L 106 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service. (Revision af reglerne om
magtanvendelse).
Fremsat den 13. december 2006 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social
service
(Revision af reglerne om magtanvendelse)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 124 indsættes som stk. 6 :
»Stk. 6. Indgreb efter
§ 126, stk. 1, kan udføres af ansatte i tilbud,
der drives af regionen eller af de private leverandører, der
efter kommunal visitation yder service over for den
pågældende, jf. stk. 2. Det påhviler
kommunalbestyrelsen at vejlede private leverandører af
service om betingelserne for at foretage indgreb i medfør af
§ 126 stk. 1, herunder om kravet om indberetning, jf.
§ 136. I tilbud etableret af regionsrådet
påhviler vejledningsforpligtigelsen efter 2. pkt.
regionsrådet.«
2. I
§ 133 indsættes efter stk. 1 som nye
stykker:
»Stk. 2. Klager over indgreb efter
§ 126, stk. 1, som udføres af private
leverandører kan indbringes for det sociale nævn, jf.
stk. 1. Klagen indsendes til kommunalbestyrelsen, som vurderer
klagen efter § 66 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, jf. dog stk.
3.
Stk. 3. Klager over indgreb efter
§ 126, stk. 1, som udføres af ansatte i regionale
tilbud eller af private leverandører i tilbud etableret af
regionsrådet, kan indbringes for det sociale nævn, jf.
stk. 1. Klagen indsendes til regionsrådet, som vurderer
klagen efter § 66 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
3. Efter § 195
indsættes:
» § 195
a. Socialministeren fremsætter senest i
folketingsåret 2009-2010 forslag til revision af afsnit VII i
lov om social service.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Reglerne om magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten blev senest ændret med lov nr. 343 af
14. maj 2003, som trådte i kraft 1. juli 2003. Det blev
samtidig bestemt, at der senest i folketingsåret 2006-07
skulle fremsættes forslag til revision af
regelsættet.
Evalueringen af lov nr. 343 af 14. maj 2003 har
overordnet vist, at loven er implementeret, og at loven har skabt
den tilsigtede opmærksomhed på området om
anvendelse af magt og tvang. Formålet med lovforslaget er at
præcisere hjemmelen til, at den kompetence, som
kommunalbestyrelserne og dermed det relevante kommunale personale
har til at kunne gribe ind i akutsituationer, dvs. til kortvarigt
at fastholde en person eller føre denne til et andet
opholdsrum, også lovligt kan udføres af f.eks.
regionerne eller af de leverandører, som efter kommunal
visitation leverer service til den målgruppe, der er omfattet
af reglerne om magtanvendelse.
Med henblik på at kunne inddrage
erfaringerne fra kommunalreformen, herunder den enklere
myndighedsstruktur i vurderingen af regelsættet
foreslås det, at loven revideres i folketingsåret
2009-10.
2. Baggrunden for forslaget
Der har i perioden september 2005 til september
2006 været gennemført en evaluering af reglerne om
magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten.
Reglerne om magtanvendelse efterleves både
af både myndigheder og leverandører, men evalueringen
viser dog, at amterne generelt har større fokus på
reglerne og har iværksat flere
gennemførelsesinitiativer med i forhold til reglerne, end
tilfældet har været i kommunerne. En del af
forklaringen herpå er formentlig, at der på det
amtskommunale botilbudsområde har været retningslinier
for anvendelse af magt og tvang i en længere
årrække, mens det for kommunerne er et ret nyt
område.
Evalueringen viser videre, at en del kommuner
ikke har modtaget indberetninger om anvendelse af magt og tvang, og
at kommunen tilsvarende heller ikke har modtaget henvendelser, hvor
man har bedt om, at kunne iværksætte
tvangsforanstaltninger for en kortere eller længere
periode.
Evalueringen viser herudover, at der generelt har
været fokus på reglerne om magtanvendelse. Dette fokus,
har medført, at lovens intentioner om at skabe større
tryghed for brugere og personale i vidt omfang er opfyldt.
Evalueringen giver ikke anledning til
indholdsmæssige ændringer i lovgivningen. Derimod
påpeges det, at der kan være behov for at
fortsætte arbejdet med at gøre regelsættet
synligt for både personale og myndigheder. I den forbindelse
er der peget på, at den praktiske tilrettelæggelse af
implementeringen kan forbedres, idet der f.eks. er usikkerhed om,
hvad og hvordan, der skal indberettes.
Socialministeriet vil sammen med Den Sociale
Servicestyrelse følge op på evalueringen,
således at reglerne om indberetning indskærpes, at
skemaerne for indberetninger gennemgås og moderniseres i
fornødent omfang, og at der generelt sker en €" fortsat
€" formidling af hensigten bag reglerne om magtanvendelse og
deres anvendelse. I den forbindelse vil det også blive
påpeget, at indberetningerne er et vigtigt redskab for
kommunalbestyrelserne og regionsrådene i arbejdet med at
gennemføre foranstaltninger, der kan bidrage til at
undgå brugen af magt mest muligt.
3. Forslagets indhold
Målgruppen for anvendelse af reglerne om
magt og tvang er afgrænset af bestemmelsen i servicelovens
§ 124, stk. 2. Magtanvendelsesreglerne kan alene komme i
anvendelse over for personer med betydelig og varigt nedsat psykisk
funktionsevne, der får personlig og praktisk hjælp,
socialpædagogisk bistand m.v. efter lovens
§§ 83-87, behandling efter lovens
§§ 101 og 102, eller aktiverende tilbud efter
§§ 103 og 104. Det er endvidere en
forudsætning for anvendelse af reglerne, at den
pågældende person ikke samtykker i en foranstaltning
efter lovens §§ 125-129.
I forbindelse med kommunalreformen, hvor
myndighedsansvaret for ydelser efter serviceloven alene
tillægges kommunerne, har der været rejst
spørgsmål om hjemmelsgrundlaget for, at fx ansatte i
regionale tilbud lovligt ville kunne gribe ind i medfør af
servicelovens § 136.
Med lovforslaget tydeliggøres det, at
hjemlen til akut indgriben, f.eks. i form af fastholdelse,
også omfatter situationer, hvor hjælpen ydes af
regionale eller private serviceleverandører. Det
præciseres samtidig, at reglerne om indberetning m.v.
også gælder for den regionale eller private
serviceudbyder.
Der er den 15. november 2006 fremsat lovforslag,
L 80 om friplejeboliger. Det vil være kommunalbestyrelsen i
den kommune, der har visiteret borgeren til serviceydelser, som
nævnt i servicelovens § 124, stk. 2, der for
beboere i boliger oprettet som friplejeboliger, vil skulle modtage
og behandle indberetninger om magtanvendelse.
Lovforslaget vedrører alene tilfælde
af akut indgriben efter servicelovens § 126, stk. 1, idet
andre beslutninger om anvendelse af magt og tvang kræver en
forudgående beslutning, og dermed en forudgående
sagsbehandling i kommunen, jf. i øvrigt reglerne i
servicelovens afsnit VII.
Beslutninger om anvendelse af magt kan
påklages til Det Sociale Nævn efter bestemmelsen i
servicelovens § 133. Med forslaget tydeliggøres
det, at klager over indgreb efter servicelovens § 126,
stk. 1, som udføres af private leverandører skal
indsendes til kommunalbestyrelsen, efter retningslinierne i
retssikkerhedslovens § 66, således at
kommunalbestyrelsen har mulighed for at vurdere sagen før
den forelægges til afgørelse i Det Sociale Nævn.
Tilsvarende skal klager over indgreb efter § 126, stk. 1
som er udført af regionen eller af private
leverandører på vegne af regionen, indgives gennem
regionsrådet, så rådet får mulighed for at
(gen)vurdere sagen inden den forelægges for Det Sociale
Nævn.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige set under
ét.
5. De administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke administrative eller
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
6. De administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Forslaget har været sendt til høring
hos Alzheimerforeningen, Ældreforum, Danske Regioner,
Kommunernes Landsforening, Center for Menneskerettigheder, Center
for Ligebehandling af handicappede, Det Centrale Handicapråd,
Dansk Advokatsamfund, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Sygeplejeråd, De Samvirkende Invalideorganisationer, Dansk
Socialrådgiverforening, Socialpædagogernes
Landsforbund, Den Sociale Sikringsstyrelse, Den Sociale
Ankestyrelse, Dommerforeningen, Foreningen af Statsamtmænd,
Etisk Råd FOA, FTF, Lederforum, Socialchefforeningen,
Finansministeriet, Indenrigs- og sundhedsministeriet,
Økonomi- og Erhvervsministeriet.
10. Sammenfattende skema
Vurdering af de samlede
konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/
merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det præciseres, at indgreb i form af akut
magtanvendelse i medfør af servicelovens § 126,
stk. 1, kan udføres af regionen, dvs. i regionale tilbud,
eller i tilbud, som drives af private leverandører efter
aftale med regionsrådet og af andre private
leverandører, der leverer serviceydelser til borgere, som er
visiteret hertil af kommunalbestyrelsen.
Hermed sikres en ligestilling mellem kommunale,
regionale og private leverandører af personlig og praktisk
bistand efter servicelovens §§ 83 - 87, behandling
efter lovens § 101 og 102, eller aktiverende tilbud efter
servicelovens §§ 103 og 104, i forhold til at kunne
påtage sig opgaver over for personer, der er visiteret til
tilbud af denne karakter. Det er i den forbindelse uden betydning,
i hvilken type bolig den pågældende borger bor.
Samtidig præciseres det, at
kommunalbestyrelsen, henholdsvis regionsrådet skal informere
den private leverandør om betingelserne for at foretage
magtanvendelse, herunder om reglerne om indberetning. Der
gælder de samme indberetningsregler for private
leverandører, som der gælder for kommunale eller
regionale leverandører, således at borgeren har samme
retssikkerhed over for vilkårlige indgreb, som ellers er
gældende. Med indberetningerne får kommunalbestyrelsen
og regionsrådet mulighed for i samarbejde med den private
leverandør at iværksætte de nødvendige
foranstaltninger for at minimere brugen af akut magtanvendelse mest
muligt.
Til nr. 2
Det foreslås, at klager over indgreb
udført af regionen eller af private leverandører til
henholdsvis regionen eller kommunalbestyrelsen kan indbringes for
de sociale nævn efter reglerne i kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Kommunalbestyrelsen genvurderer klager over
indgreb foretaget af kommunalbestyrelsens private
leverandører og regionsrådet genvurderer klager over
indgreb foretaget af regionen eller af private leverandører,
som leverer service i tilbud etableret af regionsrådet.
Reglerne om genvurdering af klager fremgår
af § 66 i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område. Det fremgår heraf, at den
myndighed, som har truffet afgørelsen, skal vurdere, om der
er grundlag for at give klageren helt eller delvist medhold. Kan
myndigheden ikke give klageren medhold, sendes klagen med
begrundelse for afgørelsen og genvurderingen videre til
klageinstansen.
Til nr. 3
Det foreslås, at der i senest i
folketingsåret 2009-2010 fremsættes lovforslag om
revision af magtanvendelsesreglerne for voksne i servicelovens
afsnit VII.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. april 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006, foretages
følgende ændringer: |
§ 124.
Formålet med bestemmelserne i dette afsnit er at
begrænse magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten til det absolut nødvendige. Disse
indgreb må aldrig erstatte omsorg, pleje og
socialpædagogisk bistand. Stk. 2. Bestemmelserne i dette
afsnit gælder for personer med betydelig og varigt nedsat
psykisk funktionsevne, der får personlig og praktisk
hjælp samt socialpædagogisk bistand m.v. efter
§§ 83-87, behandling efter §§ 101 og
102 eller aktiverende tilbud efter §§ 103 og 104, og
som ikke samtykker i en foranstaltning efter
§§ 125-129. Det er en forudsætning, at der
foreligger den fornødne faglige dokumentation for den
nedsatte psykiske funktionsevne. Stk. 3. Forud for enhver form for
magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten skal
kommunen foretage, hvad der er muligt for at opnå personens
frivillige medvirken til en nødvendig foranstaltning. Stk. 4. Anvendelse af magt skal stå i
rimeligt forhold til det, der søges opnået. Er mindre
indgribende foranstaltninger tilstrækkelige, skal disse
anvendes. Stk. 5. Magtanvendelse skal udøves
så skånsomt og kortvarigt som muligt og med
størst mulig hensyntagen til den pågældende og
andre tilstedeværende, således at der ikke forvoldes
unødig krænkelse eller ulempe. | | 1. I
§ 124 indsættes som stk. 6 : »Stk. 6. Indgreb efter
§ 126, stk.1 kan udføres af ansatte i tilbud, der
drives af regionen eller af de private leverandører, der
efter kommunal visitation yder service over for den
pågældende, jf. stk. 2. Det påhviler
kommunalbestyrelsen at vejlede private leverandører af
service om betingelserne for at foretage indgreb i medfør af
§ 126 stk. 1, herunder om kravet om indberetning, jf.
§ 136. I tilbud etableret af regionen påhviler
vejledningsforpligtigelsen efter 2. pkt.
regionsrådet.« |
| | |
§ 133.
Kommunalbestyrelsens beslutninger efter §§ 125, 127
og 128, der ikke træffes mod den pågældendes
vilje, samt beslutninger efter § 126 kan indbringes for
det sociale nævn efter reglerne i kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område. Stk. 2. En ægtefælle, en
pårørende, en værge eller en anden
repræsentant for den person, som foranstaltningen
vedrører, kan klage over kommunalbestyrelsens beslutning,
når den person, som afgørelsen vedrører, ikke
selv er i stand til at klage. | | 2. I
§ 133 indsættes efter stk. 1: »Stk. 2. Klager over indgreb efter
§ 126, stk. 1, som udføres af private
leverandører kan indbringes for det sociale nævn, jf.
stk. 1. Klagen indsendes til kommunalbestyrelsen, som vurderer
klagen efter § 66 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, jf. dog stk.
3. Stk. 3. Klager over indgreb efter
§ 126, stk. 1, som udføres af ansatte i regionale
tilbud eller af private leverandører i tilbud etableret af
regionsrådet, kan indbringes for det sociale nævn, jf.
stk. 1. Klagen indsendes til regionsrådet, som vurderer
klagen efter § 66 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.« Stk. 2 bliver herefter stk. 4. |
| | |
| | 3. Efter § 195
indsættes: » § 195
a. Socialministeren fremsætter senest i
folketingsåret 2009-2010 forslag til revision af afsnit VII i
lov om social service.« |