B 76 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at indføre en ægteskabslovgivning, som ligestiller
homoseksuelle med heteroseksuelle.
Fremsat den 16. januar 2007 af
Lone Dybkjær (RV),
Simon Emil Ammitzbøll (RV),
Bente Dahl (RV), Charlotte Fischer (RV) og
Marianne Jelved (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om at indføre en
ægteskabslovgivning, som ligestiller homoseksuelle med
heteroseksuelle
Folketinget pålægger regeringen senest
den 10. oktober 2007 at fremsætte de nødvendige
lovforslag og foretage de fornødne administrative
ændringer for at indføre en ægteskabslovgivning,
som ligestiller homoseksuelle med heteroseksuelle, så alle,
der indgår ægteskab, opnår samme rettigheder og
bliver pålagt samme pligter.
Bemærkninger til forslaget
I 1989 blev lovgivningen om registreret
partnerskab vedtaget. Dermed blev Danmark foregangsland for
anerkendelse af seksuelle minoriteters trivsel og rettigheder.
Siden fulgte mange lande trop.
Den danske lovgivning om registreret partnerskab
tilbyder ikke seksuelle minoriteter fuld ligestilling. Hvis man
sammenligner loven om registreret partnerskab med
ægteskabslovgivningen, er der en række rettigheder, som
registrerede partnere ikke opnår sammenlignet med
ægtefolk. I praksis betyder det, at registrerede
partnerskaber ikke kan indgås i en kirke. Ligeledes
gælder andre statsborger- og opholdskrav, såfremt den
ene partner ikke er dansk. Endelig kan registrerede partnere ikke
adoptere børn sammen, og der er andre regler for
forældremyndighed, end der er ved indgåelse af
ægteskab.
I de senere år har flere europæiske
landes lovgivninger undergået samme udvikling, herunder i
Holland, Belgien og Spanien. Men også uden for Europa ser man
en lignende udvikling. Eksempelvis har flere canadiske stater
ændret deres ægteskabslovgivning. Selv i Sydafrika, som
for kun relativt få år siden var kendetegnet af et
politisk styre baseret på forskelsbehandling, har
forfatningsdomstolen kendt landets nuværende
ægteskabslovgivning forfatningsstridig. Lovgivning med fokus
på ligestilling af seksuelle minoriteters rettigheder er
derfor på vej.
Ligebehandling er en af grundværdierne i
det danske demokrati. Året 2007 er af EU udnævnt som
ligebehandlingsår. Med afsæt heri bør vi derfor
gribe muligheden for atter at høre til blandt de
førende nationer i verden, når det gælder fuld
anerkendelse af seksuelle minoriteters rettigheder.
En ægteskabslovgivning, som ligestiller
homo- og heteroseksuelle, er en af måderne, hvorpå vi
fra politisk side kan danne rammerne for at forbedre individets
vilkår og selvbestemmelsesret. Dermed kan vi sende et signal
om, at forskelsbehandling af seksuelle minoriteter ikke er
acceptabelt.
Ud fra en lovteknisk betragtning lægger
forslagsstillerne op til, at det skal være frit for personer,
som allerede er i registreret partnerskab, hvorvidt de
ønsker at bibeholde deres nuværende civile status
eller vil overgå til egentligt ægteskab.
Forslagsstillerne håber på
Folketingets velvillige behandling.
Skriftlig fremsættelse
Lone Dybkjær (RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
indføre en ægteskabslovgivning, som ligestiller
homoseksuelle med heteroseksuelle.
(Beslutningsforslag nr. B 76).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.