B 130 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om en handlingsplan for blindes og svagsynedes deltagelse i alle
samfundsforhold.
Fremsat den 28. marts 2007 af
Lise Von Seelen (S) og René Skau Björnsson (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om en handlingsplan for blindes og svagsynedes
deltagelse i alle
samfundsforhold
Folketinget pålægger regeringen at
udarbejde en handlingsplan for udvikling af blindes og stærkt
svagsynedes deltagelse i alle samfundsforhold efter de
retningslinjer, som er oplistet i bemærkningerne til
forslaget.
Handlingsplanen skal fremlægges inden den 1.
september 2007 og skal indeholde både langsigtede og
kortsigtede forbedringer, således at der umiddelbart kan
gennemføres forbedringer af blindes og stærkt
svagsynedes mulighed for færden og deltagelse i alle
områder af samfundslivet.
Bemærkninger til forslaget
Handlingsplaner for blindes og svagsynedes
transportmuligheder udarbejdes efter følgende
retningslinjer:
1. På alle samfundsområder, herunder
bl.a. arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner, transportmidler,
kulturtilbud, offentlige bygninger og offentlige arealer, skal der
ske en løbende forbedring af blindes og stærkt
svagsynedes muligheder for bedst muligt at orientere sig
og klare sig på egen hånd. I det omfang dette ikke er
sket eller ikke er muligt, skal der stilles kompenserende
foranstaltninger til rådighed, som sikrer, at
blinde og stærkt svagsynede alligevel kan tage aktivt del i
alle samfundsaktiviteter.
2. Ved bevilling af støtte til individuel
befordring efter servicelovens § 117 kompenseres blinde
og stærkt svagsynede ved, at bevillingen sker efter en
individuel behovsvurdering uanset alder og med mulighed for at anke
efter den sociale lovgivnings almindelige regler, idet
udgangspunktet er, at der skal ske en faktisk kompensation for
funktionsnedsættelsen.
3. Ved bevilling af ledsageordning efter
servicelovens §§ 45 og 97 kompenseres blinde og
stærkt svagsynede ud over maksimumsgrænsen på 15
timer pr. måned ud fra en individuel vurdering af behovet,
når særlige behov for ledsagelse er til stede.
4. Ved bevilling af ledsageordning efter
servicelovens §§ 45 og 97 ses endvidere bort fra den
nedre aldersgrænse på 16 år og den øvre
aldersgrænse på 65 år.
5. Ved rejser over større afstande,
f.eks. mellem landsdelene eller over kommunegrænser, skal
blinde og stærkt svagsynede, der er i stand til at rejse
selv, tilsvarende have mulighed for at anvende individuelt
transportmiddel, f.eks. taxa, mellem hjem og offentligt
transportmiddel og mellem det offentlige transportmiddels
ankomststed og rejsens bestemmelsessted.
6. I det omfang transport stilles til
rådighed efter ovennævnte principper, opkræves en
egenbetaling, der modsvarer, hvad andre mennesker
på samme alder og i samme livssituation skulle have
betalt for at tilbagelægge samme strækning med
offentligt transportmiddel.
7. I enhver vurdering af, hvorvidt blinde og
stærkt svagsynede er i stand til at færdes på
egen hånd, indgår ikke blot deres konkrete fysiske
evner hertil, men også som et helt relevant
parameter, om de eventuelt er angste for at færdes
på egen hånd eller under givne betingelser.
For blinde og svagsynede er
færdensproblemer den største enkelthindring for aktiv
deltagelse i samfundslivet, f.eks. arbejde, uddannelse,
foreningsarbejde, sport, kulturelle og sociale aktiviteter samt
almindelige dagligdags gøremål.
Årsagen er i et vist omfang, at samfundet
ikke i tilstrækkeligt omfang tager hensyn til blindes og
stærkt svagsynedes særlige behov for
tilgængelighed, og derfor har det højeste prioritet at
sikre bedre tilgængelighed for blinde og
stærkt svagsynede, således at flest mulige
mennesker i størst muligt omfang er i stand
til at færdes på egen hånd. Dette gælder
f.eks. adgangsforhold og mulighed for at orientere sig på
banegårde om eksempelvis forsinkelser, akustiske lyskryds
osv.
I det omfang tilgængelighed ikke er sikret,
endnu ikke er sikret eller ikke kan sikres, følger det af
kompensationsprincippet, som er det bærende princip i dansk
handicappolitik, at personer med en funktionsnedsættelse, i
dette tilfælde blinde og stærkt svagsynede, i videst
muligt omfang må kompenseres.
Med dette forslag ønsker forslagsstillerne
at sikre en sådan kompensation.
Forslaget er opbygget efter tre principper:
1. Først anvendes allerede eksisterende
lovgivning, så den i videst muligt omfang kompenserer
blinde og stærkt svagsynede og neutraliserer deres
færdensproblemer.
2. Dernæst tilpasses eksisterende
lovgivning, så den i videst muligt omfang kompenserer
blinde og stærkt svagsynede og neutraliserer deres
færdensproblemer.
3. Endelig indføres supplerende
bestemmelser, hvor eksisterende lovgivning ikke kan anvendes
eller tilpasses, så et samlet regelsæt udgør en
tilstrækkelig kompensation for blinde og stærkt
svagsynede.
Ganske vist kan den eksisterende lovgivning i et
vist omfang anvendes til løsning af blindes og stærkt
svagsynedes færdensproblemer, men den er alligevel af
så generel karakter, at den ikke
tilstrækkelig specifikt tager højde for de
ganske særlige problemer, blinde og stærkt
svagsynede står over for, herunder ikke mindst
omfanget af behovet for hjælp til transport, hvis de skal
kunne leve et liv på lige fod med andre mennesker.
Dette gælder f.eks. ledsageordningen efter
servicelovens §§ 45 og 97, hvor maksimumsgrænsen
på 15 timer pr. måned og aldersgrænserne på
henholdsvis 16 og 65 år er særlig mærkbare,
når man er blind eller stærkt svagsynet.
Tilsvarende er servicelovens § 100 om
merudgifter begrænset af, at f.eks. folkepensionister og
førtidspensionister efter de gamle regler slet
ikke er berettiget til merudgiftsydelse, og en generel
løsning af blindes og stærkt svagsynedes
færdensproblemer kan derfor ikke bero på anvendelse af
denne bestemmelse, om end bestemmelsen naturligvis kan anvendes som
et supplement til andre bestemmelser i den sociale lovgivning.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at blinde
og stærkt svagsynede skal sikres transportmuligheder,
så de kan deltage i alle samfundsaktiviteter på linje
med andre mennesker, og at dette skal sikres gennem en
sammenhængende og finmasket handlingsplan, der tager
højde for, at blindes og svagsynedes behov er
forskellige. De enkelte foranstaltninger skal derfor udgøre
en helhed, så der altid vil være en bestemmelse, der
kan anvendes uanset behovets individuelle karakter, f.eks.
afhængigt af alder, aktivitetsniveau, erhverv,
familieforhold, bopæl i forhold til offentlig transport
osv.
Forslaget fremhæver i den forbindelse, at
det er helt relevant, at også angst for at færdes
alene, når man er blind eller stærkt svagsynet,
indgår som et selvstændigt hensyn i den individuelle
vurdering af behovet for hjælp. En undersøgelse, som
Catinét A/S har foretaget for Dansk Blindesamfund i
september 2006 viser således, at 34 pct. af alle med en
synsnedsættelse er utrygge eller meget utrygge ved at
færdes i trafikken.
Forslagsstillerne foreslår derfor, at
regeringen inden 1. september 2007 fremlægger en samlet plan
for en sammenhængende indsats, der løser blindes og
stærkt svagsynedes færdensproblemer, og som
samtidig skal indebære, at der umiddelbart
gennemføres væsentlige forbedringer.
Forslagsstillerne er bekendt med, at Transport-
og Energiministeriet for tiden er i færd med at
færdiggøre en undersøgelse, som bl.a. skal
afdække blinde og svagtsynede borgeres transportproblemer.
Beslutningsforslaget kan derfor indgå i de beslutninger om
blindes og stærkt svagtsynedes transportmuligheder, der skal
træffes i indeværende folketingssamling.
Handlingsplanen skønnes at kunne holdes
inden for en samlet offentlig merudgift på 3 mio. kr.
Handlingsplanen finansieres i forbindelse med udmøntningen
af satspuljen for 2008.
Skriftlig fremsættelse
Lise Von Seelen (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
handlingsplan for blindes og svagsynedes deltagelse i alle
samfundsforhold.
(Beslutningsforslag nr. B 130).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.