B 162 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om det danske bidrag i Irak til den multinationale sikringsstyrke
m.v.
Fremsat den 10. maj 2007 af
udenrigsministeren (Per Stig Møller)
Forslag til folketingsbeslutning
Om det danske bidrag i Irak til den
multinationale sikringsstyrke mv.
Med virkning fra 1. juli 2007 meddeler
Folketinget sit samtykke til en ændring af det danske
militære bidrag til den multinationale sikringsstyrke i Irak
frem til 31. december 2007. Med virkning fra 1. juli 2007 meddeler
Folketinget endvidere sit samtykke til en videreførelse af
et dansk militært bidrag i Irak til den multinationale
sikringsstyrkes træningsindsats, til NATO€™s
træningsindsats, samt til beskyttelse af civilt dansk
personel og ejendom
Bemærkninger til
beslutningsforslaget
I. Det internationale samfund yder på
grundlag af FN€™s Sikkerhedsrådsresolution 1546 af
8. juni 2004 og FN€™s Sikkerhedsrådsresolution
1723 af 28. november 2006 samt efter anmodning fra den irakiske
regering støtte til de politiske og økonomiske
reformer i Irak og til opretholdelse af sikkerhed i landet.
I resolution 1546 (2004) bekræftede
FN€™s Sikkerhedsråd sin bemyndigelse til den
multinationale sikringsstyrke i Irak og fastlagde styrkens mandat.
Resolution 1546 (2004) indeholdt endvidere en appel til
FN€™s medlemsstater om at yde bidrag til
sikringsstyrken, herunder med militære styrker, for at
imødekomme det irakiske folks behov for stabilitet og
sikkerhed, humanitær assistance og genopbygning samt
støtte til FN€™s tilstedeværelse i
landet.
Resolution 1723 (2006) har karakter af en
»roll over« resolution, hvilket betyder, at de dele af
resolution 1546 (2004), som vedrører den multinationale
sikringsstyrkes mandat og opfordringen til FN€™s
medlemsstater, fortsat er gældende indtil den 31. december
2007. Knyttet til resolution 1723 (2006) er breve fra den irakiske
premierminister og USA€™s udenrigsminister til formanden
for FN€™s Sikkerhedsråd. Det fastslås i
resolution 1723 (2006), at en gennemgang af mandatet skal finde
sted efter anmodning fra den irakiske regering og under alle
omstændigheder senest den 15. juni 2007, samt at mandatet vil
ophøre tidligere, såfremt den irakiske regering
anmoder herom.
Af begge de til
Sikkerhedsrådsresolution 1723 (2006) knyttede breve
fremgår, at der mellem Iraks regering og den multinationale
sikringsstyrke er opnået enighed om tre fælles
mål: 1) irakisk overtagelse af opgaverne vedr. rekruttering,
træning, udrustning og bevæbning af de irakiske
sikkerhedsstyrker, 2) irakisk overtagelse af kommandoen og
kontrollen over de irakiske sikkerhedsstyrker samt 3) overdragelse
af sikkerhedsansvaret til den irakiske regering.
II. Den samlede internationale militære
tilstedeværelse i Irak finder sted på grundlag af
samtykke fra den irakiske regering. Det folkeretlige grundlag for
den multinationale sikringsstyrkes tilstedeværelse i Irak
udgøres således af den irakiske regerings anmodning og
bemyndigelsen i FN€™s Sikkerhedsrådsresolution
1546 (2004) og FN€™s Sikkerhedsrådsresolution 1723
(2006). Det folkeretlige grundlag for NATO€™s
træningsmission i Irak er en anmodning fra den irakiske
regering.
Det danske bidrag til den multinationale
sikringsstyrke i Irak vil €" som alle øvrige styrker -
være undergivet folkeretten, herunder den humanitære
folkeret.
III. Den multinationale sikringsstyrkes
opgaver er uændrede, jf. FN€™s
Sikkerhedsrådsresolution 1546 (2004) og de
dertilhørende breve fra den daværende irakiske
premierminister og USA€™s daværende
udenrigsminister til formanden for FN€™s
Sikkerhedsråd, ligesom Sikkerhedsrådets bemyndigelse
til at anvende alle nødvendige foranstaltninger, herunder
brug af væbnet magt, til at bistå med opretholdelse af
stabilitet og sikkerhed i landet, herunder bekæmpelse af
terrorisme, står ved magt.
Den multinationale sikringsstyrke har p.t.
deltagelse af Albanien, Armenien, Australien, Azerbajdjan, Bosnien,
Bulgarien, Danmark, El Salvador, Estland, Georgien, Japan,
Kazakhstan, Letland, Litauen, Makedonien, Moldova, Mongoliet,
Polen, Rumænien, Singapore, Slovakiet, Storbritannien,
Sydkorea, Tjekkiet, Ukraine og USA.
IV. I overensstemmelse med
folketingsbeslutning B 139 af 30. maj 2006 udgør det
nuværende samlede danske militære bidrag ca. 440
personer. Det nuværende danske bidrag til sikringsstyrken
udgøres af en bataljon på ca. 400 personer, som
indgår i den britiske brigade, der er underlagt den
britisk-ledede division i det sydøstlige Irak, 5 personer
udsendt til varetagelse af stabsfunktioner i den polsk-ledede
division i det centrale sydlige Irak samt 2 personer til den
multinationale sikringsstyrkes militære træningsenhed
(CMATT). I bataljonen indgår pt. ca. 30 specialstyrker, der
ultimo april 2007 ekstraordinært blev udsendt med henblik
på at imødegå en konkret trussel mod den danske
lejr. Herudover består det danske militære bidrag i
Irak af pt. 12 personer ved NATO€™s
træningsmission i Irak og pt. 20 personer, som er uddannede i
personbeskyttelse, og som er udsendt med henblik på
beskyttelse af den danske repræsentation i Bagdad og de
dertil udsendte diplomater samt den danske styringsenhed i Basra og
de dertil knyttede udsendte civile rådgivere. Endelig stiller
Danmark et C-130 fly og pt. 34 tilknyttede personer til
rådighed for FN€™s bistandsmission i Irak (UNAMI)
i perioden indtil 30. juni 2007. Flyet er stationeret i Kuwait.
Mandatet for det samlede nuværende danske militære
bidrag i Irak gælder således frem til den 30. juni
2007.
V. Regeringen finder det vigtigt, at Danmark
fortsat bidrager til den multinationale sikringsstyrke i Irak, hvis
tilstedeværelse understøtter den stadigt
skrøbelige politiske transitionsproces såvel som den
økonomiske genopbygningsproces. Samtidig finder regeringen,
at det i lyset af de forbedrede irakiske militære kapaciteter
er relevant at justere det danske militære bidrag til
sikringsstyrken således, at der bliver tale om et bidrag, der
bedst muligt passer til den rolle, de multinationale styrker i
Basra-provinsen forventes at skulle varetage fremover.
I det sydlige Irak er ansvaret for
sikkerheden i tre af de fire provinser, der indgår i den
britisk-ledede multinationale divisions ansvarsområde,
overdraget til de lokale myndigheder. Det drejer sig om provinserne
Al Muthanna, Dhi Qar og Maysan. I Basra-provinsen, hvor den danske
bataljon er placeret, er det forventningen, at sikkerhedsansvaret
vil blive overdraget til de irakiske myndigheder i andet
halvår af 2007.
Regeringen finder på den baggrund, og
efter aftale med den irakiske regering, at den danske bataljon
på ca. 400 personer fortsat skal deltage operativt i den
multinationale sikringsstyrke indtil den 1. august 2007.
Hjemtagning af bataljonen vil blive forberedt og delvist
iværksat i løbet af juli måned med endelig
afslutning i august. Regeringen finder, at Danmark fra 1. august
2007 og frem til senest 31. december 2007 skal stille fire Fennec
observationshelikoptere til rådighed for den multinationale
sikringsstyrke i Irak med tilhørende piloter og
støttepersonel, i alt op til ca. 55 personer, således
at der kontinuerligt rådes over to operative helikoptere.
Helikopterne vil alene være udstyret med våben til
selvbeskyttelse for besætningen og helikopteren. Bidraget kan
bl.a. bistå FN i forbindelse med de kommende valghandlinger i
det tilfælde, at koalitionen yder bidrag i så
henseende, og løse observationsopgaver både dag og
nat, herunder levere informationer til de britiske styrker i
Sydirak, samt gennemføre mindre transportopgaver.
Observation er en væsentlig del af koalitionens opgave i
forbindelse med koalitionens mere tilbagetrukne rolle i det
sydøstlige Irak.
Såfremt en konkret trussel mod danske
styrker eller civilt personel fortsat gør det
påkrævet at træffe særlige
sikkerhedsmæssige foranstaltninger, vil det
ekstraordinært udsendte mindre bidrag på ca. 30
personer i form af specialister, herunder egentlige specialstyrker,
blive opretholdt indtil afslutningen af den danske bataljons
operative virke den 1. august 2007.
Regeringen finder endvidere, at det danske
bidrag på 5 personer til den polsk-ledede division skal
afvikles i forbindelse med afslutningen af bataljonens operative
virke den 1. august 2007, idet bidraget vurderes at have
tilført divisionen den ønskede merværdi.
Regeringen finder ligeledes, at det danske
bidrag til koalitionens træningsindsats, der omfatter bl.a.
Multinational Security Transition Command €" Iraq (MNSTC-I),
Multinational forces €" Iraq (MNF-I) og Multinational Corps
(MNC-I), skal styrkes. Fsva. Danmarks bidrag til NATO€™s
træningsmission i Irak agter regeringen at fastholde et
signifikant bidrag til missionen.
Endvidere finder regeringen, at støtte
til det civile genopbygningsarbejde fortsat skal være en
vigtig opgave for forsvaret, idet denne støtte er en
forudsætning for den styrkede civile indsats i Bagdad. En del
af forsvarets opgave vil derfor være €" under
hensyntagen til sikkerhedssituationen €" at levere den
tilstrækkelige beskyttelse til de danske udsendte diplomater
tilknyttet den danske repræsentation i Bagdad samt de op til
10 udsendte civile rådgivere tilknyttet
repræsentationens nye rådgiverkontor i Bagdad for
hermed at sikre bevægelsesfriheden og med henblik på at
understøtte og facilitere en styrket civil indsats i Bagdad.
Med henblik herpå opretholdes udsendelsen af et
fornødent antal soldater uddannede i personbeskyttelse, p.t.
20 mand, til Irak. Personbeskyttelsesholdene vil i lyset af
flytningen af tyngdepunktet i den danske indsats fra Basra til
Bagdad fremover alle være placeret i Bagdad. Nærmere
betingelser for forsvarets bidrag i denne forbindelse vil blive
aftalt mellem Udenrigsministeriet og Forsvarsministeriet.
Det samlede danske styrkebidrag vil frem til
1. august 2007 udgøre op til ca. 440 personer. Fra 1. august
2007 til 31. december 2007 vil det samlede danske styrkebidrag
udgøre maksimalt 100 personer. Bidraget vil herefter
bestå af op til 45 personer til træningsindsatserne og
personbeskyttelseshold i Bagdad og vil blive videreført
indtil videre.
VI. Den civile danske indsats i Irak styrkes
ved at flytte tyngdepunktet for den danske indsats fra Basra til
kapacitetsopbygning i Bagdad henover foråret 2007.
Indsatserne i Bagdad forankres frem til og med 2008 i et teknisk
rådgiverkontor med op til 10 rådgivere under den danske
ambassade. Dermed imødekommes behovet for en styrket
kapacitetsopbygningsindsats over for de centrale myndigheder i
Bagdad. Gennemførelsen af kapacitetsopbygningsaktiviteter
ventes at blive vanskeliggjort af sikkerhedssituationen. Alle
danske rådgivere ventes at være ude af Basra-provinsen
inden udgangen af august 2007.
Regeringen har foreslået, at der
afsættes 90 mio. kr. til konsolidering af de
dansk-finansierede genopbygningsaktiviteter i Irak.
Rigspolitiets rådgiverindsats i Bagdad
styrkes også i takt med, at polititræningsopgaverne i
Basra afsluttes. Der ventes fortsat udsendt op til 11 danske
politirådgivere til hhv. Bagdad og Basra, med øget
fokus på Bagdad og nedjustering i Basra. I første
omgang ventes op til 6 politirådgivere placeret i Bagdad.
Såfremt der skal fastholdes danske politirådgivere i
Basra-provinsen efter udgangen af juli 2007, forudsætter
dette en aftale med Storbritannien angående sikkerhed og
logistik. Politirådgivere i Bagdad, der ikke er tilknyttet
rådgiverkontoret, vil skulle beskyttes af koalitionens
polititræningsmission (CPATT).
Ifølge FN€™s
Flygtningehøjkommissariat UNHCR er der nu omkring 2 mio.
irakiske flygtninge i regionen omkring Irak. UNHCR oplyser, at der
befinder sig ca. 750.000 flygtninge i Jordan og ca. 1,2 mio. i
Syrien. Der er endvidere mere end 1,9 mio. internt fordrevne inden
for Iraks egne grænser. 730.000 af disse har forladt deres
hjem i 2006. Fordrivelse sker inden for alle samfundsgrupper: rig
og fattig, arbejdere og intellektuelle, voksne og børn,
mænd og kvinder, samt alle religiøse grupper.
Regeringen ønsker, at Danmark skal yde betydelig
støtte til beskyttelse af de fordrevne irakere.
Der anvendes yderligere 100 mio. kr. i 2007
til nærområdeindsatsen for internt fordrevne i Irak og
flygtninge i nabolandene. De 100 mio. kr. fordeles således,
at ca. 30 mio. kr. vil gå til fortsættelse af
nærområdeindsatser i Irak, mens de resterende ca. 70
mio. kr. vil blive anvendt til indsatsen for beskyttelse af
irakiske flygtninge i nabolandene. UNHCR og Dansk
Flygtningehjælp vil være hovedpartnere m.h.p.
beskyttelse af fordrevne og flygtede irakere i Syrien, Jordan,
Libanon, Egypten, Tyrkiet og Irak. Herudover vil fokus være
på tilvejebringelse af mere varige løsninger for de
irakere, der vender tilbage til især det nordlige Irak.
Indsatserne vil omfatte aktiviteter til selvhjælp.
Regeringen er indstillet på
at afsætte op til 100 mio. kr. til indsatser
for irakiske flygtninge og internt fordrevne i 2008.
VII. Indsættelse af det danske
militære bidrag i Irak er forbundet med risiko. Forsvarets
Efterretningstjeneste har afgivet følgende trusselsvurdering
for Irak:
»Truslen fra angreb mod danske styrker,
herunder terrortruslen, er høj i det sydlige og meget
høj i det centrale Irak. Truslen fra civile uroligheder i
det sydlige og centrale Irak vurderes at være høj,
mens truslen fra sabotage og undergravende virksomhed mod danske
styrker vurderes at være middel. Truslen mod
luftfartøjer i irakisk luftrum varierer fra lav til
høj, afhængigt af flyvehøjde og
område.
Spionage mod koalitionen, herunder den danske
styrke i Basra-provinsen, foretages primært af irakiske
oprørsgrupper, kriminelle organisationer, visse militser og
stammer samt udenlandske efterretningstjenester. Truslen fra
spionage mod de danske styrker i Irak vurderes at være
høj.
Truslen fra biologiske og kemiske kampstoffer
er lav, mens truslen fra terrorgruppers egenfremstillede biologiske
og kemiske giftstoffer vurderes at være middel. Den er dog i
det centrale Irak høj for anvendelse af kommerciel klorgas.
Truslen mod danske enheder i form af organiseret kriminalitet, der
også kan omfatte gidseltagning, vold og brug af
håndvåben, vurderes at være middel.«
VIII. Forsvarets personel vil under
udsendelsen være omfattet af forsvarets særlige
erstatnings- og godtgørelsesordning. Status for forsvaret
personel vil under udsendelsen være reguleret af den
reviderede »Coalition Provisional Authority Order number 17
(revised)« af 27. juni 2004.
IX. Da dele af det danske militære
bidrag vil indgå i en indsats, hvor der kan blive tale om
anvendelse af militære magtmidler, forelægges sagen for
Folketinget under henvisning til Grundlovens § 19, stk. 2.
Regeringen foreslår, at Folketinget med
virkning fra 1. juli 2007 meddeler sit samtykke til en
ændring af sammensætningen af det danske militære
bidrag til den multinationale sikringsstyrke i Irak med en bataljon
€" og til at opretholde et mindre bidrag på ca. 30
personer i form af specialister, herunder egentlige specialstyrker,
såfremt en konkret trussel mod danske styrker eller civilt
personel fortsat gør det påkrævet at
træffe særlige sikkerhedsmæssige foranstaltninger
- frem til 1. august 2007 og herefter med et helikopterbidrag med
tilhørende piloter og støttepersonel, i alt op til 55
personer, frem til senest 31. december 2007. Regeringen
foreslår endvidere, at Folketinget med virkning fra 1. juli
2007 meddeler sit samtykke til en videreførelse af et dansk
militært bidrag på i alt op til 45 personer til
koalitionens træningsindsats, til NATO€™s
træningsmission i Irak samt til beskyttelse af civilt dansk
personel i landet. Det samlede bidrag vil fra 1. august 2007 til
31. december 2007 således ikke overstige 100 personer og
efter 1. januar 2008 ikke overstige 45 personer.
Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgavevaretagelse.
Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere Danmarks militære bidrag i
Irak væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring af opgavernes karakter eller det
folkeretlige grundlag for den multinationale sikringsstyrkes
tilstedeværelse, vil regering rådføre sig med
Det Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nødvendigt
på ny forelægge sagen for Folketinget.
X. De samlede merudgifter i 2007 forbundet
med omlægningen af det danske bidrag i Irak til den
multinationale sikringsstyrke mv. beløber sig til ca. 135
mio. kr., der afholdes inden for den ramme, der er afsat til
forsvarets internationale aktiviteter på finanslovens
§ 35.11.26.10. Merudgifter forbundet med forsvarets
internationale operationer.