B 9 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om kystbeskyttelse.
Fremsat den 12. oktober 2006 af
Walther Christophersen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Mikkel Dencker (DF), Jørn Dohrmann (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Anita Knakkergaard (DF) og
Peter Skaarup (DF)
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag om beskyttelse af de danske kyster, som
skal sikre, at der altid anvendes de mest miljøvenlige
kystbeskyttelsesmetoder, og at staten afholder alle udgifter
forbundet med kystbeskyttelse.
Beslutningsforslaget har som formål at
sikre, at beskyttelsen af de danske kyster sker med anvendelse af
de mest miljøvenlige kystbeskyttelsesmetoder, og at staten
afholder de udgifter, der er forbundet med kystbeskyttelse.
Formålet med kystbeskyttelse skal
være at stoppe nedbrydningen af de danske kyster og dermed
beskytte mennesker og ejendom mod oversvømmelse. Dette
formål varetages ved afvejning af en række hensyn.
Herunder udgifter forbundet med kystbeskyttelse og anvendelse af de
mest miljøvenlige beskyttelsesmetoder, således at
hårde konstruktioner som f.eks. høfder og
bølgebrydere, som forøger kysterosionen, i videst
muligt omfang undgås. Der er således efter
forslagsstillernes opfattelse ført beviser for, at
høfder og bølgebrydere forøger kysterosionen i
stedet for at reducere kysterosionen, ligesom der er ført
teknisk bevis for, at effektiviteten af sandfodringen på den
jyske vestkyst er minus 170 pct. årligt efter en investering
på anlægsbudgettet på mere end 1 mia. kr. over de
sidste 15 år.
Feltforsøg med trykudligningsmoduler
på Vestkysten mellem Hvide Sande og Nymindegab har derimod
vist store kysttillæg opbygget i en balanceprofil, som
eroderes mindre i højvandssituationer med storm. Hertil
kommer, at kystprofilerne efterfølgende genopbygges
systematisk.
Den gældende kystbeskyttelseslov tager ikke
i tilstrækkeligt omfang hensyn til den globale
vandstandsstigning, som forventes at blive 70- 75 cm. over de
næste 100 år. Endvidere er grundejere tættest
på havet pålagt væsentlige udgifter i forbindelse
med kystbeskyttelse. Det offentlige bør derfor fremover
afholde en større del af udgifterne i forbindelse med
kystbeskyttelse.
På den baggrund mener forslagsstillerne, at
der er behov for, at der fremsættes et forslag til lov om
kystbeskyttelse med henblik på at sikre kystbeskyttelse med
de mest effektive og miljøvenlige metoder, og at staten
påtager sig den fulde finansiering, som er forbundet med
kystbeskyttelse.
Det kan oplyses, at i England, Holland og
Tyskland afholder staten alle udgifter til kystbeskyttelse.
Hvis Folketinget vedtager dette
beslutningsforslag, påhviler det regeringen
efterfølgende at fremsætte et lovforslag, der
reviderer kystbeskyttelsesloven. Dette lovforslag bør
udformes efter bestemmelserne i bilag 1, der indeholder et forslag
til lov om kystbeskyttelse, inklusive bemærkninger, som vil
sikre danske kyster mod erosion i årtierne fremover. Det er
et forslag, som vil sikre, at der benyttes de mest
miljøvenlige kystsikringsmetoder, og at staten står
for den fulde finansiering af udgifterne forbundet med kystsikring.
Den nuværende kystbeskyttelseslov er aldrig kommet til at
fungere €" hovedsagelig af økonomiske årsager,
idet udgifterne til kystbeskyttelse er pålagt de grundejere,
hvis ejendomme ligger nærmest havet. Forslagsstillerne mener
imidlertid, at kystbeskyttelse er en offentlig opgave, idet den
vedrører hele befolkningen og ikke kan pålægges
enkelte grundejere.
(Beslutningsforslag nr. B 9).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Bilag 1
Regeringens lovforslag om
kystbeskyttelse bør indeholde følgende
bestemmelser:
Forslag
til
Lov om kystbeskyttelse
Kapitel 1
Formål
§ 1.
Formålet med kystbeskyttelse er at stoppe nedbrydningen af de
danske kyster og sikre Danmark mod vandstandsstigninger i
forbindelse med den globale opvarmning. Dette formål
varetages ved en afvejning af følgende hensyn:
Afvejning af behovet for kystbeskyttelse i
forhold til de dertil forbundne udgifter.
Anvendelse af den mest miljøvenlige
kystbeskyttelsesmetode, således at hårde konstruktioner
i form af høfder og bølgebrydere, som forøger
kysterosionen, i videst muligt omfang undgås.
Forpligtelse for staten til at foretage
bypassing ved alle havneanlæg, så læsideerosion
undgås
på nabogrundene nedstrøms.
Bevarelse og genopretning af
kystlandskabet.
Rekreativ udnyttelse af kysten.
Sikring af den eksisterende adgang til
kysten.
Sikring mod den globale
vandstandsstigning.
Økonomisk byrdefordeling
§ 2.
Kystbeskyttelse er en offentlig opgave, der skal beskytte Danmark
mod den globale vandstandsstigning.
Stk. 2. Udgifterne til kystbeskyttelse
afholdes af staten.
Stk. 3. Staten afholder alle
udgifter til bypassing ved havneanlæg.
Kapitel 2
Kommunernes kompetence i forbindelse med
kystbeskyttelsesforanstaltninger
§ 3.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der ved en kyst skal
iværksættes kystbeskyttelse eller træffes andre
foranstaltninger til beskyttelse af en eller flere ejendomme mod
oversvømmelse eller den nedbrydende virkning fra havet eller
fjorde (kystbeskyttelsesforanstaltninger).
Stk. 2. Private grundejere kan
ansøge kommunalbestyrelsen om etablering af kystbeskyttelse
med en begrundelse for det givne kystbeskyttelsesprojekt og med en
oversigt over de grunde, som ønskes indbefattet i
projektet.
§ 4. Før
kommunalbestyrelsen træffer beslutning om
iværksættelse af kystbeskyttelses-foranstaltninger,
skal kommunalbestyrelsen indhente en udtalelse fra Kystdirektoratet
om de foreslåede kystbeskyttelsesforanstaltninger.
§ 5. Hvis
kommunalbestyrelsen beslutter, at en foreslået
kystbeskyttelsesforanstaltning skal fremmes, sendes denne i
høring ved annoncering i lokale blade med en
indsigelsesfrist på 4 uger.
Stk. 2. Efterfølgende behandles den
foreslåede kystbeskyttelsesforanstaltning på ny i
kommunalbestyrelsen, og hvis kommunalbestyrelsen godkender den
foreslåede kystbeskyttelsesforanstaltning, sendes forslaget
videre til Transport- og Energiministeriet til endelig godkendelse
og økonomisk bevilling.
Stk. 3. Såfremt der gives afslag
på et projekt, skal afslaget begrundes, og grundejerne kan
efterfølgende anke beslutningen til Transport- og
Energiministeriet, som har den endelige afgørelse.
§ 6.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om ekspropriation
til gennemførelse af kystbeskyttelsesforanstaltninger.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan ved
ekspropriation fjerne eksisterende uhensigtsmæssige faste
kystbeskyttelseskonstruktioner i form af bølgebrydere og
høfder og erstatte disse med mere miljøvenlige
kystbeskyttelsesmetoder.
§ 7. Ved
skrænterosion i forbindelse med en højvandssituation
under storm eller orkan kan en grundejer udlægge 10
kubikmeter ral pr. meter kyst som skræntfodsbeskyttelse.
Stk. 2. Udlægning af ral i
skræntfoden skal meddeles kommunen førstkommende
hverdag.
Kommunen fører tilsyn med, at rallet ikke har
en større diameter end 10- 15 cm.
Kapitel 3
Digeanlæg, kystbeskyttelsens
opretholdelse
§
8.Alle
digeanlæg i Danmark er statens ansvarsområde, og det
påhviler staten at sikre digerne mod den globale
vandstandsstigning .
§ 9. Ejere af
omliggende arealer til et digeanlæg eller
kystbeskyttelsesanlæg skal tåle, at arealerne benyttes
i nødvendigt omfang i forbindelse med tilsyn,
vedligeholdelsesarbejder og løbende foranstaltninger.
Stk. 2. Forvoldes der under benyttelsen
efter stk. 1 skade på en ejendom, skal der ydes erstatning
herfor. I mangel af forlig fastsættes erstatningen af
taksationsmyndighederne efter lov om offentlige veje.
Kapitel 4
Klage
§ 10.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter loven kan
påklages til transport- og energiministeren af den,
afgørelsen er rettet til, og af enhver, der må antages
at have en væsentlig individuel interesse i sagen.
Stk. 2. Klagefristen er 4 uger fra den dag,
afgørelsen er meddelt den pågældende. Transport-
og energiministeren kan dog se bort fra fristen, når
omstændighederne taler derfor.
Stk. 3. Rettidig klage har opsættende
virkning. Dog kan den myndighed, der har truffet afgørelsen,
bestemme, at uopsættelige reparations- og
afværgeforanstaltninger skal iværksættes uanset
rettidig klage.
Stk. 4. En afgørelse i henhold til
§ 6 kan ikke indbringes for domstolene, før
afgørelsen har været prøvet i henhold til stk.
1.
Kapitel 5
Påbud, straf,
ikrafttræden
§
11.Transport- og
energiministeren eller kommunalbestyrelsen kan påbyde ejeren
af et vrag at fjerne vraget, hvis det skønnes at kunne
frembyde fare for kysten eller for et
kystbeskyttelsesanlæg .
Stk. 2. Efterkommes påbuddet ikke,
kan transport- og energiministeren eller kommunalbestyrelsen lade
vraget fjerne for ejerens regning.
Stk 3. Med bøde straffes den, der
undlader at efterkomme pålæg efter stk. 1.
§ 12. Loven
træder i kraft den1. januar 2007.
Stk. 2. Samtidig ophæves lov om
kystbeskyttelse, jf. LBK nr. 243 af 5.
april 1994 som senest ændret ved lov nr. 311 af 19. april
2006.
§ 13. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Formålet med lovforslaget er at revidere
kystbeskyttelsesloven med henblik på at sikre Danmark i de
næste 30 år imod kysterosion samt den globale
vandstandsstigning. Der er således tale om et helt nyt
forslag til kystbeskyttelseslov til erstatning af den hidtil
gældende lov.
Revisionen af loven tager udgangspunkt i de
indvundne erfaringer med forældede kystbeskyttelses-metoder
baseret på hårde konstruktioner.
Der er efter forslagsstillernes opfattelse
ført beviser for, at høfder og bølgebrydere
forøger kysterosionen i stedet for at reducere
kysterosionen.
Der er endvidere ført teknisk bevis for,
at effektiviteten af sandfodringen på den jyske vestkyst
omløb er minus 170 pct. årligt efter en investering
på anlægsbudgettet på mere end 1 mia. kr. over de
sidste 15 år.
Havneanlæg er en del af infrastrukturen, og
staten skal derfor betale udgifterne til bypassing af sand ved
havnene.
Den gamle kystbeskyttelseslov kom aldrig til at
fungere af økonomiske årsager, idet udgifterne til
kystbeskyttelse var pålagt de grundejere, som lå
nærmest havet.
Det er derfor forslagsstillernes holdning, at
kystbeskyttelse er en offentlig opgave i relation til den globale
vandstandsstigning, og at kystbeskyttelsen skal udføres mest
effektivt og miljøvenligt. Lovforslaget afspejler denne
holdning.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Der er tale om en helt ny formålsparagraf,
som tager udgangspunkt i den globale vandstandsstigning, som
forventes at være på 50- 75 cm over de næste 100
år.
Samtidig skal miljøet prioriteres meget
højt, så man undgår uhensigtsmæssige
hårde konstruktioner i form af høfder og
bølgebrydere, som reelt forøger kysterosionen som en
dominoeffekt ned langs kysten.
Til § 2
I § 2 fastsættes, at kystbeskyttelse
principielt er en offentlig opgave, der skal beskytte Danmark mod
den globale vandstandsstigning, og at udgifterne til
kystbeskyttelse afholdes af staten, ligesom staten afholder alle
udgifter til bypassing ved havneanlæg.
Til § 3-7
Lovforslaget indebærer, at
beslutningsprocessen bliver decentral med lokale beslutningstagere
i kommunalbestyrelserne.
§ 3 fastlægger, at initiativet til
kystbeskyttelsesprojekter kan komme fra kommunalbestyrelserne eller
efter ansøgning fra private grundejere.
§ 4 indebærer, at Kystdirektoratet
fortsat bliver en kontrollerende instans, som sikrer de overordnede
retningslinjer, som er fastlagt i loven.
§ 5 indebærer, at alle projekter
bliver sendt i høring i lokalsamfundet, så man sikrer
bred opbakning til projekterne, og nabogrundejere får
mulighed for at komme med i projektet. Bestemmelsen indeholder
også mulighed for, at kommunalbestyrelsens afgørelser
kan ankes til en højere myndighed, så man
undgår, at lokale aktører misbruger en dominerende
stilling i samfundet.
§ 6, som i et vist omfang er en
videreførsel af § 6 i den hidtil gældende
kystbeskyttelseslov, giver mulighed for at gennemføre
ekspropriationer, så enkeltpersoner ikke kan genere
overordnede samfundsmæssige interesser. Bestemmelsen
indebærer også, at kommunerne kan fjerne ulovlige
konstruktioner i form af høfder og bølgebrydere, som
giver store skader på nabogrundene.
§ 7 omhandler de højvandssituationer
med storm, hvor der kan opstå erosionsskader i klitfoden. I
disse situationer skal grundejeren have mulighed for at rette disse
erosionsskader op ved udlægning af ral i skræntfoden.
Kommunen fører tilsyn med, at rallet ikke har en
større diameter end 10- 15 cm.
Til § 8
Paragraffen fastlægger, at det er en
offentlig opgave, at Danmark sikres mod den globale
vandstandsstigning. I den forbindelse foreslås det som noget
nyt, at staten overtager alle digeanlæg i Danmark, og at
staten i overensstemmelse med lovens formål skal sikre
digerne mod en vandstandsstigning på 50- 75 cm.
Til § 9
Paragraffen, som i vidt omfang er en
videreførsel af § 14 i den hidtil gældende
kystbeskyttelseslov, indebærer, at kommunerne skal kunne
benytte omliggende arealer i forbindelse med kystbeskyttelses- samt
digearbejder, men kommunen har samtidig en forpligtelse til at
aflevere arealerne i samme stand, som før arbejdet blev
påbegyndt.
Til § 10
Paragraffen er i vidt omfang en
videreførsel af klagebestemmelserne i § 18 i den hidtil
gældende kystbeskyttelseslov.
Til § 11
Paragraffen, som i vidt omfang er en
videreførsel af § 17, stk. 4, i den hidtil
gældende kystbeskyttelseslov, indebærer, at kommunerne
kan fjerne skibsvrag og andre ilanddrevne konstruktioner på
kysten på ejerens regning, hvis ejeren ikke selv tager de
fornødne initiativer. Efterkommes pålæg efter
denne bestemmelse ikke, kan ejeren straffes med bøde.
Til § 12
Paragraffen indebærer, at loven
træder i kraft den 1. januar 2007, og at den hidtil
gældende kystbeskyttelseslov ophæves.
Til § 13
Paragraffen fastlægger, at loven ikke
gælder for Grønland og Færøerne.