B 117 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at gå foran på kemikalieområdet ved
indførelse af forbud mod bromerede flammehæmmere.
Fremsat den 20. marts 2007 af
Rune Lund (EL), Line Barfod (EL),
Per Clausen (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at gå foran på
kemikalieområdet ved indførelse af forbud mod
bromerede flammehæmmere
Folketinget pålægger regeringen
€" at arbejde for indførelse af et
forbud mod bromerede flammehæmmere af typen HBCDD, TBBPA og
deka-BDE i forbrugerprodukter,
€" at arbejde for, at forbuddet omfatter
produktion, import, eksport og omsætning af
forbrugerprodukter, som indeholder disse stoffer, og
€" at arbejde ud fra et princip, der
sætter beskyttelse af forbrugerne i højsædet,
ved i EU at arbejde for, at alle medlemsstater har mulighed for at
indføre bedre standarder end de minimumsregler, der er
gældende inden for det indre marked.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
Efter dette beslutningsforslag forpligter
Folketinget regeringen til at forbyde de sundhedsskadelige
bromerede flammehæmmere i lighed med det svenske nationale
forbud.
Begrebet bromerede flammehæmmere
dækker over en lang række forskellige organiske
stoffer, der har det til fælles, at de indeholder
grundstoffet brom, som virker hæmmende på udvikling af
brand. En række undersøgelser har vist, at bromerede
flammehæmmere findes i stigende mængder i naturen og i
mennesker.
Bromerede flammehæmmere dækker en
gruppe på 70 forskellige organiske stoffer, som anvendes i en
lang række produkter for at forhindre, at varmeudvikling i
biler, møbler, fjernsyn, computere og fax- og kopimaskiner
fremkalder brand.
Stofferne indgår i produkterne enten i en
kemisk forbindelse (reaktivt) eller iblandet en del af det
materiale, som det skal beskytte (additivt). Ved den
sidstnævnte metode frigives stofferne lettere under
produktion og brug af de konkrete produkter. Dette øger
risikoen for udsivning, der kan påvirke mennesker og natur.
Bromerede flammehæmmere har vist sig at kunne påvirke
stofskiftet og nervesystemet, ligesom det ved forsøg har
givet mus hjerne- og hormonskader samt lever- og
skjoldbruskkirtelkræft. Ved målinger i Sverige er spor
efter bromerede flammehæmmere fundet i svenske kvinders
modermælk.
Spredningen af bromerede flammehæmmere
skyldes, at en række af stofferne er bioakkumulerbare ligesom
pcb (polyklorerede bifenyler), der endnu kan spores i levende
organismer 25 år efter, at pcb blev forbudt.
De mest anvendte bromerede flammehæmmere er
polybromerede difenylætere (PBDE), polybromerede bifenyler
(PBB) og tetrabrombisfenol-A (TBBPA). Disse har i mange år
været i miljømyndighedernes søgelys, bl.a.
fordi de danner det kræftfremkaldende dioxin ved
afbrænding.
Det fremgår af miljøministerens svar
på spørgsmål S 6878 (folketingsåret
2005-06) om, hvorvidt Danmark vil følge det svenske forbud
mod deka-BDE, at ministeren har valgt at udskyde beslutningen om
indførelse af et forbud af hensyn til en undersøgelse
om anvendelsen af deka-BDE i Danmark. Ministeren forventede denne
undersøgelse afsluttet inden årsskiftet 2006-07. Det
fremgår ligeledes af svaret, at ministeren herefter vil tage
stilling til, om der skal iværksættes et forbud uanset
EU€™s risikovurdering. Undersøgelsen fra
miljøministeren er endnu ikke forelagt Folketinget, men
forslagsstillerne ønsker ikke længere at vente
på iværksættelsen af et forbud. Rapporten vil
formentlig kunne anvendes til i højere grad at
målrette forbuddet.
De tre typer bromerede
flammehæmmere
Beslutningsforslaget omfatter et forbud mod
flammehæmmere af typen HBCDD (heksabromcyklododekan), TBBPA
(tetrabrombisfenol-A), deka-BDE (dekabromdifenylæter) i
forbrugerprodukter. Disse stoffer udgør den største
andel af de anvendte bromerede flammehæmmere.
Det er dokumenteret, at HBCDD har alvorlige
virkninger på miljøet og menneskers sundhed. Stoffet
anvendes oftest additivt og udgør derfor en stor risiko for
at sive ud i naturen.
HBCDD anvendes særlig i byggematerialer og
transportmidler. Desuden anvendes en vis del til belægning af
tekstiler, f.eks. i møbler, madrasser, telte og tæpper
samt i kabinetter og ledninger til elektronikprodukter.
Stoffet opkoncentreres i miljøet og vores
fødekæde og udgør en særlig risiko for
skadevirkninger i forbindelse med vandorganismer.
Forskningsresultater har vist, at stoffet er blevet sporet langt
væk fra sine spredningskilder og bl.a. er fundet i
isbjørne og fugleæg i de arktiske egne.
TBBPA er den mest anvendte bromerede
flammehæmmer i verden. Den anvendes oftest reaktivt, men den
additive brug er øget. Det øger risikoen for, at
stoffet i stigende grad siver ud i naturen. TBBPA er meget giftigt
for vandlevende organismer, er svært nedbrydeligt og kan
føre til uønskede langtidsvirkninger i
vandmiljøet. Under visse miljøbetingelser kan stoffet
nedbrydes til andre særlig hormonforstyrrende stoffer.
TBBPA anvendes særlig i elektronisk udstyr
og i forskellige isoleringsmaterialer. Stoffet er i norske
undersøgelser blevet fundet i befolkningens blod. Hvor der i
prøver fra 1977 og 1981 intet kunne måles, viser
prøver fra 1986 og 1999 en øget forekomst af TBBPA i
befolkningens blod. Den højeste forekomst blev konstateret
hos børn i aldersgruppen 0-4 år. TBBPA er ligeledes
blevet fundet i modermælken i Norge og flere andre lande.
Både TBBPA og HBCDD er under
risikovurdering i EU-regi.
Deka-BDE er en bromeret flammehæmmer, som
sammen med en række lignende stoffer går under
fællesbenævnelsen poly-BDE. Disse stoffer har i
dyreforsøg vist skadelige effekter på lever,
skjoldbruskkirtel og fostre. Visse poly-BDE€™er kan
ligesom pcb forstyrre hormonbalancen og er derfor under mistanke
for at kunne skade fostres nervesystem.
Anvendelse af poly-BDE er i Danmark reduceret som
følge af, at stofferne har været under risikovurdering
i EU. Det har ført til et EU-forbud mod anvendelse af
typerne penta- og okta-BDE. Dette forbud gælder dog ikke
anvendelsen af deka-BDE.
Deka-BDE anvendes særlig i forbindelse med
produktion af elektronisk udstyr, tekstiler, møbler og
biler. Deka-BDE bruges additivt i produkterne og har derved en
større risiko for at sive ud i naturen og i omgivelserne. I
arbejdet med risikovurderinger af deka-BDE har stoffet vist sig
svært nedbrydeligt, bl.a. ved, at det findes højt oppe
i fødekæden. Det har f.eks. kunne konstateres i
isbjørne og polarmåger i de arktiske områder.
Andre undersøgelser har vist, at stoffet afdamper fra
computere og andet elektronisk udstyr og derved påvirker
indeklimaet og udgør en risiko for mennesker.
De bromerede flammehæmmere findes
særlig i de mange elektriske apparater, der omgiver os i
dagligdagen. De findes i biler, bygningsmaterialer, møbler
og tekstiler, og de har kunnet konstateres i vore fødevarer.
Det til trods for stoffernes skræmmende egenskaber og
øgede udbredelse i omgivelserne.
Forbuddet
Et totalforbud mod anvendelse af de nævnte
bromerede flammehæmmere i alle produkter ville være at
foretrække. Men efter forslagsstillernes opfattelse vil et
forbud mod produktion, import, eksport og omsætning af
stofferne i forbrugerprodukter medvirke til at begrænse de
miljø- og sundhedsmæssige skadevirkninger direkte fra
forbrugerprodukter. Samtidig ventes et forbud mod stoffernes
anvendelse i forbrugerprodukter at kunne få afsmittende
effekt på den øvrige produktion. Det vil samtidig
kunne udgøre et væsentligt skridt til at forhindre en
yderligere spredning til miljøet, ligesom det vil medvirke
til at kunne lægge pres på at få erstattet de
skadelige stoffer med ufarlige alternativer.
Begrundelsen for et samtidigt forbud mod de tre
typer bromerede flammehæmmere er at undgå, at et forbud
mod blot den ene af de tre typer fører til en forrykkelse af
anvendelse fra ét skadeligt produkt til et andet.
Den manglende handling i
EU-systemet
Deka-BDE skulle oprindelig have været
forbudt i EU-landene den 1. juli 2006. Men Europa-Kommissionen
valgte på trods af, at et enstemmigt Europa-Parlament
anbefalede et forbud, at undtage deka-BDE fra forbuddet. Det
konservative parlamentsmedlem Gitte Seeberg omtalte den 29. april
2005 i Ingeniøren online denne beslutning som »et
attentat imod miljøpolitikken i hele EU«.
Ifølge den danske regering har Kommissionen ved ikke at
fremlægge beviser for, at der ikke findes alternativer til
deka-BDE, ikke overholdt EU-reglerne, og regeringen har derefter
valgt at anlægge sag ved EF-Domstolen mod Kommissionen.
Langsommeligheden i EU-systemet skal særlig
ses i lyset af, at kemiindustrien har lagt et heftigt pres på
Kommissionen for at trække processen mod et forbud på
europæisk plan i langdrag. Det drejer sig bl.a. om
organisationen Bromine Science and Environmental Forum (BSEF), som
er skabt af pr-firmaet Burston-Marstellers på vegne af
verdens største bromidproducenter. Ifølge
organisationen Corporate Europe Observatory har BSEF ført en
aggressiv kampagne, hvor man bl.a. gennem advokatfirmaet Harbottle
& Lewis i et brev fra maj 2003 har opfordret aviser og
tv-kanaler til ikke at dække advarslerne mod bromerede
flammehæmmere, som er udsendt af miljøorganisationer.
Det fremgår af brevet, at organisationen vil følge
mediedækningen tæt og ikke vil vige tilbage fra at tage
alle til rådighed stående midler i anvendelse for at
forfølge enhver ukorrekt eller forkert udtalelse om
bromerede flammehæmmere, som kan skade deres klienters
interesser.
Folketinget er af den opfattelse, at beskyttelse
af menneskers sundhed og vores natur er vigtigere end det indre
markeds regler om fri bevægelighed. Særlig i denne
situation, hvor kemiindustrien via Kommissionen går imod et
enstemmigt Parlament, er det vigtigt at sige klart fra over for
industriens pression.
I 2004 fremsatte SF et beslutningsforslag B 49 om
forbud mod og afvikling af brugen af bromerede flammehæmmere
(folketingsåret 2004-05, 1. samling). Ved
førstebehandlingen af B 49 gik diskussionen bl.a. på,
hvorvidt et nationalt forbud kunne være et effektivt redskab
til at presse EU til en ansvarlig ordning for bromerede
flammehæmmere. Mere end 2½ år efter forslagets
fremsættelse har den danske regering endnu ikke
iværksat et forbud mod disse farlige kemikalier.
Folketinget bør derfor støtte, at
ethvert land skal have mulighed for at gå foran og
indføre skrappere regler og indføre nationale forbud
mod de nævnte bromerede flammehæmmere. Ved at gå
foran vil vi sende et vigtigt signal både til industrien og
de øvrige medlemsstater og til forbrugere uden for Danmarks
grænser, om at de bør undgå de
pågældende stoffer i deres produkter. Sandsynligheden
for, at flere lande vil følge et sådant forbud, er
stor.
Holland gik i 2002 foran de øvrige
EU-lande og udstedte et forbud. Sverige har i 2006 indført
et begrænset forbud mod anvendelsen af deka-BDE, og Norge har
i slutningen af 2006 foreslået et forbud mod de i forslaget
nævnte typer bromerede flammehæmmere. Folketinget
bør ikke længere afvente Kommissionens træge
sagsbehandling. Såfremt dette beslutningsforslag vedtages,
vil det være naturligt, at regeringen indhenter erfaringer
fra udlandet med henblik på udformningen af det danske
forbud.
Skriftlig fremsættelse
Rune Lund (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
gå foran på kemikalieområdet ved
indførelse af forbud mod
bromerede flammehæmmere.
(Beslutningsforslag nr. B 117).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.