B 102 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en social retssikkerhedskommission.
Fremsat den 28. februar 2007 af
Line Barfod (EL),
Jørgen Arbo-Bæhr (EL),
Per Clausen (EL) og Rune Lund (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en social
retssikkerhedskommission
Folketinget opfordrer regeringen til at
nedsætte en kommission, der skal se på retssikkerheden
på det sociale område og i løbet af to år
komme med en betænkning med forslag til forbedringer af
retssikkerheden. Eventuelt kan kommissionen komme med
delbetænkninger undervejs, såfremt man finder det
formålstjenligt.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er med nogle ændringer en
genfremsættelse af forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en retssikkerhedskommission (B 100),
folketingsåret 2005-06. Der henvises herom til
Folketingstidende 2005-06, tillæg A side 6008 og 6012 og
forhandlingerne side 6310. Beslutningsforslagets pkt. 10-15 er nye
i forhold til B 100.
Formålet er at få klarhed over,
hvilke retssikkerhedsproblemer der er inden for det sociale
område, og komme med forslag, der øger
retssikkerheden.
Ved det sociale område forstås i
dette forslag sager vedrørende kontanthjælp,
boligstøtte, friplads i daginstitution, pension,
sygedagpenge, førtidspension, flexjob, flexydelse,
ledighedsydelse, skånejob, hjemmehjælp,
handicaphjælp og øvrige sociale ydelser som f.eks.
tandlægehjælp. Desuden bør medtages sager om
inddrivelse af gæld hos mennesker, der modtager forskellige
sociale ydelser.
Kommissionen får frie hænder til at
argumentere for, at der bør medtages områder, der ikke
er nævnt i opremsningen. Der findes særregler på
børn og unge-området i forbindelse med
tvangsfjernelser, som undtages i denne sammenhæng.
Regeringen havde som del af sit første
regeringsgrundlag, at der skulle nedsættes en
retssikkerhedskommission, hvilket der også kom. Og det er der
blevet en lov ud af. Men kommissionen havde kun til opgave at
se på retssikkerheden for virksomheder. Derfor mangler der
stadig en kommission, der ser på den haltende retssikkerhed
på det sociale område.
Der bliver nogle gang sagt som provokation, at
det stort set er umuligt at finde en social sag, hvor der ikke er
sket mindst én lovovertrædelse, f.eks. manglende
høring eller klagevejledning eller overtrædelse af
tidsfrister eller beslutninger truffet uden hjemmel. Men
desværre viser en række undersøgelser, at der
sker rigtig mange overtrædelser. Og for borgeren kan det
være meget svært at forstå, at det som oftest
overhovedet ikke tillægges betydning, når myndigheder
begår lovovertrædelser, mens det kan have store
konsekvenser, hvis borgeren overtræder eksempelvis en
tidsfrist.
I det følgende redegøres for,
hvilke specifikke problemfelter kommissionen skal arbejde med.
1. Bevisbyrden
Ved straffesager er systemet indrettet, så
det offentlige skal bevise, at der er begået en strafbar
handling, og den anklagede borger får forsvarerbistand. Man
forsøger i det hele taget at arbejde ud fra et princip om
»equality of arms«, altså at anklagemyndighed og
forsvar skal have lige vilkår. Men ved sociale sager, som kan
have enorm betydning for den enkelte borger og f.eks. handle om
hele deres forsørgelsesgrundlag i mange år eller om
personlig hjælp, så de ikke skal ende som en social
grøntsag, er der intet princip om at arbejde ud fra et
hensyn om lige vilkår. Tværtimod er det borgeren, der
har bevisbyrden, både overfor sagsbehandleren, i
klagesystemet og ved domstolene, for at bevise, at hele det
mægtige offentlige system har begået en fejl. Og
borgeren skal i vidt omfang selv skaffe sig juridisk bistand og
selv betale for det.
Kommissionen skal redegøre for
fordele og ulemper ved omvendt bevisbyrde både i
klagesystemet og ved domstolene i sociale sager,
»omvendt« forstået på den måde, at
systemet skal bevise, at det har ret, frem for at borgeren skal
bevise, at der er begået en fejl, altså på lige
fod med reglerne i strafferet.
2. Uagtsomt socialbedrageri
I 2003 blev der indsat en ny § 12 b i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
der indførte straf for uagtsomt socialbedrageri.
Forsætligt socialbedrageri, det vil sige, når borgeren
bevidst vildleder myndighederne, har altid været strafbart
efter den almindelige bedrageribestemmelse i straffeloven. Men med
lovændringen på det sociale område blev det
skærpet til, at hvis man kan sige, at borgeren burde have
vidst, at denne skulle afgive nogle oplysninger til myndighederne,
men ikke har gjort det, så kan borgeren straffes med
bøde.
Det har i mange år været diskuteret,
om man burde indføre en generel bestemmelse om uagtsomt
bedrageri i straffeloven. Men det er gentagne gange blevet afvist
med det argument, at det skal være muligt at vide, hvad der
er strafbart, og hvad der ikke er, hvilket vil være meget
svært, hvis man udvider til uagtsomt bedrageri. Og det har
været med tanke på folk i erhvervslivet med mulighed
for rådgivning fra advokater og revisorer. Men på
socialområdet blev det indført uden de store
overvejelser om, hvorvidt borgere, der ofte har meget få
ressourcer og ofte står midt i en krise, har overskuddet til
at vurdere, hvilke oplysninger de burde give myndighederne. F.eks.
er det meget uklart, hvornår man skifter status fra at
være reelt enlig til at være samboende. I forhold til
forsætligt bedrageri er det klart, at hvis man er flyttet
sammen med en kæreste og bare opretholder en proformaadresse
et andet sted for fortsat at kunne hæve sociale ydelser,
så ved man, at oplysningen om, at man er blevet samboende,
skulle man have afgivet. Men hvis man har fået en
kæreste, som man indimellem sover hos og spiser sammen med,
hvornår er det så, man burde oplyse det til
myndighederne? Derfor bør man se på, hvordan
bestemmelsen har fungeret i praksis, og om den ikke bør
ophæves.
Kommissionen skal evaluere, hvordan loven om
uagtsomt socialbedrageri har virket i praksis, og vurdere, om
bestemmelsen bør ophæves.
3. Ikkeproportionale
sanktioner
I det sociale system findes flere
ikkeproportionale sanktioner. Det er f.eks., når
kontanthjælp bliver gjort tilbagebetalingspligtig i flere
år, hvis det vurderes, at borgeren selv er skyld i at
være blevet arbejdsløs, modsat dagpengesystemet, hvor
man »kun« får 5 ugers karantæne.
Kommissionen skal lave en oversigt over
ikkeproportionale sanktioner samt beskrive konsekvenserne for
borgerens retssikkerhed ved at ændring af disse
bestemmelser.
4. Udbetaling af
godtgørelse til borgeren
Der har i flere år været fokus
på borgeres overtrædelser af regler, og der er
gennemført en lang række sanktionsmuligheder overfor
borgerne, f.eks. at der trækkes i kontanthjælp,
dagpenge, boligstøtte m.v., også ved mindre
forseelser. Men de mange borgere, der bliver udsat for
myndighedernes overtrædelser af helt klare retsregler,
står som regel magtesløse.
Der er gennemført en række
retsregler, der skal sikre borgernes retssikkerhed: regler om ret
til aktindsigt, om partshøring, om klagevejledning, om
tidsfrister og om beskyttelse af persondata. Det er regler, der
skal sikre, at myndighedsafgørelser træffes på
så korrekt et grundlag som muligt. Men det er alligevel meget
sjældent, at selv grove overtrædelser af sådanne
regler har nogen som helst konsekvenser for myndighederne.
Det opleves som klart urimeligt af borgerne, at
lovovertrædelser ikke har nogen konsekvenser. På andre
områder er der indført godtgørelser, f.eks. ved
manglende eller ukorrekt ansættelsesbevis og ved uberettiget
varetægtsfængsling. Der skal ikke være tale om en
erstatning, da der oftest ikke vil kunne påvises noget tab,
og heller ikke om en bøde, der jo ville kræve en
undersøgelse og afgørelse af, om myndigheden havde
handlet forsætligt eller uagtsomt.
Derfor kunne man overveje at indføre en
godtgørelse, så borgeren f.eks. får 5.000 kr.,
hvis en myndighed har overtrådt de regler, der skal sikre
borgernes retssikkerhed. Godtgørelsen må
selvfølgelig ikke på nogen måde kunne modregnes
i kontanthjælp eller anden indkomst og skal ikke være
skattepligtig.
Kommissionen skal redegøre for fordele og
ulemper, såfremt det offentlige skal betale en
godtgørelse til borgeren, hvis en offentlig myndighed har
begået en lovovertrædelse. Kommissionen skal herunder
redegøre for lignende ordninger i andre lande.
5. Udvidelse af tilbud om
retshjælp
Den sociale lovgivning er meget indviklet, og den
kan være svær for mange borgere at finde rundt i. Flere
og flere frivillige organisationer udvider i disse år deres
rådgivning og bisidderordning, da mange borgere oplever det
sociale system som modpart og ikke som hjælper og
rådgiver. Der er alt for lidt gratis retshjælp i
Danmark, hvor enhver kan komme og få råd og vejledning,
eventuelt anonymt. Og ordningen med offentlig retshjælp ved
advokat må dels ikke anvendes på områder, hvor
offentlige myndigheder har vejledningspligt, medmindre borgeren er
uenig med systemet, dels er betalingen til advokaterne ikke blevet
reguleret i årevis, så meget få advokater
ønsker at yde retshjælp.
På skatteområdet har man
indført en ordning, hvor borgerne kan få betalt deres
rådgiverbistand helt eller delvis, såfremt de får
medhold i deres sag. På det sociale område kan det have
mindst lige så stor betydning at få sagkyndig bistand.
Her er ofte tale om borgere, der slet ikke har ressourcer til selv
at vurdere deres sag eller søge informationer om deres
retsstilling.
Kommissionen skal klarlægge behovet og
mulighederne for at udvide tilbuddene om retshjælp til
borgerne.
6. Klagevejledning for alle
Såvel afgørelser som
klagevejledninger kan være meget svære at forstå
for mange borgere, særlig hvis de har
læsevanskeligheder. Og hvis man ikke får klaget i tide,
mister man ofte sin ret. Derfor bør det overvejes, om
klagevejledning skal gives både mundtligt og skriftligt og
på en måde, så borgeren har mulighed for at
spørge ind til, hvad afgørelsen egentlig går ud
på. Nogle gange får borgere medhold i sager, men kan
ikke umiddelbart forstå det ud fra teksten i brevet.
Kommissionen skal udarbejde forslag til, hvad der
kan gøres for, at alle borgere får en klar begrundelse
og en klagevejledning, som de kan forstå, også selv om
de måske er ordblinde, har funktionsnedsættelse eller
bare ikke har ressourcer til at forstå en skriftlig
afgørelse.
7. Fri proces i sociale sager
Det kan være dyrt at føre en
retssag, især mod offentlige myndigheder, hvor man kan
risikere at skulle betale både sin egen advokat og
kammeradvokaten, hvis man taber. Det kan afholde mange fra at
anlægge en sag. Det er klart et fremskridt, at retsafgifterne
er sat væsentligt ned i sager mod offentlige myndigheder, men
de øvrige sagsomkostninger er også
afgørende.
Kommissionen skal undersøge, hvilke
konsekvenser det vil have for borgerens retssikkerhed, og hvilke
konsekvenser det vil have for domstolenes økonomi, hvis man
giver mulighed for fri proces i sociale sager − fri proces
på en sådan måde, at borgeren bliver bevilget fri
proces efter gældende regler, medmindre det er
åbenbart, at den offentlige myndighed ikke har begået
fejl.
8. Inddrivelse af gæld
Mange, der har sociale problemer, har eller
får samtidig en stor gæld. Den nye inddrivelseslov vil
forhåbentlig forbedre retssikkerheden i forhold til
inddrivelse, mens borgeren er på kontanthjælp. Men der
er stadig behov for at se på problemer omkring
gældsinddrivelse over for borgere på
førtidspension og andre sociale ydelser. Der er lige
så god grund til at se på inddrivelse i form af
modregning, f.eks. når en borger får efterregulering af
førtidspension, der så straks modregnes i offentlig
gæld, selvom det egentlig er penge, borgeren har manglet til
almindelige fornødenheder, mens pensionsansøgningen
blev behandlet, og skulle have brugt til f.eks. at købe nyt
komfur i stedet for det, der er brudt sammen.
Kommissionen skal undersøge
retssikkerheden i forbindelse med inddrivelse af gæld i
sociale sager.
9. Beskyttelse af borgerens
personlige data
Der er mange meget følsomme persondata om
borgere, der modtager sociale ydelser. I takt med at registre i
stigende omfang samkøres, forvaltninger lægges sammen,
der oprettes kvikskranker, borgerservicecentre m.v., er der stort
behov for at se på, hvordan borgernes følsomme data
beskyttes.
Kommissionen skal udarbejde forslag til
retningslinjer, der sikrer, at borgernes personlige data er
beskyttet i alle forhold.
10. Regelforenkling og eventuel
socialvejledning
Det er mange forskellige regler i mange
forskellige love, som sagsbehandlere og borgere skal holde styr
på. Derfor kan det være fornuftigt at se på, om
der på nogle områder kan ske en regelforenkling. Det er
dog ikke tanken, at den foreslåede kommission skal komme med
et forslag til en egentlig socialreform, og der vil derfor sikkert
fortsat være mange indviklede regler.
På skatteområdet har der i mange
år eksisteret en ligningsvejledning, der revideres hvert
år. I Ligningsvejledningen er paragraf for paragraf
gennemgået med forklaring om, hvordan den fortolkes i
praksis, og med korte referater af relevante domme og
administrative afgørelser. Borgerne kan støtte ret
på ligningsvejledningen. Måske skal der udarbejdes en
tilsvarende socialvejledning, så f.eks. Ankestyrelsens
afgørelser løbende kommer til at fremgå af en
sådan.
Kommissionen skal se på, om der kan ske
regelforenkling på nogle områder, og om det vil
være muligt at udarbejde en socialvejledning, der i lighed
med ligningsvejledningen kan bruges af både sagsbehandlere og
borgere til at få overblik over, hvordan bestemmelserne
anvendes i praksis.
11. Adskillelse af
rådgivning, metode og kontrol
I dag er lovgivningen og den daglige praksis
præget af regler, der sammenblander selve hovedindholdet i
sagsbehandlingen, nemlig at være rådgiver for borgeren
og forsøge at finde løsninger på problemer med
konkrete fastsatte metoder, der skal sikre ensartethed i
afgørelserne, med kontrol med, om borgeren nu også er
berettiget til social hjælp. Det gør reglerne
indviklede, og det gør det meget svært for både
sagsbehandleren og borgeren at få klarhed over, hvornår
der tale om den ene og den anden rolle. Og det er meget svært
at få et godt møde mellem sagsbehandler og borger,
hvilket er selve grundstenen for en god rådgivning,
såfremt der ikke er den fornødne tillid, fordi
sagsbehandleren samtidig er kontrollant.
Derfor bør kommissionen se på, om
man kan adskille rollerne, først og fremmest så
rådgivning og kontrol udføres af forskellige
mennesker, og helst fra forskellige forvaltninger. Samtidig
bør der ses på, om nogle af de metoderegler, der i dag
fremgår af lovgivningen, bør flyttes over i
vejledninger, så det bliver nemmere både for
sagsbehandlere og borgere at se, hvad det reelle indhold i
lovgivningen er.
Kommissionen skal se på, hvordan og i
hvilket omfang man for det første kan adskille
rådgivning og kontrol og for det andet flytte metoderegler
fra lovgivning til vejledninger.
12. Borgerrådgivere i alle
kommuner
Københavns Kommune indførte for
nogle år siden en borgerrådgiver, der på mange
måder kan sammenlignes med Folketingets Ombudsmand. En
sådan uafhængig borgerrådgiver i hver kommune kan
dels hjælpe borgerne i konkrete sager, dels rejse generelle
spørgsmål over for kommunen og dermed
forhåbentlig øge retssikkerheden.
Kommissionen skal se på erfaringerne med
borgerrådgiveren i Københavns Kommune og overveje, om
der bør være lovkrav om, at alle kommuner får en
sådan uafhængig borgerrådgiver.
13. Afskaffe myndighedernes ret
til anke
Der føres en del klagesager, hvor borgeren
i første klageinstans vinder, men hvor kommunen er utilfreds
med afgørelsen og derfor går videre med sagen til
næste instans. Det ville være en styrkelse af borgerens
retssikkerhed, hvis myndighederne ikke kan anke afgørelser,
hvor borgeren får medhold. Hvis de mener, en afgørelse
giver store problemer, må de så i stedet gå til
Folketinget for at forsøge at få ændret
lovgivningen.
Kommissionen skal overveje, om myndighedernes ret
til at anke en afgørelse skal afskaffes.
14. Kontaktpersoner
Oprindelig var tanken med det sociale system, at
en socialrådgiver skulle kunne tage sig af hele mennesker og
familier og hjælpe med at rådgive om løsninger
af alle deres problemer. Men i takt med at systemerne er blevet
mere og mere fragmenterede, sidder sagsbehandlerne kun med en del
af problemerne. Derfor indføres der i stigende omfang
kontaktpersoner, der skal hjælpe borgeren med at holde styr
på de mange forskellige akter, afgørelser,
møder, behandlinger m.v., som en borger kan være
involveret i, hvis vedkommende f.eks. er kronisk syg, har
dobbeltdiagnose eller har forskellige sociale problemer i familien.
Men hvad er egentlig den retssikkerhedsmæssige status for
sådanne kontaktpersoner?
Kommissionen skal se på ordninger med
kontaktpersoner, og om der er behov for yderligere lovgivning for
at sikre yderligere udbredelse og få klarhed over
kontaktpersonernes retslige status i forhold til borgeren.
15. Uddannelse og efteruddannelse
af socialrådgivere
Socialrådgiveruddannelsen har på
mange måder et andet sigte end den virkelighed, mange
socialrådgivere sidder i som sagsbehandlere hos offentlige
myndigheder. Den retssikkerhedsmæssige vinkel af det sociale
arbejde kunne muligvis godt trænge til at blive
opprioriteret; ikke fordi socialrådgivere skal til at
være jurister, men så det bliver tydeligere, hvad
formålet er med de forskellige regler i lovgivningen, der
skal sikre borgerens retssikkerhed, og så
socialrådgiverne får den nødvendige faglige
ballast til også at kunne modstå chefer, der kommer med
økonomiske argumenter.
Desuden er der helt sikkert mange
socialrådgivere, der kunne have glæde af
efteruddannelse. Men det kræver selvfølgelig
også nogle ekstra ressourcer, så de ikke bare har endnu
flere sager, når de kommer tilbage fra efteruddannelse, fordi
der ikke har været råd til en vikar.
Kommissionen skal se på, om der bør
ske en ændring af socialrådgiveruddannelsen og
efteruddannelsen, så socialrådgiverne får en
bedre faglig ballast i forhold til borgernes retssikkerhed.
Samlet oversigt over
kommissionens arbejde:
1. Kommissionen skal redegøre for fordele og
ulemper ved omvendt bevisbyrde både i klagesystemet og ved
domstolene i sociale sager, »omvendt« forstået
på den måde, at systemet skal bevise, at det har ret,
frem for at borgeren skal bevise, at der er begået en fejl,
altså på lige fod med reglerne i strafferet.
2. Kommissionen skal evaluere, hvordan loven om
uagtsomt socialbedrageri har virket i praksis, og vurdere, om
bestemmelsen bør ophæves.
3. Kommissionen skal lave en oversigt over
ikkeproportionale sanktioner samt beskrive konsekvenserne for
borgerens retssikkerhed ved en ændring af disse
bestemmelser.
4. Kommissionen skal redegøre for fordele og
ulemper, såfremt det offentlige skal betale en
bod/erstatning/godtgørelse til borgeren, hvis en offentlig
myndighed har begået en lovovertrædelse.
5. Kommissionen skal klarlægge behovet og
mulighederne for at udvide tilbuddene om retshjælp til
borgerne.
6. Kommissionen skal udarbejde forslag til, hvad
der kan gøres for, at alle borgere får en klar
begrundelse og en klagevejledning, som de kan forstå,
også selv om de måske er ordblinde eller har
funktionsnedsættelser.
7. Kommissionen skal undersøge, hvilke
konsekvenser det vil have for borgerens retssikkerhed, og hvilke
konsekvenser det vil have for domstolenes økonomi, hvis man
gav mulighed for fri proces i sociale sager − fri proces
på en sådan måde, at borgeren blev bevilget fri
proces efter gældende regler, medmindre det er
åbenbart, at den offentlige myndighed ikke har begået
fejl.
8. Kommissionen skal undersøge
retssikkerheden i forbindelse med inddrivelse af gæld i
sociale sager.
9. Kommissionen skal udarbejde forslag til
retningslinjer, der sikrer, at borgernes personlige data er
beskyttet i alle forhold.
10. Kommissionen skal se på, om der kan ske
en regelforenkling på nogle områder, og om det vil
være muligt at udarbejde en socialvejledning, der i lighed
med ligningsvejledningen kan bruges af både sagsbehandlere og
borgere til at få overblik over, hvordan bestemmelserne
anvendes i praksis.
11. Kommissionen skal se på, hvordan og i
hvilket omfang man for det første kan adskille
rådgivning og kontrol og for det andet flytte metoderegler
fra lovgivning til vejledninger.
12. Kommissionen skal se på erfaringerne med
borgerrådgiveren i Københavns Kommune og overveje, om
der bør være lovkrav om, at alle kommuner får en
sådan uafhængig borgerrådgiver.
13. Kommissionen skal overveje, om myndighedernes
ret til at anke en afgørelse skal afskaffes.
14. Kommissionen skal se på ordninger med
kontaktpersoner, og om der er behov for yderligere lovgivning for
at sikre yderligere udbredelse og få klarhed over deres
retslige status i forhold til borgeren.
15. Kommissionen skal se på, om der
bør ske en ændring af socialrådgiveruddannelsen
og efteruddannelsen, så socialrådgiverne får en
bedre faglig ballast i forhold til borgernes retssikkerhed.
Sammensætning af
kommissionen
Kommissionen bør have en bred
sammensætning, hvor det især sikres, at brugergrupperne
er repræsenteret, men selvfølgelig skal der også
være repræsentanter for myndighederne. Følgende
kunne overvejes i forbindelse med sammensætningen, idet der
dog nok højst bør være 10-12 medlemmer:
Loftsramte Eksperter, SAND (de hjemløses forening),
Rådet for Socialt Udsatte, Ældremobiliseringen,
Ældre Sagen, førtidspensionistforeninger, DSI, 3F,
FOA, Socialpolitisk Forening, Retspolitisk Forening,
Socialrådgiverforeningen, SL, KL, Danske Regioner, Institut
for Menneskerettigheder, Datatilsynet, en dommer, en juraprofessor
i socialret, en ekspert fra de sociale højskoler,
Ankestyrelsen, Socialministeriet, Justitsministeriet og
Beskæftigelsesministeriet.
Skriftlig fremsættelse
Line Barfod (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en social retssikkerhedskommission.
(Beslutningsforslag nr. B 102).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.