasen, vil blive retableret og
tilbageleveret til ejerne, når anlægget er
færdigt.
Anlægsarbejdet vil påvirke de
nærmeste boliger med støj. Før
anlægsarbejderne fastlægges støjgrænserne
i samarbejde med Ringsted Kommune. Typisk er
støjgrænsen 70db(A) for arbejde på hverdage i
dagtimerne og 40 db(A) for nat- og weekendarbejde. Der vil
imidlertid opstå situationer i forbindelse med
anlægsarbejdet, hvor støjgrænserne ikke kan
overholdes. Ved sådanne arbejder tillades støjniveauer
på op til 70 db(A) i nat- og weekendperioder. Der stilles
krav til entreprenørerne om at anvende moderne,
støjsvagt materiel, støjsvage arbejdsmetoder og
støjskærmende foranstaltninger i nødvendigt og
muligt omfang.
Nedramning af spunsvægge og
mastefundamenter til kørestrømsanlægget kan
desuden give gener for de nærliggende ejendomme i form af
vibrationer. Før arbejdet påbegyndes, vil de
bygninger, som ligger helt tæt på banen blive
undersøgt og fotoregistreret, så eventuelle skader
på ejendommene kan behandles korrekt. De mest udsatte
bygninger bliver overvåget under anlægsfasen.
I 2007 detailprojekteres anlægget
øst for Ringsted og anlægsarbejderne planlægges
påbegyndt i 2008. I 2009 kan det nye overhalingsspor tages i
brug.
4. Kolonihaver og havelodder
Lovforslaget indebærer, at der skal
inddrages en stribe areal til det nye spor langs den eksisterende
jernbane fra haveforeningerne Virkelyst og Kildebo.
Kolonihaveforeningerne er lejere af arealet, hvoraf en del
tilhører Banedanmark, og en del tilhører Ringsted
Kommune. I forbindelse med den offentlige høring af
projektet i 2005 blev der nedsat en arbejdsgruppe med
repræsentanter fra de to foreninger og fra Trafikstyrelsen.
Arbejdsgruppen holdt en række møder i 2005 og 2006,
der resulterede i en rapport, der blev udgivet i 2006.
I haveforeningen Virkelyst er der 278 haver.
24 af disse haver ligger langs den eksisterende bane. I alt skal
ca. 1.800 m2 inddrages permanent til overhalingssporet, mens 3.400
m2 skal inddrages til brug for arbejdsplads og arbejdsvej.
Projektet medfører desuden, at der skal flyttes ca. 30
bygninger, og 20 bygninger skal helt fjernes. Når
anlægget er færdigt, kan der retableres 20 haver langs
den nye bane, og de bygninger, der kan flyttes, kan blive placeret
et blivende sted. Haveforeningen har desuden udpeget
erstatningshaver andre steder i foreningen, da der ikke er
ventelister i foreningen.
I haveforeningen Kildebo er der 138 haver,
hvoraf 11 haver bliver berørt. To skal nedlægges
permanent, men på fredskovsarealet er der mulighed for at
oprette yderligere tre haver, så foreningen vil få
rådighed over i alt 139 haver, når anlægget er
etableret. I alt skal ca. 1.050 m2 inddrages permanent til
overhalingssporet og ca. 3.230 m2 skal inddrages til brug for
arbejdsvej. Der skal flyttes 7 bygninger og 12 bygninger skal
fjernes helt. Når anlægsarbejderne er færdige,
retableres haverne og de bygninger, der kan flyttes, placeres et
blivende sted. Det bliver nødvendigt at opsige i alt 35
lejemål til kolonihaver i de to foreninger, men det
forventes, at der kan skaffes erstatningshaver til alle
interesserede.
Arbejdsgruppen konkluderede, at det ville
koste knap 1,5 mio. kr. at retablere begge haveforeningerne i
forbindelse med anlægsprojektet. Det er
anlægsmyndigheden, der skal afholde udgifterne.
I forbindelse med anlægget af det
ekstra spor i Ringsted bliver det desuden nødvendigt, at
Banedanmark opsiger lejemålet af 20 mindre havestykker, der
udlejes til de beboere på Mågevej, der bor ud mod den
eksisterende banestrækning. Haverne er den del af baghaverne,
der ligger tættest på den eksisterende bane.
Banedanmark ejer disse arealer, der skal anvendes til det nye
spor.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget indebærer udgifter for staten
til anlæg og vedligeholdelse af overhalingssporet, samt til
ekspropriation af de for projektet nødvendige arealer.
Erstatning som følge af ekspropriation vil finde sted i
overensstemmelse med lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom. Desuden vil projektet
medføre nogle mindre administrative opgaver for Ringsted
Kommune.
Ved beregningen af projektets forventede pris
er anvendt den successive kalkulationsmetode. Resultatet er, at
anlægsomkostningerne for det ekstra spor med 50 pct.
sandsynlighed højst udgør i alt 133 mio. kr. i 2006
priser (50 pct. fraktilen). Fordelingen over anlægsperioden
fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Statslige
udgifter som følge af anlæg
af det ekstra spor
| 2007 | 2008 | 2009 |
Bane-
danmarks
udgifter | 14 mio. kr. | 53 mio. kr. | 66 mio. kr. |
Banedanmark vurderer, at de gennemsnitlige
vedligeholdelsesomkostninger i levetiden andrager 1 €" 1,5
mio. kr. årligt i 2006 priser. Når anlægget
på et tidspunkt vil skulle udskiftes, vil der være
omkostninger til fornyelse. Hertil kommer økonomiske
fordele, som ikke er nærmere opgjort.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget medfører ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Mindre forbedringer af kapaciteten på
jernbanestrækningen kan øge mobiliteten for
persontrafikken og forbedre afviklingen af godstrafikken, begge
dele er til gavn for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser ved anlæg af ekstra spor i Ringsted
Der har været foretaget
undersøgelser af anlæggets konsekvenser for
miljøet. Miljøundersøgelserne er foretaget i
samarbejde med Miljøministeriet og Ringsted Kommune, ligesom
der i overensstemmelse med planlovens retningslinier har
været afholdt offentlig høring i perioden 17. maj til
11. juli 2005 om projektet. Miljøundersøgelsernes
resultater blev sammenfattet i en miljøredegørelse,
der blev udsendt i en høringsudgave i maj 2005.
Bemærkningerne til projektet fra offentligheden under
høringen er sammenfattet i et høringsnotat, der blev
udsendt i november 2005, og endelig er der udarbejdet en endelig
miljøredegørelse, der blev udgivet i februar
2006.
Miljøundersøgelserne har samlet
set ikke givet væsentlige ændringer i projektets
udformning eller tidsplan.
Det bliver nødvendigt at opsige 35
lejemål af kolonihaver. Det forventes, at der kan skaffes
erstatningshaver til alle interesserede. Der forventes
støjgener i forbindelse med anlægsarbejderne.
9. Forholdet til EU-retten
VVM-undersøgelsen opfylder kravene i
Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985 om
vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning
på miljøet (EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40, som
ændret ved Rådets direktiv 97/11/EF af 3. marts 1997
(EF-Tidende 1997 nr. L 73, side 5).
10. Høring og
myndighedsgodkendelser.
Grundlaget for lovforslagets bestemmelse om
anlæg af ekstra spor i Ringsted har som nævnt under
punkt 8 været i offentlig høring, ligesom lokale
myndigheder er blevet hørt.
Lovforslaget har desuden været sendt i
høring i DSB, Banedanmark, Vestsjællands Amt,
Kommunernes Landsforening, Danske Regioner, Dansk Jernbaneforbund,
Handel, Transport- og Serviceerhvervene og Ringsted Kommune.
Høringssvarene vil blive fremsendt til
Folketingets Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som
udtalelserne måtte give anledning til.
I forbindelse med detailprojekteringen vil
den fornødne myndighedsbehandling blive
gennemført.
I det videre forløb i
anlægsprocessen i Ringsted vil borgere og virksomheder langs
den berørte strækning løbende blive informeret
om anlægsarbejdernes karakter og tidsplan.
Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ikke opgjort | Ja, for staten. Anlægsudgifterne
anslås til 14 mio. kr. i 2007, 53 mio. kr. i 2008 og 66 mio.
kr. i 2009. De gennemsnitlige vedligeholdelsesudgifter anslås
til 1-1,5 mio. kr. årligt. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Mindre forbedringer af kapaciteten
på banen øger mobiliteten, hvilket forventes at
være til gavn for erhvervslivet. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Det bliver nødvendigt at opsige 35
lejemål af kolonihaver. Det forventes, at der kan skaffes
erstatningshaver til alle interesserede. Støjgener i
forbindelse med anlægsarbejderne. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Den VVM-undersøgelse, der er
blevet gennemført, opfylder kravene i Rådets direktiv
85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurderinger af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet (EF-tidende 1985 nr. L 175, side 40), som
ændret ved Rådets direktiv 97/11/EF af 3. marts 1997
(EF-Tidende 1997 nr. L 73, side5). |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at bemyndige transport-
og energiministeren til at anlægge et ekstra jernbanespor
€" et overhalingsspor - på ca. 2,1 km mellem Ringsted
Station og Østre Ringvej.
Til § 2
Efter det foreslåede i stk. 1
gives transport- og energiministeren hjemmel til at ekspropriere de
for anlægget nødvendige arealer og ejendomme. I
henhold til § 2, stk. 3, i lov nr. 343 af 20. maj
1997 om projektering af jernbaneanlæg
København-Ringsted som ændret ved lov nr. 497 af 7.
juni 2001 er der allerede foretaget forlods overtagelse af to
parcelhuse, og størstedelen af de arealer, der skal anvendes
til brug for anlægget, ejes af Banedanmark, men det bliver
nødvendigt at ekspropriere en enkelt mindre erhvervsejendom
og nogle mindre ubebyggede arealer langs den berørte
banestrækning. Det bliver desuden nødvendigt at
ekspropriere nogle arealer, der ejes af Ringsted Kommune, og som nu
anvendes til kolonihaver. Ekspropriationerne af de berørte
arealer vil blive igangsat hurtigt efter lovforslagets eventuelle
vedtagelse.
Forslaget i stk. 1 giver ligeledes
ministeren hjemmel til midlertidigt at ekspropriere arealer til
brug for adgangsvej, arbejdsplads, materialedepot mv. Dette
forventes i et vist omfang at blive nødvendigt i forbindelse
med anlægsarbejdernes udførelse. Når
anlægsarbejderne er færdige, bliver de midlertidigt
eksproprierede arealer så vidt muligt retableret og leveret
tilbage til den oprindelige ejer.
Forslaget i stk. 2 giver ministeren
hjemmel til at pålægge jernbanens naboejendomme
servitutter svarende til den eldriftsservitut, der benyttes
på de elektrificerede fjernbanestrækninger.
Naboejendommene til den eksisterende
jernbanestrækning i Ringsted er tidligere ved anlæg af
køreledninger på strækningen blevet pålagt
eldriftsservitutter, men på grund af udvidelse af
strækningen med det nye spor bliver det nødvendigt at
justere disse servitutter.
Eldriftsservitutterne pålægges
alle naboejendommene til det nye spor.
Efter stk. 3 sker ekspropriation efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2007.
Bilag 1