L 98 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet
m.v. (Undtagelse for unge under 18 år).
Fremsat den 7. december 2005 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
(Undtagelse for unge under 18 år)
I lov om forbud mod forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 31
af 12. januar 2005, foretages følgende ændringer:
§ 1
1. I § 5 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2. Stk. 1
gælder ikke, hvis en arbejdsgiver i henhold til
undtagelsesbestemmelser i denne lov kan foretrække
lønmodtagere med et bestemt kendetegn.«
2. I § 5 a
indsættes efter stk. 4 som stk. 5:
»Stk. 5. Uanset bestemmelsen i
stk. 1, er loven ikke til hinder for bestemmelser i kollektive
aftaler og overenskomster om særlige regler for
aflønning af unge under 18 år. Forbuddet mod
forskelsbehandling på grund af alder med hensyn til
ansættelse, lønvilkår og afskedigelse, finder
ikke anvendelse for lønmodtagere under 18 år, hvis
ansættelse er omfattet af en kollektiv overenskomst, der
indeholder særlige regler om aflønning af unge under
18 år.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts
2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrund
Med lov nr. 1417 af 22. december 2004 vedtog
Folketinget at ændre lov om forbud mod forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet m.v. med henblik på at
gennemføre bestemmelserne om alder og handicap i
Rådets direktiv nr. 2000/78/EF om generelle rammebestemmelser
om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv i
dansk ret (Beskæftigelsesdirektivet). I forbindelse med
gennemførelse af forbuddet mod forskelsbehandling på
grund af alder blev direktivets undtagelsesbestemmelse i artikel 6
udnyttet i begrænset omfang. Således følger det
af lovens § 5 a, stk. 4, at loven ikke er til
hinder for aftaler om ophør af ansættelsesforholdet,
når lønmodtageren fylder 65 år. Efter
§ 9, stk. 2, er loven ikke til hinder for, at der
iværksættes offentlige foranstaltninger, der har til
formål at forbedre beskæftigelsesmuligheder for
personer med en bestemt alder, og efter § 9, stk. 3,
er loven ikke til hinder for, at der iværksættes
foranstaltninger til fremme af ældre lønmodtageres
beskæftigelsesmuligheder, fx i form af en seniorpolitik. I
lovens § 9, stk. 4, fastslås det endelig, at
lovens forbud mod forskelsbehandling på grund af alder ikke
er til hinder for fastsættelse af aldersgrænser ved lov
eller i medfør af lov med henblik på at beskytte
børn og yngre lønmodtagere.
Artikel 6, stk. 1, litra a-c i
direktivet har følgende ordlyd:
»1. Uanset artikel 2, stk. 2, kan
medlemsstaterne bestemme, at ulige behandling på grund af
alder ikke udgør forskelsbehandling, hvis den er objektivt
og rimeligt begrundet i et legitimt formål inden for rammerne
af den nationale ret, bl.a. legitime beskæftigelses-,
arbejdsmarkeds- og erhvervsuddannelsespolitiske mål, og hvis
midlerne til at opfylde det pågældende formål er
hensigtsmæssige og nødvendige. Der kan bl.a.
være tale om følgende former for ulige behandling:
a) tilvejebringelse af særlige
vilkår for adgang til beskæftigelse og
erhvervsuddannelse, beskæftigelse og erhverv, herunder
betingelser vedrørende afskedigelse og aflønning, for
unge, ældre arbejdstagere og personer med
forsørgerpligt med henblik på at fremme deres
erhvervsmæssige integration eller at beskytte dem
b) fastsættelse af minimumsbetingelser
vedrørende alder, erhvervserfaring eller anciennitet for
adgang til beskæftigelse eller til visse fordele i
forbindelse med beskæftigelse
c) fastsættelse af en maksimal
aldersgrænse for ansættelse, som er baseret på
uddannelsesmæssige krav til den pågældende
stilling eller nødvendigheden af at have tilbagelagt en
rimelig periode i beskæftigelse før
pensionering.«
Efter lovens ikrafttræden har det vist
sig, at udnyttelsen af artikel 6 har været for snæver i
relation til ansættelse af unge under 18 år. Der er i
en lang række overenskomster særlige bestemmelser om
aflønning af unge under 18 år. Disse
overenskomstbestemmelser blev i forbindelse med lovændringen
anset for at være i overensstemmelse med direktivet, jf.
bemærkningerne i lov nr. 1417 af 22. december 2004, (jf. lfs
92). Det blev i samme forbindelse fastslået, at det er
overenskomstparternes ansvar at begrunde disse aldersgrænsers
overensstemmelse med direktivet.
Da der er tale om ændring af
implementeringslovgivning har lovforslaget været forelagt for
det af beskæftigelsesministeren nedsatte
implementeringsudvalg.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Undtagelse af unge under 18
år fra forbuddet mod forskelsbehandling på grund af
alder
Som en følge af, at det i lov nr. 1417
anerkendes, at parterne har adgang til at opretholde
overenskomster, der aflønner de ansatte forskelligt
afhængig af deres alder, finder regeringen, at det også
er rimeligt, at arbejdsgivere kan foretrække at ansætte
unge under 18 år på disse vilkår. Der
foreslås derfor indsat en undtagelsesbestemmelse, hvorefter
forskelsbehandlingslovens forbud mod forskelsbehandling på
grund af alder ikke skal gælde for unge under 18 år,
hvis arbejdsgiveren er omfattet af en kollektiv overenskomst, der
indeholder særlige bestemmelser om aflønning af unge
under 18 år, i relation til ansættelse,
lønvilkår og afskedigelse. Som følge heraf
finder regeringen det også hensigtsmæssigt, at det
præciseres i selve lovteksten, at loven ikke hindrer, at der
indgås nye kollektive aftaler eller overenskomster om
særlige regler for aflønning af unge under 18
år, uden at dette skal være en del af en
implementeringsaftale i medfør af lovens § 1, stk. 7.
Forslaget betyder, at arbejdsgivere derved får lov til at
lægge vægt på ung alder til ansættelse i de
stillinger, som traditionelt har været besat af unge under 18
år. Dette indebærer også, at arbejdsgivere kan
søge efter unge under 18 år og foretrække dem
til ansættelse til de pågældende stillinger.
Forslaget betyder tillige, at arbejdsgiveren kan aflønne
unge under 18 år i henhold til overenskomsternes
særlige lønbestemmelser for unge under 18 år, og
at arbejdsgiveren lovligt vil kunne afskedige de
pågældende lønmodtagere, når de fylder 18
år. Det understreges, at forslaget også omfatter
uorganiserede lønmodtagere, som er omfattet af en
overenskomst på den pågældende virksomhed.
Arbejdsgivere, der ikke er omfattet af en kollektiv overenskomst,
der indeholder bestemmelser om aflønning af unge under 18
år, har ikke behov for at være omfattet af
lovændringen, fordi de jo ikke er bundet af en overenskomsts
lønvilkår. Adgangen til at lægge vægt
på alder i forbindelse med ansættelse og afskedigelse
af unge under 18 forudsætter således, at arbejdsgiveren
er omfattet af en kollektiv overenskomst, med særlige regler
for unge under 18 år. I modsat fald vil forskelsbehandlingen
af unge under 18 år være uberrettiget. Unge under 18
år vil fortsat være beskyttet mod anden
forskelsbehandling på grund af alder.
Med forslaget er der er tale om en yderligere
udnyttelse af direktivets artikel 6, der giver mulighed for at
medlemsstaterne kan tillade ulige behandling på grund af
alder. Det fremgår således af artikel 6, stk. 1,
litra a, at der kan tilvejebringes særlige vilkår for
beskæftigelse for unge, herunder betingelser
vedrørende aflønning og afskedigelse, for at fremme
deres erhvervsmæssige integration, hvis dette er objektivt og
rimeligt begrundet indenfor rammerne af national ret.
Begrundelsen for forslaget er, at unges
erhvervsmæssige integration herved støttes i form af,
at de unge får mulighed for at få arbejdserfaring, i
perioden indtil de fylder 18 år, hvorefter de typisk vil
være gået i gang med en uddannelse. Forslaget skal
endvidere ses i sammenhæng med, at det i
undervisningsministerens regi nedsatte udvalg om mesterlære i
sin rapport fra maj 2005 (UVM 7-365) opfordrede arbejdsmarkedets
parter til at kigge på mulighederne for at
overenskomstdække områder, hvor der i øjeblikket
ikke er indgået overenskomster for ungarbejdere. Også
af denne grund bør forskelsbehandlingsloven hjemle adgang
til at indgå nye overenskomster for ungarbejdere, jf. at der
i dag alene i medfør af lovens § 5 a,
stk. 3, er mulighed for at opretholde gældende
overenskomster i det omfang, at de er rimeligt og objektivt
begrundet i et legitimt formål indenfor rammerne af dansk
ret. Forslaget harmonerer endvidere med, at der indenfor en
række områder er fastsat særlige regler for at
beskytte unge under 18 år. Således indeholder
arbejdsmiljøloven særlige regler for børn og
unges arbejde, og anden lovgivning udelukker unge under 18 år
fra bestemt beskæftigelse for at beskytte dem, jf. fx
restaurationslovens aldersgrænser i forbindelse med unges
beskæftigelse i områder hvor der sælges alkohol.
Det er dermed anerkendt, at der i en lang række
tilfælde gør sig særlige hensyn gældende
med hensyn til beskæftigelse af unge under 18 år.
På den baggrund er det regeringens opfattelse, at forslaget
til undtagelsen af unge under 18 år er objektivt og rimeligt
begrundet i legitime formål i dansk ret, og derfor er i
overensstemmelse med beskæftigelsesdirektivets artikel 6,
stk. 1, litra a.
2.2. Præcisering af
bestemmelsen om annoncering
Til tider opstår der tvivl om
rækkevidden af annonceringsbestemmelsen i lovens
§ 5, i relation til de situationer, hvor en arbejdsgiver
lovligt kan lægge vægt på bestemte kriterier i
forskelsbehandlingsloven. Det foreslås derfor, at
annonceringsbestemmelsen i § 5 præciseres,
således at det udtrykkeligt fremgår af loven, at
annonceringsforbuddet ikke gælder i de tilfælde, hvor
arbejdsgiveren efter undtagelsesbestemmelser i loven har lov til at
lægge vægt på bestemte kendetegn, herunder fx har
adgang til at foretrække unge under 18 år.
3. Økonomiske konsekvenser for
stat, amter og kommuner
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for stat, amter og kommuner.
4. Administrative konsekvenser for
stat, amter og kommuner
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for stat, amter og kommuner.
5. Økonomiske og
administrative omkostninger for erhvervslivet
Lovforslaget betyder, at erhvervslivet
fortsat kan rekruttere og aflønne unge under 18 år i
overensstemmelse med de gældende overenskomstbestemmelser
herom.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget justerer
implementeringslovgivningen af dele af Rådets direktiv
2000/78/EF om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med
hensyn til beskæftigelse og erhverv (EF-T. 2000 nr. L 303, s.
16).
Høring
Lovforslaget er sendt i høring i Dansk
Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation,
Sundhedskartellet, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Ledernes Hovedorganisation, KTO, CFU, Kristelig Fagbevægelse,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kommunernes Landsforening,
Amtsrådsforeningen i Danmark, Københavns Kommune og
Frederiksberg Kommune, Institut for Menneskerettigheder,
Advokatrådet og Ældresagen.
Sammenfatning af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget justerer
implementeringslovgivningen af dele af Rådets direktiv
2000/78/EF om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med
hensyn til beskæftigelse og erhverv (EF-T. 2000 nr. L 303, s.
16). |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det præciseres, at
annonceringsforbuddet ikke gælder, hvis et job eller en
jobkategori i henhold til undtagelsesbestemmelser i
forskelsbehandlingsloven lovligt kan søges besat af en
person med et bestemt kendetegn. For at skabe klarhed, og eftersom
overtrædelse af annonceringsforbuddet er strafsanktioneret,
findes det hensigtsmæssigt at præcisere dette i
lovteksten. Efter § 6, stk. 1, gælder
forbuddet mod forskelsbehandling fx ikke ved ansættelse som
præst i Folkekirken eller for lignende stillinger, hvor
religiøst tilhørsforhold er af afgørende
betydning for jobbets udførsel. Efter § 6,
stk. 2, kan der søges om dispensation, således at
konkrete stillinger kan besættes med personer med bestemte
kendetegn (hvor kendetegnet/egenskaben udgør en
regulær jobkvalifikation). Er forskelsbehandling tilladt
efter § 6, stk. 1, eller er en sådan
dispensation meddelt til en arbejdsgiver, vil arbejdsgiveren i sit
stillingsopslag kunne annoncere efter personer med det
pågældende kendetegn. Tilsvarende vil gøre sig
gældende i forhold til forslaget til ny § 5 a,
stk. 4, således at arbejdsgiveren lovligt vil kunne
annoncere efter unge under 18 år, hvis arbejdsgiveren er
omfattet af en kollektiv overenskomst, i henhold til hvilken
arbejdsgiveren kan aflønne unge under 18 år med en
særlig lønsats.
Til nr. 2.
Det foreslås, at loven fremover ikke
vil være til hinder for indgåelse af nye
overenskomstaftaler om særlig aflønning af unge under
18 år, uden at dette er en del af en egentlig
implementeringsaftale i medfør af lovens § 1, stk. 7.
Det foreslås, at forbuddet mod forskelsbehandling på
grund af alder i lovens § 2, stk. 1, ikke
gælder for lønmodtagere under 18 år for så
vidt angår ansættelse, lønvilkår og
afskedigelse, hvis arbejdsgiveren er omfattet af en kollektiv
overenskomst, der indeholder særlige regler om
aflønning af unge under 18 år. Forslaget betyder, at
en arbejdsgiver fremover må søge efter unge under 18
år til besættelse af stillinger, der er omfattet af en
kollektiv overenskomst, i henhold til hvilken arbejdsgiveren kan
aflønne unge under 18 år med en særlig
lønsats. Undtagelsen betyder endvidere, at arbejdsgiveren,
uden at overtræde forbuddet mod forskelsbehandling på
grund af alder, kan foretrække at ansætte unge under 18
år i de pågældende stillinger frem for andre over
18 år, ligesom bestemmelsen indebærer, at den ansatte
kan afskediges ved det fyldte 18. år. Det bemærkes, at
den unge under 18 år fortsat vil være beskyttet mod
forskelsbehandling på grund af alder i relation til andre
arbejdsvilkår, herunder i relation til chikane. Der henvises
i øvrigt til afsnit 2.1. i de almindelige bemærkninger
til lovforslaget.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2006. Loven gælder for alle eksisterende
ansættelsesforhold.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 5. Det
må ikke ved annoncering angives, at der til ansættelse
eller erhvervsuddannelse søges eller foretrækkes en
person af en bestemt race, hudfarve, religion eller tro, politisk
anskuelse, seksuel orientering eller national, social eller etnisk
oprindelse eller med en bestemt alder eller med handicap. Det
må heller ikke angives, at der ikke ønskes en person
med de i 1. pkt. nævnte kendetegn. | | |
| | 1. I § 5 indsættes som
stk. 2: |
| | »Stk. 2. Stk. 1
gælder ikke, hvis en arbejdsgiver i henhold til
undtagelsesbestemmelser i denne lov kan foretrække
lønmodtagere med et bestemt kendetegn.« |
§ 5 a.
Bestemmelser i individuelle eller kollektive aftaler og
overenskomster og i virksomheders interne reglementer m.v., som er
i strid med forbuddet mod forskelsbehandling i
§§ 2-5, er ugyldige. Dette gælder også
bestemmelser i vedtægter m.v. for selvstændige erhverv
og for arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer. | | |
Stk. 2. Bestemmelser i aftaler og i
virksomheders reglementer m.v., som vedrører mere end
én arbejdsgiver, er ligeledes ugyldige, hvis de hjemler
forskelsbehandling på grund af et af de i § 1,
stk. 1, omfattede kriterier inden for de i
§§ 2-5 nævnte områder. Dette
gælder også bestemmelser i vedtægter m.v. for
selvstændige erhverv. | | |
Stk. 3. Uanset bestemmelsen i
stk. 1 er loven ikke til hinder for opretholdelsen af
gældende aldersgrænser fastsat i eller aftalt i henhold
til kollektive aftaler og overenskomster, forudsat at disse
aldersgrænser er objektivt og rimeligt begrundet i et
legitimt formål inden for rammerne af dansk ret, og midlerne
til at opfylde det pågældende formål er
hensigtsmæssige og nødvendige. | | |
Stk. 4. Uanset § 2, stk.1,
er loven ikke til hinder for bestemmelser i individuelle eller
kollektive aftaler og overenskomster om ophør af
ansættelsesforholdet, når lønmodtageren fylder
65 år. | | |
| | 2. I § 5 a
indsættes efter stk. 4 som stk. 5: |
| | »Stk. 5. Uanset bestemmelsen i
stk. 1, er loven ikke til hinder for bestemmelser i kollektive
aftaler og overenskomster om særlige regler for
aflønning af unge under 18 år. Forbuddet mod
forskelsbehandling på grund af alder med hensyn til
ansættelse, lønvilkår og afskedigelse, finder
ikke anvendelse for lønmodtagere under 18 år, hvis
ansættelse er omfattet af en kollektiv overenskomst, der
indeholder særlige regler om aflønning af unge under
18 år.« |