B 149 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om en styrkelse af børns retsstiling.
Fremsat den 10. april 2007 af
Lissa Mathiasen (S), Simon Emil Ammitzbøll (RV),
Pernille Vigsø Bagge (SF)
og Line Barfod (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om en styrkelse af børns
retsstilling
Folketinget opfordrer regeringen til at styrke
børns retsstilling gennem følgende initiativer:
1. I lovgivning såvel som i praksis skal
det være hovedreglen, at børn høres i alle
sager, der vedrører dem, kun begrænset af et
modenhedskriterium.
2. Børn og unge skal have en let adgang
til at klage over afgørelser m.v., der vedrører
dem.
3. Der skal opbygges et landsdækkende
netværk af professionelle rådgivere, som skal
hjælpe børn lokalt med at konkretisere, om der er
grundlag for at klage og hjælpe barnet videre, hvis der skal
klages.
4. Børnekonventionen skal inkorporeres i
dansk lovgivning.
5. Alle relevante love skal gennemgås og om
nødvendigt tilrettes, hvis de ikke er i overensstemmelse med
børnekonventionens bogstav og ånd.
6. Statsministeren opfordres til at træffe
en politisk beslutning om, hvilken minister der har det overordnede
ansvar for børnepolitikken i Danmark.
Bemærkninger til forslaget
Amnesty International, Børns Vilkår,
Børnerådet, DSI, DUF, DUI €" LEG og VIRKE, OMEP,
Red Barnet, Red Barnet Ungdom, Ungdommens Røde Kors og
UNICEF Danmark tilsendte den 30. november 2006 Retsudvalget et
notat med en række forslag til initiativer, som vil styrke
børns og unges retsstilling i Danmark og herunder sikre dem
adgang til at kunne klage over afgørelser m.v. (jf.
Retsudvalget alm. del €" bilag 177).
Forslagsstillerne kan i store træk
tilslutte sig de forslag til initiativer, som fremgår af
notatet, og dette beslutningsforslag bygger €" mange afsnit
ordret €" på notatet.
Behovet for initiativer på området
blev underbygget på den høring om børns
retsstilling, som Retsudvalget og Socialudvalget afholdt den 21.
februar 2007.
Børns og unges
retsstilling
Siden FN€™s konvention om barnets
rettigheder blev ratificeret af Folketinget i 1991, er børns
rettigheder i samfundet søgt implementeret i dansk
lovgivning til gavn for børns og unges retsstilling.
Begrebet »barnets bedste« som defineret i konventionens
artikel 3 er konkret udmøntet i lov om social service, og
børn har efter implementering af anbringelsesreformen
fået yderligere individuelle rettigheder. Betænkning om
retssikkerhed i anbringelsessager (nr. 1463) har yderligere fokus
på de udsatte børns retsstilling, idet det er en
udbredt opfattelse, at denne ofte svækkes af hensynet til
forældrene og af andre hensyn. På
familieretsområdet har familie- og forbrugerministeren
på baggrund af betænkningen Barnets perspektiv (nr.
1475) og på baggrund af en politisk aftale mellem alle
Folketingets parter fremsat lovforslag nr. L 133 om
forældreansvar og lovforslag nr. L 134 om behandling af
retssager om forældremyndighed og tvangsfuldbyrdelse.
Der er grund til at glæde sig over disse
initiativer, men samtidig også grund til at konstatere, at
indsatsen er ujævn, ikke styret af overordnede
retningslinjer, en overordnet politisk målsætning om at
skabe en bedre retsstilling for børn i almindelighed eller
et ønske om i højere grad at implementere
børnekonventionens bogstav og ånd i dansk lovgivning
og praksis. Hverken den gældende lovgivning, praksis eller
forslag om ny lovgivning bliver systematisk sammenholdt med
børnekonventionens bogstav og ånd, sådan som
FN€™s Komité om Barnets Rettigheder
anbefaler.
Børnekonventionens artikel 12 statuerer
barnets ret til medbestemmelse og til at blive hørt i sager,
der vedrører barnet. Det er en forudsætning for, at
artikel 12 kan siges at være fuldt implementeret, at der
eksisterer effektive og børnevenlige klageprocedurer for
børn i alle aspekter af deres liv.
Nogle af de rettigheder, som følger af
børnekonventionen, kan siges at være kollektive
rettigheder, der gælder for en gruppe af børn, f.eks.
skolebørns ret til indflydelse på deres skolegang
(bl.a. gennem elevrådet), valg af undervisningsmateriale og
-form samt kommunens planlægning af f.eks. vejanlæg,
rekreative anlæg, legepladser, idrætsanlæg
m.v.
Status for børns og
unges retsstilling
Det er forældremyndighedsindehaveren, der
har pligt til at drage omsorg for barnet (under 18 år), til
at træffe afgørelser om barnets personlige forhold ud
fra barnets interesser og behov, og som skal give barnet omsorg og
tryghed og respektere barnet. Forældremyndighedsindehaveren
har således adgang til at handle på barnets vegne over
for myndigheder m.v., til at udøve partsbeføjelser
over for forvaltningsmyndigheder og til at udtale sig samt til at
få begrundelser i sager vedrørende barnet.
Forslagsstillerne henviser til, at der i
lovforslag nr. L 133 og L 134 fremsat af familie- og
forbrugerministeren den 31. januar 2007, jf. ovenfor, sker en
række væsentlige forbedringer af børns
retsstilling. Det er således i lovforslag nr. L 133 et
grundlæggende princip, at alle afgørelser skal
træffes efter, hvad der er bedst for barnet, og lovforslaget
præciserer, at barnets egne synspunkter skal indgå i
alle forhold vedrørende barnet alt efter dets alder og
modenhed. Lovforslaget indeholder en grundlæggende
bestemmelse om, at barnet altid skal inddrages under en sag om
forældremyndighed, barnets bopæl eller samvær,
så dets perspektiv og eventuelle synspunkter kan komme til
udtryk. Lovforslaget indeholder ikke en aldersgrænse for,
hvornår barnet skal inddrages. Det foreslås desuden i
lovforslaget, at børn over 10 år skal have adgang til
at rette henvendelse til statsforvaltningen med den virkning, at
statsforvaltningen har pligt til at indkalde barnets forældre
til et møde om de forhold, som barnet ønsker
hjælp til.
Uanset dette har den lovgivningsmæssige
holdning generelt været €" og er det måske stadig
€" at større børns medindflydelse og
selvbestemmelse må fastlægges gennem
speciallovgivningen, men at en generel holdningspåvirkende
regel om, at barnet skal tages med i beslutningerne i takt med
barnets stigende alder og udvikling, ikke egner sig til retlig
regulering.
Derfor er der således indsat særlige
bestemmelser i den danske lovgivning, der giver børn og unge
forskellige grader af selvstændige rettigheder, i nogle
tilfælde helt uden om forældremyndighedsindehaverens
godkendelse. Pligterne og rettighederne, der kan følge af
disse lovbestemmelser, kan opdeles i tre kategorier afhængigt
af graden af selvstændighed:
€" Høringsret:
Forældremyndighedsindehaverne/myndighederne har pligt til at
indhente en udtalelse fra barnet, inden de træffer
afgørelsen.
€" Medbestemmelsesret:
Medbestemmelsesretten er mere vidtgående end
høringsretten, idet barnets medvirken eller samtykke er
nødvendig for, at forældremyndighedsindehaveren kan
træffe en beslutning. Hvis der er en aldersgrænse, er
den ofte sat ved enten 12 eller 15 år.
€" Selvbestemmelsesret: Her kan
barnet råde på egen hånd uden at skulle samvirke
med forældremyndighedsindehaveren, samtidig med at det selv
må stå til ansvar for sine handlinger. I de
specialbestem-melser, der findes, er aldersgrænsen normalt 15
år.
På en række lovgivningsområder
er der imidlertid alvorlige huller i sikringen af børns
retsstilling, og generelt ses en vis ujævnhed og inkonsekvens
på tværs af lovgivningsområderne. Der er ingen
konsistens i, hvornår børn anses for at være
tilstrækkelig modne til at blive hørt, til at tage del
i beslutninger og til at have selvbestemmelse på tværs
af lovgivningen, ligesom børn mangler mulighed for at klage
over manglende høring eller inddragelse, over
afgørelser, over voksnes optræden over for
børnene, over kvaliteten af de voksnes arbejde, over
magtanvendelse og over de fysiske rammer. Se nedenstående
eksempler (der ikke er udtømmende):
€" På folkeskoleområdet
er børns kollektive rettigheder til inddragelse i f.eks.
tilrettelæggelsen af undervisningen og barnets individuelle
ret til at kunne klage over en afgørelse, en sanktion m.v.
nærmest ikkeeksisterende.
€" På sundhedsområdet
eksisterer en vis inkonsekvens: Mens femtenårige har
selvbestemmelsesret ifølge patientlovgivningen og
således har ret til at modsætte sig
livsforlængende behandling, kan piger mellem 15 og 17
år som hovedregel stadig ikke få abort uden
forældrenes samtykke. Samtidig er det et udbredt problem, at
børn ikke informeres om eller inddrages i den
nødvendige behandling af dem, hvilket selvfølgelig
rammer særlig hårdt, når børnene har et
handicap, der kræver livslang kontakt med
behandlingsvæsenet.
€" På det sociale område
skal børn, nu uden nogen nedre aldersgrænse,
høres i forbindelse med særlig støtte til
børn og unge (jf. lov om social service § 46, stk. 3),
og i forbindelse med afgørelser kan børn over 12
år klage over en afgørelse om opholdssted med
opsættende virkning, men 14-årige kan fortsat ikke
klage over en beslutning om hjemtagelse fra f.eks. en plejefamilie.
Samtidig er der ingen høringspligt vedrørende
børn og unge med handicap i forbindelse med valg af
hjælpemidler, f.eks. kørestol og andre
handicapkompenserende ydelser.
€" På adoptionsområdet
har børn, der er fyldt 12 år, medbestemmelse med
hensyn til, om de skal adopteres, og børn under 12 år
har retten til at blive hørt. Det må antages, at
børn, der er fyldt 12 år, kan klage over en
afgørelse, de ikke er enige i, hvilket må antages ikke
at gælde for børn under 12 år.
€" For så vidt angår
indmeldelse og udmeldelse af folkekirken, skal
børn, der er fyldt 15 år, høres, men det er
forældremyndighedsindehaveren, der træffer
afgørelse herom. Børn under 15 år har ingen
rettigheder. Det må antages, at børn, der er fyldt 15
år, kan klage over en indmeldelse eller udmeldelse, der sker
mod deres vilje.
€" Når det kommer til den kommunale
planlægning er der ingen garanti for, at børn i
kommunen tages med på råd, selv om det drejer sig om
beslutninger, der har indflydelse på børnenes liv og
hverdag, i relation til f.eks. miljøvurderinger af
daginstitutioner, etablering, lukning, sammenlægning el.
lign. af daginstitutioner, skoler og fritidstilbud samt etablering
af legepladser, skateboardbaner, grønne områder
m.v.
€" Med hensyn til diskrimination og
forskelsbehandling følger det af både
børnekonventionen, den europæiske
menneskerettighedskonvention og flere FN-konventioner, at alle
mennesker skal beskyttes mod diskrimination og forskelsbehandling.
Det fremgår endvidere af lov om etnisk ligestilling, at et
klagenævn kan behandle klager over forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet. Nævnet behandler også klager
fra lønmodtagere under 18 år. Der eksisterer
imidlertid ikke et tilsvarende klagenævn til behandling af
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet på grund af
handicap, seksuel orientering eller andet, som ikke samtidig
reguleres via arbejdsmarkedsaftaler, ligesom der heller ikke er
mulighed for at klage over andre former for forskelsbehandling.
Børns adgang til at blive hørt, til
medbestemmelse og til selvbestemmelse er således meget
forskelligt reguleret i de forskellige love. Det samme gælder
børns muligheder for at klage over afgørelser, over
voksnes optræden over for børnene, over kvaliteten af
de voksnes arbejde, over magtanvendelse og over de fysiske rammer.
Praksis med hensyn til de konkrete klagemuligheder samt
aldersgrænser herfor er ligeledes meget forskellig fra
retsområde til retsområde.
Forslagsstillerne ønsker i lighed med de
organisationer, som den 30. november 2006 rettede henvendelse til
Retsudvalget, en markant styrkelse af børns og unges
retsstilling og foreslår derfor følgende tiltag:
1. I lovgivning såvel som i praksis skal
det være hovedreglen, som børnekonventionens artikel
12 kræver, at alle børn skal høres i alle
sager, der vedrører dem, kun begrænset af et
modenhedskriterium. Børn skal gives medbestemmelse og
selvbestemmelse ifølge særlovgivningen, hvor dette er
logisk og muligt. Og der skal være konsistens mellem de
enkelte særlovgivningsområder for, hvornår
børn inddrages og har henholdsvis medbestemmelse og
selvbestemmelse.
2. Børn og unge skal have ret til at klage
over alle afgørelser, der vedrører dem, og som dermed
har betydning for deres liv, over voksnes optræden over for
dem, over kvaliteten af de voksnes arbejde, over magtanvendelse og
over de fysiske rammer. Praksis med hensyn til de konkrete
klagemuligheder samt aldersgrænser herfor skal være
ensartet på de forskellige retsområder.
3. Der skal opbygges et nationalt netværk
af lokale medhjælpere/rådgivere med en særlig
børneindsigt, som kan rådgive børn lokalt
(eventuelt i skoleregi), bistå dem i deres klagesager og
sikre børn og unge tilstrækkelig tilgængelighed
til de steder, hvor deres sager kan behandles. Disse netværk
skal samarbejde med relevante lokale organisationer og andre
relevante aktører på området. Det skal sikres,
at børn og unge kender til denne mulighed.
4. Konventionen om barnets rettigheder skal
inkorporeres i dansk lovgivning, idet dette vil styrke kendskabet
til og brugen af børnekonventionen på alle niveauer i
det danske samfund, såvel inden for domstolene,
centraladministration og lokaladministrationen som blandt
professionelle, der arbejder med eller for børn og blandt
børn og forældre.
5. Alle relevante love skal gennemgås
grundigt for at afdække, om der er overensstemmelse mellem
børns rettigheder som defineret i børnekonventionen
og i dansk lovgivning. Efterfølgende skal der etableres
overensstemmelse mellem børnekonventionen og dansk
lovgivning, ligesom der skal etableres en fast procedure med
børnekonsekvensanalyser i forbindelse med udarbejdelse af ny
lovgivning og administrative forskrifter, hvor de nye forskrifter
sammenholdes med børnekonventionens ånd og
bogstav.
6. Forslagsstillerne opfordrer statsministeren
til at træffe en politisk beslutning om, hvilken minister der
har det overordnede ansvar for børnepolitikken i Danmark og
for, at børnekonventionen implementeres i dansk lovgivning
og administrativ praksis. Ligeledes skal der etableres en fast
procedure for, hvordan dette koordineres mellem de relevante
ministres ressortområder.
Eventuelle initiativer i
relation til Folketinget Ombudsmand
Børn kan klage til Folketingets
Ombudsmand, som herefter tager stilling til, om sagen skal
undersøges. Børn klager imidlertid i praksis meget
sjældent til Ombudsmanden, men mange af Ombudsmandens sager
vedrører eller berører børns forhold.
Ombudsmandens sagsbehandling vil normalt afhænge af sagens
principielle karakter samt af, hvorvidt muligheden for behandling
hos andre myndigheder er udtømt.
Forslagsstillerne foreslår, at Folketinget
træffer beslutning om at opfordre Folketingets Ombudsmand til
at prioritere sager om børns retstilling og dermed give
dette område en øget overvågning på samme
måde, som da Folketinget, jf. folketingsbeslutning af 2.
april 1993, anmodede Ombudsmanden om at prioritere sager på
handicapområdet.
Forslagsstillerne finder endvidere, at der kan
være grund til at overveje, om Folketingets Ombudsmand skal
sættes bedre i stand til at kunne behandle klager fra alle
børn uanset deres forudsætninger. Det kan
således overvejes, om der skal allokeres midler til, at
Folketingets Ombudsmand har særlige medarbejdere med en
blandet faglig baggrund (jurister med efteruddannelse, psykologer,
socialrådgivere og pædagoger), der er særligt
trænede i at behandle klager fra børn, ligesom
sagsbehandlingstiden skal tage højde for, at der er tale om
klagesager fra børn. Det kan ligeledes overvejes, om der
skal iværksættes en omfattende oplysningskampagne
dér, hvor børn og unge færdes, om, at de kan
klage til Ombudsmanden over afgørelser m.v.
Forslagsstillerne vil tage initiativ til, at
sådanne overvejelser bliver nærmere drøftet
under udvalgsbehandlingen af beslutningsforslaget.
Skriftlig fremsættelse
Lissa Mathiasen (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
styrkelse af børns retsstilling.
(Beslutningsforslag nr. B 149).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.