B 19 (som fremsat):
Fremsat den 27. oktober 2006 af
Kirsten Brosbøl (S),
Lise von Seelen (S),
Lone Dybkjær (RV),
Pernille Vigsø Bagge (SF), Jørgen
Arbo-Bæhr (EL) og Line Barfod (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at udvide beskyttelsestilbuddet for kvinder,
der har været ofre for menneskehandel
Folketinget pålægger regeringen at
udvide beskyttelsestilbuddet for kvinder, der har været ofre
for menneskehandel, fra 30 dage til 3 måneder.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er
en stort set uændret genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 113 fra folketingsåret 2005-06 (se
Folketingstidende 2005-06, forhandlingerne side 7214 og
tillæg A side 7362 og 7365) .
Menneskehandel
Ifølge FN handles der hvert år 4
millioner mennesker over landegrænser. Menneskehandel er,
uanset hvem der handles og til hvilket formål, et brud
på menneskerettighederne, men faktum er, at langt
størstedelen af ofrene for menneskehandel er kvinder og
børn, der sælges til seksuel udnyttelse. Ifølge
International Organization for Migration sælges op mod
500.000 kvinder og børn hvert år til
prostitutionsmarkederne i Europa.
Antallet af kvinder i prostitution i Danmark er
eksploderet i løbet af de sidste 10-15 år. Det er
svært at anslå det præcise antal, fordi megen
prostitution foregår skjult, men det vurderes, at der i dag
er et sted mellem 4.000 og 8.000 kvinder i prostitution i Danmark
1) .
En stadig større del af kvinderne i
prostitution i Danmark €" mindst halvdelen €" er
udenlandske kvinder 2) . Deres vej til prostitution
hænger som oftest sammen med fattigdom og begrænsede
muligheder i hjemlandet. Nogle af kvinderne ved godt, at de kommer
hertil for at prostituere sig, men bliver udnyttet økonomisk
og grænseoverskridende på andre måder. Andre er
ofre for kidnapning og menneskehandel organiseret af dybt
kriminelle internationale netværk, som tjener godt på
at udnytte kvindernes skrøbelige situation.
Frihedsberøvelse, bedrageri, løgne, vold og
voldtægt er en del af disse kvinders hverdag.
Prostitutionsmiljøet er dybt infiltreret
af organiserede kriminelle netværk, som handler med mennesker
på tværs af grænser. Omsætningen ved denne
handel er godt på vej til at overhale både narko- og
våbenhandel.
Når kun få bagmænd er blevet
straffet for menneskehandel og rufferi i Danmark, er det bl.a.,
fordi så få af de handlede kvinder står frem som
vidner. De fleste af de kvinder, som opholder sig ulovligt i
Danmark, forlader landet, så snart de bliver identificeret af
myndighederne. Det er et problem for efterforskningen, men ofte i
endnu højere grad for kvinderne selv.
Forslagsstillerne mener, at en forlænget
beskyttelsesperiode har to meget vigtige formål: at beskytte
og behandle de kvinder, som har været ofre for
menneskehandel, og at få flere kvinder til at samarbejde med
politiet og vidne, så de kriminelle netværk kan blive
optrevlet, bagmændene dømt og yderligere
menneskehandel forhindret.
Beskyttelsestilbuddet
I dag har handlede kvinder mulighed for at blive
i Danmark i 30 dage, inden de udvises €" den såkaldte
refleksionsperiode. Opholdet tilbydes kvinderne, uanset om de
vælger at samarbejde med politiet om retsforfølgelse
af bagmændene eller ej. Opholdstilladelsen kan
forlænges, så længe det gavner efterforskningen i
sagen, men denne mulighed bliver ikke udnyttet efter hensigten.
Reden-Stop Kvindehandel, som er en selvejende
institution under KFUK€™s sociale arbejde, driver
beskyttelsestilbuddet for handlede kvinder på en
tidsbegrænset bevilling under regeringens handlingsplan. I
alt 63 kvinder har fra 2003 frem til og med 2005 taget imod
beskyttelsestilbuddet, som indtil tidligere i år var på
15 dage. Men ifølge Reden-Stop Kvindehandel forlader mange
handlede kvinder landet med det samme uden at have fået
hjælp. Det har selvfølgelig noget at gøre med,
at kvinderne er dobbelt udsatte og frygter hjemsendelse,
retsforfølgelse og repressalier fra deres alfonser, som
truer med chikane af familien i hjemlandet.
Kvinderne er ofte skamfulde og bange, når
de bliver pågrebet. De skammer sig over at have solgt
seksuelle ydelser og ønsker ikke at blive stemplet som
prostituerede. Samtidig frygter de bagmændenes straf,
når de ikke længere er i stand til at betale af
på gælden til dem. Konsekvensen er, at mange kvinder
forlader Danmark uden at have fået den nødvendige
hjælp, og uden at det har været muligt for politiet at
skabe et tillidsforhold til dem, så de står frem og
vidner. Der er også risiko for, at kvinderne ender med at
blive genhandlet til prostitution, når de vender hjem, hvis
de ikke får tilstrækkeligt med hjælp.
Forslagsstillerne mener, at de 30 dage er alt for
kort tid til at yde kvinderne den hjælp, der er behov for.
Det gælder både psykologhjælp, sundhedstjek,
juridisk bistand og en rehabiliteringsindsats koordineret med
myndigheder og ngo€™er i hjemlandet. 30 dage er
også langtfra nok til at opbygge kvindernes tillid til
retssystemet, så de er villige til at vidne mod
bagmændene.
En længere refleksionsperiode vil dels
gøre beskyttelsestilbuddet mere attraktivt for kvinderne,
dels give de danske myndigheder den nødvendige tid til at
vinde kvindernes tillid og forberede deres rehabilitering i
hjemlandet på en holdbar måde.
Erfaringerne fra andre EU-lande viser, at
både de oprindelige 15 eller de nuværende 30 dage
langtfra er tilstrækkeligt. Derfor anbefaler EU€™s
ekspertgruppe om menneskehandel, at beskyttelsestilbuddet i
EU-landene udvides til 3 måneder 3) . Dette bakkes op af både Reden-Stop Kvindehandel og
Videns- og Formidlingscenter for Socialt Udsattes Tema
Prostitution. Forslagsstillerne mener, at Danmark bør
følge EU€™s anbefaling.
Forslaget
Forslagsstillerne ønsker på
ovenstående baggrund at udvide den såkaldte
refleksionsperiode fra 30 dage til 3 måneder €" stadig
med mulighed for forlængelse, så længe det gavner
efterforskningen.
Da EU€™s kamp mod menneskehandel
primært vedrører retsområdet, deltager Danmark
ikke. Der er derfor behov for, at alle ansvarlige partier i Danmark
selv stiller sig bag en sideløbende national indsats mod
kvindehandel og for en forbedring af de handlede kvinders
vilkår.
Forslagsstillerne har noteret sig, at forslaget
om at udvide beskyttelsestilbudet har tilslutning også uden
for oppositionpartierne. Intentionen med dette forslag er at
få en konstruktiv debat med regeringen om den fremtidige
danske indsats for at hjælpe ofre for menneskehandel.
En bred indsats
Forslagsstillerne vil bekæmpe salg af
kvinder til seksuel udnyttelse, uanset om det foregår over
grænser eller lokalt i Danmark. Forslagsstillerne medvirkede
i 2002 til en ændring af straffeloven, så det
også blev strafbart at handle med kvinder til prostitution,
jf. vedtagelsen af § 262 a i straffeloven (vedtaget den 31.
maj 2002). Forslaget om udvidelse af beskyttelsesperioden er et led
i en bred national og international indsats.
Skriftlig fremsættelse
Kirsten Brosbøl (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at udvide
beskyttelsestilbuddet for kvinder, der har været ofre for
menneskehandel.
(Beslutningsforslag nr. B 19).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
1) I 2001 anslog PRO-Centret, at der var
mellem 5.450 og 7.800 kvinder i prostitution i Danmark. Den seneste
vurdering fra Videns- og Formidlings-center for Socialt Udsatte
lyder på 3.750 plus et ukendt mørketal.
Ligestillingsministeren har anslået antallet til 6.000
kvinder, jf. regeringens hand-lingsplan til bekæmpelse af
kvindehandel.
2) Ifølge Reden-Stop Kvindehandel
gælder det ca. 50 pct. af kvinderne i indendørs
prostitution og 75 pct. af kvinderne i udendørs
prostitution.
3) Report of Experts Group on Trafficking
in Human Beings, Bruxelles, 22. December 2004.