Skriftlig fremsættelse (10. maj
2007)
Udenrigsministeren (Per Stig
Møller):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til f olketingsbeslutning om det
danske bidrag i Irak til den multinationale sikringsstyrke
mv.
(Beslutningsforslag nr. B 162).
Med virkning fra 1. juli 2007 meddeler
Folketinget sit samtykke til en ændring af det danske
militære bidrag til den multinationale sikringsstyrke i Irak
frem til 31. december 2007. Med virkning fra 1. juli 2007 meddeler
Folketinget endvidere sit samtykke til en videreførelse af
et dansk militært bidrag i Irak til den multinationale
sikringsstyrkes træningsindsats, til NATO€™s
træningsindsats samt til beskyttelse af civilt dansk personel
og ejendom.
Det internationale samfund yder på
grundlag af FN€™s Sikkerhedsrådsresolution 1546 af
8. juni 2004 og FN€™s Sikkerhedsrådsresolution
1723 af 28. november 2006 samt efter anmodning fra den irakiske
regering støtte til de politiske og økonomiske
reformer i Irak og til opretholdelse af sikkerhed i landet.
I resolution 1546 (2004) bekræftede
FN€™s Sikkerhedsråd sin bemyndigelse til den
multinationale sikringsstyrke i Irak og fastlagde styrkens mandat.
Resolution 1546 (2004) indeholdt endvidere en appel til
FN€™s medlemsstater om at yde bidrag til
sikringsstyrken, herunder med militære styrker, for at
imødekomme det irakiske folks behov for stabilitet og
sikkerhed, humanitær assistance og genopbygning samt
støtte til FN€™s tilstedeværelse i
landet.
Resolution 1723 (2006) har karakter af en
"roll over" resolution, hvilket betyder, at de dele af resolution
1546 (2004), som vedrører den multinationale sikringsstyrkes
mandat, og opfordringen til FN€™s medlemsstater, fortsat
er gældende indtil den 31. december 2007. Knyttet til
resolution 1723 (2006) er breve fra den irakiske premierminister og
USA€™s udenrigsminister til formanden for
FN€™s Sikkerhedsråd. Det fastslås i
resolution 1723 (2006), at en gennemgang af mandatet skal finde
sted efter anmodning fra den irakiske regering og under alle
omstændigheder senest den 15. juni 2007, samt at mandatet vil
ophøre tidligere, såfremt den irakiske regering
anmoder herom.
Af begge de til Sikkerhedsrådsresolution
1723 (2006) knyttede breve fremgår, at der mellem Iraks
regering og den multinationale sikringsstyrke er opnået
enighed om tre fælles mål: 1) irakisk overtagelse af
opgaverne vedr. rekruttering, træning, udrustning og
bevæbning af de irakiske sikkerhedsstyrker, 2) irakisk
overtagelse af kommandoen og kontrollen over de irakiske
sikkerhedsstyrker samt 3) overdragelse af sikkerhedsansvaret til
den irakiske regering.
I overensstemmelse med folketingsbeslutning B
139 af 30. maj 2006 udgør det nuværende samlede danske
militære bidrag ca. 440 personer. Det nuværende danske
bidrag til sikringsstyrken udgøres af en bataljon på
ca. 400 personer, som indgår i den britiske brigade, der er
underlagt den britisk-ledede division i det sydøstlige Irak,
5 personer udsendt til varetagelse af stabsfunktioner i den
polsk-ledede division i det centrale sydlige Irak, samt 2 personer
til den multinationale sikringsstyrkes militære
træningsenhed (CMATT). I bataljonen indgår pt. ca. 30
specialstyrker, der ultimo april 2007 ekstraordinært blev
udsendt med henblik på at imødegå en konkret
trussel mod den danske lejr. Herudover består det danske
militære bidrag i Irak af pt. 12 personer ved
NATO€™s træningsmission i Irak og pt. 20 personer,
som er uddannede i personbeskyttelse, og som er udsendt med henblik
på beskyttelse af den danske repræsentation i Bagdad og
de dertil udsendte diplomater samt den danske styringsenhed i Basra
og de dertil knyttede udsendte civile rådgivere. Endelig
stiller Danmark et C-130 fly og pt. 34 tilknyttede personer til
rådighed for FN€™s bistandsmission i Irak (UNAMI)
i perioden indtil 30. juni 2007. Flyet er stationeret i Kuwait.
Mandatet for det samlede nuværende danske militære
bidrag i Irak gælder således frem til den 30. juni
2007.
Regeringen finder det vigtigt, at Danmark
fortsat bidrager til den multinationale sikringsstyrke i Irak, hvis
tilstedeværelse understøtter den stadigt
skrøbelige politiske transitionsproces såvel som den
økonomiske genopbygningsproces. Samtidig finder regeringen,
at det i lyset af de forbedrede irakiske militære kapaciteter
er relevant at justere det danske militære bidrag til
sikringsstyrken således, at der bliver tale om et bidrag, der
bedst muligt passer til den rolle, de multinationale styrker i
Basra-provinsen forventes at skulle varetage fremover.
I det sydlige Irak er ansvaret for sikkerheden
i tre af de fire provinser, der indgår i den britisk-ledede
multinationale divisions ansvarsområde, overdraget til de
lokale myndigheder. Det drejer sig om provinserne Al Muthanna, Dhi
Qar og Maysan. I Basra-provinsen, hvor den danske bataljon er
placeret, er det forventningen, at sikkerhedsansvaret vil blive
overdraget til de irakiske myndigheder i andet halvår af
2007.
Regeringen finder på den baggrund og
efter aftale med den irakiske regering, at den danske bataljon
på ca. 400 personer fortsat skal deltage operativt i den
multinationale sikringsstyrke indtil den 1. august 2007.
Hjemtagning af bataljonen vil blive forberedt og delvist
iværksat i løbet af juli måned med endelig
afslutning i august. Regeringen finder, at Danmark fra 1. august
2007 og frem til senest 31. december 2007 skal stille fire Fennec
observationshelikoptere til rådighed for den multinationale
sikringsstyrke i Irak med tilhørende piloter og
støttepersonel, i alt op til ca. 55 personer, således
at der kontinuerligt rådes over to operative helikoptere.
Helikopterne vil alene være udstyret med våben til
selvbeskyttelse for besætningen og helikopteren. Bidraget kan
bl.a. bistå FN i forbindelse med de kommende valghandlinger i
det tilfælde, at koalitionen yder bidrag i så
henseende, og løse observationsopgaver, både dag og
nat, herunder levere informationer til de britiske styrker i
Sydirak, samt gennemføre mindre transportopgaver.
Observation er en væsentlig del af koalitionens opgave i
forbindelse med koalitionens mere tilbagetrukne rolle i det
sydøstlige Irak.
Såfremt en konkret trussel mod danske
styrker eller civilt personel fortsat gør det
påkrævet at træffe særlige
sikkerhedsmæssige foranstaltninger, vil det
ekstraordinært udsendte mindre bidrag på ca. 30
personer i form af specialister, herunder egentlige specialstyrker,
blive opretholdt indtil afslutningen af den danske bataljons
operative virke den 1. august 2007.
Regeringen finder endvidere, at det danske
bidrag på 5 personer til den polsk-ledede division skal
afvikles i forbindelse med afslutningen af bataljonens operative
virke den 1. august 2007, idet bidraget vurderes at have
tilført divisionen den ønskede merværdi.
Regeringen finder ligeledes, at det danske
bidrag til koalitionens træningsindsats skal styrkes. Fsva.
Danmarks bidrag til NATO€™s træningsmission i Irak
agter regeringen at fastholde et signifikant bidrag til
missionen.
Endvidere finder regeringen, at støtte
til det civile genopbygningsarbejde fortsat skal være en
vigtig opgave for forsvaret, idet denne støtte er en
forudsætning for den styrkede civile indsats i Bagdad. En del
af forsvarets opgave vil derfor være €" under
hensyntagen til sikkerhedssituationen €" at levere den
tilstrækkelige beskyttelse til de danske udsendte diplomater
tilknyttet den danske repræsentation i Bagdad samt til de op
til 10 udsendte civile rådgivere tilknyttet
repræsentationens nye rådgiverkontor i Bagdad for
hermed at sikre bevægelsesfriheden og med henblik på at
understøtte og facilitere en styrket civil indsats i Bagdad.
Med henblik herpå opretholdes udsendelsen af et
fornødent antal soldater uddannede i personbeskyttelse, p.t.
20 mand, til Irak. Personbeskyttelsesholdene vil i lyset af
flytningen af tyngdepunktet i den danske indsats fra Basra til
Bagdad fremover alle være placeret i Bagdad. Nærmere
betingelser for forsvarets bidrag i denne forbindelse vil blive
aftalt mellem Udenrigsministeriet og Forsvarsministeriet.
Det samlede danske styrkebidrag vil frem til
1. august 2007 udgøre op til ca. 440 personer. Fra 1. august
2007 til 31. december 2007 vil det samlede danske styrkebidrag
udgøre maksimalt 100 personer. Bidraget vil herefter
bestå af op til 45 personer til træningsindsatserne og
personbeskyttelseshold i Bagdad og vil blive videreført
indtil videre.
Den civile danske indsats i Irak styrkes ved
at flytte tyngdepunktet for den danske indsats fra Basra til
kapacitetsopbygning i Bagdad henover foråret 2007.
Indsatserne i Bagdad forankres frem til og med 2008 i et teknisk
rådgiverkontor med op til 10 rådgivere under den danske
ambassade. Dermed imødekommes behovet for en styrket
kapacitetsopbygningsindsats over for de centrale myndigheder i
Bagdad. Gennemførelsen af kapacitetsopbygningsaktiviteter
ventes at blive vanskeliggjort af sikkerhedssituationen. Alle
danske rådgivere ventes at være ude af Basra-provinsen
inden udgangen af august 2007.
Rigspolitiets rådgiverindsats i Bagdad
styrkes også i takt med, at polititræningsopgaverne i
Basra afsluttes.
Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere Danmarks militære bidrag i
Irak væsentligt eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring af opgavernes karakter eller det
folkeretlige grundlag for den multinationale sikringsstyrkes
tilstedeværelse, vil regering rådføre sig med
Det Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nødvendigt
på ny forelægge sagen for Folketinget.