B 105 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om ret til et værdigt liv for alle ældre.
Fremsat den 2. marts 2007 af
Line Barfod (EL),
Jørgen Arbo‑Bæhr (EL),
Per Clausen (EL), Rune Lund (EL),
Pernille Rosenkrantz‑Theil (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ret til et værdigt liv for alle
ældre
Folketinget pålægger regeringen inden
udgangen af dette folketingsår at afsætte 35 mio. kr.
til igangsættelse af en 5-årig overgangsperiode med det
mål at udvikle metoder til at sikre, at ældreplejen
tilrettelægges således, at alle ældre sikres ret
til et værdigt liv, hvor de selv kan træffe valg med
hensyn til bolig, mad, daglige rutiner m.v., i overensstemmelse med
de ti rettigheder, der er udførligt beskrevet i
beslutningsforslagets bemærkninger.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 2 fra
folketingsåret 2004-05, 2. samling (se Folketingstidende
2004-05, 2. samling, forhandlingerne side 2035 og tillæg A
side 4772 og 4775), som var en tidligere genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 11 fra folketingsåret 2004-05, 1.
samling (se Folketingstidende 2004-05, 1. samling, forhandlingerne
side 811 og tillæg A side 1082 og 1086). Forslagsstillerne
mener, at der er et stort behov for at komme væk fra
minuttyranniet i ældreplejen og i stedet fokusere på,
hvordan ældre sikres et godt og værdigt liv.
Forslagsstillerne er meget inspirerede af det projekt, FOA €"
Fag og Arbejde og Dansk Sygeplejeråd (DSR) satte i værk
for nogle år siden, som bl.a. er beskrevet i pjecen
»For meget forlangt €" i dialog om ældres
rettigheder«. Som et resultat af dette arbejde opstillede FOA
og DSR følgende ti rettigheder, som efter forslagsstillernes
opfattelse er en god indgangsvinkel til at ændre fokus og
metoder i ældreplejen:
€" at spise den mad, man kan lide,
€" at føle sig velklædt og
soigneret,
€" at bestemme egne tider og rutiner,
€" at komme ud, når man har lyst,
€" at træffe andre mennesker,
€" at købe tøj og ting efter
egen smag,
€" at komme i sin sædvanlige
dagligvarebutik,
€" at udvikles livet igennem,
€" at holde sine minder levende,
€" at vælge, hvordan man vil bo.
De ti rettigheder:
»Generelt ophører stort set alle
vore rettigheder, når vi bliver afhængige af andres
hjælp, og i en tid, hvor ældrepleje udliciteres, ser
man, at alt bliver skrevet ned, og der bliver sat tid på alle
ydelser. Eksempelvis »5 minutter til
toiletbesøg«. En farlig tendens, som
tingsliggør de mennesker, der har brug for hjælp.
Samtidig forsvinder individualiteten, og den
enkelte hjælper mister retten til selv at tænke,
vurdere og handle, og der er ikke længere nogen grund til at
spørge den gamle, hvad han eller hun ønsker, for man
må ikke overskride bevillingen. Man bruger alle de bedst
uddannede personaleressourcer på at dokumentere og
argumentere skriftligt/digitalt.«
Således udtaler plejehjemsassistent Henni
Fihl Rasmussen sig i et brev til Enhedslisten.
I det følgende konkretiseres intentionerne
i hver enkelt af de ti rettigheder. Samtidig peges på enkelte
metoder vel vidende, at det er borgeren og personalet, der sammen
skal udvikle metoder. Endelig beskrives den følgegruppe, som
skal følge og koordinere indsatsen i den 5-årige
overgangsperiode.
1) at spise den mad, man kan
lide
I pressen har det været fremme, at en
94-årig kvinde i Nyborg ønskede sig
øllebrød. Kommunens svar var, at der ikke kan laves
individuelle retter, da det er for dyrt.
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at der
kan udvikles metoder, så det bliver muligt at få
øllebrød, selv om man er blevet ældre, og selv
om man ikke kan tilberede den selv, også uden at det
vælter kommunernes budgetter.
Projektet skal afdække metoder til at
nå målet, men en løsningsmodel kunne være,
at social- og sundhedshjælperen og den ældre kunne lave
mad sammen, eller der kunne gives madbilletter til den lokale kro,
vel at mærke med en sikring af, at den ældre
hjælpes til at klare transporten, hvis det er
nødvendigt.
2) at føle sig
velklædt og soigneret
Når en ældre kvinde på 87
år har fået et bad, kan det ikke nytte, at den ansatte
i ældreplejen ikke har tid til at tørre tæer
eller hjælpe med at få sat frisuren. En mand på
89 år bør have ret til at have fuldskæg, men for
at være velsoigneret kræver det måske, at han
efter maden får hjælp til at vaske sit skæg, der
ellers vil blive fedtet og ulækkert.
3) at bestemme egne tider og
rutiner
Det er alarmerende forkert, når en
75-årig kvinde, der er et såkaldt B-menneske, bliver
lagt i seng kl. 20.30, fordi det passer bedst på
hjemmehjælpens rute.
4) at komme ud, når man
har lyst
En 78-årig mand, der hele sit liv som
gartner har været vant til at være ude, skal ikke miste
sin ret til et aktivt udeliv. Han skal kunne gå ud, når
han ønsker det, også selv om han har brug for
støtte. Det kunne f.eks. løses med fleksibilitet i
arbejdstidstilrettelæggelsen blandt de ansatte i
ældreplejen, udvidede ledsageordninger, eller hvad projektet
måtte vise nødvendigt.
5) at træffe andre
mennesker
For at opretholde en venne- og bekendtskabskreds
er det nødvendigt, at man selv kan være udfarende, og
det kan betyde, at man har brug for hjælp fra en ledsager. En
91-årig mand, der ikke møder andre, forværrer
sit fysiske og psykiske velvære.
6) at købe tøj
og ting efter egen smag
En 83-årig kvinde, der i hele sit liv har
købt møbler ud fra sin særlige livsstil, skal
ikke tvinges til at ændre smag, bare fordi hun er blevet
ældre, og fordi hjemmet bliver omdannet til en arbejdsplads
for de ansatte i ældreplejen. Tid til dialog om også
dette emne mellem den ældre og den ansatte kan være
udviklende for begge parter.
7) at komme i sin
sædvanlige dagligvarebutik
En 77-årig, der ikke længere magter
at bære indkøbskurven, skal have hjælp. Men hun
skal ikke fratages muligheden for selv at vælge, hvilke varer
der kommer i køleskabet. Ej heller skal hun tvinges til at
handle i den dyre kiosk nede på hjørnet.
Det kan godt være, at det tager lidt
længere tid at gå til den vanlige butik, men der ligger
også en stor social gevinst i at gå på
indkøb dér, hvor man kender de ansatte og de andre
handlende.
8) at udvikles livet
igennem
»At leve er at lære«, mener
nogle. Det stopper ikke, bare fordi man er en 74-årig
svagsynet kvinde. Kunst, musik, bøger, uddannelse eller
udstillinger bør være tilgængeligt for alle. Man
kunne f.eks. tænke sig ledsagehjælp til ældres
aktiviteter. Det kunne også være vigtigt for den
ældre at få læst højt fra sin avis.
9) at holde sine minder
levende
En 93-årig enkemand, der har været
vant til samtale og til at fortælle historier, og som har
levet et begivenhedsrigt liv, har brug for fortsat at
fortælle om det. Men hvis venner og pårørende er
væk og den ansatte i ældreplejen ikke har fået
tildelt tid til dette, så sygner minderne og den ældre
væk. Der skal være tid til også at have
hjemmehjælperen som samtaleven.
10) at vælge bolig
En 86-årig kvinde vil gerne bevare minderne
gennem sine ting, men har måske ikke længere
kræfter til at passe sit hjem med de tunge møbler. Det
bliver et problem, hvis der ikke tildeles den nødvendige tid
til rengøring, der jo vil tage længere tid hos denne
ældre.
Beskrivelse af
fremgangsmåde og følgegruppe
Formålet med forslaget er, at der udvikles
metoder, så ældre kan få opfyldt deres behov og
ønsker med udgangspunkt i de rettigheder, som er formuleret
af FOA €" Fag og Arbejde og Dansk Sygeplejeråd
(DSR).
Borgere og ansatte i ældreplejen skal i
fællesskab udvikle metoderne, der skal sikre kvalitet i
mødet mellem borger og ansat. Det er ofte mennesker
tæt på problemerne, som også er tæt
på løsningerne.
Af samme grund kan der ikke på
forhånd peges på, præcis hvilke metoder der skal
afprøves, eller præcis hvilke konkrete mål der
skal stiles mod. De vil i sagens natur være forskellige fra
den ene borger til den anden og fra kommune til kommune. Det er
netop forskelligheden og mangfoldigheden, som skal hjælpes
frem af de metoder, som borgeren og personalet peger på.
Mødet mellem borger og ansat er i centrum
€" et møde, hvor det faglige skøn og borgerens
behov sættes højere end minuttyranni og manglende
fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelsen.
Målet er,
€" at den ældre oplever kvalitet,
indflydelse og plads til selv at prioritere blandt sine »ti
rettigheder«,
€" at den ansatte oplever større
arbejdsglæde og finder det fagligt udfordrende at være
ansat i hjemmeplejen,
€" at den udviklede viden løbende
integreres i de relevante uddannelser,
€" at lokalpolitikerne i kommunerne oplever
sammenhæng mellem kommunens ældrepolitik, værdier
og mål og de faktisk producerede ydelser,
€" at der tilvejebringes komparativ forskning,
der kan konkludere, hvilken betydning det forskellige metodevalg
har for kvaliteten i ældreplejen,
€" at lovgivningsmæssige, administrative
og praktiske barrierer for den foreslåede metodeudvikling
kortlægges.
Forslagsstillerne finder det afgørende, at
der oprettes en forskningsenhed til støtte for
overgangsperioden.
Forskningsenheden skal varetage projektstyringen
med alt, hvad dette indebærer, hvilket er yderligere
beskrevet i afsnittet om økonomi og
ansvar. Særlig vigtigt er,
at forskningsenheden sikrer, at den erhvervede viden
løbende integreres i undervisningen af sygeplejersker,
social- og sundhedshjælpere og -assistenter, ergoterapeuter
og andre relevante faggrupper i forbindelse
med ældreplejen. Derfor er det nødvendigt, at
enheden er tilknyttet en uddannelsesinstitution.
Forskningsenheden arbejder uafhængigt under
en følgegruppe og tilknyttes en relevant
uddannelsesinstitution.
Følgegruppen sammensættes af i alt 5
medlemmer:
En tillidsvalgt repræsentant for hver af to
forskellige relevante ældreorganisationer.
En tillidsvalgt repræsentant for FOA
€" Fag og Arbejde.
En tillidsvalgt repræsentant for Dansk
Sygeplejeråd (DSR).
Et tillidsvalgt medlem af Kommunernes
Landsforening.
Formanden vælges blandt
følgegruppens medlemmer.
Følgegruppen har det overordnede ansvar
for projektet, f.eks. i forbindelse med den årlige
journalistiske afrapportering. Uoverensstemmelser i
følgegruppen afgøres ved flertalsafstemning.
Økonomi og ansvar
Der afsættes 35 mio. kr., som skal
dække udgifterne henholdsvis i kommunerne og til
forskningsenheden tilknyttet en uddannelsesinstitution i de 5
år, som overgangsperioden løber i. Udgifter i
forbindelse med følgegruppens møder skal også
dækkes heraf.
Kommunerne vil få midler til
ansættelse af projektmedarbejdere, til efteruddannelse af det
eksisterende personale og til sikring af, at det er borgerens behov
og ønsker, der er i fokus.
Forskningsenheden vil få midler til og
ansvar for
€" den overordnede projektstyring,
€" at arrangere konference for alle
implicerede parter, både borgere, ansatte og de relevante
politikere og den tilknyttede uddannelsesinstitution,
€" en gang årligt at lave journalistisk
afrapportering, der har fokus på de metoder og
ændringer, som borgerne og personalet foreslår,
€" at sikre den nødvendige
støtte til, at personalet kan bevare et fokus på
borgernes behov og ønsker, samt støtte til, at
borgerne får mulighed for at fremsætte deres
ønsker og behov,
€" tilrettelæggelse af efteruddannelse i
samarbejde med den tilknyttede uddannelsesinstitution,
at sikre implementering af den genererede viden
i uddannelsesinstitutioner.
Skriftlig fremsættelse
Line Barfod (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om ret til
et værdigt liv for alle ældre.
(Beslutningsforslag nr. B 105).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.