Det ville være højst upassende, hvis en dansk udenrigsminister begyndte at lægge mødeplanen for møderne i Europa-Parlamentet i Strasbourg og Bruxelles. Jeg tror, der ville komme et oprør fra europaparlamentarikerne, hvis jeg her meddelte, hvordan man skulle holde møderne i Strasbourg og Bruxelles. Det ville nok være højst upassende.
Men jeg kan sige, at jeg synes, det er utrolig godt, hvis ledelsen, Parlamentets Præsidium, selv finder ud af at gøre det mere hensigtsmæssigt. For vi er jo slet ikke uenige om, at det er uhensigtsmæssigt. Jeg ved også, at Europa-Parlamentet har prøvet at markere og præcisere, at de selv afgør, hvornår de mødes. For et parlament kan normalt selv afgøre, hvornår det mødes.
Det kan det bare ikke her, fordi det er traktatfæstet. Det var det, Parlamentet fik ud af det, da det prøvede at protestere midt i 1990'erne, nemlig at Domstolen fastslog, at Frankrig havde et krav på de 12 møder. Og det kan ikke udtømmes ved at flytte afstemningerne, fordi møderne er inklusive afstemning, så det lader sig ikke gøre at anvende den metode, kan jeg sige som forbrugeroplysning og ikke, fordi jeg vil blande mig i arbejdsformen i Europa-Parlamentet, for det tror jeg nok jeg skal lade være med.
Jeg håber, at man kan finde en fornuftig løsning, og jeg synes også, når man skal drøfte traktat og institutioners placering, at det er et emne, som igen kan tages op. Vi prøvede jo også under forfatningstraktaten at røre ved det igen, men som hr. Morten Messerschmidt selv siger, så er det jo nok ret svært at få det igennem, uden at det sker i en større sammenhæng, da det kræver enstemmighed.