B 167 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsorden for Folketinget.
(Spørgetime, spørgetid, §
20-spørgsmål til skriftlig besvarelse,
hasteforespørgsler m.v.)
Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 16. maj 2007
Betænkning og indstilling
om
ændring af
forretningsordenen for Folketinget
Folketingets Præsidium afholdt den 9.
oktober 2006 en konference om samspillet mellem Folketing og
regering med deltagelse af cirka en tredjedel af Folketingets og
regeringens medlemmer. En tilsvarende konference om forbedring af
lovkvaliteten fandt sted i oktober 1998. Der var to hovedemner for
den seneste konference: Det første hovedemne var
lovforberedelsen og udvalgsbehandlingen af lovforslag (disse emner
er behandlet i en beretning afgivet af udvalget den 9. maj 2007).
Det andet hovedemne på konferencen var Folketingets kontrol
med regeringen. I fortsættelse af disse drøftelser
afgives denne betænkning og indstilling, hvori der
først og fremmest fokuseres på spørgsmål
til ministrene og debatterne i Folketingssalen.
Beretningen og betænkningen er udarbejdet
på baggrund af konkrete modeller fra Præsidiet til
opfølgning af konferencen, som Folketingets formand
endvidere har drøftet med udvalgsformænd og
gruppeformænd.
De nedenfor beskrevne ændringer
gennemføres som en forsøgsordning, således at
Præsidiet tager ændringerne op til drøftelse i
foråret 2008.
1. Spørgsmål til
mundtlig besvarelse i salen
1.1. Den uforberedte spørgetime
Det foreslås, at den uforberedte
spørgetime flyttes fra tirsdag til onsdag kl. 13 €"
umiddelbart før den forberedte spørgetid.
Som reglerne er i dag, meddeler statsministeren
senest kl. 10.00 samme dag (tirsdag), hvilke ministre der deltager
i spørgetimen. Det foreslås, at statsministeren
fremover meddeler dette senest kl. 10.00 dagen før den
uforberedte spørgetime, dvs. fortsat om tirsdagen.
Det skal endvidere tilstræbes, at
statsministeren i god tid i forvejen meddeler Folketinget,
hvornår statsministeren selv forventes at møde i den
uforberedte spørgetime med en eventuel orientering på
op til 5 minutter og besvarelse af spørgsmål. Der vil
herefter ikke kunne stilles spørgsmål til
statsministeren i den efterfølgende forberedte
spørgetid samme dag.
Er der stillet »forberedte
spørgsmål« til andre ministre, bør de
ikke udpeges til at deltage i den uforberedte spørgetime,
medmindre der er indtrådt væsentligt nyt mellem fredag
og tirsdag.
Det foreslås, at spørgeren i den
uforberedte spørgetime fremover skal have adgang til i alt 3
runder. Indledningsvis stiller spørgeren sit
spørgsmål (2 minutters taletid). Ministeren svarer (2
minutters taletid), og herefter kan spørgeren få ordet
op til 2 gange a 1 minut med svar fra ministeren 2 gange a 1
minut.
Besluttes det at gennemføre en
»hasteforespørgsel«, jf. nedenfor under punkt 2,
bortfalder den uforberedte spørgetime.
1.2. Den forberedte spørgetid
Fristen for at stille spørgsmål til
mundtlig besvarelse i den forberedte spørgetid skal fortsat
være senest kl. 12.00 den tredje hverdag forinden (normalt
fredag).
Der kan ikke stilles spørgsmål til
statsministeren til besvarelse i den forberedte spørgetid de
onsdage, hvor statsministeren er anmeldt til den uforberedte
spørgetime.
Adgangen for medspørgere i
spørgetiden fortsætter, men således at
spørgeren gives mulighed for at fravælge
medspørgere.
I den forberedte spørgetid indføres
en begrænsning, således at en minister maksimalt skal
besvare et antal spørgsmål svarende til ca. 1
time.
De spørgsmål, der ikke kan besvares
inden for 1 time, overgår til skriftlig besvarelse.
Der kan fortsat stilles to spørgsmål
pr. medlem pr. spørgetid. Dog skal begge
spørgsmål i givet fald stilles til den samme minister.
Såfremt der er flere spørgsmål til samme
minister, end denne kan forventes at kunne besvare inden for 1
time, afgør formanden rækkefølgen,
således at der finder en rimelig fordeling mellem grupperne
sted over en længere periode. Ved fastlæggelsen af
rækkefølgen vil det endvidere blive tillagt betydning,
at så mange medlemmer som muligt får mulighed for at
stille spørgsmål. Har et medlem således stillet
to spørgsmål, vil udgangspunktet derfor være, at
det ene spørgsmål rykkes ned i
rækkefølgen, hvis der samlet er stillet flere
spørgsmål, end det må forudses at ministeren vil
kunne besvare inden for 1 time.
Gennemføres en
»hasteforespørgsel«, jf. nedenfor under punkt 2,
bortfalder spørgsmål stillet til den forberedte
spørgetid om samme emne efter formandens skøn.
Spørgsmål til den forberedte
spørgetid skal ligesom i dag €" i lighed med andre
§ 20-spørgsmål €" kunne læses og
forstås i deres sammenhæng. De skal med andre ord kunne
stå alene.
Spørgsmål begrundes ikke i
salen. En eventuel begrundelse afgives skriftligt, når
spørgsmålet fremsendes. I den forberedte
spørgetid indleder ministeren med at besvare det stillede
spørgsmål (2 minutters taletid). Så får
spørgeren 2 minutter til at kommentere besvarelsen og uddybe
sit spørgsmål, ministeren svarer (1 minut), og
herefter kan spørgeren få ordet op til 2 gange a 1
minut med svar fra ministeren 2 gange a 1 minut.
2. Hasteforespørgsler
Da Udvalget for Forretningsordenen i 2004
foreslog den daværende »aktuelle debat«
afskaffet, anførte udvalget i sin betænkning og
indstilling:
»€ Når der er behov for en
særlig hurtig debat om et aktuelt emne, vil det kunne ske i
form af en forespørgsel, som formanden på baggrund af
gruppernes indstilling og efter aftale med ministeren sikrer
gennemført på særlig kort tid.«
Der er siden hvert år fremkommet enkelte
anmodninger om en særlig hurtig forespørgselsdebat.
Det er normalt lykkedes at få disse behandlet inden for 14
dage.
Det foreslås, at en
»hasteforespørgsel« fremover afvikles den
følgende onsdag, når formanden imødekommer en
anmodning herom og denne er modtaget senest kl. 14 den 4. hverdag
forinden (normalt torsdag). Anmodningen skal komme fra en bredere
kreds af partier (mindretalsbeskyttelsen på 2/5 i grundloven
indgår i afvejningen uden at være afgørende som
forudsætning eller som medførende et krav) og
underskrives af gruppeformændene. Formandens beslutning
træffes på baggrund af gruppernes indstilling og efter
aftale med ministeren. Det er forudsat, at en anmodning kan
forventes imødekommet med en hyppighed og ved lejligheder
svarende til, hvor der i dag i den ordinære spørgetid
er stillet så mange spørgsmål om samme emne, at
spørgetiden udvikler sig til en
»miniforespørgsel«, dvs. i dag 5-8 gange
årligt.
Når en
»hasteforespørgsel« er optaget som første
punkt på en onsdagsdagsorden, vil der ikke blive afviklet
uforberedt spørgetime, ligesom alle spørgsmål
om samme emne til den forberedte spørgetid bortfalder, jf.
ovenfor.
Når der (normalt) en torsdag inden kl.
14 er modtaget en anmodning om en hasteforespørgsel, tages
straks kontakt til minister og andre grupper. Svar fra alle parter
og den efterfølgende beslutning om imødekommelse kan
næppe forventes at foreligge før sent på
eftermiddagen. Meddelelse vil blive givet til grupperne.
Som ved almindelige forespørgsler vil
der under forhandlingerne om en hasteforespørgsel kunne
fremsættes forslag til vedtagelse. Dog må forslag til
vedtagelse under en hasteforespørgsel højst
være sammensat af 50 ord.
Af hensyn til gennemførelsen af
onsdagsdagsordenen i øvrigt og på grund af den
begrænsede forberedelsestid skal forespørgslen
afvikles inden for 2 timer.
3. § 20-spørgsmål
til skriftlig besvarelse
Til konferencen var udarbejdet et oplæg til
drøftelse af folketingsspørgsmål og
ministersvar (uddrag af dette oplæg er optrykt som bilag 1
til denne betænkning og indstilling). Der redegøres
her for kravene til folketingsspørgsmål og til
ministersvarene samt for de jævnlige overvejelser om
begrænsninger i stigningen i antal spørgsmål ud
fra en forudsætning om, at et lavere antal
spørgsmål må kunne medføre bedre
svar.
Det er udvalgets opfattelse, at formålet med
§ 20-spørgsmål til skriftlig besvarelse fremover
efter svensk forbillede skal være at give medlemmerne adgang
til inden for en uges tid at få oplyst en ministers holdning
til/opfattelse af et offentligt anliggende. Det skal ske på
grundlag af information, der er umiddelbart tilgængelig for
ministeren og dennes departement. Spørgsmål, der har
til formål at indsamle faktuelle oplysninger og statistikker
m.v., stilles via udvalgene, jf. nedenfor.
Ændringen medfører, at
6-dages-fristen skal overholdes, og €" som noget nyt €"
at ministerierne ikke skal kunne »forlænge«
fristen med foreløbige svar. Spørgsmålene skal
derfor normalt være af en sådan karakter, at de kan
besvares, uden at det er nødvendigt at gennemføre
større undersøgelser eller indhente væsentligt
supplerende materiale fra styrelser, kommuner eller andre
myndigheder. Kan svaret undtagelsesvis ikke udarbejdes på
disse vilkår, anføres dette i svaret, og
spørgsmålet er dermed afsluttet.
Udvalget finder endvidere anledning til at
fremhæve hidtidig praksis, der dog ikke altid er blevet fulgt
konsekvent, hvorefter
€" der ikke må
stilles spørgsmål om lov- og beslutningsforslag, der
behandles i udvalgene, som § 20-spørgsmål,
€" der kun kan stilles
spørgsmål om forhold, ministeren er ansvarlig for som
minister, og derfor ikke om private forhold eller forhold,
ministeren er ansvarlig for som eksempelvis partileder,
€" svaret på et
§ 20-spørgsmål skal kunne holdes inden for et
rimeligt omfang (§ 20, stk. 8), og bilag kun undtagelsesvis
kan være en del af svaret.
For så vidt angår de hidtidige §
20-spørgsmål, der har til formål at indhente
oplysning om faktuelle forhold €" normalt politisk
ukontroversielle spørgsmål €" stilles de fremover
som udvalgsspørgsmål. Disse spørgsmål har
til formål at indhente oplysninger inden for udvalgets
ressortområde og vil dermed være medvirkende til, at
udvalget holder sig ajour inden for dets arbejdsfelt, jf.
beskrivelsen af de stående udvalgs opgave ved deres
oprettelse i 1972. Udvalgsspørgsmål stilles af
udvalget, jf. forretningsordenens § 8, stk. 6, efter forslag
fra medlemmer og stedfortrædere for medlemmer af udvalget.
Det er forudsat, at udvalgene fremover stiller
spørgsmål også fra folketingsmedlemmer, der ikke
er medlem af eller stedfortræder i udvalget, og i den
forbindelse angiver navnet på initiativtageren på
spørgsmålet. Det spørgende medlem må
naturligvis rette sig efter form og frister i de enkelte udvalg og
må endvidere acceptere de krav, der også følger
af de hidtidige regler for § 20-spørgsmål, f.eks.
om sprogbrug, eller at et spørgsmål allerede har
været stillet. Disse formelle regler må påses af
udvalgsformanden, på samme måde som de påses over
for andre udvalgsspørgsmål, og på samme
måde som de, for så vidt angår §
20-spørgsmål, påses af Folketingets formand.
Overholder disse spørgsmål om faktuelle forhold de
formelle krav, skal de stilles og kan ikke afvises ud fra politiske
overvejelser om det hensigtsmæssige i at stille
spørgsmålene. En tilsvarende adgang til at stille
denne type spørgsmål må man herefter også
give udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
Adgangen for folketingsmedlemmer, der ikke er
udvalgsmedlemmer eller stedfortrædere, til at stille
spørgsmål gennem udvalget, vil være
snævrere end for udvalgsmedlemmer og stedfortrædere,
idet de førstnævnte ikke kan stille forslag om, at der
iværksættes store undersøgelser/udredninger af
et omfang, som folketingsmedlemmerne ikke kunne have bedt om gennem
et § 20-spørgsmål. Ikkemedlemmer kan endvidere
kun stille spørgsmål gennem udvalget, der kan
karakteriseres som faktuelle, idet andre spørgsmål
skal stilles i form af § 20-spørgsmål.
Udvalgsmedlemmer og stedfortrædere vil
selvfølgelig fortsat kunne stille spørgsmål
på alm. del om ministrenes holdning til forskellige forhold.
Der vil derfor ikke være situationer, hvor udvalgene skal
afvise et spørgsmål stillet af et
udvalgsmedlem/stedfortræder, fordi det efter sit indhold er
et § 20-spørgsmål. Derimod vil der kunne
opstå situationer, hvor Folketingets formand vil henstille,
at et spørgsmål indleveret som §
20-spørgsmål overføres til et udvalg.
Herved opnås en forbedring af medlemmernes
mulighed for at få en hurtig melding om en ministers holdning
til en aktuel problemstilling, ligesom der vil ske en forbedring af
udvalgenes mulighed for at følge med i udviklingen inden for
udvalgenes arbejdsområde. Folketingets administration vil
også fremover sørge for, at udvalgene orienteres om de
§ 20-spørgsmål, der stilles på udvalgets
område.
4. De store debatter
a. Åbnings- og afslutningsdebatten
Med henblik på at få afviklet
gruppernes første indlæg hurtigt foreslås
følgende procedure:
€" I
afslutningsdebatten indledes med statsministerens besvarelse
på maksimalt 1 time.
€" I begge debatter
fremlægges gruppens (inkl. nordatlantiske gruppers)
indlæg (taletid 10 minutter og mulighed for 3 korte
bemærkninger alene fra ordførerne), statsministeren
svarer (taletid 30 minutter og mulighed for 3 korte
bemærkninger alene fra ordførerne).
€" Derefter
gennemføres anden runde med en taletid til ordførerne
på 10 minutter og med mulighed for 2 korte bemærkninger
fra alle i op til 25 minutter. Eventuelle privatister kan få
ordet i 5 minutter med mulighed for 2 korte bemærkninger fra
alle i op til 15 minutter. Statsministeren svarer (taletid 30
minutter), og der er adgang til korte bemærkninger fra alle i
op til 30 minutter.
Med et starttidspunkt kl. 9.00 og inkl. frokost-
og middagspause vil disse store debatter således kunne vare
frem til omkring kl. 23.
Ændringen af debatformen anvendes
første gang ved afslutningsdebatten i indeværende
folketingsår.
b. 3. behandling af finanslovforslaget
Finansudvalget har ved brev af 19. januar 2007 til
Folketingets formand indstillet, at 3.-behandling af finansloven
afvikles på en enkelt dag i modsætning til den
nuværende ordning, hvor finansloven behandles på to
mødedage. Debatten om ændringsforslagene indstilles
afviklet efter de hidtil gældende regler.
Finansudvalget indstiller, at 3. behandling
afbrydes efter behandlingen af og afstemningen om
ændringsforslagene, og at Finansudvalget i pausen afholder et
kort møde med henblik på drøftelse af udfaldet
af afstemningerne. Hvis afstemningerne er gået som forventet,
afgives mundtlig indstilling til 3. behandling, der genoptages
efter udvalgsmødet. Der forventes ikke at komme indlæg
i den efterfølgende debat om finanslovforslaget i sin
helhed, hvorfor denne kan afsluttes med afstemning om endelig
vedtagelse af finanslovforslaget samme dag. Hvis nogen måtte
bede om ordet, forudsættes de i Folketingets
forretningsordens fastsatte taletider at gælde.
Hvis der er behov herfor, f.eks. hvis der er sket
fejl ved afstemningerne, stilles ændringsforslag i en
tilføjelse til tillægsbetænkningen. 3.
behandling genoptages i så tilfælde på en senere
mødedag, f.eks. dagen efter behandlingen af
ændringsforslagene. Finansudvalget indstiller, at
ovennævnte ordning foreløbig alene gælder for
afviklingen af 3. behandling af finansloven 2008 i december
2007.
1. behandling af finanslovforslaget
forudsættes gennemført som i dag.
Det foreslås at imødekomme
Finansudvalgets ønske om at afvikle 3. behandling af
finansloven på en enkelt dag som skitseret, dog således
at genoptagelsen af 3. behandling (den endelige vedtagelse) uden
debat udskydes til den følgende dag som første eller
sidste punkt på dagsordenen. Herved undgås, at
Folketinget skal afvente Finansudvalgets behandling af resultatet
af afstemningerne om ændringsforslagene.
5. Ministres mulighed for at
få ordet midt i en debat
En traditionel modvilje mod, at ministre tager
ordet midt i debatten og dermed kommer til at dominere denne
på bekostning af ordførerne, er baggrunden for den
nuværende praksis, hvorefter ministre ikke får ordet
fra deres pladser som en kort bemærkning, men skal op
på talerstolen og afgive bemærkningen som et
indlæg med risiko for at skulle uddybe det ved
efterfølgende svar på korte bemærkninger fra
medlemmerne.
Under en forhandling kan der imidlertid
opstå behov for, at en minister fremkommer med forskellige
oplysninger, for at undgå at debatten gennemføres
på et forkert grundlag. Det foreslås, at når en
minister således tager ordet midt i debatten, sker det fra
talerstolen, og ministeren tildeles maksimalt 3 minutters taletid
efterfulgt af en mulighed for korte bemærkninger til
ordførerne efter formandens skøn med henblik på
at stille yderligere opklarende spørgsmål.
6. Fordeling af formandskaber i
de stående udvalg
Efter de gældende regler vælges
formanden i de enkelte stående udvalg af flertallet i det
enkelte udvalg. Da det største valgforbund har flertal i
alle udvalg, indebærer dette, at det største forbund
(typisk regeringspartierne og støttepartier) vil kunne
besætte alle formandsposter. De seneste mange år har
det været kutyme, at det største valgforbund har
overladt en række formandsposter til oppositionens
valgforbund.
Udvalget foreslår, at det forelægges
gruppeformændene til drøftelse, om udvalgsposterne med
virkning fra næste valgperiode i højere grad skal
fordeles forholdsmæssigt af valgforbundene, eventuelt
således at regeringen forhåndsbesætter
formandsposten i Finansudvalget og Det Udenrigspolitiske
Nævn.
7. Tilrettelæggelse af
folketingsarbejdet
Udvalget foreslår, at det aftales med
regeringen, at det pågældende ministerium senest 1 uge
efter fremsættelsen af et privat forslag eller en
forespørgsel skal komme med udspil til, hvornår sagen
kan komme til behandling i Folketinget. Dette vil forbedre
mulighederne for at tilrettelægge arbejdet i salen.
Indstillinger
Herefter indstiller et flertal (udvalget
med undtagelse af EL) de ovenfor anførte ændringer af
hidtidig praksis, som kan gennemføres uden ændringer i
Folketingets forretningsorden, og de i nedenstående forslag
til folketingsbeslutning indeholdte ændringer af
forretningsordenen til vedtagelse.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er med de
tilretninger, der er foretaget gennem det demokratiske
beslutningsforløb, positivt indstillet med hensyn til at
gennemføre de nye debatregler. Det skal dog
fremføres, at Dansk Folkeparti gerne havde set, at
åbnings- og afslutningsdebatten var blevet gennemført
på samme måde som finanslovdebatten. At
sidstnævnte gennemføres på en enkelt dag, er en
god nyskabelse.
Dansk Folkeparti forventer under den forberedte
spørgetid, at den, der leder mødet, udviser
fleksibilitet, såfremt spørgetiden til ministrene
overskrider 1 time. Dansk Folkeparti har med tilfredshed noteret
sig, at ordningen for medspørgere fortsætter som nu,
dog således at hovedspørgeren kan fravælge
medspørgere.
Ved hasteforespørgsler mener Dansk
Folkeparti at det ville være mere hensigtsmæssigt, at
de gennemførtes uden mulighed for at stille forslag til
vedtagelse.
Dansk Folkeparti har med tilfredshed noteret sig,
at der i foråret 2008 foretages en evaluering, og at
eventuelle uhensigtsmæssige nyskabelser bliver korrigeret i
overensstemmelse med de erfaringer, der er indhøstet.
Et mindretal (EL) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse. Enhedslisten mener,
at beslutningsforslaget indeholder forringelser af
folketingsmedlemmers mulighed for at føre kontrol med
regeringen.
Enhedslisten støtter ideen om
hasteforespørgsler, men forstår ikke, hvorfor der skal
være en tidsbegrænsning på 2 timer. Det har
været et stort ønske hos mange at få flere
levende og engagerede debatter i Folketinget. Derfor virker det
besynderligt, at hvis der så er en debat om et meget aktuelt
emne, som virkelig engagerer, kan der kun blive tid til
ordførerindlæg og nogle få korte
bemærkninger til hver ordfører og ministeren. Det
fremgår i øvrigt ikke, hvordan tidsbegrænsningen
vil blive administreret. Da man må gå ud fra, at
ordføreren for forespørgerne, ministeren, igen
ordføreren for forespørgerne, en ordfører fra
hvert af de øvrige seks partier og så ministeren igen
skal have ordet for indlæg, vil mindst den ene time gå
med det. Hvis der skal være mulighed for korte
bemærkninger til ministeren og til hver af ordførerne,
kan der højst blive 5-10 minutter til hver, det vil sige, at
kun 1-3 medlemmer kan stille korte bemærkninger til hver
ordfører/ministeren, og hvordan vil det så blive
afgjort, hvem der får lov til at stille de korte
bemærkninger?
Selvfølgelig findes der eksempler på
forespørgsler, der afvikles på under 2 timer, men
så er det, fordi der er meget lidt debat. Og meningen med en
hasteforespørgsel skulle netop være at få en
aktuel debat. Når en forespørgsel virkelig engagerer,
kan der nemt gå 3, 4 og 5 timer.
Hele debatten, der førte frem til, at der
blev afholdt en konference om samarbejdet mellem regering og
Folketing, blev udløst af en klage fra Enhedslisten for
flere år siden over dårlige og undvigende svar fra
regeringen. Det er tankevækkende, at svaret på
det problem bliver en indskrænkning af muligheden for at
stille spørgsmål. Da denne regering tiltrådte,
kunne ethvert folketingsmedlem stille tre §
20-spørgsmål hver onsdag. Det blev for nogle år
siden ændret til to spørgsmål. Nu
indskrænkes det til ét spørgsmål (i
enkelte tilfælde to, men så til samme minister).
Desuden må en minister højst få
spørgsmål i 1 time.
Så kan vi selvfølgelig kalde
ministrene i samråd i stedet for, men der kan nogle gange
gå flere måneder, før det passer ministeren at
møde op, og desuden kræver det da også langt
mere samlet arbejdstid fra mange flere mennesker, end hvis
ét folketingsmedlem stiller et, to eller tre
spørgsmål til ministeren.
De skriftlige § 20-spørgsmål
må nu ikke længere handle om at få afdækket
en sag, men kun om ministerens holdning. Det er
tankevækkende, når man tænker på, at mange
af de sager, der har ført til nedsættelse af
undersøgelseskommissioner, netop er blevet afdækket
på grund af § 20-spørgsmål, f.eks.
TDC-sagen, Dan Lynge-sagen, Farumsagen, PET-sagen. Inden for
justitsministerens område vil det fremover være
nærmest omsonst at stille spørgsmål, da
justitsministeren ikke engang kunne oplyse, hvornår hun var
blevet inddraget i sagen om rydningen af Ungdomshuset uden
først at spørge Rigspolitichefen, og det tager mere
end 6 dage at få et svar. Selvfølgelig kan vi så
stille spørgsmål gennem et udvalg, med navn og kort
svarfrist, men hvorfor overhovedet så ændre på
ordningen, hvis vi må stille lige så mange
spørgsmål? Det glæder os, at det lykkedes at
få skrevet ind, at vi har ret til at stille
spørgsmål i udvalgene, og at et udvalgsflertal ikke
kan blokere for et spørgsmål.
Forslag til
folketingsbeslutning om ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Spørgetime, spørgetid, §
20-spørgsmål til skriftlig besvarelse,
hasteforespørgsler m.v.)
§ 1
I forretningsorden for Folketinget, som vedtaget
den 17. december 1953 og senest ændret den 31. maj 2006,
foretages følgende ændringer:
1. § 20,
stk. 1, affattes således:
»Stk. 1. Ønsker et medlem at
få oplyst en ministers holdning til eller opfattelse af et
offentligt anliggende på grundlag af information, der er
umiddelbart tilgængelig for ministeren, kan dette ske ved et
spørgsmål til vedkommende minister efter reglerne i
denne paragraf.«
2. I § 20, stk.
2, indsættes efter 4. pkt.:
»Spørgsmål til skriftlig
besvarelse bør være affattet således, at
besvarelsen kan holdes inden for et rimeligt omfang.«
3. I § 20, stk.
2, 5. pkt., der bliver 6. pkt., indsættes efter »2
spørgsmål«: »til samme
minister«.
4. I § 20, stk.
5, ændres »opføres spørgsmålet
på listen« til: »kan spørgsmålet
opføres på listen«, og som 2. pkt.
indsættes:
»Medmindre formanden i særlige
tilfælde bestemmer andet, må spørgetiden til en
enkelt minister ikke vare længere end 1 time.«
5. § 20,
stk. 6, affattes således:
»Stk. 6. Folketingets formand
fastsætter den endelige rækkefølge og kan
udelade spørgsmål, der anses for omfattet af en
hasteforespørgsel.«
6. § 20,
stk. 7, 1.-5. pkt., udgår, og i stedet
indsættes:
»Ved besvarelsen af spørgsmålet
er ministerens taletid 2 minutter første gang. Herefter kan
spørgeren få ordet i op til 2 minutter. Ministeren
svarer (1 minut), og herefter kan spørgeren få ordet
op til 2 gange a 1 minut med svar fra ministeren 2 gange a 1 minut.
Såfremt spørgeren er indforstået hermed, kan
Folketingets formand give adgang til op til 2
medspørgere.«
7. § 20,
stk. 8, affattes således:
»Stk. 8. Gives skriftligt svar,
hvilket skal ske i løbet af 6 hverdage (lørdag ikke
medregnet), videresendes svaret til spørgeren.«
8. I § 20, stk.
10, 2. pkt., ændres »på dagen« til:
»dagen før«.
9. I § 20, stk.
11, ændres i 1. pkt. »1 minut« til:
»2 minutter«, og i 3. pkt. ændres
»3 gange« til: »2 gange«.
10. I § 21
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Når der er behov for
en særlig hurtig debat om et aktuelt emne, vil det kunne ske
i form af en hasteforespørgsel, som formanden på
baggrund af gruppernes indstilling og efter aftale med ministeren
søger gennemført på særlig kort tid.
Reglerne om anmeldelse, fremme og afvikling af en sådan
forespørgsel som angivet i stk. 1 og 2 kan fraviges af
Folketingets formand. Gennemføres en
hasteforespørgsel, bortfalder spørgetimen, jf. §
20, stk. 10, i den pågældende
mødeuge.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
11. I § 24,
stk. 1, 1.pkt., udgår »med grunde
understøttet«, og i stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »150 ord«: », ved en
hasteforespørgsel, jf. § 21, stk. 4, dog højst
af 50 ord,«.
12. I § 28,
stk. 3, 3. pkt., ændres »2 minutters« til:
»3 minutters«.
13. I bilaget
Taletidsregler udgår i afsnittet Finanslovforslaget,
3. behandling »I. Ændringsforslag: taletid som ved
2. behandling. II Generaldebat:«.
14. I bilaget
Taletidsregler ændres i afsnittet
Åbningsdebatten og afslutningsdebatten »Taletid
som ved finanslovforslagets 1. behandling« til:
»Folketingets formand fastsætter før hver enkelt
debat de nærmere retningslinjer for afviklingen af den
pågældende debat«.
15. I bilaget
Taletidsregler affattes afsnittet Spørgsmål
til ministrene, jf. § 20, stk. 7, således:
»Spørgsmål til
ministrene, jf. § 20, stk. 7
Ministerens
svar
2 min.
Spørgeren 1 gang
a
2 min.
Ministerens
svar
1 min.
Herefter har spørgeren 2 gange 1 minut,
og ministeren har hver gang 1 minut til at svare.«
16. I bilaget
Taletidsregler ændres i afsnittet Uforberedt
spørgetime, jf. § 20, stk. 10 og 11,
»Spørgeren første gang 1 min.« til:
»Spørgeren første gang 2 min.«, og
»Spørgeren 3 gange a 1 min.« til:
»Spørgeren 2 gange a 1 min.«
§ 2
Folketingsbeslutningen træder i kraft fra
begyndelsen af folketingsåret 2007-08.
Bemærkninger til forslaget
Til § 1
Til nr. 1
Formålet med §
20-spørgsmål bør være at give medlemmerne
adgang til inden for en uges tid at få oplyst en ministers
holdning til/opfattelse af et offentligt anliggende på
grundlag af information, der er umiddelbart tilgængelig for
ministeren og dennes departement.
Adgangen til at stille §
20-spørgsmål begrænses derfor til
spørgsmål, hvor der spørges til ministerens
holdning til eller opfattelse af et offentligt anliggende.
Afgrænsningen vil indebære, at spørgsmål,
der har til formål at indsamle faktuelle oplysninger og
statistikker m.v., vil skulle stilles via udvalgene.
Afgrænsningen af § 20-spørgsmål skal
fremgå klart af spørgsmålenes formulering, der
derfor bør indeholde vendinger som f.eks.: Hvad agter
ministeren − Hvad er ministerens opfattelse af/holdning til
− Hvorfor ønsker ministeren − Hvilke kommentarer
har ministeren til €" Hvordan ser ministeren på €"
Hvilke foranstaltninger vil ministeren €" Vil ministeren
arbejde for €" Vil ministeren tage initiativ til €" Har
ministeren til hensigt at €" Hvordan vil ministeren sikre
€" Forbereder ministeren etc. Heroverfor står
spørgsmål som f.eks.: Hvilke oplysninger kan
ministeren give €" Vil ministeren oplyse, hvor mange €"
Vil ministeren oversende €" og lign.
Den foreslåede begrænsning
medfører, at 6-dages-fristen skal overholdes, og €" som
noget nyt €" at ministerierne ikke skal kunne
»forlænge« fristen med foreløbige svar.
Den foreslåede begrænsning indebærer
således, at spørgsmålene normalt vil være
af en sådan karakter, at de kan besvares, uden at det er
nødvendigt at gennemføre større
undersøgelser eller indhente væsentligt supplerende
materiale fra styrelser, kommuner eller andre myndigheder. Kan
svaret undtagelsesvis ikke udarbejdes på disse vilkår,
anføres dette i svaret, som gives inden fristens
udløb, og spørgsmålet er dermed afsluttet. Det
kan herefter stilles som udvalgsspørgsmål −
eventuelt med kortere svarfrist end den sædvanlige frist for
besvarelse af udvalgsspørgsmål.
For at opnå en bedre anvendelse og fordeling
af spørgsmål og svar finder udvalget endvidere
anledning til at fremhæve,
€" at der ikke
må stilles spørgsmål om lov- og
beslutningsforslag, der behandles i udvalgene, som §
20-spørgsmål,
€" at der kun stilles
spørgsmål om forhold, ministeren er ansvarlig for som
minister, og derfor ikke om private forhold eller forhold,
ministeren er ansvarlig for som eksempelvis partileder,
€" at svaret på
et § 20-spørgsmål skal kunne holdes inden for et
rimeligt omfang, og at bilag kun undtagelsesvist skal være en
del af svaret.
Til nr. 2
Af regeltekniske årsager foreslås det
at flytte bestemmelsen i § 20, stk. 8, 2. pkt., til § 20,
stk. 2, således at kravene til §
20-spørgsmål samles i stk. 1 og 2.
Til nr. 3-5
Spørgsmål til en minister skal
fremover være afviklet inden for 1 time. Fristen for at
stille spørgsmål til mundtlig besvarelse i den
forberedte spørgetid skal fortsat være senest kl.
12.00 den tredje hverdag forinden (normalt fredag). Det vil fortsat
være muligt for et medlem at stille to spørgsmål
til besvarelse i en spørgetid. Dog skal begge
spørgsmål være stillet til den samme minister.
Såfremt der er flere spørgsmål til samme
minister, end denne kan forventes at kunne besvare inden for 1
time, afgør formanden rækkefølgen,
således at der finder en rimelig fordeling mellem grupperne
sted over en længere periode. Ved fastlæggelsen af
rækkefølgen vil det endvidere blive tillagt betydning,
at så mange medlemmer som muligt får mulighed for at
stille spørgsmål. Har et medlem således stillet
to spørgsmål, vil udgangspunktet derfor være, at
det ene spørgsmål rykkes ned i
rækkefølgen, hvis der samlet er stillet flere
spørgsmål, end det må forudses, at ministeren
vil kunne besvare inden for 1 time.
De spørgsmål, der ikke besvares
mundtligt, overgår til skriftlig besvarelse. Afvikles en
hasteforespørgsel, bortfalder spørgsmål om
samme emne, som forespørgslen vedrører, efter
formandens skøn.
Til nr. 6 og 15
Det foreslås, at ministeren i den forberedte
spørgetid indleder med at svare på det stillede
spørgsmål (2 minutters taletid). Så får
spørgeren 2 minutter til at uddybe sit
spørgsmål, ministeren svarer (1 minut), og herefter
kan spørgeren få ordet op til 2 gange a 1 minut med
svar fra ministeren 2 gange a 1 minut. Det foreslås
endvidere, at spørgeren kan fravælge
medspørgere. Ønsker en spørger ikke
medspørgere, meddeler Folketingets formand dette ved
spørgetidens begyndelse.
Til nr. 7
Fremover skal spørgsmål besvares
inden for 6 hverdage (lørdage ikke medregnet). Dette skal
ses i sammenhæng med ændringen i nr. 1, der
indebærer, at spørgsmålene normalt vil
være af en sådan karakter, at de kan besvares, uden at
det er nødvendigt at gennemføre større
undersøgelser eller indhente væsentligt supplerende
materiale fra styrelser, kommuner eller andre myndigheder. Kan
svaret undtagelsesvis ikke udarbejdes på disse vilkår,
anføres dette i svaret, og spørgsmålet er
dermed afsluttet. Den foreslåede ændring er herudover
af redaktionel karakter og afspejler det forhold, at langt de
fleste svar i dag sendes direkte fra ministeren til
spørgeren i elektronisk form, samtidig med at det sendes til
Folketingets Lovsekretariat.
Til nr. 8
Spørgetimen, der i dag afvikles om
tirsdagen, flyttes nu til onsdag. Det foreslås dog, at
statsministerens meddelelse om, hvilke ministre der deltager i den
kommende spørgetime, gives på samme tidspunkt som
hidtil (i dag tirsdag kl. 10). Det bør dog tilstræbes,
at statsministeren selv i god tid i forvejen meddeler Folketinget,
hvornår statsministeren selv forventer at møde i den
uforberedte spørgetime med en eventuel orientering på
op til 5 minutter og besvarelse af spørgsmål. Der vil
herefter ikke kunne stilles spørgsmål til
statsministeren i den efterfølgende forberedte
spørgetid.
Til nr. 9 og 16
Det foreslås, at spørgeren i den
uforberedte spørgetime fremover skal have adgang til 3
runder med først 2 minutters taletid. Indledningsvis stiller
spørgeren sit spørgsmål (2 minutters taletid).
Ministeren svarer (2 minutters taletid), og herefter kan
spørgeren få ordet op til 2 gange a 1 minut med svar
fra ministeren 2 gange a 1 minut.
Til nr. 10
En hasteforespørgsel afvikles den
følgende onsdag, når formanden imødekommer en
anmodning herom og denne er modtaget senest den 4. hverdag forinden
(normalt torsdag) kl. 14. Anmodningen skal komme fra en bredere
kreds af partier (mindretalsbeskyttelsen på 2/5 i grundloven
indgår i afvejningen uden at være afgørende som
forudsætning eller medførende krav) og underskrives af
gruppeformændene. Formandens beslutning træffes
på baggrund af gruppernes indstilling og efter aftale med
ministeren. Det er forudsat, at en anmodning kan forventes
imødekommet med en hyppighed og ved lejligheder svarende
til, hvor der i dag i den ordinære spørgetid er
stillet så mange spørgsmål om samme emne, at
spørgetiden udvikler sig til en
»miniforespørgsel«.
Når en hasteforespørgsel er optaget
som første punkt på en onsdagsdagsorden, vil der ikke
blive afviklet uforberedt spørgetime, ligesom alle
spørgsmål om samme emne til den forberedte
spørgetid bortfalder.
Af hensyn til gennemførelsen af
onsdagsdagsordenen i øvrigt og på grund af den
begrænsede forberedelsestid skal forespørgslen
afvikles inden for 2 timer.
Til nr. 11
Det foreslås, at forslag til vedtagelse, der
fremsættes under forhandlingerne om en
hasteforespørgsel, højst må være
sammensat af 50 ord. Ændringen i § 24, stk. 1, 1. pkt.,
er af redaktionel karakter.
Til nr. 12
Det foreslås, at den minister, der
ønsker ordet midt i en debat, tildeles maksimalt 3 minutters
taletid til en kort bemærkning fra talerstolen efterfulgt af
en mulighed for korte bemærkninger til ordførerne
efter formandens skøn med henblik på at stille
yderligere opklarende spørgsmål.
Til nr. 13
Det foreslås at imødekomme
Finansudvalgets ønske om at afvikle 3. behandling af
finanslovforslaget på en dag, dog således at
genoptagelsen af 3. behandling (den endelige vedtagelse) udskydes
til den følgende dag som første (eller sidste) punkt
på dagsordenen. Herved undgås, at Folketinget skal
afvente Finansudvalgets behandling af resultatet af afstemningerne
om ændringsforslagene.
Til nr. 14
Åbnings- og
afslutningsdebatten.
Med henblik på at få afviklet
gruppernes første indlæg hurtigt foreslås
følgende procedure:
€" I
afslutningsdebatten indledes med statsministerens besvarelse
på maksimalt 1 time.
€" I begge debatter
fremlægges gruppens (inkl. nordatlantiske gruppers)
indlæg (taletid 10 minutter og mulighed for 3 korte
bemærkninger alene fra ordførerne), statsministeren
svarer (taletid 30 minutter og mulighed for 3 korte
bemærkninger alene fra ordførerne).
€" Derefter
gennemføres anden runde med en taletid til ordførerne
på 10 minutter og med mulighed for 2 korte bemærkninger
fra alle i op til 25 minutter. Eventuelle privatister kan få
ordet i 5 minutter med mulighed for 2 korte bemærkninger fra
alle i op til 15 minutter. Statsministeren svarer (taletid 30
minutter), og der er adgang til korte bemærkninger fra alle i
op til 30 minutter.
Formanden fremsender forud for åbnings- og
afslutningsdebatter et brev til medlemmerne, hvori de nærmere
retningslinjer for debatten beskrives med udgangspunkt i
ovenstående.
Christian Mejdahl (V)
fmd. Svend Auken (S)
nfmd.
Poul Nødgaard (DF)
Helge Adam Møller (KF)
Niels Helveg Petersen (RV)
Troels Lund Poulsen (V)
Birthe Rønn Hornbech (V)
Svend Erik Hovmand (V)
Flemming Damgaard Larsen (V)
Jens Vibjerg (V)
Kristian Thulesen Dahl (DF)
Peter Skaarup (DF)
Pia Christmas Møller (KF)
Christian Wedell‑Neergaard (KF)
Carsten Hansen (S) Frode
Sørensen (S)
Lissa Mathiasen (S)
Lise von Seelen (S)
Marianne Jelved (RV)
Ole Sohn (SF)
Line Barfod (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin,
Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i
udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 51 | | Enhedslisten (EL) | 6 |
Socialdemokratiet (S) | 47 | | Siumut (SIU) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Fólkaflokkurin (FF) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 16 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 11 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 |
+++NOTER+++
---NOTER---
+++Bilag+++Bilag
1
Uddrag af materiale udarbejdet af
Folketingets administration fra konferencen om samspillet mellem
Folketinget og regeringen den 9. oktober 2006 på Arken
Oplæg
til drøftelse af
folketingsspørgsmål og ministersvar
Medlemsspørgsmål og ministersvar
udgør for medlemmerne af oppositionspartierne måske
den vigtigste parlamentariske kommunikationsform.[1]/NREF/FN101//
Spørgsmål til uddybning af lovforslag har været
kendt i hvert fald siden parlamentarismens indførelse.
Spørgsmål i salen om konkrete administrative forhold
indgik i finanslovsbehandlingen, indtil man i 1948 indførte
§ 20-spørgsmål og i 1972
udvalgsspørgsmål på almindelig del. En oversigt
over udviklingen i antal § 20-spørgsmål er
gengivet i bilag 1. I oversigten på bilag 2 indgår en
tabel over udviklingen i antal udvalgsspørgsmål
på almindelig del de sidste 10 år.
Folketingets afhængighed af ministrene med
hensyn til oplysninger til brug for såvel lovgivning som
kontrol med regeringen har jævnligt givet anledning til
principielle drøftelser om både svarenes kvalitet,
mængden af spørgsmål samt klarheden og
forståeligheden af begge.
1. Krav til ministersvarene
Efter ministeransvarlighedslovens § 5, stk.
2, kan en minister straffes, hvis ministeren giver Folketinget
urigtige eller vildledende oplysninger eller under Folketingets
forhandling af en sag fortier oplysninger, der er af
væsentlig betydning for tingets bedømmelse af
sagen.
Lars Nordskov Nielsen har i 1994 anført[2]/NREF/FN102//, at der er to formentlig
principielt forskellige opfattelser af, hvor alvorligt
sandhedspligten skal tages. Den ene opfattelse er den, at ministres
svar og oplysninger til Folketinget indgår i et partipolitisk
spil, som giver nogle betydelige friheder. Den anden opfattelse er,
at ministeransvaret er en helt fundamental del af vort
demokratisk-parlamentariske system, at Folketinget i
udøvelsen af sin kontrolfunktion er særdeles
afhængig af at kunne stille spørgsmål og
få dem korrekt besvaret, og at ministeransvarets funktion
derfor uomgængeligt er knyttet til den forudsætning, at
stillede spørgsmål besvares i overensstemmelse med
sandheden. Se endvidere Jens Peter Christensen[3]/NREF/FN103//, der bemærker, at den
første opfattelse peger på en væsentlig side af
den praktisk-politiske sammenhæng, som den parlamentariske
spørgsmålsstillen og ministrenes svar indgår i.
Spørgsmål kan have mange forskellige politiske
funktioner, og ministre kan have mange motiver og metoder til at
skjule så meget som muligt. At ministrenes svar og
oplysninger til Folketinget således ofte indgår i et
politisk spil, ændrer imidlertid ifølge Jens Peter
Christensen ikke ved, at ministeransvarlighedsloven kræver,
at sådanne svar og oplysninger er korrekte og
dækkende.
Ministeransvarlighedsloven er i den danske
statsretlige litteratur fortolket således, at den ikke i sig
selv medfører en pligt til at svare. Men når der
svares, skal svaret opfylde kravene. I hvilket omfang et svar vil
kunne kritiseres for ikke at leve op til disse, forudsætter
en undersøgelse dels af de objektive forhold, dels af
ministeriets viden på tidspunktet for afgivelse af svaret.
Sådanne vurderinger er gennemført i forbindelse med
kommissionsundersøgelser og lign., hvor der har været
en særlig oplysningsadgang i forhold til den interne sagsgang
i ministeriet. I alle de af Jens Peter Christensen citerede sager
har det undersøgende organ i overensstemmelse med
ministeransvarlighedsloven taget udgangspunkt i, at svarene ikke
må være urigtige eller behæftede med fejl, og i
visse af udtalelserne kritiseres også svar, som ikke er fuldt
dækkende i forhold til de faktiske forhold, er vildledende
eller uklare. I to sager undersøgt af folketingsudvalg
(Ambi-sagen og Spar Nord-sagen) tages afstand fra, at Folketinget
blot kan stille supplerende spørgsmål ved
utilfredsstillende svar, og at upræcise
spørgsmål skulle legitimere tilsvarende upræcise
svar.
Diskussion om dækkende svar går i
øvrigt igen i de fleste vestlige demokratier, jf. det i note
1 nævnte værk, hvor det anføres, at det i mange
lande er almindelig praksis, at ministrene ikke giver
adækvate eller fuldstændige svar, og hvor forfatterne
undrer sig over, at dette accepteres.
2. Krav til
folketingsspørgsmål
Den konstante stigning i antal
spørgsmål har jævnligt givet anledning til
overvejelser om begrænsninger, oftest ud fra en
forudsætning om, at et færre antal
spørgsmål måtte kunne medføre bedre
svar.
I 1996 overvejede Præsidiet en opstramning
af praksis med hensyn til adgangen til at stille
spørgsmål. Præsidiet fandt det dog ikke
hensigtsmæssigt at indføre faste regler, men
henstillede at man i grupperne og udvalgene drøftede,
hvorledes man mest hensigtsmæssigt kunne praktisere en
større selvjustits. Formanden (Erling Olsen) skrev i den
forbindelse i et brev til Folketingets medlemmer, at
Præsidiet havde fundet, at der var sket en så markant
stigning i antallet af § 20- spørgsmål og
udvalgsspørgsmål på alm. del, at der var behov
for en opstramning af praksis. Brevet indeholdt derfor en
henstilling om at
€" undgå, at
spørgsmål om lov- og beslutningsforslag, der behandles
i udvalgene, stilles som § 20- spørgsmål,
€" undgå, at der
stilles spørgsmål som 20-spørgsmål, hvor
det er klart, at svaret ikke vil kunne holde sig indenfor de
begrænsninger, der gælder for svarene på disse
spørgsmål,
€" undgå, at der
stilles en vifte af spørgsmål om samme emne med kun
begrænset variation i formuleringen, hvor det på trods
af opsplitningen af spørgsmålene må forudses, at
de vil blive besvaret under et eller med henvisning til besvarelsen
af et enkelt, og at
€" undgå, at der
anvendes nye spørgsmål som rykkere for tidligere
spørgsmål.
Herudover burde indgå i medlemmernes
overvejelser, om det i konkrete tilfælde er muligt at
undgå at stille spørgsmål om faktuelle forhold,
der lige så godt og eventuelt hurtigere kan besvares af
medarbejdere i Folketinget (udvalgssekretærer, Folketingets
Bibliotek, Lovsekretariatet, EU-oplysningen,
medlemssekretærer eller ansatte i gruppesekretariater).
Lovsekretariatet vurderer, om et
spørgsmål falder inden for rammerne af et §
20-spørgsmål, og reagerer om nødvendigt
herpå over for medlemmerne/medlemssekretæren. Eksempler
herpå er nærmere beskrevet i »Håndbog i
folketingsarbejdet«, 2005, s. 95 f.
I forbindelse med forretningsordensændringen
i 1998 blev der givet mulighed for at sætte frist for
besvarelse af udvalgsspørgsmål, og i 2003 blev der
givet mulighed for at sætte spørgerens navn på
udvalgsspørgsmål. Det overvejedes endvidere at forene
udvalgsspørgsmål på alm. del og §
20-spørgsmål, men det blev opgivet med henvisning til
medlemmernes behov for at kunne udfolde sig på tværs af
udvalgsposter og ordførerskaber.
3. Reaktionsmuligheder over for
utilfredsstillende svar
Der har såvel under den nuværende som
under tidligere regeringer været klaget til Præsidiet
over ministerbesvarelser, men det har løbende været
Præsidiets holdning ikke at gå ind i en konkret
vurdering af ministrenes besvarelser. Det anses for at være
et politisk spørgsmål, som må forfølges
politisk i de tilfælde, hvor folketingsmedlemmer finder
besvarelser utilfredsstillende.
Folketingsmedlemmet og -udvalget kan i
sådanne tilfælde vælge at stille
opfølgende spørgsmål, herunder kalde den
ansvarlige minister i samråd i udvalget eller €" hvis
der er flertal herfor €" vælge at gøre et
politisk ansvar gældende, i sin yderste konsekvens ved, at
Folketinget vedtager et mistillidsvotum.
Til sammenligning kan oplyses, at i Sverige,
Finland og Island henvises medlemmet også til selv at
forfølge sagen med opfølgende spørgsmål,
kritik i salen og gennem medier. Ingen steder påtager
Præsidiet/formanden eller en uvildig klageinstans sig at
vurdere svarenes rimelighed. Det samme gør sig
gældende i Norge, hvor der er foretaget flere udredninger om
regeringens oplysningspligt over for Stortinget, herunder en
udredning til Stortingets præsidentskab fra 2002 afgivet af
udvalget til at udrede Stortingets kontrolfunktion. Udvalget
anbefaler udelukkende muligheden for at gøre et politisk
ansvar gældende og altså ikke oprettelse af formel
klageinstans eller lignende.
Bilag 1.1.
Tabel 4. Udviklingen i
antallet af forespørgsler, redegørelser og
spørgsmål til ministrene i de sidste 42
år
| Antal
fore-spørgsler | Antal
rede-
gørelser1) | Antal §
20-spørgsmål2) |
I alt | Heraf besv. mundtligt |
1962-63 | 5 | 6 | 149 | 118 |
1963-64 | 2 | 3 | 160 | 133 |
1964-65 | 3 | 5 | 199 | 149 |
1965-66 | 6 | 8 | 188 | 149 |
1966-67 | 2 | 7 | 202 | 148 |
1967-68 | 10 | 6 | 311 | 218 |
1968-69 | 10 | 9 | 308 | 223 |
1969-70 | 9 | 6 | 286 | 188 |
1970-71 | 7 | 7 | 353 | 267 |
1971-72 | 7 | 2 | 325 | 229 |
1972-73 | 6 | 8 | 354 | 228 |
1973-74 | 6 | 9 | 476 | 273 |
1974-75 | 13 | 5 | 500 | 292 |
1975-76 | 23 | 7 | 804 | 355 |
1976-77 | 13 | 13 | 785 | 242 |
1977-78 | 28 | 11 | 1.231 | 332 |
1978-79 | 32 | 6 | 1.519 | 372 |
1979-80 | 22 | 9 | 1.252 | 313 |
1980-81 | 31 | 10 | 1.536 | 318 |
1981-82 | 27 | 16 | 1.469 | 247 |
1982-83 | 33 | 20 | 1.666 | 236 |
1983-84 | 29 | 22 | 1.483 | 219 |
1984-85 | 27 | 16 | 1.750 | 137 |
1985-86 | 33 | 17 | 1.775 | 138 |
1986-87 | 34 | 26 | 1.691 | 122 |
1987-88 | 46 | 13 | 1.324 | 129 |
1988-89 | 32 | 22 | 1.233 | 92 |
1989-90 | 33 | 19 | 1.231 | 99 |
1990-91 | 38 | 15 | 1.188 | 136 |
1991-92 | 27 | 16 | 1.151 | 99 |
1992-93 | 30 | 20 | 1.472 | 180 |
1993-94 | 43 | 22 | 1.878 | 220 |
1994-95 | 48 | 12 | 2.293 | 294 |
1995-96 | 52 | 20 | 3.699 | 229 |
1996-97 | 70 | 32 | 3.454 | 190 |
1997-98 | 65 | 20 | 3.078 | 185 |
1998-99 | 62 | 22 | 3.328 | 163 |
1999-2000 | 64 | 20 | 4.012 | 301 |
2000-01 | 70 | 21 | 4.115 | 405 |
2001-02 | 63 | 12 | 3.810 | 480 |
2002-03 | 67 | 16 | 5.017 | 440 |
2003-04 | 60 | 21 | 5.775 | 421 |
1) Tallene fra og med 1997-98 omfatter også
redegørelser foranlediget af udvalg, jf. forretningsordenens
§ 19, stk. 6. Vedrørende de tidligere
EU-redegørelser henvises til Årbog & Registre
1996-97, note 1 til tabel 4 på side 17.
2) Tallene fra og med 1997-98 omfatter både
almindelige § 20-spørgsmål og
spørgetimespørgsmål. Se i øvrigt
indledningen til afsnit 17.A.2.
Bilag 1.2.
Udvikling i det
parlamentariske arbejde
| 2005-06 | 04-05 | 03- 04 | 02- 03 | 01- 02 | 2000-01 | 99-2000 | 98- 99 | 97- 98 | 96- 97 |
Fremsatte lovforslag | 237* | 339 | 241 | 229 | 270 | 239 | 293 | 249 | 314 | 277 |
Fremsatte beslut- ningsforslag | 146** | 231 | 215 | 181 | 194 | 202 | 168 | 151 | 168 | 151 |
Stillede
forespørgs- ler | 45 | 51 | 60 | 67 | 63 | 70 | 64 | 62 | 65 | 70 |
§
20-spørgs- mål | 7194** | 5964 | 5635 | 4885 | 3811 | 4115 | 4012 | 3328 | 3078 | 3454 |
Udvalgs- spørgsmål alm. del | 5092*** | 4089 | 4717 | 5090 | 4654 | 4930 | 4562 | 4639 | 4976 | 5089 |
Udvalgs- spørgsmål forslag | 3580*** | 5198 | 4761 | 3677 | 3282 | 3411 | 4087 | 4241 | 3441 | 3473 |
Udvalgs- Møder | 588**** | 559 | 624 | 636 | 528 | 562 | 603 | 598 | 545 | 625 |
Samråds- spørgsmål Heraf åbne | 752# 392# | 689 | 660 | 719 | 645 | 773 | 845 | 805 | 752 | 775 |
Mødetimer i Salen | 615** | 640 | 724 | 696 | 616 | 617 | 588 | 495 | 467 | 569 |
* inkl. forslag til
finanslov for 2007.
** pr. 15. september
2006.
*** pr. 25. september
2006.
**** pr. 15. august
2006.
# opgjort pr. 16. maj 2007.
(Korrigeret i forhold til det materiale, der blev omdelt forud for
konferencen).
+++NOTER+++
/NPKT/FN101//Parliamentary Control in the Nordic
Countries, Forms of Questioning and Behavioural Trends, Matti
Wiberg sammen med 5 andre nordiske statsvidenskabelige eksperter
m.fl., 1994, side 22.
/NPKT/FN102//
Folkestyre og forvaltning, Kbh. 1994. Politikere og
Embedsmænd: Behov for åbenhed og offentlig
debat
/NPKT/FN103//
Ministeransvar, 1997, side 360
---NOTER---