Vil ministeren kommentere den problemstilling vedrørende specialundervisningen, der fremgår af vedhæftede henvendelse, som flere skoleledere har rejst. Vil ministeren samtidig orientere udvalget om, ministeren er enig i problemet, og hvad ministeren i givet fald vil gøre for, at skolerne kan gennemføre en hurtig indsats for specialundervisning til gavn for den enkelte elev?
"Mit problem er kort, at vi på skolen har modtaget nye indstillingsskemaer til specialundervisning, og af disse fremgår det, at for at en elev skal kunne modtage specialundervisning, så skal der med afsæt i bekendtgørelse nr. 1373. kap.3. §9, være foretaget undervisningsdifferentiering, holddannelse samt rådgivning af klassens lærere, inden et specialundervisningstilbud kan iværksættes.
I det daglige foregår der selvfølgelig undervisningsdifferentiering samt rådgivning af de enkelte lærere, men kravet om, at der skal være foretaget holddannelse, har ikke hold i virkelighedens verden, idet en sådan tilrettelæggelse af undervisningen er vanskelig at gennemføre grundet lokaler, skemamæssige bindinger, økonomi m.v. Selvfølgelig kan der iværksættes holddannelse, men på grund af de tidligere omtalte problemer, vil det tage 3-6 måneder inden en sådan undervisning kan effektueres.
Dette betyder, at et eventuelt specialundervisningstilbud, vil tage op til et halv år, at få iværksat, og dette er klart utilfredsstillende. Alene dette vil betyde, at mange lærere helt afstår fra at forsøge at indstille elever til specialundervisning med de mange problemer dette vil medføre både på kort og langt sigt."
Spørgsmålet bedes besvaret senest torsdag den 7. juni 2007.
Dato: 24-05-2007
Status: Endeligt besvaret