B 146 Forslag til folketingsbeslutning om bekæmpelse af søers skuldersår.

Udvalg: Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Samling: 2006-07
Status: Vedtaget

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 30-03-2007

Fremsat: 30-03-2007

Beslutningsforslag som fremsat

20061_b146_som_fremsat (html)

B 146 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om bekæmpelse af søers skuldersår.

Fremsat den 30. marts 2007 af Ole Glahn (RV), Kirsten Brosbøl (S), Christian H. Hansen (DF), Kristen Touborg (SF) og Per Clausen (EL)

Forslag til folketingsbeslutning

om bekæmpelse af søers skuldersår

 

Med det formål at bekæmpe søers skuldersår pålægger Folketinget regeringen senest den 1. november 2007 at fremsætte et lovforslag, der sikrer følgende:

1. At søerne har et blødt leje, eksempelvis en gummimåtte eller halm.

2. At der er tilstrækkeligt med sygestier, dog mindst 5 pct. af det samlede antal stipladser, bl.a. til søer med begyndende skuldersår (grad 1 og 2). Sygestier etableres i løbet af en overgangsperiode.

3. At svineproducenter, der vedtager bøde eller får en dom for at have dyr med skuldersår, bliver pålagt at tage de nødvendige initiativer, så skuldersår undgås, og at Fødevareregionen gennemfører en opfølgende kontrol i en periode, indtil der ikke har været skuldersår på bedriften i 3 måneder.

4. At Fødevarestyrelsen og politiet foretager en disciplinær udredning i relation til dyreværnslovens § 20 for de privatpraktiserende dyrlæger, der er ansvarlige for den månedlige sundhedsrådgivning i besætninger, hvor producenten er anmeldt til politiet for overtrædelser af dyrevelfærdsbestemmelser.

5. At dyrlæger på samlestederne får pligt til at sende søer, hvor der er mistanke om skuldersår, til nærmeste soslagteri.

Regeringen pålægges samtidig inden den 1. november 2007 at fremkomme med forslag til følgende:

6. Hvordan der kan indføres kontrol med de døde søer med skuldersår, der afleveres på destruktionsanstalterne.

7. Hvordan der kan indføres en klippekortordning for svineproducenter, som overtræder reglerne ved at have svin med skuldersår af grad 3 og 4.

Bemærkninger til forslaget

Almindelige bemærkninger

Fødevarestyrelsen har anmeldt 335 svineproducenter til politiet i 2006. I 2005 blev der anmeldt 25 skuldersår, dvs. åbne sår med skader på vævet, og hvor man ligefrem kan se soens skulderknogle. Det er meget smerte- og lidelsesfuldt for soen. Det er kun de mest alvorlige skuldersår, der fører til politianmeldelser, og antallet af politianmeldelser viser kun toppen af isbjerget ved et meget alvorligt dyreværnsmæssigt problem. Det er en alarmerede udvikling, og beslutningsforslaget tager sigte på at vende denne udvikling.

Søernes skuldersår har været veldokumenteret siden 2001. Branchen har taget en lang række initiativer bl.a. i form af omfattende oplysningskampagner over for svineproducenterne. De privatpraktiserende dyrlægers månedlige sundhedsvurderinger på besætningerne har heller ikke vist sig som et egnet middel til at foretage det nødvendige tilsyn og kontrol og forebyggende indsats, da kontrollen og tilsynet ikke er uafhængigt af producenten. Fødevarestyrelsens dyrevelfærdsrejsehold har langt fra tilstrækkelige ressourcer til at kunne løse deres opgave. Der går i gennemsnit 20 år mellem kontrolbesøgene. De hidtidige initiativer har med andre ord været helt utilstrækkelige.

På baggrund af den seneste debat om søers skuldersår har Landbrugsraadet, Dansk Svineproduktion og Den Danske Dyrlægeforening indgået en aftale om at gennemføre en fælles handlingsplan for indsatsen mod skuldersår hos danske søer. Som et led i handlingsplanen har Dansk Svineproduktion udsendt informationsmaterialet »10-punktsplan til håndtering af skuldersår« til alle svineproducenter. Handlingsplanen omfatter følgende hovedpunkter:

€" Faste rutiner for den løbende kontrol af søer (for at forhindre skuldersår).

€" Indsats på fodringsområdet, så huldstyringen (huld: grisens fedtlag) bliver bedre.

€" Fokus på staldindretning.

€" Information om anvendelsen af hjælpemidler, herunder gummimåtter.

€" Procedurer for behandling af dyr med skuldersår.

€" Systemer til udpegning af besætninger med risikodyr og særlige problemer.

Eftersom der har været viden om skuldersår siden 2001, undrer forslagsstillerne sig over, at der ikke allerede er indført »faste rutiner for den løbende kontrol af søer (for at forhindre skuldersår)« og »systemer til udpegning af besætninger med risikodyr og særlige problemer«. De kunne have været indført allerede i 2001, hvor man første gang havde en videnskabelig dokumentation af problemet.

Landbrugsraadet, Dansk Svineproduktion og Den Danske Dyrelægeforening vil give »information om anvendelsen af hjælpemidler, herunder gummimåtter«, men forslagsstillerne undrer sig over, at der i forbindelse med de stort anlagte informationskampagner ikke allerede er informeret herom. Problemet er, at informationskampagner ikke forpligter svineproducenterne. Og i hele perioden har der været »fokus på staldindretning«, men det er meget uforpligtende €" for såvel branchen som for den enkelte svineproducent. Og endelig er der allerede indført »procedurer for behandling af skuldersår«, men problemet er grundlæggende, at der ikke er det nødvendige antal sygestier, og at procedurerne ikke følges af alle svineproducenter. Branchens og dyrlægernes handlingsplan er således både for sen og helt utilstrækkelig.

På baggrund af overstående tager beslutningsforslaget sigte på at sikre, at de mest nødvendige påkrævede initiativer til bekæmpelse af søers skuldersår tages. Dette vil skabe større dyrevelfærd, men det vil også gavne svinebranchen, at der gribes ind over for de få svineproducenter, som overtræder reglerne.

Bemærkninger til forslagets enkelte punkter

Ad 1 og 2

Det er først og fremmest vigtigt at forebygge, at søer udvikler skuldersår. Hertil er det helt nødvendigt, at søer hele tiden har adgang til et blødt leje, så de beskyttes mod det bare betongulv. Derudover skal der være et tilstrækkeligt antal sygestiger til rådighed, således at søer med begyndende skuldersår (grad 1 og 2) hurtigt kan blive helbredt. For at sikre, at der uanset besætningens størrelse er kapacitet til syge dyr, skal sygestierne mindst udgøre 5 pct. af det samlede antal stipladser. Sygestierne etableres i løbet af en overgangsperiode.

Ad 3

Det er ligeledes essentielt for forebyggelsen af skuldersår, at indsatsen øges ved de bedrifter, hvor der er begrundet mistanke om problemet. Således skal de svineproducenter, der vedtager bøde eller får en dom for at have dyr med skuldersår, pålægges at tage de nødvendige initiativer, så skuldersår undgås. Samtidig skal Fødevareregionen gennemføre en opfølgende kontrol på bedriften i en periode, indtil der ikke har været skuldersår i besætningen i 3 måneder. De eventuelle ekstra omkostninger skal finansieres i forbindelse med forhandlingerne med familie- og forbrugerministeren om veterinærkontrollens fremtid, såfremt det ikke er muligt, at omkostningerne bæres af de svineproducenter, der vedtager bøde eller får en dom for at have dyr med skuldersår.

Ad 4

Desuden skal Fødevarestyrelsen og politiet foretage en opfølgning i forhold til den privatpraktiserende dyrlæge, der er ansvarlig for den månedlige sundhedsrådgivning. Det skal ske i form af en disciplinær udredning i relation til dyreværnslovens § 20, der forpligter dyrlægen til at foretage politianmeldelse, hvis søerne har alvorlige skuldersår. De privatpraktiserende dyrlæger er helt afhængige af svineproducenterne, og hvis den privatpraktiserende dyrlæge anmelder svineproducenten til politiet, er der stor risiko for at miste svineproducenten som kunde. Derfor er der en risiko for, at den privatpraktiserende dyrlæge ikke lever op til dyreværnslovens § 20. Fødevarestyrelsen skal undersøge, om det er tilfældet i den disciplinære udredning.

Ad 5

Der bliver sendt langt flere søer til eksport end tidligere, og derfor er der stadig flere søer, der ikke føres tilsyn med. I de seneste 10 år var tallene:

År

Antal søer til eksport

2006

155.795

2005

159.761

2004

133.711

2003

138.761

2002

126.726

2001

107.357

2000

125.326

1999

120.497

1998

112.152

1997

73.721

1996

61.827

Kilde: Danish Meat Association.

Derfor skal der indføres et langt bedre tilsyn på samlestederne, hvor søerne transporteres videre til Tyskland. Inden søerne eksporteres, bliver de synet af dyrlæger, der vurderer, om de er egnet til transport. Det er denne kontrol, der skal strammes markant op på. Dyrlægerne skal have pligt til at sende søerne til slagtning på et dansk slagteri, når de har mistanke om, at søerne har haft skuldersår af grad 3 og 4, med henblik på at der rejses en eventuel dyreværnssag.

Ad 6

Der bliver ligeledes indleveret langt flere søer til destruktion end tidligere. I TV 2 Nyhederne den 6. marts 2007 erkendte formanden for Danske Slagterier, Bent Claudi Lassen, at svineproducenterne sender søer med skuldersår til destruktionsanstalterne for at undgå, at de bliver anmeldt til politiet på slagteriet. Derfor er det et klart formål med dette beslutningsforslag dels at forbedre forebyggelsen og dels at skærpe tilsynet, så svineproducenterne ikke undgår kontrol. Udviklingen med hensyn til indleverede søer til destruktionsanstalterne har været:


 

År

Antal søer til destruktion

2006

169.499

2005

164.105

2004

163.117

2003

147.671

2002

137.253

2001

127.080

2000

122.716

1999

119.794

1998

112.331

1997

96.166

1996

82.979

Kilde: Fødevarestyrelsen.

Opgørelserne viser en stærkt problematisk udvikling i antallet af aflivede søer. På destruktionsanstalterne føres intet tilsyn og kontrol. Vi kender derfor ikke til søernes tilstand på det tidspunkt, hvor de blev aflivet. Derfor pålægger forslagsstillerne regeringen at redegøre for, hvordan der kan indføres kontrol med de døde søer med skuldersår, der afleveres på destruktionsanstalterne.

Stigningen i antallet søer, der sendes til destruktion, samtidig med det stigende antal søer, der eksporteres, sættes yderligere i relief af, at antallet af søer i samme periode er faldet fra 1,143 mio. søer i 2004 til 1,123 mio. søer i 2006.

Ad 7

Endelig ønsker forslagsstillerne at indføre langt mere konsekvens i systemet, således at der gribes ind over for de producenter, der gentagne gange overtræder reglerne om skuldersår af grad 3 og 4. Hvis man gang på gang overtræder reglerne, skal det have konsekvenser for retten til erhvervsmæssigt at holde dyr. Det vil først og fremmest gavne dyrevelfærden, men herudover vil det gavne svinebranchen som helhed, fordi de få svineproducenter, der tilsidesætter dyrevelfærden i produktionen, skader hele erhvervet.

Derfor pålægges regeringen at undersøge, hvordan der kan indføres en klippekortordning for svineproducenter, som overtræder reglerne ved at have svin med skuldersår af grad 3 og 4. Når resultatet af undersøgelsen foreligger, kan der tages stilling til, om der skal indføres en klippekortordning for bedrifter med søer med skuldersår af grad 3 og 4, således at landmanden ved gentagne overtrædelser kan fratages retten til at holde svin.

Skriftlig fremsættelse

Ole Glahn (RV):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om bekæmpelse af søers skuldersår.

(Beslutningsforslag nr. B 146).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.