B 152 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om forbedring af lejeres retsstilling i forbindelse med usunde
lejeboliger, f.eks. som følge af skimmelsvamp og lign.
Fremsat den 12. april 2007 af
Lissa Mathiasen (S) og Bjarne Lausten (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbedring af lejeres retsstilling i
forbindelse med usunde lejeboliger, f.eks. som følge af
skimmelsvamp og lign.
Folketinget opfordrer regeringen til senest den 1.
januar 2008 at udarbejde forslag til regler, der skal sikre,
1. at udlejer, såfremt en lejer har klaget
til udlejer over en usund bolig/bygning, f.eks. som følge af
skimmelsvamp el.lign., har en frist på 8 dage til at
iværksætte foranstaltninger via en uafhængig
teknisk analyse med henblik på at afklare, om der er
skimmelsvamp el.lign. i boligen/bygningen,
2. at udlejer forpligtes til straks at inddrage
kommunen/embedslægen ved en positiv teknisk analyse, der
viser, at der er skimmelsvamp el.lign. i boligen med henblik
på at få afklaret, hvorvidt boligen er usund og dermed
uegnet til beboelse,
3. at en lejer, såfremt udlejer ikke har
taget initiativ inden for 8 dage til denne afklaring, kan henvende
sig til kommunen med henblik på at få problemet
afklaret og løst,
4. at kommunen, såfremt den modtager en
sådan henvendelse fra en lejer, straks skal rekvirere en
uafhængig teknisk analyse, der afklarer, om boligen er usund,
dvs. om der for eksempel er skimmelsvamp i lejeboligen,
5. at kommunen, såfremt der foreligger en
positiv analyse, der viser, at der er skimmelsvamp el.lign. i
boligen, herefter kontakter embedslægen, med henblik på
at denne herefter afklarer, om boligen på baggrund af den
tekniske analyse skal erklæres for usund og dermed uegnet til
beboelse,
6. at kommunen, såfremt en bolig af
embedslægen er erklæret for uegnet til beboelse, straks
skal stille en midlertidig erstatningsbolig, hotel el.lign. til
rådighed for lejeren,
7. at kommunen, såfremt en bolig er
erklæret usund, påbyder udlejer at udarbejde en
renoveringsplan og inden for en frist at udbedre boligen efter
denne, og at kommunen efterfølgende kvalitetskontrollerer
arbejdet,
8. at der ud af midlerne i Boligselskabernes
Landsbyggefond og i Grundejernes Investeringsfond for henholdsvis
den almene og den private udlejningssektor afsættes midler
til støtte til udbedring af boligerne,
9. at Grundejernes Investeringsfond kan
iværksætte arbejder efter § 60 i
boligreguleringsloven, såfremt en kommune forgæves har
påbudt udlejer at udbedre mangler, der medfører, at
boligen er usund, f.eks. som følge af skimmelsvamp el.lign.,
og
10. at parterne i sagen, dvs. udlejer og lejer, at
kommunen løbende informeres om ovennævnte tiltag og
resultater af analyser m.v.
Bemærkninger til forslaget
Socialdemokratiet fremsatte den 28. april 2006
beslutningsforslag nr. B 136 om lejernes retsstilling i forbindelse
med skimmelsvamp og lign. i lejeboliger, jf. Folketingstidende
tillæg A side 7810 og 7812 og forhandlingerne side 7939.
Beslutningsforslaget her er ikke en genfremsættelse af B 136,
da der er foretaget visse ændringer/opstramninger, men en
opfølgning på det tidligere fremsatte forslag, da der
i det forgangne år har vist sig et endnu større behov
for en hurtig og effektiv indgriben for at sikre, at mennesker ikke
kommer til at opholde sig i usunde boliger pga. skimmelsvamp
el.lign.
Ifølge pjecen »Sunde boliger €"
sundt liv« fra Lejernes Landsorganisation er hver ottende
bolig i større eller mindre grad angrebet af skimmelsvamp og
andre former for svamp. Resultatet er, at lejere i tusindvis bliver
syge med hovedpine, åndedrætsbesvær eller hoste
og i svære tilfælde får livsvarige astmatiske
sygdomme. Ofte får lejerne skylden, fordi de ikke lufter ud.
Sandheden er, at de fleste problemer skyldes manglende
vedligeholdelse, konstruktionsfejl i ejendommen, rørskader
eller sjuskeri i byggefasen.
Boligen er helt afgørende for menneskers
daglige trivsel og sundhed, derfor er svamp i boliger et meget
stort og indgribende problem for de personer, der rammes af det.
Det er derfor forslagsstillernes opfattelse, at det er
nødvendigt at sætte fokus på at sikre en bedre
lejerbeskyttelse på det område.
Mange enkeltsager om skimmelsvamp i boligen
vidner om, at lejerens retsbeskyttelse ikke er optimal og
kommunikationen mellem lejer og udlejer ikke er god nok. Lejerne
føler sig generelt ikke taget alvorligt i denne type sager,
og desuden er udfaldet af disse sager typisk ikke i lejers
favør.
En lejer, som i dag opdager, at lejligheden er
fugtig trods normal udluftning og altså kan være
angrebet af skimmelsvamp, står over for et næsten
håbløst projekt. Hvis udlejer ikke udbedrer skaderne,
må lejeren gå til beboerklagenævnet,
huslejenævnet eller boligretten, afhængigt af om
lejligheden er beliggende i den almene eller den private
udlejningssektor. Typisk forholder beboerklagenævn,
huslejenævn og boligretter sig ikke effektivt til disse
problemer. Tilsvarende viser mange lejerhenvendelser, at det er
meget svært for lejerne ved henvendelser til kommunerne med
henvisning til kommunernes tilsynspligt at få kommunerne i
tale endsige til hurtigt at reagere samt at få
embedslægens vurdering af, hvorvidt en bolig er usund og
dermed uegnet til beboelse. Derfor er disse sager ofte meget
belastende både økonomisk, sundhedsmæssigt og
personligt, idet disse lejere er i en meget usikker situation.
Folketingets Boligudvalg afholdt den 31. januar
2007 en høring om skimmelsvamp. Heraf fremgik det også
meget klart, at problemerne er store og med alvorlige konsekvenser
til følge for rigtig mange mennesker. Derfor blev
nødvendige indgreb efterlyst. Forslagsstillerne deler
behovet for at få foretaget nødvendige opstramninger
og præciseringer for at sikre, at ingen mennesker kommer til
at opholde sig i boliger med helbredstruende skimmelsvamp
el.lign.
Under debatten ved behandlingen af
beslutningsforslag nr. B 136 den 31. maj 2006 i Folketinget, sagde
socialminister Eva Kjer Hansen: »Jeg vil igen understrege, at
det for mig er uacceptabelt, hvis borgere skal være
nødsaget til at opholde sig i boliger med helbredstruende
skimmelsvampeangreb«.
Dette til trods har regeringen valgt ikke at tage
de nødvendige skridt for at sikre lejerne mod ophold i
helbredstruende boliger.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at de
gældende regler ikke giver den enkelte lejer
tilstrækkelig og hurtig beskyttelse i sager om skimmelsvamp
og lign. Lejerne ender ofte i et mangeårigt og meget
belastende forløb, som de er uden mulighed for selv at
ændre på. Derfor ønsker forslagsstillerne med
dette forslag at sikre lejerne en hurtigere og mere sikker indsats
og dermed en bedre beskyttelse, så de hurtigt kommer
væk fra usunde boliger, der er uegnet til beboelse.
Bemærkninger til forslagets
enkelte punkter
Til nr. 1
Når en lejer klager til udlejer over en
usund bolig/bygning, f.eks. som følge af skimmelsvamp
el.lign., har udlejer en frist på 8 dage til at få
foretaget en uafhængig teknisk analyse, med henblik på
at afklare, om der er skimmelsvamp el.lign. i boligen/bygningen.
Skimmelsvamp og lign. er ofte skjult bag tapet og indvendig
isolering eller under gulvbrædder. Derfor foreslås det,
at man ved begrundet mistanke hurtigt kræver inddragelse af
personer, der har et særligt kendskab til bygnings- og
svampeområdet. Det kan eksempelvis være fagfolk fra
Teknologisk Institut el.lign. Kun herved kan man få et
kompetent svar med i givet fald angivelse af de enkelte
svampetyper.
Til nr. 2
Såfremt der foreligger en positiv teknisk
analyse, der viser, at der er skimmelsvamp el.lign. i boligen,
forpligtes udlejer til straks at inddrage
kommunen/embedslægen med henblik på at få
afklaret, hvorvidt boligen er usund og dermed uegnet til beboelse.
Hermed inddrages kommunes tilsynspligt og samtidig tilsikres det,
at embedslægen inddrages til vurdering af, hvorvidt boligen
er sundhedsmæssigt forsvarlig at bebo.
Til nr. 3
Såfremt en udlejer ikke inden for den
fastsatte tidsfrist på 8 dage har draget omsorg for
iværksættelse af en teknisk analyse og dermed levet op
til sit ansvar for at få konstateret, om en bolig er
sundhedsskadelig at bo i, og for at tage de nødvendige
tiltag med henblik på udbedring af skaderne, kan lejeren
gå direkte til kommunen for at få denne til hurtigt at
iværksætte den nødvendige tekniske afklaring
vedrørende boligen/bygningen og få problemerne
løst.
Til nr. 4
Når en kommune modtager en henvendelse fra
en lejer, skal den straks rekvirere en uafhængig teknisk
analyse fra f.eks. fagfolk fra Teknologisk Institut el.lign., der
afklarer, om der f.eks. er skimmelsvamp i boligen, herunder hvilke
typer af skimmelsvamp, der i givet fald er tale om. Hermed udvides
kommunernes tilsynspligt med en pligt til at handle hurtigt med
hensyn til at sikre lejerne.
Til nr. 5
Såfremt resultatet af den tekniske analyse
viser forekomst af skimmelsvamp el.lign., er det kommunens pligt
omgående at inddrage embedslægen med henblik på
en vurdering af den tekniske analyse og dermed, hvorvidt boligen
skal erklæres for usund og dermed uegnet til beboelse,
således at den sundhedsfaglige vurdering på kommunens
initiativ forestås af embedslægeinstitutionen med
henblik på en konkret vurdering ved eventuelle
sundhedsmæssige risici ved fortsat at bebo
lejemålet.
Til nr. 6
Det pålægges kommunen, såfremt
en bolig af embedslægen er erklæret uegnet til
beboelse, straks at stille en midlertidig erstatningsbolig, hotel
el.lign. til rådighed for lejeren. Dermed sikres det, at
lejeren hurtigt kommer væk fra den helbredstruende bolig.
Til nr. 7
Kommunen pålægges, såfremt en
bolig er erklæret usund, at påbyde udlejeren straks at
få udarbejdet en renoveringsplan og inden for en
nærmere fastsat tidsfrist at udbedre boligen/bygningen efter
denne plan. Kommunen pålægges at kvalitetskontrollere
udbedringerne efterfølgende.
Til nr. 8
Renovering i forbindelse med skimmelsvamp
el.lign. vil oftest være en relativt bekostelig affære.
Derfor foreslås det, at der afsættes en særlig
pulje penge fra Boligselskabernes Landsbyggefond til at kunne
gå ind i forhold til den almene sektors udlejningsboliger med
en investeringsramme på 600 mio. årligt. Samtidig gives
der mulighed for via Grundejernes Investeringsfond at udbedre den
private udlejningssektor. Det er vigtigt for forslagsstillerne, at
både lejere og udlejere på denne måde sikres
bedre økonomi.
Til nr. 9
Såfremt en kommune forgæves har
påbudt en udlejer at udbedre skader/mangler, der
medfører, at boligen er usund, f.eks. som følge af
skimmelsvamp el.lign., kan Grundejernes Investeringsfond gives
mulighed for at iværksætte arbejder efter § 60 i
boligreguleringsloven.
Til nr. 10
Da sager af ovennævnte karakter oftest er
såvel komplicerede som omfangsrige, er det afgørende,
at parterne i sagen, dvs. udlejer og lejer løbende
informeres om ovennævnte tiltag, herunder resultater af
analyser m.v., og den forventede tidshorisont.
Skriftlig fremsættelse
Lissa Mathiasen (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
forbedring af lejeres retsstilling i forbindelse med usunde
lejeboliger, f.eks. som følge af skimmelsvamp og
lign..
(Beslutningsforslag nr. B 152).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.