B 32 Forslag til folketingsbeslutning om, at pensioner, dagpenge og kontanthjælp skal følge indkomstudviklingen.

Udvalg: Det Politisk-Økonomiske Udvalg
Samling: 2006-07
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 09-11-2006

Fremsat: 09-11-2006

Beslutningsforslag som fremsat

20061_b32_som_fremsat (html)

B 32 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om, at pensioner, dagpenge og kontanthjælp skal følge indkomstudviklingen.

Fremsat den 9. november 2006 af Jørgen Arbo‑Bæhr (EL), Frank Aaen (EL), Line Barfod (EL),
Pernille Rosenkrantz-Theil (EL), Per Clausen (EL) og Rune Lund (EL)

Forslag til folketingsbeslutning

om, at pensioner, dagpenge og kontanthjælp skal følge
indkomstudviklingen

 

Satspuljen medfører, at udviklingen i pensioner, dagpenge og kontanthjælp år efter år halter mere og mere bagefter den almindelige indkomstudvikling og dermed medvirker til den øgede ulighed.

Folketinget pålægger på den baggrund regeringen inden den 1. marts 2007 at fremsætte forslag om:

1) at den årlige regulering af overførselsindkomsterne sker på baggrund af den procentvise stigning i årslønnen på grundlag af Dansk Arbejdsgiverforenings lønstatistik, uden fradrag,

2) at afskaffe satspuljen og overføre vedtagne sociale tiltag og projekter, som i dag er finansieret af satspuljemidler, til faste konti på finansloven.

Bemærkninger til forslaget

Ad 1 €" regulering af overførselsindkomsterne

Ulighed skabes på mange måder. En af dem er, at overførselsindkomsterne ikke reguleres i takt med den almindelige indkomstudvikling. Som det er nu, fravælger alle partierne på nær Enhedslisten ganske enkelt at give mennesker på overførelsesindkomster den samme procentvise stigning i indkomsten som andre mennesker. Det vil sige, at relativt set bliver alle kontanthjælpsmodtagere, dagpengemodtagere og folke- og førtidspensionister økonomisk ringere og ringere stillet. Det er ganske enkelt helt urimeligt, at mennesker, der i forvejen modtager så små beløb, år for år skal falde mere og mere bagud i forhold til resten af samfundet.

 I det enkelte år er det »kun« 0,3 pct., der skæres, men samlet løber beløbet op i meget store summer. En folkepension for enlige ville i 2007 være ca. 4.500 kr. højere, hvis der ikke var taget penge fra til satspuljen, og dagpengene til en arbejdsløs ville have været ca. 7.000 kr. højere uden satspuljen. Det viser et svar fra regeringen til Enhedslistens Jørgen Arbo-Bæhr på spørgsmål nr. S 6453 (folketingsåret 2005-06). Besvarelsen af § 20-spørgsmål nr. S 6453 er optrykt som bilag 1 til forslaget.

 Samlet vil satspuljen bare i 2007 koste mennesker på overførselsindkomster i alt ca. 6,7 mia. kr. (finansministerens svar på S 6915 (2005-06) stillet af Frank Aaen ). Det betyder, at folkepensionisterne i 2007 betaler ca. 2,4 mia. kr. til satspuljen, førtidspensionisterne betaler ca. 1,1 mia. kr., de, der er syge eller på barsel, betaler ca. 700 mio. kr., og det samme gør de, der er arbejdsløse, og de, der er på efterløn. 

Ad 2 €" afskaffelse af satspuljen

Satspuljen skaber mere ulighed. Alle andre partier end Enhedslisten har legitimeret den større ulighed ved at hævde, at pengene kommer tilbage til de berørte i form af det sociale arbejde, som finansieres af satspuljen. For det første er det mere end usædvanligt, at udgifter på finansloven betales af dem, der skal nyde godt af udgiften. Man siger jo heller ikke, at folkepensionen skal betales af folkepensionisterne, eller at børnene eller deres forældre skal betale for folkeskolen. For det andet er der sket det, at denne pulje oprindelig havde til formål at finansiere forsøgs- og udviklingsarbejde på det sociale område, men nu anvendes den hovedsagelig til finansiering af almindelige driftsopgaver på social-, sundheds-, beskæftigelses- og integrationsområdet. Typisk er det kun en procentdel, der nyfordeles hvert år, selv om puljen er på snart 7 mia. kr. Metoden indebærer f.eks., at mennesker med handicap, som er på førtidspension, i princippet selv har betalt for en ydelse som Center for Tilgængelighed og Handicapportalen. Det er i modsætning til andre sociale ydelser, der betales over den samlede finanslov efter princippet om, at mennesker med de højeste indkomster betaler mest.

Forslagsstillerne mener, at der med enkelte undtagelser laves mange fine projekter for satspuljemidler, og de skal selvfølgelig have lov til at fortsætte, men finansieret over finansloven som andre ting og ikke med penge, der er taget fra mennesker med de laveste indkomster.

Skriftlig fremsættelse

Jørgen Arbo-Bæhr (EL):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om, at pensioner, dagpenge og kontanthjælp skal følge
indkomstudviklingen.

(Beslutningsforslag nr. B 32).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.


Bilag 1

Endeligt svar på spørgsmål S 6453 af 11. august 2006 stillet af Jørgen Arbo-Bæhr

Spørgsmål:

Vil ministeren opdatere besvarelsen af spørgsmål nr. S 2817 af 16. september 2005 med satsreguleringstallene for 2007?

Svar:

I vedhæftede tabeller 1-15 er vist de ønskede oplysninger. Tabellerne svarer til tabellerne i svaret af 16. september 2005 på S 2817 af 4. august 2005. Dog er tallene i tabellernes anden række (»regulering med satsreg.pct. plus satspulje«) blevet ændret for 2005 og 2006 i forhold til de tilsvarende tal i svaret på S 2817. Det skyldes, at der ved beregningerne til svaret på S 2817 blev anvendt en procent til puljebeløb i 2005 på 0,3 i stedet for rettelig 0,2. Det skal endvidere bemærkes, at de »faktiske satser« for 2007 (jf. tabellernes første række) er foreløbige beregninger, og at de derfor for visse af overførslerne bl.a. som følge af særlige afrundingsregler kan afvige en smule fra den endelige fastsættelse af satserne for 2007, der €" typisk i november måned €" udmeldes i bekendtgørelser fra de pågældende ressortministerier.

Vedrørende førtidspension skal bemærkes, at det ved aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven for 2006 blev bestemt, at pensionsbeløbene til personer på almindelig og forhøjet almindelig førtidspension skulle sættes op til niveauet for den mellemste førtidspension. Forliget blev indgået i november 2005, dvs. efter besvarelsen af spørgsmål S 2817.

Derfor er der for enlige og gifte førtidspensionister med almindelig og forhøjet almindelig førtidspension fra og med 2006 angivet samme beløb i tabellernes tre rækker som for enlige henholdsvis gifte førtidspensionister med mellemste førtidspension, jf. tabellerne 4, 5, 9 og 10.

Det kan selvsagt ikke afgøres, om forbedringerne for de pågældende førtidspensionister også ville være blevet gennemført i situationerne med alternative reguleringer. I tabellerne er det imidlertid teknisk lagt til grund, at dette ville være tilfældet.

Det skal desuden bemærkes, at de viste satser for førtidspension vedrører den »gamle« ordning. Førtidspensionen blev ændret i 2003. Fx modtager enlige, der har fået tilkendt førtidspension efter 1. januar 2003, en ydelse, der bortset fra afrundinger svarer til den maksimale sats for arbejdsløshedsdagpenge, jf. tabel 15.

Endelig skal for så vidt angår folkepensionisterne (jf. tabel 1 og 6) bemærkes, at den supplerende engangsydelse til ældre i 2003 og den supplerende ældreydelse fra 2004 ikke er indregnet i de angivne ydelser til folkepensionisterne. I øvrigt kan det ikke €" i lighed med hvad der gælder for førtidspensionister €" afgøres, om de pågældende forbedringer for folkepensionister med beskeden supplerende indkomst eller formue også ville være blevet gennemført i situationerne med alternative reguleringer af overførslerne.

Alternative reguleringsmekanismer for indkomstoverførslerne ville have haft betydning for arbejdsudbud, indkomstfordeling og offentlige finanser og dermed have indebåret andre forløb for fx beskatning eller andre offentlige udgifter, som også påvirker overførselsmodtageres økonomi.

Der kan ikke drages enkle konklusioner ved at sammenligne udviklingen i satsreguleringen og timelønnen. Det skyldes bl.a., at der i satsreguleringen sker en korrektion for, at overførselsmodtagere ikke betaler arbejdsmarkedsbidrag. Hertil kommer, at der korrigeres for ændringer i den årlige arbejdstid og for pensionsbidrag.

Hvis der var blevet reguleret med timelønnen, ville satserne for overførselsindkomsterne være vokset hurtigere end den udbetalte årsløn for de beskæftigede lønmodtagere. Det ville have svækket tilskyndelserne til at arbejde og dermed reduceret arbejdsudbud og beskæftigelse. Samtidig ville de offentlige finanser være blevet belastet, hvilket ville have skabt behov for kompenserende ændringer i andre offentlige udgifter eller højere beskatning. Det ville have kunnet påvirke overførselsindkomstmodtagernes økonomi.

Endelig skal anføres, at de viste satser ikke giver et udtømmende billede af indkomstforholdene for overførselsmodtagere under gældende regler, bl.a. fordi satspuljemidlerne også kommer overførselsmodtagere til gode, hvortil kommer de nævnte diskretionære forbedringer af ydelserne til folkepensionister med beskeden indkomst eller formue og ændringen af førtidspensionen i 2003.

Den automatiske regulering er mere fordelagtig for overførselsmodtagere end i mange af de lande, Danmark normalt sammenlignes med, jf. Velfærdskommissionens Analyserapport Fremtidens velfærd €" sådan gør andre lande, marts 2005 , s. 109.

Systemet med satsregulering og puljebeløb indebærer endvidere, at gruppen af overførselsmodtagere opnår en udvikling i ydelserne nogenlunde på linje med udviklingen i den gennemsnitlige udbetalte årsløn for de beskæftigede lønmodtagere.

 


Bilag 2

Tabel 1-15, som er bilag til besvarelsen af S 6453 (se bilag 1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 1. Reelt enlig folkepensio-nist

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

 

1 Faktiske sats

88.272

88.620

90.756

91.032

93.216

95.640

98.700

102.624

105.396

108.768

111.924

114.168

116.448

119.244

 

2 Reg. med satregulerings-pct. + pct. til puljebeløb b

88.272

88.896

91.296

91.848

94.332

97.068

100.464

104.748

107.892

111.672

115.236

117.768

120.468

123.720

 

3 Regulering med timeløn ekskl. genetillæg

88.272

90.300

93.732

97.200

100.800

104.832

109.032

115.044

119.184

124.188

129.408

134.196

137.952

142.908

 

 

 

 

Tabel 2. Reelt enlig med højeste førtidspension

 

 

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

 

1 Faktiske sats

139.620

140.172

143.544

143.976

147.420

151.248

156.084

161.844

166.212

171.528

176.508

180.036

183.636

188.040

 

2 Reg. med satregulerings-pct. + pct. til puljebeløb b

139.620

140.604

144.396

145.260

149.196

153.528

158.892

165.228

170.196

176.148

181.776

185.772

190.044

195.180

 

3 Regulering med timeløn ekskl. genetillæg

139.620

142.824

148.248

153.732

159.420

165.792

172.428

181.488

188.028

195.924

204.168

211.728

217.656

225.480

 

 

 

 

Tabel 3. Reelt enlig med mellemste førtidspension

 

 

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

 

1 Faktiske sats

109.848

110.280

112.932

113.280

115.992

119.004

122.808

127.500

130.944

135.132

139.056

141.840

144.672

148.140

 

2 Reg. med satregulerings-pct. + pct. til puljebeløb b

109.848

110.628

113.616

114.300

117.396

120.804

125.028

130.176

134.088

138.780

143.208

 

 

 

146.352

 

 

 

149.712

 

 

 

153.756

 

3 Regulering med timeløn ekskl. genetillæg

109.848

112.368

116.640

120.960

125.436

130.452

135.672

142.968

148.116

154.332

160.824

166.776

171.444

177.600

 

 

Tabel 4. Reelt enlig med forhøjet almindelig førtidspension

 

 

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

 

1 Faktiske sats

99.528

99.924

102.336

102.648

105.108

107.844

111.300

115.632

118.752

122.556

126.108

128.640

144.672

148.140

 

2 Reg. med satregulerings-pct. + pct. til puljebeløb b

99.528

100.236

102.948

103.572

106.368

109.452

113.280

118.008

121.548

125.808

129.828

132.816

 

 

 

149.712

 

 

 

153.756

 

3 Regulering med timeløn ekskl. genetillæg

99.528

101.820

105.684

109.596

113.652

118.200

122.940

129.624

134.292

139.932

145.812

151.212

171.444

177.600

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 5. Reelt enlig med almindelig førtidspension

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

 

1 Faktiske sats

88.272

88.620

90.756

91.032

93.216

95.640

98.700

102.624

105.396

108.768

111.924

114.168

144.672

148.140

 

2 Reg. med satregulerings-pct. + pct. til puljebeløb b

88.272

88.896

91.296

91.848

94.332

97.068

100.464

104.748

107.892

111.672

115.236

 

 

 

117.888

 

 

 

149.712

 

 

 

153.756

 

3 Regulering med timeløn ekskl. genetillæg

88.272

90.300

93.732

97.200

100.800

104.832

109.032

115.044

119.184

124.188

129.408

134.196

171.444

177.600

 

 

Tabel 6. Gift folkepensionist

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

 

1 Faktiske sats

63.804

64.056

65.592

65.808

67.380

69.492

72.096

75.168

77.196

79.668

81.984

83.628

85.308

87.360

 

2 Reg. med satregulerings-pct. + pct. til puljebeløb b

63.804

64.248

65.976

66.372

68.172

70.512

73.368

76.704

79.008

81.780

84.396

86.244

88.224

90.600

 

3 Regulering med timeløn ekskl. genetillæg

63.804

65.268

67.752

70.260

72.864

76.152

79.596

84.192

87.216

90.876

94.692

98.196

100.944

104.568

 

 

Tabel 7. Gift, med højeste førtidspension

 

 

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

 

1 Faktiske sats

115.152

115.608

118.380

118.752

121.584

125.100

129.480

134.388

138.012

142.428

146.568

149.496

152.496

156.156

 

2 Reg. med satregulerings-pct. + pct. til puljebeløb b

115.152

115.956

119.076

119.784

123.036

126.972

131.796

137.184

141.312

146.256

150.936

154.248

157.800

162.060

 

3 Regulering med timeløn ekskl. genetillæg

115.152

117.792

122.268

126.792

131.484

137.112

142.992

150.636

156.060

162.612

169.452

175.728

180.648

187.140

 

 

 

Tabel 8. Gift, med mellemste førtidspension

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

 

1 Faktiske sats

85.380

85.719

87.768

88.056

90.156

92.856

96.204

100.044

102.744

106.032

109.116

111.300

113.532

116.256

 

2 Reg. med satregulerings-pct. + pct. til puljebeløb b

85.380

85.980

88.296

88.824

91.236

94.248

97.932

102.132

105.204

108.888

112.368

 

 

 

114.828

 

 

 

117.468

 

 

 

120.636

 

3 Regulering med timeløn ekskl. genetillæg

85.380

87.336

90.660

94.020

97.500

101.772

106.236

112.116

116.148

121.020

126.108

130.776

134.436

139.260

 

 

 

 

 

Tabel 9. Gift, med forhøjet almindelig førtidspension

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

 

1 Faktiske sats

75.060

75.360

77.172

77.424

79.272

81.696

84.696

88.176

90.552

93.456

96.168

98.100

113.532

116.256

 

2 Reg. med satregulerings-pct. + pct. til puljebeløb b

75.060

75.588

77.628

78.096

80.208

82.896

86.184

89.964

92.664

95.916

98.988

101.268

 

 

 

117.468

 

 

 

120.636

 

3 Regulering med timeløn ekskl. genetillæg

75.060

76.788

79.704

82.656

85.716

89.520

93.504

98.772

102.324

106.620

111.096

115.212

134.436

139.260

 

 

 

Tabel 10. Gift, med almindelig førtidspension

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

 

1 Faktiske sats

63.804

64.056

65.592

65.808

67.380

69.492

72.096

75.168

77.196

79.668

81.984

83.628

113.532

116.256

 

2 Reg. med satregulerings-pct. + pct. til puljebeløb b

63.804

64.248

65.976

66.372

68.172

70.512

73.368

76.704

79.008

81.780

84.396

86.340

 

 

 

117.468

 

 

 

120.636

 

3 Regulering med timeløn ekskl. genetillæg

63.804

65.268

67.752

70.260

72.864

76.152

79.596

84.192

87.216

90.876

94.692

98.196

134.436

139.260

 

 

 

 

Tabel 11. Person med sygedagpenge

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

 

1 Faktiske sats

132.392

132.912

136.084

136.500

139.776

143.416

147.992

152.724

156.832

161.876

166.556

169.884

173.264

177.424

 

2 Reg. med satregulerings-pct. + pct. til puljebeløb b

132.392

133.328

136.916

137.748

141.492

145.600

150.696

155.948

160.628

166.244

171.548

175.344

179.400

184.340

 

3 Regulering med timeløn ekskl. genetillæg

132.392

135.460

140.608

145.808

151.216

157.248

163.540

171.392

177.580

185.016

192.764

199.888

205.504

212.940

 

 

Tabel 12. Person med revaliderings-ydelse

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

 

1 Faktiske sats

132.372

132.900

136.092

136.512

139.788

143.520

148.200

152.880

157.560

162.552

167.904

170.040

173.424

178.260

 

2 Reg. med satregulerings-pct. + pct. til puljebeløb b

132.372

133.380

137.016

137.796

141.444

145.596

150.804

156.000

161.880

167.640

172.884

175.500

179.664

185.316

 

3 Regulering med timeløn ekskl. genetillæg

132.372

135.456

140.664

145.860

151.320

157.296

163.536

171.336

178.896

186.492

 

 

 

194.340

 

 

 

199.940

205.656

213.756

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 13. Person med kontanthjælp, ikke-forsørger

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

 

1 Faktiske sats

66.552

79.824

81.636

81.900

83.976

86.160

88.920

92.532

95.028

98.064

100.908

102.924

104.988

107.508

 

2 Reg. med satregulerings-pct. + pct. til puljebeløb b

66.552

80.112

82.272

82.764

84.996

87.456

90.516

94.452

97.284

100.692

103.920

 

 

 

106.212

 

 

 

108.660

 

 

 

111.588

 

3 Regulering med timeløn ekskl. genetillæg

66.552

81.384

84.480

87.600

90.840

94.476

98.256

103.740

107.472

111.984

116.688

121.008

124.392

128.868

 

 

Tabel 14. Person med kontanthjælp, forsørger

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

 

 

1 Faktiske sats

106.224

106.340

108.680

109.200

111.800

114.708

118.380

122.940

126.264

130.308

134.088

136.764

139.500

142.848

 

2 Reg. med satregulerings-pct. + pct. til puljebeløb b

106.224

106.560

109.440

110.100

113.076

116.352

120.420

125.400

129.168

133.692

137.976

141.012

144.252

148.152

 

3 Regulering med timeløn ekskl. genetillæg

106.224

108.252

112.368

116.520

120.828

125.664

130.692

137.736

142.692

148.680

154.920

160.656

165.156

171.096

 

 

 

 

Tabel 15. Person med arbejdsløsheds-dagpenge

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

 

1 Faktiske sats

132.340

132.860

135.980

136.500

139.880

143.520

148.200

152.880

157.040

161.980

166.660

170.040

173.420

177.580

 

2 Reg. med satregulerings-pct. + pct. til puljebeløb b

132.340

133.380

137.020

137.800

141.440

145.600

150.800

156.000

160.680

166.400

171.600

175.500

179.660

184.600

 

3 Regulering med timeløn ekskl. genetillæg

132.340

135.460

140.660

145.860

151.320

157.300

163.540

171.340

177.580

185.120

 

 

 

192.920

 

 

 

199.940

205.660

212.940