B 77 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om gradvis lavere egenbetaling og styrket forebyggelse på
tandbehandlingsområdet.
Fremsat den 18. januar 2007 af
Anne Baastrup (SF),
Kamal Qureshi (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om gradvis lavere egenbetaling og styrket
forebyggelse på
tandbehandlingsområdet
Folketinget opfordrer regeringen til at sikre, at
der sker en styrket forebyggelse og en gradvis reduktion af
brugerbetalingen på tandbehandlingsområdet efter
følgende målsætninger:
1. Betalingen for forebyggende tandbehandling,
herunder regelmæssig tandundersøgelse skal reduceres
mest muligt og skal gradvis bortfalde for 18-26-årige, der
skal tilbydes gratis undersøgelser m.v. i den kommunale
tandpleje eller hos private tandlæger på linje med den
gældende ordning for de 0-17-årige. Ordningen skal
indføres gradvis med en årgang om året.
2. Alle kommuner skal som led i det kommunale
sundhedstilbud være opsøgende med tilbud om
regelmæssig tandundersøgelse og forebyggelse til
førtidspensionister, kontanthjælpsmodtagere,
mindrebemidlede folkepensionister og andre udsatte grupper.
Herunder skal muligheden for at udvide tilbuddet til ældre,
der har vanskeligt ved at komme uden for eget hjem, også
undersøges.
3. Den forebyggende tandpleje og rådgivning
om tandsundhed skal også varetages af sundhedscentrene.
4. Der skal ikke være brugerbetaling for
tandsygdomme, som er svære at forebygge, herunder aggressiv
paradentose og ødelagte tænder, som skyldes manglende
spytsekretion og strålebehandling.
Bemærkninger til forslaget
Socialistisk Folkeparti prioriterer forebyggelse
højt og mener grundlæggende, at nødvendig
behandling inden for sundhedsvæsenet skal være fri for
brugerbetaling. Det gælder også på
tandområdet. Undersøgelse og behandling af
tænder skal efter Socialistisk Folkepartis opfattelse betales
via skatten og være gratis for den enkelte patient. Selv om
også andre partier af og til siger, at »der skal
være fri og lige adgang til sundhed«, og at
»forebyggelse er vigtig«, har skiftende regeringer og
Sygesikringens Forhandlingsudvalg gennem årene ladet
brugerbetalingen på tandområdet løbe
løbsk og samtidig nedprioriteret forebyggelsen.
Fakta er, at uligheden i tandsundhed er stor.
Grupper med lavt uddannelsesniveau og lav indkomst har en
væsentlig dårligere tandsundhed (i). En
undersøgelse blandt kontanthjælpsmodtagere,
folkepensionister og helbredsbetingede pensionister har vist et
særligt behov for en systematisk, opsøgende,
forebyggende og sundhedspædagogisk indsats. 2/3 af de
undersøgte havde et aktuelt behov for tandpleje. I
gennemsnit havde de unge og de 40-59-årige tre flader med
ubehandlet caries (huller) og de 30-39-årige fem flader med
ubehandlet caries.
Danmark har således aktuelt en
tandsundhedsindsats med stor social slagside, hvor en halv million
mennesker slet ikke er med, hvor brugerbetalingen stiger og stiger,
og hvor forebyggelsen har lav prioritet.
Denne situation er ikke holdbar.
Desværre er brugerbetalingen på
tandområdet nu så høj, at det ikke er muligt fra
den ene dag til den anden at afskaffe den. Det vil enten
kræve en tilførsel til sundhedsområdet på
over 4 mia. kr. om året eller en omprioritering, så man
i stedet indfører brugerbetalingen på nye
områder (f.eks. på indlæggelser eller
konsultationer hos praktiserende læge). Indførelse af
brugerbetaling på nye områder vil Socialistisk
Folkeparti ikke være med til.
Men udviklingen skal vendes, så
brugerbetalingen fra nu af bliver mindre år for år. Der
skal startes med de områder, hvor brugerbetalingen i dag har
de allerstørste negative konsekvenser for tandsundheden og
uligheden i tandsundheden.
Det er især der, hvor brugerbetaling
forhindrer effektiv forebyggelse. I dag er regelmæssig
tandpleje i form af årlige eller halvårlige
undersøgelser gratis for 0-17-årige, men ikke for dem
på 18 år og derover. Det kan aflæses i, at
færre 18-årige end 17-årige går til
regelmæssigt til tandlægen. 20 pct. af de
18-25-årige går ikke til tandlæge.
En anden grund til, at de 18-årige holder
op med tandpleje, er, at de ryger ud af den kommunale tandpleje.
Blandt andet af den grund skal den måde, tandplejeindsatsen
er indrettet på, genovervejes.
Det er også sådan, at de
økonomisk og på andre måder dårligst
stillede danskere oftere end andre forsømmer
regelmæssig tandpleje. Derfor skal der også
sættes ind her.
Der skal sikres en ordentlig og tilgængelig
tandpleje for alle grupper, og forebyggelse skal ikke
nedprioriteres, fordi skattestop og stram kommunal økonomi
tvinger kommunerne til at tænke kortsigtet.
Baggrund
Høj og stigende
brugerbetaling og ulighed i tandsundhed
Samlet set er egenbetalingen på
sundhedsområdet i Danmark høj, når vi
sammenligner os med andre lande. Det skyldes ikke mindst
patienternes brugerbetaling på tandområdet (ii). Den
samlede egenbetaling på voksentandplejeområdet er 4,2
mia. kr. årligt og er steget fra at udgøre 58 pct. i
1980 til ca. 80 pct. i dag. Den høje egenbetaling har store
negative sociale og sundhedsmæssige konsekvenser. Den
medvirker både til ulighed i sundhed og en dårlig
prioritering såvel økonomisk som
sundhedsmæssigt.
Mulighed for at slippe for
brugerbetaling i dag
En stor gruppe danskere kan få en del af
udgifterne dækket via medlemskab af Sygeforsikringen
»danmark«. For at blive medlem kræves det dog, at
man ikke har lidelser eller forventer at få eller har haft
forbrug af medicin inden for de seneste 12 måneder. Der er
derfor stor ulighed mellem forskellige grupper, hvad angår
mulighederne for at få udgifterne dækket via denne
forsikringsordning. Uligheden forstærkes af, at der
også er sociale forskelle på, hvem der er medlemmer af
Danmark. Således er færre med ufaglært arbejde,
med kortere uddannelse og med lavere indkomst medlem.
Pensionister og modtagere af kontanthjælp
m.fl. kan få dækket udgifterne til nødvendig
behandling via sociallovgivningen. Men her er systemet ofte meget
bureaukratisk. Først skal man til tandlæge og have
diagnosticeret, hvilke ting der skal laves, hvorefter den
påkrævede behandling skal godkendes af kommunen, inden
man endelig kan gå til tandlægen og få lavet
tingene og udgifterne dækket.
Dette bureaukrati kan betyde, at de omfattede
grupper ikke benytter sig af mulighederne.
Regelmæssig tandpleje har
meget stor betydning
En væsentlig måde at forebygge
tandsygdomme er at sikre, at den enkelte får
regelmæssig tandpleje. Der er en klar sammenhæng mellem
regelmæssige undersøgelser og sunde tænder, mund
og kæber. Skal man undgå huller og bevare
tænderne og bidfunktionen længe, er det vigtigt, at man
går til undersøgelse en til to gange om året.
Det giver mulighed for at tage tingene i opløbet eller
hjælpe den enkelte til at forbedre tandbørstningen
m.v. derhjemme. Undersøgelser viser f.eks., at fire ud af
fem danskere ikke ved, hvordan man børster tænder
på den rigtige måde, så man undgår
paradentose. Vigtigheden af regelmæssige tandpleje er da
også baggrunden for, at der i dag primært gives tilskud
til undersøgende og forebyggende ydelser.
Det nuværende tilbud er desværre bare
ikke godt nok. Det har vist sig, at alt for mange falder igennem
systemet. Ca. 500.000 danskere får i dag ikke
regelmæssig tandpleje. Det medfører dårligere
tænder, som igen får store sundhedsmæssige og
økonomiske konsekvenser.
Forslagets økonomiske
konsekvenser
Den manglende forebyggende tandpleje betyder ikke
bare flere og mere omfattende samt smertefulde behandlinger hos
tandlægen, men også øgede udgifter. At det er
bedre at forebygge end at helbrede gælder også
økonomisk. Omfattende tandbehandlinger er således
meget dyrere at få foretaget end den forebyggende
tandbehandling.
Der vil dog typisk gå en del år fra,
at f.eks. de 18-årige lokkes til regelmæssig tandpleje,
til, at der spares på disses tandlægeregninger. Den
nuværende store brugerbetalingsandel vil også betyde,
at en stor del af den samfundsmæssige besparelse ved
forebyggelse tilfalder den enkelte og ikke de offentlige
kasser.
Der skønnes efter nogle år at
være følgende offentlige udgifter forbundet med
forslaget:
| Mio. kr. pr. år |
Billigere forebyggende tandpleje €"
gratis for de unge på 18-26 år | 450 |
Opsøgende tandpleje m.v. | 156 |
Tandpleje på sundhedscentre | 0 |
Gratis behandling af visse tandsygdomme | 75 |
I alt | 681 |
Forslaget om at indtænke tandplejen
på sundhedscentrene skønnes ikke at medføre
særskilte udgifter, idet tandplejen skal udføres i
alle tilfælde.
Socialistisk Folkeparti er åben over for,
hvordan forslaget finansieres. To oplagte bidrag vil
være:
€" Forhøjelse af afgifterne på
chokolade og sukkervarer med 5 kr. pr. kilo., hvilket vil indbringe
staten ca. 500 mio. kr. Disse afgifter har ikke været
reguleret siden 1998, og er derfor blevet udhulet af inflation og
lønstigninger.
€" Ophævelse af den i december 2006
vedtagne sænkelse af afgiften på sodavand, hvilket vil
indbringe 80 mio. kr.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Ad 1.
Brugerbetaling for tandbehandling betyder, at
mange med få penge undlader behandling. Det rammer ikke
mindst den forebyggende behandling, som ikke opfattes som
»nødvendig«. Det er især uheldigt, at unge
mennesker, der har været vant til gratis kommunal tandpleje,
når de fylder 18 år ikke alene ryger ud af systemet,
men også skal til at betale for at gå til
undersøgelse. For mange unge, herunder studerende og
lærlinge, er der tale om en ikke ubetydelig udgift.
Det foreslås derfor, at forebyggende
tandpleje, herunder regelmæssige undersøgelser,
gøres billigere for den enkelte og gradvis helt gratis for
18-26-årige.
Ad 2.
Man kan ikke forvente, at alle går til
regelmæssige undersøgelser, selv hvis disse var uden
brugerbetaling. Det har vist sig, at der er gode erfaringer med
opsøgende virksomhed over for en række udsatte
grupper, jævnfør forsøg i Herlev og Ballerup
kommuner.
En undersøgelse publiceret i 2005 (iii)
viser, at det ikke bare er unge i 20€™erne, der ikke
får tilfredsstillende regelmæssig tandpleje. Også
andre grupper falder igennem. Det er specielt
ældrebefolkningen og grupper med anden etnisk baggrund. I
ældrebefolkningen er der 50 pct. flere end i resten af
befolkningen, der ikke går til regelmæssig tandpleje,
og for indvandrere fra tredjeverdenslande er andelen dobbelt
så stor som for resten af befolkningen. Undersøgelsen
konkluderer, at de grupper, der har størst behov for
regelmæssig tandpleje, er dem, der mindst får det.
Når tandsættet og munden fungerer
godt, lægger den enkelte ikke meget mærke til betydning
heraf. Men i det øjeblik tænderne bliver dårlige
eller gør ondt eller bidfunktionen nedsættes, opdager
man, hvor stor betydning det har for vores sundhedstilstand,
selvværd og livskvalitet.
Dårlige tænder kan have helt
fundamental betydning for menneskers generelle sundhedstilstand.
F.eks. kan bidfunktionen op gennem årene have
afgørende betydning for typen og mængden af den kost,
vi kan spise og dermed for hele ernærings- og
fordøjelsessystemet samt de kostrelaterede
sundhedsproblemer. Dårlig mundhygiejne kan også
være årsag til en række alvorlige sygdomme,
f.eks. hjertesygdomme, fordi bakterier fra mundhulen kan gå
direkte i blodet i et dårligt vedligeholdt tandsæt.
Opsøgende og forebyggende tandpleje har
derfor langt fra alene betydning for tandsundheden, men også
for den generelle sundhed og funktionsevne. Behovet for
sygehusbehandling, hjemmehjælp m.v. reduceres gennem
forebyggelse på tandbehandlingsområdet.
Ad 3.
Tandbehandling bør i langt højere
grad end i dag indtænkes i det øvrige
sundhedsvæsen. Det gælder også i de kommunale
sundhedscentre.
Ad 4.
En række tandsygdomme er svære eller
umulige at forebygge. Det gælder f.eks. aggressiv
paradentose, hvor behandling kan være overordentlig kostbar.
Det er særlig urimeligt med brugerbetaling på disse
områder, da de er at sidestille med egentlig sygdom, og
derfor foreslås brugerbetalingen fjernet.
(i) Poul Erik Petersen, Mette Kjøller,
Lisa Bøge Christensen og Ulla Krustrup
»Voksenbefolkningens tandstatus og udnyttelse af
tandplejetilbuddet i Danmark 2000«, Tandlægebladet nr.
9/2003, side 672-684.
(ii) Ud over tandpleje skyldes den høje brugerbetaling
egenbetalingen til medicin og briller. I mindre grad også
fysioterapi, kiropraktik m.v. Kilde: Kjeld Møller Pedersen:
»Sundhedspolitik: beslutningsgrundlag, beslutningstagen og
beslutninger i sundhedsvæsenet«, Syddansk
Universitetsforlag 2005, kap. 17.
(iii) Lise Bøge Christensen, Børge Hede og Annette
Sundby: »Den københavnske befolknings anvendelse af
forebyggende diagnostiske tandplejeydelser«,
Tandlægebladet nr. 14/2005, side 1126-1132.
Skriftlig fremsættelse
Anne Baastrup (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om gradvis
lavere egenbetaling og styrket forebyggelse på
tandbehandlingsområdet.
(Beslutningsforslag nr. B 77).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.