B 20 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om støtte til forældre til handicappede børn,
der giver deres børn undervisning og træning i
hjemmet.
Fremsat den 27. oktober 2006 af
Tina Petersen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Pia Kristensen (DF),
Karin Nødgaard (DF), Birthe Skaarup (DF)
og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om støtte til forældre til
handicappede børn, der giver deres børn
undervisning og træning i hjemmet
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag og at forberede de nødvendige
administrative ændringer, der sikrer, at forældre til
handicappede børn, der ønsker at give deres
børn undervisning og træning i hjemmet, får
mulighed for at modtage økonomisk støtte.
Ordningen skal være permanent og
landsdækkende, og den skal omfatte såvel hjerneskadede
som andre grupper af handicappede børn, hvis forældre
ønsker at give undervisning og træning i hjemmet.
Ordningen skal ikke være begrænset til en eller enkelte
undervisnings- og hjemmetræningsmetoder, men skal kunne
omfatte alle undervisnings- og træningsmetoder, der er
udbredte og anerkendte i udlandet.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en delvis genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 118 fra folketingsåret 2005-06 (se
Folketingstidende 2005-06, forhandlingerne side 6331 og
tillæg A side 7576 og 7578).
Baggrund for forslaget
I september 2002 fik kommunerne mulighed for at
få godkendt en forsøgsordning i henhold til § 138
i lov om social service, således at forældre kunne
få støtte til at træne deres hjerneskadede barn
i hjemmet. I november 2005 forlængede socialministeren denne
forsøgsordning i yderligere 3 år til udgangen af
2008.
Ordningen skal ses i sammenhæng med de
almindelige regler i § 29 i lov om social service, hvorefter
en kommune skal yde forældre, der ønsker at passe egne
børn med stærk nedsat psykisk eller fysisk
funktionsevne, kompensation for tabt arbejdsfortjeneste. I
tillæg til lønkompensation ydes støtte til
aflastningshjælp og hjælpemidler.
Forsøgsordningen fra 2002 blev
gennemført af den nuværende regering med støtte
af Dansk Folkeparti. Den giver kommunerne mulighed for at tilbyde
forældre med hjerneskadede børn økonomisk
støtte til træning i hjemmet. Det skønnes, at
ordningen i de kommuner, der har valgt at medvirke i
forsøgsordningen, benyttes af ca. 30 familier. Denne ordning
giver kommunerne hjemmel til at yde støtte til
kursusafgifter, hjælpere til træning,
træningsredskaber m.v. til forældre, der vil
træne deres hjerneskadede barn hjemme.
Forsøgsordningen blev i april 2005
evalueret af MarselisborgCentret. Rapporten gav ikke et egentligt
videnskabeligt svar på, hvilken effekt træningen har
haft på det hjerneskadede barn, men den afdækkede de
erfaringer, som kommunerne og forældrene har haft med
forsøgsordningen. Rapporten konstaterede, at 74 pct. af
børnene fik det bedre som følge af
hjemmetræningen.
Som det fremgår, er ordningen ikke
landsdækkende, idet langt fra alle kommuner har valgt at
være omfattet af forsøgsordningen. Det er
således en svaghed ved ordningen, at familier i samme
situation stilles forskelligt afhængig af deres bopæl.
Det er også en svaghed, at ordningen udløber med
udgangen af 2008. Det gør det vanskeligt at planlægge
en flerårig periode for den enkelte familie og det enkelte
barn. Ordningens begrænsede omfang gør det også
vanskeligt at samle en stor sum af erfaringer her i landet.
Der er inden for det offentlige regi hverken
mulighed for at give børnene den samme indholdsmæssige
eller tidsmæssige intensive træning som den, der
opnås ved forældres træning med børn i
hjemmet. Det er derfor en udbredt opfattelse, at de etablerede
tilbud ikke kan måle sig med den træning,
forældre til handicappede selv kan tilbyde børnene i
hjemmet.
Mange forskellige metoder
Man skal være opmærksom på, at
der findes flere forskellige €" endda mange forskellige
€" undervisningsmetoder, der er beregnet på
hjemmetræning og hjemmeundervisning af handicappede
børn. Blandt de kendte metoder kan nævnes €" i
tilfældig rækkefølge €" Domanmetoden,
Family Hope Center-metoden, TIPO-metoden, ABR-metoden, ABA-metoden,
Kozijavkinmetoden og Son-Rise-metoden. Men der er mere end 30 andre
metoder, der benyttes. Metoderne er lige så forskellige som
børnenes handicap og lige så forskellige, som de
konkrete behov. Nogle metoder kræver medvirken af
speciallæger, andre af diætister eller andre fagfolk.
Dokumentation for de forskellige undervisnings- og
træningsmetoder er også tilvejebragt på meget
forskelligt grundlag, men fremhæves skal det, at der for
nogle af metodernes vedkommende foreligger omfattende
undersøgelser, hvor børn, der undervises og
optrænes, er sammenlignet med kontrolgrupper inden for de
etablerede tilbud. I adskillige tilfælde har sådanne
undersøgelser vist, at hjemmetræning og undervisning i
familien fører til endog særdeles positive og
overbevisende resultater. Der kan henvises til en af de mest
omfattende undersøgelser, der omfattede 1.746 hjerneskadede
børn, der i årene 1998-2005 blev trænet af
forældre efter programmer fra IAHP (The Institutes for the
Achievement of Human Potential).
I Norge, hvor en tilsvarende
hjemmetræningsordning som den danske har været
gældende i nogle år, er der taget initiativ til et
forskningsprojekt om en af metoderne, Domanmetoden. Dette projekt
forventes iværksat i efteråret 2006 og afsluttes i
2008. Der er dansk deltagelse i projektet, og socialministeren har
i et brevbilag til Folketingets Socialudvalg dateret den 4.
april 2006 (Socialudvalget alm. del €" bilag 272,
folketingsåret 2005-06) oplyst, at projektet med dansk
deltagelse vil omfatte Domanmetoden og Family Hope-metoden og vil
danne grundlag for en beslutning om, hvorvidt træning efter
disse metoder skal være et offentligt støttet
tilbud.
Forslaget
Mange forældre til børn med
forskellige former for hjerneskade eller andre handicap
ønsker at undervise og træne deres børn i
hjemmet. Alvorlige hjerneskader og andre skader, der kan
sidestilles dermed, kræver en særdeles intensiv
undervisning og træning, og en sådan kan ikke tilbydes
i det offentlige system. Mange forældre ønsker i denne
situation at gøre en ekstra indsats for et handicappet barn,
og selv om det er benhårdt arbejde, er det meget
værdifuldt og meningsfuldt, når man kan se fremskridt
som følge af undervisningen og træningen.
MarselisborgCentrets undersøgelse viste da også, at
familiens trivsel generelt blev væsentligt forbedret,
når familier, der ønskede det, fik mulighed for selv
at yde en indsats for det handicappede barn.
De metoder, der i dag er udbredt i USA, England
og andre lande, er i mange tilfælde både
gennemprøvet gennem mange år, og deres resultater er
veldokumenterede ved uvildige undersøgelser udført af
udenlandske forskere.
Dansk Folkeparti mener ikke, at det er rimeligt
eller nødvendigt at afvente resultatet af en norsk
undersøgelse, der skal udrede virkningerne af kun to af de
kendte træningsmetoder. Der vil gå mere end 2 år,
før den norske undersøgelse er afsluttet, og dens
konklusioner vil være begrænset til kun to metoder ud
af et samlet antal kendte undervisnings- og træningsmetoder
på ca. 40. De positive resultater, der kendes fra USA, taler
ikke for at afvente den norske undersøgelse, men derimod
for, at man mere bredt anerkender metoder, der har vist sig at
være virkningsfulde i andre lande, i særdeleshed USA og
England. Når speciallæger og forskere, der er anerkendt
i deres hjemland, siger god for metoder, der har vundet stor
udbredelse i disse lande, må det være
tilstrækkeligt til, at vi også her i landet kan tillade
forældre at undervise deres handicappede børn efter
disse metoder.
Beslutningsforslaget pålægger derfor
regeringen at fremsætte lovforslag og at forberede de
nødvendige administrative ændringer, der sikrer, at
forældre til handicappede børn, der ønsker at
give deres børn undervisning og træning i hjemmet,
får mulighed for at modtage økonomisk støtte.
Ordningen skal omfatte alle forældre til handicappede
børn og unge under 18 år.
Ordningen skal være permanent og
landsdækkende, og den skal omfatte såvel hjerneskadede
som andre grupper af handicappede børn, hvis forældre
ønsker at give undervisning og træning i hjemmet.
Ordningen skal ikke være begrænset til en eller enkelte
hjemmetrænings- og undervisningsmetoder, men skal kunne
omfatte alle metoder, der er udbredte og anerkendte i udlandet. Af
metoder kan f.eks. nævnes IAHP, Son-Rise, ABR, FHC, ABA,
Kozijavkin og TIPO.
Endvidere skal ordningen være fleksibel med
hensyn til muligheden for at kombinere hjemmetræning og
hjemmeundervisning med et deltidstilbud som f.eks. skole,
børnehave, eller fritidsordning, for at de familier, der
ønsker det, kan få deres barns sociale behov
tilgodeset, og for at den enkelte familie får mulighed for at
tilrettelægge hjemmetræningen og undervisningen
på den måde, som familien vurderer at kunne
overkomme.
Ordningen skal sikre lønkompensation til
den forælder, der er ansvarlig for undervisningen og
træningen, og dækning af udgifter til hjælpere,
materialer og kurser.
Skriftlig fremsættelse
Tina Petersen (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
støtte til forældre til handicappede børn, der
giver deres børn
undervisning og træning i hjemmet.
(Beslutningsforslag nr. B 20).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.