B 49 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om § 71-tilsynets virksomhed og kompetence.
Fremsat den 28. november 2006 af
Tina Petersen, (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om § 71-tilsynets virksomhed og
kompetence
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag, der giver hjemmel til, at §
71-tilsynet kan få adgang til at foretage uanmeldte
besøg på private institutioner, der modtager
administrativt frihedsberøvede personer. Lovforslaget
bør endvidere klart angive de kriterier, tilsynet skal
lægge vægt på i forbindelse med afgørelser
om at foretage sådanne besøg.
Bemærkninger til forslaget
Med nærværende forslag ønsker
forslagsstillerne at åbne for muligheden for, at §
71-tilsynet kan foretage uanmeldte besøg på private
institutioner, der modtager administrativt frihedsberøvede
personer.
§ 71-tilsynets opgave er bl.a. at føre
parlamentarisk tilsyn med administrativt frihedsberøvede
personer. Denne kategori indbefatter tvangsindlagte psykiatriske
patienter, demente, der bliver tilbageholdt på et plejehjem,
og tvangsanbragte børn. I forbindelse med sit arbejde kan
tilsynet foretage både anmeldte og uanmeldte besøg
på institutioner, der modtager administrativt
frihedsberøvede personer, jf. Folketingets hjemmeside.
Forretningsgangen for sådanne tilsynsbesøg er meget
nøje beskrevet: Ved uanmeldte besøg »går
tilsynet direkte til den valgte afdeling, banker på
døren, og formanden oplyser, at tilsynet ønsker at
aflægge besøg, og at der skal gives besked til
ledelsen og patienterne om besøget«. Denne
fremgangsmåde gælder kun offentlige institutioner, der
modtager administrativt frihedsberøvede personer. §
71-tilsynet har ikke ret til at foretage uanmeldte besøg
på institutioner, hvor der ikke er helt eller delvis
offentlig adgang. I et notat, jf. § 71, alm. del €" bilag
248 (2002-03), til § 71-tilsynet i folketingsåret
2002-03 beskrev Folketingets Lovsekretariat tilsynets mulighed for
at få adgang til sådanne opholdssteder.
Af notatet fremgår: »Der gælder
et dobbelthjemmelsspørgsmål for de
indgreb, der er omfattet af
grundlovens § 72 om boligens
ukrænkelighed og privatlivets fred. For det
første skal der være (lov)hjemmel for det
pågældende indgreb, og for det andet kræves der
ifølge grundlovens § 72 en retskendelse, hvis ikke
lovgivningsmagten har bestemt noget andet. Ved vurderingen af, om
et godkendt opholdssted er beskyttet af
husundersøgelsesreglen i grundlovens § 72, er
udgangspunktet, at § 72 kun beskytter privatlivets
ukrænkelighed. Heraf følger det, at i det omfang, der
er hel eller delvis offentlig adgang til opholdsstedet, må et
tilsyn kunne foretages uden retskendelse. Omvendt vil der
være et krav om en lovhjemmel, hvis et tilsyn ønsker
adgang til (dele af) opholdssteder, hvortil der ikke er offentlig
adgang. Retsgrundlaget for § 71-tilsynet indeholder ikke en
hjemmel til at foretage husundersøgelse
og lignende efter grundlovens § 72. Der er
altså ikke adgang for § 71-tilsynet til at foretage
husundersøgelse på opholdssteder, heller ikke med en
retskendelse. Dog kan § 71-tilsynet få adgang til
opholdsstedet, hvis opholdsstedet og stedets beboere samtykker
hertil.«
I notatet peges der på følgende
løsningsmodel: »Ønsker § 71-tilsynet at
få adgang til et opholdssted, må Folketinget vedtage et
lovforslag, som giver hjemmel til det. En sådan lov
bør klart angive de kriterier, tilsynet skal lægge
vægt på ved sin afgørelse af, om der skal
gennemføres en husundersøgelse. Samme kriterier kan
da indgå ved domstolenes vurdering af, om der skal gives en
retskendelse. Hvis kravet om retskendelse skal fraviges, skal dette
fremgå af loven.«
I Folketingets Lovsekretariats notat til §
71-tilsynet peges der på, at det vil være mest
hensigtsmæssigt, at et eventuelt lovforslag på
området fremsættes som en ny lov, og at forslaget
eventuelt fremsættes som en del af et generelt
lovforslag om § 71-tilsynets virksomhed og kompetence.
Nærværende beslutningsforslag er
aktualiseret af en sag, hvor en 16-årig pige på
institutionen Solhaven i Farsø angiveligt har været
udsat for fysisk magtanvendelse. Det har senere vist sig, at der
har været lignende sager, hvor de anbragte børn
på institutionen tilsyneladende har været udsat for
overgreb fra personalets side. I en artikel i B.T. den 24. oktober
2006 er beskrevet en sag, hvor personalet på Solhaven
provokerede og ydmygede en patient med det formål at få
ham til at reagere aggressivt. Den unge mand havde dog optaget
personalets provokationer med en skjult mikrofon. Disse sager har
fået Nordjyllands Amts til at sætte Solhaven under
skærpet tilsyn.
Sagen med institutionen Solhaven viser, at der er
behov for, at der kan foretages uanmeldte tilsyn på private
institutioner, der modtager administrativt frihedsberøvede
personer. Forslagsstillerne ønsker med dette forslag at
sikre, at der fremover åbnes for muligheden for, at
Folketingets § 71-tilsyn kan foretage uanmeldte tilsyn
på private institutioner, der modtager administrativt
frihedsberøvede personer.
Skriftlig fremsættelse
Tina Petersen, (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om §
71-tilsynets virksomhed og kompetence.
(Beslutningsforslag nr. B 49).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.