B 161 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om styrkelse af det danske bidrag til den internationale
sikkerhedsstyrke ISAF i Afghanistan.
Fremsat den 10. maj 2007 af
udenrigsministeren (Per Stig Møller)
Forslag til folketingsbeslutning
Om styrkelse af det danske bidrag til den
internationale sikkerhedsstyrke ISAF i Afghanistan
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske militære styrker fortsat stilles til rådighed
for den internationale sikkerhedsstyrke ISAF i Afghanistan.
Bemærkninger til
beslutningsforslaget
I. FN€™s Sikkerhedsråd
bemyndigede efter invitation fra den daværende afghanske
overgangsregering ved resolution 1386 af 20. december 2001 og
resolution 1510 af 13. oktober 2003 oprettelsen af en international
sikkerhedsstyrke (ISAF) til at bistå den afghanske
overgangsregering med opretholdelse af sikkerheden i Kabul og andre
områder af Afghanistan. Mandatet for den internationale
sikkerhedsstyrke blev forlænget frem til d. 13. oktober 2007
ved resolution 1707 af 12. september 2006.
Det internationale samfund har gennem
resolutioner i FN€™s sikkerhedsråd og Afghanistan
Compact, der er den overordnede ramme for samarbejdet mellem
Afghanistan og det internationale samfund, forpligtet sig til at
bidrage til national, regional og global sikkerhed og bistå
den afghanske regering med at forbedre livsvilkårene for det
afghanske folk. Afghansk ejerskab er et nøgleprincip for
samarbejdet. På sikkerhedssiden bistår ISAF den
afghanske regering med at udbrede sin myndighedsudøvelse til
hele Afghanistan samt tilvejebringe den nødvendige sikkerhed
for, at den civile genopbygningsindsats kan blive udført til
gavn for den afghanske befolkning. På den civile side er der
behov for fortsat omfattende bistand til at sikre bedre afghansk
regeringsførelse, herunder opgør med korruption,
beskyttelse af menneskerettigheder, genopbygning, samt
bekæmpelse af den ulovlige opiumsøkonomi.
NATO overtog d. 11. august 2003 ansvaret for
ISAF missionen og udarbejdede i forlængelse heraf en
operationsplan. Den NATO-ledede ISAF-styrke har siden oktober 2006
bistået den afghanske regering med at varetage sikkerheden i
hele Afghanistan, herunder gennem de såkaldte Provincial
Reconstruction Teams, som er indsat i de fleste af Afghanistans
provinser. Styrkerne skal sikre udbredelsen af den afghanske
centralregerings myndighed til hele Afghanistan, understøtte
sikkerhedssektorreformarbejdet, herunder afvæbning og
demobilisering af væbnede grupper med henblik på at
reintegrere dem i det afghanske samfund, og bistå med at
skabe sikre omgivelser, som kan bane vejen for
genopbygningsindsatsen. Indsatsen gennemføres i samvirke med
nationale, regionale og lokale politiske, militære og
religiøse ledere samt ved samarbejde og koordination med
andre internationale organisationer.
Den afghanske hær og politistyrke er
under genopbygning, men kan fortsat ikke selvstændigt
varetage opgaverne. Derfor har den afghanske regering og
FN€™s sikkerhedsråd i
sikkerhedsrådsresolution 1707 (2006) eksplicit anmodet om
internationale militære bidrag til indsatsen i Afghanistan og
opfordret til samarbejde med den amerikansk-ledede anti-terror
operation, Operation Enduring Freedom.
II. Det er i dansk interesse at bidrage bredt
og langsigtet til indsatsen i Afghanistan af følgende
årsager: 1) Det er i overensstemmelse med en aktiv dansk
udenrigspolitik at bidrage til den internationale indsats, der
udspringer af FN€™s sikkerhedsrådsresolutioner og
Afghanistan Compact; 2) Sikring af stabile forhold i Afghanistan er
en forudsætning for, at den civile genopbygning og opbygning
af lokale institutioner på lokalt, regionalt og nationalt
niveau fører til et stabilt Afghanistan til gavn for
såvel det afghanske folk som for den globale
sikkerhedssituation ved, at Afghanistan ikke igen bliver hjemsted
for international terrorisme; 3) Indsatsen er i overensstemmelse
med Danmarks udviklingspolitiske målsætninger, herunder
fattigdomsbekæmpelse; 4) Bidraget vil assistere den afghanske
regering med at udbrede sin myndighedsudøvelse til hele
landet til gavn for national, regional og global sikkerhed.
III. Regeringen finder det vigtigt, at
Danmark styrker sit bidrag til den internationale sikkerhedsstyrke
ISAF i Afghanistan. Det er hensigten at øge det
nuværende styrkebidrag i det sydlige Afghanistan,
således at det efter forøgelsen vil udgøre en
selvstændig dansk bataljon tilknyttet den britisk-ledede Task
Force Helmand. Bidraget ventes udsendt i 4. kvartal 2007. Den
danske bataljon vil skulle gennemføre sikkerheds- og
stabiliseringsoperationer under ledelse af den britisk-ledede Task
Force Helmand og i henhold til ISAF€™s operationsplan.
Styrkernes opgaver vil derfor variere fra varetagelse af
sikringsopgaver til egentlige kamphandlinger i form af enten
selvstændig indsættelse eller som led i mere omfattende
og bredspektrede sikkerhedsoperationer.
En del af det danske styrkebidrags ansvar vil
være €" under hensyntagen til sikkerhedssituationen
€" at levere den tilstrækkelige beskyttelse til
civilrådgiverne udsendt af Udenrigsministeriet til Lashkar
Gah for hermed at sikre bevægelsesfriheden og med henblik
på at understøtte og facilitere en øget
genopbygningsindsats. Derudover vil regeringen imødekomme en
anmodning fra NATO om at stille et bidrag på ca. 45 personer
til driften af Kandahar lufthavn. Bidraget vil understøtte
de øvrige danske bidrag til Task Force Helmand.
Det er i forbindelse med styrkelsen af
indsatsen i syd regeringens hensigt yderligere at koncentrere det
danske bidrag til ISAF geografisk med hovedfokus på det
sydlige Afghanistan. Regeringen vil derfor tilpasse bidraget til
det tysk-ledede Provincial Reconstruction Team i Feyzabad fra ca.
40 til ca. 20 personer, mens bidraget på ca. 6 personer til
det svensk-ledede Provincial Reconstruction Team i Mazar-e-Sharif
vil blive udfaset. Derudover vil det danske bidrag på ca. 10
personer til driften af lufthavnen i Kabul kun blive opretholdt,
indtil en anden nation vil kunne overtage forpligtelserne. Bidraget
på ca. 10 personer til både det litauisk-ledede
Provincial Reconstruction Team i Chaghcharan og til det danske
bidrag til ISAF€™s hovedkvarter vil blive opretholdt
uændret, mens hovedparten af det udsendte bidrag til
ISAF€™s hovedkvarter under Multinational Corps North
East vil blive hjemtaget i august 2007. Hele bidraget til
Multinational Corps North East vil blive udfaset endeligt i februar
2008.
Hensynet til den nødvendige
operationssikkerhed, selvbeskyttelse og handlefrihed gør det
vigtigt, at sammensætningen og omfanget af de danske
landmilitære bidrag bliver fleksibel. Det samlede
styrkebidrag vil efter udvidelsen udgøre op til ca. 640
personer. Der vil i kortere perioder kunne blive tale om mindre
udsving afhængig af sikkerhedssituationen på jorden og
det konkrete behov for at understøtte den civile
genopbygningsindsats.
Skulle der opstå en situation, hvor en
konkret trussel mod danske styrker eller civilt personel gør
det påkrævet at træffe særlige
sikkerhedsmæssige foranstaltninger, vil der yderligere
ekstraordinært kunne udsendes et mindre bidrag på op
til 40 personer i form af specialister, herunder egentlige
specialstyrker.
IV. Der har været en række
markante fremskridt politisk, økonomisk og
genopbygningsmæssigt i Afghanistan i løbet af de
seneste 5 år. I nord og vest, hvor NATO€™s
engagement har varet længst, er situationen bedre end i syd
og øst, hvor NATO kun har været til stede siden
henholdsvis juli og oktober 2006. Opbygning af demokrati er bragt
fremad. I 2005 afholdtes parlaments- og provinsvalg for
første gang i 36 år. Over 40% af vælgerne var
kvinder, og kvinder udgør 28% af parlamentets medlemmer. Den
første kvindelige provinsguvernør i Afghanistans
historie blev udpeget i 2005. Fundamentale menneskerettigheder er
indskrevet i forfatningen, og en uafhængig
menneskerettighedsorganisation forsvarer deres overholdelse.
Kvinders rettigheder og muligheder er kraftigt forbedret, og
ligeret er grundfæstet i forfatningen. Efter Talebantidens
forbud mod TV og kun få aviser, som alle var under
Taleban-kontrol, er mediefrihed nu etableret med seks TV kanaler og
ca. 300 aviser.
Den afghanske økonomi er i kraftig
vækst (vækstrater: 29% i 2002, 16% i 2003, 8% i 2004,
14% i 2005). Flygtningestrømmen er vendt. 4,8 mio.
flygtninge er vendt hjem. Der er dog stadig ca. 3 mio.
flygtninge uden for landets grænser.
Hvor der efter Taleban kun var 550 brugbare
skolebygninger tilbage, er der de sidste år bygget og
genopbygget over 2000 skoler. Under Taleban var det forbudt for
piger at modtage undervisning, og kun 1 mio. drenge gik i skole. Nu
er der over 5 mio. elever, hvoraf 37% er piger. Antallet af elever
på højere uddannelser er steget fra 4.000 i 2001 til
over 40.000, hvoraf ca. 20% er kvinder. Til at undervise eleverne
var der i 2001 ca. 21.000 lærere, hvoraf officielt ingen var
kvinder, idet Taleban ikke tillod kvindelige lærere. Der
er nu over 180.000 lærere, hvoraf 1/3 er kvinder. Basispakken
af sundhedsydelser, der blev indført i 2002, dækker
allerede nu 82% af befolkningen.
V. Fortsatte forbedringer af sikkerheden er
en grundlæggende forudsætning for øget
stabilitet, samt for at genopbygningsindsatsen kan vise synlige
resultater. Genopbygningen er derudover afgørende for at
vise den afghanske befolkning, at den afghanske regering
formår at skabe bedre levevilkår i landet.
For Danmarks vedkommende udmøntes
Afghanistan Compact på udviklingsområdet gennem den
nationale udviklingsstrategi. Den danske bistand går til
fokusområderne: Genopbygning af den offentlige sektor,
menneskerettigheder og demokratisering, uddannelse, forbedring af
levevilkår for landbefolkningen, og
nærområdeindsatser for flygtninge og internt fordrevne
samt humanitære indsatser inklusive minerydning.
I forbindelse med styrkelsen af den
militære indsats i Afghanistan vil den bistandsmæssige
indsats også blive styrket. Der er for 2007 allerede truffet
beslutning om at øge bistanden med 60 mio. kr. til samlet
200 mio. kr. Dette sker ved en fremrykning af aktiviteterne under
Afghanistanrammen 2005-09. Der vil ske en tilsvarende fremrykning
af bistanden i 2008.
Danmark vil fortsat koncentrere hovedparten
af bistanden på det nationale niveau med det mål at
bidrage til genopbygning og udvikling i hele landet. Fokus vil
fortsat være på de allerede valgte områder, men i
erkendelse af behovet for at styrke genopbygningsindsatsen i de
sydlige provinser, hvor sikkerhedssituationen er mest ustabil, og i
lyset af ønsket om at koncentrere den danske militære
indsats i Helmand, vil en del af stigningen i bistandsindsatsen
blive udmøntet i Helmand-provinsen.
Bistandsindsatsen i Helmand vil afhænge
af udviklingen i sikkerhedssituationen og forudsætter, at de
danske styrker kan yde den nødvendige sikkerhed for
rådgiverne. En udvidelse af indsatsen i Helmand vil kunne
øge antallet af de kortvarende mindre projekter, som
gennemføres af forsvaret
(»samtænkningsprojekter«), øge antallet af
mellemstore hurtigt implementerbare projekter, som udvælges
af Udenrigsministeriet, og skabe forudsætningerne for at
påbegynde den langsigtede genopbygningsbistand.
VI. Ligesom ligestilling er bekæmpelse
af opium et tværgående hensyn i den afghanske
udviklingsstrategi og i den danske bistand. I relation hertil
ligger Danmarks bistandsfokus på etablering af alternative
indkomstmuligheder, gennem bidrag til finansiering af bl.a.
bloktilskud til landsbyer (National Solidarity Programme) og gennem
støtte til mikrofinansieringsprogrammet MISFA. Dertil
kommer, at også den danske bistand til uddannelse på
lang sigt vil få indflydelse på befolkningens
muligheder for at skabe en tilværelse uden
opiumsøkonomien. Regeringen vil fremadrettet
undersøge konkrete muligheder for, om Danmark kan bidrage
på anden vis til bekæmpelse af opiumøkonomien,
f.eks. gennem fremme af specifikke alternative afgrøder og
uddannelse af det afghanske grænsepoliti. I 2008 vil en ny
strategi for udviklingssamarbejdet med Afghanistan for perioden
2009-13 blive udarbejdet.
VII. En kombineret militær og civil
indsats er helt nødvendig, når sikkerhedssituationen
vanskeliggør genopbygning. Samtænkningsprojekter har
en dobbelteffekt €" dels imødekommes civile behov i
områder, hvor sikkerhedssituationen forhindrer civile
udviklingsaktører i at udføre deres arbejde, dels
får tropperne mulighed for at vise befolkningen, at de er til
stede for at forbedre og normalisere situationen. Danmark har fra
Irak gode erfaringer med kortsigtede, mindre projekter
gennemført af forsvaret samt med understøttelse af
det civile genopbygningsarbejde ved at udnytte militærets
logistik, inkl. behov for personbeskyttelse og kørsel af
civil rådgivere, samt efterretninger.
På NATO topmødet i Riga i
november 2006 blev det efter dansk forarbejde besluttet at udvikle
konkrete forslag til forbedret civil-militær
samtænkning i NATO€™s operationsplanlægning.
Danmark har været forgangsland for samtænkningen i NATO
og vil fortsat arbejde intensivt for øget koordination af
det internationale samfunds civile og militære indsatser med
respekt for afghansk ejerskab og tempo. Danmarks bestræbelser
på at fremme samtænkning vil bl.a. foregå under
en NATO/ISAF ramme i bl.a. Helmand-provinsen, hvor Danmark arbejder
tæt med UK for at styrke samtænkningen.
Der vil i 2007 blive udarbejdet civile og
militære benchmarks for Danmarks styrkede indsats i
Helmand-provinsen.
VIII. Det øgede danske bidrag til ISAF
vil blive indsat i det sydlige Afghanistan. Der kan imidlertid
også blive tale om opgaver i andre dele af Afghanistan inden
for ISAF€™s operationsområde.
Deltagelsen i ISAF er forbundet med risiko.
Forsvarets Efterretningstjeneste har afgivet følgende
trusselsvurdering for Afghanistan:
»Truslen for angreb og terrorhandlinger
er høj i hele Afghanistan. Truslen fra civile uroligheder
vurderes som lav. Når der forekommer demonstrationer, hvilket
især sker i de større byer, er årsagen som regel
af social og økonomisk karakter. Antallet af miner og
mængden af ueksploderet ammunition i Afghanistan er
betragtelig. Placering af disse er dog oftest kendt. Truslen fra
miner og ueksploderet ammunition varierer lokalt fra lav til
høj. Truslen for beskydning af luftfartøjer i
Afghanistan varierer fra lav til høj afhængig af
flyvehøjde og område. Forsvarets
Efterretningstjeneste vurderer, at truslen fra spionage er
høj, og at truslen for sabotage er lav i hele Afghanistan.
Truslen for undergravende virksomhed mod danske enheder vurderes
som middel i hele Afghanistan. Korruption er udbredt og med til at
gøre det nemmere for den organiserede kriminalitet at
operere i samfundet. Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at
truslen fra organiseret kriminalitet er høj i det nordlige
Afghanistan, mens den er lav i resten af landet. Hvis de danske
styrker i Afghanistan bliver sat i forbindelse med
narkotikabekæmpelsen, vil truslen stige markant.«
IX. Den samlede internationale militære
tilstedeværelse i Afghanistan finder sted på grundlag
af en invitation fra den afghanske regering samt FN€™s
sikkerhedsrådsresolution 1386 af 20. december 2001,
resolution 1510 af 13. oktober 2003 og resolution 1707 af 12.
september 2006.
FNs Sikkerhedsråd har i henhold til
FN-pagtens kapitel VII bemyndiget den internationale
sikkerhedsstyrke i Afghanistan til at anvende alle
nødvendige midler med henblik på at opfylde sine
opgaver. FNs Sikkerhedsråd har herved bemyndiget den
internationale sikkerhedsstyrke, herunder det danske bidrag, til at
anvende magt til at gennemføre de af Sikkerhedsrådet
pålagte opgaver. Den internationale sikkerhedsstyrke er
således udstyret med et robust mandat.
Det danske bidrag til den internationale
sikkerhedsstyrke vil €" som alle øvrige styrker €"
være undergivet folkeretten, herunder den humanitære
folkeret.
Forsvarets personel vil under udsendelsen
være omfattet af forsvarets særlige erstatnings- og
godtgørelsesordning. Status for forsvarets personel vil
under udsendelsen være omfattet af en militærteknisk
aftale som blev underskrevet d. 31. december 2001.
X. Da det danske militære bidrag vil
indgå i en indsats, hvor der kan blive tale om anvendelse af
militære magtmidler, forelægges sagen for Folketinget
under henvisning til Grundlovens § 19, stk. 2.
Regeringen foreslår, at Folketinget
meddeler sit samtykke til, at danske militære styrker fortsat
stilles til rådighed for den internationale sikkerhedsstyrke
ISAF i Afghanistan med op til ca. 640 personer, og at der om
nødvendigt yderligere ekstraordinært kan udsendes op
til 40 specialister, herunder egentlige specialstyrker.
Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det i øvrigt
skulle vise sig hensigtsmæssigt at justere bidraget
væsentligt, eller såfremt der i øvrigt skulle
ske en væsentlig ændring i opgavernes karakter eller
det folkeretlige grundlag for sikkerhedsstyrkens
tilstedeværelse, vil regeringen rådføre sig med
Det Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nødvendigt
på ny forelægge sagen for Folketinget.
XI. De samlede merudgifter i 2007 forbundet
med styrkelsen og omprioriteringen af det danske bidrag i
Afghanistan til ISAF mv. beløber sig til ca. 120 mio. kr.,
der afholdes inden for den ramme, der er afsat til forsvarets
internationale aktiviteter på finanslovens
§ 35.11.26.10. Merudgifter forbundet med forsvarets
internationale operationer, idet der anvendes ca. 30 mio. kr. af
den reserve på 60 mio. kr., der er afsat på finansloven
for 2007 til evt. aktivering af danske bidrag til NRF i 2007.