Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
Svar på spørgsmål 163 (alm. del):
I brev af 24. maj 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 163:
â€Vil ministeren kommentere den problemstilling vedrørende specialundervisningen, der fremgÃ¥r af vedhæftede henvendelse, som flere skoleledere har rejst. Vil ministeren samtidig orientere udvalget om, ministeren er enig i problemet, og hvad ministeren i givet fald vil gøre for, at skolerne kan gennemføre en hurtig indsats for specialundervisning til gavn for den enkelte elev?â€
Svar:
Det er ikke rigtigt, at der - som anført i den til spørgsmålet vedhæftede henvendelse - skal være foretaget undervisningsdifferentiering, holddannelse samt rådgivning af klassens lærere, inden et specialundervisningstilbud kan iværksættes.
Det fremgår af § 9, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1373 af 15. december 2005 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, at skolens leder skal overveje, om elevens vanskeligheder i klassen kan afhjælpes med undervisningsdifferentiering, holddannelse og rådgivning og vejledning af elevens lærere.
Hvis skolens leder vurderer, at dette ikke kan afhjælpe elevens vanskeligheder, kan beslutning om tilbud af specialundervisning iværksættes straks. Jeg skal desuden bemærke, at de omtalte indstillingsskemaer til specialundervisning ikke er udarbejdet af ministeriet.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer.