B 147 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om en styrket indsats mod hormonforstyrrende stoffer.
Fremsat den 30. marts 2007 af
Elsebeth Gerner Nielsen (RV),
Marianne Jelved (RV) og Johs. Poulsen (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om en styrket indsats mod hormonforstyrrende
stoffer
Folketinget opfordrer regeringen til at tage de
nødvendige initiativer, således at
1. der indføres et nationalt forbud mod
ftalater i skolemateriale og andre produkter til børn med
udgangspunkt i de samme begrundelser som i forbuddet mod ftalater i
legetøj,
2. stoffet bisfenol-A i bl.a. legetøj og
sutteflasker udfases gennem frivillige aftaler med
producenterne,
3. der udarbejdes en plan for udfasning af
hormonforstyrrende stoffer i kosmetik, hudplejeprodukter,
hygiejneprodukter og parfume inden for 5 år,
4. der udarbejdes en redegørelse for,
hvorledes afgiftssystemet kan bruges aktivt i forbindelse med en
udfasning af hormonforstyrrende stoffer i kosmetik,
hudplejeprodukter, hygiejneprodukter og parfume,
5. polyvinylklorid (pvc) og ftalater i medicin og
i medicinsk udstyr på bl.a. hospitaler udfases,
6. der indføres en indkøbspolitik
med krav om, at offentlige indkøb, så vidt det er
muligt, ikke omfatter produkter, som indeholder hormonforstyrrende
stoffer,
7. bevillingen til forskning i sammenhængen
mellem hormonforstyrrende stoffer og miljø- og
sundhedsproblemerne og i hormonforstyrrende stoffers
samspilseffekter øges og
8. den eksisterende afgift på
polyvinylklorid (pvc) og ftalater hæves til et niveau, som
vil få producenterne til at bruge mere miljø- og
sundhedsvenlige løsninger, hvis sådanne findes.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige
bemærkninger
Baggrund for
beslutningsforslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 61 fra
folketingsåret 2004-05, 2. samling, om forbud og
grønne afgifter som redskaber i indsatsen mod
hormonforstyrrende stoffer, se Folketingstidende, 2004-05, 2.
samling, forhandlingerne side3402 og tillæg A side 6789 og
6793.
I dag har Danmark verdensrekord i forekomsten af
testikelkræft 1) . Hver niende kvinde kan regne
med at få brystkræft) 2) . Stadig flere
drenge fødes med deforme kønsorganer) 3) .
Unge danske mænds sædkvalitet er meget dårlig;
20-40 pct. har nedsat sædkvalitet ifølge nye
internationale referencer) 4) . Mange undersøgelser
tyder på, at disse sygdomme er miljøbetingede, og
deres stigende forekomst kan hænge sammen med udbredt
forekomst af hormonforstyrrende stoffer i kost, kosmetik, indeklima
og en række forbrugerprodukter som bl.a. ftalatholdigt
legetøj 5) . Det drejer sig især om
stoffer, som virker som det kvindelige kønshormon
østrogen eller som det mandlige kønshormon
testosteron 6) . Andre stoffer påvirker
skjoldbruskkirtelhormonet tyroxin, der styrer hjernens udvikling og
væksten.
Generelt gælder det for disse stoffer, at
de påvirker den menneskelige hormonbalance negativt,
især under forsterudviklingen3),,,. Da mange
funktioner, f.eks. reproduktion, vækst og psykisk udvikling,
styres af hormonbalancen, må enhver hormonpåvirkning
betragtes som potentielt farlig for den enkelte og også for
dennes efterkommere. Der kan være tale om irreversible
påvirkninger, som kan true vores efterkommeres evne til at
få børn9),.
Med begrebet hormonforstyrrende stoffer refereres
der i dette beslutningsforslag til de stoffer, som af EU er
vurderet som enten hormonforstyrrende eller potentielt
hormonforstyrrende, og som produceres i mængder over 1.000 t
pr. år . Desuden refereres der til en række stoffer, som
produceres i mængder under 1.000 t pr. år. Det er ikke
muligt at lave en udtømmende liste over disse stoffer, men
det drejer sig bl.a. om parabener og syntetiske
muskforbindelser.
Stofferne forekommer i vidt forskellige produkter
som læbestifter, lægemidler, shampoo, cremer,
bilplejemidler, konserveringsdåser,
undervognsbelægninger, legetøj, lampeskærme,
blodposer, fugemasser osv.
Forslaget om EU€™s nye kemikalielov,
REACH, og den danske kemikaliehandlingsplan fra 2005 er små
skridt i den rigtige retning. Der er dog stadig langt til en
situation, hvor hormonforstyrrende stoffer er udfaset fra selv de
mest almindelige produkter og materialer, som vi omgiver os med i
hverdagen. En række hormonforstyrrende stoffer er blevet
forbudt i legetøj til børn. Men legetøj er
ikke de eneste produkter, børn er i berøring med, og
børn er heller ikke den eneste gruppe, der kan tage skade af
kontakt med hormonforstyrrende stoffer. Med dette
beslutningsforslag ønsker forslagsstillerne således at
forstærke den generelle indsats mod de hormonforstyrrende
stoffer.
Bemærkninger til
beslutningsforslagets enkelte punkter
Ad 1
Siden den 1. april 1999 har det været
forbudt at sælge legetøj og
småbørnsartikler med ftalater til 0-3-årige.
Ftalaterne DEHP, DBP og BBP bliver fra april 2007 forbudt at bruge
i legetøj til børn op til 14 år. Baggrunden er,
at man i EU vurderer, at disse tre ftalattyper er særlig
skadelige, idet de kan virke hormonforstyrrende, skade
forplantningsevnen og skade børn i fosterstadiet.
Skoleudstyr som tasker, viskelædere og
penalhuse tilhører ikke kategorien af legetøj eller
småbørnsartikler. Det betyder, at de ikke er omfattet
af de nye regler. Derfor foreslår Det Radikale Venstre, at
Danmark indfører et nationalt forbud mod anvendelse af DEHP,
DBP og BBP i alle produkter, som sælges til børn eller
forventes at blive anvendt af børn. Det nationale forbud
skal bruges som løftestang til at få gennemført
et forbud i regi af EU.
Ad 2
Bisfenol-A er blandt de 40 mest producerede
industrikemikalier i verden. Undersøgelser har påvist,
at stoffet kan forøge væksten af allerede induceret
brystkræft, øge vægten af prostata, reducere
sædkvaliteten og fremskynde unge pigers pubertet. I nogle
lande har politikerne allerede taget konsekvensen. F.eks. vedtog
byrådet i San Francisco i juni 2006 et forbud mod produktion
og salg af bisfenol-A i produkter til børn under 3 år.
EU har netop offentliggjort en ny risikovurdering af bisfenol-A.
Denne lægger ikke op til en skærpelse af indsatsen mod
kemikaliet.
Derfor foreslås det, at der hurtigst muligt
tages initiativ til at udfase stoffet bisfenol-A i bl.a.
legetøj og sutteflasker gennem frivillige aftaler med
producenterne. Dette bør ske med udgangspunkt i
forsigtighedsprincippet. Hvorfor løbe risikoen og f.eks.
bruge sutteflasker med bisfenol-A, når der findes et
udmærket alternativ?
Ad 3 og 4
En væsentlig kilde til påvirkning af
den menneskelige organisme med hormonforstyrrende stoffer er
kosmetikprodukter samt hudpleje- og hygiejneprodukter. Stofferne
kan optages gennem huden og fortsætter ud i blodbanen. Hvis
en kvinde er gravid, vil fosteret derfor også optage
stofferne via navlestrengen, og et barn, der ammes, vil optage dem
gennem brystmælk.
Miljøstyrelsen igangsatte i 2006 en
kampagne for at få gravide, ammende kvinder og børn
til at undgå produkterne med hormonforstyrrende stoffer.
Forslagsstillerne mener, at regeringen med baggrund i
forsigtighedsprincippet bør gå endnu videre end blot
at informere om, at de hormonforstyrrende stoffer er miljø-
og sundhedsskadelige. Forslagsstillerne foreslår, at der
udarbejdes en plan for, hvorledes de hormonforstyrrende stoffer kan
afvikles i kosmetik, hudplejeprodukter, hygiejneprodukter og
parfume inden for 5 år. I den forbindelse bør den i
kemikalieforligets aftalte undersøgelse af brugen af
afgifter fremskyndes. Det Radikale Venstre ønsker at
pålægge kosmetik og hudpleje- og hygiejneprodukter, som
indeholder hormonforstyrrende stoffer, så høje
afgifter, at der er maksimalt incitament til ikke at bruge dem. Det
er f.eks. fuldstændig uacceptabelt, at der bruges kemikalier
med hormonforstyrrende virkning som denatureringsmiddel i parfume,
alene fordi det er det billigste.
Ad 5
Ftalater og pvc er stadig udbredt i udstyr til
medicinsk brug på danske hospitaler. Hormonforstyrrende
stoffer i sådanne produkter kan være problematiske,
fordi patienter ofte er i direkte kontakt med produkterne gennem
længere tid. Patienter med svækket immunforsvar samt
børn og nyfødte er særlig udsatte over for
eksponeringen af hormonforstyrrende stoffer. På trods af, at
der gennem en årrække har været øget
opmærksomhed på problemet, eksisterer der stadig
træghed i systemet over for en ændret
indkøbspolitik.
Der eksisterer i dag tilgængelige
konvertible alternativer til ftalat- og pvc-holdige produkter,
hvilket Miljømærkning Danmarks (tidligere
Miljømærkesekretariatets) arbejde for at
svanemærke dialyseposer og infusionssæt er et bevis
på. Forslagsstillerne foreslår, at der arbejdes
målrettet frem mod en udfasning af ftalater og pvc i
medicinsk udstyr på de danske hospitaler i løbet af 3
år. En dansk udfasning af ftalater og pvc i sygehusudstyr
skal supplere en styrket indsats for et forbud på
europæisk niveau.
En række lægemidler indeholder i dag
hormonforstyrrende ftalater som f.eks. dibutylftalater (DBP).
Ftalaterne er ikke en del af det virksomme stof i
lægemidlerne, men blot et hjælpemiddel/fyldstof og
bør derfor udfases. Ved indtag af bestemte lægemidler
kan grænseværdierne for ftalater overstiges med helt op
til 2.000 pct. om dagen for en patient. Dette kan påvirke
hormonbalancen hos patienten, og i tilfælde af graviditet kan
fosterets naturlige udvikling forstyrres. Forslagsstillerne
ønsker, at der arbejdes på et fælles EU-forbud,
men i den mellemliggende periode skal der indgås frivillige
aftaler med medicinalindustrien for at sætte gang i en
udfasning af stofferne. Hvis det ikke får en umiddelbar
effekt, er det nødvendigt med et nationalt forbud.
Ad 6
Den offentlige sektor i Danmark indkøber
årligt for mere end 100 mia. kr. og er dermed en
væsentlig aktør på markedet. Den position
betyder, at offentlige virksomheder er i stand til at stille
grønne krav til deres indkøb. Regeringen har
iværksat en kampagne for at hjælpe kommunerne i
forbindelse med deres grønne indkøb. Indsatsen
mangler imidlertid fokus på indkøb af produkter og
materialer med hormonforstyrrende stoffer og er ikke
ambitiøs nok. Forslagsstillerne mener, at der er behov for
en restriktiv grøn indkøbspolitik med krav om, at
offentlige indkøb, så vidt det er muligt, ikke
omfatter produkter, som indeholder hormonforstyrrende eller
potentielt hormonforstyrrende stoffer.
I første omgang foreslås, at staten
går foran og indretter sin indkøbspolitik,
således at der ikke købes produkter indeholdende
hormonforstyrrende stoffer, hvis der findes et alternativ.
Ad 7
EU€™s nye kemikalielov, REACH, vil i
de kommende år sikre ny viden om mange kemiske stoffer. REACH
sikrer dog ikke i nødvendigt omfang øget viden om
konsekvenserne af bl.a. de hormonforstyrrende stoffers
samspilseffekter. Forslagsstillerne ønsker, at forskningen
på området styrkes, og at Danmark påtager sig et
større internationalt ansvar i afdækningen af de
hormonforstyrrende stoffers virkning. I forbindelse med
velfærdsforliget er der afsat ekstra penge til forskning i
bl.a. alternativer til de hormonforstyrrende stoffer.
Forslagsstillerne ønsker, at også forskningen i
virkningen af de hormonforstyrrende stoffer øges
betragteligt.
Ad 8
I dag opkræver staten efter
pvc-afgiftsloven afgift af visse varer med pvc, herunder varer
med indhold af ftalater. Skatteprovenuet i forbindelse med
afgiften forventes af Skatteministeriet at blive knap 50 mio.
kr. i 2007.
Afgiften øger i sagens natur
virksomhedernes omkostninger under produktionen og dermed varens
pris. Almindelig priskonkurrence giver virksomheden
tilskyndelse til at finde erstatningsmaterialer uden
sundhedsmæssige og miljømæssige
bivirkninger. Skattestoppets loft over afgifterne i
kroner og øre betyder imidlertid, at værdien og derved
betydningen af pvc-afgifterne langsomt udhules over tid.
Samtidig bremser skattestoppet for en eventuel
afgiftsomlægning, som kan øge virksomhedernes
incitament til at mindske sundhedsrisikoen ved deres produkter.
Forslagsstillerne ønsker derfor, at den eksisterende afgift
på pvc og ftalater justeres til et niveau, der svarer til, at
afgiften havde fulgt den generelle prisudvikling. Det vil betyde,
at afgiften vil være ca. 10 pct. over det nuværende
niveau i 2007. Efter det radikale skatteforslag bør det
ekstra afgiftsprovenu ved ophævelsen af skattestoppet
gå til en lettelse af skatten på arbejdsindkomst.
Desuden ønsker forslagsstillerne en beregning af, hvor meget
afgiften skal hæves, for at der skabes et maksimalt
incitament til substitution til ftalatfrie og pvc-frie produkter.
Det er nødvendigt at se på hver af de varegrupper, der
i dag er omfattet af loven. Som tidligere redegjort for
ønsker forslagsstillerne endvidere at udvide antallet af
varegrupper, der er belagt med afgift.
Med hensyn til finansiering af
beslutningsforslaget henvises til Det Radikale Venstres
finanslovsforslag 2007 samt til ændringsforslag nr. 616 til
forslaget til finanslov for finansåret 2007.
Skriftlig fremsættelse
Elsebeth Gerner Nielsen
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
styrket indsats mod hormonforstyrrende stoffer.
(Beslutningsforslag nr. B 147).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
1) Rajpert-De Meyts, E.: Developmental
model for the pathogenesis of testicular carcinoma in situ: genetic
and environmental aspects. Human Reproduction Update 12,
303-323 (2006).
2) Kræftens Bekæmpelse,
håndbog om brystkræft.
3) Boisen, K. A. et al. :
Difference in prevalence of congenital cryptorchidism in infants
between two Nordic countries. Lancet 363, 1264-1269
(2004).
4) Jørgensen, N., Asklund, C.,
Carlsen, E., & Skakkebæk, N. E.: Coordinated European
investigations of semen quality: Results from studies of
Scandinavian young men is a matter of concern. Int J
Androl 29, 54-61 (2006).
5) Schettler, T.: Human exposure to
phthalates via consumer products. Int J Androl 29, 134-139
(2006).
6) Toppari, J. et al .: Male
reproductive health and environmental xenoestrogens.
Environmental Health Perspectives Supplements,, 104, S 104
(1996). http://www.ehponline.org/members/1996/Suppl-4/toppari.html
.