B 112 Forslag til folketingsbeslutning om gennemførelse af initiativer, der kan sikre et tryggere natteliv.

Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 13-03-2007

Fremsat: 13-03-2007

Beslutningsforslag som fremsat

20061_b112_som_fremsat (html)

B 112 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om gennemførelse af initiativer, der kan sikre et tryggere natteliv.

Fremsat den 13. marts 2007 af Peter Skaarup (DF), Kim Christiansen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Christian H. Hansen (DF), Pia Kjærsgaard (DF), Morten Messerschmidt (DF) og Hans Kristian Skibby (DF)

Forslag til folketingsbeslutning

om gennemførelse af initiativer, der kan sikre et tryggere natteliv

 

Folketinget pålægger regeringen inden den 1. januar 2008 at fremsætte forslag om gennemførelse af et eller flere af nedenstående initiativer, der kan sikre et tryggere natteliv for gæster, erhvervsdrivende og ansatte i nattelivet. Initiativerne består af følgende:

1) Udvidelse af restaurationslovens bestemmelse om forbud mod ophold.

2) Mulighed for at registrere tilhold samt karantæne udstedt af virksomheden selv.

3) Skærpede straffe for overtrædelse af tilhold.

4) Skærpede straffe ved vold og trusler om vold m.v. mod dørmænd, næringsbrevsindehavere samt bestyrere i diskoteker, cafeer m.v.

5) Forbud mod at bære kniv i nattelivet.

6) Skærpede straffe for overtrædelse af forbud mod kniv.

 

Bemærkninger til forslaget

Det seneste års tid har der været en række voldelige episoder i det danske natteliv. Skyderier, knivoverfald, slagsmål, vold og trusler om vold imod dørmænd m.v. forekommer beklageligvis oftere og oftere. Dansk Folkeparti er af den overbevisning, at der er behov for en række initiativer, der kan medvirke til at modvirke denne udvikling og sikre større tryghed i nattelivet.

Formålet med gennemførelsen af de nye initiativer er at give såvel myndighederne som de erhvervsdrivende flere og bedre redskaber til at sikre såvel gæsternes som de erhvervsdrivendes sikkerhed og at håndtere de stadig flere og større problemer i nattelivet.

Dansk Folkeparti lægger vægt på, at de berørte virksomheder, som bl.a. har været i deputation i Retsudvalget, inddrages i det videre arbejde med at udforme initiativerne på en for gæsterne, de erhvervsdrivende og myndighederne hensigtsmæssig måde.

Initiativer, der kan sikre et tryggere natteliv

Formålet med forslaget er at sikre et tryggere natteliv for gæster, erhvervsdrivende og ansatte i nattelivet. Dette skal gøres ved at give såvel myndighederne som de erhvervsdrivende flere og bedre redskaber til at sikre gæsternes, de erhvervsdrivendes og de ansattes sikkerhed og håndtere de stadig flere og større problemer med vold, trusler, chikane og anden kriminalitet, f.eks. salg af stoffer og opkrævning af beskyttelsespenge, i nattelivet.

Problemerne i nattelivet er blevet stadig mere alvorlige gennem de senere år, og der er derfor behov for, at udviklingen i de redskaber, med hvilke man kan forsøge at løse problemerne, følger med tiden. Der bør være konsekvens i forbindelse med uacceptabel adfærd i nattelivet, men for at dette kan blive muligt, må de rigtige redskaber være til stede. Dansk Folkeparti er af den overbevisning, at gennemførelse af de i dette forslag nævnte initiativer (se nedenfor) vil være et betydeligt fremskridt med hensyn til at tilvejebringe disse redskaber.

Dansk Folkeparti opfordrer regeringen til at gennemføre følgende initiativer:

1) Udvidelse af restaurationslovens bestemmelse om forbud mod ophold, jf. restaurationslovens § 31, stk. 2: Der bør gives mulighed for at give et tilhold i samtlige virksomheder i en kommune eller i zoner. I dag gælder et tilhold kun adgang til den enkelte virksomhed, hvorfra vedkommende er blevet bortvist. Bestemmelsen bør udvides således, at det klart fremgår af loven eller bemærkningerne hertil, at bestemte virksomheder kan anses som virksomheder i større eller mindre områder i byer, i hele byer, i landsdele el.lign.

2) Mulighed for at registrere et tilhold, jf. restaurationslovens § 31, stk. 2, samt karantæne udstedt af virksomheden selv: I dag må virksomheden ikke registrere navn eller have billede af de personer, der har et tilhold udstedt af politiet. Dette bør ændres således, at virksomheder kan tjekke, om de personer, der lukkes ind i virksomheden, har et tilhold. Kontrollen af gæster i en virksomhed kan foregå ved, at man på et legitimationskort (f.eks. sygesikringsbeviset) kan konstatere, om en person har et tilhold. For at en person kan få lov til at komme ind i virksomheden, skal legitimationskortet køres igennem en magnetlæser, der indikerer, om personen har et tilhold. Man bør i denne sammenhæng overveje at oprette et centralt register over tilhold, som virksomhederne har adgang til. Dette register og de relevante kontrolsystemer i virksomhederne skal være karakteriseret af en høj grad af sikkerhed og behørig sikring imod misbrug. Man kan eventuelt skele til kasinobranchen, som har erfaring med kontrol af gæster. Ud over at have adgang til det centrale register bør virksomheden have mulighed for at registrere de personer, som virksomheden selv har givet karantæne. Man kan endvidere forestille sig et decentralt register, hvor personer kan registreres efter lokale regler, der er godkendt af det lokale politi.

3) S kærpede straffe for overtrædelse af tilhold: I henhold til restaurationslovens § 31, stk. 2, kan politiet give en person et tilhold, således at personen får forbud mod at komme på en bestemt virksomhed. Straffen for overtrædelse af tilholdet bør skærpes. Bødestraffen for overtrædelse af et tilhold bør udgøre et beløb af tilstrækkelig størrelse til, at bødestørrelsen reelt virker præventivt, ligesom gentagne overtrædelser af tilholdet bør kunne medføre frihedsberøvelse.

4) Skærpede straffe ved vold og trusler om vold m.v. mod dørmænd, næringsbrevsindehavere samt bestyrere i diskoteker, cafeer m.v.: Af straffelovens § 247, stk. 2, fremgår det, at såfremt en person, der ifølge karakteren af sit arbejde er særlig udsat for vold, bliver udsat for legemsangreb, kan straffen forhøjes med indtil det halve. I det omfang voldsudøveren er vidende om, at offeret er f.eks. dørmand, og at voldsudøvelsen finder sted i forbindelse med offerets virke som dørmand, bør straffen skærpes yderligere. Denne strafskærpelse bør også kunne gøres gældende i forbindelse med voldelige overfald imod f.eks. en dørmand begået uden for virksomheden og uden for arbejdstiden, hvis det voldelige overfald er en direkte følge af offerets erhverv. Som eksempel kan man forestille sig en situation, hvor en dørmand efter en episode i nattelivet efterfølgende udsættes for en hævnaktion uden for arbejdspladsen.

5) Forbud mod at bære kniv i nattelivet: Forbuddet mod at bære kniv omfatter i dag ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm., der ikke kan fastlåses i udfoldet position. Der bør indføres et totalt forbud mod knive i nattelivet. Den eneste undtagelse skal være personer, der bærer kniv som led i ansættelsen på f.eks. en restaurationsvirksomhed. Det er vanskeligt at forestille sig, at der derudover skulle være personer, der bærer kniv i nattelivet af legitime grunde (eksempelvis i erhvervsmæssigt øjemed eller i forbindelse med jagt, sport el.lign.), og derfor vil et totalt knivforbud målrettet mod nattelivet ikke medføre urimelige gener for borgere, der har en legitim grund til at bære kniv. Formålet med et sådant forbud sigter alene mod at sikre en »afvæbning« af gæster på restaurationer, diskoteker m.v.

6) Skærpede straffe for overtrædelse af forbud mod kniv: Overtrædelse af knivforbuddet, jf. våbenlovens § 4, stk. 1, bør straffes med bøde. Ifølge den gældende lovgivning kan straffen skærpes til fængsel i 2 år, når den pågældende tidligere er straffet for overtrædelse af § 4, stk. 1. Denne straf bør skærpes.

Afsluttende bemærkninger

De senere år er kravene til f.eks. dørmændene blevet øget ved, at man skal gennemgå en uddannelse og opnå en egentlig autorisation for at kunne fungere som dørmand. Dette er en glædelig udvikling, da der er behov for bedre uddannede dørmænd. Der er også kommet øgede krav om uddannelse og registrering i næringsbasen til bestyrere og næringsbrevsindehavere. De øgede krav til erhvervsdrivende og ansatte i nattelivet bør modsvares af nye redskaber, hvor myndigheder og erhvervsdrivende i højere grad, end det er tilfældet i dag, har mulighed for at tage hånd om problemerne i nattelivet.

I dag er situationen den, at det i nattelivet er de få, der ødelægger det for de mange. Det er de erhvervsdrivendes opfattelse, at problemerne skyldes en lille gruppe mennesker, der driver organiseret kriminalitet, og at situationen kan sammenlignes med de problemer, der var, dengang rockerne styrede nattelivet.

Desværre er hovedparten af den hårde kerne, der er grund til problemerne i nattelivet, af anden etnisk oprindelse end dansk, og dette kan føre til problemer for ganske almindelige personer af anden etnisk oprindelse end dansk, der uberettiget oplever at blive nægtet adgang til virksomheder i nattelivet. Gennemføres de foreslåede initiativer, f.eks. at give virksomhederne lov til at have et tilholdsregister, vil såvel myndighederne som de erhvervsdrivende få redskaber til at udelukke de få, der ødelægger det for de mange, og risikoen for, at man uberettiget nægter personer adgang til virksomheden, vil blive meget mindre.

Dansk Folkeparti er overbevist om, at gennemførelse af ovennævnte initiativer vil bidrage mærkbart til at sikre et tryggere natteliv.

Skriftlig fremsættelse

Peter Skaarup (DF):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om gennemførelse af initiativer, der kan sikre et tryggere natteliv.

(Beslutningsforslag nr. B 112).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.