B 101 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at styrke de ansattes retssikkerhed i forbindelse med
overvågning.
Fremsat den 22. februar 2007 af
Lissa Mathiasen (S), Karen Hækkerup (S),
Per Kaalund (S) og Frode Sørensen (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om at styrke de ansattes retssikkerhed i
forbindelse med overvågning
Folketinget pålægger regeringen at
iværksætte de nødvendige initiativer til at
sikre, at
1. det ikke ved brug af detektiv eller på
anden måde er tilladt at overvåge en ansat, når
denne er sygemeldt. Arbejdsgiveren må i disse situationer
alene bede om en lægeerklæring,
2. ansatte, der krænkes ved
overvågning, herunder ikke alene tv-overvågning, men
også anden form for overvågning, sikres ret til en
godtgørelse,
3. både det offentliges og privates
tv-overvågning skal anmeldes til Datatilsynet senest 30 dage
før kameraernes opsætning, og Datatilsynet skal have
kompetence til at stoppe overvågningstiltag, der
udføres i strid med lovens regler samt pålægge
tvangsbøder. Herudover skal Datatilsynet have kompetence til
at inspicere private virksomheder,
4. systematisk overvågning af enkelte
personer, f.eks. ved at opsætte et kamera over personens
arbejdssted eller lade et kamera følge personen rundt, kun
bør være tilladt i helt ekstraordinære
tilfælde og for korte perioder. Den pågældende
skal altid orienteres herom,
5. straffen for overtrædelse af
lovgivningen skærpes med henblik på at sikre en
effektiv håndhævelse af reglerne. Herudover skal det
sikres, at også personer, der arbejder i private hjem,
omfattes af de gældende regler om overvågning,
6. iværksættelse af
kontrolforanstaltninger over for ansatte sker med behørig
respekt af den ansattes personlige integritet og ret til personlig
frihed, hvorfor det skal præciseres,
a) at filmoptagelser selvstændigt skal
opfylde persondatalovens regler og konkret begrundes,
b) at de ansattes behov for ikke at blive
konstant overvåget tilgodeses,
c) at arbejdsgiveren drøfter
iværksættelse af tv-overvågning med de ansatte og
eventuelt tillidsrepræsentanten og herefter varsler de
ansatte i god tid,
d) at de ansatte får information om
iværksat overvågning, som bl.a. omfatter, hvor
kameraerne er placeret, og hvornår overvågningen finder
sted, således at der ikke foregår overvågning,
som reelt er skjult for de ansatte,
e) at de ansatte får øvrig
information, der er relevant for den ansattes retsbeskyttelse,
f) at der er en reel sammenhæng mellem
skiltning om overvågning og den overvågning, der
faktisk foretages, således at der ikke kan skiltes, hvis
overvågningen ikke sker regelmæssigt, men kun nogle
dage en gang imellem (i dag bruger nogle butikker at skilte med
tv-overvågning, uden at dette foregår
regelmæssigt. Når der opstår et konkret behov,
sættes skjulte kameraer op i butikken),
g) at urigtig skiltning er strafbart,
h) at der er tilstrækkelig datakvalitet i
optagelserne,
i) at optagelser, uanset om de er digitale eller
analoge, omfattes af persondataloven, og at overskudsinformation
undgås, samt at opbevaring af oplysninger sker forsvarligt og
i højst 30 dage, medmindre det skal bruges i en konkret
tvist,
j) at den ansatte har ret til information om og
indsigt i foretagne tv-optagelser, eventuelt i samarbejde med
tillidsrepræsentanten, som også bør have
indseende med de sikkerhedsforanstaltninger, som arbejdsgiveren
træffer,
k) at arbejdsgiveren ikke bruger de indsamlede
oplysninger til andet end det oplyste formål
og
7. firmaer, der opsætter
tv-overvågning, skal have autorisation hertil. Dette kan
gennemføres ved at lovgive om, at alle virksomheder, der
installerer tv-overvågning, skal være ISO 9001
certificerede i henhold til en allerede eksisterende ordning.
Bemærkninger til forslaget
Indledningsvis bemærkes, at dette forslag
om at styrke de ansattes retssikkerhed i forbindelse med
overvågning er en delvis genfremsættelse af B 27
fremsat den 18. marts 2005. Der henvises om B 27 til
Folketingstidende 2004-05, tillæg A 5468 og 5476 og FF 3278.
En oversigt over ændringer i forhold til B 27 fremgår
af et bilag til beslutningsforslaget.
Efter 1. behandling af B 27 den 19. maj 2005 var
det Socialdemokratiets klare forventning, at justitsministeren
ville drage omsorg for, at en række af punkterne i forslaget
ville blive behandlet af det dengang nedsatte udvalg om
tv-overvågning, som i november 2006 afleverede
betænkning nr. 1483 om tv-overvågning. Den afgivne
betænkning behandler imidlertid ikke
spørgsmålene om de ansattes retssikkerhed, hvorfor
beslutningsforslaget genfremsættes med nogle tilføjede
forbedringer, specielt under punkt 3 og 6 samt pkt. 7, hvor der
bl.a. redegøres nærmere for fordelene ved at
indføre et krav om autorisation for virksomheder, som
opsætter tv-overvågning.
Lov om forbud mod privates tv-overvågning
(tv-overvågning af ansatte på arbejdspladsen m.v.),
blev ændret pr. 1. april 1999. Formålet med
lovændringen var at forebygge, at de ansatte blev udsat for
skjult overvågning, og at undgå, at overvågning
foregik på en måde, som krænkede de ansatte og
skabte utryghed på arbejdspladsen. Skiltningskravet blev
derfor udvidet til at dække baglokaler for at sikre, at de
ansatte havde kendskab til en eventuel overvågning af
arbejdspladsen og dermed havde mulighed for at indrette deres
adfærd derefter.
Den 1. juli 2000 trådte den nye
persondatalov, som implementerer direktiv nr. 95/46 af 24. oktober
1995, i kraft. Persondataloven omfatter også
tv-overvågning, hvilket indebærer, at lovens krav om
saglighed og information m.v. skal overholdes. I betænkning
nr. 1483 om tv-overvågning og advokat Marin Gräs Linds
artikel »Persondataloven og lov om tv-overvågning
€" gennemtænkt samspil?« er de gældende
regler nærmere beskrevet. Forslagsstillerne vil sørge
for, at artiklen bliver omdelt i Retsudvalget som udvalgsbilag
på forslaget.
Ved iværksættelse af
tv-overvågning skal straffelovens regler ligeledes
overholdes. I forbindelse med ændring af
tv-overvågningsloven i 1998/1999 (L 38 €"
tv-overvågning af ansatte på arbejdspladsen m.v.)
beskriver Justitsministeriet i bemærkningerne straffelovens
§ 263, stk. 1, nr. 3, om aflytning og anfører, at
bestemmelsen også omfatter eventuel optagelse af lyd i
forbindelse med tv-overvågning. Medmindre arbejdsgiveren selv
deltager i den samtale, der aflyttes, eller deltagerne i samtalen
har givet deres samtykke til aflytning, kan der således ikke
lovligt ske optagelse af lyd i tilknytning til
tv-overvågning. Det konkluderes på den baggrund, at den
praktiske hovedregel vil være, at arbejdsgiveren ikke lovligt
kan foretage lydoptagelse på arbejdspladsen, hverken isoleret
eller i tilknytning til tv-overvågning. Herudover noteres
det, at tv-overvågning af toiletter og baderum og lign. vil
være i strid med straffelovens § 264 a om uberettiget
fotografering af personer på et ikke frit tilgængeligt
sted eller § 232 om blufærdighedskrænkelse.
Adgangen til at indføre
tv-overvågning er derudover reguleret af nogle generelle
ansættelsesretlige regler om kontrolforanstaltninger på
arbejdsmarkedet. En arbejdsgivers adgang til at kontrollere de
ansatte udspringer af ledelsesretten, som er fastslået i
septemberforliget fra 1899, og som fremgår af fagretlig
praksis og hovedaftalerne på arbejdsmarkedet, herunder
DA€™s og LO€™s aftale om indførelse af
kontrolforanstaltninger. I Justitsministeriets besvarelse af
spørgsmål nr. 300-305 af 13. juli 2004 fra
Folketingets Retsudvalg er gældende ret og praksis
nærmere beskrevet. Forslagsstillerne vil sørge for, at
svarene bliver omdelt i Retsudvalget som udvalgsbilag til
forslaget.
Hvis en arbejdsgiver er gået ud over de
ikkelovbestemte grænser for ledelsesret og har iværksat
kontrolforanstaltninger, der ikke tjener et sagligt formål
eller er krænkende, har lønmodtageren mulighed for at
få spørgsmålet prøvet enten i det
fagretlige system eller ved de almindelige domstole. I den
forbindelse vil der blive tale om, at arbejdsgiveren i det
fagretlige system kan blive pålagt at betale en
godtgørelse eller anden økonomisk kompensation.
Herudover indeholder erstatningsansvarslovens § 26, stk. 1, en
regel om godtgørelse for tort, hvorefter der kan tilkendes
godtgørelse i forbindelse med en retsstridig krænkelse
af en andens frihed, fred, ære eller person.
Det regelsæt, som regulerer
overvågning af den ansatte samt den ansattes ret til
godtgørelse for tort for krænkende overvågning,
er altså ganske komplekst. Og domstolene synes ikke
indstillet på at yde tortgodtgørelse i sager, hvor
kontrolforanstaltninger iværksættes usagligt, og dermed
har den ansatte uden for det fagretlige system ingen reel
beskyttelse mod overgreb.
Udvikling
Siden 1999 er der sket en rivende teknologisk
udvikling, og der anvendes i dag overvågningskameraer
på størrelse med et knappenålshoved. Det billige
udstyr og de teknologiske forbedringer af
overvågningsudstyret har ført til, at en meget stor
del af detailhandelen i dag overvåger deres butikker og
ansatte. Dette sker på en langt mere intensiv måde i
dag end tidligere. Teknologien har givet mulighed for at
sammenkøre oplysninger fra kasseapparater og
overvågningskameraer. Udstyret er i dag så raffineret,
at det er muligt at genkende de ansatte og følge dem rundt
på deres arbejdsplads. Udviklingen har også ført
til, at Datatilsynet behandler et stadig voksende antal sager om
tv-overvågning.
De ansatte på arbejdspladser, hvor der
foretages tv-overvågning, udsættes i nogle
tilfælde for tv-overvågning hele dagen. Det griber ind
i retten til privatliv, ligesom det kan have helbredsmæssige
konsekvenser at være underlagt konstant overvågning. I
yderste konsekvens kan tv-overvågning være
sundhedsfarligt for de ansatte og belastende for det psykiske
arbejdsmiljø på arbejdspladsen. De ansatte kan
pådrage sig stresssygdommen PTSD €" Posttraumatic Stress
Disorder. Der er derfor et særligt behov for at se
nærmere på beskyttelsen af de ansattes integritet,
herunder dels hvilke rammer for indførelse af
tv-overvågning, information og medindflydelse, der bør
gælde på arbejdspladsen, dels hvordan det sikres, at
ansatte, der krænkes, tilkendes en godtgørelse.
For at sikre en effektiv overholdelse af loven er
der samtidig behov for at se nærmere på en
sammenskrivning af tv-overvågningsloven og persondataloven
€" jf. også anbefalingen s. 147
i betænkning nr. 1483 om tv-overvågning €" idet det vil være med til at sikre,
at private virksomheder i højere grad end i dag bliver
opmærksomme på og sætter sig ind i reglerne i
persondataloven. I dag er nogle virksomheder kun opmærksomme
på kravet om skiltning i tv-overvågningsloven.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Ad punkt 1. Det må ikke
ved detektiv eller på anden måde være tilladt at
overvåge en ansat, når denne er sygemeldt.
Arbejdsgiveren må i disse situationer alene bede om en
lægeerklæring.
Der har været rejst et antal sager, hvor
arbejdsgivere har udført kontrol med den ansatte på
en sådan måde, at denne har følt sig
krænket i en sådan grad, at der er rejst sag om,
hvorvidt kontrolforanstaltningen har været uberettiget. I
visse tilfælde har det resulteret i domstolsafgørelser
i sager, hvor den ansatte har rejst krav om en godtgørelse
for den krænkelse, som den ansatte har været ude
for.
Et eksempel er Østre Landsrets dom af 22.
oktober 2003, gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2004, side
273. En kvindelig ansat blev i en sygdomsperiode, der over for
arbejdsgiveren var dokumenteret med en lægeerklæring,
overvåget af en detektiv engageret af arbejdsgiveren.
Detektiven afgav en rapport, der er gengivet i byretsdommen, hvoraf
det fremgår, at den ansatte blev overvåget på
offentlig gade og inden for i sit private hjem. Detektiven
orienterede arbejdsgiveren om detaljer, som hvornår der var
herrebesøg, hvilket tøj den ansatte havde på,
at hun lavede aerobic i stuen, rystede dyner m.m. Af en senere
erklæring fra detektiven til arbejdsgiveren kunne udledes, at
det ikke ved de foretagne observationer ville være muligt at
fremskaffe oplysninger, der kunne be- eller afkræfte
sygemeldingen, da den ansattes gøremål var forenelige
med den angivne årsag til sygemeldingen. Arbejdsgiveren
overlod oplysninger til detektiven om den ansatte i form af
billede, cpr-nr., lægeerklæringer,
ansættelsespapirer m.m.
Den ansatte rejste krav om godtgørelse
efter erstatningsansvarslovens § 26 for tort.
Hovedanbringendet fra den ansatte var, at kontrolforanstaltningen
ikke havde hjemmel i arbejdsgiverens ledelsesret, og at denne
tilsidesættelse af ledelsesretten opfyldte
retsstridighedskravet i erstatningsansvarslovens § 26. Heri
fik den ansatte ikke medhold. Ligeledes fandt landsretten ikke
grundlag for at tilkende den ansatte en godtgørelse efter
erstatningsansvarslovens § 26, selv om virksomheden i strid
med lov om behandling af personoplysninger havde videregivet
oplysninger til detektivbureauet.
Der er efterfølgende fra
Procesbevillingsnævnet givet afslag på at indbringe
sagen for Højesteret.
Den ansattes privatliv krænkes, når
vedkommende skal tåle at blive overvåget af en
privatdetektiv. På denne baggrund bedes regeringen
fremsætte et lovforslag, som forbyder en arbejdsgiver at
overvåge en ansat ved brug af detektiv eller på anden
måde, når den ansatte er sygemeldt. Arbejdsgiveren
må i disse situationer bede om en lægeerklæring
og ikke foretage egne undersøgelser. I den forbindelse bedes
regeringen undersøge, hvordan dette forbud mest
hensigtsmæssigt gennemføres, herunder om det
bør ske ved udarbejdelse af en lov om detektivvirksomhed
eller ved en udvidelse af tv-overvågningsloven til at omfatte
detektivovervågning m.v. Overvågning i øvrigt af
de ansattes fritid eller gøremål ved lovligt
fravær bør ikke være lovligt.
Ad punkt 2. Ansatte, der
krænkes ved overvågning, herunder ikke alene
tv-overvågning, men også anden form for
overvågning, skal sikres ret til en godtgørelse.
Udover detektivsagen har der været rejst
flere sager, hvor den ansatte har følt sig krænket
over den kontrol, som den ansatte har været udsat for. Nogle
af disse sager har resulteret i domstolsafgørelser, hvor der
er krævet godtgørelse for denne krænkelse, men
som det fremgår af betænkningen nr. 1483 s. 71 og
følgende, foreligger der ikke praksis, hvor der er tildelt
godtgørelse for tort.
I den ovenfor omtalte detektivsag fandt
landsretten ikke grundlag for at yde den ansatte
godtgørelse, uagtet at hun havde været udsat for en
intens overvågning i sit hjem, hvor der blev noteret
detaljer, som at hun luftede dynen, klædte om osv.
Som eksempler på andre problemstillinger,
som har været rejst, kan nævnes følgende:
En medarbejder hos en bager blev overvåget
i forretningen. Medarbejderen oplyste, at hun var blevet
overvåget med lyd, og der var i retssagen fremlagt
videobånd med tilhørende optaget lyd. Vidner fra
bageriet forklarede, at man ikke var klar over, at man også
havde optaget lyd i forbindelse med videobillederne. Vestre
Landsret mente ikke, at den lyd, der var på båndet, var
af tilstrækkelig god kvalitet, og at bageriet med
forsæt havde tappet lyd. Derfor blev det afvist at give
medarbejderen erstatning for tort.
I U.2005.1131Ø var en kassemedarbejder
udsat for konstant at være videoovervåget af et kamera
gennem 6 måneder, der alene filmede personen, kasseapparatet
og dele af båndet til transport af varer. Arbejdsgiveren er
ved straffedom frifundet for overtrædelse af lov om forbud
mod tv-overvågning m.v., da der generelt i butikken var
skiltet med videoovervågning. Den ansatte føler sig
krænket over den konstante overvågning. Hverken
byretten eller landsretten fandt grundlag for at tilkende den
ansatte godtgørelse for tort.
I en tredje sag var en medarbejder i en butik,
der handler med parfume og helsekost, på arbejde den 30.
december 2004, hvor hun blev kontaktet af virksomhedens indehaver,
som ringede fra sin bopæl. Han havde fra bopælen via
videoovervågning af butikken konstateret, at medarbejderen
tog læbestift på. Det fandt indehaveren uacceptabelt,
og overfusede medarbejderen med, at hun ikke skulle stå og
snakke, men skulle se at få hevet nogle kunder ind i
butikken, og at hun ikke skulle stå og drive den af.
Medarbejderen var ikke bekendt med, at der dels var etableret
overvågning specifikt rettet mod medarbejderen, at der dels
kunne overvåges fra indehaverens bopæl, og at
overvågningen ville blive brugt til andre formål end
forebyggelse og opklaring af kriminalitet fra kunder. Dagen efter
blev medarbejderen opsagt med begrundelsen, at omsætningen i
butikken ikke levede op til forventningerne. Der verserer p.t. en
sag ved Arbejdsretten om bod for brud på DA€™s og
LO€™s aftale om indførelse af
kontrolforanstaltninger samt en sag ved landsretten om
godtgørelse for tort efter erstatningsansvarslovens §
26.
Der er hverken i persondataloven eller
tv-overvågningsloven hjemmel til at give den ansatte
godtgørelse for tort, hvis arbejdsgiveren krænker den
ansatte eller uberettiget indsamler eller videregiver oplysninger
om den pågældende. Kravet om godtgørelse i de
nævnte sager er derfor rejst som tortgodtgørelse i
henhold til erstatningsansvarslovens § 26. Domstolene har her
konstateret, at krænkelserne af de ansatte ikke har
været så grove, at der var grundlag for at tilkende en
godtgørelse for tort efter denne bestemmelse.
Anvendelsesområdet for erstatningsansvarslovens § 26 i
overvågningssager er derfor overordentlig
begrænset.
Da den intense overvågning griber voldsomt
ind i den ansattes ret til et privat liv, bedes regeringen
fremsætte et lovforslag, som sikrer en godtgørelse til
ansatte, der krænkes ved tv-overvågning,
detektivovervågning eller anden overvågning, jf. herved
også mindretallets udtalelse side 141 i betænkning nr.
1483. Regeringen opfordres til at undersøge, om dette
bør ske ved f.eks. at indføre en særlig hjemmel
om godtgørelse i de respektive love og i den forbindelse
udvide tv-overvågningsloven til at omfatte
detektivovervågning, jf. ovenfor. Ved at indføre en
hjemmel til godtgørelse sikres samtidig, at mindre
overtrædelser €" hvor politianmeldelse findes
unødvendig €" kan sanktioneres effektivt.
Ad punkt 3 og 4.
Tv-overvågningen skal anmeldes til Datatilsynet, som skal
tillægges kompetence til at inspicere private
virksomheder.
Systematisk overvågning
af enkelte personer, f.eks. ved at opsætte et kamera over
personers arbejdssted eller lade et kamera følge personen
rundt bør kun være tilladt i helt ekstraordinære
tilfælde og for korte perioder. Den pågældende
skal altid være orienteret herom.
Overvågning kan give adgang til forskellige
typer af oplysninger. I persondataloven skelnes mellem almindelige
(§ 6) og følsomme oplysninger (§§ 7 og 8).
Adgangen til at indsamle og behandle de sidstnævnte
oplysninger er forholdsvis begrænset. Blandt de
følsomme oplysninger er information om strafbare forhold og
seksuelle forhold. Iværksættelse af
tv-overvågning er ofte begrundet i ønsket om at
afdække, om der begås tyveri og andre strafbare
forhold.
Hvis tv-overvågningen afslører
kriminelle aktiviteter, sker der behandling af oplysninger om
strafbare forhold, hvilket kræver anmeldelse til og
tilladelse fra Datatilsynet, jf. persondatalovens § 50, stk.
1, nr. 1. Dette gælder også, selv om der kun
lejlighedsvis behandles følsomme oplysninger. Det
afgørende er, om det er tilsigtet, at følsomme
oplysninger skal indgå i behandlingen. Derfor bør
private virksomheder også foretage anmeldelse af
tv-overvågning. Datatilsynet har imidlertid endnu ikke
håndhævet et sådant krav over for private
arbejdsgivere, jf. herved Datatilsynets notat af 13. september
2004, side 7, som er optrykt som bilag til betænkning nr.
1483 om tv-overvågningen.
En anmeldelsespligt vil være med til at
sikre, at private virksomheder i højere grad bliver
opmærksomme på og sætter sig ind i reglerne i
persondataloven, jf. også mindretallets anbefaling på
side 156 i betænkning nr. 1483.
Anmeldelsen kan f.eks. ske ved, at virksomhederne
på Datatilsynets hjemmeside udfylder en elektronisk blanket,
hvoraf det bl.a. fremgår, at virksomheden bekræfter at
have sat sig ind i de gældende regler for
tv-overvågning. Af blanketten skal som udgangspunkt
fremgå formålet med overvågningen, udstyret som
anvendes, hvem der har opsat det, den påtænkte
lokalitet for overvågning, om der foretages systematisk
overvågning, eventuel overvågning af
udendørsarealer, den påtænkte placering af
overvågningsudstyret, om der optages både billede og
lyd, hvem der skal have adgang til billeder, hvor længe
optagelser opbevares og om den påtænkte anvendelse af
optagelserne. Samtidig skal det være muligt på
Datatilsynets hjemmeside at konstatere, om tv-overvågningen
er anmeldt.
En lignende fremgangsmåde kendes fra
reglerne om butikkers søndagsåbent i § 5 i LBK
nr. 606 af 24/06/2005 om detailsalg fra butikker m.v. Efter denne
bestemmelse kan butikker, som kan dokumentere en omsætning
på under 27,1 mio. kr. inkl. moms opnå ret til
søndagsåbent. For at kunne gøre brug af denne
undtagelse skal virksomhedens revisor indsende en underskrevet
erklæring til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Oplysningerne
om søndagsåbent kan ses på Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens hjemmeside, hvor det er muligt at søge
på virksomheder, der har søndagsåbent.
Når det gælder tv-overvågning
af ansatte, er den manglende information særdeles
krænkende for de berørte. I et
ansættelsesforhold er det ikke muligt for de ansatte frit at
vælge, om de vil overvåges eller ej, idet de ansatte er
i et afhængighedsforhold til arbejdsgiveren. Uden
overholdelse af reglerne har de ansatte ikke mulighed for at give
samtykke og dermed reelt for at tage stilling.
Systematisk overvågning af enkelte personer
f.eks. ved at rette et kamera mod en specifik medarbejders
arbejdssted, lade kameraer følge en bestemt medarbejders
færden rundt på arbejdspladsen eller etablere
tv-overvågning på en sådan måde, at en
medarbejder altid er tv-overvåget, bør kun være
tilladt i helt ekstraordinære tilfælde og for korte
perioder. Det kan være direkte skadeligt for de ansatte, som
kan pådrage sig stresssygdommen PTSD €" Postraumatisk
Stress Disease. Visheden om, at alle ens bevægelser og
handlinger har været overvåget, opleves som en
krænkende og alvorligt stressende og psykisk belastning. Det
bør overvejes, om andre mindre indgribende foranstaltninger
kan anvendes, jf. proportionalitetsprincippet. Samtidig bør
det som et minimum sikres, at personen forinden
iværksættelse af en systematisk tv-overvågning
orienteres herom, således at vedkommende får mulighed
for at tage stilling hertil.
Som eksempel på en systematisk
overvågning kan henvises til den ovenfor nævnte dom
U.2005.1131Ø om en kassemedarbejder, som blev konstant
overvåget i 6 måneder, og sagen om en salgsassistent i
en helse- og kosmetikforretning, som løbende blev
overvåget fra indehaverens bopæl, uden at hun var
blevet informeret herom. For et beslægtet tilfælde kan
tillige henvises til følgende afgørelse: En
lærer i en 1. klasse bliver i alle timer fysisk
overvåget af forældrene, som skiftes til at holde vagt,
når der undervises. Overvågningen blev anset for
sundhedsskadelig, og Arbejdstilsynet greb ind. Forslagsstillerne
vil sørge for, at afgørelsen i sagen bliver omdelt i
Retsudvalget som bilag på forslaget.
Det bemærkes, at de private virksomheder i
de øvrige nordiske lande længe har haft en pligt til
at anmelde tv-overvågning. I kapitel 4 i betænkning nr.
1483 om tv-overvågning redegøres for retstilstanden i
Sverige, Norge og Finland.
Det fremgår om Sverige, at
tv-overvågning i bl.a. pengeinstitutter, finansielle
institutioner, postkontorer, butikker m.v. anmeldes, medens
tv-overvågning, som er rettet mod steder, hvortil der er
almindelig adgang, i princippet kræver tilladelse. Herudover
er det oplyst, at der gælder supplerende regler for
overvågning af arbejdspladser.
Om Norge fremgår det, at al
tv-overvågning skal anmeldes over for Datatilsynet, inden 30
dage fra overvågningens opstart. Anmeldelsen skal bl.a.
indeholde oplysning om, hvornår overvågningen forventes
påbegyndt, formålet med overvågningen, de
behandlede personoplysninger, det retlige grundlag for
overvågningen, sikkerhedsforanstaltninger samt om, hvem
eventuelle optagelser kan udleveres til. Datatilsynet har
kompetence til at stoppe overvågningstiltag, der
udføres i strid med lovens regler herom, og vil også
bl.a. kunne pålægge tvangsbøder.
I Finland gælder der særlige regler
for overvågning af arbejdspladser. Efter disse bestemmelser
har arbejdsgiveren som udgangspunkt adgang til tv-overvågning
på arbejdspladsen, hvis overvågningen etableres af
sikkerhedshensyn til beskyttelse af arbejdstagere eller andre med
ophold på arbejdspladsen, eller til beskyttelse af ejendom,
eller med henblik på at overvåge produktionsprocessen.
Der er endvidere i princippet forbud mod at anvende
tv-overvågning som redskab til observation af de enkelte
arbejdstagere. Der gælder også en særlig
informationspligt, når det gælder overvågning
på arbejdspladser. Arbejdstagerne skal informeres
særskilt om, hvornår overvågningen
påbegyndes og gennemføres, samt om, hvordan og i
hvilke situationer overvågning vil finde sted, herunder om
placering af overvågningsudstyret, og om den
påtænkte anvendelse af optagelserne.
Regeringen opfordres til at fremsætte et
lovforslag, som sikrer, at der sker anmeldelse af privates
tv-overvågning til Datatilsynet senest 30 dage før
kameraets opsætning, I den forbindelse bør
Datatilsynet have kompetence til at inspicere private virksomheder,
jf. også anbefalingen i betænkning nr. 1483, og stoppe
overvågningstiltag, der udføres i strid med lovens
regler, samt pålægge tvangsbøder, jf.
mindretalsudtalelsen i samme betænkning. Overtrædelse
heraf bør sanktioneres med godtgørelse, straf og
erstatning, idet dette vil være i overensstemmelse med
direktivet 95/46 EF. Datatilsynet skal samtidig sikres ressourcer
til at behandle anmeldelser.
Ad punkt 5. Straffen for
overtrædelse af lovgivningen skærpes med henblik
på at sikre en effektiv håndhævelse af reglerne.
Herudover skal det sikres, at også personer, der arbejder i
private hjem, omfattes af de gældende regler om
overvågning.
For at sikre en effektiv overholdelse af de
gældende regler om tv-overvågning er der behov for at
se nærmere på strafudmåling. De bøder, der
i dag pålægges for overtrædelse af loven, ligger
på nogle få tusinde kroner, hvilket er for lavt. Som
eksempel på strafniveauet henvises til de nævnte domme
i betænkningen om tv-overvågning side 30. Desuden
henvises til følgende sag:
Medarbejdere på et plejehjem i
København har været overvåget af
pårørende. Københavns Byret har
fastslået, at det principielt er ulovligt at bruge skjult
videoudstyr og optage plejepersonale, mens de arbejder med en
beboer. Kvinden fik alligevel ingen straf. Retten lagde vægt
på, at de mangler, som var konstateret ved plejen, var
formildende omstændigheder, der førte til, at byretten
ikke ville idømme kvinden den bøde på 2.000
kr., som anklageren havde forlangt.
På denne baggrund bedes regeringen tage
initiativ til at sikre, at strafniveauet skærpes for
overtrædelse af tv-overvågningsloven og
persondataloven.
Samtidig bedes regeringen fremsætte
lovforslag, som gør det klart, at tv-overvågning, som
en fysisk person foretager i sit eget hjem af personer, der ikke er
medlem af husstanden, f.eks. en hjemmehjælper eller
barnepige, der kommer regelmæssigt i hjemmet, er omfattet af
persondataloven og tv-overvågningsloven.
Ad punkt 6.
Iværksættelse af kontrolforanstaltninger over for
ansatte skal ske med behørig respekt for den ansattes
personlige integritet og ret til personlig frihed, hvorfor det er
nødvendigt,
a) at det udtrykkeligt fremgår af
persondataloven, at filmoptagelser selvstændigt skal opfylde
persondatalovens regler og konkret begrundes,
b) at de ansattes behov for ikke at blive
konstant overvåget tilgodeses,
c) at arbejdsgiveren drøfter
iværksættelse af tv-overvågning med de ansatte og
eventuelt tillidsrepræsentanten og herefter varsler de
ansatte i god tid,
d) at de ansatte får information om
iværksat overvågning, som bl.a. omfatter, hvor
kameraerne er placeret, og hvornår overvågningen finder
sted, således at der ikke foregår overvågning,
som reelt er skjult for de ansatte,
e) at de ansatte får øvrig
information, der er relevant for den ansattes
retsbeskyttelse,
f) at der er en reel sammenhæng mellem
skiltning om overvågning og den overvågning, der
faktisk foretages, således at der ikke kan skiltes, hvis
overvågningen ikke sker regelmæssigt, men kun nogle
dage en gang imellem (i dag bruger nogle butikker at skilte med
tv-overvågning, uden at dette foregår
regelmæssigt. Når der opstår et konkret behov,
sættes skjulte kameraer op i butikken),
g) at urigtig skiltning er strafbart,
h) at der er tilstrækkelig datakvalitet i
optagelserne,
i) at optagelser, uanset om de er digitale
eller analoge, omfattes af persondataloven, og at
overskudsinformation undgås, at opbevaring af oplysninger
sker forsvarligt og i højst 30 dage, medmindre det skal
bruges i en konkret tvist,
j) at den ansatte har ret til information om og
indsigt i foretagne optagelser, eventuelt i samarbejde med
tillidsrepræsentanten, som også bør have
indseende med de sikkerhedsforanstaltninger, som arbejdsgiveren
træffer og
k) at det sikres, at arbejdsgiveren ikke bruger
de indsamlede oplysninger til andet end det oplyste
formål.
Det retlige forhold mellem
tv-overvågningsloven og persondataloven spiller ikke sammen,
og det er ønskeligt, at der tilvejebringes en mere klar og
let tilgængelig retstilstand, jf. herved også professor
dr.jur. Peter Blumes notat af august 2001:
»Tv-overvågning af ansatte«. Forslagsstillerne
vil sørge for, at notatet bliver omdelt i Retsudvalget som
udvalgsbilag på forslaget. Der er derfor behov for at se
nærmere på de ansattes rettigheder ifølge
både tv-overvågnings- og persondataloven. Det vil, ud
over at styrke de ansattes retssikkerhed, også
medføre, at Danmark mere sikkert overholder de
forpligtelser, der følger af direktiv 95/46 EF.
En række sager viser, at overvågning
i forskellig form af medarbejdere har været problematisk:
I en butik opsættes tv-overvågning
uden samtlige ansattes viden. De ansatte opdager det
tilfældigt, da der kommer en faktura for opsætning af
udstyret. De iværksætter en undersøgelse og
konstaterer, at kameraerne bl.a. er placeret, hvor de klæder
om. Samtlige tre ansatte føler sig så krænkede,
at de straks forlader arbejdspladsen. Virksomheden blev
idømt en bøde på få tusinde kroner for
ulovlig tv-overvågning.
Ansatte i butikker er af deres arbejdsgivere
blevet konfronteret med, hvad de har talt med kunder og kolleger
om, og har derved tilfældigt erfaret, at der er foretaget
tv-overvågning med lyd.
Der indsamles oplysninger om, hvilke varer der
bliver ekspederet af den enkelte medarbejder. Det angivne
formål er at sikre automatisk genbestilling på
varelageret. Oplysningerne bliver imidlertid også brugt til
at vurdere, hvor effektiv hver enkelt medarbejder er, og hvem der
dermed skal have lønforhøjelse eller afskediges.
En virksomhed modtager reklamationer over, at der
ikke er leveret de rigtige varer, og sætter overvågning
op ved de enkelte arbejdspladser for at kunne dokumentere, at
leverancen er korrekt. Medarbejderne skal derfor pakke inden for
det område, hvor der optages.
I dag er tv-overvågningskameraer blevet
utrolig billige, og der er sket en markant øget anvendelse
af overvågningsudstyret, som markedsføres intensivt
med anprisninger om, at svind kan nedbringes markant. Det
fører til, at nogle virksomheder opsætter udstyret
uden at foretage en egentlig afvejning af, om princippet i
persondatalovens § 5 om nødvendighed og
proportionalitet er overholdt. En nærmere undersøgelse
viser imidlertid ofte, at et problem med svind slet ikke kan
løses ved tv-overvågning, idet det skyldes manglende
nedskrivning af varer, leverandørsvigt og andre forhold.
Inden en tv-overvågning iværksættes, skal denne
derfor altid drøftes med de ansatte, som har kendskab til
butikken, og herefter skal etableringen af tv-overvågningen
varsles i god tid.
De ansatte skal have al nødvendig
information om tv-overvågning, og det skal angives, hvor
på arbejdspladsen overvågningen finder sted, og om den
alene omfatter de ansatte, eller også er rettet mod andre
personer. De ansatte har således krav på at få at
vide, om kameraerne ensidigt er rettet mod dem, idet dette kan
være særdeles krænkende for de ansattes
personlige integritet og ret til privatliv, og de kan pådrage
sig sygdommen PSTD, Posttraumatic Stress Dissorder.
I dag informerer arbejdsgiveren ikke de ansatte
om, hvor kameraerne er placeret. I et svar fra Justitsministeriet
til Folketingets Retsudvalg, jf. alm. del €" bilag 672
(folketingsåret 1999-2000), er det angivet, at de ansatte
ikke har krav på at vide, hvor kameraerne faktisk er, og
hvilke specifikke områder de dækker.
Spørgsmålet er, om det er tilstrækkelig
information efter persondatalovens § 28. Til støtte
herfor kunne anføres, at det ikke i persondataloven er
fastsat, at det skal angives, hvorfra data indsamles, men
heroverfor er det nærliggende at anføre, at det
skyldes, at reglen i § 28 ikke er specielt udformet med
henblik på tv-overvågning. Der er dog grund til at
antage, at der ved tv-overvågning er tale om
»særlige omstændigheder« (stk. 1, nr. 3),
der begrunder en ret til præcis information om den konkrete
tv-overvågning. Formålet med informationskravet er
således at underbygge en af lovens og direktivets
væsentligste målsætninger, nemlig at sikre
gennemskuelighed for de registrerede. Behandling af
personoplysninger skal være åbne. Muligheden for, at
arbejdsgiveren kan placere reelt skjulte kameraer, er i modstrid
med denne målsætning. De almindelige hensyn, der
begrunder beskyttelse af personoplysninger, taler med stor styrke
imod denne ordning. Under hensyn hertil bør der
fastsættes en regel om, at der skal være informeret om,
hvor på arbejdspladsen der er sat kameraer op.
Af lovforslag L 38 fra folketingsåret
1998/1999 om ændring af lov om forbud mod privates
tv-overvågning fremgår det på side 12 under
bemærkninger til punkt 1, at der skal være en aktuel og
relevant sammenhæng mellem skiltningen og
tv-overvågningen, således at der alene skiltes, hvis
der rent faktisk vedvarende eller regelmæssigt finder
tv-overvågning sted. Der er dog ingen bestemmelse om, at
urigtig skiltning er strafbar.
Nogle detailhandelsvirksomheder bruger i dag at
skilte med tv-overvågning, uden at dette foregår
regelmæssigt. Skiltningen i sig selv anvendes som et
præventivt middel, og virksomhederne opsætter herefter
tv-overvågning skjult, hvis der konkret opstår et behov
herfor. Virksomhederne henviser til, at de kan opsætte
skjulte kameraer, blot der er nogle skilte om generel
tv-overvågning i butikken. Disse skilte sidder tilmed ofte
kun på hoveddøren, som kører til side,
når man nærmer sig den. Dette er ikke i
overensstemmelse med intensionerne bag ændringen af
tv-overvågningsloven i 1998. Formålet hermed var, at de
ansatte skulle have mulighed for at indrette sig på, om de
blev overvåget, ligesom det var hensigten, at
tv-overvågning ikke skulle foregå på en skjult og
krænkende måde. Det skal derfor præciseres, at
der ikke må skiltes, hvis der ikke rent faktisk foregår
tv-overvågning. Der må f.eks. ikke skiltes, hvis det
kun sker nogle få gange om året, et par dage hver anden
måned etc. For at sikre en effektiv håndhævelse
af loven må overtrædelse af reglerne om skiltning
være strafbar, ligesom de ansatte bør kunne tilkendes
en godtgørelse for krænkende overvågning.
Optagelse af film indebærer, at der sker en
registrering af personoplysninger. Det findes ikke velbegrundet at
foretage en opdeling i, hvorvidt optagelser, som registreres, er
analoge eller digitale. De fleste optagelser i dag vil være
digitale, men der bruges også analoge kameraer. Eksempelvis
kan overvågning af et areal, som f.eks. et gangareal på
en virksomhed, ske både med digitale og analoge kameraer. Der
ses ikke at være grund til at undtage den analoge optagelse
fra persondatalovens anvendelsesområde.
De optagelser, der foretages, skal konkret
begrundes og må ikke anvendes til andet formål, f.eks.
til at snage i de ansattes privatliv eller til vurdering af
forfremmelse, afskedigelse, lønforhøjelse eller
andet, som ikke har været angivet som formålet med
indsamlingen af oplysninger.
Opbevaring af optagelser skal være i
overensstemmelse med de almindelige principper om saglighed og
formålsbestemthed. Oplysninger, som kan henføres til
personer, kan derfor ikke opbevares for længere perioder, end
det er nødvendigt at hensyn til behandlingen af oplysninger.
Medmindre der foreligger oplysninger om strafbare forhold, er der
normalt tale om oplysninger, som den dataansvarlige ikke har brug
for. Som det er anbefalet i betænkning nr. 1483 om
tv-overvågning, bl.a. s. 151 og side 176 (forslag til §
26 h), findes det derfor, at der burde fastsættes en
sletningsfrist i loven på 30 dage. I særlige
tilfælde kan det af hensyn til afgørelsen af en tvist
være nødvendigt, at oplysningerne opbevares
længere, men så må den, tvisten vedrører,
i givet fald have udleveret en kopi af optagelsen. Opbevarelse af
data/optagelser i forbindelse med politimæssig efterforskning
ændrer ikke 30-dages-reglen, idet politiets egen opbevaring
af bevismateriale ikke er omfattet.
Det er også arbejdsgiverens opgave at
sikre, at der foreligger en forsvarlig sikkerhed, jf.
persondatalovens § 41. Den ansatte skal informeres om
virksomhedens sikkerhedsprocedure, ligesom den ansatte skal have
besked om sin ret til indsigt. Det betyder umiddelbart, at den
ansatte må se optagelserne af sig selv. Som det fremgår
af betænkning nr. 1483 om tv-overvågning side 153, er
dette ikke problemfrit, da der i mange tilfælde vil
være andre personer på optagelsen. Derfor giver den
traditionelle form for indsigt en række problemer.
Det er derfor nærliggende at foreslå
et alternativ, f.eks. at tildele en tillidsrepræsentant en
rolle. Det vil være naturligt at give
tillidsrepræsentanten mulighed for at varetage retten til
indsigt på vegne af den enkelte ansatte. Repræsentanten
vil herefter kunne informere den ansatte om optagelsernes indhold.
Det er i almindelighed anerkendt, at en registreret/ansat kan give
fuldmagt til andre. Eksempelvis følger det af
arbejdsmiljølovens § 6, at en
sikkerhedsrepræsentant kan repræsentere de ansatte i
spørgsmål om sikkerhed og sundhed.
Tillidsrepræsentanten bør ligeledes
medvirke, når tv-optagelser eller andre resultater af
konkrete kontrolforanstaltninger faktisk skal anvendes. Det er
ønskeligt, at repræsentanten har mulighed for at
være med til at vurdere relevansen af de oplysninger, der
fremgår af foretagne optagelser, således at
oplysningerne ikke benyttes på en vildledende måde,
hvilket ofte er en reel risiko. Repræsentanten bør
herudover have indseende med de sikkerhedsforanstaltninger, som
arbejdsgiveren træffer.
På denne baggrund bedes regeringen
fremsætte lovforslag, som tager højde for de ansattes
retsstilling i relation til ovennævnte problemstillinger.
Ad punkt 7. Indførelse
af autorisation for firmaer, der opsætter
tv-overvågning.
Flere virksomheder sætter udstyr op uden at
overholde lovgivningen og de etiske regler for opsætning.
Eksempelvis kan nævnes, at
€" ansatte i butikker af deres arbejdsgivere
er blevet konfronteret med, hvad de har talt med kunder og kolleger
om, og derved tilfældigt har erfaret, at der er sket
tv-overvågning med lyd i strid med straffelovens § 263.
Medarbejderne er herved blevet krænket,
€" nogle firmaer har reklameret på
internettet med, at deres udstyr kan optage med lyd. Der oplyses
ikke om, at det er ulovligt at sætte udstyret op i butikken,
og de ansatte informeres ikke, og
€" der er firmaer, som har opsat skjult
overvågningsudstyr i kundernes prøverum og de ansattes
omklædningsrum, hvorved straffelovens § 232 er blevet
overtrådt og personerne krænket.
Dette er særdeles uheldigt, idet både
kunder og de ansatte oplever, at deres privatliv og
blufærdighed krænkes.
SikkerhedsBranchen, som er en brancheforening for
alle, der arbejder professionelt med sikring og sikkerhed, har
gentagne gange, senest i et høringssvar vedrørende
betænkning nr. 1483 om tv-overvågning til
Justitsministeriet den 12. december 2006, gjort opmærksom
på, at der er behov for at indføre en
autorisationsordning for at højne kvaliteten af udstyr og
kravene til installation. Brancheforeningen, som dækker ca.
85 pct. af omsætningen på markedet, har selv
indført en frivillig ISO 9001 certificering, som i korte
træk går ud på, at der stilles krav til:
€" Sælgeres, montørers,
teknikeres og projektansvarliges uddannelse.
€" Installationens teknisk korrekte og
lovlige udførelse.
€" Udstyrets kvalitet.
€" Rådgivning og vejledning af kunden
om lovgivning, etik, brug m.v.
€" Ledelsessystemer der sikrer ensartet
kvalitet.
€" Dokumentation.
€" Service og vedligeholdelse.
Overholdelse af standarderne kontrolleres en gang
om året af SikkerhedsBranchens interne auditorer og ved
stikprøver foretaget af Dansk Standard. Systemet og samtlige
krav evalueres og forbedres hvert halve år. Virksomheder, der
tegner sig for over 50 pct. af omsætningen på markedet,
har i skrivende stund valgt at blive certificeret, og flere er
på vej. Nominelt er der imidlertid kun tale om mindre end 25
virksomheder, og det vurderes, at der findes over 300 på
markedet.
Regeringen opfordres til at fremsætte et
lovforslag om, at virksomheder, der opsætter
tv-overvågning, skal have autorisation, herunder bør
det sikres, at der skal være en løbende kontrol med,
at installatørerne følger gældende lovgivning,
hvilket bør ske ved at betinge, at samtlige virksomheder,
der installerer tv-overvågning, er ISO 9001-certificerede.
Dette vil være med til at sikre, at kvaliteten af
tv-overvågning forbedres, at tv-overvågning
foregår på en etisk og teknisk forsvarlig måde,
og at den gældende lovgivning overholdes.
Skriftlig fremsættelse
Lissa Mathiasen (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at styrke
de ansattes retssikkerhed i forbindelse med
overvågning.
(Beslutningsforslag nr. B 101).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Bilag 1
Oversigt over ændring i forhold
til B 27, 2004-05, 2. samling
I det følgende gennemgås i
hovedtræk de foretagne ændringer af det nuværende
beslutningsforslag om forbedring af de ansattes retssikkerhed set i
forhold til B 27, 2004-05, 2. samling.
Det bemærkes, at der generelt er henvist
til betænkning nr. 1483 om tv-overvågning, hvor det er
relevant.
1) Begrundelse for
genfremsættelsen
Der er i det første afsnit under
bemærkninger til forslaget indføjet en begrundelse for
genfremsættelsen. Der er i den forbindelse peget på, at
efter behandling af B 27 var det forventningen, at
justitsministeren ville drage omsorg for, at en række af
punkterne i forslaget ville blive behandlet af det dengang nedsatte
udvalg om tv-overvågning, som i november 2006 afleverede
betænkning nr. 1483 om tv-overvågning. Da den afgivne
betænkning ikke behandler spørgsmålene om de
ansattes retssikkerhed, har det været nødvendigt at
genfremsætte beslutningsforslaget med nogle tilføjede
forbedringer, specielt under punkt 3 og 6 samt pkt. 7, hvor der
bl.a. redegøres nærmere for fordelene ved at
indføre et krav om autorisation for virksomheder, som
opsætter tv-overvågning.
Under afsnittet »Udvikling« er der
samtidig peget på, at der er behov for at se nærmere
på en sammenskrivning af tv-overvågningsloven og
persondataloven €" jf. også
anbefalingen s. 147 i betænkningen nr. 1483 om
tv-overvågning.
2) Tort, beslutningsforslagets
pkt. 2
Her er henvist til mindretallets anbefaling i
betænkning nr. 1483, og der er tilføjet en yderligere
case om en ekspedient, som overvåges fra indehaverens
bopæl.
3) Anmeldelse
I B 27 stod, at »i det omfang
tv-overvågning kan komme til at omfatte følsomme
oplysninger, skal overvågningen anmeldes, eventuelt tillades
og kontrolleres af Datatilsynet.«
I dette beslutningsforslag er disse
grundsynspunkter opretholdt, men uddybet således:
»Både det offentliges og privates
tv-overvågning skal anmeldes til Datatilsynet senest 30 dage
før kameraernes opsætning, og Datatilsynet skal have
kompetence til at stoppe overvågningstiltag, der
udføres i strid med lovens regler samt pålægge
tvangsbøder. Herudover skal Datatilsynet have kompetence til
at inspicere private virksomheder.
Systematisk overvågning af enkelte personer
f.eks. ved at opsætte et kamera over personens arbejdssted
eller lade et kamera følge personen rundt bør kun
være tilladt i helt ekstraordinære tilfælde og
for korte perioder. Den pågældende skal altid
orienteres herom.«
Det bemærkes, at kravet om inspektion er
anbefalet i betænkning nr. 1483, medens der er uenighed om
anmeldelse. Her peger et mindretal på, at der skal ske
anmeldelse.
Der er i øvrigt i bemærkningerne
henvist til praksis fra Finland, Sverige og Norge, som har
anmeldelsesordninger i dag.
Ligeledes er det i bemærkningerne
foreslået, at anmeldelse kan ske på en blanket på
Datatilsynets hjemmeside. Der er angivet forslag til, hvilke
forhold der skal oplyses om. Det bemærkes, at der allerede er
blanketter på Datatilsynets hjemmeside, og at en lignende
anmeldelsesordning kendes fra omsætningsgrænsen i lov
om butikstid, hvor revisoren skal indsende en attesteret
erklæring.
4) Krav til
iværksættelse af tv-overvågning,
beslutningsforslagets punkt 6.
Indholdet er overordnet det samme, men der er
sket visse præciseringer, ligesom visse afsnit er flyttet
rundt.
Det nuværende problem med, at den ansatte
skal have ret til indsigt, dvs. adgang til at se optagelserne af
sig selv, er ikke problemfrit, som det fremgår af
betænkning nr. 1483 om tv-overvågning side 153, da der
i mange tilfælde vil være andre personer på
optagelsen. I forhold til B 27 er bemærkningen til
beslutningsforslaget derfor uddybet med følgende:
»Det er derfor nærliggende at
foreslå et alternativ, f.eks. at tildele en
tillidsrepræsentant en rolle. Det vil være naturligt at
give tillidsrepræsentanten mulighed for at varetage retten
til indsigt på vegne af den enkelte ansatte.
Repræsentanten vil herefter kunne informere den ansatte om
optagelsernes indhold. Det er i almindelighed anerkendt, at en
registreret/ansat kan give fuldmagt til andre. Eksempelvis
følger det af Arbejdsmiljølovens § 6, at en
sikkerhedsrepræsentant kan repræsentere de ansatte i
spørgsmål om sikkerhed og sundhed.
Tillidsrepræsentanten bør ligeledes
medvirke, når tv-optagelser eller andre resultater af
konkrete kontrolforanstaltninger faktisk skal anvendes. Det er
ønskeligt, at repræsentanten har mulighed for at
være med til at vurdere relevansen af de oplysninger, der
fremgår af foretagne optagelser, således at
oplysningerne ikke benyttes på en vildledende måde,
hvilket ofte er en reel risiko. Repræsentanten bør
herudover have indseende med de sikkerhedsforanstaltninger, som
arbejdsgiveren træffer.«
5) Autorisation,
beslutningsforslagets punkt 7.
Forslaget om autorisation er opretholdt, men det
er foreslået, at det kobles sammen med en ISO
2001-certificering. Derfor er de sidste 3 afsnit i
bemærkningerne startende med: »Sikkerhedsbranchen, som
er en €« tilføjet som nye afsnit i forhold til B
27.