B 113 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at afholde folkeafstemning i tilfælde af
søjlespring mellem EF- og EU-traktaterne.
Fremsat den 13. marts 2007 af Morten
Messerschmidt (DF), Kim Christiansen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Christian H. Hansen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Hans Kristian Skibby (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at afholde folkeafstemning i tilfælde
af søjlespring mellem EF- og
EU-traktaterne
Folketinget pålægger regeringen at
afholde folkeafstemning, såfremt det lykkes for
integrationsivrige EU-medlemslande at anvende art. 42 i
EU-traktaten til at overføre kompetence til det
overstatslige samarbejde under EF-traktaten/søjle I.
Bemærkninger til forslaget
Siden EU-forfatningens fald ved
folkeafstemningerne i Nederlandene og Frankrig har der i EU-kredse
været en intens debat om, hvordan dele af forfatningen
alligevel kan implementeres, uden at traktaterne ændres
formelt. Et af de mest vidtgående forslag er anvendelse af
EU-traktatens art. 42, ifølge hvilken kompetence fra
søjle III (EU-traktaten) kan overføres til
søjle I (EF-traktaten). Overførslen vil af flere
årsager afgørende ændre det retspolitiske
samarbejde i EU. For det første er hovedaktøren i
samarbejdet under søjle I Europa-Kommissionen, der har
eneret på at fremsætte forslag. Under det
mellemstatslige samarbejde i søjle III ligger denne magt hos
medlemsstaternes regeringer. Endvidere har Europa-Parlamentet
markant indflydelse inden for søjle I, hvilket ikke er
tilfældet inden for søjle III, hvorfor en
overførsel herfra vil svække de nationale regeringers
umiddelbare mulighed for at påvirke lovgivningens indhold.
EF-Domstolen har kun meget begrænset magt under søjle
III, hvorimod EF-Domstolen har fuld judiciel kompetence under
søjle I. Og endelig €" og måske væsentligst
€" træffes afgørelserne inden for søjle
III i enighed, hvorimod de inden for søjle I hyppigst
træffes med flertalsafgørelser. En overførsel
af det retspolitiske samarbejde fra søjle III til
søjle I vil derfor betyde, at Danmark kan stemmes ned
på centrale retspolitiske områder, fordi vores vetoret
bliver fjernet. Det vil betyde, at EF-Domstolen vil overtage den
fortolkningskompetence, som i dag tilkommer de danske domstole, og
det vil betyde, at Kommissionen vil overtage initiativretten fra
medlemsstaterne.
En række lande har siden afvisningen af
EU-forfatningen fremhævet muligheden for at anvende
søjlespringet. Den danske regering har ikke tilkendegivet
sin endelige holdning til spørgsmålet. Med vedtagelsen
af nærværende beslutningsforslag understreges det, at
det vil være i strid med Folketingets opfattelse af, hvordan
EU-traktatens art. 42 skal forstås, såfremt regeringen
på et tidspunkt vælger at tilslutte sig de
kræfter, der ønsker søjlespringet, og at en
sådan beslutning derfor i det mindste må undergives
folkeafstemning. At overføre hele det retspolitiske
samarbejde fra søjle III til søjle I, strider
grundlæggende imod de intentioner, der ligger bag
bestemmelsen, da der i så fald vil være tale om en
regulær ændring af traktatgrundlaget €" og ikke
blot en underordnet tilpasning. Folketinget modsætter sig
derfor, at et sådan søjlespring kan anvendes generelt,
og insisterer på, at regeringen, såfremt den
måtte ønske at anvende denne mulighed, lader det
være op til de danske vælgere i form af en
folkeafstemning at afgøre spørgsmålet i sidste
ende.
Folketinget minder i denne forbindelse om, at et
fremtrædende medlem på det åbne
europaudvalgsmøde onsdag den 13. december 2006 kl. 15.00
fremførte, at der med hensyn til samarbejdet inden for
retlige og indre anliggender » i Europaudvalget var
konstateret et flertal imod, at man flyttede sager fra den ene
søjle til den anden, før man havde fået en
afklaring af forfatningstraktaten, selv om vi i forbindelse med de
danske undtagelser har sagt, at vi ikke vil lægge hindringer
i vejen for, at de andre lande går videre. (…)
Når hele oppositionen imidlertid var enig om, at man ikke
kunne flytte over fra den ene søjle til den anden, inden der
var kommet en afklaring med hensyn til forfatningstraktaten, var
det ud fra det meget principielle synspunkt, at man ikke kan tage
en meget stor del af forfatningstraktaten ud og bare
gennemføre det under den nuværende traktat.
« (Europaudvalget, alm. del (06) €" bilag 116, side
608). Dette synspunkt er ikke på noget tidspunkt blevet
modsagt, og det må således lægges til grund, at
der blandt Folketingets partier findes et flertal bag denne
opfattelse.
Som nævnt giver søjle III
medlemsstaterne vetoret i det mellemstatslige retspolitiske
samarbejde. Dette gælder også ved anvendelse af art.
42. Den danske regering kan derfor ikke stemmes ned imod sin vilje
i dette spørgsmål. Der er tale om ændringer af
selve traktatgrundlaget, og derfor kan den danske regering på
linje med alle andre medlemsstaters regeringer nedlægge veto
imod en sådan beslutning. Spørgsmålet om,
hvorvidt Danmark skal nedlægge veto imod en beslutning om
søjlespring, skal efter forslagsstillernes opfattelse
behandles på linje med andre ændringer af traktaten og
derfor undergives folkeafstemning.
I debatten har den danske regering ved flere
lejligheder henvist til det danske retsforbehold som begrundelse
for, at Danmark ikke skulle kunne modsætte sig en
ændring af traktaterne på dette område. Som
bekendt har Danmark ifølge Edinburghafgørelsen
forbehold på det retspolitiske samarbejde under søjle
I (EF-traktatens afsnit 4). Beslutningen om søjlespring har
imidlertid ikke hjemmel i EF-traktaten, men derimod i EU-traktatens
(søjle III) art. 42. Danmark deltager fuldt ud i dette
mellemstatslige retspolitiske samarbejde og derfor kan
retsforbeholdet, der knytter sig til EF-traktaten, ikke betragtes
som en forhindring for, at Danmark skulle kunne modsætte sig,
at der overføres kompetence til det overstatslige
samarbejde. Og særlig med et direkte mandat fra befolkningen
i ryggen kan der ikke være nogen tvivl om, at Danmark kan
modsætte sig et sådan ønske. Folketinget
pålægger derfor regeringen at udskrive folkeafstemning
i tilfælde af, at det i ministerkredsen kommer til afstemning
om, hvorvidt man skal anvende søjlespringsmuligheden til at
flytte det mellemstatslige samarbejde eller dele heraf over i det
overnationale traktatgrundlag.
Skriftlig fremsættelse
Morten Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
afholde folkeafstemning i tilfælde af søjlespring
mellem EF- og
EU-traktaterne.
(Beslutningsforslag nr. B 113).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.